آموزشسایرتحقیق و پژوهش

چگونه یک پروژه علمی انجام دهیم؟

صفحه 1:

صفحه 2:
‎٠‏ اهداف جشنواره ‏000 -ستك باق ‎tay‏ داش امن تحقق دس پناه درس ی - تقويت مهارت هاى زتدئي شتا استعداد على كر فريخي - موقعيت مناسب بوك ‎eB ei‏ وید مارد هن ‎

صفحه 3:
سر فصلها بخش اول : تعريف و هدف بخش دوم: نقش‌ها بخش سوم : چگونگی پروژه بخش چهارم : تابلوها انواع پروژه mobspnmevgoni@yehen.¢ om fsarahana@yahoo.com

صفحه 4:

صفحه 5:
پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش‌آموزان درباره‌ی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی» کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا .می‌کنند یعنی دانش‌آموزان سعی می‌کنند به دقت مشاهده کنند» سوال بپرسند» جمع آوری اطلاعات کنند» فرضیه بسازند» آزمایش ,کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند

صفحه 6:
چرا جابر بن حیان؟؟؟؟ ابوعبداّه یا (ابوموسی) جابر» دانشمند سده دوم مجموعه بزرگی از آثار در کیمیاه فلسفه؛ طب. ریاضیات» نجوم» شیمی و بیشتر منابع گفته اند که حدود سال 40 تا 10072) هجری قمری متولد شد. بیشتر منابع وی را ایرانی و زادگاهش "طوس" از شهرهای خراسان بوده است جابر سالهای جوانی را در طوس بود و طبق تاريخ (اين ندیم) به علت مناسب بودن آب و هوای کوفه بعدا در کوفه مشغول به کار شد و به شغل کیمیا گری و "اکسیر" پرداخت . بیشتر مولفان تصریح دارند بر اينکه او از شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام بود بسیاری از کتب منسوب به جابر» اصل عربی در دست نیست و فقط ترجمه های لائینی آن موجوداست. بی شک »وی اولین مسلمانی است »که شایستگی کسب عنوان شیمیدان را دارد.

صفحه 7:
.زمينه ى تسحققاهدلفهوره ابتدابومصوببشورلععاللوأموزشو بسرورشرا بسه ويزه در زمينه هاوزير فسراهم مرشمايد -1 ‎sie ala‏ خداوند را دوست دارد و و را بهترين پار و کمک می داد PGi ‏نع‎ ross, ‏الا‎ 2 .تایه زرگترهارا یی خد میاه ضرف فهاتوجه مرك 2 .بای رین مقیت شا برد اش من 2 .یزرو باشذست رز ملهدیبامشکات نی مردد. ‎١.3‏ به مکشانر هساان خد در ارات بگری گنک مرکد امو الضباط را در خاو مدرسهو اجتمع ريت مركد. ) اهلف علس - لمرزقي ‏نسبت به شناخت بديده ها كنجكاو لست ادر فكر كردن؛ شنيدن» نو بان مقصود؛ خواندن و نوشتن و حساب كردن معارث كافى دارد. ابازيان فارسى أشنابى دارد و مى تراد از تب و روزنامه ده ند ‏ابه اهميت و ارزش اطلاعات و طلاع رسانی در زندگی اه است. ‏ارزش عم را در نام درست کارا تا حدی میداد ‏مهارت هاى اوليه براى زندكى در جامعه را كسب كرده است. ‏با نحوهى يادكيرى خود تا حدودى أشناست. ‏ابه مطالعه كتاب ‎ed he‏ ‏ممم مه ممم

صفحه 8:
د) اهداف فرهنگی - هتری نا به زیایی های طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن ها را دوست دار ال نوق و خلاقيت هنرى خود را در انجام فعاليت ها نشان می دهد. 4% 3 ع6 3 به حق خود قانع است و حقوق ديكران را رعايت مىكند. به انجام وظايف و مسئوليتهايى که بر عهددی او می‌گذارند نظرات اصلاحى ديكران را در مورد خود مى بذيرد. اشتباهات ديكران زا با رعايت احترام به آنها تذكر می‌دهد. در برابر خدمت ديكران قدرنشناس است و از أنها تشكر مىكند. أداب سخن كفتن را رعايت می‌کند. خدمت کردن میهن و مردم خود را دوست دارد. و) اهداف زیستی 10 از حواس خود به خوبى محافظت و استفاده مىكند. 0 در حفظ محيط زيست كوشاست. ‎sO‏ ليمنى را مى دائد و رعایت می‌کند. ‏الآ در حفظ سلامتى خود و ديكران تلاش مىكند. ‎ ‎90 6 6۵ 6۵ 6 6۵ ۵

صفحه 9:
2 ©- اين طرح همچنین زمینه تحقق اهداف دوره ابتدايى در سند برنامه راهبردى آموزش و يرورش دورهى ابتدايى را به ويزه در زمينه هاى زير فراهم مىآورد. افزايش كيفيت فرآيند ها و برون دادهاى نظام آموزش و برورش ابتدايى توسعه يادكيرى مشاركتى و روش هاى نوين و فعال تدريس با تأكيد بر حضور فعال دانش آموزان در فرآيند ياددهى- يادكيرى و توسعه مهارت ها و نكرش هاى مورد نياز براى زندكى در عصر حاضر ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس با محوریت فعالیت های یادگیری و استفاده از کتاب هاى درسی به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی تعامل موثر با خانواده هاء سازمان ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد مرتبط و استفاده از فرصت های موجود. بهره گیری فعال از فناوری های تو پدید ارتباطی و اطلاعاتی در آموزش ابتدایی و دسترسی آسان به معلمان و دانش آموزان به آنها در تمامی مراحل انجام پروژه های دانش آموز لازم است به تفکرپرداخته سپس و تصمیم گیری نماید و اين یکی از اهداف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان دوره ابتدایی می باشد.

صفحه 10:
لجرلیلین‌طرح به تحققاهدافمهارتی‌درس‌عوم تجربی‌نیز کمکخولهد -3 :کرد که شامل مشاهده طراحی تحقیق برقراری ارتباط فرضیه سازی کاربرد ابزار اندازه گیری تفسیر يافته ها و نتیجه‌گیری

صفحه 11:
<- تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان نظیر: * تصمیم گیری ** حل مسئله + برقرای ارتباط موثر با دیگران * دوست یایی سخنرانی و دفاع از کار خود در جمع # خود آگاهی ** تفکر % عزت نفس ** مديريت هيجانات ۳ ** روابط بين فردى و همدلى .مه هبر رموه رم سيمع ع 0[ fsarahana@yahoo.com

صفحه 12:
©- کسب نگرش های ضروری شامل ۰ رعایت نوبت + نظافت درکار و ظاهر + توجه به محیط اطراف پرساده کنجکاوی و جستجوگری + شرکت فعال در کارها ‎٠‏ همکاری و قبول مسئولیت در گروه ۰ پشتکار در حل مسائل ۰ تحمل نظر مخالف ۰ علاقه به حفظ محیط زیست ارائه بيشنهاد برای حل مشکلات ۶ _ قانون پذیری انعطاف پذیری و قبول اشتباهات ۰ جسارت مخالفت با نظریات غلط توجه به صحبت های دیگران قبول مسئولیت های ©- شناخت استعدادهای فردی دانش آموزان و هدایت آنها به سوی شکوفایی آن. 2 کمک به ارتقاء و رشد دانش آموزان در دروس مختلف (ارائه ی مواد درسی به صورت تلفیقی) ۰ 0- تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی براساس تفکر در نظام آفرینش,

صفحه 13:
0 ایجاد موفقیت مناسب برای ارزشیابی توصیفی از عملکرد دانش‌آموزان ارزشیابی ASSN KAKA & از ‎x‏ ‏پروژه های علمی در طی انجام فرایند پروژه و در پایان آن صورت می‌گیرد و دقیقاً با نکات و موارد نیل که در بحث ارزشیابی توصیفی به عنوان ویژگی های آن برشمرده شده است همخوانی دارد: توجه به ارزشیابی به مثابه ی ابزار یادگیری تأكيد بر معیارها و ملاک های موفقیت در فرآیند آموزش توجه به حيطه های یادگیری به جای تأکید صرف به حیطه شناختی تغییر در رویکرد ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی. توجه به اقدامات اصلاحی جبرانی و تکمیلی در فرآیند آموزش. افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی - یادگیری ایجاد زمیذ بروز و رشد خلاقیت توجه به انتظارات برنامه درسی به جای توجه صرف به انتظارات کتاب درسی mohsenmayooni@yahao.¢ fsarahana@yahoo.com

صفحه 14:

صفحه 15:
جهت تحقق کامل اهداف يك پروژه علمي و براي اينکه دانش آموزان بتوانند از فرصت هاي کسب تجربه در جریان پروژه خود حداکثر استفاده را به عمل آورند هر يك از افرادي كه در انجام پروژه دخالت دارند (دانش آموز» معلم راهنما و والدین) باید به خوبي مسئولیت هاي خود را ,شناخته و نقش خود را به موقع و به اندازه ایفا نمایند

صفحه 16:
نقش دانش آموزان لس انتخاب يك موضوع براي پروژه» دنبال کردن دستورالعمل‌هاي مربوط به نمایشگاه علمي مدرسه و در نهایت کسب موافقت مدرسه براي انجام پروژه مورد نظر. سا انجام و تکمیل پروژه خود لاساخت يك تابلوي نمایش- متناسب با توانمندي و پایه دانش‌آموز و نوشتن يك گزارش كتبي جهت شرح و توصیف پروژه خود (معمولا دانش آموزان پایه هاي چهارم و بالاتر قادرند این مرحله را مستقل انجام دهند و دانش آموزان پایه هاي پایین تر نیاز به كمك معلم و والدین دارند.) لساتوضیح و تبیین پروژه خود براي سایر دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان در جریان نمایشگاه ساپيروي از دستورالعمل هاي مربوط به ايمني نمایشگاه علمي

صفحه 17:
لا ایجاد انگیزه در دانش آموزان ايفاي نقش يك مشاور الا يشتيباني از ‎oul‏ هاي دانش آموزان و ارتقاي خلاقیت آنها آق نسبت به پروژه دانش آموزان» پي گيري مداوم و 2 سا تماس با افراد متخصص جهت ايفاي هر چه بهتر نقش خود به عنوان معلم راهنماي دانش آموز لس جور کردن تجهیزات خاص در صورت نیاز <کنترل املاء و نگارش نوشته هاي تابلوي نمایش و گزارش کتبي ‎O‏ تأئید نهايي کامل بودن پروژه براي ارائه به نمایشگاه سا برقراري يك محیط امن فراهم نمودن شرایط استفاده از کتابخانه و پزوهشسرا یا ملاقات افراد متخصص

صفحه 18:
مطالعه دستورالعمل هاي مربوط به پروژه علمي لا ارانه اطلاعات درباره موضوع پروژه به عنوان يك فرد مطلع لا تدارك وسایل و كمك به استقرار تجهیزات بردن دانش آموز به کتابخانه يا ملاقات افراد متخصص فراهم کردن فضايي مثل پارکینگ یا اتاق براي كار كردن دانش آموز روي پروژه نشان دادن علاقه و تشویق دانش آموز به تکمیل پروژه الا اطمینان از ايمني دانش آموز و پيروي او از دستور العمل هاي ايمني نمایشگاه برنامه ريزي و مدیریت زمان هاي مربوط به انجام كارهاي پروژه و اتمام آنها ل] گوش دادن به توضیحات شفاهي فرزندشان درباره پروژه درك اين مسئله که دانش آموز باید خودش پروژه را انجام دهد. هدف اصلي پروژه علمي این است که دانش آموز مهارت هاي دانشمندان را بیاموزد؛ روش 1 بفهمد و از تجربه كردن لذت ببرد. لآ درك اين مسئله كه لازم نيست بروزه علمي كران قيمت باشد.

صفحه 19:
fsarahana@yahoo.com

صفحه 20:
> نه يك يروزه علمي را انجام دهيد؟

صفحه 21:
وژه را مشخص‌کنید -3 ‎wa‏ 4 » ۹ ّ موضوع مورد علاقه را به يك‌پروژه عميت بدیل‌کنید ۳ ۱0 ‏اس‎ WER e ton son) | (Gayla ¢ Gihasic Jute) pal ‏ب: نمايش‎

صفحه 22:
2 ارائه پروژه به نمایشگاه: الف: دفتر کارنما ب: تابلو نمایش ج: گزارش كتبي د: مواد نمایشی عع طم انعو رم سوم وم ‎‘om‏ ‎fsarahana@yahoo.com‏

صفحه 23:
دفتر کارنما اقلام مشابه و قابل دسترس (دانه انگوري- پر- فسیل- برگ) تحقیق زمینه اي ) منابع»کتاب .سایتها .افراد مطلع) سازماندهي تحقیقات زمينه‌اي تنباهت و تفاوت ها (سنگ صاف ناصاف) طبقه بندي ----> كاربرد(كياهان دارويي» خوراکي» صنعتی) عملکرد(عسي ما) تهیه مجموعه و تابلو نملیش

صفحه 24:
طرح فبقه بندی دسته دی ها رای طور واضح و پراساس خصومیات ‎pal‏ ‏نوع گونه. محل كشف و ياساير ملاک ها تعيين كبيد . أكر مجموعه شما قابل الصاق يه ابو تمایش است آن رادر این قسمت تابلو يادر قسمت وسط تابلو بجسباتيد. تابلوى نمايش جمع آورى و طبقه بندى عنوان یک عنوان جذاب و مرتبط با وب سایت ها در ره موضوع شما سایتهابی که در تحقیق خود از آتها استفاده کرده ید را بتویسید. تصاویر رادر این قسمت تابلو یا جاهاى ديكر بهسباب

صفحه 25:
مدل ‎=e‏ ۳ انواع نمایش i = is

صفحه 26:
جمع آوري اطلاعات در مورد يك موضوع و ارائه گزارش علمي (تحقیق در باران اسیدی) (تحقیق در مورد طب سوزنى) انواع روش تحقیق 7 مشاهده مستقیم( تحقیق میدانی) 7 منابع مختلف اطلاعاتي ( تحقيق كتابخانه اى ) تلفيق دو روش بالا

صفحه 27:
مدل-2 الف:اشياي خيلي كوجك (ملكول) ب:اشياي خيلي بزرك (منظومه شمسي) ج: اشياء به سادكي دردسترس نيست (اندام ودستكاههاي بدن) د: وسايلي كه به ندرت دردسترس است (هوابيما) (.مدلبرشياز شي و يا به صورتكاملساخته ميشود)

صفحه 28:
طمی-2 ۰ چرايي و چگونگي عملکرد اشیاء (نحوه کار قطب ‎(Lei‏ ۰ نمایش يك واقعیت یا اصل عملي (بالارفتن رنگ از ساقه گل میخك)(نمایش رنگین کمان)

صفحه 29:
۱ 4 دفتر کارنما ۳ use ‏نوع نمایش علمي را مشخص (تحقیق» مدل» نمایش)‎ ۱ ‏وسایل را تهیه کنید.‎ ۴ ‏متحتیق زمینه اي ) منابع»كتاب »سایتها »افراد مطلع)‎ ‏شرح نمایش‎ «»نتيجد كيبي 1 ‎ok‏ ی ©-تهيه تابلو نمايش (سياسكزاربي را فرياموش نكنيد.)

صفحه 30:
تابلوی نمایش عنوان یک عنوان جذاب و مرتط با ۳ آنچه را ازپروژه خود آموغته ايدو 5 ود درج كنيد تحقیق زمینه ای ‎eases‏ مواردى كه بواسطه يروزه شما ‎Porte‏ أكريده اى از آن | ‎ci 3 ie‏ نج ما مت ۳ إيافته اند را توصيف کنید (چه مواردی وب سايت ها دريارة موضوع فنا شرح تمایش علمی در عورد موضوع خود و ابتك پروژه مدل: تمایش و یا تحقیق هیا معا که جواب داد و چه مواردی جواب نداد توشته اد را دراين قسمت ارت چیری رادار وضب دهيد سايتهايى كه در تحقیقخود از نا نسفادهکرده اد را تویسید عكسها. تعاوير و باتمودارهاق پاسگزاری ود راد اين قسمت تابلو يا نام اقرادى كه در اتجام يرو زه يه شيا جاهاى ديكر يجسبائيد. رده اندو توضيح إبنكه جدكونه نمونه تابلوی پروژه تحقیق نمونه تابلوی پروژه مدل نمونه تابلوی پروژه نمایش

صفحه 31:
نحوه کار پروژه آزمایش ۰ دفتر کارنما ۰ مدیریت زمان (توجه به جدول زمان بندي) + انتخاب موضوع و تعریف مستله ۰ جمع آوري اطلاعات ) منابع»کتاب سایتها افراد مطلع) ۰ فرضیه سازي ‎٠‏ تعیین متغیرها ‏ (متغیر مستقل » متغیر وابسته و تعاریف » کنترل شده) ‏+ طراحي آزمایش ‏۰ فهرست مواد» روش کار» گروه متغیر و گروه کنترل ‏+ اجراي آزمایش (0 بار تکرار- گام به گام- یادداشت وقایع دردفتر کارنما- توجه به زمان) ‏۰ ثبت و سازماندهي نتایج - (جدول و نمودار) ‏۰ نتیجه گيري ‏۰ گزارش كتبي ‏۰ تابلو نمایش ‎dS cad)‏ اندازه تابلو لز 20 در 400 تا 90 در 120610-عنوان درشت- تیتر ها متوسط - زمینه سفید) ‏۰ عنوان خلاقانه

صفحه 32:
2 تین رکه رخ ده ین سکن يك منوان جذاب براى نیش | ]| اج پا وت دید نی غود انناب كنيد تاه کید تحقیق 1 نتیجه گیری تحقیق زمینه ای نيجه كدري ‎ool A clos}‏ مت مب ]شخ سوای که در بش مسخله مطرع[ دیدید چیست ؟ ماج خود یا وب سايت ها در پر موشوع ی | | کرد وید چیست ؟ ماج شود مواد و روش كار كام حابى راكه برلى اجام ماش آخود طی کرده اد نوسید . تصاویر را دراین تسمت تال با جاهاى ‎cee Be‏ پیش شمادر يارد تيج . ججه يود 5 فهرست موادى راكه درآ زعايش سایهایی که در تحقیق خود از آنها استفده كرده ايد را بدويسيد . خود استفاده كرذه ايد بنويسية.

صفحه 33:
صفحه 0: عنوان و مشخصات صفحه 0: ستوال - تعاریف و فرضیه <صفحه 0 6 تحقیق زمینه اي صفحه 0: مواد و ریوش کار صفحه 2 نتایج <صفحه 0: نتیجه گيري <صفحه 0: منابع و سپاسگزاري

صفحه 34:
ساخت » آزمایش » ثبت داده ها و تحلیل نتایج نمونه اولیه طراحی مجدد » آزمایش مجدد » ثبت و تحلیل داده ها در صورت نیاز نتیجه گیری كزارش كتبي

صفحه 35:
تحقیق زمینه ای مشخصات طوح طرح ها ( وله و ‎Coes‏

صفحه 36:
+ صفح؛ : عنوان ۰ صفحه 0 : تعریف نیاز ۰ صفحه ‎٩‏ : تحقیق زمینه ای ( حداکثر تا صفحه 5) * صفحه 0 : مشخصات طرح + صفحات 2 تا0) : طراحی : صفحه 60 : طرح مقماتی صفحه 0 : طرح تهابی صفحه 2 : فهرست مواد صفحه 000 : روش گام به كام 000 ۰ صفحات 40 تا 6: ساخت » آزمایش ‏ ثبت داده ها و تحلیل نتایج نمونه اولي + صفحه 00 : ساخت نمونه الیه ۰ صفحه 46 ۰ - صفحه 00 : تحیل دادم ها ۳ + صفحات 48 تا 46: طراحی مجدد » آزمایش مجدد » ثبت و تحلیل داده ها (در صورت نیاز ) + صفحه 06 : طراحی مجدد + صفحه ©0: أزمايش مجدد و كيت دادم + صفعه 06 تداق نامع * صفحه © : نتيجه كيرى ۰ صفحه ©0 : کتابشناسی و سپاسگزاری یش و داده های آن

صفحه 37:
‎lt aly‏ "کر مواد شيميايي ‏مواد سمي دارو مواد تيز و برئده شيشه | ظرون و مخازن فشرده ‏ . اسبري هر كونه كل و سنك عکس جراحي و کالبدشكافي صدمه به جانوران ‏استثناء: مواد بسته بندي و مهر و موم شده

صفحه 38:
راهكارهاي كيفيت بخشي به يروزه علمي 0- بازديد علمي (يزوهشكده زيرك زاده؛ پارک منابع طبيعي پردیسان - پارک فن آموز) 2 آموزش مطالعه صحیح مآموزش استفاده از فن آوري اطلاعات ‎GL he‏ وقایع نگاري - گزارش نويسي ‏توجیه اولیا و مربیان ‏0 دعوت از نخبگان براي حضور در جلسات شوراي معلمان و یا در کلاس و (مخترعین و برگزیدگان جشنواره خوارزمي)

صفحه 39:
شماره پروژه: نوع پروژه: ۷ جمع‌آوری : ” نمايش علمى: الف :تحقیق ب: مدل ج:نمايش ۶ آزمایش: ۷ طراحی و ساخت نام و نام خانوادگی: مدرسه : منطقه: نام معلم راهنما: عنوان پروژه: عل عه طهبر ووو رم سيمع 0[

جشنواره جابربن حیان پروژه علمی دانش آموزان ابتدایی ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com سر فصل‌ها بخش اول :تعریف و هدف بخش دوم :نقش‌ها بخش سوم :چگونگی پروژه بخش چهارم :تابلوها انواع پروژه ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com بخش اول تعریف و اهداف mohsenmaygoni@yahoo.c om fsarahang@yahoo.com تعریف پروژه علمی پر,وژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش‌آموز,ان در,باره‌ی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی ،کار یک دانشمند ر,ا انجام می دهند و نگر,ش ها و مهار,ت های علمی او ر,ا پیدا .می‌کنند یعنی دانش‌آموزان سعی می‌کنند به دقت مشاهده کنند ،سؤال بپرسند ،جمع آور,ی اطالعات کنند ،فر,ضیه بسازند ،آزمایش .کنند و نتایج کار علمی خود ر,ا جمع بندی و ارائه نمایند چرا جابر بن حیان؟؟؟؟ زندگینامه جابربن حیان • • • • • • • • ابوعبدهللا یا (ابوموسی) جابر ،دانشمند سده دوم مجموعه بزرگی از آثار در کیمیا ،فلسفه ،طب ،ریاضیات ،نجوم ،شیمی و موسیقی بیشتر منابع گفته اند که حدود سال 103تا 107هجری قمری متولد شد. بیشتر منابع وی را ایرانی و زادگاهش "طوس" از شهرهای خراسان بوده است جابر سالهای جوانی را در طوس بود و طبق تاریخ (ابن ندیم) به علت مناسب بودن آب و هوای کوفه بعدا در کوفه مشغول به کار شد و به شغل کیمیا گری و "اکسیر" پرداخت . بیشتر مولفان تصریح دارند بر اینکه او از شاگردان امام جعفر صادق علیه السالم بود بسیاری از کتب منسوب به جابر ،اصل عربی در دست نیست و فقط ترجمه های التینی آن موجوداست. بی شک ،وی اولین مسلمانی است ،که شایستگی کسب عنوان شیمیدان را دارد. اهداف .زمینه ,ی ت,,,حققا,هدا,فدوره ,ا,بتدا,ییمصوبش,,ورا,یع,ا,,لیآ,موزشو پ,,,رورشرا ب,,,ه ,ویژه ,در زمینه ,هایزیر ف,,,را,هم ,مین,,ماید 1- الف)اهداف اعتقادی: خداوند را دوست دارد و او را بهترین یار و کمک می داند. ب) اهداف اخالقی ‏ راستگو و امین باشد. ‏ ی‌کند. احترام به بزرگ‌ترها را وظیفه‌ی خود می‌داند و به نظرات آنها توجه م ‌ ‏ برای رسیدن به موفقیت ,پشتکار دارد و تالش می‌کند. ‏ امیدوار و با نشاط است و از مواجهه ی با مشکالت نمی هراسد. ‏ به همکالسان و همساالن خود در انجام وظایف یادگیری کمک می‌کند. نظم و انضباط را در خانه و مدرسه و اجتماع رعایت می‌کند ) .اهداف علمی – آموزشی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نسبت ,به شناخت ,پدیده ها کنجکاو است. در فکر کردن ،شنیدن ،گفتن و بیان مقصود ،خواندن و نوشتن و حساب کردن معارت کافی دارد. با زبان فارسی آشنایی دارد و می تواند از کتاب و روزنامه استفاده کند. به اهمیت و ارزش اطالعات و اطالع رسانی در زندگی آگاه است. ارزش ,علم را در انجام درست ,کارها تا حدی می‌داند. مهارت های اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است. با نحوه ی یادگیری خود تا حدودی آشناست. به مطالعه کتاب عالقمند است. د) اهداف فرهنگی – هنری به زیبایی های طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن ها را دوست دارد. ذوق و خالقیت هنری خود را در انجام فعالیت ها نشان می دهد. ﻫ) اهداف اجتماعی به حق خود قانع است و حقوق دیگران را رعایت می‌کند. به انجام وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده‌ی او می‌گذارند پایبند است. نظرات اصالحی دیگران را در مورد خود می پذیرد. اشتباهات دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر می‌دهد. در برابر خدمت دیگران قدرنشناس است و از آنها تشکر می‌کند. آداب سخن گفتن را رعایت می‌کند. خدمت کردن میهن و مردم خود را دوست دارد. و) اهداف زیستی از حواس خود به خوبی محافظت و استفاده می‌کند. در حفظ محیط زیست کوشاست. نکات ایمنی را می داند و رعایت می‌کند. در حفظ سالمتی خود و دیگران تالش می‌کند. -2این طرح همچنین زمینه تحقق اهداف دوره ابتدایی در سند برنامه راهبردی آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی را به ویژه در زمینه های زیر فراهم می‌آورد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افزایش کیفیت فرآیند ها و برون دادهای نظام آموزش و پرورش ابتدایی توسعه یادگیری مشارکتی و روش های نوین و فعال تدریس با تأکید بر حضور فعال دانش آموزان در فرآیند یاددهی -یادگیری و توسعه مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای زندگی در عصر حاضر ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس با محوریت فعالیت های یادگیری و استفاده از کتاب های درسی به عنوان یکی از ابزا,رهای آموزشی تعامل مؤثر با خانواده ها ،سازمان ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد مرتبط و استفاده ا,ز فرصت های موجود. بهره گیری فعال از فناوری های نو پدید ارتباطی و اطالعاتی در آ,موزش ابتدایی و دسترسی آسان به معلمان و دانش آموزان به آ,نها در تمامی مراحل انجام پروژه های دانش آموز الزم است به تفکرپرداخته سپس و تصمیم گیری نماید ،و این یکی از اهداف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان دوره ابتدایی می باشد. ا,جرا,یا,ینطرح ب,,,ه ,ت,,,حققا,هدا,فمه,ارتیدرسعلوم ,ت,,,جربین,,یز ک,,,مکخ,وا,هد 3- :ک,,,رد ک,,,ه ,ش,,امل مشاهده طراحی تحقیق برقراری ارتباط ‌پیش بینی تشخیص متغیرها فرضیه سازی کاربرد ابزار اندازه گیری تفسیر یافته ها و نتیجه‌گیری -4تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان نظیر: تصمیم گیری حل مسئله برقرای ارتباط مؤثر با دیگران دوست یابی سخنرانی و دفاع از کار خود در جمع خود آگاهی تفکر عزت نفس مدیریت هیجانات روابط بین فردی و همدلی ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com -5کسب نگرش های ضروری شامل • رعایت نوبت • نظافت درکار و ظاهر • توجه به محیط اطراف پرساده کنجکاوی و جستجوگری • شرکت فعال در کارها • همکاری و قبول مسئولیت در گروه • پشتکار در حل مسائل • تحمل نظر مخالف • عالقه به حفظ محیط زیست • ارائه پیشنهاد برای حل مشکالت • قانون پذیری انعطاف پذیری و قبول اشتباهات • جسارت مخالفت با نظریات غلط توجه به صحبت های دیگران قبول مسئولیت های - 6شناخت استعدادهای فردی دانش آموزان و هدایت آنها به سوی شکوفایی آن. - 7کمک به ارتقاء و رشد دانش آموزان در دروس مختلف (ارائه ی مواد درسی به صورت تلفیقی) • - 8تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی براساس تفکر در نظام آفرینش. -9ایجاد موفقی,ت مناس,ب برای ارزشیاب,ی توص,یفی از عملکرد دانش‌آموزان ارزشیابی از پروژ,ه های علم,ی در ط,ی انجام فراین,د پروژ,ه و در پایان آ,ن ص,ورت می‌گیرد و دقیقا ً با نکات و موارد ذی,ل که در بح,ث ارزشیاب,ی توصیفی ب,ه عنوان ویژگی های آن برشمرده شده است همخوانی دارد: توجه به ارزشیابی به مثابه ی ابزار یادگیری تأکید بر معیارها و مالک های موفقیت در فرآیند آموزش توجه به حیطه های مختلف یادگیری به جای تأکید صرف به حیطه شناختی تغییر در رویکرد ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی. توجه به اقدامات اصالحی ،جبرانی و تکمیلی در فرآیند آموزش. افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری ایجاد زمینه بروز و رشد خالقیت توجه به انتظارات برنامه درسی به جای توجه صرف به انتظارات کتاب درسی ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com بخش دوم نقش‌ها نقش ها و مسئوليت ها در پروژه علمی جهت تحقق كامل اهداف يك پر,وژه علمي و براي اينكه دانش آموز,ان بتوانند از فر,صت هاي كسب تجربه در جريان پروژه خود حداكثر ,استفاده را به عمل آورند هر يك از افرادي كه در ,انجام پروژه دخالت دارند (دانش آموز ،معلم ر,اهنما و والدين) بايد به خوبي مسئوليت هاي خود را .شناخته و نقش خود را به موقع و به اندازه ايفا نمايند نقش دانش آموزان انتخاب يك موضوع براي پروژ,ه ،دنبال كردن دستور‌العمل‌هاي مربوط ب,ه نمايشگاه علم,ي مدرس,ه و در نهايت كس,ب موافق,ت مدرسه براي انجام پروژه مورد نظر. انجام و تكميل پروژه خود س,اخت يك تابلوي نمايش -متناس,ب ب,ا توانمندي و پايه دانش‌آموز و نوشت,ن يك گزارش كت,بي جه,ت شرح و توص,يف پروژه خود (معموالً دان,ش آموزان پايه هاي چهارم و باالت,ر قادرن,د اين مرحل,ه را مستقل انجام دهن,د و دان,ش آموزان پايه هاي پايين ت,ر نياز ب,ه كم,ك معلم و والدين دارند). توضيح و ت,بيين پروژ,ه خود براي ساير دانش‌آموزان و بازديدكنندگان در جريان نمايشگاه پيروي از دستورالعمل هاي مربوط به ايمني نمايشگاه علمي نقش معلمان ايجاد انگيزه در دانش آم,وزان ايفاي نقش يك مشاور پشتيباني از ايده هاي دانش آموزان و ارتقاي خالقيت آنها نشان دادن اشتياق نسبت به پروژه دانش آموزان ،پي گيري مداوم و تحسين كار آنان تماس با افراد متخصص جه,ت ايفاي هر چه بهتر نقش خود به عنوان مع,لم راهنماي دانش آموز جور ك,ردن تجهيزات خاص در صورت نياز كنترل امالء و نگارش نوشته هاي تابلوي نمايش و گ,زارش ك,تبي تأئيد نهايي كامل بودن پروژه براي ارائه به نمايشگاه برقراري يك محيط امن فراهم نمودن شرایط استفاده از كتابخانه و پزوهشسرا يا مالقات افراد متخصص نقش والدين مطالعه دستورالعمل هاي مربوط به پروژه علمي ارائه اطالعات درباره موضوع پروژه به عنوان يك فرد مطلع تدارك وسايل و كمك به استقرار تجهيزات بردن دانش آموز به كتابخانه يا مالقات افراد متخصص فراهم كردن فضايي مثل پاركينگ يا اتاق براي كار كردن دانش آموز روي پروژه نشان دادن عالقه و تشويق دانش آموز به تكميل پروژه اطمينان از ايمني دانش آموز و پيروي او از دستور العمل هاي ايمني نمايشگاه برنامه ريزي و مديريت زمان هاي مربوط به انجام كارهاي پروژه و اتمام آنها گوش دادن به توضيحات شفاهي فرزندشان درباره پروژه درك اين مسئله كه دانش آموز بايد خودش پروژه را انجام دهد .هدف اصلي پروژه علمي اين است كه دانش آموز مهارت هاي دانشمندان را بياموزد ،روش علمي را بفهمد و از تجربه كردن لذت ببرد. درك اين مسئله كه الزم نيست پروژه علمي گران قيمت باشد. بخش سوم چگونگی پروژه mohsenmaygoni@yahoo.c om fsarahang@yahoo.com چگونه يك پروژه علمي را انجام دهيد؟ مخاطب دانش آموز .دفتر ياددا,شتت,,,هيه ,ك,نيد1- عناو,ينمختلفعلمیرا ك,,نكاشك,,نيد و ب,,,ا ن,,يرويف,,,كرتانيك 2- .موضوع ج,ديد ب,,,را,يپ,,,روژه ,خ,ود ب,,,سازيد ن,,وع پ,,,روژه ,را مشخصك,,نيد 3- -4.موضوع مورد عالقه ,را ب,,,ه ,يك پ,,,روژه ,علميت,,,بديلك,,نيد د :طراحی و ساخت -5ارائه پروژه به نمايشگاه: الف :دفتر كارنما ب :تابلو نمايش ج :گزارش كتبي د :مواد نمايشی ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com الف) طبقه بندی دفتر كارنما اقالم مشابه و قابل دسترس (دانه انگوري -پر -فسيل -برگ) تحقيق زمينه اي ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) سازماندهي تحقيقات زمينه‌اي طبقه بندي شباهت و تفاوت ها (سنگ صاف ناصاف) كاربرد(گياهان دارويي ،خوراكي ،صنعتي) عملكرد‌(عدسي ها) تهيه مجموعه و تابلو نمايش ب) نمايش علمي مدل نمایش تحقیق انواع نمايش علمی mohsenmaygoni@yahoo.c om fsarahang@yahoo.com ت,,,حقیق1- جمع آوري اطالعات در مورد يك موضوع و ارائه گزارش علمي (تحقيق در باران اسیدی) (تحقیق در مورد طب سوزنی) انواع روش تحقیق ‏ ‏ ‏ ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com مشاهده مستقيم( تحقیق میدانی) منابع مختلف اطالعاتي ( تحقیق کتابخانه ای ) تلفیق دو روش باال مدل2- الف‌:اشياي خيلي كوچك (ملكول) ب‌:اشياي خيلي بزرگ (منظومه شمسي) ج :اشياء به سادگي دردسترس نيست (اندام ودستگاههاي بدن) د ‌:وسايلي كه به ندرت دردسترس است (هواپيما) ).مدلب,,,رشياز ش ,يء و ی,,ا ب,,,ه ,ص,,ورتك,,املس,,اخته ,ميش,,ود( ن,,مایشعلمی2- • چرايي و چگونگي عملكرد اشياء (نحوه كار قطب نما) • نمايش يك واقعيت يا اصل عملي (باالرفتن رنگ از ساقه گل ميخك)(نمايش رنگين كمان) نحوه كار پروژه نمايش علمي -1دفتر كار,نما -2عكس -3نوع نمايش علمي ر,ا مشخص (تحقيق ،مدل ،نمايش) -4وسايل را تهيه كنيد. -5تحقيق زمينه اي ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) -6شرح نمايش -7نتيجه گير,ي -8تهيه تابلو نمايش (سپاسگزار,ي را فر,اموش نكنيد). نحوه كار پروژه آزمايش • • • • • • • • • • • • • • دفتر كارنما مديريت زمان (توجه به جدول زمان بندي) انتخاب موضوع و تعريف مسئله جمع آوري اطالعات ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) فرضیه سازي تعيين متغيرها (متغير مستقل ،متغير وابسته و تعاريف ،كنترل شده) طراحي آزمايش فهرست مواد ،روش كار ،گروه متغير و گروه كنترل اجراي آزمايش ( 3بار تكرار -گام به گام -يادداشت وقايع دردفتر كارنما -توجه به زمان) ثبت و سازماندهي نتايج – (جدول و نمودار) نتيجه گيري گزارش كتبي تابلو نمايش (فونت ،16اندازه تابلو ا,ز 70در 100تا 90در -120cmعنوان درشت -تیتر ها متوسط -زمينه سفيد) عنوان خالقانه صفحات گ,زارش کتبی آزمایش صفحه :1عنوان و مشخصات صفحه :2سئوال – تعاريف و فرضیه صفحه 5 -3تحقيق زمينه اي صفحه :6مواد و ر,وش كار صفحه :7نتايج صفحه :8نتيجه گيري صفحه :9منابع و سپاسگزاري طراحی و ساخت • • • • تعریف نیاز تحقیق زمینه ای تعیین مشخصات طرح طراحی مقدماتی و نهایی • • • • • ساخت ،آزمایش ،ثبت داده ها و تحلیل نتایج نمونه اولیه طراحی مجدد ،آزمایش مجدد ،ثبت و تحلیل داده ها در صورت نیاز نتیجه گیری تابلو نمايش گزارش كتبي تابلو نمایش طراحی و ساخت • mohsenmaygoni@yahoo.c om fsarahang@yahoo.com گزارش کتبی طراحی و ساخت • • • • • صفح,ۀ : 1عنوان صفح,ه : 2تعریف نیاز صفح,ه : 3تحقیق زمینه ای ( حداکثر تا صفحه )5 صفح,ه : 6مشخ,صات طرح صفحات 7تا : 10طراحی : صفحه : 7طرح مقدماتی صفحه : 8طرح نهایی صفحه : 9فهرست مواد صفحه : 10روش گام به گام • صفحات 11تا :13ساخ,ت ،آزمایش ،ثبت داده ها و تح,لیل نتایج نمونه اولیه • • • صفحه : 11ساخت نمونه اولیه صفحه : 12آزمایش و داده های آن صفحه : 13تحلیل داده ها • صفحات 14تا :16طراحی مجدد ،آزمایش مج,دد ،ثبت و تحلیل داده ها (در صورت نیاز ) • • • صفحه : 14طراحی مجدد صفحه : 15آزمایش مجدد و ثبت داده صفحه : 16تحلیل داده ها • صفحه : 17نتیج,ه گیری صفح,ه : 18کتابشناسی و سپاسگزاری • اقالم غیر مجاز مواد غذايي مواد سمي شيشه مواد شيميايي كپك دارو مواد تیز و برنده ظروف و مخازن فشرده اسپري هر گونه گل و سنگ عكس جراحي و كالبدشكافي صدمه به جانوران استثناء :مواد بسته بندي و مهر و موم شده راهكارهاي كيفيت بخشي به پروژه علمي -1بازديد علمي (پژوهشکده زيرك زاده ،پارك منابع طبيعي پرديسان – پارک فن آموز) -2آموزش مطالعه صحيح -3آموزش استفاده از فن آوري اطالعات -4آموزش وقايع نگاري – گزارش نويسي -5توجيه اوليا و مربيان -6دعوت از نخبگان براي حضور در جلسات شوراي معلمان و يا در كالس و (مخترعين و برگزيدگان جشنواره خوارزمي)‌ مشخصات :پروژه های علمی نوع پروژه: شماره پروژه: ‌جمع‌آوری : ب :مدل نمایش علمی :الف :تحقیق آزمایش: طراحی و ساخت نام و نام خانوادگی: -1 -2 -3 منطقه: مدرسه : نام معلم راهنما: عنوان پروژه: ‏mohsenmaygoni@yahoo.c ‏om ‏fsarahang@yahoo.com ج:نمایش

51,000 تومان