کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی در کسب و کار خانگی

kar_afarini_dar_kasbo_kar_khanegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارآفرینی در کسب و کار خانگی”

کارآفرینی در کسب و کار خانگی

اسلاید 1: کارآفرینی در کسب وکار خانگی

اسلاید 2: تعریف کسب و کارخرید و فروش کالاها،تولید یا عرضه خدمات،به منظور بدست آوردن سود

اسلاید 3: انواع کسب و کارکسب و کار خانگیکسب و کار خانوادگیکسب و کار روستاییکسب و کار اینترنتیکسب و کار کوچک و متوسطکسب و کار های بزرگ

اسلاید 4: طبقه بندی کسب و کارهاکسب وکار با نیازهای ابزاری:ساخت و تولید،تعمیرات و..کسب و کار با گرایش انسانی:مشاوره،اطلاع رسانی،آموزش و...کسب و کار با گرایش اطلاعاتی:تجزیه وتحلیل،ارزیابی،سازماندهی و..

اسلاید 5: چه نوع کسب و کارهایی واقعا موفق هستند؟چه افرادی قابلیت موفقیت در این کسب و کارها را دارند؟مقدار هزینه راه اندازی این گونه کسب و کارها چقدر است؟مقدار درآمدزایی این کسب و کارها جقدر است؟آیا در آینده بازاری برای این کسب و کارها وجود دارد؟

اسلاید 6: مهارت های اساسی لازم برای کسب و کارمهارتهای مالیذهنیت بازاریابیمدیریت بر خودمدیریت زمانمدیریت اداری

اسلاید 7: انواع مالکیت ها درکسب و کارمالکیت انفرادیمالکیت مشارکتیمالکیت تعاونی

اسلاید 8: تعریف کسب و کار خانگیبه هر نوع فعاليت اقتصادي در محل سكونت شخصي كه با استفاده از امكانات و وسايل منزل راه اندازي شود كسب و كار خانگي ميگويند.فعاليت اقتصادي خانگي (Home Business): به آن گروه از فعاليتهاي اقتصادي اطلاق مي گردد که امرار معاش خانواده از طريق يکسري فعاليتهاي اقتصادي در فضاي موجود زندگي تامين گردد.

اسلاید 9: اهمیت کسب و کار خانگیامروزه كسب و كارهاي خانگي از بخشهاي حياتي و ضروري فعاليتهاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب ميشوند. كسب و كار خانگي از نظر ايجاد شغل ، نوآوري در عرضه محصول يا خدمات ، موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور ميشوند. همچنين براي جوانان ، كسب و كارهاي خانگي نقطه شروع مناسبي براي راه اندازي كسب و كار شخصي است، زيرا راه اندازي آن در مقايسه با ديگر انواع كسب و كار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما ميتوانيد با يك دستگاه رايانه و يك خط تلفن ، يك كسب و كار اينترنتي راه بيندازيد و كارها و خدمات مختلفي را به مردم عرضه و ازاين راه براي خود درآمد كسب كنيد.

اسلاید 10: )EntrepreneurshipHome– based کارآفريني خانگي( تبديل يک ايده به فعاليت اقتصادي با استفاده از سرمايه انساني (HC)، امکانات فيزيکي و فضاي کاري موجود در خانه، کارآفريني خانگي ناميده مي شود. با توجه به اينکه زمان و هزينه هاي تبديل ايده به محصول در فضاي خانه با استفاده از منابع موجود به حداقل کاهش مي يابد، ضريب ريسک پذيري و شکست فعاليتهاي کارآفرينانه در منازل کاهش يافته و بسترسازي مناسبي براي فعاليتهاي بعدي فراهم مي گردد.

اسلاید 11:   کارگاههاي خانوادگي (Family Workshop) وقتي ميزان گردش مالي و نقدينگي يک کسب وکار خانگي به علت موفقيت در فعاليتهاي اوليه اقتصادي در منزل از حد ظرفيت و کشش فضاي خانگي فراتر رود، فضاي فعاليتهاي اقتصادي از منزل به کارگاههاي کوچک در شهرکهاي صنعتي يا ساير جاها منتقل مي گردد. چنين کارگاههايي که تمامي کارکنان آن اعضاء خانواده و بستگان درجه 1 فاميل محسوب مي شوند، کارگاههاي خانوادگي ناميده ميشوند.

اسلاید 12: مزایای کسب و کار خانگی1- آزادي و استقلال عمل بيشتر 2-ساعات كاري انعطاف پذير 3-ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگي 4-پايين بودن هزينه راه اندازي 5-پايين بودن ميزان ريسك 6-امكان كاركردن پاره وقت 7-راحت تر بودن تربيت بچه ها 8-داشتن فرصت و زمان بيشتر 9-تناسب با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و كم توان 10-احتمال موفقيت بيشتر 11-تناسب با اقشار مختلف 12-احساس راحتي بيشتر 13-عدم نياز به مجوز در ابتدای کار

اسلاید 13: مروري بر مشاغل خانگي در برخي از کشورها: براساس پژوهش انجام گرفته در 37 کشور جهان توسط GEM «سازمان ديده بان جهاني کارآفريني» در سال 2002، بين توسعه کسب و کارهاي خرد و متوسط(SMES) با کاهش نرخ بيکاري ارتباط بسيار معني داري وجود دارد که سهم مشاغل خانگي در اين نوع کسب و کارها 30 درصد است.فوکو ياما در کتاب «اعتماد» مي گويد: دروازه ورود کشورهايي همچون چين، تايوان، هنگ کنگ، ايتاليا و اسپانيا به عرصه رشد و توسعه يافتگي، مشاغل خرد و کسب و کارهاي خانگي بوده است.کشور ايتاليا طي دو دهه گذشته توانسته است نرخ بيکاري جنوب اين کشور(استان سيسيل) را که به دليل حضور فعال شبکه مافيا منطقه ناامني براي سرمايه گذاري صنعتي محسوب مي شود از طريق توسعه صنايع کوچک و کسب و کارهاي خانگي از 22 درصد به حدود 12 درصد کاهش دهد.

اسلاید 14: در ايالات متحده آمريکا نهادي تحت عنوان « اداره کسب و کار کوچک SBA» وجود دارد که ضمن تامين تسهيلات مالي و اعتباري براي کسب و کارهاي کوچک و مشاغل خانگي، وظايف اطلاع رساني بازارکالا و خدمات را نيز در داخل و خارج کشور عهده دار است. در آمريکا هم اکنون بيش از 43 ميليون نفر به صورت پاره وقت و حدود 13 ميليون نفر به صورت تمام وقت از طريق کسب و کارهاي خانگي امرار معاش مي کنند که رويهمرفته حدود 20 درصد کل شاغلين اين کشور را تشکيل مي دهند.کشور پهناور چين با هدف تصرف بازار تجارت جهاني مدل کسب و کارهاي خانگي را که از جمله موفق ترين مدلهاي توليدي براي کاهش هزينه هاي توليد و ساير هزينه هاي سربار به شمار ميرود، سرلوحه برنامه توسعه اقتصادي کشور قرار داده است. تايوان با بهره گيري از شيوه هاي نوين آموزشهاي مهارتي خصوصا آموزشهاي از راه دور ، همچنين اتخاذ سياستهاي حمايتي و تشويقي در رابطه با توسعه کسب و کارهاي خانگي، توانسته است گامهاي بسيار ارزشمندي در اين زمينه بردارد. تايوان با اصلاح سياستهاي مالياتي، تعرفه هاي گمرکي، قوانين حقوقي، رفع محدوديتهاي بازرگاني و صادراتي توانسته است بسترهاي لازم را در ارتباط با ايجاد و توسعه کسب و کارهاي خانگي در يک دهه اخير فراهم سازد. اين کشور با ايجاد پايگاههاي اطلاع رساني و تبليغات گسترده در سطح بين المللي، موقعيت ممتازي را در ارتباط با بازارهاي خارجي و بازارشناسي براي شاغلين کسب و کارهاي خانگي فراهم نموده است. در کشور آلمان سابقه کسب و کارهاي خانگي از طريق همکاري افراد واسطه با کارفرمايان توليدي به قرن چهاردهم ميلادي بر ميگردد.  

