تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

چرایی و چگونگی آشنایی با اندیشه شهید مطهری (ره)

صفحه 1:
۳" "1 ۳ i ۳ ۷ ۳

صفحه 2:
*جرایی و جگونگی آشنایی با اندیشه شهید مطهری ره © بهمن 95

صفحه 3:
(i ‏چرایی‎ #چرا برنامه مطالعاتی منسجم؟ #چرا نظام فکری منسجم؟ #چگونگی

صفحه 4:
سس بر نامه مطالعاتی منسحم (مطالعه). رشد انسان بدون آگاهی و معرفت غیر ممکن و حطالعه آسان رن اس رت 9(منسجم). مطالعه پراکنده همکن است آسیبش بیش از نفعش باشد.

صفحه 5:
۰ 3 oe نظام فکری منسحم نتیجه مطالعه منسجم: نظام فکری منسجم #مثال: همه رشته های دانشگاهی © نظام فكرى منسجم: #توانایی فهم درست_مسائل مختلف و یافتن راه حلهای_مناسب آن *مثال: © به چه کسی رای بدهیم؟صالح مقبول یا اصلح #تحلیل نحوه برخورد با امثال شیرازی هاء آقا میری, شریعتی #تحلیل دفاع از عملکرد دولت يا نقد آن! #تحلیل نجوه عزاداریها تحلیل برخورد ذوگانه امام خسین غلیه السلام با معاویه و یزید ۰ 1

صفحه 6:
سس ةة#9#” سح اهميت داشتن نظام فكرى منسجم در اسلام شناسى #از منظرفردى: #یک: اصول دين تحقيقى است. #فْلّ هذو سپلي أَدْعُوا إلى اللَّهِ على تصيرّة أَنا و مَنِ اتتقني ‎alll lke 5‏ و ‎go Ll le‏ الْمُشْرِكينَ (108)يوسف #دو: وجود شبهات © فرق سوال و شبهه و ائما سمّیت الشبهه لأنها تشبه الحق خطبه 38

صفحه 7:
: حضرت فرمانده # اين چیزی که عرض میکنیم, تحلیل نیست اطلاع است؛ انسان به بسیاری از اين حرفها علم دارد: پول خرج میکنند برای اينکه بتوانند ذهن جوانِ مسلمانِ مؤمن ایرانی را, منصرف کنند, منحرف کنند. از چه؟ از اصل دین؛ نه فقط از نظام جمهوری اسلامی, یا از ولایت فقیه یا امثال اينها؛ [بلکه] از اصل دین, از تعتّد به دین, از مسئله‌ی نشتّع تا برسد به نظام جمهوری اسلامی و برسد به بقیّه‌ی چیزهایی که وجود دارد؛ دائم دارند شبهه خلق میکنند. کسانی هستند در داخل که ابزار آنها ميشوند اقا خبلی از آنها خودشان هم در داحل کشور نیستند؛ در بیرونند, خط میدهند. عنوان و سوزه معيّن ميكنتد و بخش ميكننذ و ميكويند اينها را بكوييد. اينها را ترويج كنيد امروز هم ساق عجارف بق صمراى بع اناف ات كد از هه طرف ميشتود حرکت كرد دیگر ‎spre‏ ‏نیست که شما بخواهید یک مطلبی را بیان کنید. ناچار باشید روی کاغذ بنویسید, آن را پلی‌کپی کنید با فتوکیی کنید دم نشخ صد تتحمر ديسب عيفد أبن جوري الست فريك تفر ی که بتواند با رایانه کار بکند یک رسانه است. می‌نشینند پخش میکنند شبهات راء حرفها راء جوانهای مومن راء جوانهای سالم را گمراه میکنند. اینها را باید شناخت. چه کسی بایستی بیاید وسط میدان و سینه سپر کند و مانع بشود از گمراهی جوانان؟ چه کسی باید مانع بشود از اقدام دشمن برای انحراف ذهن جوانان؟ به عهده‌ی چه کسی است این کار؟ جامعه‌ی علمی و مذهبی, .لا یعنی روحا لیات اولین وظیفه‌اش اين است؛ مهم‌ترین وظیفه‌اش این است. 16695

صفحه 8:
ب = اهمیت داشتن نظام فکری منسجم در اسلام شناسی 6 از منظراحتماعء #یک: رویارویی با غرب *رواج مفاهیم سکولاریسم, امانیسم, لیبرالیسم, دموکراسی, پلورالیسم, فمنیسم, هرمنوتیک, .. دو رویکرد: التقاط و تحجر دو: رویارویی با ایران قبل از اسلام کوروش مد اا ع يران

صفحه 9:
#راه حل اصلی: اجتهاد #طولانی, استعداد #راه حل دیگر:_رجوع به متخصص #چگونگی: #راه حل ساده: پرسش #خوب است اما هیچ گاه موفق نیست. #راه حل جامع: رسیدن به نظام فکری منسجم از راه رجوع به متخصص

صفحه 10:
#رجوع به متخضص همراه با دید نقادانهو تفکر و عقل وپله پله جلو رفتن و: معارف را درنوردیدن متخصص را چگونه پیدا کنیم؟ ۶ با اجتهاد خود!! اين کار سخت تر از مجتهد شدن است. * راه حل استفاده از مقبولات و مشهورات است. ل سار بزرگان رجوع میکنیم نسبت به استاد شهید نگاه بسیار ویژه ای دارند. © بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم كفتهام كه جريان فكرى اسلامى انقلاب و نظام اسلامی عا در بخش عمدهیی عتکی به تفگر ای شهید فظهری است؛ یعتی آنها پایهها و مایههای اسلامنای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی نثنذ؛ بیانات رهبری ذر ذیذار اعضای کنگرهی حکمت مطهر در تاريخ 18/ 12/ 1382 © «كسي ديكري جز شهيد مطهري سراغ ندارم که بتوانم بگویم بي‌استثنا آثارش خوت:انشت: انسانساز است:» - صحیفه‌ی بوزرج 16 ص 145

صفحه 11:
# رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و اساتید طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در شهریور 1379 می‌فرمانتد: من کار (طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری) را بسیار ذی‌قیمت می‌دانم ... توصیه می‌کنم کار را جدی بگیرید و دنبال کنید؛ مرحوم شهید مطهری مرد بسیار عمیق و با فکر و پر مغزی بود؛ ایشان از دانشهای لازم برای اين تحقیقات برخوردار بود؛ قلسفه می‌دانست, کلام می‌دانست, فقه می‌دانست, تاریخ می‌دانست, ایشان در هر بحثی وارد می‌شد., زوایای آن را کاوش مىكره؛ بنايزاين آثار ايشان خيلي .يا أررش.است. ‎e‏ ‏من یک وقت به دوستان طلبه می‌گفتم اگر کسی فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند. کافی است که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلایی برسائد. شما كه ايتها را تلخيض کردماید و بریاجهربوی شحو شکل دادم شده ازانه می‌دهید. خوبآ و بسیار با اززش است,

صفحه 12:
لوو سس چرا مطهری؟ #ابتدا باید با یک متفکر شروع کرد تا شالوده محکم شود. © مشخصات و ویژگی های اين متفکر: اسلام شناسی تخصص اصلی او باشد مخصوصا فقه 6 شناخت صحیح زمانه, کفر شناسی 8 ساده و عمیق بگوید. 4° استدلالی حرف بزند و خیلی هنرمند نباشد. 5° تنوع لازم را داشته و جامع باشد. 6° انصاف علمی داشته و دارای منطق باشد. 8. خودش نیز انسان وارسته ای باشد.

صفحه 13:
۱ چگونگی؟ افزایش اطلاعات":عموی است: سطحی و زوزنامه اق #رسیدن به نظام فکری: در سه مرحله: *#مرحله اول:_مطالعه : ‎.٩‏ یک بار مطالعه اجمالی ‏6 مطالعه عمیق و با: ‏®- نگاه سوالی و انتقادی ‏#-خواندن سفیدی های کتاب ‏8 ریط مطلت به مطالب دیگر کناب و کات های ذیگر تویسنده *- جمع بندی فصول و بخش ها و در نهایت همه کتاب در یک صفحه

صفحه 14:
5 E ‏#مرحله دوم:_مباحثه: توضیح و تدریس بحث در گروههای‎ ‏حداکثر پنج نفره‎ ‏#مرحله سوم: کلاس ر رم اشکال‎ ‏#سیر مطالعاتی:‎ ‏#آسان به مشکل‎ ‏#موضوعی‎

صفحه 15:

صفحه 16:
:منايع #صوت تدریس و پاور پوینت کتب استاد در: سایت استاد سوزنچی و فایل های سیر مطالعاتی 6 سایت استاد غلامی 3#. پاتوق انديشه استاد هاشمی گلیایگانی ‎@andishehdini‏ ®

صفحه 17:
#العلما باقون ما بقی الدهر ۰ @andishehdini 6 تهج البلاغه

رایگان