صفحه 1:
چارچوب معلمی
اقای دکتر شربیانی
صفحه 2:
مقدمه
همه حرفه ها تعریفی دقیق و جا افتاده از
تخصص و فعالیتهای عوامل اجرایی خود - چه
تازه کار و چه کارآزموده- دارند و این امر
تضمینی همه جانبه برای آن افراد است تا خود
و همکارانشان را در بالاترین سطح اجرا نگاه
دارند. به همین ترتیب» چارچوب معلمی, نه تنها
قابل استفاده است؛ واين معنا را به ذهن
متبادر می سازد که معلمان همانند سایر افراد
حرفه ای» اعضای یک جامعه حرفه ای هستند.
صفحه 3:
مقدمه
از چارچوب معلمی برای مقاصد بسیار متفاوتی می
توان استفادم کرد از براورده کردن نیازهای یک
معلم تازه کار تا تقویت مهارتهای یک معلم
کارازموده. از انجایی که تدریس امری پیجیده استء
خوب است که در مسیر معلمی نقشه راهی وجود
داشته باشد که بر حول فهمی مشترک از تدریس
ساخته شده باشد: معلمان تازه كار هر روز با
مشکلات زیادی روبرو هستند؛ معلمان با تجربه مایلند
کارایی خود را افزایش دهند و به همکارانشان در
همین امر کمک کنند؛ معلمان موفق شاید بخواهند به
عنوان مرجعی برای معلمان کم تجربه تر تلاش کنند.
صفحه 4:
مقدمه
پیچیدگی تدریس بر همه آشکار است و این پیچیدگی
جنبه های متعددی از حرفه معلمی را در بر گرفته
است. تدریس به لحاظ جسمانی, عاطفی و شناختی
طاقت فرسا و پر مسئولیت است. در تنظطخی کلی
ترء می توان معلمی را به مثابه نه یک بلکه چند
حرفه در نظر گرفت که مهارتهای مدیریتی» روابط
انسانی و هنر های نمایشی را در هم می آمیزد.
معلمان به رهبر ارکستر, باغبان» مهندس و هنرمند
تشبیه شده اند. در واقع, بسته به اینکه کدام جنبه از
حرفه معلمی در نظر است, هر یک از اين تشبیهات
ممکن است تناسب داشته باشد.
صفحه 5:
معرفی چارچوب
چارچوب معلمی به شناسایی آن دسته از جوانب
مسئولیت های معلم می پردازد که به پشتوانه
مطالعات تجربی و پژوهش های نظری در ارتباط با
بهبود یادگیری دانش آموزان مستند گردیده است.
این چارچوب تنها راه ممکن برای توصیف معلمی
نیست اما بدنبال معرفی آن چیزی است که معلمان
بهتر است بدانند و در اجرای حرفه ای خود بتوانند
انجام دهند. در این چارچوب فعالیت پیچیده معلمی
به 22 مولفه تقسیم می شود که در قالب 4 حوزه
مسئولیت تدریس دسته بندی می گردد.
صفحه 6:
معرفی چارچوب
هر مولفه جنبه ای مجزا از یک حوزه را معرفی می
کند و 2 الی 5 عنصر به توصیف ویژگی خاصی از یک
مولفه می پردازند. مولفه های فعالیت حرفه ای
چارچوبی جامع برای انعکاس جنبه های بسیار مختلف
تدریس بدستر می دهند. اگرچه مولفه ها مجزا
هستند, به یکدیگر ارتباط دارند. برنامه ریزی و اماده
سازی معلم بر آموزش او اثر می گذارد و همه اینها
تحت تاثیر بازاندیشی در تدریس یک درس قرار می
گیرد. بعلاوه. بسیاری از ویژگیهای تدریس, مانند
استفاده مناسب از فناوری» به تنهایی تشکیل مولفه
نمی دهند بلکه در خدمت همه مولفه ها خواهند بود.
صفحه 7:
حوزه ها و مولفه ها
حوزه اول
oe رری وآفاده سار
1-1) دانش محتوا و علم آموزش
1-2) شناخت دانش آموزان
1-3) هدف گذاری آموزشی
صفحه 8:
حوزه ها و مولفه ها
1۳ ee)
خلق محیطی احترام آمیز و عاطفی )2-1
ايجاد فرهنك يادكيرى )2-2
مديريت فعاليت هاى كلاسى )2-3
مديريت رفتار دانش آموزان )2-4
سازماندهییه فضایکلاس(2-5
صفحه 9:
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
حوزه سوم
اموزش
3-1) ارتباط با دانش آموزان
3-2) به کار گیری شیوه های پرسشگری
و مباحنه
3-3) درگیر کردن دانش آموزان در فرآیند
یادگیری
3-4) استفاده از سنجش و
انعطافی ذیرعو پاسخگویی(5- -3
صفحه 10:
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
4-1) بازاندیشی در تدریس
4-2) مستند سازی
4-3) ارتباط با خانواده ها
4-4( شرکت در مجامع حرفه ای
4-5) رشد و توسعه حرفه ای
نمایشحرفه ای(4-6
صفحه 11:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و عناصر
حوزه اول: برنامه ریزی و آماده سازى
pele
دانش محتوا و ساختار رشته
دانش روابط پیش نیاز
دانش آموزشی مبتنی بر محتوا
صفحه 12:
چارچوب معلمی
حوزه slp مولفه ها و عناصر
Bate
دانش رشدکودک و نوجوان
دانش فرآیند یادگیری
شناخت مهارتهاء دانش و تسلط زیانی
دانش اموزان
1 اموزان
شناخت نيازهاى خاص دانش اموزان
صفحه 13:
چارچوب معلمی
حوزه sla مولفه ها و عناصر
حوزه اول: Cee ریزی و آماده سازی
مولفه سوم: هدف گذاری آموزشی
ارزش, توالی و همترازی
وضو(
توازن
تناسب با دانش آموزان گوناگون
صفحه 14:
چارچوب معلمی
حوزه sla مولفه ها و عناصر
حوزه اول: Cee ریزی و آماده سازی
مولفه جهارم: شناخت منابع
عناصر
منابع مورد استفاده در کلاس درس
اموزش 1
منابع برای دانش آاموزان
صفحه 15:
معلمی
زه هاء مو نك ore
۳ برنامه ee ee تک( یه
a alge طراحى اموز منسجم
فعالیتهای re
مواد و منايع اموز
آموزشی
گروههای
ساختار درس
صفحه 16:
چارچوب معلمی
حوزه slp مولفه ها 3 عناصر
مولفه ششم: طراحی سنجش دانش
اموزان
همخوانی با هدفهای آموزشی
معیارها و استانداردها
کاربرد برای برنامه ریزی
صفحه 17:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
ا
شاخص ها
ا
0 بد.
ءطرح درسهایی که روابط پیش نياز ميان مفاهيم
و مهارتها را در بر می گیرد.
*توضیحات واضح و دقیق در کلاس درس
ءپاسخهای دقیق به پرسشهای دانش اموزان
*بازخورد به دانش آموزان در راستای پیشبرد
یادگیری
cs ed wou ۱ ۱ Lala مل حينم .اسن ةا
صفحه 18:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول: با ریزی و آماده سازی
«اطلاعات رسمى و غير رسمى در باره دانش
آموزان که توسط معلم براى طراحى اموزشى
جمع آوری می شود. _
*علاثق و نیازهای دانش آموزان که توسط معلم
برای طراحی شناسایی می شود.
۰شرکت معلم در رویدادهای اجتماعی - فرهنگی
فرصت هایی که معلم در اختیار خانواده ها می
گذارد تا عقاید فرهنگی - اجتماعی خود را در میان
هو
صفحه 19:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
مولفه سوم : هدف گذاری آموزشی
شاخص ها
*نتایج یک فعالیت شناختی چالش برانگیز ۲
بیان میزان یادگیری دانش آموزان» نه فعالیت آنها
*نتایج مورد نظر در رشته و مرتبط با نتایج در سایر
رشته ۳
*نتایجی که ارزیابی از موفقیت های دانش اموزان
را ممكن مى سازد. 95
*نتایج تفکیک شده برای دانش اموزان داراى
تواناییهای گوناگون
صفحه 20:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول: Cee ریزی و آماده سازى
مولفه چهارم: شناخت wlio
: ۲ شاخص ها
مواد آموزشی تهیه شده در سازمانهای حرفه ای /
*متون مختلف
*منابع اینترنتی
*منابع اجتماعی
2
شرکت مستمر معلم در دوره های آموزشی حرفه
اى يا كروههاى حرفه اى 7
“سخنرانان ميهمان
صفحه 21:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول: با ریزی و آماده سازى
مولفه پنجم: طراحی آموزش منسجم
۰درسهایی که اهداف آموزشی را پشتیبانی می
کنند و مفاهیم مهم را منعکس می نمایند.
*نقشه های آموزشی که روابط با یادگیریهای
پیشین را نشان می دهند.
*فعالیتهایی که نمایانگر تفکر سطح بالا هستند.
۰فرصت هایی برای حق انتخاب دانش آموزان
استفاده از منابع گوناگون
*گروههای یادگیری بدقت انتخاب شده
ees.
52506
صفحه 22:
چارچوب معلمی
حوزه هاء مولفه ها و شاخص ها
مولفه ششم: طراحی سنجش دانش آموزان
شاخص ها
*طرح درسهایی که تطابق میان سنجش ها و اهداف
آموزشی را نشان می دهند.
*انواعی از سنجش که با اهداف همخوانی دارند.
*انواعی از فرصتهای عملکرد برای دانش اموزان
*سنجش های اصلاح شده برای فرد فرد دانش آموزان در
صورت نیاز
"انتظاوات به وضوح نوشته شده به همراه توصیف کننده
sk هر سطح از عملکرد
ستحش هانن تکوینی برای کمک به تصمیمات له به
لحظه معلم
صفحه 23:
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
حوزه اول: برنامه ریزی و آماده سازی
*اشتباهات محتوایی مرتکب می شود.
«به هنگام طراحی به روابط پیش نیاز توجهی
*در طراحی از راهبردهای نامناسب برای رشته
اش استفاده wo کند.
صفحه 24:
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
حوزه اول: برنامه ریزی و آماده
سازی
مولفه اول: دانش محتوا و علم
اموزش
*دانش ابتدایی و ناقصی از رشته دارد.
«شناختش از روابط پیش نیازها نادرست یا
ناقص است.
"در طراحی از راهبردهای آموزشی
صفحه 25:
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
لجل
حوزه اول: برنامه ریزی و اماده سازى
*می تواند مفاهیم مهم رشته و روابط آنها با
یکدیگر را شناسایی کند.
*محتوا را با توضیحات واضح ارائه می دهد.
slew», a دانش آموزان با دقت پاسخ می
دهد wees ارائه می دهد که یادگیری
را به پیش مي بر
*راهبردهای ا در طرح درسهايش كاملا
با محتوا تناسب دارند.
صفحه 26:
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
حوزه اول: برنامه ریزی و آماده سازی
"روایط درون و بين رشته ای محتوا را ذکر مى
ءطرح درسهایش نشانگر آگاهی او از احتمال
درك تشد دانش آموزانش و نحوه رسید
gules ok منعكس كننده تحولات اخير در
آموزش مبتنی بر محتواست.
چارچوب معلمی
آقای دکتر شربیانی
مقدمه
هم!ه حرف!ه ه!ا تعریف!ی دقی!ق و جا افتاده از
تخص!ص و فعالیتهای عوام!ل اجرای!ی خود – چه
تازه کار و چ!ه کارآزموده -دارن!د و ای!ن امر
تضمین!ی هم!ه جانب!ه برا!ی آ!ن افراد اس!ت! تا خود
و همکارانشان را در باالتری!ن سطح اجرا نگاه
دارند .ب!ه همی!ن ترتی!ب! ،چارچوب معلم!ی ،ن!ه تنها
برای معلمان بلکه برای جامعه وسیعتر آموزشی
قاب!ل اس!تفاده اس!ت ،و ای!ن معن!ا را ب!ه ذهن
متبادر م!ی س!ازد ک!ه معل!مان همانن!د سایر افراد
حرفه ا!ی ،اعضای یک جامعه حرفه ای هستند.
