کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

چگونگی تهیه شرح شغل، شرایط احراز و شرح وظایف پست های سازمانی با استفاده از روش تجزیه و تحلیل شغل

chegonegie_tahie_sharhe_shoghl_sharayete_ehraz_va_sharhe_vazayefe_posthaye_sazmani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چگونگی تهیه شرح شغل، شرایط احراز و شرح وظایف پست های سازمانی با استفاده از روش تجزیه و تحلیل شغل”

چگونگی تهیه شرح شغل، شرایط احراز و شرح وظایف پست های سازمانی با استفاده از روش تجزیه و تحلیل شغل

اسلاید 1:

اسلاید 2:

اسلاید 3: تجزیه و تحلیل شغلJob analysisتعریفکارشکافی، مطالعه و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغلعبارتست از مراحلی برای تشخیص خصوصیات و ویژگیهای لازم برای انجام موفقیت آمیز یک شغل و بررسی شرایطی که شغل در آن انجام می پذیرد.در تجزیه و تحلیل شغل باید به 3 سوال اساسی پاسخ دهیمچه نوع کارها و فعالیتهایی تشکیل دهنده شغل است.چگونه این کارها و فعالیتها باید به انجام برسد.شاغل باید از نظر دانش، مهارت و یا رفتار چگونه باید باشد. هنگام تجزیه و تحلیل شغل باید توجه داشت که شغل را آنچنان که انجام می شود گزارش کرد، نه آنچنان که در گذشته انجام می شده یا آنچنان که باید انجام شود، یا آنچنان که در سازمانها و موسسات مشابه انجام می شود. مطالعه و بررسی اینکه شغل چگونه باید انجام گیرد، بعد از تجزیه و تحلیل شغل صورت می گیرد.

اسلاید 4: الف) تهیه و تنظیم شرح شغل شاملشناسنامه شغلشرح وظایفمسئولیتهاارتباطات و اختیاراتشرایط کارسایر اطلاعاتی که بتواند شغل را بشناساند.ب) تهیه و تنظیم شرایط احراز شغلمدارک و رشته های تحصیلی مورد نیازدوره های آموزشی و کارآموزیتجربه لازمخصوصیات روحی و جسمانی شاغلدورنما و شرایط ارتقای مسیر شغلیخصوصیات و ویژگیهای لازم دیگرهدف از تجزیه و تحلیل شغل

اسلاید 5: مراحل تجزیه و تحلیل شغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریزشناخت کلیت سازمانمطالعه شرح وظایف دیگر دانشگاهها در حوزه مربوطهترسیم نمودار سازمانی و بررسی و تجزیه و تحلیل آنترسیم نمودار پرسنلی حوزه مربوطه و تجزیه و تحلیل آنانتخاب مشاغل برای تجزیه و تحلیل (کل جامعه آماری در حوزه ریاست و معاونتها) تکمیل پرسشنامه تجزیه و تحلیل اطلاعات و تنظیم شرح شغل و شرایط احراز و شرح وظایف پستهای سازمانیتهیه و تنظیم اهداف رسالت ماموریت استراتژی ها مطالعه شرح وظایف دانشگاه، معاونت، مدیریت، ادارات و گروهها و پستهای سازمانیپرسشنامه بسته توسط شاغلپرسشنامه باز توسط اعضای تیم حوزه مربوطه بصورت مصاحبه انفرادی نمودار سازمانی نمودار پرسنلی شرح وظایف دانشگاه، مدیریت و ادارات حوزه ریاست شرح وظایف رئیس دانشگاه، مدیر، روسای اداره / گروه و پستهای سازمانی حوزه ریاست شرح وظایف معاونت، مدیریت، اداره یا گروه شرح وظایف معاون، مدیر، رئیس اداره / گروه و پستهای سازمانی حوزه مربوطه

اسلاید 6: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل شغلتهیه طرح سازمان و برقراری ارتباطاتتعیین شرح شغل و شرایط احرازتعیین شرح وظایف سازمان، معاونتها و واحدهای تابعه و مسئولین آنهاتعیین شرح وظایف پستهای سازمانیتعیین خط مشی برای عملیات کارمندیابی، انتخاب و انتصاب، آموزش و حقوق و مزایاافزایش بازدهی کاربرقراری سیستم ایمنی و جلوگیری از حوادث و خطراتکمک به اصلاح روشها و فرایندهای انجام کاراندازه گیری کارآیی و تعیین میزان شایستگی کارکنانکاهش نارضایتی و ناعدالتیمیزان اثربخشی تجزیه و تحلیل شغلتعهد مدیران سازمانچگونگی جمع آوری اطلاعاتنحوه تجزیه و تحلیل اطلاعاتبهبستگی دارد.

