صفحه 1:
صفحه 2:
ae
2 0
2 _تاربخچه ساخت بنا 63 ees
A Ween eayan sen _ ۳ را و zr روی بخش مورد نظر کلیک کنید
هب 3
صفحه 3:
LO SRO
کاخ عالیقاپو (نام اصلی آلا قاپی) ساختمانی است که در واقع در ورودی دربار سلطنتی صفوی بوده و
در ابتدا شکلی ساده داشته, به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند
و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش
جهان و روبروی مسجد شیخ لطفاللّه واقع شدهاست. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با
راهپلههای مارپیچ میتوان به آنها رسيد. شاه عباس از ايوان عالی قاپو چوگانها و نمایش ها را در
میدان نقش جهان تماشا میکرده همچنین در عالی قاپو به امور مملکت میپرداخته و قانونهای لازم
را صادر ميکرده از دیگر کاربرد این کاخ میتوان به پذیرایی از مهمانان ویژه شاه اشاره کرد _
صفحه 4:
۳ قاپو در اصل نامی ترکی است.
۳ قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنی در. و آلا به معنی رنگارنگ میباشد.
اسناد معتبری که در صحت نام آلا قاپو میتوان به آن رجوع نمود کتاب خلسه اعتماد السلطنه
صفحه ۲۲۹ و همچنین سفرنامه خراسان ناصر الدین شاه صفحه ٩۸ و سفرنامه سوم فرنگ
ناصر الدین شاه صفحه ۴۸ که با قطعیت نام آلا قاپو در آن ذکر شدهاست.
صفحه 5:
لتساك
۷ ست
CREM SES: قاس متا
ساخت این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اولء بین سالهای ٩۷۳ تا
۷ خورشیدي, بعنوان مقر و دربار حکومتی سلاطین صفوی آغاز شد.
۳ این کاخ طی ۵ مرحله ساخته شد
> در مرحله اول ساخت. بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخهای
سلطنتی میباشد.
< در مرحله دوم لازم شد به خاطر گسترش پایتخت و افزایش جمعیت و جلوه دادن
دربار, بنا گسترش یافت و طبقات فوقانی(طبقات سوم و چهارم و نیم طبقه پنجم)
اضافه گردید
در مرحله سوم با اضافه نمودن آخرین طبقه (معروف به سالن موسیقی) ساختمان
برجی شکل کاخ تکمیل شد.
درمرحله چهارم یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ
1 & اضافه شد
“در مرحله ينجم 18 ستون به ايوان مرحله قبل اضافه شد و ايجاد پلههای شاهی و
7 تكميل سيستم آبرسانى جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسى ايوان.
صفحه 6:
كتيبه يا سند مستندی مبنی بر عنوان نام معمار بنا
در دست نیست ولی به احتمال زیاد معمار بنا یکی
از استادان و معماران معروفی چون استادعلی اکبر
اصفهانی یا استاد محمدرضا ابن استاد
حسبین بنای اصفهانی دو معمار مشهور مسجد
جامع عباسی و مسجد شیخ لطفاللّه بودهاست.
صفحه 7:
بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود ۴۸ متر تا کف بازار بلندترین کاخ چند طبقه تا چند دهه اخیر در
شهر اصفهان بودهاست. در این ساختمان طبقات مختلف بهوسیله سه راه پله به یکدیگر وصل
میشوند. شامل دو دستگاه پله مارپیچ بهصورت قرینه در قسمت غربی ساختمان و یک دستگاه پله
بهصورت پلکانی (بهصورت چند پله و اتاقهای بین راه به شکل زیگزاگی) معروف به پلههای شاهی
كه به منظور تشریفات ساخته شدهاست. طبقههای بالا اتاقهای بیشتر و تالارهای بزرگ دارند در
طبقه اول عمارت عالی قاپو دو سالن اصلی دیده میشود که محل انجام امور اداری در زمان صفویان
بودهاند. این قسمت را در گذشته «صدر خانه» پا «کشیک خانه» مینامیدند.
به دليل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان
نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه. از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف
بعنوان اولین طبقه, در کل ۶ طبقه میباشد.
(برای برسی جزئی تر هر یک از طبقات اینجا کلیک کنید)
صفحه 8:
تصوبر های متفاوت کاخ از نماهای مختلف
صفحه 9:
صفحه 10:
x=) نت z=»
دص
دار
طبقه دوم
طبقات كاخ
قات
برای مشاهده ae ed ,
روی بخش مورد نظر كلي
صفحه 11:
سردر ورودی در طبقه اول بنا قرار دارد. سردری از جنس سنگ سماق که محل احترام بسیاری بوده
است به طوری یکی از جهانگردان عصر صفویه در خاطرات خود چنین بیان می دارد که خود پادشاه نیز
به هنگام عبور از آن هميشه پیاده عبور می کرده است و هیچ کس حق نداشته تا پایش را بدون اجازه
در آن بگذاردحدیث شريف انا مدینه العلم و علی بابها نیز با کاشی کاری ظریف زینت بخش ورودی
عمارت است. ورودی طاقی بلند بالا دارد که در اصطلاح معماری جناغی نامیده می شود. با عبور از سردر
دو اتاق در دو طرف بنا به چشم می خورد. آنطور که از ظواهر امر پیداست یکی متعلق به رئیس
دیوانخانه و محل رسیدگی به شکایات و دیگری متعلق به دربان دربار بوده است. اين طبقه اما با گچ
بری های خاص آراسته شده که کشته بری نامیده می شود. گچ بری های ظریف با نقوش اسلیمی و
طرح گل و بلبل.
صفحه 12:
طاق بلند ورودی
صفحه 13:
. ست
اتاق كه تو در تو هستند و البته سقفى به غايت زيبا كه درست به نقش و نكار
فرش هاى ايرانى مى ماند آن هم با طرح هايى به غايت ظريف. جهار فيل كوش در اين طبقه
به چشم می خورد که نمایانگر چهار ۲
فصل سال است و باطرح پرندگان.
درختان و گیاهان طبیعت را به زیبایی
تمام به تصویر می کشد. اين طبقه اما
محل اقامت خدمتکاران و نگهبانان
بوده است و راهرو ساده و
پیچ درپیچ ورودی این طبقه نیز
موید این امر است.
طبقه اى با ينج
صفحه 14:
77 ۰
راهی طبقه سوم که بشوید چشمتان به یک تالار وسیع و زیبا می افتد. علاوه بر تالار سه اتاق
در سمت چپ و سه اتاق در سمت راست که هر کدام از سه اتاق به یکدیگر راه دارند قرار
گرفته و تالار در میانه قرار می گیرد. بنابر گفته های کارشناسان این تالار محل پذیرش و
ملاقات سفرا و میهمانان با پادشاه بوده است. تالار آنقدر زیباست که چشمتان را خواهد
گرفت. لایه چینی. تذهیب. پرده سازی, نقاشی. کشته بری هنرهایی هستند که تمام در و
دیوار این طبقه را آراسته اند. آن هم با ظرافتی مثال زدنی و تحسین برانگیز. تصویر سازی
های این طبقه شاید کار دست رضا عباسی هنرمند مشهور و پرآوازه دوران صفوی باشد.
طرح OLS پرند گان و حیوانات با رنگ آمیزی خاص, جای جای دیوارها به چشم می خورد
كه شما را به دنیایی دیگر می برد. هیچ نقطه ای از اين طبقه عاری از طرح و نقش نیست. اما
شگفتی این طبقه احداث دو نیم طبقه بر بلندای تالار است که طبقات چهارم و پنجم را پدید
آورده است.
صفحه 15:
گوشه ای از هنر های
استفاده شده در تالار
طبقه سوم
صفحه 16:
شش اتاق تشکیل دهنده این طبقه است که با دو راهرو به یکدیگر راه می يابند. تالار از
این طبقه به خوبی پیداست. آن هم با تمام جزئیات. طبقه پنجم نیز محل استراحت پادشاه
و زنان حرمسرا بوده است که با انوع نقاشی های ظریف و چشم نواز آراسته شده است.
این دو طبقه از نمای شمالی و جنوبی عمارت قابل رویت نیست.
صفحه 17:
از برجستهترین بخشهای معماری در کاخ عالی قاپو میتوان به معماری تالار موسیقی در
طبقه آخر اشاره کرد. در دیوارهای این تالار تصاویر زیبایی از جام و ساز بر دیوارها حک
شدهاند و این حفرههای ظریف, باعث انعکاس صدای موسیقی در ساختمان میشده است.
در واقع معماری این اتاق را به صورتی طراحی کردهاند که صدای موسیقی از این تالار در
فضای کاخ بپیچد.
صفحه 18:
تصاویری از تالار موسیقی طبقه ششم
صفحه 19:
صفحه 20:
بعد از پشت سر گذاشتن ۴۵ پله شاهی, در طبقه سوم و در ارتفاع ۲۸ متری به یکی از بخش های
زیبای کاخ بر می خوریم؛ ایوان بزرگی با ۱۰ متر ارتفاع و ۱۸ ستون چوبی بلند که به تالار یا ايوان
ستوندار معروف است. ستون ها در ۶ ردیف ۳ تایی قرار دارند که از یک تنه درخت چنار برای هر یک
استفاده شده است و به تازگی برای استحکام بخشی: ٠آهن گذاری شده اند. وسعت تالار ستوندار به
حدود ۴۸۰ مترمربع می رسد.ایوان از ۳ جهت باز است و اتاقی چوبی در آن به چشم می خورد. گفته
می شود در زمانهای گذشته در صورت نیاز اطراف ایوان را با پرده می پوشاندند. سقف فضای ایوان با
قطعات چوب در غالب هنر گره چینی پوشیده شده است؛ در این هنر قطعات چوب با اشکال منظم
هندسی بدون استفاده از چسب و میخ و به صورت پازل در هم گره می زنند. می گویند که این سقف
نقاشی ها و تزییناتی چوبی داشت و چشم نوازی می کرد. در وسط این ایوان حوضی مسی با ابعاد ۷ در
۵ متر و عمق ۶۰ سانتی متر به چشم می خورد که با ۷۹ قطعه مس يرج شده در مرکز آن جلب توجه
می کند. با نگاه به بالا متوجه می شویم که قرینه حوض در تزیینات زیر سقف انعکاس دارد.
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
از خروج اطمينان داريد؟ :
ab