کسب و کار مدیریت و رهبری

چالش های روابط کار در ایران

Chaleshhaye_ravabet_kar_dar_Iran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چالش های روابط کار در ایران”

چالش های روابط کار در ایران

اسلاید 1: چالش هاي روابط كار در ايران استاد راهنما:دكتر سيد محمد مقيميدانشگاه تهران (پرديس قم )آبان 1386

اسلاید 2: تعاريف روابط كار: _ استراتژي هايی براي مديريت روابط سازمان و كاركنانش. (بنت،1997) _سيستمي از مقررات ، عمليات و توافقات صورت گرفته با استفاده از چانه زني دست جمعي براي اجتناب يا حل تضادهاي سازماني بين كارفرما و مستخدم . _بر طبق تعريف سازمان بين المللي كار(ILO )روابط كار موضوعي است كه هم با روابط بين دولت و كارفرمايان و مستخدمين(يا اتحاديه هاي كارگري)وهم با روابط بين سازمانهاي حرفه اي با يكديگرسروكار دارد.(مانيراماپا وهمكاران،1992)

اسلاید 3: عناصر روابط كار و نقش مديريت دولتي :دولتمديريتكارفرماكارگر

اسلاید 4: 1-دولت : عنصر نظارتي و تنظيم كننده از طريق قوانين ومقررات. 2-كارفرما : صاحب سرمايه لازم براي صنعت مورد نظر. 3-كارگر يا كارمند : نيروي كار در اختيار سازمان. 4-مديريت : به نمايندگي از طرف كارفرما براي تحقق اهداف سازمان،مشاركت كنندگان در فعاليت هاي سازماني (كارفرما ، مستخدم،حتي مشتريان) را هماهنگ مي سازد.

اسلاید 5: اعتماد ، اعتماد مي آورد.در تمامي روابط انساني ، بهترين رويكرد براي هر مساله ، القاء اعتماد متقابل بين كارمندان و كارفرمايان يا مديران مي باشد.

اسلاید 6: (توجه) (توجه) مستخدم در بخش خصوصي ودولتي داراي مفهوم و معاني متفاوتي است. به طوري كه:

اسلاید 7:

اسلاید 8: انواع تضاد بين كارفرما و كارگر:1-تضاد منافع:گروه هاي مختلف براي كسب منافع بيشتر با يكديگر رقابت مي كنندكه منجر به چانه زني حقوق و دستمزد ، ايجادشرايط جديدكار، توافقات دسته جمعي مي شود. اين نوع تضادها از طريق ((مذاكره)) حل مي شود.2-تضاد مربوط به احقاق حقوق:اين نوع تضاد به علت تخطي يا عدم رعايت شرايط قرارداد توسط طرفين ايجاد مي شود.براي حل آن از روش ((حكميت شخص ثالث)) استفاده مي شود.(بنت،1997)

اسلاید 9: نگرش سيستمي بر روابط كار:تئوري سيستمي توسط ((دانلوپ))ارائه شد كه روابط كار را در فالب فرآيند سيستمي مورد توجه قرار مي گيرد. چانه زنيدلجوئيحكميتقانونگذاريقوانين و مقرراتبازيگرانعوامل محيطيايدئولوژي ورودي ها فرآيندها خروجي ها

اسلاید 10: بازيگران : شامل كارفرما،كميته كارگران،دولت مي شود. عوامل محيطي يا زمينه اي : محيط تكنولوژي،محيط بازار (اندازه،ساختار،پويائي،بازار و....) قدرت نسبي گروه هاي اجتماعي و موانعي كه كارگران ايجاد مي نمايند. ايدئولوژي ها : كليه ايده ها،نگرش ها ،و عقايدي كه بازيگران رابه هم پيوند مي دهد. (بنت،1997)

اسلاید 11: سبك هاي مديريت در روابط كار : مديريت هميشه به رضايت جمعي كاركنانش نيازمند است.

اسلاید 12:

اسلاید 13: مديريت استراتژيك در روابط كار:نظام روابط كار: روابط كارعبارتست ازچگونگي روابط كارگروكارفرما و يا كارمندومديريت و استراتژي آنها.

اسلاید 14: تئوري ها:1-تئوري همزيستي يا وحدت گرا:بر اساس اين تئوري كارفرما و كارگر به منزله اعضاي يك تيم تصور شده اند كه در منافعي كه حاصل مي شود شريك هستند.در اينجا ايجاد اتحاديه هاي كارگري غير لازم وحتي عامل اختلاف بين كاركنان تلقي مي شود.2-تئوري تعارض يا كثرت گرا:بر مبناي اين تئوري بين كارگرو كارفرما مباينت وتعارض وجود دارد ولي اين تعارض يك پديده طبيعي است و قابل حل است.