اسلاید 7: شرح شغلنحوه انجام وظایف، مسئولیتها، تکالیف، اختیارات، شرایط کار و سایر اطلاعاتی که شغل را بشناساند.الف) شناسنامه شغلعنوان شغلمحل شغلگروه و طبقه (ورود به شغل)عنوان سرپرست مستقیمنویسنده شرح شغلتاریخ تهیهتصویب کننده (رئیس واحد)خلاصه شغل: وظایف اصلی بصورت کلی بیان می شود.هدف شغل: از انجام این شغل چه قسمتی از اهداف کلی سازمان تامین می شود که بصورت تعریف کلی از شغل ارائه می شود.شرح وظایف: شرح وظایف پست بصورت مشروح و با در نظر گرفتن میزان، نوع و نحوه انجام آن بیان می شود.ب) شرح وظایف

اسلاید 8: ج) مسئولیتها: براساس وظایف و اختیاراتی که به شاغل داده می شود چه مسئولیتهایی در قبال سازمان و مسئولین مربوطه دارد.چ) ارتباطات و اختیارات: نوع ارتباطات اداری متصدی شغل با دیگران، در داخل و خارج سازمان را بیان می کند.حدود اختیارات، محدوده تصمیم گیری و تعداد افرادی که از او بطور مستقیم و غیر مستقیم دستور می گیرند.ح) شرایط کار: شامل شرایط محیط کار مثل سروصدا، گرما یا سرمای شدید، خطرات کار و دیگر شرایط کار را بیان می کند.خ) سایر اطلاعاتی که بتواند شغل را بشناساند.

اسلاید 9: شرایط احرازشرایط لازم در فردی که بتواند شغل را بنحو احسن و منطبق بر استانداردهای کار انجام دهد.الف) مدارک و رشته های تحصیلی مورد نیازب) دوره های آموزشی و کارآموزی مورد نیاز جهت استخدام انتصاب حین خدمت(این قسمت از شرح وظایف باید به تایید واحد آموزش دانشگاه رسیده باشد)ج) تجربه لازم (جهت انتصاب)چ) خصوصیات فیزیکی و روحی و روانی شاغلح) دورنما و شرایط ارتقای مسیر شغلیشاغل طی سوابق خدمتی به چه مشاغلی می تواند ارتقاء و انتصاب یابدخ) خصوصیات و ویژگیهای لازم دیگر از بین مدارک تحصیلی مندرج در طرح طبقه بندی مشاغل، مدارکی که بیشترین انطباق با شرح وظایف را داشته باشد انتخاب می کنیم. در صورتی که خارج از طرح طبقه بندی رشته تحصیلی دیگری منطبق با شغل باشد (ارتباط واحدهای درسی گذرانده یا وظایف اصلی و فعالیتهای شغل) به مدیریت تشکیلات پیشنهاد، تا جهت اصلاح طرح طبقه بندی به شورای امور اداری یا هیئت امناء ارسال شود.

اسلاید 10: موارد قابل توجه در تنظیم پرسشنامه ها بخشنامه ای از طرف کمیسیون تحول اداری جهت جلب همکاری معاونتها و مدیریتها و سرپرستان حوزه مربوطه ارسال می شود و ضمن آن نحوه تکمیل پرسشنامه ها نیز توضیح داده می شود. به تعداد کارکنان (رسمی و پیمانی) واحد مربوطه پرسشنامه بسته و باز تحویل مسئولین بخشها می گردد. برخی پستهای سازمانی که بلاتصدی بوده و همتراز آن مشاغلی هم نداشته باشند، تکمیل پرسشنامه بسته و مصاحبه با سرپرست مستقیم واحد سازمانی انجام می گیرد. مسئولین بخشها و اعضای تیم پرسشنامه های بسته و باز را تحویل شاغلین داده و از آنها می خواهند پرسشنامه بسته را تکمیل و پرسشنامه باز را مطالعه و آماده مصاحبه شوند. هماهنگی انجام مصاحبه بهتر است واحد به واحد انجام شود نه پراکنده. مسئولین بخشها و اعضای تیم طی هماهنگی های قبلی به واحد مراجعه و پرسشنامه بسته را تحویل گرفته و شروع به مصاحبه یا سوالات پرسشنامه باز می نمایند. طی بخشنامه صدرالاشاره از کارکنان خواسته می شود تا سررسید روز مصاحبه، کلیه اقدامات، فعالیتها و وظایفی که انجام می دهند در برگهای مخصوص ثبت نمایند (جهت تکمیل بهتر و راحتتر پرسشنامه به روش مصاحبه) ایجاد ارتباط صمیمی با کارکنان بخش مربوطه هنگام مصاحبه با شاغل از ایشان بخواهیم زمان انجام وظایف و تعداد تکرار آنرا حتی الامکان دقیق محاسبه نمایند.

اسلاید 11: موارد قابل توجه در تنظیم شرح شغل و شرایط احراز اطلاعات پرسشنامه ها (چند پرسشنامه مربوط به یک شغل) مطالعه، بررسی و پس از تجزیه و تحلیل در محل های مربوطه درج می گردد. تایید فرم شرح شغل و شرایط احراز و شرح وظایف پستهای سازمانی توسط: 1. سرپرست مستقیم 2. مدیر واحد 3. معاونت ذیربط 4. مدیر تشکیلات تصویب شرح شغل و شرایط احراز و شرح وظایف پستهای سازمانی توسط: 1. کمیته اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل 2. کمیته اصلاح ساختارهای تشکیلاتی 3. کمیسیون تحول اداری شرح شغل و شرایط احراز در 4 برگ تایپ و به اشخاص و واحدهای زیر فرستاده می شود. 1. شاغل 2. واحد ذیربط 3. واحد تشکیلات 4. دبیرخانه کمیسیون تحول اداری شرح وظایف پستهای سازمانی حاویخلاصه شغلهدف شغل در 3 برگ تایپ و به تاییدشرح وظایف می رسد.1. سرپرست مستقیم2. رئیس واحد3. مدیر تشکیلات

اسلاید 12: خسته نباشيد.پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید