آموزشسایر

چگونه یک ارائه‌ی مؤثر داشته باشیم؟

صفحه 1:
چگونه یک اراثه ی موثر داشته باشیم؟ محمد خانمحمدی

صفحه 2:
سر فصل ها آنجه مى ببنيم ... ‎.١‏ جمع آورى مطالب ۲. آماده کردن اسلایدها ‏۳ قبل از ارائه و سخنرانی ‎ ‏۴ هنگام ارائه و سخنرانی

صفحه 3:
سر فصل ها مقدمه

صفحه 4:

صفحه 5:
مقدمه ثبت اطلاعات در حافظه

صفحه 6:
سر فصل ها ‎.١‏ جمع آوری مطالب

صفحه 7:
جمع آوری مطالب اهداف یک ارائه گزارشی

صفحه 8:
جمع آوری مطالب قبل از شروع کار به سوالات زیر پاسخ دهید: * «انتظار مخاطب از شما؟ * انتظار شما از مخاطب؟ * دلایل علاقه مندی مخاطب نسبت به موضوع؟ * سطح دانش مخاطب درخصوص موضوع؟ * جایگاه نسبی شما و مخاطب؟

صفحه 9:
جمع آوری مطالب شناخت مخاطب (ادامه) همواره در نظر داشته باشید که: * همه ی مخاطبین 6206۱1 نیستند. * از شرح جزئیات ضروری صرفنظر نکنید. * مخاطب را دسته کم نگیرید. * از شرح جزئیات اضافی صرفنظر کنید.

صفحه 10:
جمع آوری مطالب تحلیل شرایط محیطی قبل از شروع کار شرایط زیر را تجلیل کنید: * برای چه کسی؟ (مخاطب) * چرا؟ (اهداف) * کجا؟ (محل) * کی؟ (زمان) 7 * چقدر؟ (مدت زمان)

صفحه 11:
جمع آوری مطالب جكونه بايد كفت؟ * مقدمه: (بگوییم که چه می خواهیم بگوییم!) 7 7 روشن و دقیق 7 ترغیب کننده * شرح مطالب: (يكوييم!) 2 حذف مطالب غیرضروری ” موجز (بيان مقصود در كوتاهترين عبارت) * جمع بندی: (بگوییم که چه گفتیم!) مهمترین و به یاد ماندنی ترین بخش خلاصه و مفيد

صفحه 12:

صفحه 13:
سر فصل ها ۲ آماده کردن اسلایدها

صفحه 14:
آماده كردن اسلايدها نكات مهم * هدف از سمینا, جلب توجه مخاطب به آن جيزى است كه شما ارائه مى كنيد (محتوا) و نه به ارائه شما (روس) !! * انرژی مخاطبین را به سمت گوش دادن و نه خواندن سوق حيلم * براى هري از انتخايهاى خودء دليلى مرتبط با موضوع داشته باشيد.

صفحه 15:

صفحه 16:
آماده كردن اسلايدها سا زكارى: استفاده از يى الكو * از یک سری فونت و رنگ و فرمت مشخص استفاده نمایید. * استفاده از استیل های مختلف منجر به مشوش شدن ذهن مخاطب خواهد شد ! * از تغيبر الكو برای تاکید و یا رفع حالت یکنواختی استفاده کنید.

صفحه 17:
آماده كردن اسلايدها سازكارى: فونت * از فونتی ساده که 1 ا 0 تال خوب: 03110۲ ؛ ۳:۱( ؛ میترا ؛ نازنين تال بد: 56۲۱01 ؛ ۵96۳60/ ؛ نمی ؛ را * برای تاکید از ۰0۱6 11۳۵6۲۱/۳6 و یا تغییر رنگ استفاده * براى عنواين از فونت ضخيم مانند قيقر و يا شرفاز ی

صفحه 18:
آماده كردن اسلايدها سازكارى: رنك * رنگهای قرمز و انرزى زياذى دارند اما تمركزنمودن بر آنها كار سكن انلع * رنكهاى سبزء آبى دلجسبترند اما دقت مخاطب را كامل به خود جلب * آشنایی با کنتراست و هارمونی رنگها

صفحه 19:
آماده کردن اسلایدها سا زگاری: رنگ (ادامه) = رنگهای متقابل» کنتراست بیشتری با همدیگر دارند ,| رنگهای مجاور هارمونی "|| بیشتری با همدیگر دارند th Br ff

صفحه 20:
آماده كردن اسلايدها سازكارى: فرمت | متن تیره در زمینه روشن لا حروف برجسته لا اتاق کوچک لا آموزشی ( هارمونی رنگ متن و زمینه لا ناخوانا

صفحه 21:
آماده كردن اسلايدها مرحله اى: كنترل شارش اطلاعات * هر اسلاید حاوی یک موضوع باشد. * در هر لحظه فقط یک نکته ارائه شود. 7 در غیر اینصورت ذهن مخاطب جلوتر از شما پرواز می کند. می توان از 6|الاماها و ۵101۳011010 استفاده کرد. * استفاده از *6االا0اها: - اثر بخش ولی فزار - خلاصه - محدود

صفحه 22:
آماده كردن اسلايدها ساده: ياراكراف؛ هر كز * به هيج عنوان براى نوشتن متنهاى خود از ياراكرافهاى بلند و يا حتى کوتاه استفاده نکنید. خواندن پاراگراف در حوصله مخاطب نمیگنجد و حواس آو را پرت مي کند لذا بتر لفك كا رق بارا فقط نکات کلیدی آن بصورت تیتروار نوشته شود و متن پاراگراف بصورت توضیح سخنران به مخاطب ارائه شود. ضمنا پهتر است به این نكته نیز توجه داشت که خواندن یک عبارت برای مخاطب راحتتر از خواندن یک جمله است. تا

صفحه 23:
آماده كردن اسلايدها ساده: ياراكراف؛ هر كز * ياراكراف؛ هركز نوشتن نكات كليدى بصورت تيتروار ترجيح عبارت نسبت به جمله * قانون سرانگشتی: حداکثر ۷ خط در ۷ جمله

صفحه 24:
آماده كردن اسلايدها ساده: استفاده از 61۲661 ها * استفاده از افکتهایی مانند 2101۳۳0611010 و یا ۲۲3۳56111010 باید با دقت استفاده کرد. * افکتهای طولانی در حوصله مخاطب نمیگنجد. * افکتهای متنوع حواس مخاطب را پرت می ‎BS‏

صفحه 25:
آماده كردن اسلايدها ساده: استفاده از 61۲661 ها * افکتهای طولانی در حوصله مخاطب نمیگنجد. * افکتهای متنوع حواس مخاطب را پرت می ‎BS‏

صفحه 26:
آماده كردن اسلايدها شفاف: تجسمى در برابر انتزاعى * اطلاعات ساده و قابل فهم 7 مثال: سبکی و کوچک بودن مک بوک ایر * استفاده از تیترهای توییتری * استفاده از تصاويرء جداول و نمودارها - ماندگاری اطلاعات نوشتاری بعد از ۷۲ ساعت: 7۱۰ - ماندگاری اطلاعات دیداری بعد از ۷۲ ساعت: ۸۶۵

صفحه 27:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير به فهم بهتر موضوع كمك ميكند. ولی ممکن است باعث منحرف شدن ذهن مخاطب از موضوع شود. بايد در جایی استفاده شود که: - اطلاعات مهمی را به مخاطب اضافه کند. — به تجسم موضوع کمک کند. - مرتبط با پیام باشد. مثال: 7۷۲ از شاغلین پاره وقت در ژاپن را زنان تشکیل می دهند.

صفحه 28:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير

صفحه 29:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير ۵۲۷6۲5 | Part-time

صفحه 30:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير

صفحه 31:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير

صفحه 32:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از تصاوير

صفحه 33:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از جداول و نمودارها Goa 9,098 46,666 606670 9 206 66660 6 +66 6,666 6 ۶,990,009 9 ای ©,6©6, 06 ‎or‏ de,9¢8, ser 6,9, es 0,670, ese 46,969, 99 666,09 9 408,96, 996 4,0,0 oO Orn 00,999,896 ۵2۵9 (7, 208,77 69 a 6,096,667 16,66 950569 9۴89 ۱ ۲

صفحه 34:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از جداول و نمودارها 2200 ‏مه‎ ‎ery 0 ae 9 0 q 6 6 Duck we 8 6 qe 0 Ee FO e qo ae ‏عسل‎ qe © © ‏بقل‎ 9 we 6 2 9 6 we ‏ت‎ 3 2 9 October 6 8 9 Oovewber ‏أت‎ © 9 ‏مس‎ 6 9 8

صفحه 35:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از جداول و نمودارها 8 85 8 8 3 8|8 © 8 © 8 و 2 وه 6

صفحه 36:
آماده كردن اسلايدها شفاف: استفاده از جداول و نمودارها =e he — Cos ‏اس(‎ = elk

صفحه 37:
آماده كردن اسلايدها بزرگ * سوال: چطور به حد کافی بزرگ بودن متن را برآورد نماییم؟ جواب: نگاه به متن از فاصله ۲ متری

صفحه 38:
سر فصل ها قبل از ارائه و سخنرانی th.

صفحه 39:
قبل از ارائه و سخنرانی مهم و ضروری قبل از ارائه سخنرانی خود حتما نمرین داشته باشید. |

صفحه 40:
قبل از ارائه و سخنرانی جك ليست تمرين * تنظيم وقت * اصلاح غلطهای املایی و دستور زبانی بررسی ترتیب و توالی مطالب * شناخت نقاط ضعف * آشنایی با آنچه می گویید. * اعتماد به نفس * اصلاح نت ها و یاداشت ها

صفحه 41:
سر فصل ها ی پر | >. هنگام ارائه و سخنرانی

صفحه 42:
هنگام ارائه و سخنرانی شما!!! * مرکز توجه مخاطب ‎lod‏ هستید؛ نه اسلایدهای شماا! * اسلایدها صرفا برای کمک به شما آماده شده اند. * جلسه 0۲656۳۵110۳0 را به جلسه 60۳۷6۲5۵10۳ تبديل كنيد * مشتاق و صميمانه صحبت كنيد؛ سرد و بى روح نباشيد. * با ترس خود نجنگید؛ ترس خود را كنترل كنيد. * شما فقط سخنران نیستید؛ بلکه مدیر جلسه نیز هستید.

صفحه 43:
هنگام ارائه و سخنرانی بایدها و نبایدها * در شروع جلسه با احساس مخاطب خود رابطه برقرار کنید. * می توان برای شروع از یک لطیفه داستان آمار جالب و يا یک سوال عمیق استفاده کرد. * زودتر از موقع در محل حاضر شوید و شرایط را مناسب کنید. * با مکث بموقع اجازه ی هضم مطالب را به مخاطب بدهید. * یکنواخت نباشید. ما * از زبان بدن خود استفاده کنید.

صفحه 44:
هنكام ارائه و سخنرانى بايدها و نبايدها (ادامه) * نكاه خود را بصورت طبيعى ميان حضار تقسيم كنيد. * به فرد يا نقطه خاصى خيره نشويد. * درحالیکه که پشتتان به مخاطب است» صحبت نكنيد. * هرگز متن اسلایدها را روخوانی نکنید. * به حاشیه نپردازید. به سراغ اصل مطلب بروید. * مخاطب را درگیر موضوع کنید. (مثلا با سوال و جواب)

صفحه 45:
هنكام ارائه و سخنرانى بايدها و نبايدها (ادامه) * آماده باشید تا در صورت نیاز از برخی از اسلایدها عبور کنید. جمع بندی موضوع آخرین فرصت شما برای رسیدن به هدف است. موضوع را با یک 82170 بايان دهيد. بموقع و يا زودتر از زمان مجاز خود به سخنرانی پایان دهید. * پس از اتمام وقت ادامه ندهید. جمع بندی کنید.

صفحه 46:
جمع بندی ‎«I‏ جمع آوری مطالب: چه کسی؟ چرا؟ کجا؟ کی؟ چقدر؟ ‏۲ آماده کردن اسلایدها: سازگا, مرحله ساده شفاف بزرگ ‏۳ قبل از ارائه و سخنرانی: تمرین» تمرین» تمرین ‏> هنگام ارائه و سخنرانی: ارتباط شما با مخاطب

چگونه یک ارائه ی موثر داشته باشیم؟ محمد خانمحمدی سر فصل ها آنچه می بینیم ... مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی سر فصل ها مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی مقدمه انتقال اطالعات به حافظه شنوایی 20% بینایی 80% انتقال اطالعات به حافظه مقدمه ثبت اطالعات در حافظه شنیدن خواندن شنیدن دیدن دیدن و ثبت 30% ثبت ثبت 10% 20% فراموشی 50% ثبت 50% فراموشی فراموشی 70% فراموشی 80% 90% سر فصل ها مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی جمع آوری مطالب اهداف یک ارائه گزارشی آموزشی اقناعی جمع آوری مطالب شناخت مخاطب قبل از شروع کار ،به سواالت زیر پاسخ دهید: • • • • • انتظار مخاطب از شما؟ انتظار شما از مخاطب؟ دالیل عالقه مندی مخاطب نسبت به موضوع؟ سطح دانش مخاطب درخصوص موضوع؟ جایگاه نسبی شما و مخاطب؟ جمع آوری مطالب شناخت مخاطب (ادامه) همواره در نظر داشته باشید که: • همه ی مخاطبین expertنیستند. • از شرح جزئیات ضروری صرفنظر نکنید. • مخاطب را دسته کم نگیرید. • از شرح جزئیات اضافی صرفنظر کنید. جمع آوری مطالب تحلیل شرایط محیطی قبل از شروع کار ،شرایط زیر را تجلیل کنید: • • • • • برای چه کسی؟ (مخاطب) چرا؟ (اهداف) کجا؟ (محل) کِی؟ (زمان) چقدر؟ (مدت زمان) جمع آوری مطالب چگونه باید گفت؟ • مقدمه( :بگوییم که چه می خواهیم بگوییم!) ساده و مختصر روشن و دقیق ترغیب کننده • شرح مطالب( :بگوییم!) حذف مطالب غیرضروری موجز (بیان مقصود در کوتاهترین عبارت) • جمع بندی( :بگوییم که چه گفتیم!) مهمترین و به یاد ماندنی ترین بخش خالصه و مفید جمع آوری مطالب چقدر بگوییم؟ سواالت 5 min جمع بندی 5 min شرح موضوع 15 min مقدمه 5 min سر فصل ها مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی آماده کردن اسالیدها نکات مهم • هدف از سمینار ،جلب توجه مخاطب به آن Wچیزی است که شما ارائه می کنید (محتوا) و نه به ارائه شما (روش) !! • انرژی مخاطبین را به سمت گوش دادن و نه خواندن سوق دهید. • برای هریک از انتخابهای خود ،دلیلی مرتبط با موضوع داشته باشید. آماده کردن اسالیدها قوانین کلی شفاف سازگار بزرگ مرحله ساده آماده کردن اسالیدها سازگاری :استفاده از یک الگو • از یک سری فونت و رنگ و فرمت مشخص استفاده نمایید. • استفاده از استیل های مختلف منجر به مشوش شدن ذهن مخاطب خواهد شد ! • از تغییر الگو برای تاکید و یا رفع حالت یکنواختی استفاده کنید. آماده کردن اسالیدها سازگاری :فونت • از فونتی ساده که براحتی قابل خواندن باشد استفاده کنید. ‏مثال خوب Calibri :؛ Arial؛ میترا ؛ نازنین ‏مثال بد Script :؛ Magento؛ فانتزی ؛ عرشیا • برای تاکید از underline ، boldو یا تغییر رنگ استفاده کنید. • برای عنواین از فونت ضخیم مانند تیتر و یا فرناز آماده کردن اسالیدها سازگاری :رنگ • رنگهای قرمز و نارنجی انرژی زیادی دارند اما تمرکزنمودن بر آنها کار مشکلی است. • رنگهای سبز ،آبی دلچسبترند اما دقت مخاطب را کامل به خWود جلب نمی کند. • آشنایی با کنتراست و هارمونی رنگها آماده کردن اسالیدها سازگاری :رنگ (ادامه) رنگهای متقابل ،کنتراست بیشتری با همدیگر دارند رنگهای مجاور ،هارمونی بیشتری با همدیگر دارند آماده کردن اسالیدها سازگاری :فرمت متن تیره در زمینه روشن حروف برجسته اتاق کوچک آموزشی متن روشن در زمینه تیره حروف عمیق سالن بزرگ تبلیغاتی هارمونی رنگ متن و زمینه ناخوانا هارمونی رنگ متن و زمینه ناخوانا آماده کردن اسالیدها مرحله ای :کنترل شارش اطالعات • هر اسالید حاوی یک موضوع باشد. • در هر لحظه فقط یک نکته ارائه شود. – در غیر اینصورت ذهن مخاطب جلوتر از شما پرواز می کند. – می توان از bulletها و animationاستفاده کرد. • استفاده از bulletها: – اثر بخش ولی ف ّرار – خالصه – محدود آماده کردن اسالیدها ساده :پاراگراف؛ هرگز • به هیچ عنوان برای نوشتن متنهای خود از پاراگرافهای بلند و یا حتی کوتاه استفاده نکنید .خWواندن پاراگراف در حوصله مخاطب نمیگنجد و حواس او را پرت می کند .لذا بهتر است بجای نوشتن پاراگراف ،فقط نکات کلیدی آن بصورت تیتروار نوشته شود و متن پاراگراف بصورت توضیح سخنران Wبه مخاطب ارائه شود .ضمنا بهتر است به این نکته نیز توجه داشت که خواندن یک عبارت برای مخاطب راحتتر از خواندن Wیک جمله است. آماده کردن اسالیدها ساده :پاراگراف؛ هرگز • پاراگراف؛ هرگز • نوشتن نکات کلیدی بصورت تیتروار • ترجیح عبارت نسبت به جمله • قانون سرانگشتی :حداکثر 7خط در 7جمله آماده کردن اسالیدها ساده :استفاده از effectها • استفاده از افکتهایی مانند animationو یا transition باید با دقت استفاده کرد. • افکتهای طوالنی در حوصله مخاطب نمیگنجد. • افکتهای متنوع حواس مخاطب را پرت می کند. آماده کردن اسالیدها ساده :استفاده از effectها • افکتهای طوالنی در حوصله مخاطب نمیگنجد. • افکتهای متنوع حواس مخاطب را پرت می کند. آماده کردن اسالیدها شفاف :تجسمی در برابر انتزاعی • اطالعات ساده و قابل فهم – مثال :سبکی و کوچک بودن مک بوک ایر • استفاده از تیترهای توییتری • استفاده از تصاویر ،جداول و نمودارها – ماندگاری اطالعات نوشتاری بعد از 72ساعت%10 : – ماندگاری اطالعات دیداری بعد از 72ساعت%65 : آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر • به فهم بهتر موضوع کمک میکند. • ولی ممکن است باعث منحرف شدن ذهن مخاطب از موضوع شود. • باید در جایی استفاده شود که: – اطالعات مهمی را به مخاطب اضافه کند. – به تجسم موضوع کمک کند. – مرتبط با پیام باشد. • مثال %72 :از شاغلین پاره وقت در ژاپن را زنان تشکیل می دهند. آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر آماده کردن اسالیدها شفاف :استفاده از تصاویر آماده کردن اسالیدها استفاده از جداول و نمودارها:شفاف BAD!! Delhi January Mumbai Goa 11,532,234 14,123,6 54 3,034,564 February 1,078,456 12,345, 16,128,234 567 March 17,234,77 8 6,567,1 23 16,034,78 6 April 16,098,89 7 10,870, 954 7,940,096 May 8,036,897 10,345, 394 14,856,45 6 June 16,184,345 678,09 5 4,123,656 July 8,890,345 15,347, 934 18,885,78 6 August 8,674,234 18,107,11 0 17,230,09 5 آماده کردن اسالیدها استفاده از جداول و نمودارها:شفاف Delhi Mumbai Goa January 11 14 3 1 12 16 March 17 6 16 April 16 10 7 May 8 10 14 June 16 0 4 July 8 15 18 August 8 18 17 September 4 18 9 October 2 9 5 November 5 0 6 December 12 9 3 TOTAL 118 121 118 GOOD! ! In 106 February آماده کردن اسالیدها BAD!! استفاده از جداول و نمودارها:شفاف 50 Goa 45 Mumbai 40 Delhi 35 30 25 20 15 10 5 0January February March April May June July August September October November December آماده کردن اسالیدها GOOD! ! استفاده از جداول و نمودارها:شفاف 50 Goa Mumbai Delhi 40 30 20 10 0 January March May July September November آماده کردن اسالیدها بزرگ • سوال :چطور به حWد کافی بزرگ بودن متن را برآورد نماییم؟ • جWواب :نگاه به متن از فاصله 2متری 2m سر فصل ها مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی قبل از ارائه و سخنرانی مهم و ضروری قبل از ارائه سخنرانی خود حتما تمرین داشته باشید. . ح ف ظ ن ک ن ی د قبل از ارائه و سخنرانی چک لیست تمرین • • • • • • • تنظیم وقت اصالح غلطهای امالیی و دستور زبانی بررسی ترتیب و توالی مطالب شناخت نقاط ضعف آشنایی با آنچه می گویید. اعتماد به نفس اصالح نت ها و یاداشت ها سر فصل ها مقدمه .1جمع آوری مطالب .2آماده کردن اسالیدها .3قبل از ارائه و سخنرانی .4هنگام ارائه و سخنرانی هنگام ارائه و سخنرانی شما!!! • • • • • • مرکز توجه مخاطب شما هستید؛ نه اسالیدهای شما! اسالیدها صرفا برای کمک به شما آماده شده اند. جلسه presentationرا به جلسه conversation تبدیل کنید مشتاق و صمیمانه صحبت کنید؛ سرد و بی روح نباشید. با ترس خود نجنگید؛ ترس خود را کنترل کنید. شما فقط سخنران نیستید؛ بلکه مدیر جلسه نیز هستید. هنگام ارائه و سخنرانی بایدها و نبایدها • • • • • • در شروع جلسه با احساس مخاطب خود رابطه برقرار کنید. می توان برای شروع از یک لطیفه ،داستان ،Wآمار جالب و یا یک سوال عمیق استفاده کرد. زودتر از موقع در محل حاضر شوید و شرایط را مناسب کWنید. با مکث بموقع اجازه ی هضم مطالب را به مخاطب بدهید. یکنواخت نباشید. از زبان بدن خود استفاده کنید. هنگام ارائه و سخنرانی بایدها و نبایدها (ادامه) • • • • • • نگاه خود را بصورت طبیعی میان حضار تقسیم کنید. به فرد یا نقطه خاصی خیره نشوید. درحالیکه که پشتتان به مخاطب است ،صحبت نکنید. هرگز متن اسالیدها را روخوانی نکنید. به حاشیه نپردازید .به سراغ اصل مطلب بروید. مخاطب را درگیر موضوع کنید( .مثال با سوال و جواب) هنگام ارائه و سخنرانی بایدها و نبایدها (ادامه) • • • • آماده باشید تا در صورت نیاز از برخی از اسالیدها عبور کWنید. جWمع بندی موضوع آخرین فرصت شما برای رسیدن به هدف است. موضوع را با یک Bangپایان Wدهید. بموقع و یا زودتر از زمان مجاز خود به سخنرانی پایان Wدهید. پس از اتمام وقت ادامه ندهید .جمع بندی کWنید. جمع بندی .1جمع آوری مطالب :چه کسی؟ چرا؟ کجا؟ کی؟ چقدر؟ .2آماده کردن اسالیدها :سازگار ،مرحله ،ساده ،شفاف ،بزرگ .3قبل از ارائه و سخنرانی :تمرین ،تمرین ،تمرین .4هنگام ارائه و سخنرانی :ارتباط شما با مخاطب

51,000 تومان