صفحه 1:
گرد آورنده :
فاطمه اکبری
زير نظر استاد محترم:
جذاب آقای مهندس بهرامی زاده
دی ماه سال 492
صفحه 2:
صفحه 3:
کا رآفريني» ants شكوفايي»
نوآوري و خلاقیت
1
1
1
صفحه 4:
کارآفرینی بلی است که نوآوری را به شعوفایی
o)e=1are |p ae ار
معناى " متعهد شدن " است. بنابر تعريف وازهنامه دانشكاهى
وبستر : كارآفرين كسى است كه متعهد مى شود مخاطرات يك
فعاليت اقتصادى را سازماندهى » اداره و تقبل كند. كارآفرينى
عبارتست از فرآيند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعف
ا ل از در
DSP Ne Daren Cream Pee Ware In CS
. هدف اصلىاش سود آورى و رشد است
صفحه 5:
PCA (se PN I ORT CUS Ty
باعث شده معنی آن مقداری همراه با ابهام باشد و از اين ترجمه
۱ را لا
. ارزشمندتر از اشتغالزايى است
در كشورهاى توسعه يافته به كارآفرينى به عنوان راهبردى براى
ل ل ل ا 0
پایدار و رشد و شکوفایی اقتصادی» تلاش می کنند افراد را به
pce eerie) و 3
ا ا 0
صفحه 6:
رل را
wees) ل ل ی fh
کارآفرینی توجه جدی شده » و پس از آن نیز کشورهای در حال
توسعه از اواخر دهه ١18٠١ اين موضوع را مورد توجه قرار
لك
براى حل بسيارى از مشکلات کشورمان, مىتوان به كارآفرينى به
Sc Bre eyo le ل ال ا ل
كه در تشخيص فرصتها و موقعيتها و ايجاد حركت در جهت
oreed ا ا
همه جانبه و حل مشکلات اقتصادی و تحولات اجتماعی یاری نمایند.
صفحه 7:
BS een ener ae ce Een rs ete bs
رل ۰ 3 رز رل رت
میشود» در حالی که کاررآفرینی گاهی ضد اشتغال هم میشود
خلاقيت و نوآورى؛ يويايى» عشق به كار و تلاش مستمر»
۰ مخاطره پذیری» آیندهنگری» ارزش آفرینی» آرمانگرایی
ال
زیربنا و اساس زندگی کارآفرینانه است.
و
لي ل رل در کر در
برداشت ناصحیح از مفهوم کار آفرینی با توجه به جوانان
تحصیلکرده و بیکار در کشورمان موجب مشکلاتی خواهد شد
كه در نهايت ممكن است خطرناك باشد.
صفحه 8:
بنا به نظر برخی از کارشناسان:" تعریف کردن کارآقرینی به اشتغالزایی و خوداشتغالی نه
تنها اشتباه است بلکه بسیار خطرناک میباشد زیرا با اين برداشت از کارآفرینی»
ا Nee ND Ee tee EE eee
برخوردار خواهند شد که تعداد بیشتری افراد را به کار گمارند. همچنین دولت بستری را
جهت جنين فعاليت هايى طراحى و آماده مىسازد كه دقيقا مخالف جهت؛ معنا Ps ae
Tee م
0 ا ا rere Bet EES ID tes Ceewey
۱ eSB E He Ee e Ce STS ET eet Beer
RTS PEE ee Ce Ores cer ie es iis eee Teer EE
ETN Brey APS CTO Ene pean nYe bp arn
مهم آن بهرمند شویم.هر چند اشتغالزایی یکی از رهاوردهای مهم کارآفرینی است.
صفحه 9:
۰ب |
اذعان كرد كه تعاريف مختلف و متفاوتى از كارآفرينى ارائه شده است ؛ تعريف عام
كارآفرينى عبارت است از راهاندازى كسب و كار جديد ويا يك سازمان جديد كه نوعا
همراه با خطر پذیری و عدم قطعیت است. در واقع معنای عام کارآفرینی» 0
.کسب و کار جدید است
۱ Tee te soe)
کارآفرینی مواجه هستیم. در این تعریف صاحبنظران بر مباحثی چون ارزش آفرینی
» و شناسایی تاکید دارند. لذا تعریف خاص کارآفرینی عبارت است از : فرآیند شناسایی
بيكيرىء و بهرهبردارى از فرصتهاى شناخته شده به منظور حداكثرسازى ارزش
ار ار افاي
فرصت قلب كارآفرينى است. فرصت عبارت است از نيازهاى بنهان و تامين نشده كه
.افراد جامعه براى تامين آنها حاضرند هزينهاش را بيردازد
صفحه 10:
در هلال
beep ee ke Be ال
Rep romrlvcr Kprrar ta ان
اصلىترين و عمددهترين دليل اين تفاوتها به نويا بودن مبحث كارآفرينى در
کشور باز میگردد. هنوز در ابتدای راه هستیم» در مقایسه با کشورهایی
چون آمریکا و هند که سالیان طولانی در اين حوزه تجربه دارنده عمر
ی
چند معتقدیم با این عمر کم قدمهای مناسبی برداشته شده است.
صفحه 11:
ويزكىهاى فرد كارآفرين جيست؟
- در اين باره به اندازهى كافى اطلاع رسائى شده استء اما مىخواهيم ويؤكىهاى كارآفرينان ايرائى را
Tobe) ا ا ا ۱
معیارهای جهانی تفاوت زیادی ندارد:
اولین ویژگی توفیق طلبی است» کارآفرینان به موفقیت میاندیشند. و بیشتر از دیگران کار میکنند از
Bee nee BTS" ۱
ee eae eke eee eae SOE LTE ST) رل
ایرانی است» خطر پذیری و ریسک پذیری از ویژگیهای عمده کارآفرینان است. در واقع
STONE TCE EC ۱
ندارئد.
ویژگی سوم کار آفرینان به عملگرایی آنان باز میگردد. این افراد عملگرا هستند و به دنبال تئوری و
مسائل این چنینی نیستند.
صفحه 12:
ویژگی چهارم چالش طلیی است کار آفرینان به وضع موجود
ربلد EN) (O eve رل ۳ +
ویژگیهای دیگر کارآفرینان ایرانی» رویاپردازی» سلاست
Pyle ete Sey On Cee ۱
eo DEI rere Cre Bsa) Ie eS Ee Bo)
و تحقيق بدست امده است. نتايج اين تحقيق منجر به بومى سازى
Te Ye ee) ا ل
صفحه 13:
جه تفاوتی بین مخترع و کارافرین وجود دارد؟
مخترع کسی است که یک ایده را به یک محصول اولیه تبدیل مینماید
ولی این محصول ممکن است هیچ گاه توالید نشود و با مختر ع 17
به دنبال این نیست که کسب و کاری را از این طریق ایجاد نماید و
ل ل Ve SD See ere تا
فرصت و بهره بردارى از أنها به منظور حداكثرسازى رت ۱
از فرصت می باشد. از اين رو کارآفرین کسی است که فرصت
کار آفرینانه را در قالب محصول با خدمت جدید بکار گیرد.
صفحه 14:
تقسيميندىهاى كارآفرينى
در يك دسته بندى كلى» كار آفرينى فردى و كار آفرينى سازمانى داريم.
كار آفرينى فردى يا مستقل» راه اندازى يك كسب و كار جديد =i
یک فرد و یا یک گروه است. در کار آفرینی سازمانی با شر کی بای
بود ودضعيت وى ار PP رد ار اسر رسد ادا
صورت میگیرد تا سازمان ارزش آفرینی بیشتر و بهتری داشته باشد.
صفحه 15:
نوع دیگری از دسته بندی وجود دارد که بر اساس نوع ارزش آفرینی تقسیم بندی
میشوند: مثلا اگر ارزش آفرینی در عرصه اقتصادی باشد کار آفرینی اقتصادی
سل له
گفته می شود و در کارآفرینی نقلیدی نیز اساس تقلید از کارآفرینی انجام شده
Berets Fo rare ren Fe TB ee SUR RRS Be
انتفاع است درحالیکه در کارآفرینی اجتماعی» هدف غیرانتفاعی است مانند راه
اندازى انجمن هاى خيريه يا انجمن هاى علمىء؛ در كارآفرينى تقليدى» كارآفرين از
eB ل ل ا DD Le
اقدام به راه اندازى كسب و كار مى نمايد. سرانجام كارآفرينى زنان نيز از جمله
aes ا knee Bee لك
By ا BSS
صفحه 16:
ار در
در علم مدیریت یک سوال قدیمی وجود دارد که میگوید مدیریت ذاتی است یا اکتسابی؛ تا مدتها بحث
بر لبن بود که مدبریت امری کاملا ذاتی است. رهبران مادرزادی رهبر به دنیا میآیند»
در کار آفرینی هم مطرح است. عدهای معتقدند که کار آفرینان کارآفرین متولد میشوند.
اما در عمل بر اساس تحقيقاتى كه Le كرفته است حكايت از موضوع ديكرى
2000
rene ete eee CTO ere ae Res ETE را
Bre eee ay ار Been ار ار
Be) oe Se el eee BA eee neier So Fe-S Eat ows Pe eo)
به محیط و اجتماع مربوط است یعتی فرد در محیطی قرلر گرفته که اجازه ریسک کردن و خط
پذیری داشته و یا شاهد فعالیتهای اطرافیان خود در لین زمینهها بوده است.
۱ و Beek res
صفحه 17:
کار آفرینی یا شغل آفرینی
قاعدتا بین کار آفرینی و اشتغالزایی ارتباطی وجود دارد» اما اين دو مساوی هم نیستند.
een Set ape te ite Tey ۱
بين برود و جندين نفر بيكار شود ؛ اما كاهى همزمان جندين شغل جديد به وجود
مىآيد.
به طور کلی کار آفرینی 001000
شغل آفرینی باشد. در عین حال کارآفرینی میتواند باعث کاهش اشتخالزایی شود در
Bee ere enh eke SS SSE re Se Eee)
ا ا ا ا Be oe
نهایت باعث ارتقاکیفیت کالا و یا خدمات شود که در نهایت باعث و پیشرفت توسعه
مىكردد.
صفحه 18:
۰ چیست؟
Fe ا eee BD Wee Oren) of U
aaa دانشگاهی است که ایران در مهر ماه سال ۸۶ عضو این
است. هدف این کنسرسیوم کشف رابطه بین کار آفرینی و توسعه
اقتصادی است. این سازمان به دنبال ارایه شاخصها و استانداردهای
جهانی کارآفرینی میباشد که با اين شاخصها بتوان کشور ها مختلف را
۱۱۱ رز زر ال reap wrt ren ا erlery
۳۷ شروع به فعالیت کرده و در سال ۲۰۰۷ تعداد اعضای آن به
ل
صفحه 19:
0
كارآفرينى
بهترین روش یا الگوی توسعه کارآفرینی در جامعه وجود ندارد که بتوان آنها را کپی 03
كرد و در يك جامعه ديكرى با ويؤكى هاى فرهنكى ديكرى بكار برد. اما جهارجوب هاى
کلی که در همهی کشورهای که در توسعه کارآفرینی موفق بوده اند را می توان یافت. یکی
et Lecn te eon) ا ل 6
ete dO UM TOT e TE Oo) ور
دارد» کمتر از متوسط است. مثلا" از نظر فضای آزاد بازار» که شرکتها بتوانند ایجاد شوند
Yer CD ye Tee ey ل ا ل 0
برای ورود به بازار مشکلی ندارند اما برای رقابت با شرکتهای قدیمی مشکل دارند و
شرایط شفاف نیست.
صفحه 20:
به طور کلی در مولفههای اصلی کارآفرینی مانند آموزش» نگرش فرهنگی اجتماعی به کارا
ورود به حوزه کار آفرینی» پشتوانه مالی برای کار آفرینی و., وضعیت از متوسط کمتر است و
مطلوب نيست. نامناسب بودن فضاى كسب و كار حكايت
ار
عع و
۱ ا ae ear ord
امىكنند.
به هر حال, توسعهی کارآفرینی در همه کشورها همواره با موانع جدی مواجه بوده است. از اینرو»
ازمند عزم ملی است. توسعهی کار آفرینی به عنوان یک مقوله
تست خر ریش سس ار ال نیز
فرابخشی, میبایستی در همهی ارگانها سازمانهاء نهادهای عمومی و دولتی مورد توجه قرار
صفحه 21:
نهادينه سازى و فرهنف سازى در كارآفرينى
ار را ۳( ره رد
ل ار
استقلال کاری و .. را تشویق و ترویج نماید. فر هنگ ملی براآورد
فرهنكها و خرده فرهنكىهايى است كه وجود داردء بايد تلاش كرد تا
كارآفرينى به فرهنك خانوادههاى ايرانى نفوذ كند و يذيرفته شودء
کارآفرینی باید در مهدکودکهاء مدارس و دانشگاهها تدریس شود. باید
Bee pre eer cer Len Tein nme-Sec ele eel
میکند" » فرهنگ کار در اسلام تاکید فراوان شده است. در تحقیقی که
از دانشجویان کارشناسی صورت گرفته» از هر ۱۵ نفر دانشجو فقط ۴
I ۱
دانشجویان کار میکنند و باید هم کار کنند نه فقط به بهانه کسب در آمد»
بلکه برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم کار و تمرین برای فردا.
صفحه 22:
باید بازیهای خلاق را در مهد کودکها و مدارس ترویج کنیم. جشنوارهها کارآفرینی را در سطح
مدارس برگزار نمايیم. در آمریکا از هر ۱۲ فارغالتحصیل دانشگاه حداقل یک نفر کسب و کار
جدید راهاندازی میکند» لین نتیجه توجه به کارآفرینی و فرهنگ سازی در جامعه است.
اه Fe
hese Ne broen ire ttre Cente arse MERE ESD Pee eee | ره
شغل پدر می پرداختند يا کاری انجام میدادند و مهارتی میآموختند. اما این روزها به جای
تشویق فرزندانمان به کار و تلاش» آنان را به کلاسهای شنا و دیگر اقدامات صرفا سرگرم
کنندهتشویق میکنيم مکه همین مساله باعث میشود تا فرصت تجربهاندوزی آتان را از بین
ببريم ودر نهايت باعث مىشويم تا فضاى ديكرى را تجربه نمايند:جنين شرايطى براى نسل
PE CRON er Lee Reece] 31100
BP eee Ile bb ye erce rarer ie) Nee ee ie ee Eee
آینده بود.
صفحه 23:
ل 2
در ا ا ا به این فتیجه
و ۱
و را رن را
۱ Pe ae eee Ee SHR: BCS
۱ Eee IST e WEEP rE M ape Ce Meant)
فرهنگسازی» رسانه است.
توجه به کارآفرینی نباید مقطعی باشد بلکه میبایست یکی از اهداف رسانهها ترویج
د ا ا ا ل لك
ee Dee Te ا eae Beene eS
خلاقيت در سينما و راديو و تلويزيون كاملا" مشهود است.
صفحه 24:
مقام معظم هیر ی سال ۸۷ را سال تولوری و شکوفایی
نامكذارى كردند؛ از انجايى كه كارافرينى با نواورى ارتباط
مستقيم دارد و در نهايت موجب شكوفايى مىكردد -
کار آفرینی» پلی است که نو آوری را به شکوقایی و رشد وا
د ال رز رل در در
مىتوان بهرههاى فراوانى برد.مىتوان براى نهادينه شدن
کار آفرینی در کشور ترویج خلاقیت و نوآوری از این
فرصت و تدبير رهبر معظم انقلاب استفاده كرد.
همين تكرار و تبليغ اين نام در جامعه خود باعث ترويج
نوآورى و شكوفايى مى شود و در واقع نسلى از جامعه خود
ene) ا ار ۰
بست
صفحه 25:
شرایط فعلی کار آفرینی در ایران
اا م ام ااا اا ل م ل
بعد به موضوع كارآفريني عنایت جدي شده و حتي در بسياري از كشوررهاي در حال تونتعه هم Be
دهه 0660 آن را مورد توجه قرار دادهائد.
00 ا eT eet Leer ee)
eel) ED DED Ee ees ye Tee T SED Ee as Len Re eae ea)
Cen cP e Oe Tere eee Tet ery (s\ oO Is Ye iets Ceres Tn)
Fens ecg pee ee ne SPE ie ne Be Cerne Une Pe re nee REED BC)
واژه ایجاد کار و یا اشتغالزابي برداشت شود. در حالیکه جوهر آن تعهد و ارزشآفريني بوده و صد البته
ی رس Screen eco Bee le ie
صفحه 26:
aes ee ee Se en ee)
جوياي کار به ویژه در بین دانشآموختگان دانشگاهي» موجب شده بسياري از
سياسنهايي که براي توسعه آن انخاد شده و همچنین بختنامهها و سخنر آنيهاي
مسئولان در این خصوص, صرفا از جنبه اشتغالزايي مورد توجه قرار گيرد.