اسلاید 15: دلائل عمده توسعه کسب و کار خانگي در ايران تحصيلات بالاي نيروي کار و نرخ بيکاري 6/15 درصدي فارغ التحصيلان دانشگاهي نرخ بالاي بيکاري جواناننرخ بالاي بيکاري زناننرخ بالاي بيکاري مناطق روستاييضرورت جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه انساني و استعدادهاي خانمها در راستاي کمک به افزايش چشمگير توليد ناخالص داخلي (GDP)هزينه هاي بسيار سنگين اجاره يا خريد مراکز کسب وکار خصوصا در کلان شهرهاتوجه و علاقه خاص زنان ايراني به مسائل تربيتي و فرهنگي فرزندان علاقه ويژه خانمها براي بروز خلاقيتهاي خود در عرصه خدمت به جامعه از طريق انجام کسب و کارهاي اقتصادي علاقه کم رنگ مردان به کارکردن همسرانشان در فضاي بيرون از منزلعلاقه مندي زنان به کسب استقلال مالي و اقتصادي کاهش چشمگير هزينه هاي توليد و سربار در فعاليتهاي اقتصادي مرتبط با کسب و کارهاي خانگي

اسلاید 16: ساختارهاي کسب و کار (Business Structures ) ساختار متمرکز ساختار خطيساختار مرکبساختار مجموعه ايساختار منظومه اي

اسلاید 17: ساختار متمرکز (Focussed Structure) تمامي فرآيند توليد محصول يا ارائه خدمت در يک واحد انجام ميگيرد. آموزش مورد نياز بستر تجربي و مهارتي فرد شاغل استنظام مديريتي در خود واحد متمرکز استتهيه کننده مواد اوليه و توزيع کننده محصول توليدي به عهده مديريت کسب وکار خانگي استنظارت و کنترل کيفيت محصول توليدي از طريق مشتري اعمال مي شود.  

اسلاید 18: ساختار متمرکز( Focussed Structure)

اسلاید 19: ساختار خطي محصول کامل از زنجيره ارزش افزوده گروههاي هميار بر روي مواد اوليه ايجاد و تکميل مي گردددر اين ساختار هر واحد مشتري واحد قبل خود و فروشنده واحد بعدي مي باشد.هيچ يک از گروه هاي هميار شاغلين خانگي مستقيما در تامين مواد اوليه و توزيع کالاهاي نهايي درگير نيستندنظارت بر کيفيت محصول توليدي هر واحد توسط واحد بعدي انجام ميگيرد. نهاد دولتي بر کيفيت مواد اوليه و استاندارد کالاي نهايي نظارت دارد.(کنترل ابتداء و انتهاي زنجيره توليد)مهارتهاي حرفه اي و تخصصي مورد نياز شاغلين گروههاي مختلف هميار حسب سطح تکنولوژي و استاندارد کالاي توليدي از طريق سيستم آموزشهاي مهارتي رسمي و غير رسمي تامين مي گردد. قيمت و هزينه هاي پرداختي به صورت معکوس يعني از واحد بعدي به واحد قبلي پرداخت مي گرددسفارش کار نيز بصورت معکوس يعني از واحد بعدي به واحد قبلي انجام مي گيرد.

اسلاید 20: ساختار خطي

اسلاید 21: ويژگيهاي ساختار مرکبدر اين ساختار مجموعه اي از واحدها با ساختار خطي و متمرکز محصول کامل را توليد مي کنند. يک واحد مستقل ، مسئول هماهنگي و کنترل کيفيت مي باشد. واحد ها به طور مستقيم درگير تهيه مواد اوليه و توزيع کالاي توليدي نيستند سيستم نظارت و کنترل دولتي فقط ابتداء و انتهاي زنجيره توليد را نظارت مي کند.مهارتهاي مورد نياز مجموعه حسب تکنولوژي توسط سيستم آموزشهاي رسمي و غير رسمي ارائه مي گردد.سيستم مالي – حقوقي و مديريت مالي مجموعه توسط کارفرماي اصلي اعمال مي گردد.سفارشات و ارجاع کارها طبق قراردادهاي کتبي انجام مي گيرد.

اسلاید 22: ساختار مرکب(Compound – based Structure)

اسلاید 23: ويژگيهاي ساختار مجموعه اي در مجموعه چندين نوع محصول خاص توليد مي شودهر فعاليت خاص توسط متخصصين خاص خود کنترل و نظارت ميگردد. هر نوع کالا يا محصول توسط واحد خاصي جمع آوري مي گردد. محصولات با قابليت تبديل يا به صنايع تبديلي ارسال مي گردد يا مستقيما وارد بازار مصرف ميشود.

اسلاید 24: ساختارهاي مجموعه اي (Collection – based Structure )

اسلاید 25: ويژگيهاي ساختار منظومه اي واحدهاي کسب و کار به صورت اقماري وظايف خاص خانگي را عهده دار هستند.واحدهاي کسب و کار بصورت کارمزدي (قطعه مزدي) و در چارچوب انعقاد قرارداد با بنگاه توليدي اصلي کار مي کند.هر گونه اختلالي در فعاليت بنگاه توليدي اصلي بر فعاليت واحدهاي کسب و کار خانگي تاثير گذار خواهد بود. مواد اوليه يا قطعه خام توسط بنگاه توليدي اصلي در اختيار واحدهاي کسب و کار اقماري گذاشته مي شود. واحدهاي کسب و کار خانگي در اين ساختار جزء کارکنان بنگاه توليدي اصلي به شمار نمي آيند.

اسلاید 26: ساختارهاي منظومه اي( Solar – based Structure)

اسلاید 27: تعریف طرح کسب و کاریک طرح کسب و کار مانند نقشه یک جاده است و مسیری را که بایستی طی شود و چگونگی رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده را برجسته و مشخص می سازد.

اسلاید 28: کسب اطلاعات در مورد کسب و کار مورد نظرمراجعه به اینترنت و وب سایت شرکتهای تجاریتماس با رقباصحبت با مشتریان بالقوهمطالعه بروشورهای بازاریابی و تبلیغاتیو....

اسلاید 29: بخشهای بنیادین طرح کسب و کار(گزارش 1)سه توصیف از کسب و کارتان:سه جمله مختصرکه یکی25 کلمه(معرفی خود واستانداردهای خود)،دیگری65 کلمه(معرفی کار) وآخری 125 کلمه (توصیف تبلیغاتی کار)باشد.طرحی برای چگونگی عرضه کار و محصول به بازار:-تعریف مشتریان-شناسایی رقبا-مشخص کردن سودها-بررسی اندازه بازار و کفایت خریداران-چگونگی اطلاع رسانیپیش بینی مالی

اسلاید 30: ویژگی های مورد بررسی در آغازکسب و کار(گزارش2)معرفی کسب و کارداشتن مهارت های لازم برای شروع کسب و کارهزینه های شروع کسب و کارمزایا و معایب کسب و کارقیمت گذاری کسب و کاردرآمدهای بالقوه کسب و کارتخمین بازار بالقوه کسب وکاربهترین راه رسیدن به کسب وکاریافتن راهی برای کسب اطلاعات بیش ترتجارب موفق در این کسب و کار

اسلاید 31: طبقه بندي کلي مشاغل خانگي و کارگاههاي خانوادگي پژوهشیآموزشیحقوقی و قراردادهاITمونتاژتعمیراتیصنایع خرد و دستیپزشکی و بهداشتیکشاورزی و روستاییمعدنیپوشاک و منسوجاتخدماتیبازیافتفرهنگیگردشگریموادغذایی

اسلاید 32: 1- مشاغل پژوهشي: شناسايي و تحقيق پيرامون مشاغل جديدخانگي(بررسي تطبيقي)شناسايي و تحقيق پيرامون ماشين آلات کوچک و تکنولوژيهاي مناسب مشاغل خانگي ايده سازي ويراستاري اطلاع رساني بازار کالا و خدماتمعرفي بازار هاي خارجي  

اسلاید 33: 2- مشاغل آموزشي: اجراي برنامه هاي آموزشيشناسايي و معرفي مشاغل جديد خانگيتدريس خصوصيمتخصص آموزشمتخصص روابط عمومي

اسلاید 34: 3- مشاغل حقوقي و قراردادها: ارائه مشاوره به شرکتها و اشخاص حقيقي و حقوقي تهيه متون حقوقيانجام امور وکالتتهيه متن قراردادهاخدمات چکيده نويسي متون حقوقيخدمات آماده سازي اظهار نامه هاي مالياتي 

اسلاید 35: - گروه مشاغلIT : تهيه نرم افزارهاي مهندسي مورد نياز مشاغل خانگي کار از راه دور Tele workingآموزشهاي مهارتي از راه دور TeleTrainingمشاوره رايانهبرنامه نويسي يارانه تعمير رايانهنشر رايانه اي (Desk Publishing)طراحي وب سايتمتصدي شبکهطراحي با کامپيوترساير کسب و کار هاي مجازيبازيهاي رايانه اي

اسلاید 36: 4- گروه مشاغل مونتاژ: مونتاژ پوشاکمونتاژ پاي افزار مونتاژ قطعات ساعتمونتاژ ابزارهاي دقيقمونتاژ قطعات چيني آلات 

اسلاید 37: 5-گروه مشاغل تعميراتي: تعميرات لوازم خانگي تعميرات لوازم برقي تعميرات ابزار دقيقرفوگريخدمات ترميم

اسلاید 38: 6-گروه مشاغل صنايع خرد و دستي: اسباب بازي توليد عروسکمحصولات حصيريتوليد گلهاي مصنوعي محصولات چوبيکار روي چرممحصولات معرق کاريتابلوهاي فرشگيوه بافيسفالگريکفش دوزيفرشبافي جاجيم بافيصحافيخياطيقلاب بافيحصيربافي

اسلاید 39: 7-گروه مشاغل پزشکي و بهداشتي: پزشک محلهپرستار تزريقات لوزام آرايشيماساژور صورت و متخصص زيباييخدمات فيزيو تراپيخدمات ماساژ درماني خدمات گفتار درماني گياه درماني طب سوزني  

اسلاید 40: 8-گروه مشاغل کشاورزي ، روستايي و صنايع تبديلي خرد: فرش، گبه، جاجيممحصولات کشاورزيشيلاتتوليد گياهان داروييتوليد گلهاي زينتيزراعت خردپرورش ماکيان

اسلاید 41: 9- گروه مشاغل معدني: تراش سنگ هاي قيمتي تهيه و توليد مجسمه هاي سنگي با استفاده از ضايعات معادن سنگتهيه لوازم خانگي سنگي با استفاده از ضايعات معادن سنگ

اسلاید 42: 10-گروه پوشاک و منسوجات: ابريشم بافيمليله دوزي کشبافجوراب بافيانواع کلاه و عرقچينسيسموني نوزادنخ ريسيانواع پوشاک

اسلاید 43: 12- گروه مشاغل خدماتي: آرايشگريخدمات بازاريابيخدمات توزيعفيلمبرداريعکاسي مستندسازيخدمات عروسيخدمات عزاداريخدمات همايشهاکارگزاري اطلاعاتسفارشات پستي/ تجارت شبکه اي خدمات مراقبت از کودک در منزلخدمات سالمندانخدمات نظافتخدمات حمل و نقلخدمات امور خيريه خدمات پادوييسفره آرايي 

اسلاید 44: 13-گروه مشاغل بازيافت: بازيافت فلزات رنگين (مس ، آلومينيم و.....)بازيافت البسه گرانقيمتبازيافت ساير مواد

اسلاید 45: 14-گروه مشاغل فرهنگي: ترجمه متون علمي و حقوقيويراستاري آموزش در منازلخدمات تلخيص( Abstracting Services)خدمات تبليغات( Advertising Services )نويسندهمترجمانتشار خبرنامه

اسلاید 46: 15-گروه مشاغل گردشگري و ميراث فرهنگي: مترجم شفاهي ويژه گردشگرياطلاع رساني ويژه گردشگرانمتصدي تورمشاور سياحتي

اسلاید 47: 16-مواد غذايي: تهيه انواع شيريني هاي خانگي ويژه هر استان و منطقهپاک کردن (انواع سبزيجات و حبوبات)جداسازي و بسته بندي خرد کردن(سبزيجات و مواد غذايي)طبخ و آماده سازي مواد غذاييتهيه ترشيجات تهيه مرباجات 

اسلاید 48: عمده ترين مزيتهاي نسبي کسب و کار خانگي : صرفه جويي ناشي از حذف هزينه خريد يا اجاره محل کار صرفه جويي ناشي از حذف هزينه هاي رفت و آمد به محل کارصرف جويي ناشي از حذف هزينه هاي اضافي انرژي و نيروي کارصرفه جويي ناشي از حذف هزينه هاي انبارداري صرفه جويي ناشي از حذف و يا کاهش چشمگير هزينه هاي مالياتي صرفه جويي ناشي از کاهش چشمگير هزينه هاي سربارانعطاف پذيري و شناور بودن زمان کار صرفه جوئيهاي ارزشمند در وقت کاهش چشمگير قيمت تمام شده محصول خانگي تبديل شاغلين مزدبگير به خويش کارفرمايان جديدمشارکت فعال و موثر زنان در افزايش توليد ناخالص داخلي (GDP) ساختار ساده و زودبازده کسب و کارهاي خانگي بهره وري بالاي نيروي کار و سرمايه در کسب و کارهاي خانگي سرمايه ثابت مورد نياز بسيار کم

اسلاید 49: قابليتهاي پياده سازي کسب و کارهاي خانگي : مقياس توليد وضعيت و ساختار تکنولوژي مورد نياز سطح تخصصي مورد نياز تهيه مواد اوليه مورد نياز بازارشناسي و بازاريابي

اسلاید 50: مواردی که در راه­اندازی کسب و کار در منزل باید در :نظر گرفت درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنیددرباره محصول یا خدماتتان نیز اطلاعات کسب کنیدمحل کار خود را تعیین کنیدمشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنیداسم خوبی برای کسب و کارتان انتخاب کنیداسباب و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنیدپوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنیدیک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهیدبا دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشیدحساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنیدارتباط بیشتری با افراد و گروه­های مختلف برقرار کنیداز داشتن کسب و کار در منزل خجالت و واهمه­ای نداشته باشید، بلکه به آن افتخار کنید

