چگونه یک پروژه علمی انجام دهیم؟
اسلاید 1: جشنواره جابربن حیان پروژه علمی دانش آموزان ابتدایی mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 2: سر فصلهابخش اول : تعریف و هدفبخش دوم: نقشها بخش سوم : چگونگی پروژه بخش چهارم : تابلوها انواع پروژهmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 3: بخش اولتعریف و اهدافmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 4: تعریف پروژه علمی پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانشآموزان دربارهی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی، کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا میکنند. یعنی دانشآموزان سعی میکنند به دقت مشاهده کنند، سؤال بپرسند، جمع آوری اطلاعات کنند، فرضیه بسازند، آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند.
اسلاید 5: چرا جابر بن حیان؟؟؟؟ زندگینامه جابربن حیان ابوعبدالله یا (ابوموسی) جابر، دانشمند سده دوممجموعه بزرگی از آثار در کیمیا، فلسفه، طب، ریاضیات، نجوم، شیمی و موسیقی بیشتر منابع گفته اند که حدود سال 103 تا 107 هجری قمری متولد شد. بیشتر منابع وی را ایرانی و زادگاهش طوس از شهرهای خراسان بوده است جابر سالهای جوانی را در طوس بود و طبق تاریخ (ابن ندیم) به علت مناسب بودن آب و هوای کوفه بعدا در کوفه مشغول به کار شد و به شغل کیمیا گری و اکسیر پرداخت .بیشتر مولفان تصریح دارند بر اینکه او از شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام بود بسیاری از کتب منسوب به جابر، اصل عربی در دست نیست و فقط ترجمه های لاتینی آن موجوداست.بی شک ،وی اولین مسلمانی است ،که شایستگی کسب عنوان شیمیدان را دارد.
اسلاید 6: اهداف1- زمینه ی تحقق اهداف دوره ابتدایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را به ویژه در زمینه های زیر فراهم می نماید. الف)اهداف اعتقادی: خداوند را دوست دارد و او را بهترین یار و کمک می داند. ب) اهداف اخلاقی راستگو و امین باشد. احترام به بزرگترها را وظیفهی خود میداند و به نظرات آنها توجه میکند. برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش میکند. امیدوار و با نشاط است و از مواجهه ی با مشکلات نمی هراسد. به همکلاسان و همسالان خود در انجام وظایف یادگیری کمک میکند. نظم و انضباط را در خانه و مدرسه و اجتماع رعایت میکند. ) اهداف علمی – آموزشینسبت به شناخت پدیده ها کنجکاو است. در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن معارت کافی دارد. با زبان فارسی آشنایی دارد و می تواند از کتاب و روزنامه استفاده کند. به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاع رسانی در زندگی آگاه است. ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی میداند.مهارت های اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است. با نحوه ی یادگیری خود تا حدودی آشناست.به مطالعه کتاب علاقمند است.
اسلاید 7: د) اهداف فرهنگی – هنریبه زیبایی های طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن ها را دوست دارد.ذوق و خلاقیت هنری خود را در انجام فعالیت ها نشان می دهد. ﻫ) اهداف اجتماعیبه حق خود قانع است و حقوق دیگران را رعایت میکند. به انجام وظایف و مسئولیتهایی که بر عهدهی او میگذارند پایبند است. نظرات اصلاحی دیگران را در مورد خود می پذیرد. اشتباهات دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر میدهد. در برابر خدمت دیگران قدرنشناس است و از آنها تشکر میکند. آداب سخن گفتن را رعایت میکند. خدمت کردن میهن و مردم خود را دوست دارد.و) اهداف زیستیاز حواس خود به خوبی محافظت و استفاده میکند. در حفظ محیط زیست کوشاست.نکات ایمنی را می داند و رعایت میکند. در حفظ سلامتی خود و دیگران تلاش میکند.
اسلاید 8: 2- این طرح همچنین زمینه تحقق اهداف دوره ابتدایی در سند برنامه راهبردی آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی را به ویژه در زمینه های زیر فراهم میآورد. افزایش کیفیت فرآیند ها و برون دادهای نظام آموزش و پرورش ابتداییتوسعه یادگیری مشارکتی و روش های نوین و فعال تدریس با تأکید بر حضور فعال دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری و توسعه مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای زندگی در عصر حاضر ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس با محوریت فعالیت های یادگیری و استفاده از کتاب های درسی به عنوان یکی از ابزارهای آموزشیتعامل مؤثر با خانواده ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد مرتبط و استفاده از فرصت های موجود.بهره گیری فعال از فناوری های نو پدید ارتباطی و اطلاعاتی در آموزش ابتدایی و دسترسی آسان به معلمان و دانش آموزان به آنهادر تمامی مراحل انجام پروژه های دانش آموز لازم است به تفکرپرداخته سپس و تصمیم گیری نماید، و این یکی از اهداف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان دوره ابتدایی می باشد.
اسلاید 9: 3- اجرای این طرح به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی نیز کمک خواهد کرد که شامل: مشاهدهطراحی تحقیقبرقراری ارتباطپیش بینیتشخیص متغیرها فرضیه سازیکاربرد ابزار اندازه گیری تفسیر یافته ها و نتیجهگیری
اسلاید 10: 4- تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان نظیر: تصمیم گیری حل مسئله برقرای ارتباط مؤثر با دیگراندوست یابیسخنرانی و دفاع از کار خود در جمع خود آگاهی تفکر عزت نفس مدیریت هیجانات روابط بین فردی و همدلیmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 11: 5- کسب نگرش های ضروری شامل رعایت نوبت نظافت درکار و ظاهرتوجه به محیط اطراف پرساده کنجکاوی و جستجوگری شرکت فعال در کارها همکاری و قبول مسئولیت در گروهپشتکار در حل مسائل تحمل نظر مخالف علاقه به حفظ محیط زیستارائه پیشنهاد برای حل مشکلاتقانون پذیری انعطاف پذیری و قبول اشتباهات جسارت مخالفت با نظریات غلط توجه به صحبت های دیگران قبول مسئولیت های6- شناخت استعدادهای فردی دانش آموزان و هدایت آنها به سوی شکوفایی آن. 7- کمک به ارتقاء و رشد دانش آموزان در دروس مختلف (ارائه ی مواد درسی به صورت تلفیقی)8- تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی براساس تفکر در نظام آفرینش.
اسلاید 12: 9- ایجاد موفقیت مناسب برای ارزشیابی توصیفی از عملکرد دانشآموزان ارزشیابی از پروژه های علمی در طی انجام فرایند پروژه و در پایان آن صورت میگیرد و دقیقاً با نکات و موارد ذیل که در بحث ارزشیابی توصیفی به عنوان ویژگی های آن برشمرده شده است همخوانی دارد: توجه به ارزشیابی به مثابه ی ابزار یادگیریتأکید بر معیارها و ملاک های موفقیت در فرآیند آموزشتوجه به حیطه های مختلف یادگیری به جای تأکید صرف به حیطه شناختیتغییر در رویکرد ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی. توجه به اقدامات اصلاحی، جبرانی و تکمیلی در فرآیند آموزش. افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیریایجاد زمینه بروز و رشد خلاقیت توجه به انتظارات برنامه درسی به جای توجه صرف به انتظارات کتاب درسیmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 13: بخش دوم نقشها
اسلاید 14: نقش ها و مسئوليت ها در پروژه علمی جهت تحقق كامل اهداف يك پروژه علمي و براي اينكه دانش آموزان بتوانند از فرصت هاي كسب تجربه در جريان پروژه خود حداكثر استفاده را به عمل آورند هر يك از افرادي كه در انجام پروژه دخالت دارند (دانش آموز، معلم راهنما و والدين) بايد به خوبي مسئوليت هاي خود را شناخته و نقش خود را به موقع و به اندازه ايفا نمايند.
اسلاید 15: نقش دانش آموزان انتخاب يك موضوع براي پروژه، دنبال كردن دستورالعملهاي مربوط به نمايشگاه علمي مدرسه و در نهايت كسب موافقت مدرسه براي انجام پروژه مورد نظر. انجام و تكميل پروژه خودساخت يك تابلوي نمايش- متناسب با توانمندي و پايه دانشآموز و نوشتن يك گزارش كتبي جهت شرح و توصيف پروژه خود (معمولاً دانش آموزان پايه هاي چهارم و بالاتر قادرند اين مرحله را مستقل انجام دهند و دانش آموزان پايه هاي پايين تر نياز به كمك معلم و والدين دارند.)توضيح و تبيين پروژه خود براي ساير دانشآموزان و بازديدكنندگان در جريان نمايشگاه پيروي از دستورالعمل هاي مربوط به ايمني نمايشگاه علمي
اسلاید 16: نقش معلمان ايجاد انگيزه در دانش آموزانايفاي نقش يك مشاورپشتيباني از ايده هاي دانش آموزان و ارتقاي خلاقيت آنهانشان دادن اشتياق نسبت به پروژه دانش آموزان، پي گيري مداوم و تحسين كار آنانتماس با افراد متخصص جهت ايفاي هر چه بهتر نقش خود به عنوان معلم راهنماي دانش آموزجور كردن تجهيزات خاص در صورت نيازكنترل املاء و نگارش نوشته هاي تابلوي نمايش و گزارش كتبيتأئيد نهايي كامل بودن پروژه براي ارائه به نمايشگاهبرقراري يك محيط امنفراهم نمودن شرایط استفاده از كتابخانه و پزوهشسرا يا ملاقات افراد متخصص
اسلاید 17: نقش والدينمطالعه دستورالعمل هاي مربوط به پروژه علميارائه اطلاعات درباره موضوع پروژه به عنوان يك فرد مطلعتدارك وسايل و كمك به استقرار تجهيزات بردن دانش آموز به كتابخانه يا ملاقات افراد متخصص فراهم كردن فضايي مثل پاركينگ يا اتاق براي كار كردن دانش آموز روي پروژه نشان دادن علاقه و تشويق دانش آموز به تكميل پروژهاطمينان از ايمني دانش آموز و پيروي او از دستور العمل هاي ايمني نمايشگاهبرنامه ريزي و مديريت زمان هاي مربوط به انجام كارهاي پروژه و اتمام آنها گوش دادن به توضيحات شفاهي فرزندشان درباره پروژه درك اين مسئله كه دانش آموز بايد خودش پروژه را انجام دهد. هدف اصلي پروژه علمي اين است كه دانش آموز مهارت هاي دانشمندان را بياموزد، روش علمي را بفهمد و از تجربه كردن لذت ببرد. درك اين مسئله كه لازم نيست پروژه علمي گران قيمت باشد.
اسلاید 18: بخش سوم چگونگی پروژهmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 19: چگونه يك پروژه علمي را انجام دهيد؟مخاطب دانش آموز1-دفتر يادداشت تهيه كنيد.2- عناوين مختلف علمی را كنكاش كنيد و با نيروي فكرتان يك موضوع جديد براي پروژه خود بسازيد.
اسلاید 20: 3- نوع پروژه را مشخص كنيد 4- موضوع مورد علاقه را به يك پروژه علمي تبديل كنيد. د: طراحی و ساخت
اسلاید 21: 5- ارائه پروژه به نمايشگاه: الف: دفتر كارنما ب: تابلو نمايش ج: گزارش كتبي د: مواد نمايشیmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 22: الف) طبقه بندی دفتر كارنما اقلام مشابه و قابل دسترس (دانه انگوري- پر- فسيل- برگ)تحقيق زمينه اي ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) سازماندهي تحقيقات زمينهاي شباهت و تفاوت ها (سنگ صاف ناصاف)طبقه بندي كاربرد(گياهان دارويي، خوراكي، صنعتي)عملكرد(عدسي ها)تهيه مجموعه و تابلو نمايش
اسلاید 23:
اسلاید 24: ب) نمايش علميانواع نمايش علمی مدل نمایش تحقیقmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 25: 1- تحقیقجمع آوري اطلاعات در مورد يك موضوع و ارائه گزارش علمي (تحقيق در باران اسیدی) (تحقیق در مورد طب سوزنی)انواع روش تحقیق مشاهده مستقيم( تحقیق میدانی) منابع مختلف اطلاعاتي ( تحقیق کتابخانه ای ) تلفیق دو روش بالاmohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 26: 2- مدلالف:اشياي خيلي كوچك (ملكول) ب:اشياي خيلي بزرگ (منظومه شمسي) ج: اشياء به سادگي دردسترس نيست (اندام ودستگاههاي بدن) د: وسايلي كه به ندرت دردسترس است (هواپيما)(مدل برشي از شيء و یا به صورت كامل ساخته مي شود.)
اسلاید 27: 2- نمایش علمیچرايي و چگونگي عملكرد اشياء (نحوه كار قطب نما)نمايش يك واقعيت يا اصل عملي (بالارفتن رنگ از ساقه گل ميخك)(نمايش رنگين كمان)
اسلاید 28: نحوه كار پروژه نمايش علمي 1- دفتر كارنما2- عكس 3- نوع نمايش علمي را مشخص (تحقيق، مدل، نمايش)4- وسايل را تهيه كنيد. 5-تحقيق زمينه اي ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) 6- شرح نمايش 7-نتيجه گيري8-تهيه تابلو نمايش (سپاسگزاري را فراموش نكنيد.)
اسلاید 29:
اسلاید 30: نحوه كار پروژه آزمايشدفتر كارنما مديريت زمان (توجه به جدول زمان بندي)انتخاب موضوع و تعريف مسئله جمع آوري اطلاعات ) منابع،كتاب ،سايتها ،افراد مطلع) فرضیه سازيتعيين متغيرها (متغير مستقل ، متغير وابسته و تعاريف ، كنترل شده)طراحي آزمايش فهرست مواد، روش كار، گروه متغير و گروه كنترلاجراي آزمايش (3 بار تكرار- گام به گام- يادداشت وقايع دردفتر كارنما- توجه به زمان) ثبت و سازماندهي نتايج – (جدول و نمودار)نتيجه گيري گزارش كتبي تابلو نمايش (فونت 16، اندازه تابلو از 70 در 100 تا 90 در 120cm-عنوان درشت- تیتر ها متوسط - زمينه سفيد)عنوان خلاقانه
اسلاید 31:
اسلاید 32: صفحات گزارش کتبی آزمایشصفحه 1: عنوان و مشخصاتصفحه 2: سئوال – تعاريف و فرضیهصفحه 3- 5 تحقيق زمينه ايصفحه 6: مواد و روش كارصفحه 7: نتايجصفحه 8: نتيجه گيريصفحه 9: منابع و سپاسگزاري
اسلاید 33: تعریف نیازتحقیق زمینه ایتعیین مشخصات طرح طراحی مقدماتی و نهاییساخت ، آزمایش ، ثبت داده ها و تحلیل نتایج نمونه اولیه طراحی مجدد ، آزمایش مجدد ، ثبت و تحلیل داده ها در صورت نیاز نتیجه گیریتابلو نمايشگزارش كتبي طراحی و ساخت
اسلاید 34: تابلو نمایش طراحی و ساخت mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 35: گزارش کتبی طراحی و ساختصفحۀ 1 : عنوانصفحه 2 : تعریف نیازصفحه 3 : تحقیق زمینه ای ( حداکثر تا صفحه 5)صفحه 6 : مشخصات طرحصفحات 7 تا10 : طراحی : صفحه 7 : طرح مقدماتیصفحه 8 : طرح نهاییصفحه 9 : فهرست موادصفحه 10 : روش گام به گام صفحات 11 تا 13: ساخت ، آزمایش ، ثبت داده ها و تحلیل نتایج نمونه اولیهصفحه 11 : ساخت نمونه اولیهصفحه 12 : آزمایش و داده های آنصفحه 13 : تحلیل داده هاصفحات 14 تا 16: طراحی مجدد ، آزمایش مجدد ، ثبت و تحلیل داده ها (در صورت نیاز ) صفحه 14 : طراحی مجددصفحه 15 : آزمایش مجدد و ثبت داده صفحه 16 : تحلیل داده ها صفحه 17 : نتیجه گیریصفحه 18 : کتابشناسی و سپاسگزاری
اسلاید 36:
اسلاید 37: راهكارهاي كيفيت بخشي به پروژه علمي 1- بازديد علمي (پژوهشکده زيرك زاده، پارك منابع طبيعي پرديسان – پارک فن آموز)2- آموزش مطالعه صحيح3-آموزش استفاده از فن آوري اطلاعات 4-آموزش وقايع نگاري – گزارش نويسي5-توجيه اوليا و مربيان6- دعوت از نخبگان براي حضور در جلسات شوراي معلمان و يا در كلاس و (مخترعين و برگزيدگان جشنواره خوارزمي)
اسلاید 38: مشخصات: پروژه های علمی شماره پروژه: نوع پروژه:جمعآوری : نمایش علمی: الف :تحقیق ب: مدل ج:نمایشآزمایش: طراحی و ساخت نام و نام خانوادگی:1-2-3-مدرسه : منطقه: نام معلم راهنما:عنوان پروژه:mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.