مقدمه
ا!ز چارچوب! معلم!ی برای! م!قاص!د بس!یار متفاوت!ی م!ی
توان! اس!تفاده! کرد! ،از برآورده کردن! نیازهای! یک
م!عل!!م تازه کار ت!!ا تقوی !ت! مهارتهای! ی!!ک م!علم
کارآزم!وده .ا!ز آنجای!ی ک!ه تدری!س امری! پیجیده اس!ت!،
خوب اس!ت ک!ه د!ر م!س!یر م!علم!ی نقش!ه راهی وجود
داش!ت!ه باش!د ک!ه بر حول! فهم!ی مش!ترک از تدریس
س!اخته ش!ده باش!د :معلمان! تازه! کار ه!ر روز با
مش!کالت! زیاد!ی! روبرو هس!تند؛ معلمان ب!ا تجرب!ه مایلند
کارای!ی خود را اف!زای!ش د!هن!د و به همکارانش!ان در
همی!ن ام!ر کم!ک! کنن!د؛ معلمان موف!ق ش!ای!د بخواهن!د به
عنوان م!رجعی برای! معلمان کم تجربه تر تالش! کنند.
مقدمه
پیچیدگ!ی تدری!س بر هم!ه آشکار اس!ت و ای!ن پیچیدگی
جنب!ه های متعددی از حرف!ه معلم!ی را در بر گرفته
اس!ت .تدری!س ب!ه لحاظ جس!مانی ،عاطف!ی و شناختی
طاق!ت فرس!ا و پ!ر مس!ئولیت اس!ت .در س!طحی کلی
ت!ر ،م!ی توان معلم!ی را ب!ه مثاب!ه ن!ه ی!ک بلک!ه چند
حرف!ه در نظ!ر گرف!ت ک!ه مهارتهای مدیریت!ی ،روابط
انس!انی و هن!ر های نمایش!ی را در ه!م می آمیزد.
معلمان ب!ه ره!بر ارکس!تر ،باغبان ،مهندس و هنرمند
تشبی!ه شده اند .در واق!ع ،بس!ته ب!ه اینک!ه کدام جنبه از
حرف!ه معلم!ی در نظ!ر اس!ت ،ه!ر ی!ک از این تشبیهات
ممکن است تناسب داشته باشد.
معرفی چارچوب
چارچوب معلم!ی ب!ه شناس!ایی آ!ن دس!ته از جوانب
مس!ئولیت های معل!م م!ی پردازد ک!ه ب!ه پشتوانه
مطالعات تجرب!ی و پژوه!ش های نظری در ارتباط با
بهبود یادگیری دان!ش آموزان مس!تند گردیده است.
ای!ن چارچوب تنه!ا راه ممک!ن برای توص!یف معلمی
نیس!ت ام!ا بدنبال معرف!ی آ!ن چیزی اس!ت که معلمان
بهت!ر اس!ت بدانن!د و در اجرای حرف!ه ای خود بتوانند
انجام دهند .در ای!ن چارچوب فعالی!ت پیچیده معلمی
ب!ه 22مولف!ه تقس!یم م!ی شود ک!ه در قالب 4حوزه
مسئولیت تدریس دسته بندی می گردد.
معرفی چارچوب
ه!ر مولف!ه جنب!ه ای مجزا از ی!ک حوزه را معرف!ی می
کن!د و 2ال!ی 5عنص!ر ب!ه توص!یف ویژگ!ی خاص!ی از یک
مولف!ه م!ی پردازند .مولف!ه های فعالی!ت حرفه ای،
چارچوب!ی جام!ع برای انعکاس جنب!ه های بس!یار مختلف
تدری!س بدس!ت م!ی دهند .اگرچ!ه مولف!ه ها مجزا
هس!تند ،ب!ه یکدیگ!ر ارتباط دارند .برنامه ریزی و آماده
س!ازی معل!م بر آموزش او اث!ر م!ی گذارد و هم!ه اینها
تح!ت تاثی!ر بازاندیش!ی در تدری!س ی!ک درس قرار می
گیرد .بعالوه ،بس!یاری از ویژگیهای تدری!س ،مانند
اس!تفاده مناس!ب از فناوری ،ب!ه تنهای!ی تشکی!ل مولفه
نمی دهند بلکه در خدمت همه مولفه ها خواهند بود.
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
حوزه اول
برنامه ریزی و آماده سازی
)1-1دانش محتوا و علم آموزش
)1-2شناخت دانش آموزان
)1-3هدف گذاری آموزشی
)1-4شناخت منابع
)1-5طراحی آموزش منسجم
ط!را!حیس!!نجشدا!ن!شآ!موزا!ن)1-6
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
حوزه دوم
محیط یادگیری
)2-1خلق! محیطی احترام آمیز و عاطفی
)2-2ایجاد فرهنگ یادگیری
)2-3مدیریت فعالیت های کالسی
)2-4مدیریت رفتار دانش آموزان
س!!از!ماندهیب!!!ه! ف!!ضایک!!الس)2-5
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
حوزه سوم
آموزش
)3-1ارتباط با دانش آموزان
)3-2به کار گیری شیوه های پرسشگری
و مباحثه
)3-3درگیر کردن دانش آموزان در فرآیند
یادگیری
)3-4استفاده از سنجش در آموزش
ا!ن!عطافپ!!ذیریو پ!!اس!خگوی!ی)3-5
چارچوب معلمی
حوزه ها و مولفه ها
حوزه چهارم
مسئولیت های حرفه ای
)4-1بازاندیشی در تدریس
)4-2مستند سازی
)4-3ارتباط با خانواده ها
)4-4شرکت در مجامع حرفه ای!
)4-5رشد و توسعه حرفه ای
ن!!مای!شحرف!ه! ا!ی)4-6
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم آموزش
عناصر
دانش محتوا و ساختار رشته
دانش روابط پیش نیاز
دانش آموزشی مبتنی بر محتوا
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه دوم :شناخت دانش آموزان
عناصر
دانش رشدکودک و نوجوان
دانش فرآیند یادگیری
شناخت مهارتها ،دانش و تسلط زبانی
دانش آموزان
آگاهی از عالئق و میراث فرهنگی دانش
آموزان
شناخت نیازهای خاص دانش آموزان
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه سوم :هدف گذاری آموزشی
عناصر
ارزش ،توالی و همترازی
وضوح
توازن
تناسب با دانش آموزان گوناگون
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه چهارم :شناخت منابع
عناصر
منابع مورد استفاده در کالس درس
منابع برای توسعه دانش محتوا و علم
آموزش
منابع برای دانش آموزان
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه پنجم :طراحی آموزشی منسجم
عناصر
فعالیتهای یادگیری
مواد و منابع آموزشی
گروههای آموزشی
ساختار درس
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و عناصر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه ششم :طراحی سنجش دانش
آموزان
عناصر
همخوانی با هدفهای آموزشی
معیارها و استانداردها
طرح سنجش تکوینی
کاربرد برای برنامه ریزی
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم آموزش
شاخص ها
• طرح درسی که مفاهیم مهم در رشته را منعکس
نماید.
•طرح درسهایی که روابط پیش نیاز میان مفاهیم
و مهارتها را در بر می گیرد.
•توضیحات واضح و دقیق! در کالس درس
•پاسخهای دقیق به پرسشهای دانش آموزان
•بازخورد به دانش آموزان در راستای پیشبرد
یادگیری
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه دوم :شناخت دانش آموزان
شاخص ها
•اطالعات رسمی و غیر رسمی در باره دانش
آموزان که توسط معلم برای طراحی آموزشی
جمع آوری می شود.
•عالئق! و نیازهای دانش آموزان که توسط معلم
می شود.
برای طراحی شناسایی
•شرکت معلم در رویدادهای اجتماعی -فرهنگی
•فرصت هایی که معلم در اختیار خانواده ها می
گذارد تا عقاید فرهنگی – اجتماعی خود را در میان
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه سوم :هدف گذاری آموزشی
شاخص ها
•نتایج یک فعالیت شناختی چالش برانگیز
•بیان میزان یادگیری دانش آموزان ،نه فعالیت آنها
• نتایج مورد نظر در رشته و مرتبط با نتایج در سایر
رشته ها
•نتایجی که ارزیابی از موفقیت های دانش آموزان
را ممکن می سازد.
•نتایج تفکیک شده برای دانش آموزان دارای
تواناییهای گوناگون
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه چهارم :شناخت منابع
شاخص ها
•مواد آموزشی تهیه شده در سازمانهای حرفه ای /
منطقه
•متون مختلف
•منابع اینترنتی
•منابع اجتماعی
• شرکت مستمر معلم در دوره های آموزشی حرفه
ای یا گروههای حرفه ای
•سخنرانان میهمان
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه پنجم :طراحی آموزش منسجم
شاخص ها
•درسهایی که اهداف آموزشی را پشتیبانی می
کنند و مفاهیم مهم را منعکس می نمایند.
•نقشه های آموزشی که روابط با یادگیریهای
پیشین را نشان می دهند.
•فعالیتهایی که نمایانگر تفکر سطح باال هستند.
•فرصت هایی برای حق انتخاب دانش آموزان
•استفاده از منابع گوناگون
•گروههای یادگیری بدقت انتخاب شده
چارچوب معلمی
حوزه ها ،مولفه ها و شاخص ها
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه ششم :طراحی سنجش دانش آموزان
شاخص ها
• طرح درسهایی که تطابق میان سنجش ها و اهداف
می دهند.
آموزشی را نشان
•انواعی از! سنجش که با اهداف همخوانی دارند.
• انواعی از فرصتهای عملکرد برای دانش آموزان
•سنجش های اصالح شده برای فرد فرد دانش آموز!ان در
صور!ت نیاز
•انتظار!ات به وض!وح نوشته شده به همراه توصیف کننده
های هر سطح از! عملکرد
•سنجش هاس! تکوینی برای کمک به تصمیمات لحظه به
لحظه معلم
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
معلمی
سطح اول :دور از انتظار
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم آموزش
•اشتباهات محتوایی مرتکب می شود.
•به هنگام طراحی به روابط پیش نیاز توجهی
نمی کند.
•در طراحی از راهبردهای نامناسب برای رشته
اش استفاده می کند.
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
معلمی
سطح دوم :پایه
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده
سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم
آموزش
•دانش ابتدایی و ناقصی از رشته دارد.
•شناختش از روابط پیش نیازها نادرست یا
ناقص است.
•در طراحی از راهبردهای آموزشی
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
معلمی
سطح سوم :ماهر
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم آموزش
•می تواند مفاهیم مهم رشته و روابط آنها با
یکدیگر را شناسایی کند.
•محتوا را با توضیحات واضح ارائه می دهد.
•به پرسشهای دانش آموزان با دقت پاسخ می
دهد و بازخوردهایی ارائه می دهد که یادگیری
را به پیش می برد.
•راهبردهای آموزشی در طرح درسهایش کامال
با محتوا تناسب دارند.
چارچوب معلمی
خصوصیات چهار سطح
معلمی
سطح چهارم :برجسته
حوزه اول :برنامه ریزی و آماده سازی
مولفه اول :دانش محتوا و علم آموزش
•روابط درون و بین رشته ای محتوا را ذکر می
کند.
•طرح درسهایش نشانگر آگاهی او از احتمال
درک نادرست دانش آموزانش و نحوه رسیدگی
به آن است.
•طرح درسهایش منعکس کننده تحوالت اخیر در
علم آموزش مبتنی بر محتواست.