اسلاید 51: راه­های تامین منابع مالی کسب و کارخانگی پس­انداز شخصیقرض از خانواده و فامیلقرض از دوستانوام از بانک­ها و موسسات اعتباری مختلفجلب افراد سرمایه­گذارفروش وسایل و لوازم شخصی 

اسلاید 52: راه­های یافتن ایده کسب و کارخانگی سفر به شهرها و محله­های دیگر و بررسی محصولات یا خدماتی که در آن مناطق عرضه می­گردد.پیدا کردن ایده از تبلیغات موجود در رسانه­هابازدید از نمایشگاه­های مختلف و آشنایی با محصولات و خدمات جدیدی که ارائه شده­اند.جستجو در اینترنت و اطلاع از محصولات­و­خدماتی که در سرتاسر دنیا عرضه می­شوند و بررسی امکان ایجاد آن­ها­در­منطقه خودداشتن تجربه شغلی در کسب و کارتوجه به اخبار (به ویژه اخبار اقتصادی) منتشر شده در رسانه­های جمعیخودتان ایده بسازید(ایده­سازی)از علایق و سرگرمی­هایتان شروع کنید.به موانع و محدودیت­هایی که در اطرافتان بر سر راه عرضه محصولات یا خدمات وجود دارد، توجه کنید.چیزهای مورد نیاز و خواستنی­های خویش را فهرست کنید.به راه­های مختلف و تازه استفاده از محصولات موجود فکر کنید.به علایق اجتماعی در حال تغییر گروه­های مختلف مردم از نزدیک توجه کنید.به تغییرات و پیشرفت­های تکنولوژیکی دقت کنید و ببینید چگونه بر محصولات یا خدمات فعلی تاثیر می­گذارند.به کسب و کارهایی که اکنون وجود دارند به دقت بنگرید.به مشخصات کالاها و خدماتی که هم اکنون در اطرافتان وجود دارند، توجه کنید.

اسلاید 53: رویکردهای کسب و کار خانگیروش(رویکرد) محصول­محور: محصولی را تولید یا خدمتی را آماده عرضه به جامعه کنید و پس از آن به دنبال یافتن بازار برای محصول یا خدمت باشید.روش(رویکرد) بازارمحور: به وجود نیاز و کمبودی در بازار پی ببرید و سپس به دنبال تولید یا ارایه خدمت باشید.

اسلاید 54: تحقیقات بازاربرای شروع کسب و کار خانگی تحقیق میدانی: اطلاعات مورد نیاز بازار را خودتان گرد می­آورید.تحقیق کتابخانه­ای: به تحقیق ثانویه یا انتشاریافته نیز معروف است که استفاده از نتایج تحقیقات دیگران است.

اسلاید 55: تفکر بازاریابی در کسب و کار خانگیمحصولقیمتتبلیغاتمکان

اسلاید 56: 4 قانون طلایی محصولقانون اول: بازارمحور باشید، نه محصول­محورقانون دوم: به اجزای محصول خود توجه بیشتری کنیدقانون سوم: منحنی عمر محصول خود را بشناسیدقانون چهارم: محصولاتی تولید کنید که متفاوت با محصولات رقبا باشند

اسلاید 57: استراتژی قیمت­گذاری: الف) قیمت­گذاری بازارمحور: زمانی استفاده می­شود که محصولاتی مشابه محصولات سایر تولیدکنندگان تولید کنید.-قیمت­گذاری نفوذی: در این روش، شرکتی برای وارد شدن به بازار، نرخ کالایی را پایین­تر از حد معمول آن تعیین می­کند و پس از جذب مشتریان و علاقمند کردن آنان به کالای مورد نظر، قیمت آن را بالا می­برند. این روش برای جذب مشتریان تازه کاربرد دارد.-قیمت­گذاری گران: این روش برعکس روش نفوذی است. این روش برای محصولاتی که با استفاده از تکنولوژی جدید تولید شده­اند به کار می­رود.-قیمت­گذاری مخرب: به قیمت­گذاری شکاری نیز معروف است. شرکت­ها قیمت پایین­تری برای محصولات خود تعیین می­کنند و می­دانند که رقبایشان نمی­توانند با قیمت مشابهی محصول تولید کنند و سود ببرند. پس از خارج کردن رقبا، قیمت محصول را بالا می­برند. این روش غیرقانونی است.-تبعیض در قیمت: شرکت کالای واحدی را با قیمت­های متفاوت به مشتریان مختلف می­فروشد.-قیمت­گذاری با توجه به رقیب: در این روش به خاطر شباهت کالا با کالای رقبا، قیمت آن نیز با توجه به آن و مشابه آن تعیین می­شود.ب)قیمت­گذاری بالاتر از هزینه: شرکت­هایی که در تولید محصول رقیبی نداشته باشند؛ در اینجا قیمت محصول یا خدماتشان را بیشتر از هزینه واقعی آن تعیین می­کنند.راه اول: حساب کنید تولید محصول چقدر هزینه برده است و سپس درصدی را نیز به قیمت آن اضافه کنید.راه دوم: ابتدا محاسبه کنید محصول شما چقدر هزینه برده است، پس از آن سود نهایی موردنظر را به آن اضافه کنید.

اسلاید 58: توسعه تبلیغاتانتخاب محل تبلیغانواع تبلیغات

اسلاید 59: انتخاب محل تبلیغاتمخاطبان مورد نظراندازه بازار محصولاتمیزان بودجه تبلیغاتی

اسلاید 60: انواع تبلیغات برای کسب وکار خانگیآگاه­کننده: اطلاعات و مشخصات موثر و مفید محصول را در اختیار مخاطبان می­گذارند.متقاعدکننده: سعی می­کنند مخاطبان را قانع کنند که بدون محصول موردنظر نمی­توانند به­راحتی زندگی کنند.

اسلاید 61: کانالهای توزیع محصولتولیدکننده، عمده­فروش، مصرف­کنندهتولیدکننده، عمده­فروش، خرده­فروش، مصرف­کننده: روشی سنتی و قدیمی است. هنوز در صنعت غذاونوشیدنی کاربرد دارد.تولیدکننده، خرده­فروش، مصرف­کننده: امروزه بیشتر مرسوم و متداول شده است. بیشتر در صنعت پوشاک استفاده می­شود.تولیدکننده، مصرف­کننده: امروزه با توجه به پیشرفت­های علمی و تکنولوژیکی بیشتر متداول شده است. فروش مستقیم محصولات شرکت­ها در فروشگاه­هایی که از جانب شرکت­ها ایجاد می­شود یا فروش از طریق پست و اینترنت. 

اسلاید 62: امور مالی کسب وکار خانگیمعادله حسابداری، رابطه بین داراییها و بدهیها و سرمایه را نشان می دهد:داراییها = بدهیها + سرمایه(خالص داراییها)سود ویژه و زیان ویژه نیز به صورت زیر تعریف می شوند:-مازاد درآمدها بر هزینه های یک واحد = سود ویژه-مازاد هزینه ها بر درآمدهای یک واحد = زیان ویژه

اسلاید 63: صورتهای مالی کسب و کار خانگیصورت سود و زیان (Income Statement): خلاصه­ای از درآمدها و هزینه­های یک واحد برای یک دوره زمانی معین است.صورت سرمایه (Statement of Owners Equity): خلاصه تغییراتی که در سرمایه یک واحد طی یک دوره زمانی معین رخ میدهد.ترازنامه (Balance Sheet): فهرستی از تمام داراییها و بدهیها و سرمایه یک واحد در یک تاریخ معین می­باشد.صورت گردش وجوه نقد (Statement of Cash Flow): مجموعه دریافتی­ها و پرداختیپهای نقدی واحد در طول یک دوره است.

اسلاید 64: نمونه طرح کسب و کار(گزارش2)خدمات نظافتCleaning Services

اسلاید 65: معرفیتحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد از کم بود وقت آزاد شکایت دارند و درهمین وقت اندک نیز ناچارند به کارهایی بپردازند که علاقه ای به انجام آنها ندارند.یکی از این کارها نظافت محل کار و زندگی است.در آمریکا نظافت خانه و محل کار در ردیف بدترین وظایف روزانه قرار دارد.حرفه نظافت در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله ایران فرصت های شغلی زیادی را برای افراد ایجاد کرده است و انواع خدمات نظافتی در شاخه های مختلف اقتصادی از بخشهای دارای رشد سریع می باشند.در چند سال اخیر گستره خدمات رسانی گروههای نظافت مسکونی و تجاری چند برابر شده است.حتی اگر چنین حرفه ای جزو کارهای مورد علاقه تان نیست با وجود این به گفته فردی که به آن مشغول است توجه کنید:“شاید این کار بوی خوبی نداشته باشد؛ولی پول خوبی دارد“

اسلاید 66: علاوه بر نظافت خانگی که با در آمد بالا بخش عمده ای از خدمات نظافتی را به خود اختصاص داده است؛نظافت مراکز تجاری و محل ها ی کار را می توان منبع ثابت و قابل اعتماد شغلی دانست.البته نظافت خانگی یک مزیت نسبت به نظافت مراکز تجاری دارد واین است که در آن جریان نقدینگی بسیار بهتر صورت می گیرد و بلافاصله بعد از کار تسویه حساب می شود؛ولی در مراکز تجاری دست مزد ها به طور معمول 30 تا 60 روز بعد از انجام کار پرداخت می شود،اما کارفرما باید دست مزد کارگران را در طول این زمان بپردازد.خدمات نظافت یکی از آسانترین و سودمندترین کسب و کارها است که می توان آن را از خانه آغاز کرد . بر اساس تعداد مشتریان آن را گسترش داد.این حرفه به تجهیزات کمی نیاز دارد واگر خود مشتریان نیز این تجهیزات را داشته باشند؛مطمئنا اجازه استفاده از آنها را خواهند داد.این عامل باعث می شود که دیگر نیازی به حمل و نقل و حفظ و نگه داری وسایل مربوطه نباشد.برای انجام این کار می توان در ابتدا چند کارگر را استخدام کرد ومدیریت و بازاریابی کار را به طور جدی پیگیری نمود.

اسلاید 67: فهرستی از انواع خدمات نظافتی در مراکز مسکونی و تجارینظافت کانالهای گرمایشی و تهویه نظافت خودروشستشوی فرش،مبل،پرده و....شستشوی حیاط،پارکینگ،استخرشستشوی دیوارها وپنجره هاشستشوی راه پله هاخانه تکانی آپارتمان و لوازمنظافت لوله های فاضلابحفظ و نگه داری حیاط و چمن شستشوی نمای بیرونی ساختمانشستشوی لوازم و لباسها ی کارکنان نظافت روزانه منزل و محل های کارو....

اسلاید 68: دانش و مهارتهای مورد نیازیکی از برجسته ترین امتیازهای شروع این حرفه آن است که نیاز به دانش وتجربه محدود است و سریعا قابل یادگیری است.از طرف دیگر به دلیل آنکه اکثر افرادی که این فعالیت را شروع می کنند از کارگران برای انجام کار استفاده می نمایند؛لذا مهمترین مهارت برای آنها داشتن مهارتهای مدیریتی برای اداره این کارگران و نیز مهارتهای بازاریابی برای جذب وجلب رضایت مشتری است. البته نکته بسیار مهم آن است که برای انجام کار می بایستی از افرادی استفاده شود که توانایی انجام کارهای نظافتی را داشته باشند و بتوانند مشتری را راضی نگه دارند.

اسلاید 69: هزینه های اولیهوسایل و تجهیزات انجام کار (بستگی به دامنه کار دارد)بودجه بازاریابییک یا دو خط تلفنیک دستگاه کامپیوتریک پرینتربیمه و ضمانتتهیه مواد شوینده ،جلا دهنده و...یک وسیله نقلیه برای حمل وسایل به محل مورد نظر

اسلاید 70: مزایاهزینه های اولیه و سربارکم است.به دانش و مهارت کمی نیاز دارد.می تواند به عنوان کار نیمه وقت یا شغل دوم انتخاب شود.عموما خدمات نظافتی در هر جایی قابل انجام است.مشتریان فراوان دارد.با افزایش نیروی کار نظافت ،کسب و کار رشد می کند و کما فی السابق می تواند خانگی باشد.درآمد بالایی دارد.نیاز به فعالیت زیاد بویژه برای مدیر موسسه نیست.در مراحل اولیه در سطح نظافت خانگی نیاز به مجوز رسمی ندارد.

اسلاید 71: مشکلاتبرای کسانی که خودشان می خواهند خدمات نظافت را انجام دهند،کاری سخت و آلوده است وگاهی خطرناک است؛نگر آنکه چند نفر کارگر را برای انجام کارها استخدام نمایند.عموما در مورد اغلب خدمات نظافتی افکار و نظرات منفی وجود دارد.مثلا پدر و مادرها به فرزندانشان می گویند در صورت درس نخواندن نظافت چی می شوند.بعضی از انواع نظافت ها فصلی است یا محدودیت زمانی دارد.درصورت استخدام نکردن کارگر،درآمد به تعداد ساعات کارمفید در روز توسط خود فرد محدود می شود.استخدام نیرو و رفع و رجوع مشکلات آنها و مشکلات ارتباطی که با مشتریان ایجاد می کنند،بسیار تنش زا است.در صورت انجام تخلف توسط نیروهایی که برای انجام کار استفاده می شوند،مدیر موسسه درگیر خواهد شد و مسولیت آن به عهده او خواهد بود.بسیاری از مشتریان تا از اعتبار شرکت و مخصوصا ثبت آن اطمینان حاصل نکنند،کار خود را به آن شرکت واگذار نمی نمایند.در صورت خوب کار نکردن پرسنل مورد استفاده ، مشتری ناراضی شده وهزینه های انجام شده برای جذب اوهدر می رود.در صورت بوجود آمدن مشکلات جانی برای پرسنل مورد استفاده،مدیر موسسه مسوول خواهد بود.مشکل اصلی در این کار یافتن نیروی کار مناسب است.

اسلاید 72: قیمت گذاریبسته به نوع خدمات نظافتی ارزش خدمات از ساعتی 2000 تومان تا20000 تومان یا بیشتر در نوسان است.زمان و مواد و تجهیزات نظافتی مورد استفاده تعیین کننده قیمت هستند.به طور مثال برای شستشوی راه پله ها و حیاط در منازل در تهران معمولا قیمت هابرای دو بار شستشو در ماه به صورت ذیل است:-ساختمان یک طبقه:20000تومان-دو طبقه:40000تومان-و.....

اسلاید 73: درآمدهای بالقوهاگر برای خودتان کار کنید،ماهانه بین پانصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان یا بیشتر می توانید در ماه در آمد داشته باشیدو این سطح درآمد با انجام کارهای تخصصی و استخدام نیروی بیشتر و افزایش دامنه کار و تعداد مشتریان بالاتر می رود.در صورت استخدام نکردن کارگر در آمد کاهش می یابد؛ولی هزینه های سربار هم کم می شود.

اسلاید 74: برآورد بازار بالقوه رشد صعودی مراکز موجود در این حرفه حاکی از آن است که خدمات نظافتی به عنوان یک صنعت مسیر ترقی را طی می کنند.شاخه های کاری مختلف وبه عبارتی تخصصی شدن این حرفه زمینه رشد بیش تر آن را با توجه به شرایط زندگی فعلی فراهم می کند و منجر به کسب درآمد بالاتر برای صاحبان این مراکز می گردد.از آنجاییکه نظافت یک امر دائمی است؛لذا مشتریان نیز به طور همیشگی برای این مراکز وجود دارند و بر تعداد آنها روز به روز افزوده خواهد شد.

اسلاید 75: بهترین شیوه دستیابی به موفقیتدر صورت جلب رضایت مشتری،می توان همه کارهای نظافتی او را برای همیشه تصاحب کرد و او را به عنوان یک منبع درآمد دائمی حفظ نمود؛لذا می بایست به این مساله اهمیت زیادی داده شود.چاپ تبلیغات در ستون آگهی های روزنامه های کثیرالانتشار بسیار مهم است.نوع آگهی و متن مورد استفاده برای آن بسیار در جلب مشتری تاثیر گذار خواهد بود.برای جذب مشتریان بیشتر و حفظ آنها بهتر است در شرایط رقابتی موجود قیمتها را کاهش داده و به فکر انجام خدمات بهتر و مشتری پسند تر باشیم.طراحی یک وب سایت و قرار دادن مطالب مناسب در آن به جذب مشتری کمک می کند.اسمی که برای موسسه انتخاب می شود نیز در جذب مشتری بسیار تاثیر دارد.بهتر است در ابتدای کار یکسری بروشور طراحی و تکثیر شود و در بین اهالی محل و آشنایان توزیع گردد.پیشنهاد یکسری تخفیفات در ابتدای کار،منجر به جذب مشتریان بیشتر می شود.بهتر است لیستی از مشتریان تهیه گردد و در فواصل زمانی مناسب با آنها تماس گرفته شود.طراحی فرم هایی جهت اطلاع از میزان رضایت مشتریان و همینطور نظرات آنها در مورد کارگران و نحوه کار آنها بسیار مفید است.بهتر است برای شروع کار از افرادی استفاده شود که به عملکرد آنها اطمینان وجود دارد.از پیامهای تبلیغاتی همچون برگرداندن وجه پرداختی در صورت عدم تامین رضایت مشتری یا فرستادن نیروها در زمانهای پیشنهادی مشتری ومواردی از این قبیل می بایست استفاده شود.

اسلاید 76: گامهای نخستبررسی فعالیت کسانی که در این زمینه کار کرده اند.خودداری از تدارک و تامین تجهیزات گران قیمت در ابتدای کارشروع کار با نظافت خانگی به دلیل نیاز به تجهیزات بیشتر نظافت مراکز تجاری و همینطور هزینه های بالاتر و ثبت شرکتاجاره برخی از لوازم مورد استفاده به جای خرید آناستفاده از یک منشی تلفنی برای زمانهایی که قادر به پاسخگویی نیستید.استفاده از نیروی کار آشنا در ابتدای کار

اسلاید 77: بررسی نمونه موفق دراین زمینه

اسلاید 78:

اسلاید 79: شوراي سياست گذاري استاني مشاغل خانگي و کارگاههاي خانوادگي رياست شورا به عهده استانداران مي باشداعضاء شورا متشکل از : 1- رئيس سازمان کار و آموزشهاي فني و حرفه اي 2- مدير کل وزارت اقتصاد و دارايي 3- مدير کل وزارت صنايع و معادن، مدير کل وزارت جهاد کشاورزي، مدير کل وزارت بازرگاني، شهردار مرکز استان، مدير کل سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي، مدير کل وزارت رفاه وتامین اجتماعی ، مدير امور کارآفريني و اشتغال جهاد دانشگاهي استان و نماينده سازمان ملي جواناندوره زماني مسئوليت اعضاي شوراي سياست گذاري مشاغل خانگي 4 سال خواهد بود که متناسب با انتخابات رياست جمهوري و دوره تصدي دولت قابل بازنگري و تغيير خواهد بود. تغييرات اعضاء شورا توسط استانداران فقط با اجازه وزير هر دستگاه امکانپذير خواهد بود.استانداران موظف هستند هر 3 ماه يکبار نشستي با حضور تمامي اعضاء به منظور بررسي اهم سياستهاي ذيل تشکيل دهند.تصميم سازيها در زمينه موضوعات تخصصي قبلا بايد توسط کميته کارشناسان ذيربط مورد بررسي و نتايج آن جهت اجرايي شدن به شورا ارائه گردد. تمامي سياستهاي مورد تصويب حتما بايد به تاييد و تصويب حداقل دو سوم آراء شرکت کنندگان حاضر در جلسه شورا رسيده باشد.

اسلاید 80: وظایف شوراي سياست گذاري مشاغل خانگي و کارگاههاي خانوادگي بررسي و ارائه راهکارهاي سياستي در زمينه توسعه مشاغل خانگي در سطح شهر و روستابررسي مشکلات، موانع و محدوديتهاي مشاغل خانگي و ارائه سياستهاي موثر براي رفع آنهاارائه راهبردهاي سياستي در زمينه آموزشهاي روزآمد و کوتاه مدت در زمينه مشاغل خانگي از طريق شرکتهاي تخصصي توسعه مشاغل خانگيارائه راهبردهاي سياستي در زمينه استانداردسازي کالاها و خدمات مشاغل خانگي با کمک موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي از طريق بخش خصوصي ارائه راهبردهاي سياستي از طريق طراحي فرآيندهاي تخصصي و موثر در رابطه با حذف دلالان و واسطه ها در مسير دسترسي شاغلين خانگي به مواد اوليه مورد نياز ارائه راهبردهاي سياستي در طراحي نظام جامع اطلاع رساني از داخل و خارج کشور در زمينه مشاغل خانگي از طريق بخش خصوصي ارائه راهبردهاي سياستي در زمينه بازاريابي، فروش و صادرات محصولات مشاغل خانگي و کارگاههاي خانوادگي ارائه راهبردهاي سياستي در تقويت انگيزش شهروندان براي روي آوردن به مشاغل خانوادگي از طريق حذف کامل مقررات کار و تامين اجتماعي، کاهش هزينه هاي مالياتي ، تعرفه اي ، گمرکي و خدمات انرژي و اعمال تخفيف هاي ويژه خاص مناطق روستايي و عشايريطراحي يک فرآيند جامع زمان بندي شده در سوق دادن اقتصاد غير رسمي به سمت بازارهاي رسمي

اسلاید 81: دبیرخانه شورادبيرخانه شورا در محل استانداري استکارکنان دبيرخانه توسط استاندار انتخاب و منصوب است.اهم وظايف دبيرخانه : 1- ابلاغ سياستهاي مصوب شورا به کميته ها و دستگاههاي اجرايي 2- برنامه ريزي و برگزاري جلسات شورا 3- اطلاع رساني به اعضاي شورا

اسلاید 82: ظرفيتهاي قابل پيش بيني توسعه مشاغل خانگي تا پايان برنامه چهارم (1389)استانهاي با ظرفيت بالا تا 50 هزار فرصت شغلي خانگي استانهاي با ظرفيت متوسط تا 30 هزار فرصت شغلي خانگي استانهاي با ظرفيت کم تا 20 هزار فرصت شغلي خانگي بنابراين انتظار مي رود، برنامه ريزي شوراهاي استاني توسعه مشاغل خانگي تا پايان برنامه چهارم (1389) حداقل به ايجاد يک ميليون فرصت شغلي خانگي منجر گردد

اسلاید 83: حمایتهای دولتی از مشاغل خانگیدولت با اعمال ضوابط حمایتی در زمینه‌های مالیاتی، تامین وام قرض‌الحسنه اشتغال، تامین بیمه خویش فرما و تعرفه مصرف آب برق و سوخت، از مشاغل خانگی حمایت می کند.بر اساس آنچه مجلس به تصویب رساند، مشاغل و کسب و کارهایی از نظر قانون خانگی تلقی می‌شوند که از یک سو باید تنها توسط اعضای خانواده و بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان در محیط خانگی انجام شوند و از سوی دیگر کالای تولید شده برای عرضه، فروش و بازاریابی به خارج از محیط مسکونی منتقل شود. 

اسلاید 84: فعالیتهای قانونی کسب و کار در خانهشاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورتهای ذیل فعالیت می نمایند : 1- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی . 2- انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی. 3- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، اتحادیه و یا مشارکت با بنگاههای بالادستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای .

اسلاید 85: مزایای ایجاد کسب و کار خانگی قانونی1-استفاده از بازار محلی شهرداری جهت عرضه محصولات خانگی . 2- عضویت در شرکت سهامی عام خوشه ای تخصصی کسب و کار خانگی . 3- معافیت از عوارض اداری و تجاری تعیینی و مصوب شوراهای اسلامی شهرها و روستاها . 4- عدم نیاز به تغییر کاربری مسکونی . 5- دولت می تواند بنا به پیشنهاد ستاد نسبت به تعیین ضوابط حمایتی در زمینه های مالیات ، تامین وام قرض الحسنه اشتغال ، حق بیمه خویش فرما ، تعرفه مصرف آب ، برق و سوخت مصرفی، اقدام و اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی محاسبه و لحاظ نماید . 6- استفاده از تسهیلات بانکی به ویژه قرض الحسنه بانکها و صندوق مهر امام رضا (ع) .

اسلاید 86: مشاغل غير قانوني وزارت بهداشت موظف است ليست کامل آن گروه از مشاغل خانگي را که اشتغال آنها نيازمند تخصص هاي خاص علمي و دانشگاهي است در اختيار شهرداريها و دهداريها قرار دهد.وزارت کار و امور اجتماعي موظف است ليست کامل آن گروه از مشاغل خانگي را که اشتغال آنها به لحاظ بهداشت و ايمني شغلي نيازمند طي دوره هاي خاص آموزشي است در اختيار شهرداريها و دهداريها قرار دهد. سازمان حفاظت محيط زيست موظف است ليست کامل آن گروه از مشاغل خانگي را که اشتغال به آنها موجب آلودگيهاي زيست محيطي و صوتي ميگردد، در اختيار شهرداري ها و دهداريها قرار دهد.اشتغال به هر گونه شغل غير قانوني و قاچاق در منازل حسب تعريف قوانين موجود و با سوء استفاده از گواهي کار مشاغل خانگي جرم محسوب گرديده و مرتکبين توسط مراجع ذيربط تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.حسب شکايت همسايگان و بنا به تشخيص و تاييد کارشناس شهرداري محل، يا دهداري دهستان چنانچه شغل خانگي مخل نظم و آسايش ساکنين گردد، شهرداران و يا دهداران اختيار دارند نسبت به ابطال پروانه کار شخص خاطي اقدام نمايند. ابطال پروانه کار در يک محل براي مشاغل خانگي با صدور پروانه کار مجدد براي همان فرد در محل يا منطقه ديگر هيچگونه منع قانوني نخواهد داشت.

اسلاید 87: صدور مجوز براي متقاضيان مشاغل خانگيسازمان آموزش فني و حرفه اي درتهران و مراکز آن در استانها، شهرستانها و روستاها موظف هستند درخواست متقاضي نسبت به انجام آزمون مهارتي در رابطه با شغل مورد تقاضا دريافت نموده و پروانه مهارت رتبه بندي شده صادر و اعطاء نمايندگواهي آزمون مهارت متقاضي معتبرترين جواز براي اشتغال به کسب بوده و شهرداري هر شهر و منطقه موظف است بر اساس درخواست کتبي متقاضي به انضمام کپي گواهي مهارت مشروط بر آنکه شغل مورد تقاضا عاري از هر گونه آلودگيهاي زيست محيطي و صوتي باشد، حداکثر ظرف يک هفته پروانه کسب صادر نمايند. تمامي وظايف شهرداران در رابطه با صدور پروانه کار براي متقاضيان مشاغل روستايي به عهده دهداران خواهد بود.  

اسلاید 88: در صورتيکه شهرداري به لحاظ تخصصي قادر به تشخيص آلودگيهاي زيست محيطي و صوتي شغل مورد درخواست نباشد، سازمان حفاظت محيط زيست موظف است حسب تقاضاي شهرداري مورد را پيگيري کارشناسي نموده و تاييديه يا عدم تاييد آنرا ظرف 10 روز کتبا به شهرداري منطقه اعلام نمايد . چنانچه مهارت مورد تقاضا از نوع مشاغل جديد و آزمون مهارت آن توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي امکانپذير نباشد، سازمان موظف است حداکثر ظرف يکماه نسبت به شناسايي کارشناس مجرب و آزموده از داخل و يا خارج کشور براي طراحي و پياده سازي فرآيندهاي آموزشي شغل جديد اقدام نموده و از طريق صدور مجوز براي آموزشگاههاي حرفه اي بخش خصوصي آموزش هاي جديد را توسعه دهد. گواهينامه هاي مهارت در جه 1 و 2 صادره توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي براي کسب پروانه اشتغال از طرف شهرداريها حکم يکساني را دارد. قيمت گذاري محصولات خانگي براساس عرضه و تقاضاي بازار کالا و توافق کتبي خريدار و فروشنده تنظيم مي گردد. اتحاديه هاي صنفي به هيچ وجه حق دخالت در صدور پروانه کسب و کار، قيمت گذاري کالاو ساير موارد را در زمينه مشاغل خانگي ندارند. پروانه کار صادر شده توسط شهرداري هر منطقه در شهرها و پروانه کار صادر شده توسط دهداري هر دهستان از زمان صدور به مدت 5 سال داراي اعتبار خواهد بود.

اسلاید 89: تشکيل خوشه هاي مشاغل خانگي وزارت صنايع و معادن موظف است تا از طريق سازمان صنايع کوچک و مذاکره با شرکتها و کارخانجات بزرگ صنعتي، آن بخش از توليدات اين قبيل کارخانجات را که انجام آنها در منازل امکانپذيراست با تشکيل خوشه هاي مشاغل خانگي در مناطق شهري و روستايي عملياتي نمايد. شوراهاي سياستگذاري استاني مشاغل خانگي موظف هستند آموزشهاي مهارتي مورد نياز کارهاي برون سپاري شده شرکتهاي بزرگ را در حد استاندارد قابل قبول برنامه ريزي و بصورت گروهي در سطح شاغلين درگير در پروژه هاي مورد قرارداد توسط شرکتهاي خصوصي داراي صلاحيت اجرا نمايند. وزارت صنايع و معادن موظف است تا به کمک وزارت کار و امور اجتماعي نسبت به شناسايي و برنامه ريزي خريد تکنولوژيها و ماشين آلات کوچک مشاغل خانگي خصوصا در عرصه کاربري مناطق روستايي در کشورهاي پيشگام نظير چين، هنگ کنگ، تايوان، هندوستان، ايتاليا، اسپانيا، آمريکا ، کره جنوبي و برخي از کشورهاي مهم ديگر از طريق بخش اقتصادي سفارتخانه ها و وابستگان بازرگاني مستقر در نمايندگيهاي سياسي خارج کشور اقدام نمايد. وزارت بازرگاني با همکاري سفارتخانه ها و وابستگان بازرگاني مستقر در خارج کشور موظف است حسب درخواست شوراهاي استاني مشاغل خانگي همه ساله يکبار نسبت به برپايي نمايشگاه صنايع خانگي در کشورهاي هدف با حق فروش براي گروههاي هميار شرکت کننده اقدام نمايد. هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران موظف است در رابطه با شرکت گروههاي هميار مشاغل خانگي در نمايشگاههاي بين المللي تخفيف ويژه اي معادل 50% در مورد خريد بليط مسافر و حمل بار منظور نمايد.

اسلاید 90: نحوه تامين خدمات تخصصي شوراهاي استاني مشاغل خانگي به منظور تسريع در پياده سازي طرح جامع مشاغل خانگي در سطح شهر و روستا و حسب مورد مي توانند از خدمات شرکتهاي تخصصي توسعه مشاغل خانگي در بخش خصوصي در رابطه با اجراي پروژه هاي هدف، تامين مواد اوليه، خريد و تجهيز ماشين آلات، ارائه و توسعه مهارتهاي خاص، ارائه خدمات خاص تخصصي، بازاريابي، فروش و صادرات محصولات توليدي در عرصه مشاغل خانگي بهره گيرند. هزينه شرکتهاي توسعه مشاغل خانگي حسب شرح خدمات ارائه شده بصورت مشارکتي توسط وزارت رفاه، سازمان بهزيستي، سازمان ملي جوانان و کميته امداد امام خميني تامين و از طريق شوراي استاني مشاغل خانگي قابل پرداخت خواهد بود.

اسلاید 91: تسهيلات خرد مورد نياز متقاضيان مشاغل خانگيبانکهاي عامل موظف هستند حداکثر ظرف يکماه نسبت به تامين اعتبارات خرد مورد نياز مشاغل خانگي حسب تقاضاي کتبي شاغلين و معرفي شهرداران در سطح شهرها بدون اخذ وثيقه و با نرخ بهره حداکثر 12 درصد اقدام نمايند. کف و سقف وامهاي مشاغل خانگي در سطح شهرها بين 30 الي 50 ميليون ريال مي باشد.نرخ بهره وام هاي پرداختي توسط صندوقهاي مشاغل خانگي در مناطق روستايي و عشايري 4 درصد پايين تر از مناطق شهري و حداکثر 8 درصد ميباشد.کف و سقف وامهاي خرد مشاغل خانگي در مناطق روستايي و عشايري بين 10 الي0 2 ميليون ريال ميباشد. وثيقه وامهاي اعطايي توسط صندوق مشاغل خانگي درمناطق روستايي و عشايري به صورت پشت نويسي زنجيره اي گروههاي هميار و از طريق اخذ سفته انجام مي گيرد. وزارت رفاه موظف است براي افراد داراي پروانه کسب مشاغل خانگي در روستا بدون دريافت هيچگونه هزينه اي و در شهر با دریافت هزینه های مربوطه دفترچه خدمات درماني و تامين اجتماعي صادر نمايد.وزارت رفاه موظف است راهکارهاي اساسي و مدلهاي پيشنهادي را با بهره گيري از پژوهشهاي تطبيقي در ارتباط با بازنشستگي و يا از کار افتادگي شاغلين مشاغل خانگي در مناطق روستايي و عشايري وشهری را تهيه و براي تصويب به دولت ارائه نمايد.

اسلاید 92: ارائه درخواست کتبي متقاضي به شهرداري يا دهداري محلبررسي تقاضا توسط کميته کارشناسان در شهرداري حداکثر ظرف يک هفتهبررسي تقاضا در کميته کارشناسان در دهستان حداکثر ظرف يک هفتهمعرفي کتبي متقاضي به بانک عامل در شهرها توسط شهرداران حداکثر ظرف يک هفتهپرداخت وام به متقاضي حداکثر ظرف يک هفته توسط بانک عامل( وثيقه بصورت سفته)معرفي کتبي متقاضي به صندوق مشاغل خانگي در روستاها و مناطق عشايري توسط دهداران حداکثر ظرف يک هفتهپرداخت وام به متقاضي توسط صندوق مشاغل خانگي حداکثر ظرف يک هفته( وثيقه با امضا زنجيره اي گروههاي هميار روستايي بدون وثيقه)تهيه و ارائه گزارش از ميزان اعتبارات پرداختي و تعداد فرصتهاي شغلي خانگي ايجاد شده در سطح شهر و روستا توسط استانداران به دولت هر 6 ماه يکباراعلام آمار وام هاي پرداختي در سطح شهر و روستا به شوراهاي استاني مشاغل خانگيتوسط بانکهاي عامل و صندوقهاي روستايي

اسلاید 93: ضوابط صدور مجوز کسب وکارخانگی الف- شرایط لازم برای متقاضیان اخذ مجوز کسب  و کار خانگی 1-  شرایط عمومی : -  تابعیت جمهوری اسلامی ایران -  حداقل سن بیست  سال برای اشخاص پشتیبان -   نداشتن سابقه کیفری موثر به تأیید مراجع ذیصلاح -   داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای متقاضیان مرد -    اقامت درمحل اجرای طرح ( برای افرادمستقل ) 2- شرایط اختصاصی : -   حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط برای اشخاص پشتیبان -   ارائه  گواهی آموزش و مهارت در رشته مورد نظر (دارای تاریخ اعتبار) -   ارائه گواهی سلامت برای متقاضیان رشته های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی -   تأمین سهم آورده متقاضی حداقل به میزان 20% سرمایه موردنیاز ایجاد رشته شغلی     (برای اشخاص پشتیبان) - داشتن ايده براي شروع فعاليت - داشتن توانايي مديريت براي اداره كسب و كار

اسلاید 94: مدارک موردنیاز برای صدور مجوز کسب و کار خانگی -تصویر شناسنامه و کارت ملی - تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان مرد - گواهی عدم سوء پیشینه برای پشتیبان - تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی - اصل و تصویر کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی مورد تقاضا

اسلاید 95: مراحل صدور مجوز 1-داشتن شرایط عمومی و اختصاصی 2-  ارائه درخواست توسط متقاضی به دستگاه اجرایی ذیربط 3-  تکمیل فرم های مربوط و  ارائه طرح توجیهی توسط متقاضی 4- ارائه مستندات مربوط به سهم آورده متقاضی (برای اشخاص پشتیبان ) 5- بررسی درخواست و طرح متقاضی توسط دستگاه اجرایی ظرف حداکثر یک هفته 6- تأئید طرح از سوی دستگاه اجرایی و صدور مجوز  توسط اداره کل کار و امور اجتماعی ظرف 48 ساعت

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید