سایرتحقیق و پژوهش

چالش ها و چشم اندازهای پژوهش در ایران

صفحه 1:
نها يزوهش در ايران: جالش ها و جشم اندازها دکتر کورش 0 8 0 0210010

صفحه 2:
مردی خدمت رسول خدا آمد و گفت: یا رسول خدا علم چیست؟ ‎RON Pee ey Re apr Meee mC PCOnN EER)‏ ‎Ore‏ ا ا ‎Pe‏ ‏تصحیح و تدریس و تفکر در آن ). گفت: سپس چه؟ فرمودند: به آن عمل کردن. گفت: سپس چه ای رسول خدا؟ فرمودند: انتشار دادنش. ۳ 3

صفحه 3:
تولید ناخالص ج: سال 7.037 0000 0 ‏ا ما ا ا ل‎ 0 leone hee ‏ل ل ا‎ Sey Sell 1 ‏ا ام ا ا‎ Eee ‏اللا نا‎ WET ce emer ptc re BNET = Smt: es ee Pen ae Ree NOG a ETC OL Oa ROMO eT eRe Rewer Reset SASS aU hee ae | ee orn OCS MCRD Ua PCS iG: nee Teen ey BE ee see eon ere Le Re OP Re) ae ren see SOR ARES eo CALVES Cer Cees OSL SO een Y a eT et te Ree need eel ‎RSEAO eB Te) eel SCAR Me) PIT eae ler UG‏ ا ‎ee ROC SO [nO P oe ie eee By mh cre Syme ay‏ ‎Per me re Pa L Ne Mere Lee Pumaren en heer Css hag Tc)‏ ‎By mh SE TCP me Sees Lue ym PELE COU) Mere srr 3‏ ‎Rome ee ane ry‏ ‎

صفحه 4:
د : سال 87.05 کل تولید ناخالص کشورهای جهان در سال ۲۰۰۷ براساس اعلام بانک جهانی 1۸۲۶۶ میلیارد 1/9 ۹ ‎cere ee ney‏ م ا اا ال 000 ‎eng Meir Re cA ie‏ لا ۱ سال ‎!٠١‏ حدود 7 درصد رشد را نشان مى دهد كه اين درصد رشد براى آمريكاء رالا ال ااا لل ل ‎Ce aor‏ Cee een ne) ee tS eee eee ele ‏ل‎ ‎RRL a ere ee Spon Ta cen a ane Oe ere LN <p eS e ceed) ‏طى اين مدت قابل ملاحظه نبوده است.‎ | ۱ ‏ا‎ در سال ‎٠٠١5‏ كشور جين نسبت به سال ۲۰۰۳ با رشدی بیش از دو برابر متوسط رشد اقتصاد جهان جایگاه خود را از مکان ششم به مکان چهارم اقتصاد جهان ار تقا داده است. 6۳ ‎ton cen we] Me ioe‏ ال ‎Ome‏

صفحه 5:
ees ‏و‎ ‎forte pene كشورهاىى» جهان برداخته است بالاترین و پایین ترین تورم ا ا ل يا ا ل ‎eS CU‏ ا ال ا ‎Cl le ee‏ ‎OS er TC ee ees a Dey ree ean wae Ee enc)‏ خواهند کرد. پس از آن. کنگو با ‎٩/۳۳‏ درصد. میانمار با ۲۲ درصد. پا کستان با ۲۰ درصدء گینه با ‎es Ree et aD) aC tere tes aUe Sob eee ean‏ نوا ‎myer reap Rapyelreg‏ el led aL ee ly ge ey eb te ke eal ‏نرخ تورم ایران در سال ۲۰۰۸ را معادل ۲۷ درصد اعلام کرده بود.‎

صفحه 6:
| تورم آمریکا در سال جاری میلادی ۹/۰- درصد خواهد بود. این رقم برای کشهرهای ایرلند. ere eS aCe nn wee en Ope es Le Peery entrar eT mre by 1 MBE eer Sle Sy pet ce ee Om ee) ‏رسید. اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه طی سال ۲۰۰۹ با میانگین نرخ تورم ۷/۵ درصدی روبه‎ ‏رو خواهند شد.‎

صفحه 7:
تافو ۱ ا ا 0 ‎A 53 608 AE JES alleen‏ ال ‏بخش خصوصى ‎٠٠١‏ ميليارد دلار ‏بر را اسار دل ‏هزينه هاى غير مستقيم ‎٠١‏ ميليارد دلار ‏كل هزينه هاى يزوهش ‎"5١‏ ميليارد دلار ‏رت اك ار ار کر

صفحه 8:
# بخش خصوصی ۱ میلیارد یورو بخش دولتی ۶۰ میلیارد یورو * کل هزینه های پژوهش: ۸۱ میلیارد یورو

صفحه 9:
بخش دولتى و خصوصى: 15 ميليارد دلار بخش هاى صنعتى بيش از بخش هاى كشاورزى» تجاری» خدماتی و ... سرمایه گذاری می کنند یرل ‎ey cll) gy lly BR yh Bea‏ ۷۲ ۱۱۳ درد ‎Boa RICE RULER)‏ ا 0 ‎vt‏ ‎BCR) Seer ne mteeD eae cee ene RUC eee‏ يزوهش هستند تا وسايل و تجهيزات در حالى كه شركت هاى ضعيف و سنتى بيشتر دغدغه سرمايه كذارى بر روی تجهیزات را دارند.

صفحه 10:
دو راه برای شرکت ها برای رقابت وجود دارد: ۳۳ ca (et) Cte TC SCALE. Nee ea) * شرکت های بزرگتر بیشتر علاقمند به پژوهش در ارتباط با كار خود هستند تا شركت هاى كوجكتر "" يزوهش هاى ميدانى نشان داده اند كه شركت هايى كه بسح ‎age) OP‏ 7 ۳ * صنایع نظامی و دفاعی بخش عظیمی از بودجه را صرف پژوهش می کنند.

صفحه 11:
‎eso) le)‏ رم سرس راترر سر بر در تس تبرت لیس لاه مرس لاس ‏است. ‏بطور کلی سه رویکرد اصلی پژوهش قابل شناسایی است: ‎drew LEWee ERE SP Oia‏ اللا "" رويكرد رسمى يا نظام دار (5775]61281:12) ‎(Focused) ab 3S 5 455, #‏

صفحه 12:
پژوهش به هدف ها و شرح وظایف سازمانی مرتبط نیست. يزوهش امرى تجملى تلقى مى شود و نوعى هزينه است تا سرمايه كذارى پژوهش بصورت غیر نظام دار اجرا می شود | يزوهش ها از استمرار و تداوم برخوردار نيستند ار ار فقت مك

صفحه 13:
نيازهاى افراد و سازمان» عامل اصلى تصميم كيرى درباره EN ECS پووهش عامل اساسی قاری رقایت سارمان محسوب ‎ry‏ ‏ارتباط بين يزوهش واهداف استراتؤزيك سازمان * علاقه زیادی به تحلیل هزینه- فایده وهزینه- اثربخشی پژوهش ها وجود دارد. و ل ا ل مسئوليت يزوهش برعهده مديران صف است. ۳ eHere ND.) ‏شوك‎ ت وعدم توفیق دراجرای تغییرات بوسیله پژوهش,بخشی از ‎at‏ ی

صفحه 14:
| علاوه بر پژوهشهای نظری, به پژوهش های کاربردی هم توجه می شود برتاف هی پدوهشی دارای اسحه وارداط اک هت پژوهش ها با نظام ارزشیابی معینی پیگیری می شوند. ‎wees AC ee oe eee eRe WE Tee SL)‏ كن اش ‎Lees PEN Ne ws ee ‏بتدریج پژوهش در حین انجام کار مورد توجه قرار می گیرد.

صفحه 15:
وضعیت پژوهش در ایران

صفحه 16:
لا يرخى دستاوردهاى كنونى ما به كونه اى است كه محققان و م ل رك يرولاك د الاير ۱ on Cree er CST Ss ‏دستاوردها با توجه به توانمندی های علمی و پژوهشی و ظرفیت‎ ‏سار روک ملت ار ان بارکذشته تار ی در حمان آفان متام‎ ‏کشورمان هست یا نه؟‎

صفحه 17:
ee ey en مطالعه بودجه اختصاص يافته به تحقيق و بزوهش در كشورهاى» توسعه یافته حاکی از آن است. که این کشورها بیش از دو درصد از تولید ناخالصس ‎ee ey ney‏ ا ا ‎Me Tele ene ee‏ 5 صعودى دارد..

صفحه 18:
رهبر معظم لنقلاب بارها در ‎"١‏ سال كذشته بر لزوم افزايش بودجه يزوهشء نهضت نرم افزارىء تعامل با نخبكان و همكامى با سند جشم انداز ‎٠١‏ ساله كشور 7 1 ماست. سه - جهار سال است كه مرتب به ما كفته اند » : و تصریح کردند بناست به ۳ درصد بودجه برسد اما این رقم هنوز کم است. [.-.]

صفحه 19:
ريس ار ۰ ملبارد تومان از منابع دولتی به بخش يزوهش و تحقيقات اختصاص داده شده است و مقرر است تا ۰ ميليارد تومان در سال افزايش يابد اما در مقايسه با بودجه اف

صفحه 20:
ta ‏علب‎

صفحه 21:
7

صفحه 22:
للك ل ا كا ل لك اكات اعبارات ۳ ‎NE ۳ vA ۷ Mie‏ 1 22

صفحه 23:
۸ ۲ ۳ ۳۳۳۸ 3 - ۳ aay 0۹0۳ 0۹۷2 ۹00 33 owe Oa O80) ۳ 0۳۳ OM ۹۹ ۸ ۷ ۳۳ ۹۷۸۳ 7 ۸ OMA ۲ ۹۳۳ CUDA ae ۳۳ ۵۳ ٩0۳۲ 997 ۷ OMT ٩0۸ oan O88 RE 9۱ 0۳۸ 04۵۸ at 96 0 ٩) CMO} 0۸ + 0 (OMA) TA 6۳ درصد (مال) ‎٩0۷‏ ‏0۸ ‎ouvir‏ ۸ OVER 00۸ OMe (MAE AL 0۸ 0۸ 17 OMe ۸ 046 0۹۸ ۳۳ OA 2۸ CMA Oa OMe AW 00۳۸۵ ۸۳ OMT ٩0 ٩0۳ Orr 993 OMY OMT ۲ درصد (سال) ۳۳۹ ۸۵ TAT yay ۹ ۸ 3 ۲ 9 04۸ 0۳۳ 0۸

صفحه 24:
توزیع ناعادلانه بودجه eS eS Ep ToD ore eel pee) ‏كشور توزيع ناعادلانه بودجه است در حال حاضر نه‎ ‏بخش اجرايى و نه بخش دانشكاهى؛ هيج يكتداز‎ Cp eRe eS ‏ا ا ال ا‎ dye) ‏را به بلعیدن قسمت اعظم بودجه پژوهش کشور متهم‎ ‏میکنند‎

صفحه 25:
كميت و تعداد بزوهشكران PR Recent pees rea ‏بك ميليون نفر جمعيت در مناطق مختلف جهان است‎

صفحه 26:
26

صفحه 27:
هم cae ee Teeny Teer 0 Tao Taser ۹۳ Gees 055 ۳ oe Gaon Cara ۸ aaa Tar aT aware oer 0 aay 0 ادن 7 ین

صفحه 28:
Pr)

صفحه 29:
كيفيت كار يزوهشكران Oe Se a Se ‏اا ل ا‎ nese ROE SS Te cle a at el) dt a oe Os Meee يي ا ل ‎cael el celle AD ees)‏ دسترسى به اطلاعات و منابع علمى توسط بزوهشكران: منتقل نشدن تجارب ‎ee]‏ ا ار ۱ ۱ 0 ا ‎Ter mr‏ ۱ رورس

صفحه 30:
۷ nC Te ore TB) ‏کمرنگ مرا کز خصوصی است.‎

صفحه 31:
موه ومن دمم جوم سم اج موه ow casey roe owen case ‏عه‎ os at este ‏جح‎ (step eve ser ew (asso new عله فقن (sso) er casey re

صفحه 32:
شرایط سیاسی و فرهنگی در جوامع در حال توسعه مانند ايران نهادهاى يؤوهشى واسته ‎i)‏ ا ل ل ‎CE ce‏ ‎Sere eye aes ta‏ 0 00000 شده و پژوهشگران تحت نظارت مستقیم مرا کز علمی فعالیت می ا 010000 ‎eet eee)‏ لا ‎Oe‏ ‎etree SY‏

صفحه 33:
ناباورى به توان علمى داخلى شاخص توانمندى نوآورى هاى تکنولوژیکی سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ( آنكتاد) اعلام کرد : ایران از لحاظ شاخص توانمندی نوآوری های تكنولوزيكى در ميان ‎١١1‏ كشور در رتبه هفتادو ينج جهان قرار دارة. آنكتاد . شاخص نوآورى هاى تكنولوزيكى هر كشور را بر اساس دو معيار فعاليتهاى تكنولوزيكى و توانمندى هاى انسانى مى براى سنجش فعالیتهای تکنولوژیکی نیز تعداد کار کنان بخش هاى تحقيق و توسعه درهر كشور به نسبت جمعيت آن كشور و تعداد دانشمندان هر كشورء هزينه هاى تحقيق و توسعه و همجنين موارد علمى ديكر مورد محاسبه قرار مى كيرند.

صفحه 34:
بر بايه اين كزارش .» در ميان كشورهاى خاورميانه نيز ايران بس از اردن » ‎op pu Ca gs poe Olin‏ 9 5 در رتبه هشتم از لحاظ ا ا ‎See eS‏ اين كزارش حاكى ‎[el te SSO) SC) SMR‏ 6» مصر ”0,: كويت 07, بحرين ‎١‏ قطر 77, ايران هء امارات ‎Lae, ear Cw en at‏ 0 ل 0 1۱ در سطح جهان نيز سوئد بالاترين شاخص نوآورى را در اختيار دارد وبا شاخص ‎۹۷٩‏ هزارم در رتبه نخست جهان جاى كرفته است . يس از سوئد , كشورهاى فتلاند » آمريكا »دانمارك » نروؤ: استراليا ‏ كانادا ‏ اتكلستان , بليك .هلند, زا بن » زلاندنو .سوئيس » ايسلند» تایوان ,فرانسه » اتریش » آلمان . کره جنوبی و اسپانیا به ترتیب بیست كشور برتر جهان از لحاظ شاخص نوآورى تكنولوزيكى هستند. بر پایه همین گزارش . کشورهای موزامبیک » آنگولا. اتیوپی » Pre RES TR Pye on CaS ny eee) SD) ‏ترتيب ضعيف ترين شاخص هاى نوآورى را در سطح جهان در‎ ‏اختيار دارند‎

صفحه 35:
۱ ۶ قرار دارد. ابن رتبه در سال انقلاب يعنى ‎ye ara‏ است. در حدود ۰ سال, ایران تنها ۱۷ بله پیش تر آمده است. رشد شاخص در ايران از كشورهائى مانند مصرء كره. كامبياء ۱ ۱ عمان عربستان, نپال, تونس» هند » سنگاپور مالزی» چین و حتی بنگلادش کمتر بوده است

صفحه 36:
اس ۱۳ تحصیلکرده به امید زند گی و یاقتن موقعیت ها شغلی بهتر از کشور خارج می‌شوند . این صندوق بين المللى در كزارش خود مى افزايد كه رقم خروج حدود ‎18١‏ هزار نخبه ‎Pee re eee)‏ 1 gee een Meee eile rT Sy Me See eer SN ieee ered . ‏کارشناسی ارشد. و صدها نفر با مدرک کارشناسی از کشور مهاجرت کرده اند‎

صفحه 37:
‎coro‏ ات ‎ie)‏ ا ۱۳ ‎ee‏ ا ‎rae dee‏ تن ‎SNS ee ee Ree ey ne eee Te)‏ انجام گیرد و در نتیجه تصمیم گیریهای صحیح در اثر پا

صفحه 38:
2 ES te از ديكر مشكلات و جالثهاى فراروى تحقيق و يزوهش در ايران بور و كراسى ووجود رابطه ونه ضابطه در جهت تصويب ‎REE)‏ ات ات حق تمليك و ثبت اختراعات و مقررات دست و ياكير جهت ‎ONS) rr)‏ اا ل ا 0 ‎AF 50 AIG 998 JF19 99 OS TU 519 od‏

صفحه 39:
مديريت مراكز تحقيقاتى در بخش بزوهشء مديريتها بى برنامه است و دستكاههاى اجرايى توان استفادهاز كارهاى يزوهشى را ندارند و انتصاب مديران بزوهشى اغلب بدون توجه به شايستكى و نيازمند يهاى ويزه اين شغل انجام مى كيرد و اغلب افراد بدون شايستكى هاى لازم و مورد نياز مديريت يزوهشى 52000 0 ‏ا‎ Te ‏ناكوارى از جمله عدم برنامه ريزى مناسب يزوهشىء اتلاف‎ ‏بودجه و كريزان شدن محققان از امر تحقيق در بى دارد‎

پژوهش در ایران :چالش ها و چشم اندازها دکتر کورش فتحی واجارگاه دانشیار دانشگاه شهید بهشتی مردی خدمت رسول خدا آمد و گفت :یا رسول خدا علم چیست؟ فرمودند :سکوت کردن .گفت :سپس چه؟ فرمودند :گوش فرا دادن. گفت :سپس چه؟ فرمودند :حفظ کردن ( حفظ کردن :نوشتن، تصحیح و تدریس و تفکر در آن ) .گفت :سپس چه؟ فرمودند :به آن عمل کردن .گفت :سپس چه ای رسول خدا؟ فرمودند :انتشار دادنش. اصول کافی 2 تولید ناخالص ج :سال 2003 در سال 2003جمع کل تولید ناخالص حدود 180کشور مستقل جهان 36356میلیارد دالر بود که آمریکا و ژاپن با ارقام 10881و 4326به ترتیب با 30و 9/11درصد جایگاه اول و دومی خود را حفظ کردند 10 .کشور بعد از این دو شامل آلمان ،انگلستان ،فرانسه @،چین ،ایتالیا ،اسپانیا @،کانادا، مکزیک ،کره جنوبی و هند روی@ هم 12473میلیارد دالر تولید ناخالص ملی داشتند که 3/34 درصد کل GDPجهان را شامل می شد .نکته جالب@ توجه قرار گرفتن کره جنوبی در میان 10 قدرت اقتصادی بعد از آمریکا و ژاپن است. تولید ناخالص جهان از رقم 10939در سال 1980نسبت به سال 2003با رقم 36356میلیارد دالر حدود 232درصد رشد را نشان می دهد و این در حالی است که قدرت های@ اقتصادی@ نوظ@هور آسیا یعنی چین و کره جنوبی با 684درصد و 860درصد رشد در مدت 23سال (از 1980تا )2003با اقتدار خود را در میان 12قدرت اقتصادی@ جهان در سال 2003جای دادند. سهم کشورهای@ بعد از 12کشور اول اقتصادی@ جهان در طول سال های 1980تا 2003کاهش قابل مالحظه ای@ داشته به طوری@ که از 8/30درصد در سال 1980برای@ بیش از 100کشور به 4/24درصد در سال 1998برای@ 120کشور و 8/23درصد در سال 2003برای بیش از 168کشور مستقل کاهش یافته است. د :سال 2006 کل تو@لید ناخالص کشورهای جهان در سال 2006براساس اعالم بانک جهانی 48244میلیارد دالر بود که قدرت های اول و دوم اقتصادی جهان با 13202و 4340میلیارد دالر به ترتیب@ 4/27و 9درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند .همان طور که مشاهده می شود سهم این دو کشور در اقتصاد جهان نسبت@ به سال 2003کمتر شده است@ و در عوض جایگاه چین با یک افزایش قابل مالحظه بهبود یافته است@ GDP .جهان در سال 2006نسبت به سال 2003حدود 32درصد رشد را نشان می دهد که این درصد رشد برای آمریکا، ژاپن @،آلمان و چین قدرت های@ برتر اقتصادی جهان در سال 2006نسبت به سال 2003به ترتیب 21 ، 3/0 ، 21و 69است . درصد رشد اقتصاد چین بیش از دو برابر درصد رشد متوسط اقتصاد جهان و سه برابر درصد رشد اقتصاد آمریکا و آلم@ان طی سال های 2003تا 2006بوده است@ .رشد اقتصادی ژاپن طی این مدت قابل مالحظه نبوده است. 55کشور مسلمان در سال 2006جمع ًا 2797میلیارد دالر تولید ناخالص داشته اند که 8/5 درصد کل GDPجهان را شامل می شود. در سال 2006کشور چین نسبت@ به سال 2003با رشدی بیش از دو برابر متوسط رشد اقتصاد جهان جایگاه خود را از مکان ششم به مکان چهارم اقتصاد جهان ارتقا داده است@GDP . چین در سال 2006حدود 2668میلیارد دالر بوده است صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان در سال »2009به بررسی شاخص های@ مختلف اقتصادی کشورهای@ جهان پرداخته است باالترین و پایین ترین تورم در گزارش صندوق باالترین نرخ های@ تورم جهان در سال 2009پیش بینی شده است@ .براساس این گزارش ،کشور اتیوپی با 2/42درصد باالترین نرخ تورم جهان را به خود اختصاص خواهد داد .جزایر سیشل با 2/39درصد ،ونزوئال با 4/36درصد( ،رتبه های دوم تا سوم) را اشغال خواهند کرد .پس از آن ،کنگو با 9/33درصد ،میانمار با 22درصد ،پاکستان با 20درصد ،گینه با 4/18درصد و ایران با 18درصد به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم باالترین نرخ های تورم جهان را دارا خواهند بود. ایران با این نرخ تورم ،رتبه اول خاورمیانه و سوم آسیا را به خود اختصاص خواهد داد .صندوق نرخ تورم ایران در سال 2008را معادل 26درصد اعالم کرده بود. در سال ،2009تورم در برخی کشورهای@ پیشرفته رشدی@ منفی خواهد داشت@ .به عنوان نمونه ،نرخ تورم آمریکا در سال جاری@ میالدی -9/0درصد خواهد بود .این رقم برای@ کشو@رهای@ ایرلند، ژاپن ،تایوان ،سوئد ،سوئیس و دانمارک به ترتیب 6/0 ، 2/0 ، 2 ، -1 ،-6/0و 3/0درصد پیش بینی شده است .در مجموع ،نرخ تورم کشورهای@ توسعه یافته در سال 2009به -2/0درصد خواهد رسید .اقتصادهای@ نو@ظهور و در حال توسعه طی سال 2009با میانگین نرخ تورم 7/5درصدی روبه رو خواهند شد. سرمایه گذاری در پژوهش ایاالت متحده امریکا در صدر کشورهایی قرار دارد که بیشترین سرمایه گذاری را در پژوهش انجام می دهد. سرمایه گذاری انجام شده در طی یک سال : بخش خصوصی 100میلیارد دالر بخش دولتی 70میلیارد دالر هزینه های غیر مستقیم 60میلیارد دالر کل هزینه های پژوهش 230میلیارد دالر وزارت دفاع امریکا 22 :میلیارد دالر صرف پژوهش کرده است. سرمایه گذاری انجام شده در آلمان: ‏ ‏ ‏ بخش خصوصی 46میلیارد یورو بخش دولتی 40میلیارد یورو کل هزینه های پژوهش 86 :میلیارد یورو سرمایه گذاری در ژاپن: بخش دولتی و خصوصی 64 :میلیارد دالر بخش های صنعتی بیش از بخش های کشاورزی، تجاری ،خدماتی و ...سرمایه گذاری می کنند معمو ً ال بیشتر شرکت های بین المللی بین 2تا 6درصد درآمدهای خود را صرف پژوهش خود می کنند. شرکت های موفق بیشتر عالقمند به سرمایه گذاری در پژوهش هستند تا وسایل و تجهیزات در حالی که شرکت های ضعیف و سنتی بیشتر دغدغه سرمایه گذاری بر روی تجهیزات را دارند. دو راه برای شرکت ها برای رقابت وجود دارد: الف) کاهش هزینه ها ب) افزایش بهره وری از طریق پژوهش شرکت های بزرگتر بیشتر عالقمند به پژوهش در ارتباط با کار خود هستند تا شرکت های کوچکتر پژوهش های میدانی نشان داده اند که شرکت هایی که سرمایه گذاری بیشتری در پژوهش می کنند موفق تر از سایر شرکت ها هستند. صنایع نظXامی و دفاعی بخش عظیمی از بودجه را صرف پژوهش می کنند. نظریه زیربنای طرح الگوی اشیریج این الگو ،ویژگی های سازمانهای موفق را بررسی کرده و مشخص کرده است که سطح توفیق سازمانی به رویکردهای آموزش و پژوهش وابسته است. بطور کلی سه رویکرد اصلی پژوهش قابل شناسایی است: ‏ ‏ ‏ رویکرد ناقص یا از هم گسیخته ()Fragment رویکرد رسمی یا نظام دار ()Systematic رویکرد تمرکز یافته ()Focused ویژگی های الگوی از هم گسیخته: ‏ پژوهش به هدف ها و شرح وظایف سازمانی مرتبط نیست. ‏ پژوهش امری تجملی تلقی می شود و نوعی هزینه است تا سرمایه گذاری ‏ پژوهش بصورت غیر نظام دار اجرا می شود ‏ نتایج پژوهش ها غیر عملی و بصورت نظری است ‏ پژوهش ها از استمرار و تداوم برخوردار نیستند ‏ انتظارات از پژوهش بر اساس واقعیات نیست. الگوی تمرکز یافته: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نیازهای افراد و سازمان ،عامل اصلی تصمیم گیری درباره پژوهش است. پژوهش ،عامل اساسی بقا و رقابت سازمان محسوب می شود. ارتباط بین پژوهش واهداف استراتژیک سازمان عالقه زیادی به تحلیل هزینه -فایده وهزینه -اثربخشی پژوهش ها وجود دارد. پژوهش بیشتر از نوع on the jobو متمرکز بر وظایف است. مسئولیت پژوهش برعهده مدیران صف است. پژوهش یک فرآیندمستمرودرعین حال درحال تغییرنگریسته می شود. شکست وعدم توفیق دراجرای تغییرات بوسیله پژوهش،بخشی از یادگیری سازمانی تلقی می شود. ویژگی های الگوی رسمی یا نظام دار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پژوهش ها بر اساس نیازسنجی سازماندهی می شود عالوه بر پژوهشهای نظری ،به پژوهش های کاربردی هم توجه می شود برنامه های پژوهشی دارای انسجام و ارتباط با یکدیگر هستند پژوهش ها با نظام ارزشیابی معینی پیگیری می شوند. نظام معینی برای تدوین اجرا و نظارت بر اجرای پژوهش ها طراحی ودنبال می شود. مدیران صف در پژوهش دخالت می کنند. بتدریج پژوهش در حین انجام کار مورد توجه قرار می گیرد. وضعیت پژوهش در ایران برخی دستاوردهای کنونی ما به گونه ای است که محققان و پژوهشگران ما در گذشته حتی تصور این را که بتوانند وارد آن بشوند نداشتند. کارهای انجام شده در مقایسه با گذشته بی نظیر است اما آیا این دستاوردها با توجه به توانمندی های علمی و پژوهشی و ظرفیت بسیار بزرگ ملت ایران با گذشته تاریخی درخشان آنان متناسب با کشورمان هست یا نه؟ اعتبارات و بودجه تحقيقاتي مطالعه بودجه اختصاص يافته به تحقيق و پژوهش در كشورهاي توسعه يافته حاكي از آن است@ كه اين كشورها بيش از دو درصد از توليد ناخالص ملي خود را به امر تحقيق اختصاص مي دهند و اين اعتبارات هر ساله روند صعودي دارد.. رهبر معظم ان@قالب بارها در 2سال گذشته بر لزوم افزايش بودجه پژوهش ،نهضت نرم افزاري ،تعامل با نخبگان و همگامي با سند چشم انداز 20ساله كشور تاكيد بودجه تحقيقات هم حقيقت ًا از نقاط ضعف ماست. سه – چهار سال است كه مرتب به ما گفته اند » :و تصريح كردند بناست به 3درصد بودجه برسد اما اين رقم هنوز كم است]...[ . در سال 1388بیش از 3000میلیارد تومان از منابع دولتی به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص داده شده است و مقرر است تا 9000میلیارد تومان در سال افزایش یابد اما در مقایسه با بودجه ساالنه کشور اختصاص 3000میلیارد تومان هم قابل توجه است جدول تقسيم بندي كشورها بر اساس درصد سهم تحقيق و توسعه از ‏GNP 20 سهم اعتبارات تحقيق و توسعه از توليد ناخالص ملي 21 نسبت اعتبارات تحقيقاتي دولتي به توليد ناخالص ملي 22 نسبت مخارج تحقيقاتي به توليد ناخالص ملي 23 توزيع ناعادالنه بودجه يكي ديگر از مشكالت مراكز پژوهشي و دانشگاههاي كشور توزيع ناعادالنه بودجه است در حال حاضر نه بخش اجرايي و نه بخش دانشگاهي ،هيچ يك از بودجه پژوهشي خود رضايت ندارند ،هريك ديگري را به بلعيدن قسمت اعظم بودجه پژوهش كشور متهم ميكنند کمیت و تعداد پژوهشگران از جمله شاخص های توسعه یافتگی تعداد محققين در هر يك ميليون نفر جمعيت در مناطق مختلف جهان است تعداد محققين در هر يك ميليون نفر جمعيت در مناطق مختلف جهان 26 نسبت تعداد محققين در هر يك ميليون نفر جمعيت در برخي از كشورهاي جهان 27 تعداد محققين در هر يك ميليون نفر جمعيت در ايران 28 کیفیت کار پژوهشگران مشكل نيروي انساني و نبود عالقه و انگيزه ميتواند به عنوان مهمترين دليل ضعف پروژه هاي تحقيقي كشور تلقي شود .براساس بررسي شوراي پژوهشهاي علمي كشور ،در بخش پژوهشگران چند شغلي بودن ،ضعف دسترسي به اطالعات و منابع علمي توسط پژوهشگران ،منتقل نشدن تجارب محققان برجسته به نيروهاي جوان ،بي توازني وضعيت مالي پژوهشگران، نبود امنيت شغلي و آرامش فكري نسبت به زندگي حال و آينده ،نداشتن شأن اجتماعي و حمايت سرمايه گذاران و ...از مهمترين موانع در اين حوزه است. مشاركت بخش خصوصي از ديگر مشكالت فراروي تحقيق در ايران ،نقش كمرنگ مراكز خصوصي است. 31 سهم بخش دولتي از اعتبارات تحقيقاتيدر برخي از كشورهاي جهان ) در@صد از كل( شرايط سياسي و فرهنگي در جوامع در حال توسعه مانند ايران نهادهاي پژوهشي وابسته به دولت هستند و سرنوشت آنها نيز طبيعت ًا با تحوالت سياسي و اجتماعي پيوند دارد .در كشورهاي پيشرفته پژوهش نهادينه شده و پژوهشگران تحت نظارت مستقيم مراكز علمي فعاليت مي كنند ،در حالي كه در ايران همانگونه كه گفته ش@د بدينگونه نيست و نهادهاي مستقل علمي از جايگاه و نقش تعيين كننده اي برخوردار نيستند، ناباوري به توان علمي داخلي شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژيکی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ( آنکتاد) اعالم کرد :ايران از لحاظ شاخص توانمندی نوآوری های تکنولوژيکی در ميان 117کشور در رتبه هفتادو پنج جهان قرار دارد. آنکتاد ،شاخص نوآوری های تکنولوژيکی هر کشور را بر اساس دو معيار فعاليتهای تکنولوژيکی و توانمندی های انسانی می سنجد. برای سنجش فعاليتهای تکنولوژيکی نيز تعداد کارکنان بخش های تحقيق و توسعه در هر کشور به نسبت جمعيت آن کشور و تعداد دانشمندان هر کشور ،هزينه های تحقيق و توسعه و همچنين موارد علمی ديگر مورد محاسبه قرار می گيرند. بر پايه اين گزارش ،در ميان کشورهای خاورميانه نيز ايران پس از اردن ،عربستان ،مصر ،کويت ،بحرين و قطر در رتبه هشتم از لحاظ شاخص باالی نوآوری تکنولوژيکی قرار گرفته است . اين گزارش حاکی است ،کشورهای اردن در رتبه ، 40عربستان ، 55مصر ، 56کويت ،57بحرين ،61قطر ، 66ايران ، 75امارات ،76سوريه ، 89عمان 90و يمن در رتبه 104جهان قرار گرفته اند. در سطح جهان نيز سوئد باالترين شاخص نوآوری را در اختيار دارد و با شاخص 979هزارم در رتبه نخست جهان جای گرفته است . پس از سوئد ،کشورهای فنالند ،آمريکا ،دانمارک ،نروژ، استراليا ،کانادا ،انگلستان ،بلژيک ،هلند،ژاپن ،زالندنو ،سوئيس ،ايسلند ، تايوان ،فرانسه ،اتريش ،آلمان ،کره جنوبی و اسپانيا به ترتيب بيست کشور برتر جهان از لحاظ شاخص نوآوری تکنولوژيکی هستند. بر پايه همين گزارش ،کشورهای موزامبيک ،آنگوال ،اتيوپی ، اريتره ،هائيتی ،جيبوتی ،ماداگاسکار ،موريتانی ،يمن و تانزانيا نيز به ترتيب ضعيف ترين شاخص های نوآوری را در سطح جهان در اختيار دارند. ایران جزء کشورهای متوسط و در رده 94قرار دارد .این رتبه در سال انقالب یعنی 110 ،1979بوده است .در حدود 30سال ،ایران تنها 16پله پیش تر آمده است .رشد شاخص در ایران از کشورهائی مانند مصر ،کره ،گامبیا ،الجزایر، عمان ،عربستان ،نپال ،تونس ،هند ،سنگاپور ،مالزی ،چین و حتی بنگالدش کمتر بوده است. صندوق بین‌المللی پول در این مورد گزارش داده است که ساالنه حدود ۱۸۰هزار ایرانی تحصیلکرده به امید زندگی و یافتن موقعیت های@ شغلی بهتر از کشور خارج می‌شوند .این صندوق بین المللی در گزارش خود می افزاید که رقم خروج حدود ۱۸۰هزار نخبه تحصیلکرده از ایران @،به معنی خروج ساالنه ۵۰میلیارد دالر ارز از کشو@ر است طبق آمار رسمی اداره گذرنامه ،در سال ۸۷روزانه ۳/۲نفر با مدرک دکترا ۱۵ ،نفر با مدرک کارشناسی ارشد ،و صدها نفر با مدرک کارشناسی از کشور مهاجرت کرده اند . سيستم اطالع رساني و تبادل علمي يكي از عمده ترين نقاط ضعف نظام پژوهش در ايران ناهماهنگي و نبود سيستم كارآمد اطالع رساني است كه موجب مي شود اغلب و در اكثر بخشها موازي كاري انجام گيرد و در نتيجه تصميم گيريهاي صحيح در اثر نبود اطالعات اتخاذ نمي شود. ساختار سازمانهاي دولتي از ديگر مشكالت و چالشهاي فراروي تحقيق و پژوهش در ايران بوروكراسي ووجود رابطه ونه ضابطه در جهت تصويب و واگذاري طرحهاي تحقيقاتي ،نبود قوانين و مقررات جهت حق تمليك و ثبت اختراعات و مقررات دست و پاگير جهت مشاركت در طرحهاي تحقيقاتي است كه پژوهشگران را دلسرد و از كاركردن در داخل كشور نااميد مي كند. مديريت مراكز تحقيقاتي در بخش پژوهش ،مديريتها بي برنامه است و دستگاههاي اجرايي توان استفادهاز كارهاي پژوهشي را ندارند و انتصاب مديران پژوهشي اغلب بدون توجه به شايستگي و نيازمنديهاي ويژه اين شغل انجام مي گيرد و اغلب افراد بدون شايستگي هاي الزم و مورد نياز مديريت پژوهشي عهده دار مسئوليت مي شوند كه اين امر طبيعت ًا پيامدهاي ناگواري از جمله عدم برنامه ريزي مناسب پژوهشي ،اتالف بودجه و گريزان شدن محققان از امر تحقيق در پي دارد

51,000 تومان