اسلاید 15: توجيحات اين تعارض:1-تعارض صنعتي از اختلاف و تباين سياسي جداست و در نظام هاي حكومتي كاملا پذيرفته شده است.2-موسسات صنعتي مينياتوري از كل جامعه هستند وهمانطور كه در حامعه عدهاي ،عده ديگررارهبري مي كنند درموسسات صنعتي نيز چنين است.3-جوامع صنعتي غرب به مرحله بعد از سرمايه داري (حاكميت جمعي) رسيده اند واختلاف كارگر وكارفرما رو به التيام است.اين تئوري تسلط زيادي بر افكار عمومي در انگلستان دارد و اغلب تحليلهاي روابط كار در اين كشور بر اين مبنا انجام مي شود.

اسلاید 16: 3 - تئوري اقدام يا نقش اجتماعي (social acion theory):رفتار تك تك افراد به عنوان مدير،نماينده كارگر،نماينده اتحاديه و نظير اينها تعيين كننده چگونگي روابط كارسازمان مي باشد و بر خلاف نظريه سيستمي اين كل مجموعه نيست كه به اين روابط شكل مي بخشد بلكه اصل،رفتارانسانهاي واقع دراين روابط هستند. بر اساس اين تئوري رفتاري اجتماعي افراد برآيندي است ازفشارهاي وارد بر آنها چه در محل كار چه در بيرون.از جمله اين فشار ها : ارزش هاي ذهني – هدف ها – تجربيات – هنجار ها_ارزش ها و استنباطات – توقعات – وضعيت – تبادل نظر با ديگران و در چارچوب اين محدوديت هاست كه روابط بين كارگران و كارفرمايان شكل مي گيرد

اسلاید 17: 4- تئوري تعارض طبقاتي يا راديكال(class (confict theoryتوجيحات جامعه شناسي ماكس وبر در قرن 19 از جامعه صنعتي اروپا بر اين اساس تعارض بين كارگر وسرمايه دار يا بور‍ژوا و پرولتاريا لاينحل است مگر با تغيير ساختار اقتصادي جامعه

اسلاید 18: 5 – تئوري سيستم ها) (system theoryبرمبناي اين نظريه دانلوپ ، نظام روابط كار مانند هر سيستم ديگري داراي 4 عنصر اصلي است :1 – برونداد (output) قوانين2 – درون داد (input) خاص طرفهاي ذينفع فشار هاي محيط سياسي و ايدئولوژيك 3 – فرآيند (process) مذاكره ، توافق و تنظيم4 – بازداد (feedback) عكس العمل محيط حاصل از سيستم روابط كار

اسلاید 19: نظام روابط كار عبارت است از مجموعه اي از قوانين و مقررات كه حاكم بر روابط كار است: 1- قوانيني كه كيفيت يا محتواي روابط كار را مشخص مي كنند. 2- قوانيني كه روشها وچگونگي تحقق محتواي مورد نظر را تعيين مي كنند.

اسلاید 20: روابط كار قبل از انقلاب صنعتي 1- دوران بردگي : ارباب به عنوان مالك بود و برده از هرگونه حقوق مالي و اجتماعي محروم گرديده بود.2- دوران فئوداليته : كم شدن بردگان، رعيت وزارع3- نظام صنفي : رابطه بصورت استاد شاگردي وبا شيوه پدر سالاري بود.

اسلاید 21: روابط كار بعد از انقلاب صنعتيدو پديده تاثير گذار: 1- تحول فكري : انقلاب كبير فرانسه 2- تحول صنعتي : انقلاب صنعتي وگسترش توليد

اسلاید 22: عواملي كه از اوايل قرن 19 زمينه تحول روابط كار و دخالت دولت درامور مربوطه به كارگروكارفرما را فراهم نمود عبارتنداز : 1- عامل ايدئولوژيك ومورد سوال قراردادن فلسفه اقتصاد آزاد و لزوم حمايت از كارگران 2- عامل حقوق فلسفي ومورد سوال قرار دادن اصل حاكميت اراده 3- عامل اقتصادي وتمركز سرمايه وتوسعه تكنولوژي توليد 4- جنبش هاي كارگري

اسلاید 23: تاريخچه روابط كار در ايران درگذشته در بخش كشاورزي نظام ارباب رعيتي و در بخش صنعت نظام صنفي بر روابط كارگر وكارفرما حاكم بوده وافزايش طبقه كارگر نيز همراه با حركت به سوي صنعتي شدن كشور بوده است. اهم دلايلي كه درگذشته درايران همزيستي بين كارگر و كارفرما را بدون دخالت دولت به وجودمي‌ آوردعبارتند از: 1- عادت كردن كارگران به كاردر يك كارخانه و تلاش كارفرما درحفظ كارگرماهروباتجربه

اسلاید 24: 2- وابسته بودن كارگران به يك محيط كاروايجاد روابط عاطفي بين كارگر وكارفرما 3-عمق عقايد مذهبي به اين صورت بود كه كارگروظيفه خود مي دانست درمقابل مزد دريافتي كار كند درغير اين صورت مزد خود را حرام مي دانست. درمقابل كارفرما دادن حقوق كارگر را يك وظيفه وباعث بركت كسب وكار خود به حساب مي آورد. 4- كوچك بودن محيط كار و تماس دائم كاركنان با يكديگر و تلفيق روابط رسمي وغيررسمي

اسلاید 25: توسعه كارخانجات وعدم توجه كارفرمايان به حقوق كارگران به تدريج زمينه دخالت دولت را فراهم آورد. 1352 ق : اولين سند حاكي ازدخالت دولت. فرماني ازطرف والي ايالت كرمان و بلوچستان در حمايت از كارگران كارگاه هاي قاليبافي 1315ش : تنظيم آئين نامه اي مشتمل بر67 ماده توسط دولت براي حمايت از گروه كارگران 1325 ش : اعتصاب كارگران به دنبال جنگ جهاني دوم و اشغال ايران توسط منتفقين كه نتيجه آن اعتصابات،تشكيل اداره كل كارو وزارت پيشه وهنر ورسيدگي به امور كارگري بود.

اسلاید 26: 1325 ش : جدا شدن اداره كل كاراز وزارت پيشه وهنر 1326 ش‌ : تشكيل وزارت كار به طور مجزا 1328 ش : به تصويب رسيدن اولين قانون كاردر مجلس 1377 ش : ايجاد تغييرات لازم درقانون كار وتصويب نهايي آن وابلاغ به وزارت كار براي اجرا.

اسلاید 27: حق سنوات کارگر مشکلات : 1- آیا آقای صفایی که مدیر تولید است حق اظهار نظر راجع به اخراج یا عدم نیاز به کارگر را دارد؟2- آیا آقای رجبی فقط رابطه صمیمی خود با آقای نوبخت را ملاک استخدام ایشان در قسمت فروش قرار داده است وآیا ملاک و ضابطه خاصی برای استخدام افراد وجود ندارد؟3- آیا اینطور به نظر نمی رسد که سیاست تعدیل نیرو توسط دست اندرکاران ذینفع و نه نمایندگان یا کارشناسان حقوق کار بوجود آمده باشد و آیا جز ضرر وزیان به اقشار پایین جامعه سود دیگری دارد؟

اسلاید 28: 4- آیا نباید نهاد یا تشکلی جهت حمایت از کارگران کم سواد و سوء استفاده از آنها بوجود آید؟ چه راههایی برای جلوگیری از اینگونه سوء استفاده ها هست؟ چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟5- نبود نظارت و بازرسی دقیق از طرف مافوق6- ندادن آگاهی به کارگران و طبقه کارمند در خصوص حقوق و تسهیلاتی که باید در اختیار آنها قرار گیرد. که خود این مساله ناشی از عدم وجود امنیت شغلی است، بدین صورت که فرد کارگر با حداقل امکانات و شرایط حاضر به انجام کار می گردد.7- نبود یک بافت منسجم کارگری ، مانند تشکل ها و اتحادیه ها که خود نیازمند پرداخت هزینه های جانبی از طرف کارگر و کارمند می باشد.

اسلاید 29: راهکارها : - برای جلوگیری از چنین مواردی ایجاد و تشکیل واحدهای کارگری از طرف نهادهای دولتی و وجود یک ضمانت اجرایی برای اینگونه واحدها ضروری به نظر می رسد. به این صورت که شخص کارفرما در صورت امتناع از قبول و اجرای مفاد و محدوده های وضع شده مطابقت اجرائیات باید پاسخگو باشد. - ایجاد یک سیستم حسابداری و سیستم بانکی منسجم که امکان تغییر اطلاعات و تحریف اطلاعات مربوط به دریافتی های کارگران وجود نداشته باشد و فقط امکان تطابق و ایجاد هماهنگی وجود داشته باشد.

اسلاید 30: - ایجاد حافظه هایی در مورد دریافتی ها وپرداختی ها با کدهای کاربری مخصوص در کل چیزی شبیه به سیستم بانکداری الکترونیکی که اطلاعات هر شخص قابل بازیافت و دسترسی مجدد باشد.

اسلاید 31: نقض قانون کارمشکلات:1- واگذازی مدیریت امور داخلی به آقای مروت که از سهامداران اصلی کلینیک به شمار می آید. چرا که سهامداران یک سازمان غالبا در پی کسب سود بیشتر و تحقق منافع شخصی خود هستند ودر تمامی امورات سازمان منافع خود را بر مصالح سازمان مقدم می شمارند. 2- عدم حضور آقای مروت در کلینیک ودر کنار سایر کارکنان باعث کاهش حس تعلق در میان کارکنان می شود.

اسلاید 32: 3- عدم توجه دکتر مروت به حقوق کارمندان باعث ایجاد مشکلاتی در آینده سازمان می شود.4- نبود یک نهاد یا سازمان که کارکنان بتوانند با مراجعه به آن نسبت به مشکلاتی که در کلینیک وجود دارد اعتراضات خود را بیان کنند.5- نبود یک نهاد دولتی ناظر بر اعمال مدیران اینگونه سازمانها.

اسلاید 33: نقض قانون کارراهکارها:1- به نظر می رسد که تمامی مشکلات کلینیک بعد از رفتن آقای سعیدی بوجود آمده باشد چرا که کارکنان کلینیک با شیوه مدیریتی ایشان خو گرفته و تغییر در شیوه مدیریتی باعث ایجاد این مشکلات شده باشد. 2- آقای مروت می توانست مشکلات ایجاد شده را ریشه یابی کرده و به صورت اساسی اقدام به حل وفصل آنها کند. به جای اینکه کارکنان را اخراج یا تنبیه کند می بایست علل ایجاد مشکلات را بررسی کرده و آنها را از بین می برد.

اسلاید 34: 3- آقای مروت می بایست مشکلات را ریشه یابی کرده واقدام به حل اصولی آنها می کرد. برای این منظور هم می توانست تا حل پایه ای مشکلات با راه حل هایی مقطعی وکوتاه مدت پرسنل را دلگرم وامیدوارنگه دارد. مثلا ارائه پاداش ویا پرداخت مقداری از سنوات. نکته ای هم که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که مسئولیت وعواقب تمامی مشکلات نباید به عهده پرسنل کلینیک باشد بلکه مقداری از این مسئولیت هم باید بر دوش سهامداران و مدیران کلینیک قرار بگیرد. مثلا سهامداران می توانند با کسب سود کمتر نیازهای بیشتری از پرسنل را مرتفع سازند. از اقدامات دیگری که می توان متصور شد تغییر وتحول در ساختار خدمات دهی واستفاده بهتر از امکانات موجود سازمان است.

اسلاید 35: 4- کارفرما همواره از قدرت بیشتر وامکانات بهتری در مقایسه با کارگر برخوردار است. ونیز قدرت چانه زنی او بیشتر از کارگر می باشد واینکه اغلب کارگران از پشتوانه و اندوخته مناسبی برای عدم ترس از بیکاری واز دست دادن شغل برخوردار نیستند. در پیگیری های قضایی نیز کارفرما به دلیل قدرت چانه زنی بالا (BARGANING) ونفوذ بیشتر اغلب موفق تر از کارگر عمل می کند. کارگر ی که به حداقل ها راضی می شود چگونه می تواند از هزینه های دادرسی را تقبل کند ونیز حمایت از کارگران در جوامع در حال توسعه کمتر است. چون سیاست های حمایتی دولت بیشتر روی تولید ودر نتیجه کارفرما متمرکز است وحمایت چندانی از کارگران صورت نمی گیرد حقوق کار درایران تقریبا حقوقی راکد است و حتی یک کتاب جامع و کامل در مورد آن موجود نمی باشد. مورد دیگر اینکه در مراجع قضایی زمان رسیدگی به شکایات طولانی می باشد و کارگران حاضر نیستند که شغل خود را از دست داده و از حداقل ها نیز محروم شوند واین نشان از این دارد که در ایران اتحادیه ها و انجمن های کارگری به اندازه کافی رشد نکرده اند تا بتوانند توازن قوانین بین کارگر و کارفرما را به وجود آورند.

اسلاید 36: تهیه کنندگان :امیر حسین غرایاق زندیمهدی زرنوشه فراهانی سهراب گوهریان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید