سایر آموزش

چگونه یک سمینار خوب ارائه دهیم؟

cheguneh_yek_seminar_khub_dashte_bashim

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چگونه یک سمینار خوب ارائه دهیم؟”

چگونه یک سمینار خوب ارائه دهیم؟

اسلاید 1: چگونه يک سمينار خوب ارائه دهيمعلي شکوهي رستميبنام داناي بزرگ مرتبه

اسلاید 2: ساختار يک سميناريک سمينار خوب داراي بخشهاي زير است:مقدمهبيان کنيد سمينارتان درباره چيست.مسئله را به اختصار تعريف کنيد.انگيزهتوضيح دهيد که چرا اين موضوع را انتخاب کرده‌ايد.بگوييد که موضوع تحقيق شما از چه جهت جالب و مفيد است.

اسلاید 3: ساختار يک سمينار (ادامه)تاريخچهبگوييد ديگران در حل اين مسئله تا چه حد پيش رفته اند.اگر يافته‌هاي شما نو هستند، نشان دهيد که ديگران مسئله مورد نظر شما را حل نکرده يا به روش شما حل نکرده اند.دستاورديافته‌هاي خود را راجع به مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهيد.روش شما داراي چه ويژگيهايي است و چرا به جواب مناسب منجر مي‌شود.جزئيات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضيح دهيد.همواره يافته‌هاي ديگران را از يافته‌هاي خود بطور مشخص جدا کنيد.

اسلاید 4: ساختار يک سمينار (ادامه)جمع بنديخلاصه آنچه را که گفتيد بيان کنيد.اگر تحقيق شما در حال پيشرفت است، بيان کنيد که در چه مرحله‌اي هستيد و چه مراحلي را در پيش داريد.شايد کسي پيشنهاد مفيدي به شما بکند.اگر تحقيق شما به پايان رسيده، مسائل باقي مانده‌اي را که در راستاي تحقيق شماست نشان دهيد. شايد کسي درجستجوي مسئله اي جديد باشد.به تناسب وقت و نوع سمينار و نيز نوع مخاطبان، ممکن است بخشهايي از سمينار کم رنگتر از بخشهاي ديگر ارائه شود.

اسلاید 5: اخلاق ارائه سميناررعايت ادب و احترام:نسبت به حاضرين که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشته‌اند.نسبت به دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمرده‌اند.نسبت به محققاني که نظرشان را مورد بررسي و نقد قرار مي‌دهيد.نسبت به افرادي که در پيشرفت تحقيق شما سهمي داشته‌اند.

اسلاید 6: اخلاق ارائه سمينار (ادامه)رعايت صداقت و فروتني:هنگامي که اهميت مسئله خود را بيان مي‌کنيد.زماني که از اهميت يافته هاي خود سخن مي‌گوييد.هنگامي که مزايا و معايب کار خود را بر مي‌شماريد. وقتي که از حاضرين انتقاد (بجا يا نابجا) مي‌شنويد.

اسلاید 7: هدف در سميناردر ارائه سمينار، هدف است: فايده رساندن و فايده بردن از ارائه مطالبايجاد زمينه برخورد افکار و همکاري علمي ايجاد انگيزه در ديگران براي مطالعه مقالات شمادر ارائه سمينار، هدف نيست:ارائه تمام جزئيات يک مسئله ارائه تمام آنچه را که شما درباره يک موضوع خاص ميدانيد.به تحسين واداشتن ديگران در مقابل هوش و استعداد خودتان

اسلاید 8: ماهها قبل از ارائهبايد انجام دهيد:مطالعه کافي پيرامون مسئله مورد نظرتفکر فراوان در جهت پيدا کردن راه حل مناسبزحمت زياد براي نشان دادن درستي و يا بهينه بودن راه حل اهتمام بسيار براي نوشتن دقيق، منظم و شفاف يافته هاحالا حرفي براي گفتن داريد که احتمالاً ديگران به شنيدن آن علاقمندند.

اسلاید 9: نوع سمينار شما کدام است؟ گزارش پيشرفت تحقيقشامل نتايج تا کنون و موانع موجود ارائه مقاله در کنفرانس تخصصيشامل يک يا دو نتيجه تثبيت شدهپيشنهاد موضوع رسالهشامل بررسي تحقيقات ديگران و نشان دادن اينکه موضوع پيشنهادي مسئله ايست حل نشده و مورد توجه اهل فندفاع نهايي از رسالهشامل ارائه خلاصه تمام نتايج بدست آمده و نشان دادن اينکه به اهداف مقرر رسيده‌ايد. ارائه دستاوردهاي گذشته در مصاحبه استخدام

اسلاید 10: مدت ارائه بسته به نوع سمينار مدت زمان ارائه متفاوت است.همواره از مدت زمان اختصاص داده به شما مطلع شويد.عنوان و محتواي سمينار خود را با توجه به مدت انتخاب کنيد.

اسلاید 11: مخاطب شما کيست؟نوع مخاطبان خود را بشناسيد.افراد خبره در رشته مورد نظر؟افراد متخصص در رشته‌هاي مختلف؟مديران اجرائي؟دانشجويان در رشته مورد نظر؟دانشجويان در رشته مختلف؟بسته به نوع مخاطبان، زبان و نحوه ارائه شما فرق خواهد کرد.

اسلاید 12: هفته قبل از ارائهنمايه (اسلايد) هاي خود را با توجه به مخاطبان خود تهيه کنيد.لغات و اصطلاحات قابل درک بکار ببريد.حوصله شنونده را در نظر گرفته به ميزان مناسب وارد جزئيات شويد.با بکار بردن شکل و مثال در جاي مناسب به درک شنونده کمک کنيد.سمينار خود را در تنهايي و سپس در حضور دوستان تمرين کنيد.اشکالهاي ارائه خود را مشخص کرده رفع کنيد.تعداد نمايه و مدت مناسب نمايش هريک را بدست آوريد.

اسلاید 13: بارها ارائه خود را تمرين کنيد، ولي جملات را حفظ نکنيد.آخرين تصحيحات را انجام دهيد.کليه اغلاط نوشتاري (املائي، انشائي و نشان‌گذاري) را حذف کنيد.اشتباهات هرچند کوچک نشانه بي دقتي شما، که صفتي منفي است، تلقي خواهد شد.از دوستي بخواهيد که نمايه هاي شما را به دقت به منظور تصحيح بخواند.از فايل ارائه خود چند نسخه پشتيبان تهيه کنيد و در روز ارائه به همراه داشته باشيد.شب قبل از ارائه، خواب و استراحت کامل داشته باشيد تا روز بعد در بهترين وضعيت روحي باشيد.روز قبل از ارائه

اسلاید 14: ساعت قبل از ارائهحتماً حتماً حتماً محل سمينار را بررسي و تجهيزات ارائه را امتحان کنيد.در غير اين صورت، تقريباً مطمئن باشيد که با اشکالي غير منتظره مواجه خواهيد شد.اگر در شروع ارائه، تجهيزات درست کار نکند روحيه شما تضعيف و وقت حاضران تلف خواهد شد. از اين امر جداً پيشگيري کنيد.

اسلاید 15: در زمان ارائهبا لباسي مناسب و ظاهري آراسته در مقابل حاضرين قرار بگيريد. چهره اي آرام و مطمئن نشان دهيد.در شروع، در جايي که احتياج به معرفي داريد، خود، دانشگاه خود و همکاران خود را (اگر کار مشترک است) معرفي نماييد. روي صندلي ننشينيد. روبروي حاضرين ايستاده به آنها نگاه کنيد.مانع ديدن تخته يا پرده نمايش نشويد.با عذر خواهي شروع نکنيد. مثلاً ”از اينکه وقت شما را مي‌گيرم پوزش مي‌خواهم.“

اسلاید 16: در زمان ارائه (ادامه)شتابزده حرف نزنيد و کلمات را واضح ادا کنيد.از روي نمايه ها نخوانيد. جملات از قبل حفظ شده نگوييد.به موضوع فکر کنيد. زبان، افکار شما را بطور طبيعي دنبال خواهد کرد.صداي خود را طوري تنظيم کنيد که به دورترين فرد برسد.در سالن بزرگ از ميکروفن استفاده کنيد.بطور مبهم يا نجوا گونه سخن نگوييد.وارد بحث دو طرفه با يکي از حاضرين نشويد.

اسلاید 17: در زمان ارائه (ادامه)از اشاره‌گر جهت اشاره به شکلي که در باره آن صحبت مي کنيد استفاده کنيد.ترجيحاً از اشاره‌گر چوبي يا فلزي استفاده کنيد. دنبال کردن نوع نوري (ليزري) براي چشم خسته کننده است. از دائماً حرکت دادن بيجاي بدن يا اشاره‌گر بپرهيزيد.ولي خشک و بي حرکت نيز نباشيد.در صداي خود، شور و علاقه به موضوع را برسانيد.با صوت يکنواخت سخن نگوييد زيرا توجه حاضرين را از دست مي دهيد.

اسلاید 18: در پايان ارائهدر خاتمه، صحبتهاي خود را با جملاتي شفاهاً جمع بندي کنيد.ختم ارائه را به وضوح با جمله اي اعلام کرده منتظر سئوالات بمانيد.مثل: ”صحبت من به پايان رسيد. از توجه شما متشکرم.“مثل: ”ارائه من به پايان رسيد. با تشکر از وقت شما، آماده پاسخ گوئي به سئوالات هستم.“

اسلاید 19: رعايت وقتدر زمان ارائه، محدوده وقت را اکيداً و جداً رعايت کنيد.با خارج شدن از وقت، از حوصله حاضرين نيز خارج مي‌شويد.حاضرين براي وقت خود برنامه ريزي کرده‌اند. احترام به وقت ديگران شرط ادب است.ممکن است ارائه کننده بعدي را در تنگناي زماني قرار دهيد.لذا مکرراً به ساعت نگاه کنيد.براي کوتاه کردن ارائه در حالتي که وقت کم آورده‌ايد طرح قبلي داشته باشيد.

اسلاید 20: در زمان پرسش و پاسخاجازه بدهيد گوينده سئوال خود را کامل کند. صحبت او را قطع نکنيد.پس از شنيدن کامل سئوال بهتر است آنرا براي حاضرين (در صورت لزوم به بيان مناسبتر) تکرار کنيد تا:هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمينان حاصل کنيد.ديگر حاضرين نيز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند.در صورتيکه جواب طولاني يا از علاقه و حوصله حاضرين خارج است، پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنيد.

اسلاید 21: در زمان پرسش و پاسخ (ادامه)پاسخ دادن با لحن تهاجمي يا تدافعي نشانه ضعف تلقي مي‌شود.اگر پاسخ سئوالي را نميدانيد جمله ”نميدانم ولي ميتوانم جواب شما را بعدا پيدا کنم“ بسيار بهتر از تقلاي بيهوده و دادن جواب غلط است.

اسلاید 22: محتواي نمايه هاهر نمايه (اسلايد) را به بيان يک يا دو نکته اختصاص دهيد.نمايه ها بايد سير منطقي روان و مناسبي را دنبال کنند.حين تمرين سير منطقي بهينه را پيدا کنيد.در هر نمايه، تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود کنيد.خلاصه نويسي کنيد.پاراگراف ننويسيد.از کپي کردن و چسباندن (cut and paste) نوشته و فرمول از مقالات در نمايه‌ها خودداري کنيد.بي کيفيت بنظر مي‌آيند.

اسلاید 23: محتواي نمايه ها (ادامه)در بيان هر نکته در صورت امکان از شکل و نمودار استفاده کنيد.شکل از نوشته گوياتر است.اما از شکلهاي بدون کيفيت استفاده نکنيد.شکلهاي اسکن شده معمولاً بدون کيفيت‌اند. در جاي مناسب، از مثالهاي ساده و گويا بهره بگيريد.پس از هر چند نمايه، يادآوري کنيدکه تا به حال چه گفته‌ايد و حالا چه مي‌خواهيد بگوييد.در نتيجه حاضرين صحبت شما را راحتتر دنبال خواهند کرد.

اسلاید 24: محتواي نمايه ها (ادامه)چند نمايه فرعي که برخي از جزييات را بهتر نشان دهد آماده کنيد.نمايه‌هاي فرعي را تنها در صورت لزوم نشان دهيد.مثلاً در زمان پرسش و پاسخيا در صورت اضافه آوردن وقت و علاقه حاضرينعبور سريع و بدون توضيح از روي نمايه‌ها آزاردهنده است.لذا نمايه‌هاي فرعي را پس از آخرين نمايه اصلي (نمايه پاياني) قرار دهيد.

اسلاید 25: ظاهر نمايه ها (ادامه)از فونت درشت و خوانا (نظير اين) استفاده کنيد.از فونت ريز (مثل اين) اکيداً اجتناب کنيد..در استفاده از رنگ افراط نکنيد.بعضي از رنگها در روي پرده متفاوت يا محو بنظر مي‌آيند.برخي از ترکيبها خوشايند نبوده حتي زننده هستند.رنگ متفاوت را براي رساندن يک پيام ويژه بکار ببريد.تاکيد را با زيرخط يا حروف پررنگ نشان دهيد.به ياد داشته باشيد که سادگي زيباست.

اسلاید 26: جلوه‌هاي ويژه در نمايه هادر سمينار علمي، جلوه‌هاي ويژه اثر منفي دارند.اتلاف وقت هنگام تهيه و نمايشايجاد حواس پرتي و اغتشاش ذهني براي شما و شنوندهايجاد اين تصور که عيوب را با زرق و برق پوشانده‌ايد.جاذبه سمينار بايد در محتوا و نحوه ارائه شما باشد.

اسلاید 27: جلوه‌هاي ويژه در نمايه ها (ادامه)شيوه نمايشخط به خطيا گام به گاممثل آنچه که مشاهده مي کنيدبسيار آزار دهنده است.از آن دوري کنيد مگر در موارد استثنايي.

اسلاید 28: چند توصيهاگر شنونده هستيد، سکوت، نشانه احترام به ارائه کننده است.اگر سئوال کننده هستيد، سئوال و جواب طولاني را به بعد از جلسه موکول نماييد.در جلسات دفاع از رساله، تشريفات (عکاسي، فيلم برداري، اهداي گل و شيريني و نظاير آنرا) را به بعد از ختم کامل جلسه و آنهم پس از اعلام قبولي موکول کنيد.

اسلاید 29: خاتمهدر اينجا نکات و توصيه‌هايي تقديم دانشجويان گرديد که اميد است در بهبود کيفيت ارائه سمينار آنان موثر واقع گردد.

اسلاید 30: از امثال اين نمايه‌ که نامربوط و زايد اند صرف نظر کنيد.با تشکر فراوان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید