صفحه 1:
چگونه یک مقاله علمى بنويسيم؟
(قسمت اول)
مقدمه
مقلله علمی معملاً در نتیجه پژیهش منطقی؛ ژرف و متمرکز نظری؛ عملیا مختلط سبه کوشش یک
یا جند نفر درميك موضوع تازه وبا رويكردى جديسبا جهت دستيابى.به نتايجى تازه؛ تهبه و منتشر
ميكردد. (اعتماد و همکاران؛ ۸۳۸۱ می-۲) چنین مقالهای در ولفع گزارشی است که محقق از
يافتههاى علمى و نتليج اقدامات بزوهشى خود برای استفاده سایر پژوهشگران؛ متخصصان و
علاقهمندان به دست ميدهد.
صفحه 2:
مقدمه(ادامه)
تهیه گزارش از نتلیج مطالعات و پژوهشهای انجام شده, یکی از مهمتیین مراحل پژوهشگری
به شمار میرود؛ زیرا لگر پژوهشگر نتولند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان
قرار دهد پژوهش او هر اندازه همکه مهم بلشدسبه پیشیفت علم کمکی نخواهد کرد؛ چون
رشد و گسترش هر عملی از طییق ارلنه وبه هم پیوستن دانثي فرلهم آمده از سوی فردفرد
افدیشمندان آن ple تحقق میببد.
صفحه 3:
مقدمه(ادامه)
همان طور که پژوهشگر پیش از اقدامبه پژوهش» نیازمند توجه و بررسی
یافتههای علمی پژوهشگران قبل از خود استتتا بتولند یافتههای علمی خود را
گسترش بخشد» دیگران فیز بلید بتولننسبه یافتمهای پژوهشی او دسترسی پیدا
کنند وبا استفاده از آنها فعالیتهای علمی خود را سازمان داده» در ترمیم و
تکمیل آن بکوشند.
صفحه 4:
مقدمه(ادامه)
از امتیازهای مهم یک مقلله میتوان به مختصر و مفید بودن» بروز بودن و جامع
بودنتتن اشاره کرد؛ زیرا محق میتولند حاصل چندین ساله پژوهش خود در
یک رساله؛ پایاننلمه» بزوهش»يا حتییک کتاب رابه اختصار درمیک مقاله
علمی بیان کنستا پژوهشکران دیکر بتواننسبا مطالعه تن مقلله از کلیات آن
آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.
صفحه 5:
مقدمه(ادامه)
بدین منظور» امروزه نشریات گوناگونی در زمینههای مختلف علمی- پژوهشی نشر مییابد و
مقالههایبه چاپ رسیده در آنهاء اطلاعات فرایلنی را در اختبار دانش پژوهان قرار میدهند.
لازم است محققانبا شیوه تدیین مقالات علمی آشنا باشندتا بتولننسبا استفاده از شیوههای
صحیحبا سهولت؛ نتليج تحقیقات و مطالعات خود رلبه صورت مقاله در اختبار علاقهمندان
قرار دهند.
نوشتن مقاله مستلزم رعایت اصولی در ابعاد مختلف محتوایی» ساختاری و نگارشی است.
صفحه 6:
ملاکهای محتوایی مقاله
یکی از مهمتیین ابعاد مقلله علصی» محتوای علمی و ارزشمندي کیفی آن
است مقلله بلید بافتههای مهمی را در دلنش بشر گزارش نملید و دارای پیامی
آشکار باشد؛ بنابرلین پیش از تهیه مقلله» محقق بلید از خود بپرسد که آیا
مطللب او آنقدر مهم است که انتشار ّن قلبل توجیه باشد. آیا دیگران از آن
بهره خواهند برد؟ و آیا نتلیج بزوهش او كار آنها را تحت تأثير قرار خواهد
داد؟ (هیمن» ۰۱۳۷۸ ص ۸۲). در اینجابه چندین اصل مهم از اصول و
معیارهای محتولیی پژههش علمی اشاره میگرددکه توجمبه آنها قبل از تهیه
مقاله به ارتقای کیفیت آن کمک مینماید.
صفحه 7:
اصل مهم از اصول و معیارهای محتوایی پژوهش علمی
فرايند «تفكر»: تفكرء تلاش برای معلوم کردن مجهولبا استفاده از علوم
موجود است. (غرویان» ۱۳۶۸ میب!) بنابرلین اساسیترین محور محتوایی
میک پژوهش علمی؛ تن استکه مجهولی را روشن نماید. بر لین اساس؛ هر
پژوهش علمی درپی پاسخ دادنبه پرسشهایی است که تاکنون برای مخاطبان
کشف نشده است. از لین رو پژوهش علمی همیشهبا طرجیکسیا چند سئوال
آغاز میشود که محقق در صدد باسخگویی به آنهاست.
