آموزشسایر

چگونه يک سمينار خوب ارائه دهيم؟

صفحه 1:
‎ply‏ داناي بزرگ مرتبه ‏چگونه یک سمینار خوب ارائه دهیم ‏علي شكوهي رستمي ‎

صفحه 2:
ساختار یک سمینار یک سمینار خوب داراي بخشهاي زیر است: * مقدمه 7 بیان کنید سمینارتان درباره چیست. 7" مسئله را به اختصار تعریف کنید. ۲ انگیزه توضیح دهید که چرا این موضوع را انتخاب کرده‌اید. 7 بگویید که موضوع تحقیق شما از چه جهت جالب و مفید است.

صفحه 3:
ساختار یک سمینار (دامه) تاریخچه ل بگویید دیگران در حل این مستله تا چه حد پیش رفته اند. 9 اگر يافته‌هاي شما نو هستند. نشان دهید که دیگران مسئله مورد نظر شما را حل نکرده یا به روش شما حل نکرده اند. * دستاورد 7 يافته‌هاي خود را راجع به مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهید. * روش شما داراي چه ويژگيهايي است و چرا به جواب مناسب منجر مي‌شود. ۴ جزئیات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضیح دهید. ل همواره يافته‌هاي دیگران را از يافته‌هاي خود بطور مشخص جدا کنید.

صفحه 4:
ساختار یک سمینار (دامه) * جمع بندي خلاصه آنچه را كه كفتيد بیان کنید. ۳ اگر تحقیق شما در حال پیشرفت است. بیان کنید که در چه مرحله‌اي هستید و چه مراحلي را در پیش دارید. ۴ شاید كسي پیشنهاد مفيدي به شما بکند. © شاید کسی درجستجوي مسئله اي جدید باشد. ۴ به تناسب وقت و نوع سمینار و نیز نوع مخاطبان, ممکن است بخشهايي از سمینار کم رنگتر از بخشهاي دیگر ارائه شود.

صفحه 5:
اخلاق ازائه سمیتار * رعایت ادب و احترام: a 9 6 6 نسبت به حاضرین که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشته‌اند. نسبت به دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمرده‌اند. نسبت به محققاني که نظرشان را مورد بررسي و نقد قرار مي‌دهید. نسبت به افرادي که در پیشرفت تحقیق شما سهمی داشته‌اند.

صفحه 6:
اخلاق ارائه سمینار (دامه) ۴ رعایت صداقت و فروتني: 2 هنگامي که اهمیت مسئله خود را بیان مي‌کنيد. 3 زماني كه از اهميت يافته هاي خود سخن مي‌گویید. ب هنكامي كه مزايا و معايب كار خود را بر ميشماريد. ۳" وقتي که از حاضرین انتقاد (بجا یا نابجا) مي‌شنوید.

صفحه 7:
هدف در سمینار 9 در ارائه سمینار هدف است: 4 فايده رساندن و فايده بردن از اراته مطالب 7 ايجاد زمينه برخورد افكار و همكاري علمي 0 ایجاد انگیزه در دیگران براي مطالعه مقالات شما * در ارائه سمینا هدف نیست: 2 ارائه تمام جزئیات یک مستله 9 ارائه تمام آنچه را که شنما درباره یک موضوع خامض میدانید: 7 به تحسین واداشتن دیگران در مقابل هوش و استعداد خودتان

صفحه 8:
ماهها قبل از ارائه "" بايد انجام دهید: 7 مطالعه كافي پیرامون مستله مورد نظر 2 تفکر فراوان در جهت بيدا كردن راه حل مناسب زحمت زياد براي نشان دادن درستي و يا بهينه بودن راه حل 7 اهتمام بسیار براي نوشتن دقیق. منظم و شفاف يافته ها ۴ حالا حرفي براي گفتن دارید که احتمالاً دیگران به شنیدن آن علاقمندند.

صفحه 9:
نوع سمینار شما کدام است؟ aye a ‏گزارش‎ ‏شامل‎ ‏ارائه مقاله در کنفرانس تخصصی‎ "" - ‏شامل یک یا دو نتیجه تثبیت شده‎ ۵ ‏پیشنهاد موضوع رساله‎ * ‏شامل بررسي تحقیقات دیگران و نشان دادن اينکه موضوع پيشنهادي مسئله‎ 2 ‏ایست حل نشده و مورد توجه اهل فن‎ ‏دفاع نهايي از رساله‎ 8 ‏شامل ارائه خلاصه تمام نتایج بدست آمده و نشان دادن اینکه به اهداف مقرر‎ 3 ‏رسیده‌اید.‎ * ارائه دستاوردهای گذشته در مصاحبه استخدام

صفحه 10:
مدت ارائه * بسته به نوع سمینار مدت زمان ارائه متفاوت است. ۳ همواره از مدت زمان اختصاص داده به شما مطلع شوید. "" عنوان و محتواي سمینار خود را با توجه به مدت انتخاب کنید.

صفحه 11:
مخاطب شما کیست؟ * نوع مخاطبان خود را بشناسید. افراد خبره در رشته مورد نظر؟ افراد متخصص در رشته‌هاي مختلف؟ مدیران اجرائی؟ دانشجویان در رشته مورد نظر؟ دانشجویان در رشته مختلف؟ a a a a a * بسته به نوع مخاطبان. زبان و نحوه ارائه شما فرق خواهد كرد.

صفحه 12:
هفته قبل از ارائه * نمایه اسلاید) هاي خود را با توجه به مخاطبان خود تهیه کنید. 2 لفات و اصطلاحات قابل درک بكار ببريد. ل حوصله شنونده را در نظر گرفته به میزان مناسب وارد جزئیات شوید. 7 با بکار بردن شکل و مثال در جاي مناسب به درک شنونده کمک کنید. . نا + 3 : ‎S gare‏ سمینار خود را در تنهايي و سپس در حضور دوستان تمرین کنید. 2" اشكالهاي ارائه خود را مشخص کرده رفع کنید. ‎GF‏ تعداد نمایه و مدت مناسب نمایش هریک را بدست آورید.

صفحه 13:
روز قبل از ارائه * بارها ارائه خود را تمرین کنید. ولی جملات را حفظ نکنید. * آخرین تصحیحات را انجام دهید. كليه اغلاط نوشتاري (املائي, انشائي و نشان گذاري) را حذف کنید لا اشتباهات هرچند کوچک نشانه بي دقتي شماء که صفتي منفي است. تلقي خواهد شد. از دوستي بخواهید که نمایه هاي شما را به دقت به منظور تصحیح بخواند. از فایل ارائه خود جند نسخه بان تهيه كنيد و در روز ارائه به همراه داشته باشید. شب قبل از ارائه. خواب و استراحت کامل داشته باشید تا روز بعد در بهترین وضعیت روحي باشید.

صفحه 14:
ساعت قبل از ارائه * حتماً حتماً حتماً محل سمینار را بررسی و تجهیزات ارائه را امتحان کنید. ‎OT‏ در غیر این صورت. تقریباً مطمتن باشيد که با اشكالي غیر منتظره مواجه خواهید شد. ۱ 0 اگر در شروع ارائه. تجهیزات درست کار نکند روحیه شما تضعیف و وقت حاضران تلف خواهد شد. از این امر جداً پیشگیری کنید.

صفحه 15:
با لباسي مناسب و ظاهري آراسته در مقابل حاضرین قرار بگیرید. ۴ چهره اي آرام و مطمتن نشان دهید. در شروع» در جايي که احتیاج به معرفي دارید. خود. دانشگاه خود و همکاران خود را اگر کار مشترک است) معرفي نمایید. روي صندلي ننشینید. روبروي حاضرین ایستاده به آنها نگاه کنید. مانع دیدن تخته ی پردة نمایش نشوید. با عذر خواهي شروع نکنید. 2 مثلا "از اینکه وقت شما را مي‌گیرم پوزش مي‌خواهم."

صفحه 16:
در زمان ارائه «دامه) شتابزده حرف نزنید و کلمات را واضح ادا کنید. * از روي نمایه ها نخوانید. جملات از قبل حفظ شده نگویید. ۴ به موضوع فکر کنید. زیان. افکار شما را بطور طبيعي دنبال خواهد کرد. 9 صداي خود را طوري تنظیم کنید که به دورترین فرد برسد. ل در سالن بزرك از ميكروفن استفاده كنيد " بطور مبهم يا نجوا كونه سخن نكوييد. "" وارد بحث دو طرفه با يكي از حاضرين نشويد.

صفحه 17:
در زمان ارائه «دامه) * از اشاره‌گر جهت اشاره به شکلی که در باره آن صحبت می کنید استفاده کنید. ۱ ۱ 2 ترجیحاً از اشاره‌گر چوبي یا فلزي استفاده کنید. دنبال کردن نوع نوري (ليزري) براي چشم خسته کننده است. از دائماً حرکت دادن بيجاي بدن یا اشاره‌گر بپرهيزید. "" ولي خشک و بي حرکت نیز نباشید. = در صداي خود. شور و علاقه به موضوع را برسانید. 8 با صوت یکنواخت سخن نگویید زیرا توجه حاضرین را از دست مي دهید.

صفحه 18:
* در خانمه. صحبتهاي خود را با جملاتي شفاهاً جمع بندي کنید. * ختم ارائه را به وضوح با جمله ای اعلام کرده منتظر سئوالات بمانید. ۱ ل مثل: "صحبت من به پایان رسید. از توجه شما متشکرم." 2" مثل: "ارائه من به پایان رسید. با تشکر از وقت شماء آماده پاسخ گوتي به سئوالات هستم.*

صفحه 19:
رعایت وقت * در زمان ارائ» محدوده وقت را اکیداً و جداً رعایت کنید. 2 با خارج شدن از وقت. از حوصله حاضرین نیز خارج مي‌شوید. ل حاضرین براي وقت خود برنامه ريزي کرده‌اند. احترام به وقت دیگران شرط ادب است. لا ممكن است ارائه كننده بعدي را در تنكناي زماني قرار دهيد. * لذا مکرراً به ساعت نكاه كنيد. ۴ براي كوتاه كردن ارائه در حالتي كه وقت كم آوردهايد طرح قبلي داشته باشید.

صفحه 20:
در زمان پرسش و پاسخ * اجازه بدهید گوینده سئوال خود را کامل کند. صحبت او را قطع پس از شنیدن کامل سئوال بهتر است آنرا براي حاضرین (در صورت لزوم به بیان مناسبتر) تکرار کنید تا: ۳ هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمینان حاصل کنید. 2 دیگر حاضرین نیز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند. * در صورتیکه جواب طولاني یا از علاقه و حوصله حاضرین خارج است. پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنید.

صفحه 21:
در زمان پرسش و پاسخ ‎(eto‏ * پاسخ دادن با لحن تهاجمي یا تدافعي نشانه ضعف تلقي مي‌شود. * اگر پاسخ سئوالي را نمیدانید جمله "نمیدانم ولي میتوانم جواب شما را بعدا ‎hay‏ كنم“ تسیاز تهتر او تقلاي بیهوده و دادن جواب غلط است.

صفحه 22:
محتوای نمایه ها * هر نمایه (اسلاید) را به بیان یک یا دو نکته اختصاص دهید. * نمایه ها باید سیر منطقي روان و مناسبي را دنبال کنند. 7 حین تمرین سير منطقي بهينه را بيدا كنيد. © در هر نمايهء تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود كنيد. ۳ خلاصه نويسي كنيد ياراكراف ننويسيد " از كبي كردن و جسباندن (28566 3820 01168) نوشته و فرمول از مقالات در نمايهها خوددارى كنيد. 7 بي کیفیت بنظر مي‌آیند.

صفحه 23:
محتوای نمایه ها «دامه) 9 در بیان هر نکته در صورت امکان از شکل و نمودار استفاده کنید. 2 شكل از نوشته كوياتر است 7 اما از شكلهاي بدون کیفیت استفاده نکنید. 2 شكلهاي اسکن شده معمولا بدون کیفیت‌اند. ۴ در جاي مناسب. از مثالهاي ساده و گویا بهره بگیرید. پس از هر چند نمایه. يادآوري کنیدکه تا به حال چه گفته‌اید و حالا چه مي‌خواهید بگویید. 2 در نتیجه حاضرین صحبت شما را راحتتر دنبال خواهند کرد

صفحه 24:
محتوای نمایه ها «دامه) * چند نمایه فرعی که برخی از جزییات را بهتر نشان دهد آماده کنید. ۴ نمايه‌هاي فرعي را تنها در صورت لزوم نشان دهید. 2 مثلا در زمان پرسش و پاسخ 7 یا در صورت اضافه آوردن وقت و علاقه حاضرین * عبور سریع و بدون توضیح از روي نمایه‌ها آزاردهنده است. 2 لذا نمايه‌هاي فرعي را پس از آخرین نمایه اصلي (نمایه پايانيی» قرار دهید.

صفحه 25:
ظاهر نمایه ها «دامه) * از فونت درشت و خوانا (نظیر این) استفاده کنید. 2 از فونت ربز (مثل اين) اكيداً اجتتاب كنيد. * در استفاده از رنگ افراط نکنید. " بعضي از رنگها در روي پرده متفاوت یا محو بنظر مي‌آیند 7" برخي از ترکیبها خوشایند نبوده حتي زننده هستند. 2 رنگ متفاوت را براي رساندن یک پیام ویژه بکار ببرید. " تاكيد را با زیرخط يا حروف پررنگ نشان دهید. = به ياد داشته باشید که سادگی زیباست.

صفحه 26:
جلوه‌هاي ویژه در نمایه ها * در سمینار علمي. جلوه‌هاي ویژه اثر منفي دارند. 3 اتلاف وقت هنكام تهيه و نمايش 1 7 ایجاد حواس پرتي و اغتشاش ذهني براي شما و شنونده 2 ايجاد اين تصور که عیوب را با زرق و برق پوشانده‌اید. " جاذبه سمينار بايد در محتوا و نحوه ارائه شما باشد.

صفحه 27:
جلوه‌های ویژه در نمایه ها «دامه) ۲ شیوه نمایش " خط به خط " يا كام به كام "" مثل آنجه كه مشاهده مى كنيد "1 بسیار آزار دهنده است. ‎al 32‏ دوري كنيد مكر در موارد استثنايي. ‎ ‎

صفحه 28:
"" اكر شنونده هستيدء سكوت, نشانه احترام به ارائه کننده است. * اگر سئوال کننده هستید. سئوال و جواب طولاني را به بعد از جلسه موکول نمایید. 9 در جلسات دفاع از رساله. تشریفات (عكاسي. فیلم برداري» اهداي كل و شيريني و نظاير آنرا) را به بعد از ختم كامل جلسه و آنهم بس از اعلام قبولي موكول كنيد.

صفحه 29:
خاتمه 9 در اینجا نکات و توصیه‌هایی تقدیم دانشجویان گردید که امید است در بهبود کیفیت ارائه سمینار آنان موثر واقع گردد.

صفحه 30:
با تشكر فراوان از امثال اين نمايه كه نامربوط و زايد اند صرف نظر كنيد.

بنام داناي بزرگ مرتبه چگونه يک سمينار خوب ارائه دهيم علي شکوهي رستمي ساختار يک سمينار يک سمينار خوب داراي بخشهاي زير است: مقدمه ‏ ‏ ‏ بيان کنيد سمينارتان درباره چيست. مسئله را به اختصار تعريف کنيد. انگيزه ‏ ‏ توضيح دهيد که چرا اين موضوع را انتخاب کرده‌ايد. بگوييد که موضوع تحقيق شما از چه جهت جالب و مفيد است. ساختار يک سمينار ‏ تاريخچه ‏ ‏ ‏ (ادامه) بگوييد ديگران در حل اين مسئله تا چه حد پيش رفته اند. اگر يافته‌ هاي شما نو هستند ،نشان دهيد که ديگران مسئله مورد نظر شما را حل نکرده يا به روش شما حل نکرده اند. دستاورد ‏ يافته هاي خود را راجع به مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهيد. ‌ ‏ ‏ ‏ روش شما داراي چه ويژگيهايي است و چرا به جواب مناسب منجر مي‌شود. جزئيات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضيح دهيد. يافتههاي ديگران را از يافته‌هاي خود بطور مشخص جدا کنيد. همواره ‌ ساختار يک سمينار ‏ جمع بندي ‏ ‏ خالصه آنچه را که گفتيد بيان کنيد. اگر تحقيق شما در حال پيشرفت است ،بيان کنيد که در چه مرحله‌اي هستيد و چه مراحلي را در پيش داريد. ‏ ‏ شايد کسي پيشنهاد مفيدي به شما بکند. اگر تحقيق شما به پايان رسيده ،مسائل باقي مانده‌اي را که در راستاي تحقيق شماست نشان دهيد. ‏ ‏ (ادامه) شايد کسي درجستجوي مسئله اي جديد باشد. به تناسب وقت و نوع سمينار و نيز نوع مخاطبان ،ممکن است بخشهايي از سمينار کم رنگتر از بخشهاي ديگر ارائه شود. اخالق ارائه سمينار ‏ رعايت ادب و احترام: ‏ ‏ ‏ ‏ نسبت به حاضرين که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشته‌اند. نسبت به دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمرده‌اند. نسبت به محققاني که نظرشان را مورد بررسي و نقد قرار مي‌دهيد. نسبت به افرادي که در پيشرفت تحقيق شما سهمي داشته‌اند. اخالق ارائه سمينار ‏ رعايت صداقت و فروتني: ‏ ‏ ‏ ‏ (ادامه) هنگامي که اهميت مسئله خود را بيان مي‌کنيد. زماني که از اهميت يافته هاي خود سخن مي‌گوييد. هنگامي که مزايا و معايب کار خود را بر مي‌شماريد. وقتي که از حاضرين انتقاد (بجا يا نابجا) مي‌شنويد. هدف در سمينار ‏ در ارائه سمينار ،هدف است: ‏ ‏ ‏ ‏ فايده رساندن و فايده بردن از ارائه مطالب ايجاد زمينه برخورد افکار و همکاري علمي ايجاد انگيزه در ديگران براي مطالعه مقاالت شما در ارائه سمينار ،هدف نيست: ‏ ‏ ‏ ارائه تمام جزئيات يک مسئله ارائه تمام آنچه را که شما درباره يک موضوع خاص ميدانيد. به تحسين واداشتن ديگران در مقابل هوش و استعداد خودتان ماهها قبل از ارائه ‏ بايد انجام دهيد: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مطالعه کافي پيرامون مسئله مورد نظر تفکر فراوان در جهت پيدا کردن راه حل مناسب زحمت زياد براي نشان دادن درستي و يا بهينه بودن راه حل اهتمام بسيار براي نوشتن دقيق ،منظم و شفاف يافته ها حاال حرفي براي گفتن داريد که احتماالً ديگران به شنيدن آن عالقمندند. نوع سمينار شما کدام است؟ ‏ گزارش پيشرفت تحقيق ‏ ‏ ارائه مقاله در کنفرانس تخصصي ‏ ‏ شامل بررسي تحقيقات ديگران و نشان دادن اينکه موضوع پيشنهادي مسئله ايست حل نشده و مورد توجه اهل فن دفاع نهايي از رساله ‏ ‏ شامل يک يا دو نتيجه تثبيت شده پيشنهاد موضوع رساله ‏ ‏ شامل نتايج تا کنون و موانع موجود شامل ارائه خالصه تمام نتايج بدست آمده و نشان دادن اينکه به اهداف مقرر رسيده‌ايد. ارائه دستاوردهاي گذشته در مصاحبه استخدام مدت ارائه ‏ ‏ ‏ بسته به نوع سمينار مدت زمان ارائه متفاوت است. همواره از مدت زمان اختصاص داده به شما مطلع شويد. عنوان و محتواي سمينار خود را با توجه به مدت انتخاب کنيد. مخاطب شما کيست؟ ‏ نوع مخاطبان خود را بشناسيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افراد خبره در رشته مورد نظر؟ افراد متخصص در رشته‌هاي مختلف؟ مديران اجرائي؟ دانشجويان در رشته مورد نظر؟ دانشجويان در رشته مختلف؟ بسته به نوع مخاطبان ،زبان و نحوه ارائه شما فرق خواهد کرد. هفته قبل از ارائه ‏ نمايه (اساليد) هdاي خود را با توجه به مخاطبان خود تهيه کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ لغات و اصطالحات قابل درک بکار ببريد. حوصله شنونده را در نظر گرفته به ميزان مناسب وارد جزئيات شويد. با بکار بردن شکل و مثال در جاي مناسب به درک شنونده کمک کنيد. سمينار خود را در تنهايي و سپس در حضور دوستان تمرين کنيد. ‏ ‏ اشکالهاي ارائه خود را مشخص کرده رفع کنيد. تعداد نمايه و مدت مناسب نمايش هريک را بدست آوريد. روز قبل از ارائه ‏ ‏ بارها ارائه خود را تمرين کنيد ،ولي جمالت را حفظ نکنيد. آخرين تصحيحات را انجام دهيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کليه اغالط نوشتاري (امالئي ،انشائي و نشان‌گذاري) را حذف کنيد. اشتباهات هرچند کوچک نشانه بي دقتي شما ،که صفتي منفي است ،تلقي خواهد شد. از دوستي بخواهيد که نمايه هاي شما را به دقت به منظور تصحيح بخواند. از فايل ارائه خود چند نسخه پشتيبان تهيه کنيد و در روز ارائه به همراه داشته باشيد. شب قبل از ارائه ،خواب و استراحت کامل داشته باشيد تا روز بعد در بهترين وضعيت روحي باشيد. ساعت قبل از ارائه ‏ حتماً حتماً حتماً محل سمينار را بررسي و تجهيزات ارائه را امتحان کنيد. ‏ ‏ در غير اين صورت ،تقريباً مطمئن باشيد که با اشکالي غير منتظره مواجه خواهيد شد. اگر در شروع ارائه ،تجهيزات درست کار نکند روحيه شما تضعيف و وقت حاضران تلف خواهد شد .از اين امر جداً پيشگيري کنيد. در زمان ارائه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ با لباسي مناسب و ظاهري آراسته در مقابل حاضرين قرار بگيريد. چهره اي آرام و مطمئن نشان دهيد. در شروع ،در جايي که احتياج به معرفي داريد ،خود ،دانشگاه خود و همکاران خود را (اگر کار مشترک است) معرفي نماييد. روي صندلي ننشينيد .روبروي حاضرين ايستاده به آنها نگاه کنيد. مانع ديدن تخته يا پرده نمايش نشويد. با عذر خواهي شروع نکنيد. ‏ مث ً ميخواهم“. ال ”از اينکه وقت شما را مي‌گيرم پوزش ‌ در زمان ارائه ‏ ‏ ‏ ‏ شتابزده حرف نزنيد و کلمات را واضح ادا کنيد. از روي نمايه ها نخوانيد .جمالت از قبل حفظ شده نگوييد. به موضوع فکر کنيد .زبان ،افکار شما را بطور طبيعي دنبال خواهد کرد. صداي خود را طوري تنظيم کنيد که به دورترين فرد برسد. ‏ ‏ ‏ (ادامه) در سالن بزرگ از ميکروفن استفاده کنيد. بطور مبهم يا نجوا گونه سخن نگوييد. وارد بحث دو طرفه با يکي از حاضرين نشويد. در زمان ارائه ‏ اشارهگر جهت اشاره به شکلي که در باره آن صحبت مي کنيد ‌ از استفاده کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ (ادامه) ترجيحاً از اشاره‌گر چوبي يا فلزي استفاده کنيد .دنبال کردن نوع نوري (ليزري) براي چشم خسته کننده است. اشارهگر بپرهيزيد. ‌ از دائماً حرکت دادن بيجاي بدن يا ولي خشک و بي حرکت نيز نباشيد. در صداي خود ،شور و عالقه به موضوع را برسانيد. با صوت يکنواخت سخن نگوييد زيرا توجه حاضرين را از دست مي دهيد. در پايان ارائه ‏ ‏ در خاتمه ،صحبتهاي خود را با جمالتي شفاهاً جمع بندي کنيد. ختم ارائه را به وضوح با جمله اي اعالم کرده منتظر سئواالت بمانيد. ‏ ‏ مثل” :صحبت من به پايان رسيد .از توجه شما متشکرم“. مثل ” :ارائه من به پايان رسيد .با تشکر از وقت شما ،آماده پاسخ گوئي به سئواالت هستم“. رعايت وقت ‏ در زمان ارائه ،محدوده وقت را اکيداً و جداً رعايت کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ با خارج شدن از وقت ،از حوصله حاضرين نيز خارج مي‌شويد. حاضرين براي وقت خود برنامه ريزي کرده‌اند .احترام به وقت ديگران شرط ادب است. ممکن است ارائه کننده بعدي را در تنگناي زماني قرار دهيد. لذا مکرراً به ساعت نگاه کنيد. آوردهايد طرح قبلي ‌ براي کوتاه کردن ارائه در حالتي که وقت کم داشته باشيد. در زمان پرسش و پاسخ ‏ ‏ اجازه بدهيد گوينده سئوال خود را کامل کند .صحبت او را قطع نکنيد. پس از شنيدن کامل سئوال بهتر است آنرا براي حاضرين (در صورت لزوم به بيان مناسبتر) تکرار کنيد تا: ‏ ‏ ‏ هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمينان حاصل کنيد. ديگر حاضرين نيز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند. در صورتيکه جواب طوالني يا از عالقه و حوصله حاضرين خارج است ،پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنيد. در زمان پرسش و پاسخ (ادامه) ‏ پاسخ دادن با لحن تهاجمي يا تدافعي نشانه ضعف تلقي مي‌شود. ‏ اگر پاسخ سئوالي را نميدانيد جمله ”نميدانم ولي ميتوانم جواب شما را بعدا پيدا کنم“ بسيار بهتر از تقالي بيهوده و دادن جواب غلط است. محتواي نمايه ها ‏ ‏ هر نمايه (اساليد) را به بيان يک يا دو نکته اختصاص دهيد. نمايه ها بايد سير منطقي روان و مناسبي را دنبال کنند. ‏ ‏ در هر نمايه ،تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود کنيد. ‏ ‏ ‏ حين تمرين سير منطقي بهينه را پيدا کنيد. خالصه نويسي کنيد. پاراگراف ننويسيد. از کپي کردن و چسباندن ( )cut and pasteنوشته و فرمول از مقاالت در نمايه‌ها خودداري کنيد. ‏ بي کيفيت بنظر مي‌آيند. محتواي نمايه ها ‏ در بيان هر نکته در صورت امکان از شکل و نمودار استفاده کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ (ادامه) شکل از نوشته گوياتر است. اما از شکلهاي بدون کيفيت استفاده نکنيد. شکلهاي اسکن شده معموالً بدون کيفيت‌اند. در جاي مناسب ،از مثالهاي ساده و گويا بهره بگيريد. گفتهايد و پس از هر چند نمايه ،يادآوري کنيدکه تا به حال چه ‌ حاال چه مي‌خواهيد بگوييد. ‏ در نتيجه حاضرين صحبت شما را راحتتر دنبال خواهند کرد. محتواي نمايه ها ‏ ‏ چند نمايه فرعي که برخي از جزييات را بهتر نشان دهد آماده کنيد. نمايههاي فرعي را تنها در صورت لزوم نشان دهيد. ‌ ‏ ‏ ‏ (ادامه) مث ً ال در زمان پرسش و پاسخ يا در صورت اضافه آوردن وقت و عالقه حاضرين عبور سريع و بدون توضيح از روي نمايه‌ها آزاردهنده است. ‏ نمايههاي فرعي را پس از آخرين نمايه اصلي (نمايه پاياني) قرار دهيد. لذا ‌ ظاهر نمايه ها (ادامه) ‏ از فونت درشت و خوانا (نظير اين) استفاده کنيد. ‏ در استفاده از رنگ افراط نکنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ از فونت ريز (مثل اين) اکيداً اجتناب کنيد.. بعضي از رنگها در روي پرده متفاوت يا محو بنظر مي‌آيند. برخي از ترکيبها خوشايند نبوده حتي زننده هستند. رنگ متفاوت را براي رساندن يک پيام ويژه بکار ببريد. تاکيد را با زيرخط يا حروف پررنگ نشان دهيد. به ياد داشته باشيد که سادگي زيباست. جلوههاي ويژه در نمايه ها ‌ ‏ جلوههاي ويژه اثر منفي دارند. در سمينار علمي‌ ، ‏ ‏ ‏ ‏ اتالف وقت هنگام تهيه و نمايش ايجاد حواس پرتي و اغتشاش ذهني براي شما و شنونده ايجاد اين تصور که عيوب را با زرق و برق پوشانده‌ايد. جاذبه سمينار بايد در محتوا و نحوه ارائه شما باشد. جلوههاي ويژه در نمايه ها ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ (ادامه) شيوه نمايش خط به خط يا گام به گام مثل آنچه که مشاهده مي کنيد بسيار آزار دهنده است. از آن دوري کنيد مگر در موارد استثنايي. چند توصيه ‏ اگر شنونده هستيد ،سکوت ،نشانه احترام به ارائه کننده است. اگر سئوال کننده هستيد ،سئوال و جواب طوالني را به بعد از جلسه موکول نماييد. ‏ در جلسات دفاع از رساله ،تشريفات (عکاسي ،فيلم برداري ،اهداي گل و شيريني و نظاير آنرا) را به بعد از ختم کامل جلسه و آنهم پس از اعالم قبولي موکول کنيد. ‏ خاتمه ‏ در اينجا نکات و توصيه‌هايي تقديم دانشجويان گرديد که اميد است در بهبود کيفيت ارائه سمينار آنان موثر واقع گردد. با تشکر فراوان نمايه که نامربوط و زايد اند صرف نظر کنيد. از امثال اين ‌

51,000 تومان