چگونه یک مطلب علمی را ارایه کنیم
اسلاید 1: 1 چگونه يك مطلب علمي را ارايه كنيم؟ دفتر منابع انساني گروه توسعه و آموزش نيروي انساني شركت توانيركارگروه تخصصي آموزش
اسلاید 2: 2رئوس مطالبعنوان چکیدهمقدمهتبیینویژگی های یک ارایه مناسب
اسلاید 3: 3عنوان چگونه باید باشد؟ بايد نشان دهنده متن اصلي باشدنه خيلي كوتاه و كلي و نه خيلي بلند و مفصلبيش از دو سطر نباشد
اسلاید 4: 4چکیده چگونه باید باشد؟چكيده خلاصه دقيقي از يك مطلب علمي استبايد تاثير مثبتي بر مخاطبان داشته باشد. متشكل است از:هدف مقاله که با گزاره اي درباره هدف از نوشتن مقاله شروع مي شود. قبل از هدف يك يا دو جمله به مساله يا پيشينه موضوع اشاره می شود.
اسلاید 5: 5چکیدههدف از ارایه این سخنرانی تبیین ویژگی های یک ارایه بر اساس استانداردهای موجود است. درباره ویژگی های عنوان، مقدمه، کلمات کلیدی، بدنه، بحث و نتیجه گیری و منابع صحبت می شود. به این سئوال اساسی پاسخ داده می شود که برای یک ارایه مطلوب از چه اصولی باید پیروی شود.
اسلاید 6: 6مقدمهبيان مختصري از ساختار سخنراني و نحوة ارائه آنتعيين عناوين اصليتبيين هدف محوري مقاله به طوري كه مخاطبان دريابند كه سخنراني در نهايت به كجا ختم مي شود و چه سئوالي را پاسخ مي دهد.
اسلاید 7: 7مقدمه بايد ساده ، مختصر ، روشن و دقيق پيرامون موضوع باشد. مقدمه بايد منجر به ترغيب خوانندگان به پيگيري موضوع درتمام مدت ارائه مقاله شود.
اسلاید 8: 8کلمات کلیدیچکیده، مقدمه، کلمات کلیدی، تبیین، بحث، و منابع
اسلاید 9: 9مقدمهنحوه ارایه یا سهیم نمودن مخاطبان در یک مطلب علمی نقش مهمی در افزایش دانش وتولید دانش بیشتر دارد(.هم برای سخنران و هم برای مخاطبان) یک ارایه خوب دانش جمعی را افزایش می دهد. رئوس مطالبی که در این سخنرانی ارایه می شود تبیین و توصیف اجزای یک ارایه اثربخش و آشنا نمودن بیشترمخاطبان با استاندارد ارایه مطلوب می باشد.
اسلاید 10: 10نکات مهم در ارایهبرخورد احترام آمیز با مخاطبینمقدّمه چینیسازماندهی منطقی مطالبصحبت کردن + روخواني به جاي روخواني صرف برقراری تماس چشمی
اسلاید 11: 11تسلّط بر مطالبتوجّه به زمان خوب گوش کردن به سؤالاتپاسخ های کوتاه
اسلاید 12: 12ویژگیهای کلی یک ارایه خوبهدفمند باشد يعني براي جمعيت مشخصي نوشته و ايراد شود و تمام مطالب و محتواي سخنراني متناسب با شنوندگان باشد.جذاب و گيرا باشد.روشن و آشكار بوده و هيچ نكتة مبهمي نداشته باشد.پذيرفتني و قابل قبول باشد و شنونده مطمئن شود كه فرد سخنران به موضوع احاطه كامل داشته و به خوبي ميداند چه ميگويد.محرك و برانگيزاننده باشد به گونه اي كه شنونده مايل به دنبال كردن سخنراني باشد.براي همه جالب باشد
اسلاید 13: 13جدل برانگيز نباشدكوتاه و قابل فهم باشدحاوي پيام اصلی باشدبه شنوندگان ربط داشته باشد
اسلاید 14: 14حصول آمادگی برای ارایهبراي تدوین محتوا، مطالب مهم حول هدف مركزي موضوع علمی را يادداشت كنيد. اين كار را با يك تفكر آزاد انجام دهيد و توجه خود را به نظمي كه مي خواهيد در سخنراني رعايت كنيد معطوف ننماييد. ابتدا عنوان را در وسط نوشته و ايده هاي اصلي و مطالب جزئي تر مربوط به آن را بنويسيد تا جايي كه ايدة جديدي نداشته باشيد.
اسلاید 15: 15مهارت شروعمهارت در شروع سخنراني را مي توان اينگونه بيان كرد :هر گونه ابزار يا فرآيندي كه شنوندگان را بر آن دارد تا متوجه موضوعشده و به يادگيري بپردازند:متمركز كردن توجه شنونده به چيزي كه بايد ياد بگيرد. معني بخشيدن به مفهوم برانگيختن علاقه و درگير كردن شنوندگان با موضوع اصلي
اسلاید 16: 16با صداي بلند و شمرده و جملات كوتاه سخنراني را طبق طرح يا نقشهاي كه تهيه كردهايد شروع نماييد. از حركات بموقع دست و تغيير تن صدا و تأكيد روي مطالب مهم و گاهي مكث كردن استفاده كنيد.با شور و شوق صميمانه و قاطع سخن بگویید (نه سرد و بيروح)براي جلب توجه شنوندگان ضمن سخنراني گاهی در مورد مطلب مورد نظر به طرح سؤال بپردازيد.
اسلاید 17: 17درج عناوین فرعی و توالی ارتباط منطقی بین آنهابه متن اصلی وضوح مي بخشدمتن اصلی ساختمند مي كندبه خواننده در دریافت و احاطه بهتر مطلب کمک مي كندامکان ارجاع به قسمتهای مختلف متن را فراهم مي آورد
اسلاید 18: 18امکان ایجاد ارتباط بین قسمتهای مختلف را ايجاد مي كندتفکر سامانمند برای ارائه کننده و مخاطب را درباره موضوع تسهيل مي كندسبب صرفه جویی در زمان خواهد شد:در از طریق اجتناب از پریشان اندیشی وتسهیل تمرکز روی یک ایده مشخص
اسلاید 19: 19سازماندهی اطلاعات ارزیابی دوباره منبع یادداشت برداری: تلخیص، نقل قول سازماندهی اطلاعات
اسلاید 20: 20نکاتی که در تلخیص یک مطلب علمی باید مورد توجه قرار گیرد:رعایت ایجاز در حد ممکن حفظ دقت و اعتبار مطلب حفظ معنای اصلی مطلب رعایت سادگی و روانی
اسلاید 21: 21روش کلی تلخیص:مطالعه دقیق و احیانا چند باره مطلب مرجع یادداشت کردن مفاهیم و موضوعات مهم انتخاب 4 تا 6 مفهوم مهمتر نوشتن یک یا دو جمله در شرح هر مفهوم ضمن انتخاب کلمات ساده به جای عبارات بلند
اسلاید 22: 22نوشتن دو یا سه جمله حاوی نتیجه اصلی مطلب در انتهای خلاصه افزودن یک یا دو جمله آغازین بعنوان مقدمه یا مدخل خلاصه ویرایش دقیق جملات نوشته شده
اسلاید 23: 23روش کار در تهیه پیش نویس:بررسی درباره طرح اولیه متن اصلی و اعمال تغییرات لازم تصمیم گیری نهایی در مورد توالی منطقی عناوین داخلی ( در سطوح مختلف) انتخاب یک عنوان داخلی با رعایت توالی منطقی بررسی یادداشتهای مربوط به این عنوان اندیشیدن به خصوصیات مخاطب و هدف اصلی ارائه طرح ایده اصلی ذیل همین عنوان داخلی و مقدمه چینی تعرف مفاهیم و اصطلاحاتی که در طول بحث استفاده می شوند شرح و بسط موضوع با استفاده از عناوین داخلی تر
اسلاید 24: 24روشهای متداول بسط یا پرداختن به موضوعبسط از مطلب آشنا به ناآشنا ( معلوم به مجهول )بسط از ساده به پیچیده بسط از علت به معلول (اثر به نتیجه) بسط از معلول به علت (نتیجه به اثر)بسط از جزء به کل
اسلاید 25: 25کنترل کمیایجاد تعادل نسبی در اندازه جملات و در صورت لزوم تقسیم جمله طولانی به دو جمله و بر عکس حذف کلمات و عبارات غیر لازم از هر جمله ایجاد تعادل نسبی در اندازه های نوشتارهای پی در پی
اسلاید 26: 26کنترل کیفیاعتبار و دقت علمی وجود ارتباط معنایی و انسجام آنها بین نوشتارهای پی در پی منطق مندی و صحت استدلالها انتخاب مناسب عنوان اصلی و عناوین داخلی رعایت ویژگیهای سبک و زبان متن علمیانتخاب درست و بجای کلمات وجود مقدمه مناسب
اسلاید 27: 27رعایت آیین نگارش نوشتن درست ارقام و اعداد درج درست پانوشتها انتخاب معادل اصطلاحات بیگانه و نوشتن صحیح املای آنهاوضوح شکلها و جدولها انتخاب محل مناسب برای درج شکلها و جدولها مناسب بودن رسم الخط نوشتن درست فرمولها ، واحدها و مقیاس ها رعایت حاشیه گذاری مناسب انتخاب رنگ های مناسب
اسلاید 28: 28طراحی اسلایدهاتمام مراحل تهيه اسلايد را كنترل نمائيد تا غلط املايي نداشته باشد.از ارائه اسلايدهاي اضافي بمنظور رعايت وقت پرهيز نماييد و ترتيب ارائه آن را بر طبق طرح يا نقشه سخنراني خود از قبل شمارهگذاري كنيد.رنگ زمينه و متن را به صورت مناسب انتخاب کنید.
اسلاید 29: 29اسلايدها بايد از لحاظ نگارش مناسب وهماهنگ باشند و سطح شركت كنندگان نيز در نگارش در نظر گرفته شود.اسلايدها بايد فقط دارای نكات كليدی باشند و ارائه دهنده آن نكات را توضيح دهد.
اسلاید 30: 30بخش پایانی ارایهتوجه شنوندگان در انتهاي سخنراني نسبت به طول سخنراني افزايش مي يابد. هر چند مدت اين افزايش توجه كوتاه است پس سعي كنيد در خلاصة آخر سخنراني مطالب كليدي و اصول مهم سخنراني را مطرح کنید.
اسلاید 31: 31معرفی منابع برای مطالعه بیشتر www.ce.sharif.edu/courses/85www.tebyan.net/Weblog/danshbonab پيرس، نورتون، روش تحقيق، ترجمه كاوه اكبري، موسسه مطالعات آموزشي، 1384دلاور، علي، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، انتشارات سمت،1387كياوند، عزيز، سخنراني موثر، انتشارات فرا، 1387
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.