علوم پایه علوم تجربی

پیوستگی کراسینگ اوروترسیم ژنی

Crossing Over

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
مندل گمان می‌کرد که تمامیِ ژن‌ها مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. (مثلاً ژن‌های مربوط به رنگِ چشم هیچ تاثیری بر ژن‌های مربوط به قد نمی‌گذارند). امروزه می‌دانیم که این قانون تنها برای ژن‌های غیرپیوسته صحیح است. یافته‌های معاصر نشان می‌دهد که قانونِ مندل در موردِژن‌های پیوسته صحیح نیست. زیرا تمامیِ ژن‌های موجود بر روی یک کروموزوم با یکدیگر در ارتباط بوده و متعلق به گروهِ پیوسته مشابهی می‌باشند. در نتیجه کروموزوم در نقل و انتقالاتِ خود، تمامیِ ژن‌های پیوسته را با خود حمل می‌کند. بنابراین، بر خلافِ باور مندل، ژن‌های پیوسته به طورِ مستقل از یکدیگر انتقال نمی‌یابند، بلکه تنها ژن‌های موجود بر روی کروموزوم‌های مختلف، به طورِ مستقل انتقال می‌یابند.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
563 بازدید, 4 خرید

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پیوستگی کراسینگ اوروترسیم ژنی”

پیوستگی کراسینگ اوروترسیم ژنی

اسلاید 1: تهیه کننده : استاد:درس:پیوستگی کراسینگ اوروترسیم ژنی

اسلاید 2: اشتباه مندل مندل گمان می‌کرد که تمامیِ ژن‌ها مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. (مثلاً ژن‌های مربوط به رنگِ چشم هیچ تاثیری بر ژن‌های مربوط به قد نمی‌گذارند). امروزه می‌دانیم که این قانون تنها برای ژن‌های غیرپیوسته صحیح است. یافته‌های معاصر نشان می‌دهد که قانونِ مندل در موردِژن‌های پیوسته صحیح نیست. زیرا تمامیِ ژن‌های موجود بر روی یک کروموزوم با یکدیگر در ارتباط بوده و متعلق به گروهِ پیوسته مشابهی می‌باشند. در نتیجه کروموزوم در نقل و انتقالاتِ خود، تمامیِ ژن‌های پیوسته را با خود حمل می‌کند. بنابراین، بر خلافِ باور مندل، ژن‌های پیوسته به طورِ مستقل از یکدیگر انتقال نمی‌یابند، بلکه تنها ژن‌های موجود بر روی کروموزوم‌های مختلف، به طورِ مستقل انتقال می‌یابند.

اسلاید 3: مورگان - مگس سرکه و ژن های مرتبطمورگان از طریق آزمایش بیشتر با مگس سرکه ترکیبات ژنی غیرمنتظره ای را هنگام انجام تلاقی Dihybrid مشاهده کرد.اشاره کرد که برخی از صفات بیشتر به صورت جفتی در مقایسه با نسبت پیش‌بینی‌شده معمول نشان داده می‌شونداین باعث شد که او باور کند که صفاتی که معمولا همراه یکدیگر مشاهده می کند در یک کروموزوم قرار دارند یعنی به نحوی آنها با هم مرتبط هستندپدیده پیوستگی ژنها(Linkage) بوسیله مورگان، در سال ۱۹۰۳، عنوان گردید. مورگان با بیان اینکه کروموزوم‌ها حامل عوامل ارثی (ژنها) هستند، روشن نمود که تعداد ژنها به مراتب بیشتر از تعداد کروموزوم‌ها بوده و بنابراین هر کروموزوم، می‌تواند حامل ژنهای متعددی باشد.Thomas Hunt Morgan

اسلاید 4: مروری بر اصطلاحات به ژنهای پیوسته به هم که بر روی یک کروموزوم واقع شده اند سینتی گفته می شود. پیوستگی را می‌توان به صورت تمایل اللهای نزدیک هم ، روی یک کروموزوم در انتقال با یکدیگر به صورت یک واحد دست نخورده در طی میوز تعریف کرد. به ژنهای بسیار پیوسته به هم بر روی یک کروموزوم که امکان هیچگونه کراسینگ آوری برای آنها وجود ندارد هاپلوتایپ نامیده می شودکراسینگ اور: پدیده است که در هنگام میوز ک در مرحله پاکی تن بین کروموزومهای همولوگ اتفاق می افتد و طی آن قطعانی و همولوگ بین کروموزومها مبادله می شود .نوترکیبی هومولوگ در میوز: کروموزومهای همولوگ در طی میوز I جفت می‌شوند و این جفتها در طول دوک میوزی قرار می‌گیرند. همولوگهای پدری و مادری از طریق تبادل متقاطع ، قطعات کروموزومی را معاوضه می‌کنند.برای درک کامل مفاهیم تجزیه و تحلیل پیوستگی ژنتیکی ، مرور مختصر رفتار کروموزومها و ژنها در طی میوز لازم است. کروموزومهای همولوگ در طی میوز I جفت می‌شوند و این جفتها در طول دوک میوزی قرار می‌گیرند. همولوگهای پدری و مادری از طریق تبادل متقاطع ، قطعات کروموزومی را معاوضه می‌کنند نقشه فیزیکی: فاصله نوکلئوتیدی بین دو نقطه در ژنوم می باشد. این فاصله نوکلئوتیدی با تعیین توالی نوکلئوتیدی بدست می آید و بسیار دقیق است. نقشه ژنتیکی: از روی فراوانی زاده های نوترکیب بدست می آید و یک نوع فاصله نسبی بر حسب سانتی مورگان با واحد نقشه ایجاد می کند در این نوع نقشه کشی هر کروموزوم به ۵۰ سانتی مورگان تقسیم می شود. برای اندازه‌گیری فاصله ژنتیکی از واحدی به نام سانتی مورگان به انگلیسی: CentiMorganو به صورت مختصر CM استفاده می‌کنند. یک درصد نوترکیبی برابر با یک سانتی مورگان تلقی می‌شود.

اسلاید 5: 5

23,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید