صفحه 1:
Ub ای Gy استراد رم الى
املاعات ریت
MIS
منز على عايرى
cae سر یوار
صفحه 2:
ریت ال ای تم ای ای
تعريف 1/115
سیستمی مبتنی بر کامپیوتر که اطلاعات را بر اساس خواسته های کاربران در اختیارشان قرار می دهد.کاربران
پیش زمینه به وجود آمدن یک سازماندهی رسمی هستند. آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده استه توضیح
دهد.
استفاده کنندگان از سیستمهای 1۷۲15
فروشندگان , شهروندان حرفه ای , مشاوران , آموزش دهندگان» محققا
گروههای کسبو کار استفاده کننده از سيستمهاى 1/115
-گروههای تجاری . ۲" و الکترونیک , تولیدات سنتی , تجارت و بازرگانی , خدمات و کشاورزی
یکی از کشورهلیی که در زمینه مدیریت سیستمهای اطلاعلتی دارای تجربیات بسیاری بوده چین میباشد. استقرار
و استفاده از این سیستمها در این کشورتحت ۱۳ مسئله کلیدی عنوان و مورد بررسی قرار گرفته شده است.
صفحه 3:
fe She ade ای مات میت (۱316) کر
رشد روز افزون فناوري اطلاعات و تأثیر ن درافزایش بهرهوري سازمانهاي دولتي و خصوصي,
باعث حرکت چهانی به سمت بهره گيري از انواع سیستم هاي اطلاعاتي به ویقه
سیستم اطلاعات مدیریت (1۷115) شده و کشور ما نیز در مسیر این حرکت قرار گرفتد
بررسي مسایل و مشکلات مربوط یه فرایند طراحي: استقرا بهره برداري و توسعه سیستم
هاي اطلاعات مدیریت در چنین فضايي در تصمیم گيري کلیه لرکان دولتي و خصوصي
حایز اهمیت بوده. چرا که استفاده سنجیده و آگاهانه لز فناوريهاي اطلاعأتي مدرن به
ویژه (1۷115) در کشور راه توسعه و پیشرفت را هموار کرده .
مولنع پیش روي سازمانها برلى بكار گیری سیستمهای اطلاعاتی مدیریت سه گروه هستند:
انساني - سازماني - محيطي
صفحه 4:
ت يب ب ب نب بت ۰
MIS (tol. slip
یک ار ورو داد های مور استفاده کلیه واسدهاو كارك
کنترل ورود داده های عملیاتی
حذف فعالیتهای تکراری
فت داده های عملیانی در حین انسام کار
اصنيت دسترسى غير ميعاز
دسترسی آسان و سریع افراد مجاز به اطلاعات مشتری
امنیت نگهداری دادهها بصورت متمرکز و برنامه ریزی شده
دسترسی سریع - بروز و قابل اتکا به گزارش ها
کاهش شدید مصرف کاغذ و بایگانی ها
صفحه 5:
۰ . ۰ ۰
MIS gioco soir
فقدان دانش کافی واحدهای سازمانی برای تعریف نیازمندی ها و توقعات
عدم مهارت کافی کاربران برای کار با سیستم
عدم تمایل برخی کاربران به سیستم و تغییر نگرش در محیط کار
وجود داده های متناقض و بی کیفیت در سیستم های موجود
عدم حمایت برخی مدیران در استقرار سیستم
نیاز به هماهنگی بین چند واحد سازمانی برای اجرای یک فرایند یکپارچه
(مانند فرایند درخواست خرید کالا یا درخواست سرویس نقلیه)
صفحه 6:
hs لت fe ای الامات میت
آگاهی از دلایل شکست یک سیستم اطلاعاتی. باعث هوشیاری و مراقبت مدیران. تیم طراحی و تمرکز بیشتر بر
نقاط ضعف احتمالی خراهد شد.
حمایت مدیران با تقویت عوامل پیشبرنده و تضعیف عوامل بازدارنده در طراحى پیاهسازی يا توسعه سیستمهای
اطلاعاتی و آماده بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری میتواند از جمله نقاط کلیدی جلوگیری از شکست و
تضمین موفقیت یک سیستم اطلاعاتی باشد.
تثیرعومل مدیریت. سازماندهی و تکنلوژی بر شکست یا موفقیت سیستمهای اطلاعاتى در سازمانها و نهادهای
کشور از جمله مسائل و موضوعاتی است که همواره محققان سیستمها اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات را به خود
مشغول داشته است.
دلیل اصلی شکست اکثر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت» مسائل و مشکلاتی است که از سوی عوامل مدیپیت و
مولفههاى راهيرد. انتظارات. بيجيدكى و مخاطره حادث مىشود و نهايتا اصلىترين بيشنهاد كاربردى اهميت مديران
سازمان و تحليل كران به تناسب سازمان با سيستم اطلاعاتى است و همجنين توجه به مقولههلى آموزش در اجرا و
بيادهسازى سيستم اطلاعاتى. تدارك امكانات يشتيبانى مالى و یروی انسانی در طراحی. پیاهسازی و توسعه
اسيستم اطلاعاتى. تقويت عوامل بيش برنده و تضعيف عوامل بازدارنده در سازمان توسط مديران براى طراحى يا
توسعه سیستم و نهايتا آمادهساختن زيرساختهاى سازمانى براى اجرا و پیادهسازی سیستم اطلاعاتی است.
صفحه 7:
ار تست MIS»
تعاریف شکست:
* یک سیستم اطلاعات اگر در توسعه عملیات متوقف شود و نتواند انتظارات بالقوه
و بالفعل حامیان سیستم را برآورده سازد» شکست خورده است
* پروژهای که نتواند براساس برنامهریزی از پیش تعیین شده بر طبق بودجهاش
عم کند شکست جوز ه ول شود
ای که از زمان بودجهای که در ابتدا برای آن مقرر شده. تخطی کند.
نمیتوان آنرا موفق نامید
* پروژهای که لغو شده یا پروژهای که به اهداف محول شده کسب و کار دست
پیتا نکند متحمل شکست شده است
صفحه 8:
pee يم إى الامال « دراه ساود
عدم دستیایی به اهداف از پیش تعیین شده
شکست فرآیند: وقتی بروز میکند که یک سیستم را نتوان طبق بودجه مشخص يا در زمان
مقرر ایجاد کرد در واقع هنگامی که توانایی ایجاد سیستم درخواست شده وجود ندارد یا
نمیتواند با محدودیتهای منابع سازگاری داشته باشد. اتفاق میافتد.
شکست تعامل: هنگامی که کاربران از سیستم رضایت ندارند و از انكيزه لازم برای کار با سیستم
برخوردار نیستند. این شکست رخ میدهد. در واقع نوعی ارزیابی غیرمستقیم میزان تعامل کاربر
شکست انتظارات: هر پروژه با ایدهها و انتظارات ذینفعان خود آغاز میشود. ولی در پایان ممکن
است تمامی این خواستهها برآورده نشود.
شكست انتهانى: عتكامى اتثاق عىافتد که پروزه قبل از كام تحويل تهارى لغو موشود خم
پروژه آخرین چیزی است که ممکن است در شكست يك يروزه اتفاق افتد؛ ومين هنكامى است
كه هيج اميدى براى دستيابى به اهداف وجود ندارد.
صفحه 9:
کت ر ۸۸51
با توجه به اهمیت اجرای موفقیتآمیز پروژههای سیستمهای اطلاعات و نرخ بالای شکست
این پروژهها این سوال مطرح میشود که چه عواملی در شکست پروژههای سیستمهای
اطلاعات نقش اصلی را دارند؟ و اینکه جگونه میتوان از شکست پروژههای سیستمهای
اطلاعات پیشگیری کرد؟
سیستمهای اطلاعاتی چیزی بیش از رایانهها هستند. استفاده موثر از سیستمهای اطلاعاتی
مند شناخت سازمان. مدیریت و فناوری اطلاعات است. بنابراین عوامل حیلتی موفقیت
و شکست پروژههای سیستمهای اطلاعات در سه دسته کلی مورد بررسی قرار گرفته
است: عامل مديريت, عامل تكنولوزى و عامل سازمان
عامل مدیریت شامل مولفههای ثبات- سواد. حمایت. انتخاب و راهبرد. عامل تکنولوژی شامل
مولفههای پیچیدگی - مخاطره.تاثیر سیستم. شمای سیستم و زیرساخت و عامل
سازمان شامل مولفههای تضاد دیدگاههاء آمادگی. رفتاره انتظارات است.
صفحه 10:
MIS pasate ارت رس
یکی از مهمترین شاخصه هلیی که در شکست یک سیستم اطلاعات نقش دارده بیثباتی مدیریت است.
بسیاری از پروژههای سیستمهای اطلاعات هنگامی که دچار تفییرات پیدرپی در مدیریت اجرلیی ارشد
یا مدیریت سیستم اطلاعات میشوند. متزلزل نشان داده میشوند.
تغيير در مديريت ارشد و جايكزينى جندباره آنان, تمركز و حمايت مدير را كه يك سيستم اطلاعات
بای موفعت به هنت به آن نبازمند ست از ین میبرد در سفق (جبانگ و (كلين اين شاخص بد
عنوان یکی از چهار عامل کلیدی در شکست مطرح شده است
اعتقاد و باور مدیر پروژه به سیستم طراحی شده قطعا بر حمایتهای مدیریتی و سازمانی, از پروه
سیستم اطلاعات خواهد افزود. هنگامی که این باور و اعتقاد و در حقیقت تعهد کافی در ميان مدیران
ارشد به پیادهسازی و موفقیت سیستمهای اطلاعات وجود نداشته باشد. جز شکست عایدی نخواهد
57
باور و اعتقاد موثر در مديريتء از عوامل برجسته موفقيت سيستمهاى اطلاعات به شمار مىآيد. بنابر
مطالعات صورت گرفته. باور و تعهد مدير در تمامى مراحل توسعه و رشد سيستمهاى اطلاعات امرى
ضرورى مستء به نحوى كه فقدان اين امر زمينه شكستى بزرك را فراهم میآورد
صفحه 11:
عال میت « ۷]15-عبت اقب
۳ حمایت:
مدیر با از بین بردن موانع می تواند گامی مثبت در پیاده سازی سیستم اطلاعات بردارد . مدیرا
تقویت عوامل پیش برنده یعنی عواملی مانند ایجاد انگیزه در نیروی انسانی ۰لعطای پاداش های نقدی
و غير نقدى و... مى توانند امور مربوط به پیاده سازی سیستم را تسهیل سازند . از سوى ديكر مدير
باید به شناسایی موانع مبادرت ورزد و با حذف عوامل بازدارنده گامی دیگر در پیاده سازی سیستم
اطلاعات به جلو پردارد . در ضمن مدیر بايد با پشتیبانی مالی و تدارکاتی زمینه تحقق این هدف را
مهیا سازد .
¥ انتخاب:
یکی از اشتباهات در پیادهسازی سیستمهای اطلاعات. فقدان تحلیل مناسب هزینه - فایده است.
«گلاس» بهرهگیری از تکنولوژی جدید در یک پروژه عظیم را اشتباه دانسته و می گوید: یک پروژه
٠ ميليون دلارى مرتيظ با يك تكنولوزى جديد نبايد اغاز شود مكر اتكه اين تكنولوزى بيش از
أن خر يك يروزه ٠١ ميليون دلارى به كار كرفته شدم باشد و يك يروزه ٠١ ميليون دلارى هم نبايق
آغاز شود. مگر اينکه ابتدا یک پروژه یک میلیون دلاری تکمیل شده باشد
صفحه 12:
باتشکر از صبر و حوصله شما