آموزشسایرتحقیق و پژوهش

چگونگی نگارش مقاله فارسی

صفحه 1:

صفحه 2:
* شیوهای استناد وتهیه منابع

صفحه 3:
ee 3 000000 * پروهش زمانی کامل است که نتایج امن در اختیار < كدارده قوق eS Or ea ‏اقدامات علمی خود را در اختیار ساير پخروهشگران و علاقهمتدان‎ 0 ‏ا ا ا ا‎ كمكى نخواهد كرد .

صفحه 4:
Ty eee ene ery Sera ٩5۰( ‏نگرفته است . بنا به گنته مک برنی‎ ‏رو‎ ee near eee ‏و به هم پیوستن دانش فراهم آمده از سوی فد‎ )]0550( ” ‏دانشمندان رشد و كستترش مى يابد‎

صفحه 5:
‎rele‏ ار ا لك ا ا ا هست ۰ کمال تحقیق در این است که نوشته شود و" این مهمتسم , خوانده شود . به راستی تحتیق به دو تس نیازمند است : آلن کس که حقیقتی را فرا می دهد و ان که ‎SN prover‏ ۱

صفحه 6:
‎(elle‏ دادن پژوهش و مر ‏بایگانی کردن آنها هیچ گونه حدمتی به بیش ‏شود. ‎AOC pe eee) is‏ تم در آورد و آنهارابه نحو مقتضی در احتیار ‎pie abe‏ = )10

صفحه 7:
‎eg‏ ین ششهای یخ‌وهشگران در رشته مورد علاقه اش كا مر وت آنان و پیشرفتهای علمی هماهنگ نماید .

صفحه 8:
و رد ترس پیدا کنند تا با استفاده از آنها فعالینهای علمی حو ۱ ۱ ‎aarer sy‏ ل ‎SUS ene cee‏ دسترس به خودى خود علم به حساب نمى ‎eI‏ را ‎eee)‏ ا ا ‎Sy‏ ‏بتوانند بم یاه آلن يافته ها نظرریه های علمی را که ستونهای ی 2

صفحه 9:
نت ترا - * همد اينها مستلزم أن است كه يوه ‎SyACs eer‏ ۱ ی ‎SO OO er er em ELLOS‏ ‎ee‏ ا 3

صفحه 10:
مزر نار سا نوشته هاست ؛ بعنی افتقال یک بیا به طورش سكت تن راک ‎Se)‏ ا ار رسد و این محله هایر‌ای هم گزارش = ‎Ryne?)‏ ی اختصاص می دهند , رعایت اصل احتصار ی ايجار ‎Von‏ وینرگی نكارش مقاله علمي است.

صفحه 11:
1 پنروهشگران از یافته های علمي یک ۴۳۲

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
موس ای ‎Cie USO rer nO ibd‏ را ؟ (۳ چکید ه *؟ ( مقدمه وت ۱ 2 لمكت ا له

صفحه 16:
سا را را ۳« سخن دیگر ؛ عنوان باید به طور حلاصه ‎aN‏ لد را نشان دهد . مثالى از يى عنوان 2و8 د تائيس تغييس شكل حروف ىم سرعت ‏خواندن .

صفحه 17:
* همجنين عنوان يز وهشنامه بايد حذاب باشد ‎٠‏ ‏دیگ » عنوا ن‌باید به گونها تلد 7 كان را که مه ‎eer EE Bee‏ ار ‎ae ea ee‏ ‎Ser eer See Been‏ 5

صفحه 18:
براى عنوان يئر وهشنامه ييشنهاد شده ‎٠١‏ تا ؟ ا

صفحه 19:
*در صفحه عنوان پم وهشنامه,به دش 9 ی زيس أن نام مؤسسه متلا دانشکده یا دانشکاهی هه يك از مؤلفان :يا يزوهشكران در لن مشعول 25

صفحه 20:
‎eer arear lees tari‏ ار ‏آورده می شود که چکیده نام دارد - * چکیده به خواننده کمک می کند تا به سرعت از محتوی ‎tsi‏ ب ترس لب ات تن ات نی مت بررستتاس را ‏قن اناق بهد يانه 2 = ‎rere)‏ 0

صفحه 21:
اید خوداري نمایید . ‎ere I‏ ار زبان خودتان خلاصه نماييد . ‏اصطلاحات مهم و كليدي را در چکیده بیاورید.

صفحه 22:
ati 2 ‎e‏ براي شماره ها از ار دوازده 2 ‏» فقط گزارش کنید . ارزشيابي و نقد و ال از 3 نكنيد . اين موارد ار ‏©. در نوشتن مطالب از زمان كذشته استفاده كنيد.

صفحه 23:
بو كك ‎e‏ )60( مقالات ‎(ike) ) ene cate‏ | 9 ار زر پژو هشهاي مختلف . پژو هشهاي دسته دوم 7 در زبان فارسي غالباً به پژوهشهاي كتابخانه اي شناخته شد ه اند ,

صفحه 24:
‎guialye‏ 555 انجمن ا ۱ ‎(EO “EdOO =‏ كلمة د ‎pared‏ است.,

صفحه 25:
ال ار * مسئلة مورد پژوهش ۰ حتي المقدور در يك جمله * آزمودنیها با ذکر ويژگيهاي ضروري » مانند تعداد ۰ بو ع و مانند اينها ا ل ل ل ا 2 ار داده ها » نام آزمون آماري ؛ و ساير موارد ضرورزي ‎BOIS ere ren era eer‏ © نتايج و كاربرد ها

صفحه 26:
J Ra veal ‏موضوع مقاله » در يك جمله‎ ‏هدف ء تزء و مفهوم اصلي مقاله‎ ‏دامنة پژوهش يعني اينکه تمامي پژو هشهاي مربوط به موصو‎ ا ‎eR‏ ا مثلاً آنهايي كه از يك زمان مشخص به بعد انجام شده آند > مورد ‎res <5‏ 0 0 ‎octal ay ge lia e‏ ا ار رنب ‎

صفحه 27:
شوند : ‎ere:‏ ‏هدف رژ ‎res :‏ ‎oe =e‏ 2 مكدودر ‎es 0۰‏ 4 جیگ پا فرط ‎is ۲‏ ۳ وهشهاي مرب ‎Ee‏ ‎EE‏ ‏0 ۳9 بطه بآ

صفحه 28:
‎pooper‏ رت یزار بايد در دو یا سه پاراگراف به ط فشرده و منسجم توضیح داد و ت ‏ روشني از آنچه در پژوهش انجام کر 24" ۳ ‎een ee‏ 0 خوانندگان گذاشت

صفحه 29:
* در مقدمه مقاله ‎ees‏ و پيشینه موضوع مور قرار ميكيرند. © در مقالات ت تحفيقات تجربي بحث مفصل تاريخ د 0 ‎eee ae rerqer es oo‏ را كلي تر موضوع پرداخت. ‏* در معرفي تحقیقات دیگران خلاصه هاي آنها را موز آئيك وار كنار هم قرار ندهيد.

صفحه 30:
‎٩‏ تحفیقات را بایکدیکر د 0-5 و درار ند ‎ss te eB eke Bre)‏ ‎ea Cg ay re‏ ر دار برقرار نماييد. ‏ا مره تحقيق به عمل أوريد و أن را به موضوع خودتان ربط دهید. ‎

صفحه 31:
و له لا رترب ار داده ها و نحوه اجراي پژو هش معرفی 9 ‎Pea CGE CE‏ و طريق خواندن اين بخش با نحوة انجام يُرَواهفة” ضروري به طور خلاصه در اينجا نوشته شوند .

صفحه 32:
وت سر ‎ats,‏ ‏و ‏دقت و با رعایت کلية جزییات تکرار کنند"

صفحه 33:
نتایج پژو هش با بخش روش اعنبار بط ی رل زب ۱ تمامي مراحل و اجزاي ضروري روش يزوهش در اين قسمت أورده شوند . با اين حال دادن توضيحات اضافي بايد خوداري كرد

صفحه 34:
9 و 6 كد درمقاله هاي تجربي تشکیل مي شود: ۶ )-آزمودنیها یا شرکت کنندگان ‎٩‏ وسیله و ابزار ‎O°‏ شیوه اجرا ‏و

صفحه 35:
‎eer EOI‏ رن کش کر( ‏تحفیق »جنس و سن و سایر ‎fez be}‏ ع ‏ل د ‏© جنانجه آزمودنيها به جند كروه تقسيم میشونده‌تعداد آنها ذکر ميشوند,

صفحه 36:
* در این قسمت ابزاررها یا وسایل تحفیق معرف © اگر وسیله مورد استفاده یک ابز ار استاندارد و؛ استءذكر نام 0 ‎QI‏ ا ا ا ا ‎jE oes‏ ل ار ‎vi)‏ 00 پايايي( ]1۱1 6۱۱30)پرسشنامه و آزمونها الز امي است.

صفحه 37:
(Procedure)issitse * تمام مراحل اجراي تحفیق به طور حلاص و ميشود. و زا گواه .دستور العملهايي که به از مودنیها داده شده. * طریق اعمال متغیر مستفل و تعریف متغيرها

صفحه 38:
*گاهي به جاي عنوان شیوه اجرا نیوه۲ ال د طرح تحقیق به نقشه کار محفق گفته ۱:4۰ © هدف طرح تحقيق جداسازي و مطالعة نَائَيْرٌ متغير مستقل بر متغير وابسته است.

صفحه 39:
تس ۳ تا( دا اناکه ۳8 5 یتست ‎et eo‏ 5 آنچه به دست آمده | ارائه مي شود . همجنين سر را تحلیل و تفسیر ‎mee eo‏ شده است اطلا ‎jk‏ ‎Sb ere ee‏ ل ‎SE‏ ‏پژو هشهاي آزمايشي هم از آمار توصيفي استفاده مي شود 5 هم 3 ‎Be‏ استنباطي

صفحه 40:
۳ یه ا ۲ ٩در‏ ارانه بافثه ها و نت دکر این نکن که ؟ فرضيه رد و كداميك تاييد نشد هائد رز ۲۰ بر او وس نتایج را با استفاده جدول وشکل نشان دهید. ۳ از جدول وشکل در صورتي مجاز است که خواننده را در فهم نتایج کمك کند.

صفحه 41:
© در تا ۳ هأ و جدول اها أشا 1 اه رل سر سرب 2 ‏زر‎ eS eS SU ‏متن مورد استفاده قرار دهید.‎ * شكل ها و جدول هارا شماره كذاري كنيد. © شماره و توضيحات در بالا آنها مي آيند.

صفحه 42:
ا ا را © يافته ها ‎Csi ee ere‏ ‎Pes Sewer hae eee)‏ 5 ‎tS ED Ie‏ رو رت نت تحقیق هاي قبلي روشن گردند. و( * در تنظیم این قسمت سعي شود نتایج با توجه به نظریه هاي موجود تبیین گردند.

صفحه 43:
وق ان ( ا الا ا ار ا ل ا کر سوالات ياسخ دهند: © )- تحقيق من جه كمكي به بيشبرد علم كرده است؟ ee ‏ا ا‎ LOWE ‏ا ا ا‎ ONES a ‏كمكي كردهاست؟‎ ‎Beco a‏ ل ا ا ل ل ا ‏است.؟

صفحه 44:
7 مربوط ييوند ميابند. و میشود. ا ا * مشكلات و نقاط ضعف تحقيق ‎VIE Ce NE COP eSe ee eer‏ ا ا ا

صفحه 45:
ات 2 متن به آنها استناد كرده و يا مورد استفاده قرآار داده ايد در فهرست مراجع بياوريد .

صفحه 46:
مندرج در فیرست مراجم نیز استذا 1 زد ‎coe Gee‏ رت در (- مراجع بیاید که متن پژو هشنامه به ان اد ‎IER)‏ ل ا ل به آلسن اشاره يا استناد شده است نيز بايد در فهرست مراجع ذكر شود .

صفحه 47:
© استناد كردن يا سند ‎SDE‏ ‎Teele‏ رل کر ۳ ویژه پژو هشنامه است . منظور از استناد این ۱ كه نويسنده جكونكي استفاده از انديشه هاي ديكرار را به خواننده معرفي نماید . نخستین مطلبي که در ‎FTCe)‏ ا ‎ere‏ 7 مستند شود.

صفحه 48:
ا 0000 ا ا اا 2 ORa NE RISC Cig PSE EC = . ‏همخواني دارند با ذکر منبع موارد را مشخص کنید‎ Se Ee SRO SO ‏ا‎ Se as ‏دهیدمنبع آن را ذکر کنی تا اگر خواننده خواست اطلاغات بدشتر ی‎ ‏دربارة آن کسب نماید بدانید که به کجا مراجعه کند.‎

صفحه 49:
‎al. Ged cl. ih‏ مرس ‎eee‏ رس 2 نيست . با اين حال » اكر از يكي آر م پاولف یا فروید مطلبي را عینا نقل مي كنيد در ‎۱ ere)

صفحه 50:
و ار( ۰ ‎ype reo prey covey fe Wy‏ ات لا شديد مطلبي را از كسي نقل كنيد بآ مورك 1 تاد ‎JS‏ ‏دهيد كددر منبع كس ديكري أمذه و جود مشخص کنید که آن مطلب را از يك منبع دست دوم كرفته ايد.

صفحه 51:
SEW reel ee er eet ‏نیز بسیار متنوع هستند. ما در این‎ ‏ال 5 اك‎ 2 مي دهيم:

صفحه 52:
و ال لر لز 2 aA rr ‏خانوادگي صاحب آثر و سال انتشار اثر را‎ 4 ‏ار‎ eee ee ‏نماييد ا‎ ‏ا ا ار‎ ree ‏بيايد . وقتي نام مولفي که اثر او مورد استتاد فر‎ ‏مي كيرد بخشي از جملة متن است تاریج انز او‎ به دنبال نامش در داخل پرانتز دکر مي شود .

صفحه 53:
*در پژوهش خجسته ((12100)) جنین ننايجي ده * اگر نام مولف بخشي از جمله نیست » يعني ذکر. جملة متن ضرورت ندارد » نام مولف زر انار ‎i)‏ ‎Se pe ae es bee re ier‏ ‎Gor SED)‏ ا 0 ا 2 © در يزوهشي كه به تازكي منتشر شده است ( محمدي » <6) شواهدي به دست آمده

صفحه 54:
0 wer wee 3 ‏داراي دو مولف است استناد مي کل‎ . ‏مولف و تاریخ انتشار اثر را ذکر نمایید‎ دك وا ا وتيف © يافنه هاي دانا و حسيني ( ©©2]) حاكي از اين

صفحه 55:
بعدي به این آثر تنها نام خانوادگي سم ل ا ا د * استناد براي اولین بار : = * محمدي » ارجمندي » شكيبا ء اسلامي » و صادقي ( (09750) كر پژوهشي که در اين باره انجام داده اند © استناد براي بارها ي بعد : © محمدي و همكاران ((09720) در بزوهش خود

صفحه 56:
© -يك اثر ذاراي لا رت را ‎te oS RC)‏ ا ا ا ا كر مولف ذکر مي شود و به دنبال آن و همکارالن و ار انز کر روال ادامه مي يابد . (دقت كنيد كه در فهرست مراجع نا همة مولفان را بیاورید) ‏* يضوي ۹22

صفحه 57:
ل ل ‎pele‏ ارات انتشار مي يابند . در استناد به این گونه آثار » به جای نام سازمان يا نهاد اشاره مي شود : CEB (eee) ye ae eee ‏مرکز‎ * © در راهتماي نويسندكان و ويراستاران ( انحمن روا كاك ‎(<p‏ ‏0 * در گزارشي که به تازگي انتشار يافته است ( نيروي هوايي ارنش جمهوري اسلامي ایران » 49726۴ (

صفحه 58:
7 eS Ee cao 4) ASSES SE OSES EES IES Do ‏شود:‎ ‏احمد نيك خواه( ©©02)و جمشيد نيك‎ © ‏خود‎ GE 4 ‏ل‎ 4

صفحه 59:
ا (۱5/55) »دو يا جند اثر يك مولف در 5 سال؛استفاده از حروف الفبا براي متما یز کردن:

صفحه 60:
* بدون مولف فقط عنوان ‎Een OR SEC‏ سر آورد: ‎(OPO) ‏وا‎

صفحه 61:
‎٩‏ در حد اعتدال استفاده کنید: * تعریف ریس از رفتار(به نقل از اص ) ‎

صفحه 62:
م ی و شمارية صفحه اثر اصلي را نیز همراه تارب ‎era Ur yer OVERS RET ORES)‏ 0 »يعني كمكرة ‎re ON TEN)‏ ا ‎easyer ig‏ از آسن علامت نقل قول ( كيومه ) بكذاريد.شمارة صفحة لل ل ‎Ser epee ene ec‏ نمونه هاي زیر مي تواند نوشته شود :

صفحه 63:
= Sy) ay Sa ee Sire hee yy anit ‏مر رل در‎ تغييرات محتوايي باشند نشان دهندة تغتیر آک رز ل ا د رفك ككف كن تمر

صفحه 64:
ور ( 1۹/2/9 ) ۳ زر دربارة ارزشيابي استادان به توسط دانشجوا! گونه خلاصه کرده است که و ار ر: دانشجويي بیش از آنکه نشان دهندة تعییر | ‎ep oer re bre)‏ ا ا ل ‎(PP v2) «‏

صفحه 65:
— 5 = * چنانچه نقل قول مستقیم طولاني بعني بیشتر از () لا لت زره رب ياراكراف جدا بنويسيد.دراين صورت 'قرارداة ‎SESE ew Sey cee yor rome‏ ا ا ل ار )70 ۰

صفحه 66:
* به نمونه زیر توجه کنید : و ار رل ‎je‏ ‏استعداد و پیشرفت تحصيلي چنین نظر داده اند: ‎ee. Seley bak” ۰‏ تر ‎ ‎0 ‎۳ ‏دادن اعمال درحأل حاضر است .. . بنابراين‎ ‏مي‎ Be tpn re eee tty | ete Eee ey emer 9 TOD ES ie ‎02 ‏ا‎ Sree ween ere) ‎

چگونگي نگارش مقاله فارسي هدفهاي اصلي كارگاه عبارتند از: •نگارش صفحه آغازين روي مقاله • نگارش مقدمه مقاله • نگارش روش • نگارش نتايج • نگارش بحث • نگارش چكيده • شيوهاي استناد وتهيه منابع ضرورت تهيه مقاله تهي ه گزارش نتاي ج و مطالعات پژوهشهاي علم ي مهمتري ن مرحل ة پژوهشگري به شمار مي آيد . • پژوه ش زمان ي كام ل اس ت ك ه نتاي ج آ ن در اختيار جامع ه علم ي گذارده شود. • به سخن ديگر ،اگر پژوهشگر نتواند يافته هاي پژوهش و نتايج اقدامات علم ي خود را در اختيار س اير پژوهشگران و عالق ه مندان قرار ده د ،پژوه ش او ه ر اندازه ه م مه م باش د ب ه پيشرف ت عل م كمكي نخواهد كرد . ضرورت تهيه مقاله ال پژوهش ي انجام •در واق ع مث ل اي ن اس ت ك ه اص ً نگرفته است .بنا به گفته مك برني ( “ ، )1990علم يك فعاليت اجتماعي است و از طريق مشاركت همگاني و ب ه ه م پيوس تن دان ش فراه م آمده از س وي فرد فرد دانشمندان رشد و گسترش مي يابد “ (ص)269 ضرورت تهيه مقاله يا به تعبير آريان پور (: )1345 • حقيق ت پژوه ي ب ه عنوان نمودي اجتماع ي تنه ا مشتم ل بر درياف ت حقيق ت ه ا نيس ت ،بلك ه مس تلزم انتقال حقيق ت ه ا ني ز هس ت ……كمال تحقي ق در اي ن اس ت ك ه نوشت ه شود و از اي ن مهمت ر ،خوانده شود .ب ه راس تي تحقي ق ب ه دو ك س نيازمن د است :آ ن كس ك ه حقيقت ي را فرا م ي ده د و آ ن كه حقيقت را فرا مي گيرد (ص.)40 ضرورت تهيه مقاله • پس از انجام دادن پژوهش و گردآوري تعدادي يافتة علمي و بايگان ي كردن آنه ا هي چ گون ه خدمت ي ب ه پيشرف ت عل م نم ي شود. • دانشمن د باي د يافت ه هاي پژوهش ي خود را ب ه رشت ه تحري ر درآورد و آنه ا را ب ه نح و مقتض ي در اختيار عالق ه مندان بگذارد. ضرورت تهيه مقاله • همان گون ه ك ه پژوهشگ ر ،پي ش از اقدام ب ه پژوه ش ،نياز دارد از كوششهاي علم ي س اير پژوهشگران در رشت ة مورد عالق ه اش آگاه شود ت ا بتوان د برنام ة كار پژوهش ي خود را ب ا نتاي ج اقدامات آنان و پيشرفتهاي علمي هماهنگ نمايد . ضرورت تهيه مقاله • ديگران ني ز باي د بتوانن د ب ه يافت ه هاي پژوهش ي او دسترسي پيدا كنن د ت ا ب ا اس تفاده از آنه ا فعاليتهاي علم ي خود را س امان دهند .گذشته از اينها ،يافته هاي علمي پراكنده و غير قابل دسترس به خودي خود علم به حساب نمي آيند ،بلكه بايد در اختيار س اير پژوهشگران و ص احب نظران قرار گيرن د ت ا بتوانند بر پاية آن يافته ها نظريه هاي علمي را كه ستونهاي استوار معرفت علمي به حساب مي آيند بنا نهند . ضرورت تهيه مقاله •هم ة اينه ا مس تلزم آ ن اس ت ك ه پژوهشگران نتاي ج پژوهشهاي خود را س ازمان دهن د و آنه ا را ب ه نحوي ك ه قاب ل اس تفادة جامع ة علم ي باش د ب ه رشت ه تحري ر درآورده ،انتشار دهند . هدف نگارش مقاله • هدف از هر نوشته علم ي ،از جمله مقال3ه ،همان هدف ساير نوشته هاست ؛ يعني انتقال يك پيام به طور آشكار ،با رعايت اصل ايجاز ،و با سبكي روان و جذاب .از آنجا كه گزارش پژوهشهاي علم ي غالب أ در مجل ه هاي تخص ص ب ه چاپ م ي رس د و اي ن مجل ه ه ا براي ه ر گزارش علم ي ص فحات محدودي اختص اص م ي دهن د ،رعاي ت اص ل اختص ار ي ا ايجاز مهمترين ويژگي نگارش مقاله علمي است. هدف نگارش مقاله •بنابراي ن ،هدف نگارش مقال3ه ايجاد ارتباط بي ن دانشمندان رشت ه هاي مختلف علوم و آگاهي يافتن پژوهشگران از يافته هاي علمي يگديگر است . روشهاي ارائه مقاالت علمي •چاپ در مجالت علمي •ارائ3ه ب3ه همايشه3ا و س3مينارهاي معتبر علمي انواع مجالت علمي()scientific journals •مجالت مندرج در ليست .ISI •مجالت علمي-تخصصي •مجالت علمي-ترويجي •مجالت علمي-عمومي انواع سمينارها • بين اللملي •ملي • منطقه اي • استاني •داخلي بخشهاي مختلف يك مقاله علمي • 1( :عنوان • ( 2مولف و سازماني كه به آن وابسته است . • ( 3چكيد ه • ( 4مقدمه • ( 5روش • ( 6نتايج • ( 7بحث • ( 8مراجع و ماخذ عنوان مقاله •عنوان مقال3ه بايد مفهوم اصلي پژوهش را نشان دهد .به سخن ديگر ،عنوان بايد به طور خالصه مضمون اصلي پژوه ش و متغيره ا ي ا مس ائل نظري مورد پژوه ش و رابطة بين آنها را نشان دهد .مثالي از يك عنوان خوب اي ن اس ت “ :تأثي ر تغيي ر شك ل حروف بر س رعت خواندن “. عنوان مقاله •همچنين عنوان پژوهشنامه بايد جذاب باشد .به تعبير ديگ ر ،عنوان باي د ب ه گون ه اي انتخاب شود ك ه نظ ر خوانندگان را كه معمو ًال ابتدا فهرست عناوين تحقيقات مندرج در ي ك مجل ه علم ي را م ي خوانن د ب ه خود جل ب نماي د .از ويژگيهاي ديگ ر عنوانهاي خوب كوتاه و گويا بودن آنهاست. عنوان مقاله •در كتاب راهنماي انتشارات انجمن روانشناسي آمريكا ( انجمن روانشناسي آمريكا )1994 ،تعداد كلماتي كه براي عنوان پژوهشنام ه پيشنهاد شده 10ت ا 12كلم ه است. مولف و سازماني كه به آن وابسته است •در ص فحه عنوان پژوهشنام ه ،ب ه دنبال عنوان پژوه ش ،نام مؤل ف ي ا مؤلفان ذك ر م ي شود و در ال دانشكده يا دانشگاهي كه زير آن نام مؤسسه مث ً هر يك از مؤلفان يا پژوهشگران در آن مشغول به كار مي آيد . چكيده • در آغاز مقال3ه خالصه اي بسيار فشرده از مراحل و نتايج پژوهش آورده مي شود كه چكيده نام دارد . • چكيده به خواننده كمك مي كند تا به سرعت از محتوي پژوهشنامه آگاه گردد .غال ب خوانندگان ابتدا چكيدة ي ك پژوهشنام ه را مطالع ه مي كنند و بر اساس محتواي چكيده تصميم مي گيرند كه به خواندن متن ادامه بدهند يا نه .بنابراين ،سعي كنيد چكيده را گيرا بنويسيد و در آن نكات اصلي پژوهش را منظور نماييد . چكيده • • • • در نوشتن چكيده نكات زير را در نظر بگيريد : از ذكر مطالبي كه در متن پژوهشنامه توضيح نداده ايد خوداري نماييد . نقل قول مستقيم نكنيد ،بلكه مطالب ديگران را به زبان خودتان خالصه نماييد . اصطالحات مهم و كليدي را در چكيده بياوريد. چكيده • • • براي شماره ها از ارقام استفاده كنيد ،مثالً به جاي دوازده بنويسيد .12 فقط گزارش كنيد .ارزشيابي و نقد و اظهار نظر نكنيد .اين موارد را در متن پژوهشنامه انجام دهيد . در نوشتن مطالب از زمان گذشته استفاده كنيد. انواع مقاله هاي علمي •مقاله ها به طور كلي به دو نوع اند: • ( )1مقاالت مطالعات تجربي()original • ( )2مقاالت نظري يا مرور و بازنگري پژوهشهاي مختلف .پژوهشهاي دستة دوم در زبان فارسي غالبا ً به پژوهشهاي كتابخانه اي شناخته شد ه اند . مقاالت پژوهشهاي تجربي •راهنماي انتشارات انجمن روانشناسي آمريكا براي چكيدة گزارش پژوهشهاي تجربي 100تا 120كلمه پيشنهاد شده است. مقاالت پژوهشهاي تجربي • در چكيدة گزارش پژوهشهاي تجربي نكات زير را بنويسيد : • مسئلة مورد پژوهش ،حتي المقدور در يك جمله • آزمودنيها با ذكر ويژگيهاي ضروري ،مGانند تعداد ،نوع ،جنس ، و مانند اينها • روش آزمايشي ،شامل ابزارها و دستگاهها ،شيوة جمع آوري داده ها ،نام آزمون آماري ،و ساير موارد ضروري • يافته ها ،شامل سطح معني داري آماري • نتايج و كاربرد ها چكيدة مقاالت نظري • در چكيدة مقاالت نظري يا مرور و بازنگري ( پژوهشهاي كتابخانه اي ) نكات زير را بنويسيد : • موضوع مقاله ،در يك جمله • هدف ،تز ،و مفهوم اصلي مقاله • دامنة پژوهش ،يعني اينكه تمامي پژوهشهاي مربوط به موضوع مورد بازنگري قرار گرفته اند يا تنها بخش معيني از پژوهشها ، مثالً آنهايي كه از يك زمان مشخص به بعد انجام شده اند ،مورد بازنگري قرار گرفته اند . • منابع مورد استفاده ( مثالً مشاهدات شخصي يا آثار مكتوب ) • نتيجه گيري مقدمه مقاله • بالفاصله پس از چكيدة مقاله بخش مقدمه يا معرفي آغاز مي شود .در اين بخش موارد زير منظور مي شوند : • -1هدف پژوهش • -2مسئله مورد پژوهش • -3فرضيه يا فرضيه ها • -4جايگاه مسئلة مورد پژوهش در رابطه با پژوهشهاي مربوط به آن. مقدمه مقاله •در معرفي يا مقدمه مقاله موارد باال را بايد در دو يا سه پاراگراف به صورت فشرده و منسجم توضيح داد و تصوير روشني از آنچه در پژوهش انجام گرفته است و داليل توجيهي آن را در اختيار خوانندگان گذاشت. مقدمه مقاله • در مقدمه مقاله سوابق و پيشينه موضوع مورد بررسي قرار ميگيرند. • در مقاالت تحقيقات تجربي بحث مفصل تاريخ مسئله ضروري نيست. • در تحقيقات كتابخانه اي ميتوان به تاريخچه و جنبه هاي كلي تر موضوع پرداخت. • در معرفي تحقيقات ديگران خالصه هاي آنها را موزائيك وار كنار هم قرار ندهيد. مقدمه مقاله • تحقيقات را بايكديگر تلفيق كنيد و درارتباط با يكديگر مورد بحث و برر سي قرار دهيد. • نوعي تداوم منطقي بين تحقيقات گذشته و جاري برقرار نماييد. • از كل بحث يك نتيجه گيري در رابطه با موضوع تحقيق به عمل آوريد و آن را به موضوع خودتان ربط دهيد. روش •در اين بخش Gاز مقاله روش Gجمع آوري و تحليل داده ها و نحوه اجراي پژوهش Gمعرفي مي شوند .از GآنGجا كه خوانندگان پژGوهشنامه از طريق خواندن اين بخش با نحوة انجام پژوهشG آشنGا مي شوند ،الزم است تمامي اجزاي ضروري به طور خالصه در اينجا نوشته شوند . روش •در واقع بخش روش دو هدف را دنبال مي كند: • ( )1پژوهشگران ديگر با مطالعة اين بخش ،اگر بخواهند ،بتوانند آن پژوهش را به دقت و با رعايت كلية جزييات تكرار كنند. روش •( )2خوانندگان قادر باشند ،از طريق مقايسة نتايج پژوهش با بخش روش ،اعتبار نتايج را مورد داوري قرار دهند .بنابراين ،الزم است تمامي مراحل و اجزاي ضروري روش پژوهش در اين قسمت آورده شوند .با اين حال ،حداقل اطالعات ضروري كفايت مي كند و از دادن توضيحات اضافي بايد خوداري كرد روش • روش قلب مقاله علمي است. • روش از چند بخش فرعي درمقاله هاي تحقيقات تجربي تشكيل مي شود: • -1آزمودنيها يا شركت كنندگان • -2وسيله و ابزار • -3شيوه اجرا • -4طرح تحقيق آزمودنيها يا شركت كنندگان •در اين قسمت تعداد افراد شركت كننده در تحقيق ،جنس و سن و ساير اطالعات ضروري نوشته مي شوند. •روش نمونه گيري ذكر ميشود. •چنانچه آزمودنيها به چند گروه تقسيم ميشوند،تعداد آنها ذكر ميشوند. وسيله و ابزار • در اين قسمت ابزارها يا وسايل تحقيق معرفي مي گردند. • اگر Gوسيله مورGد استفاده يك ابزار استاندارد وشناخته شده است،ذكر نام آنها كفايت ميكند. • اگر وسيله مورGد استفاده شناخته شده نيست و محقق ساخته است بايد در Gباره چگونگي تهيه آن توضيح داد. • گزارش روايي()validityو پايايي()Reliabilityپرسشنامه وآزمونها الزامي است. شيوه اجرا()Procedure • تمام مراحل اجراي تحقيق به طور خالصه وصف ميشود. • نحوه تشكيل گروههاي مختلف آزمايشي و گواه ،دستورالعملهايي كه به آزمودنيها داده شده، • طريق اعمال متغير مستقل • روش ثبت متغير وابسته • تعريف متغيرها طرح تحقيق •گاهي به جاي عنوان شيوه اجرا ،شيوه اجرا و طرح تحقيق را مي نو يسند. •طرح تحقيق به نقشه كار محقق گفته ميشود. •هدف طرح تحقيق جداسازي و مطالعه تاثير متغير مستقل بر متغير وابسته است. نتايج() Results •در بخش نتايج يا يافته ها ،توصيف كالمي مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده است ارائه مي شود .همچنين اگر از آمار براي تحليل و تفسير نتايج استفاده شده است اطالعات آماري الزم نيز گزارش مي شوند .معموالً در پژوهشهاي آزمايشي هم از آمار توصيفي استفاده مي شود و هم از آمار استنباطي نتايج() Results • در ارائه يافته ها و نتايج ذكر اين نكته كه كدام فرضيه رد و كداميك تاييد نشدهاند الزامي است. • در باره يافته ها بحث نكنيد. • نتايج را با استفاده جدول وشكل نشان دهيد. • استفاده ازجدول وشكل در صورتي مجاز است كه خواننده را در فهم نتايج كمك كند. نتايج() Results • در متن مقاله به تمامي شكل ها و جدول ها اشارGه نماييد واز آنها به عنوان توضيحات تكميلي متن استفاده كنيد. • هرGگز Gسعي نكنيد كه شكل يا جدول را به جاي توضيحات متن مورد استفاده قرار دهيد. • شكل ها و جدول ها را شماره گذاري كنيد. • شماره و توضيحات در Gباال آنها مي آيند. بحث()Discussion • گاهي به آن بحث و نتيجه گيري مي گويند. • يافته ها و نتايج تبيين و تفسير ميشوندو با ادبيات مرGبوط به موضوع تحقيق مربوط ميشوند. • در Gاين بخش الزم شباهتها و تفاوتهاي بين نتايج تحقيق با تحقيق هاي قبلي روشن گردند. • بخش بحث كل مقاله را به هم مرتبط ميكند. • در تنظيم اين قسمت سعي شود نتايج با توجه به نظرGيه هاي موجود تبيين گرGدند. بحث Discussion • دانGش پاكنده ،بGه خودي خود ،بGي ارزش اسGت .علGم از دانش نظامدار درسGت مشود ،وشالوده هرنظام را نظريGه هGا مGي سازند .در هنگام تهيه بخش بحث باد سعي كرد مطالب به گونه اي تهيه كرد كه به اين سواالت پاسخ دهند: • -1تحقيق من جه كمكي به پيشبرد علم كرده است.؟ • -2تحقيGق مGن در حGل مسGئله اي كGه در بخGش مقدمGه مطرح شده چه كمكي كردهاست؟ • -3چGه نتيجGه گيريهGا و تلويحات نظري از تحقيGق مGن قابGل استخراج است.؟ بحث( )Discussion • در ايGن بخGش ابتدا خالصGه اي از يافتGه هاي تحقيGق ارائGه مGي شود.بعد اشاره ميشود يافتGه هاي تحقيGق فرضيGه هGا را تاييGد كرده يا نكرده است .سGپس ايGن يافتGه هGا بGه يGا فتGه هاي سGاير تحقيGق هGا و نظر يه هاي مربوط پيوند ميابند. • سGپس كمكGي بGه گسGترش دانGش زمينGه مورد نظGر كرده اسGت ذكر ميشود. • زمينه هاي كاربرد احتمالي • مشكالت و نقاط ضعف تحقيق • پيشنهادات باي كساني كه ميخواهند در آينده كار كنند. مراجع •بخش مراجع پژوهشنامه فهرست اسناد مربوط به مطالبي را كه در متن به آنها اشاره شده است شامل مي شود .نقش فهرست مراجع پيوند دادن پژوهش با ادبيات پژوهشي مربوط به آن است . دقت كنيد كه تمامي مراجع و مأخذ ي را كه در متن به آنها استناد كرده و يا مورد استفاده قرار داده ايد در فهرست مراجع بياوريد . مراجع • از سGوي ديگGر ،در داخGل متGن بGه تمامGي موارد مندرج در فهرسGت مراجGع نيGز اسGتناد كنيGد .بGه سGGخن ديگGGر ،هيGGچ موردي نبايGGد در فهرسGGت مراجGع بيايGد كGه متGGن پژوهشنامGه بGGه آGGن اشاره نشده باشGد ،و هGر اثري كGه در متGن پژوهشنامGه بGGه آGGن اشاره يGGا اسGGتناد شده اسGGت نيGGز بايGGد در فهرست مراجع ذكر شود . شيو ه هاي استناد كردن • استناد كردن يا سند آوردن از مهمترين و در عين حال پيچيده ترين موارد تهية هر گونه نوشتة علمي به ويژه پژوهشنامه است .منظور از استناد اين است كه نويسنده چگونگي استفاده از انديشه هاي ديگران را به خواننده معرفي نمايد .نخستين مطلبي كه در اين باره بايد مشخص شود اين است كه چيزي بايد مستند شود. شيو ه هاي استناد كردن • مك برني ( ) 1990موارد استناد را به شرح زير بيان داشته است: • انديشه هايي را كه به ديگران تعلق دارند مشخص كنيد و با ذكر مأخذ نشان دهيد كه از آن چه كساني هستند . • هر زمان كه افكار انديشه هاي شما با چارچوب فكري كسان ديگري همخواني دارند با ذكر منبع موارد را مشخص كنيد . • هر زمان كه نظريه ،روش ،يا داده اي را مورد بحث قرار مي دهيد منبع آن را ذكر كنيد تا اگر خواننده خواست اطالغات بيشتري دربارة آن كسب نمايد بدانيد كه به كجا مراجعه كند. شيو ه هاي استناد كردن • امGا الزم نيسGت مطالGبي را كGه براي خوانندگان دانGGش عمومGGي بGGه حسGGاب مGGي آينGGد مسGGتند سGازيد .براي نمونGه ،اشاره بGه شرطGي سGازي پاولفGGي يGGا نظريGGة فرويGGد ذكGGر منبGGع ضروري نيسGGت .بGGا ايGGن حال ،اگGGر از يكGGي از منابGGع پاولف يا فرويد مطلبي را عينا ً نقل مي كنيد در آن صورت ذكر منبع الزامي است . شيو ه هاي استناد كردن صGورتي بايGد بGه اثGر يGا آثاري اسGتناد كنيGد كGه • تنهGا در صGورتي بGه آنهGا دسGترسي مسGتقيم داشتGه باشيGد .امGا اگGر ناچار شديGد مطلGبي را از كسGي نقGل كنيGد يGا مورد اسGتناد قرار دهيGGGGد كGGGGه در منبGGGGع كGGGGس ديگري آمده و خودتان دسGترسي مسGتقيم بGه اصGل اثGر نداريGد ،بايGد صGراحتا ً مشخGص كنيGد كGه آGن مطلGب را از يGك منبGع دسGت دوم گرفته ايد. موارد مختلف استناد •از آنجGا كGه منابGع و ماخGذ مورد اسGتناد آثار عملGي گوناگون انGد ،موارد مختلGف اسGتناد نيGز بسGيار متنوع هسGتند .مGا در ايGن بخGش شيGو ه هاي مختلGف اسGتناد كردن را توضيGح مي دهيم: موارد مختلف استناد • يGGك اثGGر داراي يGGك مؤلGGف :وقتGGي كGGه بGGه يGGك اثGGر داراي تنهGGا يGGك مؤلGGف اسGGتناد مGGي كنيGGد .مام و نام خانوادگGي صGاحب اثGر و سGال انتشار اثGر را رذكGر نماييGد .نام و نام خانوادگGي صGاحب اثGر بايGد بدون القاب آقGGGGا ،خانGGGGم ،مهندس ،پرفسGGGGور ،و غيره بيايGد .وقتGي نام مؤلفGي كGه اثGر او مورد اسGتناد قرار ‏Gن اسGت ،تاريGخ اثGر او مGي گيرد بخشGي از جملGة مت متGن به دنبال نامش در داخل پرانتز ذكر مي شود . موارد مختلف استناد • در پژوهGش خجسGته ( )1370چنيGن نتايجGي بGه دسGت نيامGد . • اگGر نام مؤلGف بخشGي از جملGه نيسGت ،يعنGي ذكGر آGن در داخGل جملGة متGن ضرورت ندارد ،نام مؤلGف و تاريGخ انتشار اثGر هGر دو در داخGGGل پرانتGGGز قرار مGGGي گيرد و بGGGا عالمGGGت مكGGGث ( ويرگول ) از هم جدا مي شوند . • در پژوهشGGي كGGه بGGه تازگGGي منتشGGر شده اسGGت ( محمدي ، )1374شواهدي به دست آمده موارد مختلف استناد • .2يGGك اثGGر داراي دو مؤلGGف :وقتGGي بGGه اثري كGGه داراي دو مؤلGGف اسGGت اسGGتناد مGGي كنيGGد نام هGGر دو مؤلف و تاريخ انتشار اثر را ذكر نماييد . • به نمونة زير توجه نماييد : • يافنه هاي دانا و حسيني ( )1365حاكي از اين موارد مختلف استناد • -يGك اثGر داراي سGه تGا پنGج مؤلGف :وقتGي بGه اثري كGه داراي سGه تGا پنGج مؤلGف اسGت اسGتناد مGي كنيGد ،نخسGتين باري كGه بGه اثGر اشاره مGGي نماييGGد نام تمامGGي مؤلفان را بياوريGGد ،امGGا در اشارات بعدي بGGه ايGGن اثGGر تنهGGا نام خانوادگGGي اوليGGن مؤلGGف را ذكGGر نماييد و به دنبال آن و همكاران را هم بنويسيد . • استناد براي اولين بار : • محمدي ،ارجمندي ،شكيبGGا ،اسGGالمي ،و صGGادقي ( )1370در پژوهشي كه در اين باره انجام داده اند • استناد براي بارها ي بعد : • محمدي و همكاران ( )1370در پژوهش خود موارد مختلف استناد • -يك اثر داراي بيشتر Gاز پنج مؤلف :در مواردي كه مؤلفان يك اثر شش نفر يا بيشتر هستند ،تنها نام خانوادگي اولين مؤلف ذكر Gمي شود و به دنبال آن و همكارGان و سپس تاريخ انتشار اثر Gمي آيد .در اشارات بعدي به همين اثر فهمين روال ادامه مي يابد ( .دقت كنيد كه در فهرست مراجع نام همة مؤلفان را بياوريد) • رGضوي و همكارGان ()1356 موارد مختلف استناد • -آثاري كه به نام سازمانها يا نهادها به چاپ مي رسند :بعضي آثار علمي با نام شركتها ،انجمن ها ،مؤسسات ،ادارات ،و مانند اينها انتشار مي يابند .در استناد به اين گونه آثار ،به جاي مؤلف ،به نام سازمان يا نهاد اشاره مي شود : • مركز اسناد و مدارك علمي ( )1362براي اصطالح • در راهنماي نويسندگان و ويراستاران ( انجمن روانشناسي آمريكا ، )1994 • در گزارشي كه به تازگي انتشار يافته است ( نيروي هوايي ارتش جمهوري اسالمي ايران ( 1374 ، موارد مختلف استناد • -6نام و نام خانوادگي مولفان يكسان: •عالوه بر نام خانوادگي به نام كوچك هم اشاره شود: •احمد نيك خواه()1366و جمشيد نيك خواه( )1366در بررسي هاي خود موارد مختلف استناد • دو يا چند اثر يك مولف در يك پرانتز: •تحقيقات حسيني(1980و)1998 •دو يGGا چنGGد اثGGر يGGك مولGGف در يك سGال:اسGتفاده از حروف الفبGا براي متما يز كردن: موارد مختلف استناد • بدون مولف Gفقط عنوان اثر • آثار ترجمه شده فقط نام مولف اما ميتوان نام مترGجم را هم آورد: • اسكينر(.)1970ترجمه سيف()1370 منابع دوست دوم • فقط به منابع دست اول استناد كنيد. • در Gحد اعتدال استفاده كنيد: • تعريف ريس از رفتار(Gبه نقل از 12ص ) نقل قول مGستقيم • اگGGر خواسGGتيد از آثار مؤلفان ديگGGر GيGGا از اثGGر ديگرGي از خودتان كGه قبالً انتشار Gداده ايGد مطلGبي را عينا ً نقGل كنيGد الزم است مطلب نقل شده بدون هيچ گونه دخل و تصرفي بياوريد و شمارGة صGفحه اثGر اصGلي را نيGز GهمرGاه تاريGخ انتشار اثGر ذكGGر نماييد.اگGGر GمطلGGب نقGGل شده مختصGGر ،يعنGGي كمتGGر Gاز 40كلمGه اسGت ،آGن را در داخGل متGن بنويسGيد و قبGل و بعGد از آGGن عالمGGت نقGGل قول ( گيومGGه ) بگذاريد.شمارة صGGفحة اثري كGه مطلGب را از GآGن گرفتGه ايGد بGه دو صGورت ،ماننGد نمونه هاي زير Gمي تواند نوشته شود : نقل قول مGستقيم • • نتايGج پژوهشهاي انجام شده دربارة ارزGشيابGي اسGتادان بGه توسط دانشجويان را مي توان اين گونه خالصه كرد كه « ارزGشيابيهاي دانشجويGGGGي بيGGGGش از آنكGGGGه نشان دهندة تغييرات محتوايGGGGGGي باشنGGGGGGد نشان دهندة تغييرات روش آموزشGي معلGم يGا طرز ارGائGة درس بGه وسGيلة او هسGتند » ( دونكن ، 1986،ص .) 77 نقل قول مGستقيم • دونكGGGGGن ( ) 1986نتايGGGGGج پژوهشهاي انجام شده دربارة ارزشيابGي اسGتادان بGه توسGط دانشجويان را ايGن گونGGGGه خالصGGGGه كرده اسGGGGت كGGGGه « ارزشيابيهاي دانشجويGGي بيGGش از آنكGGه نشان دهندة تغييرات روش آموزشGي معلGم يGا طرز ارائGة درس بGه وسGيلة او هسGتند » ( ص .) 77 نقل قول مGستقيم • چنانچGه نقGل قول مسGتقيم طوالنGي يعنGي بيشتGر Gاز 40كلمGه باشGGد آGGن را بGGا حاشيGGة بيشتGGر از GمتGGن و بGGه صGGورGت يGGك پاراگرGاف جدا بنويسGGيد.درGاين صGGورت ،قرارGدادن عالمGGت نقGGGGل قول ( گيومGGGGه ) درGآغاز و انجام مطلGGGGب نقGGGGل شده ضرورGي نيسGت.درضمن ،شمارة صGفحه اثري كGه مطلGب از آن نقل شده نيز Gتنها در Gآخر نقل قول مي آيد. نقل قول مGستقيم • به نمونة زير توجه كنيد : • ثرندايك و هيگن ( ) 1979دربارة رابطة بين آزمونهاي استعداد و پيشرفت تحصيلي چنين نظر داده اند: “ بايد به ياد داشت كه همة آزمونهاي توانايي ،صرف نظر از • نامي كه دارند ،تواناييهاي موجود را اندازه مي گيرند.ما نمي توانيم مستقيما ً توانايي « ذاتي » يا « ارثي » كسي را اندازه گيري كنيم. آنچه را كه ما مي توانيم در فرد اندازه بگيريم توانايي او براي انجام دادن اعمال درحال حاضر است … بنابراين ،تمايز بين آزمونهاي استعداد و پيشرفت تحصيلي به قصد و منظوري مربوط مي شود كه نتايج آزمون براي ان قصد و منظور مورد استفاده قرار مي گيرد، نه به ماهيت يا محتوي آزمون” (.ص ) 24

51,000 تومان