علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

چگونه با نظریه‌های گوناگون روبرو شویم؟

cheguneh_ba_nazariyehaye_gunagun_ruberu_shavim

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چگونه با نظریه‌های گوناگون روبرو شویم؟”

چگونه با نظریه‌های گوناگون روبرو شویم؟

اسلاید 1: چگونه با نظریه های گوناگون روبرو شویم؟

اسلاید 2: * جامعه شناسی فقط توصیف نیست بلکه تبیین هم هست. *تبیین بدون ذخیره نظری ناممکن است. *پژوهشهای اجتماعی نیز بدون نظریه ناممکن است.

اسلاید 3: هشت پیش فرض

اسلاید 4: * تعریف پسینی به جای تعریف پیشینی. *اغلب تحقیقات نظری تحت تاثیر یک یا چند دیدگاه نظری هستند. *واقعیات اجتماعی واقعیاتی بیرونی هستند. *معیار راه گشا بودن نظریه *جامعه شناسی را نمی توان به گفتارهای ایدئولوژیک یا گفتمان قدرت تقلیل داد. *جامعه شناسی علم شناخت تعلیلی-تحلیلی است. *ذخیره نظری در خدمت به پژوهشگر * ترکیب نظری

اسلاید 5: منتقدان نظریه های جامعه شناسی

اسلاید 6: * ریشه های فکری و خاستگاه *مصباح در مقابل سروش *ایدئولوژی جامعه شناسانه. *دکتر سید جواد طباطبائی. *پیروان مکتب انتقادی. *ارزیابی انتقادی از نظریات موجود. * یوسفعلی اباذری

اسلاید 7: طبقه بندی چهارگانه نظریه ها

اسلاید 8: * دسته اول (نظریه های رایج یا متداول) *نمونه ها: *محرومیت نسبی تاخر فرهنگی توسعه نامتوازن بسیج منابع... *ویژگی های اصلی و نسبت آنها با جریان اصلی جامعه شناسی: *تبیین عمده ترین مسائل جامعه. *قابلیت ارزیابی تجربی. *از شاخه های فربه جریان اصلی نظریه ورزی.

اسلاید 9: * دسته دوم (نظریه های کلان) *نمونه ها: *جامعه سرمایه داری مارکس جامعه ارگانیک دورکیم عقلانی شدن وبر جامعه بحرانی هابرماس جامعه باز اندیشانه گیدنز جامعه نظارتی فوکو جامعه ریسکی اریک بک جامعه شبکه ای کاستلز ... *ویژگی های اصلی و نسبت آنها با جریان اصلی جامعه شناسی: *تبیین ریشه های بنیادی جهان مدرن و روندهای اصلی آن. *از لحاظ تجربی راه گشا بودن آن مورد توجه است. *از شاخه های فربه جریان اصلی نظریه ورزی.

اسلاید 10: * دسته سوم (مکاتب یا مدرسه ها) *نمونه ها: *وفاق تضاد کنش متقابل نمادی انتقادی پدیدارشناسی روش شناسی مردمی مبادله انتخاب عقلانی ساخت یابی فمینیستی ... *ویژگی های اصلی و نسبت آنها با جریان اصلی جامعه شناسی: *تبیین معماهای پنجگانه. - پوزیتویسم در مقابل تفهم - توافق یا تضاد - عاملیت یا ساختار - ریشه های جوامع مدرن؟ تحول ذهن یا تغییر روابط معیشتی؟ - علت بنیادی تبعیض جنسیتی؟ ساختار زیست شناسانه یا ساختار اجتماعی؟ *میزان اقبال اندیشمندان از سرمشق های آنها. *از شاخه های فربه جریان اصلی نظریه ورزی.

اسلاید 11: * دسته چهارم (جریانات فکری معاصر) *نمونه ها: *پساختارگرایی مطالعات فرهنگی پسا استعماری فمینیستی پست مدرنی دین گرایانه ... *ویژگی های اصلی و نسبت آنها با جریان اصلی جامعه شناسی: *اغلب در بیرون جریان اصلی جامعه شناسی قرار دارند. *با نگاه انتقادی و هنجاری قابل ارزیابی هستند. *اغلب بدبین به نظریات جریان اصلی جامعه شناسی. * حتی از دوره دیگری بنام پسامدرن و پساجامعه شناسی اسم می برند.

اسلاید 12: تفاوت و تشابه نظریات اجتماعی و جامعه شناختی

اسلاید 13: * تفاوت اول *نظریات اجتماعی ریشه در مطالعات بین رشته ای و سایر رشته های علوم اجتماعی درند ولی نظریات جامعه شناختی ریشه در فعالیت دپارتمانهای جامعه شناسی دارند. *تفاوت دوم: *نظریه های جامعه ناختی تجربی ترند ولی نظریات اجتماعی انتزاعی ترند. *تفاوت سوم: *پاره ای از نظریات اجتماعی از لحاظ معرفت شناختی با خردورزی و عقلانیت گرایی متفکران کلاسیک جامعه شناسی مشکل دارند. * تفاوت چهارم. *تاثیر بر یکدیگر.

اسلاید 14: علل تنوع نظریات متاخر جامعه شناسی

اسلاید 15: * دلیل اول *تاثیرات فکری نظریه پردازان کلاسیک بر نظریه پردازان متاخر. *دلیل دوم: *اثرپذیری از بیرون جامعه شناسی. *دلیل سوم: *عوامل اجتماعی تاثیرگذار در زندگی نظریه پرداز متاخر. * دلیل چهارم. *عوامل اجتماعی خارج از زندگی متفکر.

اسلاید 16: چهارچوب نظری راه گشا و رفع تکلیفی

اسلاید 17: * اول *فقط فهرست علل ذکر نمی شود بلکه علل موثر مهم است. + دغدغه اصلی تفکیک علل اصلی از زمینه ای نیست. * دوم: *کفایت ذهنی نظریات و فرضیات. +عدم کفایت ذهنی و پیچیده و بی معنا. * سوم: *استفاده از چند روش تجربی برای نشان داده کفایت عینی. +صرفا نمایش جداول آماری * چهارم. *انتظار روشن از هر کدام از نظریات چهارگانه. + چهارچوب ترکیبی نامناسب

اسلاید 18: * پنجم *کار آبراهامیان با استفاده مدرسه تضاد و نظریه کلان جامعه در حال توسعه. + پژوهشهای وزارتخانه ای و کارهای پایان نامه ای. *ششم: *علاقه محقق به رائه در عرصه عمومی. +تحقیقات آرشیوی. *هفتم: *لزوما به نفع و مصلحت محقق تمام نمی شود. +معمولا با مقاومت روبرو نمی شود.

اسلاید 19: مروری بر نگاه کلاسیک الف- نظریه اجتماعی کلاسیک،فمینیسم و مدرنیته

اسلاید 20: * درآمد * مدرنیته * پیشرفت اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی * تردید نسبت به سلامت و عدالت جامعه * بدنبال تغییر( اصلاح و انقلاب)

اسلاید 21: * پروژه دورکم: پیشرفت اجتماعی با استفاده از خرد جامعه شناختی * پیشرفت به سمت نظم اجتماعی نه رهایی افراد انسانی * بازسازی انسجام اجتماعی و وفاق اخلاقی در جهان صنعتی * جامعه شناسی مبنای شناخت مناسب برای رسیدن به جامعه سالم

اسلاید 22: * رهیافت نظری دورکم: اهمیت نظم اخلاقی * مهمترین نیاز فرد= کنترل شدن و نظارت اخلاقی # بی نظمی و فلاکت * اجتماعی شدن ----- نظم و رضایت افراد * ماهیت عینی هنجارها و ارزش ها----- جامعه شناسی ساختاری * واقعیت های اجتماعی(هنجارها و ارزش ها) به منزله اشیاء * جامعه به شکل یک نظام اجتماعی عمل می کند(کارکردگرایی) * استفاده از تکنیک ها و روش های علوم طبیعی

اسلاید 23: * مدرنیته به مثابه یک نظم اجتماعی پیچیده تر * تقسیم کار اجتماعی= تمایز میان جامعه سنتی و صنعتی * تکامل از همبستگی مکانیکی به همبستگی ارگانیکی * جوامع ابتدایی ---- تکه تکه ، گروههای خویشاوندی * خود بسندگی ------ انسجام کم * انسجام اجتماعی مبتنی بر هنجارهای سختگیرانه * وجدان جمعی درونی شده

اسلاید 24: * تکامل جامعه=== ظرفیت بیشتر برای انسجام با ثبات تر و پیچیده تر * تکامل اجتماعی= تمایز یابی اجتماعی=نهادهای تخصصی * نظام اخلاقی انعطاف پذیر * رقابت اقتصادی آشفته و بی نظم= ریشه تضاد و تخاصم طبقاتی * پاداشهای نابرابر به موقعیتهای متفاوت=تضاد * علل بیماریهای فردی و اجتماعی= فقدان نظم هنجارین(آنومی)

اسلاید 25: * الگوی جامعه شناسی علمی دورکم=== مطالعه خودکشی * استفاده از همبستگیهای آماری * تح تاثیر عوامل اجتماعی تا گرایش های فردی * گرایش به همبستگی اجتماعی * خودکشی= آنومیک خودخواهانه ایثارگرانه * شناخت قوانین جهانشمول به جای تحلیل تاریخی

اسلاید 26: * مارکس=== مدرنیته به مثابه آزادسازی ظرفیت های انسانی * تبیین ماتریالیستی تاریخ * دولت بازتاب مناسبات تاریخی طبقاتی * تحلیلی اقتصادی – سیاسی از سرمایه داری

اسلاید 27: * بحران های سرمایه داری و راه حل های آن از نظر مارکس=== * تضاد و نبرد طبقاتی = مناسبات تولید استثماری +سازمان اجتماعی جدید ، عدالت از طریق پایان دادن به استثمار * از خود بیگانگی = مناسبات اقتصدی سرمایه داری +مناسبات اقتصادی سوسیالیستی * بیگانگی از کار = نیروی کار کالایی قابل خری و فروش +پایان دادن به کالایی شدن کار و تولیدات

اسلاید 28: * بحران های سرمایه داری و راه حل های آن از نظر مارکس=== * بیگانگی کارگر از کالاهایی که می سازد = مالکیت و کنترل ابزار تولید در دست کارفرماست +پایان دادن به تقسیم کار سخت و طاقت فرسا به ویژه کار فیزیکی و ذهنی * بیگانگی از انسانهای دیگر = نابودی همکاری +رشد کامل استعدادهای هر شخص * بیگانگی از ظرفیت انسان برای فعالیت سازنده و خلاق = کارگران از کنترل کار خد و خلاق بودن منع می شوند * شکست در انباشت سرمایه،انحصار به جای رقابت، موثرتر شدن مقاومت کارگران = کاهش نرخ بهره، جایگزینی سرمایه های بزرگ، اتحاد طبقات کارگر +انقلاب و ایجاد نظام سوسیالیستی

اسلاید 29: * ماکس وبر * نگرانی نسبت به آینده * عدم برآوردن نیازهای انسانی در حین پیشرفت * اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری * اهمیت نظام های باور و جهان بینی های دینی در زندگی اجتماعی * پیوریتنیسم

اسلاید 30: * ماکس وبر: نظریه کنش اجتماعی * کنش در مدرنیته * شاخصه کنش ها در زندگی اجتماعی مدرن * انواع کنش ها: * سنتی * عاطفی * معطوف به ارزش * عقلانی * به اعتقاد وبر مدرنیته مستلزم فائق آمدن عقلانیت محدود بر دیگر اشکال کنش بود.

اسلاید 31: * ماکس وبر: نظریه کنش اجتماعی * نمونه بارز عقلانی شدن==== بروکراتیزاسیون * قفس آهنین بروکراسی * طاعون زندگی یعنی عقلانی شدن همه گیر درمان ندارد

اسلاید 32: * ماکس وبر: فواید و مشکلات عقلانی شدن و مدرنیته و راه حل آنها *افزایش قدرت انسان = بردگی و اسارت انسان در اشکال جدید سلطه *کنترل بیشتر بر طبیعت و جامعه و حق انتخاب بیشتر = کنترل غیر شخصی بر افراد ، قدرت بروکراسی +کنترل بروکراسی از طریق مجلس، حکومت منتخبان *عرفی شدن، آزادی از باورهای تحمیلی = بحران باور، از دست رفتن معنای زندگی و قواعد اخلاقی +علاقه به ارزش های لیبرالی *خرد عقلانی، پایان ایمان غیر انتقادی = نسبی شدن ارزش ها، تنزل اهداف غایی، سلطه اهداف مادی و دنیوی +وفاداری به ارزش ها، پیشبرد معرفت علمی اخلاقی، رهبران کاریزماتیک

اسلاید 33: * ماکس وبر: فواید و مشکلات عقلانی شدن و مدرنیته و راه حل آنها *ظهور خود بازتابی، فردیت = برخورد با دیگران به عنوان ابزار +دفاع از خلاقیت فرد انسانی *رویکرد عقلانی به ذهن و بدن = کاهش شهوت انگیزی ، جسمانیت لذت جنسی +حمایت از زندگی و امیال شخصی و خصوصی *توسعه پویای سرمایه داری = سلطه نیروهای بازار

اسلاید 34: * فمینیسم: نظریه اجتماعی و مدرنیته *اهمیت سیاسی و اقتصادی مناسبات جنسیتی * نظریه های اصلی فمینیست ها +نظریه لیبرالی کلاسیک +نظریه اجتماعی مدرن +نظریه های پساساختارگرایی و پسامدرن

اسلاید 35: * نظریه فمینیستی و نظریه لیبرالی کلاسیک *در سده هجدهم ظهور کرد. * دغدغه اصلی: آزادی فردی برای زنان همانند مردان * فقط موجودات عقلانی می توانستند آزادی را تجربه کنند . اما مساله این بود که زنان به اندازه مردان عقلانی محسوب نمی شدند. * اندیشمندان کلاسیک لیبرال ظرفیت های فکری و اخلاقی زنان را بسیار متفاوت و کمتر از مردان می دانستند. * ماری ولستونکرافت: غیر عقلانی است این عقلانیت را شامل حال زنان ندانیم.

اسلاید 36: * نظریه فمینیستی و نظریه لیبرالی کلاسیک *نظام آموزشی به شدت تفکیک یافته تا مردان را جذب کنند. * راه حل: ارائه آموزشهای غیر تفکیک شده و کمک به زنان برای برز استعداد و توانایی هایشان. * سده نوزدهم: مبارزه برای حق رای زنان در آمریکا و انگلیس.

اسلاید 37: * نظریه فمینیستی و نظریه اجتماعی مدرن *فرد محصول جامعه. * دهه 1960 و 1970 * تاکید بر قدرت جامعه در شکل دهی به ارزش ها و رفتار فرد. * تمایز میان تفاوت های جنسی و جنسیتی * تحت تاثیر رادیکالیسم نابرابری. شعار اصلی: امر شخصی امری سیاسی است. * عرصه خصوصی و عرصه عمومی

اسلاید 38: * فمینیسم لیبرال *بتی فریدان *محدودیت به عرصه خصوصی= افسردگی و اعتیاد برای زنان * بار اشتغال و نان آوری بر دوش مردان= عدم لذت کامل از زندگی * بنابراین ارزش ها و هنجارهایی که در بین مردان و زنان درونی شده اند باید به شکل انعطاف پذیری توزیع شود. * راه حل: اصلاحات حقوقی در عرصه های نظام آموزشی، سیاست و بازار کار.

اسلاید 39: * فمینیسم رادیکال *تاکید بر سرکوب نظام مند و جمعی زنان از سوی مردان *تقسیم بندی رایج میان عرصه عمومی و خصوصی را بکار می گرفتند * عرصه خصوصی به حوزه ای تبدیل شده بود که به شدت سیاسی بود. * نظام مردسالار الگویی برای اشکال بعدی استثمار و سرکوب. * مهمترین ویژگی جامعه: کنترل مردسالارانه رفتار جنسی زنان و فرزندآوری آنها.

اسلاید 40: * فمینیسم مارکسیستی *ستم دیدگی زنان یکی از نشانه های بیماری سرمایه داری است. *میشل برت * خانواده بصورت بنیادین از طریق نیازهای سرمایه داری شکل میگیرد. * خانواده محملی مهم برای فرودست کردن زنان است. * ریشه ستمدیدگی زنان: کار بدون دستمزد زنان در خانه و با دستمزد در بیرون از خانه.

اسلاید 41: * فمینیسم سوسیالیستی: *ترکیب عناصر فمینیسم رادیکال و مارکسیستی. *نیروهای مردسالاری و سرمایه داری توامان * نظریه نظام های دوگانه: مردسالاری و نظام سرمایه داری را دو شکل مجزای سرکوب زنان می دانست. * نظریه نظام های یکپارچه: نظامی واحد و یکپارچه

اسلاید 42: * ضعف ها و مشکلات نظریات فمینیستی مدرن: *عدم موفقیت در برقراری تعادل میان آزادی/محدودیت، ساختار/عاملیت. *بدبینی نسبت به آرمانهای مدنیته و میراث روشنگری(عقلانیت خرد)

اسلاید 43: * رهیافتی جدید به تلفیق نظری تحلیل خرد و کلان: *در تحقیقات عملی ساده است. *تبیین ساختار اجتماعی، فرهنگ و رفتار با نظریه های عامتر و انتزاعی * مساله: ایجاد سازگاری میان تبیین های سطح جمعیتی یا اجتماعی با تبیین های رفتری و فردی است. نتیجه * شکاف بین خرد و کلان * ناسازگاری علوم اجتماعی

اسلاید 44: * عاملیت و ساختار: *عاملیت: اراده آزاد انسانی. *ساختار:کنش انسانی به شدت تحت تاثیر عوامل ساختاری و فرهنگی * این دو نگرش متضاد نیستند. * ابهام * آمیختگی عاملیت-ساختار با مسائل خرد-کلان

اسلاید 45: * انتونی گیدنز: *ساختار: قواعد و منابعی که کنشگران در عمل از آنها استفاده می کنند. *پی یر بوردیو: *مفهوم عادتواره: شیوه ها و روال های افراد در طبقه بندی، شناخت، فهم و رفتار به جایگاهشان مخصوصا در نظام طبقاتی مربوط است. * کنش های افراد این ساختارها را تقویت می کند. * ارتباط میان ساختار و عاملیت به واسطه عادتواره برقرار می شود.

اسلاید 46: * تمایز میان ذهنی و عینی: *ذهنی: چیزی است که در سر انسان می گذرد--- عاملیت و اراده. *عینی: چیزی است که خارج از سر انسان قابل مشاهده است-ساختار. *فرض باطل: نمی توان بطور عینی امر ذهنی را مطالعه کرد. * پیشرفت علوم در تصویرسازی ذهنی و ترسیم عصب شناسی مغز.

اسلاید 47: * جهان چند بعدی: *از کنش و سامان(نظم) تشکیل شده است. *جفری الکساندر: میان کنش و سامان تفکیک قائل می شود. *کنش: عقلانی و غیر عقلانی. *سامان: تضاد و وفاق. * با ارجاع به دوگانه های کهنه ای نظیر عاملیت-ساختار، عقلانی-غیر عقلانی، عینی-ذهنی، کنش-سامان و غیره تمایز خرد و کلان از لحاظ نظری حل نخواهد شد.

اسلاید 48: * استراتژی هایی برای پر کردن شکاف میان خرد و کلان: *خرد گرایی افراطی. *فرض: جهان خرد برای تبیین نظری مقدم است. *ساختار: ساخته ذهن جامعه شناسان. *تنها مساله قابل مشاهده: افراد درگیر رابطه و مواجهه رو در رو. * سنجش فرایندهای خرد------- تبیین ساختارها.

اسلاید 49: * استراتژی هایی برای پر کردن شکاف میان خرد و کلان: *کلان گرایی افراطی. *فرض: نیروهای محدود کننده کنش ها. *ساختار: تاثیرگذار بر میزان و نوع کنش ها. * چیزهای تحت تملک ساختارها قابل فروکاستن به امر خرد نیستند.

اسلاید 50: * استراتژی هایی برای پر کردن شکاف میان خرد و کلان: *تخته پرش های مفهومی. *پیشروی مفهومی از خرد به کلان. *جامعه شناسی صوری: * به جای توجه به ماهیت واحدها باید بر خود رابطه و متعلقات آن و پویش شناسی توجه کنیم. *تقلیل گرایی استنتاجی: * پایه ها و اصول بنیادین فرایندهای خرد در راس دستگاهی استنتاجی قرار می گیرد و قوانین ساختار اجتماعی از دل این اصول استنتاج می شود.

اسلاید 51: * رهیافتی جایگزین برای پل زدن میان خرد و کلان: *نظریات خرد، میانه کلان. هم تحلیلی و هم واقعیتی اجتماعی هستند. *واقعی در سه سطح ظاهر می شود و ما هم باید به دنبال راه هایی برای مفهوم پردازی برای ویژگی ها و پویش شناسی هر کدام از ابعاد واقعیت باشیم. *واقعیت اجتماعی: * تحت نفوذ نیروهای پایه و بنیادینی است که در سه سطح خرد،میانه و کلان عمل می کنند.

اسلاید 52: نیروهای سطح کلاننیروهای سطح کلانجمعیتتعداد مطلق، نرخ رشد، ترکیب و توزیع انسانهاتولیدگردآوری منابع محیط،تبدیل منابع به کالاها و سرویس ها برای تسهیل گردآوری و تبدیلتوزیعاحداث زیرساخت هایی برای انتقال منابع، اطلاعات و انسانها در مکان و استفاده از ظام های مبادله برای توزیع منابع، اطلاعات و انسانهابازتولیدزاد و ولد اعضای جدید یک جمعیت و انتقال فرهنگ به این اعضاءقدرتاستفاده از اجبار، ساختارهای اجرایی و اداری، بهره گیری از مشوق های مادی و نمادها برای کنترل اعضای یک جمعیت و میزان تمرکز هریک از آنها و پایه های قدرت

اسلاید 53: نیروهای سطح میانهنیروهای سطح میانهتقسیمایجاد واحدهای رسته ای در راستای اهداف سازمانتمایزایجاد واحدهای دسته ای و قرار دادن افراد در دسته های مختلفانسجامحفظ حدود و مرزها،انتظام بخشیدن به روابط درون واحدهای رسته ای و دسته ای، انتظام بخشیدن به روابط میان واحدهای رسته ای و دسته ای

اسلاید 54: نیروهای سطح خردنیروهای سطح خردعواطفترس، خشم، ناراحتی و خوشحالی.نیازهای پیوند جویانهتحکیم ”خود“، مبادله مثبت، اعتماد و پیش بینی پذیری، واقعیت مندی، شمول گروه.نقشهانمایش و خوانش حرکات (ایجاد و فهم نقش).پایگاهجایابی و ارزیابی افراد در موقعیت ها در مقایسه با موقعیت های دیگر.جمعیت شناسیتعداد افرادی که باهم زندگی می کنند، فشردگی و حرکات آنها، و معانی که به آنها نسبت داده می شود.بوم شناسیحدود، تقسیمات و ویژگی های مکان و معانی مربوط به آن

اسلاید 55: فرهنگ حوزه های نهادیارزش های اصلی حوزه های مختلفایدئولوژی هایی که مقدمات ارزشی را به حوزه های خاص ترجمه می کنندهنجارهای نهادی برای حوزه هافرهنگ واحد رسته ایایدئولوزی ها و قواعدی که اقتدار/منزلت اجتماعی،دسته ها و طبقه بندی اجتماعی و پیوند میان موقعیت ها را در واحدهای رسته ای خاص مشخص می کند.فرهنگ واحدهای دسته ایتعاریف دسته ها و طبقه بندی اجتماعی و انتظاراتی که درواحدهای دسته ای قرار دارند و رتبه بندی دسته های اجتماعی از لحاظ ارزش ها و هنجارهافرهنگ مواجهه هاهنجارین کردن مواجههاسکلت بندی: مشخص کردن چیزهای دخیل و قابل حذفمناسکی کردن: رشته های کلیشه ای حرکات و اشارات مورد استفادهارتباطات: اشکال حرکات اشارات کلامی و غیر کلامیطبقه بندی: میزان نسبی رابطه نزدیک و محتوای کاری-عملی،آیینی و اجتماعیاحساس: انواع و سطوح عواطف و احساساتی که تجربه و ابزار می شوند

اسلاید 56: * جامعه شناسی خرد: *آلفرد شوتس: پیدارشناسی جهان اجتماعی *سرشت بین الاذهانی: *تجربه های زیسته مشابه. *توجه به بافت و زمینه. *تثبیت معنا و تفسیر معنا: * کارکرد دلالتی و بیانی نشانه. *معنای عینی و معنای ذهنی نشانه. *افکار به تدریج شکل میگیرند و بتدریج هم تفسیر میشوند. *هستی گوینده و شنونده منوط به مکالمه است. *قلمرو واقعیت اجتماعی مستقیما تجربه شده *جهان زندگی معاصران و گذشتگان

اسلاید 57: * جمع بندی: زمینه-معنای ارتباط *علت یابی و انگیزه یابی. *طرح و انگیزه دانسته و علی. *معنای ذهنی و عینی: تولید و اثر * نقطه شروع تفسیرگر تجربه در مورد جسم زنده و دستاوردهای تولیدی دیگری.

اسلاید 58: * پیتر ال برگر و تامس لاکمن: ساخت اجتماعی واقعیت *ریشه های شکل گیری نهادها. *تکرار کنش------- الگو * نهادی شدن زمانی اتفاق می افتد که نمونه سازی متقابل کنشهای عادی شده از جانب تیپهای کنشگران موجود باشد. * نمونه سازی های مشترک در دسترس همه * نهادها تعیین می کنند که کدام کنشها را کدام کنشگران باید انجام دهند *نهادها نشانگر تاریخمندی و کنترل هستند.

اسلاید 59: *بخشی از کنش انسانی نهادینه است------ بخشی از کنش انسانی به کنترل اجتماعی درآمده است. * دیگر مکانیسم های کنترل فقط وقتی به کار می ایند که فرایندهای نهادی شدن با موفقیت عمل نکنند........ زنای با محارم * نمونه سازی متقابل حتی در بین دو نفر * نقطه شروع----- دو شخص از دو دنیای متفاوت *الف دیدن کنشهای ب * نسبت دادن انگیزه به کنشهای ب * دسته بندی انگیزه های تکرار شونده

اسلاید 60: *پیش بینی فرجام کنشهای ب * الف تصور می کند که ب در تعامل با او نیز این کنشها را انجام خواهد داد. * در جریان کنش نمونه سازیها------ ایجاد الگوهای کنش یعنی * الف و ب نقشهایشان را در برابر یکدیگر و در ارتباط با همدیگر انجام می دهند. * مهمترین وجه -------- پیش بینی کنش طرف مقابل * دوری از اضطراب و نگرانی و صرفه جویی در وقت و هزینه * ویژگی بارز زندگی مشترک آنها وجود حوزه گسترده ای از امور عادی و بدیهی است. * زمینه مشترک ----- تقسیم کار--- نوآوری---- عادت های جدید

اسلاید 61: *قلمروهایی همچون کار، جنسیت و سرزمین از جمله کانونهای نمونه سازی و عادتمند شدن هستند. * خصلت عینیت ----- پدرسالاری * جهان نهادی در آگاهی افراد ثبات و استحکام پیدا میکند. * مراحل اولیه جامعه پذیری کودکان * برای کودکان این جهان بطور کامل قابل فهم نیست--- واقعیتی بیرونی * عینیتی که کودکان تجربه میکنند بر تجربه خود والدین در مورد جهان اثر میگذارد. * امور دنیا همواره به این روال بوده است..

اسلاید 62: *نهادها در خارج از فرد و اراده او قرار دارند و سرپیچی از آنها با مقاومت مواجه می شود.. * نهادها-----قدرت الزام آوری دارند * درک نهادها از طریق شهود و درون نگری امکان پذیر نیست بلکه باید وارد جامعه شد.. * عینیت جهان نهادی محصول فعالیت انسان می باشد---- عینیت یابی * فرایند دیالکتیکی * تحقق بیرونی *عینیت یابی * درونی سازی

اسلاید 63: *جامعه ساخته دست انسان است--- جامعه واقعیتی عینی است---انسان محصول جامعه است. * به سبب تاریخمند شدن و عینیت یافتن نهادها رشد و گسترش مجموعه مشخصی از کنترل های اجتماعی نیز ضرورت می یابد.

اسلاید 64: * اروینگ گافمن: نمایش خود در زندگی روزمره * باور فرد به نقشی که اجرا میکند *جدی گرفتن نقش * تصور خود فرد در مورد اثر یا تصویری که از واقعیت برای تماشاگران خلق میکند چیست؟ * کلبی مسلک *صادق * روی صحنه * صحنه آرایی * روی صحنه شخصی----- حضور و حالت * همسازی بین حضور و حالت و صحنه آرایی

اسلاید 65: * تحقق نمایشی * برجسته سازی واقعیت *نمایش دادن با برخی جایگاهها مشکل ندارد– مشت زنان حرفه ای، جراحان، نوازندگان ویولن و مامورین نیروی انتظامی *نمایش دادن با برخی جایگاهها مشکل است– پرستارا بخش درمانی، صاحبین بنگاه، مامورین کفن و دفن، تاجران * دوراهی کنش و نمایش

اسلاید 66: * آرمانی کردن * تطابق نقش با ارزشهای مطلوب جامعه *خود بشری و خود اجتماعی شده *به واسطه انضباط اجتماعی نوعی نقاب منش در ما درونی می شود. * بازنمایی غلط * حق مشروع اجرای نقش *توانایی اجرای نقش

اسلاید 67: * هربرت بلومر:مکتب کنش متقابل نمادین *موضع روش شناختی مکتب کنش متقابل نمادین * کاوش و تبیین یا توصیف و تحلیل روشهای اساسی مطالعه مستقیم جهان اجتماعی * مطالعه مستقیم جهان اجتماعی تجربی---کنش متقابل نمادین * مکتب کنش متقابل نمادین این فرضیه را رد میکند که علمی بودن لزوما به معنی تبعی از مجموعه ای از اصول از پیش تعیین شده پژوهش میباشد * محقق زندگی گروهی انسانها و کنش اجتماعی را چگونه مطالعه میکند.

اسلاید 68: * هربرت بلومر:مکتب کنش متقابل نمادین *چهار ایده محوری 1- افرد چه به شکل فردی و چه بصورت جمعی بر اساس معنای چیزهایی که جهان آنان را تشکیل میدهد دست به کنش میزنند. 2- رابطه افراد الزاما در قالب فرایندی است که طی آن نشانه هایی را با یکدیگر رد و بدل میکنند و نشانه های همدیگر را تفسیر میکنند. 3- کنشهای اجتماعی خواه فردی و خواه جمعی از طریق فرایندی شکل میگیرند که طی آن کنشگران به بررسی، تفسیر و ارزیابی موقعیت هایی میپردازند که با آن مواجه میشوند. 4- روابط در هم تنیده کنشها که زمینه شکل گیری سازمانها و نهادها و تقسیم کار و شبکه های وابستگی متقابل را فراهم میسازند اموری پویا و متحرک هستند نه ایستا.

اسلاید 69: * هربرت بلومر:مکتب کنش متقابل نمادین *جامعه به مثابه کنش متقابل نمادین * واکنش صرف نه بلکه تفسیر * محرک تفسیر پاسخ * مفهوم خود نزد مید * انسان مخاطب کنشهای خود * توانایی مخاطب قرار دادن خود---- ارتباط با جهان اطراف * از طریق نشانه گذاری چیزها برای خود * این مکانیسم در تفسیر کنشهای دیگران نیز موثر است.

اسلاید 70: * هربرت بلومر:مکتب کنش متقابل نمادین *جامعه به مثابه کنش متقابل نمادین * مید معتقد است که شکل گیری کنش بشری در فرایند تعریف و تفسیر چیزها همواره در متنی اجتماعی انجام میگیرد. * کنش گروهی اساسا چیزی نیست جز کنشهای افرادی که با یکدیگر همسو و سازگار شده اند. * ایفای نقش دیگران ----- دیگری تعمیم یافته

اسلاید 71: * هربرت بلومر:مکتب کنش متقابل نمادین *سه پیش فرض اصلی: * جامعه بشری متشکل از افرادی است که دارای خود هستند یعنی چیزها را برای خود تعریف و تفسیر میکنند. * کنش فردی امری خلق الساعه نیست، بلکه برساخته میشود یعنی فرد از طریق تعریف و تفسیر ویژگیهای وضعیتی که در آن قرار دارد به کنش شکل میدهد. * کنش گروهی یا جمعی چیزی نیست جز کنشهای فردی همسو و هماهنگ و این خود ریشه در تعریف و تفسیری دارد که فرد از کنشهای دیگران به دست میدهد.

اسلاید 72: * آثار فوکو *جنون و تمدن * شرایط تاریخی حبس و طرد گروههای مختلف * جذامیان در قرون وسطی دیوانگان در عصر رنسانس و فقرا و دیوانگان و بی خانمانها در عصر کلاسیک. * این رویکرد طرد مکانی نوعی تکنولوژی قدرت برای دسته بندی اقشار مختلف مردم بود. * تاریخ پیدایش تیمارستان—شرایط تاریخی شکل گیری علوم انسانی و پزشکی و روانپزشکی * پرده برداری از رابطه میان دانش و قدرت

اسلاید 73: * آثار فوکو *تولد درمانگاه * دیرینه شناسی دانش پزشکی * فاصله گیری از خرافات و روی آوردن به حقیقت عینی بدن در قرن هیجدهم * چگونه پزشکی مدرن انسان را به ابژه دانش بدل کرده است. * تاریخ پیدایش تیمارستان—شرایط تاریخی شکل گیری علوم انسانی و پزشکی و روانپزشکی * پرده برداری از رابطه میان دانش و قدرت

اسلاید 74: * یورگن هابرماس *توجه به حوزه عمومي(public sphere): 1- تعريف حوزه عمومي: از نظر هابرماس، حوزه عمومي عرصه اي است که در آن افراد به منظور مشارکت در مباحث باز و علني گرد هم مي آيند. به عبارت بهتر، افراد در حوزه عمومي(عرصه اجتماعي) از طريق مفاهمه و استدلال و در شرايطي عاري از هر گونه فشار، اضطرار يا اجبار دروني(خودخواسته) يا بيروني(قهري) و بر مبناي آزادي و آگاهي تعاملي و در شرايط برابر براي تمام طرفهاي مشارکت کننده در حوزه عمومي مذکور، مجموعه اي از رفتارها، مواضع و جهتگيري هاي ارزشي و هنجاري را توليد مي کنند که در نهايت به صورت ابزاري موثر براي تاثير گذاردن بر رفتار و عملکرد دولت به ويژه در عقلاني ساختن قدرت دولتي عمل مي کنند.

اسلاید 75: حوزه يا قلمرو عملرسانه(واسطه اجتماعي)نوع شناختعلائق شناختينيازهاي کارکرديمضامينانواع علمطبيعتکار يا کنش ابزاريشناخت ابزاري يا فنيعلائق فني، نظارت فني يا سلطه بر طبيعتبقاء مادي و بازتوليد اجتماعيعلوم طبيعي(تجربي- تحليلي)تاريخزبان يا کنش متقابل(تعامل)شناخت تفسيري يا هرمنوتيکيعلائق تفسيري – عمليتداوم روابط اجتماعيعلوم تاريخي – اجتماعي(هرمنوتيکي)جامعهاقتدار يا خودآگاهي مناسبات نامتقارن فشار و وابستگي(قدرت)شناخت رهايي بخشعلائق رهايي بخش استقلال رهايي بخشآرزو براي تحقق جامعه اتوپياييعلوم انساني – اجتماعي(انتقادي)

اسلاید 76: 2- بازسازي نظريه مارکس:

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید