آموزشسایر

چگونه یک سمینار موفق ارائه کنیم؟

صفحه 1:
هولعلیم چگونه یک سمینار موفق ارائه کنیم؟ سعید حسینی ‎BLS‏ ‏بخش مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد خرداد ۱۳۸۸

صفحه 2:
مقدمه ۴ ارائه خوب. هنری است لازم» تحسین برانگیز و آموختنی. ۴ همه ما به سمینارهای کم حاصل و ملال آورگوش داده‌ايم. * چه کنیم تا سمینارهای مفید و جذاب داشته باشیم؟ ۳ 1 ‏وش‎ a ‏روش صحیح ارائه چیست؟‎ ۲ در این فیل ازفوتت 0001/00090 6 استفاده شده است. برای رویت بهتر میتوانید أثرا از ‎asihttpywwwbornaray.com‏ ‎ales‏

صفحه 3:
اهمیت ارائه خوب ۴ تحقیق بدون ارائه خوب. کم ثمر است. ۴ یکی از اهداف مهم آموزشی در دانشگاههای خوب دنیا: 7 پرورش توان ارائه شفاهی (وکتبی) دانشجویان باید این توان را در حد عالی کسب کنند.

صفحه 4:
= Seminar: a meeting of scholars and advanced students for giving and discussing information in an area of research سمینار: یک با مجموعه ای از ارائه های شفاهی است که در یک زمینه خاص تحقیقاتی انجام شود.

صفحه 5:
ساختار یک سمینار یک سمینار خوب دارای بخشهای زیر است: ۴ مقدمه 7 بیان کنید سمینارتان درباره چیست. 7 مسئله را به اختصار تعریف کنید. ۴ انگیزه 0 توضیح دهید که چرا این موضوع را انتخاب کرده‌اید. ۳" بگوبید که موضوع تحقیق شما از چه جهت جالب و مفید است.

صفحه 6:
ساختار یک سمینار (دامه) تاریخچه 9 بگویید دیگران در حل این مستله تا چه حد پیش رفته اند. 7" آیا دیگران مستله مورد نظر شما را حل نکرده اند؟ * دستاورد 7 یافته‌های خود را درباره مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهید. * روش شما دارای چه ویژگیهایی است و چرا به جواب مناسب منجر می‌شود. © جزئیات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضیح دهید. 2 همواره یافته‌های خود را از یافته‌های دیگران بطور مشخص جدا کنید.

صفحه 7:
ساختار یک سمینار (دامه) ۴ جمع بندی 0 خلاصه آنچه را که گفتید بیان کنید. 2 بیان کنید که در چه مرحله‌ای هستید و چه مراحلی را در پیش دارید. ۴ شاید کسی به شما پیشنهاد مفیدی بکند. 0 مسائل باقی مانده‌ای را که در راستای تحقیق شماست نشان دهید. *_ شاید کسی درجستجوی مسئله ای جدید باشد. ۴ به تناسب وقت و نوع سمینار و نیز نوع مخاطبان, بخشهایی از سمینار میتواند کم رنگتر از بخشهای دیگر ارائه شود.

صفحه 8:
رعايت حقم شناسی و احترام نسبت به: 2 حاضرین که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشته‌اند. 3 دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمرده‌اند. 7" محققانی که نظرشان را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهید. 2 افرادی که در پیشرفت تحقیق شما سهمی داشته‌اند.

صفحه 9:
اخلاق ارائه سمینار (ادامه) ۴ رعایت صداقت و فروتنی هنگامی که: "ا اهمیت مسئله خود را بیان می‌کنيد. 2 از اهمیت يافته های خود سخن می‌گویید. 7 مزایا و معایب کار خود را بر می‌شمارید. 3 از حاضرین انتقاد (بجا یا نابجا) می‌شنوید.

صفحه 10:
هدف در سمینار 9 در ارائه سمیناره هدف است: 1 فایده رساندن و فایده بردن از ارائه مطالب 7 ایجاد زمینه برخورد افکار و همکاری علمی 02 ایجاد انگیزه در دیگران برای مطالعه مقالات شما * در ارائه سمینار, هدف نیست: 7 ارائه تمام جزئیات یک مسئله ل ارائه تمام آنچه که شما درباره یک موضوع خاص میدانید. 4 به تحسین واداشتن دیگران در مقابل هوش و استعداد خود

صفحه 11:
انواع سمینار * گزارش پیشرفت تحقیق 7 شامل ارائه نتایج فعلی و موانع موجود ۴ ارائه مقاله در کنفرانس تخصصی شامل يك يا دو نتيجه تثبيت شده د موضوع رساله 7 شامل بررسى تحقيقات ديكران و 3 نشان دادن اينكه مسئله شما حل نشده و مورد توجه اهل فن است. * دفاع نهايى از رساله 3 شامل ارائه خلاصه تمام نتایج بدست آمده و 2 نشان دادن اينکه به اهداف مقرر رسیده‌اید. * ارائه تحقیقات در مصاحبه استخدام

صفحه 12:
ماهها قبل از ارائه یک ارائه خوب بر پایه تحقیق خوب استوار است. * بايد انجام دهید: 7 مطالعه فراوان پیرامون مسئله مورد نظر 7 تفکر عمیق در جهت پیدا كردن ياه حل خوب دادن عملی و مناسب بودن راه حل 2 اهتمام بسیار برای نوشتن دقیق. منظم و شفاف یافته ها 9 زحمت زیاد برای نشا ۴ حالا احتمالاً حرفی برای گفتن دارید که دیگران به شنیدن آن علاقمندند.

صفحه 13:
مدت ارائه ۴ بسته به نوع سمینار مدت زمان ارائه متفاوت است. ۳ همواره از مدت زمان اختصاص داده به ارائه خود مطلع شوید. © عنوان و محتوای سمینار خود را با توجه به مدت انتخاب کنید.

صفحه 14:
مخاطب شما کیست؟ نوع مخاطبان خود را بشناسید. 2" افراد خبره در رشته مورد نظر؟ 7 افراد متخصص در رشته‌های مختلف؟ 3 مدیران اجرائی؟ 7 دانشجویان در رشته مورد نظر؟ دانشجويان در رشته‌های مختلف؟ * زبان و نحوه ارائه شما باید متناسب با نوع مخاطبان باشد.

صفحه 15:
هفته قبل از ارائه * نمایه (سلاید) های خود را با توجه به مخاطبان خود تهیه کنید. 2 لغات و اصطلاحات قابل درک بکار ببرید. ل حوصله شنونده را در نظر گرفته به میزان مناسب وارد جزئیات شوید. 2 با بکار بردن شکل و مثال در جای مناسب به درک شنونده کمک کنید. . را 3 : اه تن وه سمینار خود را در تنهایی و سپس در حضور دوستان تمرین 2 اشکالهای ارائه خود را مشخص کرده رفع کنید. 7" تعداد نمایه و مدت مناسب نمایش هریک را بدست آورید.

صفحه 16:
روز قبل از ارائه * بارها ارائه خود را تمرین کنید. ولی جملات خود را حفظ نکنید. ۴ آخرین تصحیحات را انجام دهید. ل کلیه اغلاط نوشتاری (املائی» انشائی و نشان‌گذاری) را حذف کنید. 2 اشتباهات هرچند کوچک نشانه بی دقتی شما تلقی خواهد شد. 3 از دوستی بخواهید که نمایه های شما را به دقت به منظور تصحیح بخواند. ۴ از فایل ارائه خود چند نسخه پشتیبان تهیه کنید و در روز ارائه به همراه داشته باشید. شب قبل از ارائه. خواب و استراحت کامل داشته باشید تا روز بعد در بهترین وضعیت روحی باشید.

صفحه 17:
ساعت قبل از ارائه ‎a‏ حرا عدم ايسأ ۷ ۳ ‎ate‏ اء حتماً حتماً حتماً محل سمینار را بررسی و تجهیزات ارائه را امتحان کنید. ‏3 در غیر این صورت با اشکالی غیر منتظره مواجه خواهید شد. 7 اگر در شروع ارائه. تجهیزات درست کار نکند روحیه شما تضعیف و وقت حاضران تلف خواهد شد. از این امر جداً پیشگیری کنید. ‎ ‎

صفحه 18:
* با لباسی مناسب و ظاهری آراسته در مقابل حاضرین قرار بگیرید. ۴ چهره ای آرام و مطمتن نشان دهید. در شروع» در جایی که احتیاج به معرفی است. خود. دانشگاه خود و همکاران خود را معرفی نمایید. * روی صندلی ننشینید. ۴ روبروی حاضرین ایستاده به آنها نگاه کنید. مانع دیدن تخته یا پرده نمایش نشوید: با عذر خواهی شروع نکنید. 2 مثلا "از اينكه وقت شما را می‌گیرم پوزش می‌خواهم."

صفحه 19:
در زمان ارائه «دامه) شتابزده سخن نگویید و کلمات را واضح ادا کنید. * از روی نمایه ها نخوانید. جملات از قبل حفظ شده نگویید. ۴ به موضوع توجه کنید. زبان بطور طبیعی افکار شما را دنبال خواهد کرد. 5 صدای خود را طوری تنظیم کنید که به دورترین فرد برسد. 2 در سالن بزرك از ميكروفن استفاده كنيد. "" بطور مبهم يا نجوا كونه سخن نكوييد. 9 به بحث دو طرفه با يكى از حاضرين نيردازيد.

صفحه 20:
در زمان ارائه «دامه) * از اشاره‌گر جهت اشاره به شکلی که در باره آن صحبت می كنيد استفاده کنید. 2 ترجيحا از اشاره‌گر چوبی یا فلزی استفاده کنید. دنبال كردن نوع نوری (لیزری) برای چشم خسته کننده است. از دائماً حرکت دادن بیجای بدن یا اشاره‌گر بپرهيزید. ۴ ولی خشک و بی حرکت نیز نباشید. در صدای خود. شوق و علاقه به موضوع را برسانید. * با آهنگ یکنواخت سخن نگویید. 7 زیرا توجه حاضرین را از دست می دهید.

صفحه 21:
در خاتمه مطالب خود را جمع بندی کنید. ختم ارائه را به وضوح با جمله ای اعلام کرده منتظر سئوالات بمانید. 7 مثل: "صحبت من به پایان رسید. از توجه شما متشکرم." 7 مثل: "ارائه من به پایان رسید. با تشکر از وقتی که به من دادید. آماده پاسخ گوئی به ستوالات هستم."

صفحه 22:
رعایت وقت در زمان ارائه» محدوده وقت را اکیداً و جداً رعایت کنید. 2 با خارج شدن از وقت. از حوصله حاضرین نیز خارج می‌شوید. 7 حاضرین برای وقت خود برنامه ریزی کرده‌اند. احترام به وقت دیگران شرط ادب است. ‎F‏ ممکن است ارائه کننده بعدی را در تنگنای زمانی قرار دهید. لذا مکرراً به ساعت نگاه کنید. برای کوتاه کردن ارائه. در حالتی که وقت کم آورده‌اید. طرح قبلی داشته باشید.

صفحه 23:
در زمان پرسش و پاسخ ۴ اجازه بدهید گوینده سئوال خود را کامل کند. صحبت او را قطع ۴ پس از شنیدن کامل سئوال بهتر است آنرا برای حاضرین (در صورت لزوم به بیان مناسبتر) تکرار کنید تا: 3 هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمینان حاصل کنید. 7 دیگر حاضرین نیز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند. * در صورتیکه جواب طولانی یا از علاقه و حوصله حاضرین خارج است. پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنید.

صفحه 24:
در زمان پرسش و پاسخ ‎(acto‏ * پاسخ دادن با لحن تهاجمی یا تدافعی نشانه ضعف تلقی می‌شود. * اگر پاسخ سئوالی را نمیدانید جمله "نمیدانم ولی میتوانم جواب سئوال شما را بعدا پیدا کنم" بسیار بهتر از تقلای بیهوده يا دادن جواب غلط است.

صفحه 25:
محتوای نمابه ها * هر نمایه (اسلاید) را به بیان یک یا دو نکته اختصاص دهید. © نمایه ها باید سیر منطقی روان و مناسبی را دنبال کنند. حين تمرين سير منطقى بهينه را بيدا كنيد. © در هر نمايه. تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود كنيد. خلاصه نويسى كنيد. 3 پاراگراف ننویسید. * از کپی کردن و الصاق نوشته و فرمول از مقالات در نمایه‌ها خودداری کنید. 7 زیرا بی کیفیت بنظر می‌آیند.

صفحه 26:
محتوای نمابه ها «دامه) استفاده از شکل و نمودار بر استفاده از نوشته ترجیح دارد. 7 شکل از نوشته جذابتر و گویاتر است. 7 از شکلهای بدون کیفیت استفاده نکنید. ۵ مآخذ شکلها و نمودارها ذکر گردد. دو نمونه شکل ید که اسکن یا کپی شده اند.

صفحه 27:
محتوای نمابه ها (دامه) * در جای مناسب. از مثالهای ساده و گویا بهره بگیرید. * پس از هر چند نمایه. یادآوری کنیدکه تا به حال چه گفته‌اید و حالا چه می‌خواهید بگوپید. ل در نتیجه حاضرین صحبت شمارا راحتتر دنبال خواهند کرد. ‎4P pow we Curntisk, wid wistokes.‏ © © lot oPP peuple wokes very vbviuws erors when they

صفحه 28:
محتوای نمابه ها (دامه) * چند نمایه فرعی که برخی از جزییات را بهتر نشان دهد آماده کنید. ۴ نمایه‌های فرعی را تنها در صورت لزوم نشان دهید. 7 مثلا در زمان پرسش و پاسخ 7 یا در صورت اضافه آوردن وقت و علاقه حاضرین * عبور سریع و بدون توضیح از روی نمایه‌ها آزاردهنده است. 2 لذا نمایه‌های فرعی را پس از آخرین نمایه اصلی (نمایه پایانی) قرار دهید. * نمایه ها را شماره گذاری کنید.

صفحه 29:
ظاهر نمابه ها (دامه) * از فونت درشت و خوانا (نظیر این) استفاده کنید. 2 از فونت ریز (مثل این) اكيدأ اجتناب كنيد. * از مخلوط کردن بی دلیل فونتها خودداری کنید. * در استفاده از رنگ افراط نکنید. * بعضی از رنگها سخت رویت می شوند. کیب ربا خوشایند نبوده حتی زننده اند. 7 برخی از رنك متفاوت را برای رساندن یک پیام ویژه بکار ببرید. تاکید را با زبرخط يا حروف پررنگ نشان دهید. * به یاد داشته باشید که سادگی زیباست.

صفحه 30:
جلوه‌های نمایشی در نمایه ها 9 استفاده زیاد و بیجا از جلوه‌های نمایشی (۰۳) اثر منفی دارد. 4 اتلاف وقت هنكام تهيه و نمايش 7 ایجاد حواس پرتی و اغتشاش ذهنی برای شما و شنونده 7" ایجاد این تصور که جلوه‌های نمایشی پششی است بر ضعف محتوا. * جاذبه یک سمینار علمی در محتوا و نحوه ارائه آن است. * جلوه‌های نمایشی را برای تبلیغات و بازاریابی نگه دارید.

صفحه 31:
جلوه‌های ویژه در نمایه ها (ادامه) ۲ شیوه نمایش " خط به خط * يا گام به گام ‎a‏ مثل آنچه که مشاهده می كنيد " میتواند آزار دهنده باشد. ‏۴ تنها در صورت لزوم و ‏* به مقدار کم از آن بهره بگیرید. ‎ ‎

صفحه 32:
چند توصیه "" اكر شنونده هستيدء ‎oe‏ نشانه احترام به ارائه کننده است. * اگر سئوال کننده هستید. سئوال و جواب طولانی را به بعد از ارائه موکول نمایید. * جلسه دفاع از رساله یک جلسه مهم علمی است. 7 عکاسی, فیلم برداری. آوردن گل و شیرینی و نظایر آن مخل اهداف جلسه 7 تمام تشریفات را به بعد و بیرون از جلسه موکول نمایید.

صفحه 33:
" نكات و توصیه‌هایی جهت بهبود کیفیت ارائه سمینار دانشجویان ارائه گردید. ۴ توصیه های ارائه شده وحی منزل نبوده ولی حاصل تجربیات دیگران است. آنها را به تناسب موقعیت بکار ببندید.

هوالعلیم چگونه یک سمینار موفق ارائه کنیم؟ سعيد حسينی خياط بخش مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد خرداد 1388 مقدمه ‏ ارائه خوب ،هنری است الزم ،تحسين برانگیز و آموختنی. ‏ همه ما به سمينارهای کم حاصل و مالل آورگوش داده‌ايم. چه کنیم تا سمينارهای مفيد و جذاب داشته باشیم؟ روش صحيح ارائه چیست؟ ‏ ‏ 2 در این فایل ازفونت B NAZANINاستفاده شده است .برای رویت بهتر میتوانید آنرا از http://www.bornaray.comاخذ نمایید. اهميت ارائه خوب ‏ تحقيق بدون ارائه خوب ،کم ثمر است. ‏ يکی از اهداف مهم آموزشی در دانشگاههای خوب دنيا: ‏ ‏ 3 پرورش توان ارائه شفاهی (وکتبی) دانشجویان بايد اين توان را در حد عالی کسب کنند. تعريف سمينار  Seminar: a meeting of scholars and advanced students for giving and discussing information in an area of research يک يا مجموعه ای از ارائه های شفاهی است که در يک:سمينار .زمينه خاص تحقيقاتی انجام شود  4 ساختار يک سمينار يک سمينار خوب دارای بخشهای زير است: مقدمه ‏ ‏ ‏ انگيزه ‏ ‏ 5 بيان کنيد سمينارتان درباره چيست. مسئله را به اختصار تعريف کنيد. توضيح دهيد که چرا اين موضوع را انتخاب کرده‌ايد. بگوييد که موضوع تحقيق شما از چه جهت جالب و مفيد است. ساختار يک سمينار ‏ تاريخچه ‏ ‏ ‏ بگوييد ديگران در حل اين مسئله تا چه حد پيش رفته اند. آیا ديگران مسئله مورد نظر شما را حل نکرده اند؟ دستاورد ‏ يافته های خود را درباره مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهيد. ‌ ‏ ‏ ‏ 6 (ادامه) روش شما دارای چه ويژگيهايی است و چرا به جواب مناسب منجر می‌شود. جزئيات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضيح دهيد. يافتههای خود را از يافته‌های ديگران بطور مشخص جدا کنيد. همواره ‌ ساختار يک سمينار ‏ جمع بندی ‏ ‏ خالصه آنچه را که گفتيد بيان کنيد. بيان کنيد که در چه مرحله‌ای هستيد و چه مراحلی را در پيش داريد. ‏ ‏ 7 شايد کسی به شما پيشنهاد مفيدی بکند. مسائل باقی مانده‌ ای را که در راستای تحقيق شماست نشان دهيد. ‏ ‏ (ادامه) شايد کسی درجستجوی مسئله ای جديد باشد. به تناسب وقت و نوع سمينار و نيز نوع مخاطبان ،بخشهايی از سمينار میتواند کم رنگتر از بخشهای ديگر ارائه شود. اخالق ارائه سمينار ‏ رعايت حق cشناسی و احترام نسبت به: ‏ ‏ ‏ ‏ 8 حاضرين که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشته‌اند. دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمرده‌اند. محققانی که نظرشان را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهيد. افرادی که در پيشرفت تحقيق شما سهمی داشته‌اند. اخالق ارائه سمينار ‏ رعايت صداقت و فروتنی هنگامی که: ‏ ‏ ‏ ‏ 9 (ادامه) اهميت مسئله خود را بيان می‌کنيد. از اهميت يافته های خود سخن می‌گوييد. مزايا و معايب کار خود را بر می‌شماريد. از حاضرين انتقاد (بجا يا نابجا) می‌شنويد. هدف در سمينار ‏ در ارائه سمينار ،هدف است: ‏ ‏ ‏ ‏ در ارائه سمينار ،هدف نيست: ‏ ‏ ‏ 10 فايده رساندن و فايده بردن از ارائه مطالب ايجاد زمينه برخورد افکار و همکاری علمی ايجاد انگيزه در ديگران برای مطالعه مقاالت شما ارائه تمام جزئيات يک مسئله ارائه تمام آنچه که شما درباره يک موضوع خاص ميدانيد. به تحسين واداشتن ديگران در مقابل هوش و استعداد خود انواع سمينار ‏ گزارش پيشرفت تحقيق ‏ ‏ ارائه مقاله در کنفرانس تخصصی ‏ ‏ ‏ ‏ 11 شامل بررسی تحقيقات ديگران و نشان دادن اينکه مسئله شما حل نشده و مورد توجه اهل فن است. دفاع نهايی از رساله ‏ ‏ شامل يک يا دو نتيجه تثبيت شده پيشنهاد موضوع رساله ‏ ‏ شامل ارائه نتايج فعلی و موانع موجود شامل ارائه خالصه تمام نتايج بدست آمده و نشان دادن اينکه به اهداف مقرر رسيده‌ايد. ارائه تحقيقات در مصاحبه استخدام ماهها قبل از ارائه ‏ ‏ يک ارائه خوب بر پايه تحقیق خوب استوار است. بايد انجام دهيد: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 12 مطالعه فراوان پيرامون مسئله مورد نظر تفکر عمیق در جهت پيدا کردن رcاه حل خوب زحمت زياد برای نشان دادن عملی و مناسب بودن راه حل اهتمام بسيار برای نوشتن دقيق ،منظم و شفاف يافته ها حاال احتماالً حرفی برای گفتن داريد که ديگران به شنيدن آن عالقمندند. مدت ارائه ‏ ‏ ‏ 13 بسته به نوع سمينار مدت زمان ارائه متفاوت است. همواره از مدت زمان اختصاص داده به ارائه خود مطلع شويد. عنوان و محتوای سمينار خود را با توجه به مدت انتخاب کنيد. مخاطب شما کيست؟ ‏ نوع مخاطبان خود را بشناسيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 14 افراد خبره در رشته مورد نظر؟ افراد متخصص در رشته‌های مختلف؟ مديران اجرائی؟ دانشجويان در رشته مورد نظر؟ رشتههای مختلف؟ ‌ دانشجويان در زبان و نحوه ارائه شما بايد متناسب با نوع مخاطبان باشد. هفته قبل از ارائه ‏ نمايه (اساليد) هcای خود را با توجه به مخاطبان خود تهيه کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ سمينار خود را در تنهايی و سپس در حضور دوستان تمرين کنيد. ‏ ‏ 15 لغات و اصطالحات قابل درک بکار ببريد. حوصله شنونده را در نظر گرفته به ميزان مناسب وارد جزئيات شويد. با بکار بردن شکل و مثال در جای مناسب به درک شنونده کمک کنيد. اشکالهای ارائه خود را مشخص کرده رفع کنيد. تعداد نمايه و مدت مناسب نمايش هريک را بدست آوريد. روز قبل از ارائه ‏ ‏ بارها ارائه خود را تمرين کنيد ،ولی جمالت خود را حفظ نکنيد. آخرين تصحيحات را انجام دهيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 16 کليه اغالط نوشتاری (امالئی ،انشائی و نشان‌گذاری) را حذف کنيد. اشتباهات هرچند کوچک نشانه بی دقتی شما تلقی خواهد شد. از دوستی بخواهيد که نمايه های شما را به دقت به منظور تصحيح بخواند. از فايل ارائه خود چند نسخه پشتيبان تهيه کنيد و در روز ارائه به همراه داشته باشيد. شب قبل از ارائه ،خواب و استراحت کامل داشته باشيد تا روز بعد در بهترين وضعيت روحی باشيد. ساعت قبل از ارائه ‏ حتماً حتماً حتماً محل سمينار را بررسی و تجهيزات ارائه را امتحان کنيد. ‏ ‏ 17 در غير اين صورت با اشکالی غير منتظره مواجه خواهيد شد. اگر در شروع ارائه ،تجهيزات درست کار نکند روحيه شما تضعيف و وقت حاضران تلف خواهد شد .از اين امر جدا ً پيشگيری کنيد. در زمان ارائه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ با لباسی مناسب و ظاهری آراسته در مقابل حاضرين قرار بگيريد. چهره ای آرام و مطمئن نشان دهيد. در شروع ،در جايی که احتياج به معرفی است ،خود ،دانشگاه خود و همکاران خود را معرفی نماييد. روی صندلی ننشينيد. روبروی حاضرين ايستاده به آنها نگاه کنيد. مانع ديدن تخته يا پرده نمايش نشويد. با عذر خواهی شروع نکنيد. ‏ 18 مث ً ال ”از اينکه وقت شما را می‌گيرم پوزش می‌خواهم“. در زمان ارائه ‏ ‏ ‏ ‏ شتابزده سخن نگویید و کلمات را واضح ادا کنيد. از روی نمايه ها نخوانيد .جمالت از قبل حفظ شده نگوييد. به موضcوع توجه کنيد .زبان بطور طبيعی افکار شما را دنبال خواهد کرد. صدای خود را طوری تنظيم کنيد که به دورترين فرد برسد. ‏ ‏ ‏ 19 (ادامه) در سالن بزرگ از ميکروفن استفاده کنيد. بطور مبهم يا نجوا گونه سخن نگوييد. به بحث دو طرفه با يکی از حاضرين نپردازيد. در زمان ارائه ‏ اشارهگر جهت اشاره به شکلی که در باره آن صحبت می کنيد ‌ از استفاده کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ترجيحاً از اشاره‌گر چوبی يا فلزی استفاده کنيد .دنبال کردن نوع نوری (ليزری) برای چشم خسته کننده است. اشارهگر بپرهيزيد. ‌ از دائماً حرکت دادن بيجای بدن يا ولی خشک و بی حرکت نيز نباشيد. در صدای خود ،شوق و عالقه به موضوع را برسانيد. با آهنگ يکنواخت سخن نگوييد. ‏ 20 (ادامه) زيرا توجه حاضرين را از دست می دهيد. در پايان ارائه ‏ ‏ در خاتمه ،مطالب خود را جمع بندی کنيد. ختم ارائه را به وضوح با جمله ای اعالم کرده منتظر سئواالت بمانيد. ‏ ‏ 21 مثل” :صحبت من به پايان رسيد .از توجه شما متشکرم“. مثل” :ارائه من به پايان رسيد .با تشکر از وقتي که به من داديد ،آماده پاسخ گوئی به سئواالت هستم“. رعايت وقت ‏ در زمان ارائه ،محدوده وقت را اکيدا ً و جدا ً رعايت کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 22 با خارج شدن از وقت ،از حوصله حاضرين نيز خارج می‌شويد. حاضرين برای وقت خود برنامه ريزی کرده‌اند .احترام به وقت ديگران شرط ادب است. ممکن است ارائه کننده بعدی را در تنگنای زمانی قرار دهيد. لذا مکررا ً به ساعت نگاه کنيد. آوردهايد ،طرح قبلی ‌ برای کوتاه کردن ارائه ،در حالتي که وقت کم داشته باشيد. در زمان پرسش و پاسخ ‏ ‏ اجازه بدهيد گوينده سئوال خود را کامل کند .صحبت او را قطع نکنيد. پس از شنيدن کامل سئوال بهتر است آنرا برای حاضرين (در صورت لزوم به بيان مناسبتر) تکرار کنيد تا: ‏ ‏ ‏ 23 هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمينان حاصل کنيد. ديگر حاضرين نيز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند. در صورتيکه جواب طوالنی يا از عالقه و حوصله حاضرين خارج است ،پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنيد. در زمان پرسش و پاسخ (ادامه) ‏ پاسخ دادن با لحن تهاجمی يا تدافعی نشانه ضعف تلقی می‌شود. ‏ اگر پاسخ سئوالی را نميدانيد جمله ”نميدانم ولی ميتوانم جواب سئوال شما را بعدا پيدا کنم“ بسيار بهتر از تقالی بيهوده يا دادن جواب غلط است. 24 محتوای نمايه ها ‏ ‏ هر نمايه (اساليد) را به بيان يک يا دو نکته اختصاص دهيد. نمايه ها بايد سير منطقی روان و مناسبی را دنبال کنند. ‏ ‏ در هر نمايه ،تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود کنيد. ‏ ‏ ‏ خالصه نويسی کنيد. پاراگراف ننويسيد. از کپی کردن و الصاق نوشته و فرمول از مقاالت در نمايه‌ها خودداری کنيد. ‏ 25 حين تمرين سير منطقی بهينه را پيدا کنيد. زیرا بی کيفيت بنظر می‌آيند. محتوای نمايه ها ‏ (ادامه) استفاده از شکل و نمودار بر استفاده از نوشته ترجیح دارد. ‏ ‏ ‏ شکل از نوشته جذابتر و گوياتر است. از شکلهای بدون کيفيت استفاده نکنيد. مآخذ شکلها و نمودارها ذکر گردد. دو نمونه شکل بد که اسکن يا کپی شده اند. 26 محتوای نمايه ها ‏ ‏ (ادامه) در جای مناسب ،از مثالهای ساده و گويا بهره بگيريد. گفتهايد و پس از هر چند نمايه ،يادآوری کنيدکه تا به حال چه ‌ حاال چه می‌خواهيد بگوييد. ‏ در نتيجه حاضرين صحبت شما را راحتتر دنبال خواهند کرد. ‏If you use English, avoid mistakes. ‏Alot off people makes very obviuos erors when they ‏use the english. 27 ‏ ‏ محتوای نمايه ها ‏ ‏ چند نمايه فرعی که برخی از جزييات را بهتر نشان دهد آماده کنيد. نمايههای فرعی را تنها در صورت لزوم نشان دهيد. ‌ ‏ ‏ ‏ 28 مث ً ال در زمان پرسش و پاسخ يا در صورت اضافه آوردن وقت و عالقه حاضرين عبور سريع و بدون توضيح از روی نمايه‌ها آزاردهنده است. ‏ ‏ (ادامه) نمايههای فرعی را پس از آخرين نمايه اصلی (نمايه پايانی) قرار دهيد. لذا ‌ نمایه ها را شماره گذاری کنید. ظاهر نمايه ها ‏ از فونت درشت و خوانا (نظير اين) استفاده کنيد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 29 از فونت ريز (مثل اين) اکيدا ً اجتناب کنيد.. از مخلوط کردن بی دليل فونتها خودداری کنيد. در استفاده از رنگ افراط نکنيد. ‏ ‏ (ادامه) بعضی از رنگها سخت رویت می شوند. برخی از ترکيب رنگها خوشايند نبوده حتی زننده اند. رنگ متفاوت را برای رساندن يک پيام ويژه بکار ببريد. تاکيد را با زيرخط يا حروف پررنگ نشان دهيد. به ياد داشته باشيد که سادگي زيباست. جلوههای نمايشی در نمايه ها ‌ ‏ جلوههای نمايشی ( )animationاثر منفی دارد. استفاده زیاد و بیجا از ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 30 اتالف وقت هنگام تهيه و نمايش ايجاد حواس پرتی و اغتشاش ذهنی برای شما و شنونده ايجاد اين تصور که جلوه‌های نمايشی پششی است بر ضعف محتوا. جاذبه يک سمينار علمی در محتوا و نحوه ارائه آن است. جلوههای نمايشی را برای تبليغات و بازاريابی نگه دارید. ‌ جلوههای ويژه در نمايه ها ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 31 شيوه نمايش خط به خط يا گام به گام مثل آنچه که مشاهده می کنيد میتواند آزار دهنده باشد. تنها در صورت لزوم و به مقدار کم از آن بهره بگیرید. (ادامه) چند توصيه ‏ اگر شنونده هستيد ،سکوت ،نشانه احترام به ارائه کننده است. اگر سئوال کننده هستيد ،سئوال و جواب طوالنی را به بعد از ارائه موکول نماييد. ‏ جلسه دفاع از رساله يک جلسه مهم علمی است. ‏ ‏ ‏ 32 عکاسی ،فيلم برداری ،آوردن گل و شيرينی و نظاير آن مخل اهداف جلسه است. تمام تشريفات را به بعد و بیرون از جلسه موکول نمایید. خاتمه ‏ توصيههايی جهت بهبود کيفيت ارائه سمينار دانشجويان ‌ نکات و ارائه گرديد. ‏ توصیه های ارائه شده وحی منزل نبوده ولی حاصل تجربیات دیگران است .آنها را به تناسب موقعیت بکار ببندید. 33

51,000 تومان