صفحه 8:
منطقی بودن:
منطق که راه درست اندیشیدن (تصور) و صحیح استدلال آوردن (تصدیق) را
میآموزلند» (مطهری؛ ۱۳۷۲ ص ۲۱) ابزار ضروری-یک مقلله علمی است و
محقق بلید شایستگی لازم را در استدلال آوردن؛ تحلیل محتوا و نتیجهگیری
داشته باشد. قواعد تعریف طبقهبندی» استنباطهای قیاسی و استقرایی»
روشهای مختلف نمونهبرداری و غیره همه از ویژ گیهای منطقی یک مقاله علمی
است که محقق باید به آنها توجه داشته باشد. (هومن» ۱۳۷۴ ص )۱٩
صفحه 9:
انسجام و نظامدار بودن:
مرتبط بودن اجزای مختلف مقللبا همدیگر» همچنین متناسب بودن آنها با
عنوان مقلله و ارتباط عنامین فرعی,با همدیگر از جمله مواردی است که به
تحقیق» یکبارچکی و انسجام میبخشد. بر لین اساس, محقق بلید عنامین فرعی
مقاله خود را با نظمی منطقی از یکدیگر مجزا کرده» ارتباط بخشها را مشخص
نماید.
صفحه 10:
تراکمی بودن:
از آنجاکه هدف پژوهش پاسخبه سئوالهایی است کستامن زمان دست کم از
نظر محقق, پاسخی منطقی برای ّن وجود نداشته است» هر پژوهش علمی
بلید از میک سویبه منظور کشف دلنش جدید» و از سوی دیگره برای تکمیل
دلنش» صورت پذیرد. بنابرلین هدف اصلی-یک مقلله, کشفیا تکمیل دانش
بشری است نه تکرار دوباره آن با عبارات مختلف. (هومن» ۱۳۷۴ ص ۲۰)
صفحه 11:
تناسب موضوع با نیازهای فعلی جامعه علمی:
هر پژوهش علمی بلید نیازهای اساسی جامعه علمی خود را در نظر گرفته» در
صدد حل آن مسایل بر تید؛ بنابراين از طرح موضوعلتی که از اولویت تحقیقی
بر خوردار نیستند و جامعه علمی بدانها نیاز ندارد» باید پرهیز نماید.
صفحه 12:
خلاقیت و نوآوری:
حر تحقیق علمی زمانی میتواند در ارتقای سطح دانش» موفق و موثر بلشدکه از فکری بدیع و
خلاق برخوردار باشد. مقالاتی که به جمع آوری صرف بسنده میکنند» نمیتوانند سهم عمدهای
در پیشرفت دانش بشری داشته باشند.
صفحه 13:
توضیح مطلب در حد ضرورت:
از جمله مواردی که محقق در گزارش نویسی پژوهش خود (مقلله) باید بدان
توجه کند» پرهیز از حاشیهروی و زيادهگويي افراطی است؛ همچنان که
خلاصهگویی نبلیسبه حذّی باشد کمبه ابهام و ابهام منجر شود؛ بر لین اساس
محقق بلیسبه حذی مطللب رلتبیین کندکه متصود وی برای خواننده» روشن
شود.
صفحه 14:
متناسب بودن با نظريهها:
هر رشته علمی» متشكل از نظريهها و قوانينى استكه مورد اتفاق صاحبنظران
آن,فن است. یافتههایبه دست آمده در تحقیقات میدلنییا توصیفی نبلید با
قوانین کلی آن رشته تخصصی منافات داشته باشد.
صفحه 15:
اجتناب از کلی گویی:
هدف نهليى علم؛ صورتبندییک «فظییه»(۳) و نقبیین کردن»(۳) یکی از
اصول مهم نظویه است. (دلاور» ۱۳۷۱ ص ۳۲) از لین رو محقق بلید بتواند
مباحث علمى خود رلبه روشنى توضيح دهد وبا زبان كوبا كن را تبيين و از
كلى كوبى اجتناب نمايد.
صفحه 16:
گزارش روششناسی تحقیق:
«تحقيق»(3) فرايندى است كه از طريق كن ميتوان درباره ناشناختهها به
جست و جو پرداخت و از لكن» شناخت لازم را كسب كرد. در لين فرايند
چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنهلبه يافتهها «روششناسى»(2) ناميده
میشود. کین سئوال که چکینه دادهها بلید کردآوری شود و مورد تفسیر قرار
گیردسبه طوری که ابهام حاصل از آنیلبه حدلقل ممکن کاهش یابد؟ از موارد
مهم تحقیق علمی است. (سرمد و همکاران» ۱۳۷۹ ص ۲۲)سیک تحقیق علمی
زملنی میتواند مطللب خود رلبهاثبات برساند.که از روش کردآوری مناسبی
برخوردار» و آن روشها در مقاله به خوبی بیان شده باشد.
صفحه 17:
ساختار مقاله علمی
نوشتن مقلله مستلزم داشتن طرحی مدوّن است. در گزارش_یک تحقيقنه تنها
بلید ارزشهای محتولیی را مراعات کرد بلکه بلید از ساختار روشمندی نیز
پیروی کرد. امروزه تحقیقات فراولنی انجام میشود» لما تنها بخش کوچکی از
آنها در مقالات منتشر میگردد. یکی از دللیل آن» عدم مهارت محقق در تهیه و
تدوین ساختاری مقاله علمی است.
صفحه 18:
ساختار مقاله علمی(ادامه)
ساختار مقلله و تمیه گزارش ازمیک پژوهش علمیسبا توجمبه روشبه کار گرفته شده در پژوهش, متفاوت
است. دانشمندان درمیک تقسیم بندی کلی» روشهای استفاده شده در علوم رابه دو دسته تقسیم میکنند.
روشهای کمی که در آنها از دادههای کقی در تحقيق استفاده میشود (تحقیقات میدلنی) و روشهای کیفی
که در آنها از دادههای کیفی (تحقیقات کتابخانهای) استفاده میشود.(سرمد و همکاران» ۱۳۷۹ ص (YA
مراحل گزارش یک پژوهش (مقاله) با توجه به روش اتخاذ شده در تحقیق» با تفاوت هایی بیان میگردد.
سبه دلیل یکسان بودن هر دو روش در مراحل مقدملتی» و برای پرهیز از تکرار در اینجا مراحل مقدماتی را
به صورت مجزا میآوريم.
صفحه 19:
مراحل مقدماتی گزارش پژوهشی
موضوع یا عنوان مقاله
عنوان» منهوم اصلی مقلله را نشان میدهد و بلید.به طور خلاصه, مضمون
اصلی پژوهش را نشان دهد.
عنوان مقلله بلید جذاب باشد» یعنی جه گونهای انتخاب شود که نظر
خوانندکان راکه معمولاًابندا فهرست عنایین مندرج دریک مجله علمی را
میخواننسبه خود جلب نماید. همچنین عنوان بلید کوتاه و كوا و تنها بيانكر
متغیرهای اصلی پژوهش باشد. تعداد کلمات در عنوان را حداکثر دوازده
واژه بیان کردهاند.(سیف؛ ۱۳۷۵ ص ۱۲)
صفحه 20:
نام مؤلف يا مؤلفان و سازمان وابسته
بعد از عنوان بوهش» نام مؤلف يا مؤلفان ذكر ميشود و در سطر زبر آنء نام دانشكاه يا
مؤسسهكه حرريك از ملفان در آن مشغولبه کایند؛ میآید.اگر پژوهشبه وسیله دو با
چند نفو انجام بكيرد و همه آنهلبسيك دانشكاميا مؤسسه وابسته باشندء نام مؤسسه
يكبارء كن همبه دنبال نام مؤلفان كر ميشود. لما لكر حربيى از مؤلفان.به سازمان
خاصی وابسته باشند» بلید بعد از نام هییک از آنان» بلافاصله نام مؤسسهاى كمبه آن
وابستهاند» ذکر شود. ترتیب قرار گرفتن نام ملفانبه دنبال یکدیگر» معمولًمتناسب با
میزان مشارکت آنان در انجام پژوهش است؛ لما لگر میزان مشارکت همه افراد در
اجرای پژوهش یکسان باشد» اسامی آنان.به ترتیب حروف الفبا در دنبال هم قرار
میگیرد. (هومن» ۱۳۷۸ ص (AF
صفحه 21:
جکیده
چکیده» خلاصه جامعی از محتوایمیک گزارش پژوهشی است که همه مراحل
و اجرای اصلی پژوهش را در خود دارد. هدفها؛ پرسشهاء روشهاء يافتهها و
نتلیج پژوهشبه اختصار در چکیده آورده میشود. در مت جكيده بايد از
ذکر هرگونه توضیح اضافی خودداری شود. مطللب چکیده بلید فقطبه صورت
گزارش (بدون ارزشیلبی و نقد) از زبان خود پژوهشگر لنه نقل قول) به
صورت فعل ماضی تهیه شود.
صفحه 22:
جکیده(ادامه)
چکیده در حقيقت بخشی کلمل» جلمع و مسنقل از اصل گزارش در نظر گرفته
میشود و نبلید پیش از انجام گزارش, پژوهش تهیه شود. طول چکیده برای
مقلله؛ بستگیبه روشهای خاص هر مجله دارد و معمولا بين صستا ۱۵۰ کلمه
پیشنهاد شده است.
صفحه 23:
واژگان کلیدی
معمولاً در انتهای چکیده؛ واژگان کلیدی پژوهش را بیان میکننستا به خواننده
کمک کنندسپس از خواندن چکیده و آشنلیی اجمللیبا روند تحقیق» بفهمد
چه مفاهیم و موضوعلتی در لین مقلله مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با
توجهبه حجم و محتوای مقلله؛ پنجتا هفت ولیه کلیدی در هر مقاله بیان
ميشود. (سرمد» ۱۳۷۹ ص ۳۲۱)
صفحه 24:
ساختار مقالهمبتنی بر پژوهش میدانی
روشها و اصول کلی ناظر بر گزارش فعالیت پژوهشی شاخههای علوم» تقریبا به
طور خاصیبه کار میریند.که همکی متکی بر دروش علمی»(٩) است. انجمن
روان شناسان (۵۳۸)جه منظور تسهیل در لمر انتقال روش نتليج بزوهش»
الكوى استاندارد شدهای را در اختبار مّلفان قرار دادهقا در میقع تهیه
كزارش بزوهشى خودء .كن اصول رلبه كار كييذد و تقريبا همه مجلههاى معتبر
علوم انسانی در تمیه و تنظیم نوشتههای پژوهش خود از آنا پیروی میکند.
(هومن»۱۳۷۸ءص ۱۰) که در زیر به اختصار به مراحل آن اشاره میگردد.
صفحه 25:
مقدمه
هر مقلله علمیبلیک مقدمه شروع میشود و آن» خلاصهای از فصل اول و دوم
GUL نامهها و رسالههاست کمبه طور مختصربه بیان کلیات تحقیق و بررسی
مختصرى از بيشينه كن مببردازد؛ بنابرلين در مقدمه مقلله مسئله تحقيق و
ضرورت انجام كن و اهداف تن از نظر بنیادی و کاربردیبه صورت مختصر
بیان میگردد و سپسبه بررسی سوابق پژوهشی کمبه طور مستقیم به موضوع
تحقیق مرتبط است پرداخته میشود.
صفحه 26:
مقدمه(ادامه)
مقدمه بلیسیک منطق اساسی را در تحقیق بیان کند وبه خواننده نشان دهد
که چرا لین تحقیق ادلمه منطقی گزارشهای پیشین است. در لین بخش پس از
نتیجهگیری از پژوهشهای بررسی شده؛ محقق بلید پرسشهای پژوهش خود را
به صورت استفهامی بیان کرده وبه تعییف متغیرهای تحقیق-به صورت عملیاتی
بپردازد. (هومن» ۱۳۷۸ ص (AY
صفحه 27:
روش
هدف اساسی از بیان روش تن است کهبه گونهای دقیق» چگونگی انجام
پژوهش گزارش گرددتا خواننده بتولندقن را تکرار نملید و همچنین درباره
اعتبار نتلیج داوری کند؛ بنابرلین میْلف بلید همه مراحل اجراء از جمله
آزمودنيهاء ابزارهای پژوهش» طرح پژوهش» روش اجرا و روش تحلیل
دادهها را بیان کند.
صفحه 28:
نتايج
در لين بخشء توصيف كلامي مختصر و مفيدى از آنجمبه دست آمده استء ارائه
ميشود. مين توصيف كلامىببا اطلاعات آمارى مورد استفاده» كلمل ميشود و بهترين
روش تن است که دادهها از طریق JSS و نمودارریا جدول» نمايش داده شوند.
ساختار بخش نتليج» معمولاً مبتنى بر ترتيب منطقى برسشهليا فرضيهها و نيز وابسته به
تأیید شده بودنیا تأیید نشده بودن فرضيههاست. ترقيب بيان نتليج يزيا برحسب
ترتيب تنطيم سؤالهاسيا فرضيههاى آنها استء (سيفء ۱۳۷۵ ص ١")-يا برحسب
اهميت آنها. روش متداول la نتليج؛ .كن لست كه ابتدا مهمتيين و جالبتيين يافتهها
و سپس به ترتیب؛ یافتههای کم اهمیتتر ارئه میشود. (هومن» ۸۱۳۷۸ ص 4)
صفحه 29:
ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی
اصول به کارگرفته شده در پژوهشهای توصیفی با توجه به روشهاى به کا رگرفته
شدهسبا اصول پژوهشهای میدلنی؛ مقداری متفاوت است. هر چند لین اصول
ممکن استبا توجمبه موضوعهای مختلف تحقیقی و رشتههای مختلف تغییر
نملید» ساختار کلی که تقریبا همه پژوهشهای توصیفی بلید در قللب آن
درآیند» جنین خواهد بود:
صفحه 30:
مقدمه
آنچه در مقدمهیک مقلله تحقیق کتابخانهای قرارمیگیرد - همانند تحقیفات
میدلنی - کلیلتی است که محقق بلید قبل از شروع بحث, آن را برای
خواننده روشن نملید؛ ملنند تعیف و بیان مسئله تحقیق» تبیین ضرورت انجام
ot و اهدلفی که لین تحقیقبه دنبال دارد. همچنین محقق بلید خلاصهای از
سابقه بحث را - کبه طور مستقیم مرتبطبا موضوع است - بیان کند و در
نملیت توضیح دهد که لین مقللمبه دنبال کشفسیلبه دستآوردن چه مسئلهای
استکبه عبایتی» مجهولاتیا سوالهای مورد نظر چیست که لین مقلله درصدد
بیان آنها است.
صفحه 31:
طرح بحث (متن)
در این بخش» موّلف وارد اصل مسئله میشود. در اینجا بایسباتوجمبه موضوعیکه مقاله در پی
تحقيق تن است» عنایین فرعیتر از هم متملیز کردند. محقق درمتبین لين قسمت از بحثه بايد
اصول مهم قولعد محتولیی مقلله را مورد توجه قرار دهد و سعی کند آنها را مراعات نماید؛
اصولی مانند: منطقی و مستدل بودن؛ منظم و منسجم بودن» تناسب بعثبا عنوان اصلی»
ارتباط منطقى بين عنامين فرعيتر در مسئله, خلاقیت و نوآورى در محتواء اجتناب از کلیگویی»
مستندبودن بحشبه نظريههاى علمى و دينى» جلوكيرى از حاشیهروی افراطی که به انحراف
بحث از مسير اصلى ميانجامد و موجب خستگی خواننده میشود و همچنین پرهیز از
خلاصهکویی و موج زگویی تفربطی کسبه ابهام در فهم مینجلمد, رعلیت امانت حقوق مولفان»
اجتناب از استناددادن به صورت افراطی» توجه داشتن به ابعاد مختلف مسئله و امثال اینهاء
صفحه 32:
نتیجه گیری
در لین قسمت محقق بلیسبه نتیجه معقول منطقی و مستدل برسد. نداشتن
تعصب و سوگیری غیرمنصفانه در نتیجهگیری» ارتباطدادن نتلیجبا مباحث
مطرح شده در پيشینه» ارلئه راهبردها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده»
مشخصكردن نقش نتليج در پیشبره علوم بنيادى و کاربردی و امثال آن» از
جمله مواردی است که محقق باید به آنها توجه داشته باشد.
صفحه 33:
ارجاعات
اعتبار یک گزارش پژوهشی علاوه بر صحت و دقت دادهها و استدلال حاصل از
آنهاسبه منلبع و مراجعی است که از اطلاعات آنها در پژوهش استفاده شده
است. ارجاعات از موارد مهم ساختاریک مقلله علمی است؛به وسیله آن»
جكونكى استفاده از اندیشههای دیگران رلبه خواننده معیفی مینماید. در این
قسمتبه دو بحث مهم ارجاعات اشاره میشود که یکی شیوه ارجاع دادن در
متن است و دیگری شيوه ذكر منابع در بايان مقاله.
صفحه 34:
ارجاعات در متن
نخستین چیزی که درباره استناد دادن در متن باید مشخص بشود, این است که: جه جيزى بايد
مستند گردد؟ مک برنی(۲۳) (۱۹۹۰) موارد استناد آوردن را به شرح زیر بیان داشته است:
* بلید اندیشههلیی راکمبه دیگران تعلق دایند» مشخص کرد با ذکر مأخذ نشان داد که از
آن چه کسانی میباشند (امانتداری)؛
* هر زمان که افکار و اندیشههلییبا چهارچوب فکری کسان دیگری همخولنی دارند» موارد
را باید با ذکر منبع مشخص کرد؛
* هر زمان که نظییه؛ روشیا دادهای مورد بحث قرار میگیرد» منبع ّن را بلید ذکر کرد تا
اگر خواننده خواست اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنده بتواند به آن مراجعه کند؛
صفحه 35:
ارجاعات در متن(ادامه)
بلید نقل قولهلیی راکه ازسیک متنبه صورت مستقیم و بدون دخل و تصرف» داخل گیومه
آورده میشوده مستند ساخت. (مک برنی 1۹۹۰ به نقل از سیف» ۱۳۷۵ ص ۳۹)
بنابرلین اطلاعلتی که برای خوانندگان» اطلاعات عمومیبه حساب میآیند» لازم نیست
مستند شوند. نویسنده» تنها در صورتی میتواند به آثار خود ارجاع» دهد که این ارجاع برای
مطالعه بیشتر باشد و نقل از خود؛ معنا ندارد. همچنین در استناد کردن؛ حتیالامکان بلید به
منبع مستقیجیا ترجمه آن استناد کرد. تنها زملنی-به منلبع دیگران استناد میشود که محقق
دسترسی مستقیمبه اصل لذر را نداشته باشد که در آّن صورت بلید مشخص کرد که آن
مطلب از یک منبع دست دوم گرفته شده است. (سیف» ۱۳۷۵ ص ۴۰)
صفحه 36:
شیوه ارجاع در متن
هرگاه در متي مقلله مطلبی ازبیک کتابسیا مجله یا.سبه صورت مستقیمیا غیر
مستقیم» نقل شود بلید چس از بیان مطلب, Col را مستند ساخت. این
مستندسازی شیوههای مختلفی دارد که در اینجالبه بخشهلیی از آن آشاره
ی
در استناد» نام مملف و صاحب لثرء بدون القاب «تقا» «خلنم» «استاد»
«دکتر» «پروفسور» آورده میشود» مگر در جلیی که لقب جزو نام مشخص
شده باشد(۲۴) مانند خواجه نصیرالدین طوسی. (دهنوی» ۱۳۷۷ ص )۸٩
صفحه 37:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
یک اثر با یک مؤلفة
بس از آوردن متن» داخل برافتز: نام مؤلفء تاريخ انتشار» شماره صفحه به ترقیب ميآيد و بس
از آن نقطه آورده میشود؛ مانند: (منطقی» ۱۳۸۲ ص ۲۷)
يك اثر با بيش از يك مؤلفة
لگر تألیف دارای دوبا سه موف باشد» نام آنهلبه ترتیب فکر شده در لثرسبه همراه سال
انتشار و شماره صفحه میتید؛ یلی در آثارسبا بیش از سه موف نام اولین موف ذکر میشود و
به دنبال تن عبارت «و همکاران» و سپس سال انتشار و شماره صفحه میّید؛ مانند: (سرمد»
بازرگان و حجازی» ۸۱۳۷۹ ص ۵۰) با (نوربخش و همکاران» ۳۴۶ ص ۷۵)
صفحه 38:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
آثار با نام سازمانها و نهادها:
در صورتی که آثاربه نام شر کتهاء انجمنهاء موْسسات؛ ادارات و مانند اینها
انتشار بابنده در استنادکردنسبه جای نام مقلف نام سازمان ميقيد؛ مانند:
(فرهنگستان زبان و ادیبات فارسی» ۱۳۸۲ ص ۳۴)
صفحه 39:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
دو يا جند اثر یک مؤلف:
هركامبه دويا جند مثر مهم اششاره شودء همه آنها در داخل برانتزء وبه ترتيب
تاییخ نشر بشت سرهم ميآيند؛ مانند: (والاس» 1۹۸۰ ص ۱۵؛ ۹۸۸ ص ۲۷؛
6۰ ص ۵). و لگر جند لثرسیک ملف دریک سال منتشر شده باشد» آثار
مختلف اوبا حروف الفبا از هم متملیز میگ دند؛ ملنند: (احمدی» ۱۳۶۵الف»
ص ۲۲؛ ۱۳۶۵ب» ص ۱۶)
صفحه 40:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
زیرنویس (باورقی) توضیحی
توضیحات اضلفی»یا توضیح اصطلاحاتی را که نویسنده برای حفظ انسجام
متن نمیتولند ّن را در متن بیاورد» میتوان در بر صفحهبا مشخصکردن
شماره آنها بیان کرد. نکته قلبل توجه اینکه, لين توضيحات بايد حتيالامكان
خلاصه ذکر شوند و نباید تکرار مطالب متن باشند.
صفحه 41:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
در ترجمه متون توضیحلتی که موْلف در زیرنییس آورده؛ بلید عینا ترجمه
شود و در صورتی که مترجم برای بیان اصطلاجیلتبیین مطلبی توضیحی را
ضروری ببیند» میتولند آنن را در پاورقی ذکرکند و در sole كن لفظ
«مترجم» را -برای متمایز ساختن آن از توضیحات
صفحه 42:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
معادلها
کلمههای بیگلنه در داخل متن حتما بلیدبه فارسی نوشته شود و صورت
خارجی آنها در باویقی ذکر گردد و لین» منحصربه اصطلاحات تخصصی با
اسامی اشخاص است. چنانچه در موارد خاصی لازم باشد که صورت خارجی
آنها در داخل متن بیلید» بلید آنها را مقلبل صورت فارسی در داخل پرانتز
نوشت. (غلامحسینزاده» ۱۳۷۲ ص ۱۷)
صفحه 43:
شیوه ارجاع در متن(ادامه)
نکته قابلتوجه در استناد دادن معادلها لین است که اولاً در هر متنمیا مقلله با
ts فقط یک بار معادل انگلیسی آنها آورده میشود؛ انیا معادلهای بکار
گرفته شده بلید یکنواخت باشند. و در صورت آوردن معادلهای دیگر» مثل
فرانسه, آلملنی؛ و... بلید» در متن توضیعی دربارهّن داده شود. در نوشتن
اسامی اشخاص» ابتدا نام بزرگ» سپس حرف اول نام کوچک او با حروف
بزر ک نوشته میشود مانند CJUNG
صفحه 44:
ارجاع در منابع
محقق بلید در پایان مقلله فهرستی از منلبع و مراجعی که در متنبه آنها استناد کرده
است؛به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی در منلبع فارسی (عیبی.با انگلیسی در
صورت استفاده) بیاورد. مقصود از فرست منلبعسبه دست داد صورت دفیق و کامل
همه مراجعی استکه در متن مقاله به آنها استناد شدهلست. هدف از ارائه این فهرست»
نشان دادن میزان تلاثی پژوهشگر در بروسی و استفاده از منلبع گوناگون» احترام به
حقوق سایر نوبسندگان و مولفان و نیز راحتی دستیابی خوانندهبه منلبع مورد نظر
است؛ علاوه بر اينکه تملمی مراجع و gd Te که در متنسبه آنها استناد شده؛ باید در
فهرست منلبع آورده شود» پس در بخش منابي فقط منابعی آورده ميشود كه در متن به
آنها استناد شده است.
صفحه 45:
ارجاع در منابع(ادامه)
در ذکر هر منبع» حدلقل پنج دسته اطلاعات» ضروریبه نظر میرسند که در
همه ارجاعات مشتر کاند:
.١ نام ملفسیا مو لفان؛ ۲. تاییخ انتشار لثر؛ ۳.عنوان لثر؛ ۴ نام شهر(ایالت)؛
۵. نام ناشر.
جداسازی لین اطلاعات از همبا نقطه (.) و جداسازی اجزای مختلف هر یک
از آنها با وبرگول () صورت میگیرد.
صفحه 46:
ارجاع کتاب در منابع
*در ارجاع کتابسبلیک مقلف اطلاعات ضروری ذکر شده در بالا ذکر میشود»
در صورتی که لثو تجدید چاپ شده باشدسپس از عنوانه کتاب» شماره چاپ آن
میآید.
در ارجاعات انگلیسی در صورتی که چاپ جدید مجددا ویرلیش شده باشد,
علامت (60) با شماره ویرایش(۲۵) آن؛ داخل پرانتز آورده میشود» مانند:
Wadsworth :CABelmont. An introduction to the .
history of psychology (2nded).
(1993) .R .B sHergenhahn
صفحه 47:
ارجاع کتاب در منابع(ادامه)
در ارجاع منلبع دارای دو مقلدیا بیشتر؛ اسامى مؤلفان به ترتبب نام ذكرشده در كتابء ذکر
مشود و بين نامخانوادگی و نام آنها وبر گول و بين اسامی مولفان نقطه ویر گول (؛) میآید؛ مانند:
سرمدزهره؛ بازرگان»عباس و حجازی» زهره(۱۳۷۹). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ
سوم). تهران: نشر آگاه.
در معرفى كتابهاى ترجمه شده»يس از فكر نام مهلف و تاريخ للثر» نام مترجم و تاريخ انتشار
ترجمه ذکر میشود. در آثاری که تاییخ نشرشان مشخص نیست داخل برانتزنبه جاى تاريخ نشرء
علامت سوّال )2( میاآید؛ مانندء
صدرالدین شیرازی» محمد(۱۳۷۵). شواهد الربویبه؛ ترجمه جواد مصلح. چاپ دوم تهران:
انتشارات سروش.
صفحه 48:
ارجاع کتاب در منابع(ادامه)
در معیفی کتابهلیی کمبا عنوان سازمانهلیا نهادها منتشر شدهلند» به جای نام اشخاص»
فام مراکز ذکر میشوند: مرکز اسناد و مدارک علمی» وزارت آموزش و پرورش» (۰)۱۳۶۲
واژهنامه آموزش و پرورش: فارسی - انگلیسی» انگلیسی - فارسی. تهران. نشر مؤلف.
کتابهلیی کمبه جای مَلف, ویراستارییلبه صورت مجموعه مقالاتی بوده کمبه وسیله
افراد مختلف نوشته شدهاست؛ اما یک با چند نفر آنها را گرد آوری کردهاند» بدین صورت
ميآيند:
شفیعآبادی» عبدالّه (کرد آورنده)» (۱۳۷۳). مجموعه مقالات اولين سمينار راهنمايى و
مشاوره. تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
صفحه 49:
ارجاع مقاله در منابع
برای ارجاعبه مقالههلیی که در مجلههای علمی-تخصصیبه چاپ میرسند»
ابتدا نام مقلفیا موّلفان سپس از ّن» تاییخ انتشار لذرء بعد عنوان مقلله» و به
دنبال كنء نام مجله و شماره ّن ذکر میشود» سپس شماره صفحات كن مقاله
در ّن مجلهبا حروف مخفف صص در فارسی و PP در انگلیسی آورده
میشود.
صفحه 50:
ارجاع باياننامه و رساله در منابع
در ارجاع رسالهها و پابننامههاسپس از فکر عنوان؛ بلید ذكر شود كه كن منبع
پایاننلمه کارشناسی ارشدیا رساله دکترا یبه صورت چاپ نشده» است؛ سپس
باید نام دانشگاهی را که موّلف در آن فارغالتحصیل شدهاست آورد:
ایزدپناه عباس (۱۳۷۱). مبلنی معرفتسی مثاء و اصل عرفان؛ باياننامه
کارشناسی ارشد» جاپ نشده دانشگاه قم.
صفحه 51:
ارجاع از یک روزنامه در منابع
در معرفی مقالههلیی که در خبرنامهها و روزنامههابه چاپ مبرسد با
استنادهایی که از متن سخنرانی اشخاص در یک روزنامه آورده میشودء
همانند ارجاع مقلله در مجله» تمام اطلاعات ضروری را آورده سپس سال
انتشار» روز و ماه نام روزنامه و شماره صفحه را ذکر میکند. مانند:
محقق کجیدی, محمدکاظم (۱۳۷۵ ۲۱مهر)؛ مولنع ساختاری توسعه بخش
کشاورزی» روزنامه کیهان؛ ص۶.
صفحه 52:
ارجاع فرهنگنامه و داثرهالمعارف در منابع
در ارجاع دائرهالمعارفها نام سرپرست آورده شده و سپس بقیه اطلاعات
ضروری» همانند کتاب به ترتیب میآید؛ مانند:
بجنوردی» سیدکاظم و همکاران (۱۳۷۷)» داثرهالمعارف بزرگ اسلامی
(چاپ دوم)» تهران: مرکز داثرهالمعارف بزرگ اسلامی.
صفحه 53:
ارجاع کنفرانسها» سمینارها و گزارشها
ارلثه کزارش از همایشها و سمینارها بلیسبه شکل زیر بیان گردد: (سلطانی» ۱۳۶۳
(Ne
هملیش بینالمللی نقش دین در بهداشت و روان (۱۳۸۰). چکیده مقالات اولین
همایش بین المللی نقش دین در بهداشت روان؛ تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
نقل منابع الکترونیکی (اینترنت)
امروزه نقل از منلبع اينترنتى يكى از منلبع ارجاع است که در ذکر آن» اطلاعات
ضروری به ترتیب زیر بیان میگردد (ترابیان» 1۹۸۷ ترجمه قنبری» (IFAs
http://www.applyabroad.org
صفحه 54:
پایان قسمت اول
(ادامه دارد ...)