در حالیکه کا رآفريني داراي پيامدهاي مثبت و مهم ديگري همانند بارور شدن
خلاقیتهاء ترغیب به نوآوري و توسعه آن» افزایش اعتماد به نفس. ایجاد و
توسعه فناوري» تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومي است. اگر تنها به
جنبه اشتغالزايي كارآفريني توجه شودء از ساير بيامدهاي آن بيبهره خواهيم
۳ ا ل ا ete)
بسيار ضروري است.
صفحه 27:
از آنجا که ارتفاي نظام كارآفريني و نوآوري کشور و افزایش اشتغال مولد و پایدار از
الزامات ضروري تحفق سند چشمانداز 200ساله جمهوري اسلامي ابران است. نقش
ويزه و متفاوت دولتها در حوزه اشتغال و كارآفريني هدايتء و حمايت اين حر eae
6 ار سر
اشتغال قلمداد شود و اين توانمندسازي در ابعاد و سطوح مختلف و در محيط فرهنكيء
اقتصادي؛ اجتماعي» حقوقي و سياسي و در نهايت توسعه زيرساختهايي مرتبط با اين
آمر خواهد بود.
بر همين اساس وزارت كار و امور اجتماعي طبق يك برنامه منسجم فرهنكيء فعاليتهاي
2 2
نوآوري؛ خلاقيت و ارزش آفريني بيكيري و اجرا كرده كه از آن جمله ميتوان به
b Sh ل ار
صفحه 28:
EP ا OME PUTER BC
Be ee eee et rte Dt ede ere Sin EES)
تا ل ل در(
ee SD Seer rT Ee LOLe Tee tapi iCmE wy) 2
حتي در محافل علمي و دانشگاهي نیز به جز موارد نادر فعاليتي در اين زمیته صورت
ترا را
زمان تدوين برنامه سوم؛ موضوع توسعه كارآفريني با اهميت تلقي شود. ترجمه تكبعدي
كارآفريني از واژهاي وارداتي» موجب شده است که از این واژه ایجاد کار و با
اشتغال زايي برداشت شود. در حالیکه جوهر آن تعهد و ارزشآفريني بوده و صد البته در
ا ا ا
صفحه 29:
این برداشت ناصحیح از مفهوم کارآفرین و همچنین افزایش شدید نيروي انساني جوياي کار به ویژه در
بین دانشآموختگان دانشگاهي؛ موجب شده بسياري از سياستهايي که براي توسعه آن |
همچنین بخشنامهها و سخنرانيهاي مستولان در این خصوص, صرفا از جنبه سر
ا ل ا fe ee Oe cr oe
BOE TEBE cent ee ere ne Anes: re eo nai ere Reker niet cy
PLES feo R CPP bie Pee is Rew een Seb Eo eae TCE
از سایر پيامدهاي آن بيبهره خواهیم ماند. در هر حال توسعه كارآفريني به عنوان رويگردي نوین
براي جامعه ما بسيار ضروري است.
صفحه 30:
ا نوآوري کشور و افزایش اشتغال مولد و پایدار از
تا ۱
OU en an الا
Bee Dee pee ETE EO Pye Se ne eB Y De Te Be
اشتفال قلمداد شود و این توانمندسازي در ابعد و سطوح مختلف و در محیط فرهنگی»
ا ا Boer eo Sve eB Son Tt
mre res
بر همین اساس وزارت کار و امور اجتماعي طبق یك برنامه منسجم فرهنگي» فعاليتهاي
مختلفي را در راستاي توسعه و ترویج فرهنگ کارآفريني در جامعه و تزریق مفاهیم
re Beret DC eye) 0
بركزاري جشنواره ملي كارآفرينان برتر اشاره كرد.
صفحه 31:
Roe STE Sete BS Te Sener ee See Sb Lee tee rscon)
را ار ار 1
۳
براي اینکه کارآفرینان اقدام به فعالیت کارآفرینانه خود کنند» عوامل متعددي وجود دارد. بخشي ۱
ا ل 0
فرهنكيء اجتماعي و اقتصادي) است.
براي رشد و توسعه كارآفريني در كشور لازم است دولت وارد عمل شده و عوامل بازدارنده تا حد ممكن
کاهش یابد و عوامل مثبت و تشويقكننده تا حد امكان تقويت شود. در اين ميان تاثير و امكان تغييز در
Be ooo ee eres er none ETE Tre Tine eye ono eed
ote ete rer eet WS eats eT DES Wes TS ta ete TP eES
EV Ne SPC ee eke SD SeE Tete ce Ter Kacey
صفحه 32:
رت رد مر
به منظور شناسايي و بررسي موانع توسعه كارآفريني در كشورء بزوهشي تحت همين عنوان.
ل ل ل
كارآفريني از سه بعد عوامل ضدانكيزشيء موانع قانوني و محيط كسب و كار مورد
1
خطريذيري مالي زياد و ترس از دست دادن سرمایه شخصي مهمترین عامل ضد انگيزشي از
نظر پاسخدهندگان بوده است. عدم دستيابي به منابع مالي براي سرمايمكذاريء موانع
rs ILC TSN) و ۱
صفحه 33:
مطابق نظر برگزیدگان سومین جشنواره ملي کارآفرینان برتر» موانع
توسعه كارآفريني در ایران به ترتیب اهمیت عبارتند از:
قوانين و مقررات بانكيء قوانين مالياتي» قانون تجارتء قانون كار»
وجود انحصارات دولتي ناشي از قوانين و مقررات» قوانين و
wee BB ل ا رات رت ۱
واردات» قانون و مقررات ورشكستگي. قوانین ثبت شرکتهاء قانون
NEE See eS Be oe رل(
قوانین زیست محيطي.
صفحه 34:
ieee) کی با ی و کار کامل تخواهد
شد. طبق نظر کارا Al Oya ee iG رآ
Be eB rere are eB OES)
eb) 2 رح مر 2
* عدم حمايت هنجارهاي اجتماعي و فرهنكي از كارآفريني
* نبود زيرساختهاي مناسب فيزيكي براي اين شركتها
۱ CPP On TO
* ناكافي بودن برنامههاي دولتي براي كمك به شركتهاي مذكور
ct a بر
* نبود فضاي آزاد بازار
۱
رد رت ند رت ر رس رت رن
صفحه 35:
ترا
پا |
در ایران دارد.
ل ا ا ا ا ا Gs 55
کشوررها با موانع جدي مواجه بوده است. از این رو توسعه 2300000
و به عنوان يك مقوله فرابخشي باید در همه ارگانها؛ سازمانهاه نهادهاي عمومي و دولتي مورد توجه
قرار كيرد.
بيامدهاى توسعه كارآفرينى در جامعه با فرض برطرف شدن موانع و جالشهاى
ا زر ار
کارآفرینی؛ امید را در دل مردم افزایش میدهد» از بار مسئولیتهای فراوان دولت میکاهد, فرهنگ
کار و گرایش به کار کردن را نهادینه میکند و از معضلات اجتماعی چون اعتیاد بز هکاری و...
در حوزه ! قتصاد باعث توسعه و توليد ثروت مىشود. در لك كذ Aa Glin
صفحه 36:
مزيتهاي ایران درایجاد کار افرینی
5 1۳
ل رل
"" جمعيت مستعد فراوان تحصيلكرده /با نرخ بآلا
" وجود نفت و كاز و صنايع يتروشيمي
" دسترسي به مواد اوليه اسان فراوان/معادن
صفحه 37:
اقدامات کارافرینی در ایران
باتوجه به وضع موجودء بايد نكاه سیر دروکر
توسعه کار آفرینی در کشور اقدامات مناسبی صورت گرفته است. اقدامات فر هنکی چوان؛
برگزاری جشنواره rete rees eS rae ee ار
eect Ney Ee one ee
۱ is Pr oe PRS
فته و زمینهساز حرکت به سوی فرهنگ کار آفرینی محسوب میشود.
ا ا 0
آموزشهاى كارآفرينى بايد كاربردى باشد تا ايدهها بتوائند تجارىسازى شوند. بايد براى
انهادينه سازى كارآفرينى در كشور فعاليتهاى بىشمارى را أنجام دهيم
صفحه 38:
مت
oe
عدن | تروت کر ام ایا ار "
<51()6 ۵6۱5۵9)
http://www.irantop10.com/ ®
archives/000199.php