صفحه 1:
کا رآفرینی د رکسب وکار خانگی
صفحه 2:
تعريف كسب و كار
خريد و فروش كالاهاءتوليد يا عرضه خدمادبه منظور بدست آوردن
سود
صفحه 3:
انواع کسب و کار
* کسب و کار خانگی
* کسب و کار خانوادگی
* کسب و کار روستایی
* کسب و کار اینترنتی
* کسب و کار کوچک و متوسط
* کسب و کار های بزرگ
صفحه 4:
طبقه بندی کسب و کارها
كسب وكار با نيازهاى ابزارى:ساخت و توليد تعميرات و..
* كسب و كار با كرايش انسانى:مشاوره»اطلاع رسانى»آموزش و...
* كسب و كر با كرايش اطلاعاتى:تجزيه وتحليل»ارزيابى»سازماندهى
5
صفحه 5:
جه نوع كسب و كارهايى واقعا موفق هستند؟
جه افرادى قابليت موفقيت در اين کسب و کارها را دارند؟
مقدار هزينه راه اندازى اين كونه كسب و كارها جقدر است؟
Geel jem Ay) gS all slg els glen
آيا در آینده بازاری برای این کسب و کارها وجود دارد؟
صفحه 6:
مهارت های اساسی لازم برای کسب و کار
مهارتهای مالی
ذهنیت بازاریابی
مدبریت بر خود
مدیریت زمان
مدیریت اداری
صفحه 7:
انواع مالکیت ها در کسب و کار
* مالکیت انفرادی
* مالکیت مشارکتی
* مالکیت تعاونی
صفحه 8:
تعريف كسب و كار خاتكى
. به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امكانات
و وسایل منزل راه اندازی شود کسب و کار خانگی میگوبند.
* فعالیت اقتصادی Business) St ۳۱۵06):به آن گروه از فعالیتهای
اقتصادی اطلاق می گردد که امرار معاش خانواده از طریق یکسری فعالیتهای
اقتصادی در فضای موجود زندگی تامین گردد.
صفحه 9:
اهمیت کسب و کار خانگی
* امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی
کشورهای پیشرفته محسوب میشوند. کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل ۰
نوآوری در عرضه محصول یا خدمات » موجب تنوع و دگرگونی زبادی در اجتماع
و اقتصاد هر کشور ميشوند. همچنین برای جوانان » کسب و کارهای خانگی نقطه
شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است. زیرا راه اندازی آن در
مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما ميتوانيد با
یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن ؛ یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها
و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاین راه برای خود در آمد کسب AES
صفحه 10:
کارآفر بنی08560 -۵۳۱۵۱۵ ۴۳۸۲۲۵۵۳۵۱6۵۷۲۵۱(
)خلنكى
* تبديل يكك ايده به فعاليت اقتصادى با استفاده از سرمايه انسانى
(HC) امكانات فيزيكى و فضاى كارى موجود در cle
کارآفرینی خانگی نامیده می شود. با توجه به اينکه زمان و هزينه
cle تبدیل ایده به محصول در فضای خانه با استفاده از منابع
موجود به حداقل کاهش می یابد» ضریب ریسک پذیری و
شکست فعالیتهای کا رآفرینانه در منازل کاهش یافته و بسترسازی
مناسبی برای فعالیتهای بعدی فراهم می گردد.
صفحه 11:
کار گاههای خانواد کی (۷۷۵۲۲6۱۵ ۴۵۲۳۱۱۷)
* وقتی میزان گردش مالی و نقدینگی یک کسب وکار خانگی به
Cle موفقیت در فعالیتهای اولیه اقتصادی در منزل از حد ظرفیت
و کشش فضای خانگی فراتر رود فضای فعالیتهای اقتصادی از
منزل به کارگاههای کوچک در شهرکهای صنعتی یا سایر جاها
منتقل می گردد. چنین کار گاههایی که تمامی کار کنان آن اعضاء
خانواده و بستگان درجه ۱ فامیل محسوب می شوند» کارگاههای
خانوادگی نامیده ميشوند.
صفحه 12:
مزایای کسب و کار خانگی
۶ 1- آزادی و استقلال عمل
۲-ساعات کاری انعطاف پذیر
۳-یجاد تعادل و موازنه پیشتر ٍ
ن کار و زندگی
۶ امکان کار کردن پاره وقت.
۷-راحت تر بودن ترییت بچه ها
بداشتن فرصت و زما
mies ای ی لاه ول وک تن
۰ حتمال موفقیت بیشتر
۱-تناسب با اقشار مختلف
۲-حساس راحتی پیشتر
۳عدم نیازبه مجوز در ابتدای کار
صفحه 13:
:مروری بر مشاغل خانگی در برخی از کشورها
براساس پژوهش انجام گرفته در ۳۷ کشور جهان توسط 1۷ع]2) «سازمان دیده بان
جهانی کارآفرینی» در سال ۲۰۰۲ بین توسعه کسب و کارهای خرد و
متوسط(ع]5/۷) با کاهش نرخ بیکاری ارتباط بسیار معنی. داری وجود دارد که
سهم مشاغل خانگی در این نوع کسب و کارها ۲۰ درصد است.
ف و کو یاما در کتاب «اعتماد» می گوید: دروازه ورود کشورهایی همچون چین:
تایوان هنگ کنگ. ايتاليا و اسيانيا به عرصه رشد و توسعه یافتگی» مشاغل خرد و
کسب و کارهای خانگی بوده است.
کشور ایتالیا طی دو دهه گذشته توانسته است نرخ بیکاری جنوب این کشور(استان
سیسیل) را که به دلیل حضور فعال شبکه مافیا منطقه ناامنی برای سرمایه گذاری
صنعتی محسوب می شود از طریق توسعه صنایع کوچک و کسب و کارهای خانگی
از ۲۲ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش دهد.
صفحه 14:
در ایالات متحده آمریکا نهادی تحت عنوان « اداره كسب و كار كوجكك 8/8 5: وجود دارد كه ضمن تامين تسهيلات
مالی و اعتباری برای کسب و کارهای کوچکک و مشاغل خانگی: ظایف اطلاع رسانی بازار کالا و خدمات را نيز در
داخل و خا حاراست.
در آمریکا هم اکنون پیش از ۳۳ میلیون نفر به صورت پاره وقت و حدود ۱۳ میلیون نفر به صورت تمام وقت از طریق
كسب و کارهای خانگی امرار معاش می کنند که رویهمرفته حدود ۲۰ دوصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می
دهند.
کشور پهناور چین با هدف تصرف بازار تجارت جهانی مدل کسب و کارهای خانگی را که از جمله موفق ترین مدلهای
تولیدی برای کاهش هزینه های تولید و سایر هزینه های سربار به شمار میرود. سرلوحه برنامه توسعه اقتصادی کشور قرار
داده است.
تایوان با بهره گیری از شیوه های نوین آموزشهای مهارتی خصوصا آموزشهای از راه دور همچنین اتخاذ سیاستهای
حمایتی و تشویقی در رابطه با توسعه کسب و کارهای خانگی؛ توانسته است گامهای بسیار ارزشمندی در این زمیث
بردارد. تایوان با اصلاح سیاستهای مالیاتی؛ تعرفه های گمرکی» قوانین حقوقی: رفع محدودیتهای بازرگانی و صادراتی
توانسته است بسترهای لازم را در ارتباط با ایجاد و توسعه کسب و کارهای خانگی در یک دهه اخیر فراهم سازد. این
کشور با ایجاد پایگاههای اطلاع رسانی و تب ه در سطح بین المللی؛ موقعیت
خارجی و بازارشناسی برای شاغلین کسب و کارهای خانگی فراهم نموده است.
در کشور a سابقه کسب و کارهای خانگی از طریق همکاری افراد واسطه با کارفرمایان تولیدی به قرن چهاردهم
میلادی بر میگردد.
ازی را در ارتباط با بازارهای
صفحه 15:
دلائل عمده توسعه کسب و کار خانگی در ایران
اری ۶/۱۵ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی
نرخ بالای بیکاری جوانان
* نرخ بالای پیکاری زنان
* نرخ بالای بیکاری مناطق روستایی
* ضرورت جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه انسانی و استعدادهای خانمها در راستای کمک به افزایش
(GDP) Jes تولید ناخالص
* هزینه های بسیار سنگین اجاره یا خرید مراکز کسب و کار خصوصا در کلان شهرها
* توجه و علاقه خاص زنان ايرانى به مسائل تربیتی و فرهنگی فرزندان
* علاقه ویه خانمها برای بروز خلاقیتهای خود در عرصه خدمت به جامعه از طریق انجام کسب و کارهای
اقتصادی
* علاقه کم رنگ مردان به کار کردن همسرانشان در فضای بیرون از منزل
* علاقه مندی زنان به کسب استقلال مالی و اقتصادی
* کاهش چشمگیر هزینه های تولید و سربار در فعالیتهای اقتصادی مرتبط با كسب و کارهای خانگی
صفحه 16:
Business) 5 5 ساختارهای کسب
(Structures
ساختار متم ر کز
ساختار خطی
ساختار م رکب
ساختار مجموعه ای
ساختار منظومه ای
صفحه 17:
ساختار متمر کز (Focussed Structure)
* تمامی فرآیند تولید محصول یا ارائه خدمت در یک واحد انجام
aie
آموزش مورد نیاز بستر تجربی و مهارتی فرد شاغل است
نظام مدیریتی در خود واحد متمرکز است
* تهیه کننده مواد اولیه و توزیع کننده محصول تولیدی به عهده مدیریت
كسب وکار خانهی است
* نظارت و کنترل کیفیت محصول تولیدی از طریق مشتری اعمال مى
شود.
صفحه 18:
ساختار متمر کز( 5۲۵۲۵۳6 ۳0۷5560)
صفحه 19:
ساختار خطی
محصول کامل از زنجیره ارزش افزوده گروههای همیار بر روی مواد اولیه ایجاد و تکمیل می گردد
در این ساختار هر واحد مشتری واحد قبل خود و فروشنده واحد بعدی می باشد.
یچ یک از گروه های همیار شاغلین خانگی مستقیما در تامین مواد اولیه و توزیع کالاهای نهایی
oe ee
نهاد دولتی بر کیفیت مواد اولیه و استاندارد کالای نهایی نظارت دارد.( کنترل ابتداء و انتهای. زن
تولید)
مهارتهای حرفه ای و تخصصی مورد نیاز شاغلین گروههای مختلف. همیار حسب سطح تکنولوژی و
استاندارد کالای تولیدی از طریق سیستم. آموزشهای مهارتی رسمی و غیر رسمی تامین می گردد:
قیمت و هزینه های پرداختی به صورت معکوس یعنی از واحد بعدی به واحد قبلی پرداخت
50
سفارش کار نیز بصورت معکوس یعنی از واحد بعدى به واحد قبلى انجام مى كيرد
صفحه 20:
صفحه 21:
ویژگیهای ساختار م رکب
در این سلختار مجموعه ای از واحدها با ساختار خطی و متمرکز محصول کامل را
تولید می کنند.
يكثد واحد مستقل » مسئول هماهنگی و کنترل کیفیت. می باشد.
ولحد ها به طور مستقیم درگیر تهیه مواد اولیه و توزیع کالای تولیدی نیستند
سیستم نظارت و کنترل دولتی فقط ابتداء و انتهای زنجیره تولید را نظارت. می کند.
مهارتهای مورد نیاز مجموعه حسب تکنولوژی توسط سیستم آموزشهای رسمی و غیر
رسمی لرائه می گردد.
سیستم مالی - حقوقى و مديريت مللی مجموعه توسط کارفرمای اصلی اعمال می
گردد.
سفارشات و ارجاع کارها طبق قراردادهای کتبی انجام می گیرد.
صفحه 22:
(Compound - based Structure)_s ,. +.
صفحه 23:
وی ژگیهای ساختار مجموعه ای
در مجموعه چندین نوع محصول خاص تولید می شود
* هر فعالیت خاص توسط متخصصین خاص خود کنترل و نظارت
میگردد.
* هر نوع کالا یا محصول توسط واحد خاصی جمع آوری می
رد
9 محصولات با قابلیت تبدیل یا به صنایع تبدیلی ارسال می گردد یا
مستقيما وارد بازار مصرف ميشود.
صفحه 24:
(Collection - based Structure) ساختارهای مجموعه ای
eal se ee مجموعه توليدق یسم رل ارت
eal aati انارت و كترل كيدي
سس 2 سس
ae GD aay
ae 7 wails
eis وت ی euler
صفحه 25:
وی ژگیهای ساختار منظومه ای
واحدهای کسب و کار به صورت اقماری وظایف خاص خانگی را عهده دار
هستند.
واحدهای کسب و کار بصورت کارمزدی (قطعه مزدی) و در چارچوب
انعقاد قرارداد با بنگاه تولیدی اصلی کار می کند.
هر گونه اختلالی در فعالیت بنگاه تولیدی اصلی بر فعللیت واحدهای کسب و
کار خانگی تاثیر گذار خواهد بود.
مواد اولیه یا قطعه خام توسط بنگاه تولیدی اصلی در اختیار واحدهای کسب و
کار اقماری گذاشته می شود.
واحدهای کسب و کار خانگی در اين سلختار جزء کار کنان بنگاه تولیدی
اصلی به شمار نمی آیند.
صفحه 26:
ساختارهای منظومه ای( 5۲۳۵۲۷۲۳6 0۵560 - 501۲)
صفحه 27:
تعریف طرح کسب و کار
3 یک طرح کسب و کار مانند نقشه یک جاده است و مسیری را
که ل Woe رك رسو السك از یش
تعيين شده را برجسته و مشخص مى سازد.
صفحه 28:
کسب اطلاعات در مورد کسب و کار مورد نظر
* مراجعه به اینترنت و وب سایت شرکتهای تجاری
تماس با رقبا
صحبت با مشتریان بالقوه
مطالعه بروشورهای بازاریابی و تبلیغاتی
بحب
صفحه 29:
بخشهای بنیادین طرح کسب و کار (گزارش ۱)
* سه توصیف از کسب و کارتان:سه جمله مختصر که یکی ۲۵ کلمه(معرفی خود
واستانداردهای خود).دیگری ۶۵ کلمه(معرفی کار) وآخری ۱۲۵ کلمه (توصیف
تبلیغاتی کار)باشد.
* طرحی برای چگونگی عرضه کار و محصول به بازار:
-تعریف مشتریان
مشناسایی رقبا
-مشخص کردن سودها
-بررسی اندازه بازار و کفایت خریداران
صفحه 30:
ویژگی های مورد بررسی در آغاز کسب و
کار (گزارش ۲)
معرفی کسب و کار
داشتن مهارت های لازم برای شروع کسب و کار
هزینه های شروع کسب و کار
مزایا و معایب کسب و کار
قیمت گذاری کسب و کار
درآمدهای بالقوه کسب و کار
تخمین بازار بالقوه کسب و کار
بهترین راه رسیدن به کسب و کار
یافتن راهی برای کسب اطلاعات بیش تر
* تجارب موفق در این کسب و کار
صفحه 31:
طبقه بندی کلی مشاغل خانگی و کار گاههای خانوادگی
* پژوهشی
* آموزشی
* حقوقى و قرأردادها
0
* پزشکی و بهداشتی
* کشاورزی و روستایی
سس
وهای و سرت
oe
* بازيافت
os
گردشگری *
* موادغذایی
صفحه 32:
۱- مشاغل پژوهشی:
* شناسایی و تحقیق پیرامون مشاغل جدیدخانگی(بررسی تطبیقی)
* شناسایی و تحقیق پیرامون ماشین آلات کوچک و تکنولوژیهای
مناسب مشاغل خانگی
* ايده سازی
ویراستاری
5 اطلاع رسانی بازار کالا و خدمات
معرفى بازار هاى خارجى
صفحه 33:
۲- مشاغل آموزشی:
اجرای برنامه های آموزشی
* شناسایی و معرفی مشاغل جدید خانگی
دیص
متخصص آموزش
متخصص روابط عمومی
صفحه 34:
۳- مشاغل حقوقی و قراردادها:
ارائه مشاوره به شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی
Oe
انجام امور وكالت
تهيه متن قراردادها
خدمات جكيده نويسى متون حقوقى
خدمات آماده سازى اظهار نامه هاى مالياتى
صفحه 35:
- كروه مشاغل 11 :
تهيه نرم افزارهاى مهندسى مورد نياز مشاغل خانكى
* کار از راه دور ۷۷۵۲/۳9 ۲616"
آموزشهای مهارتی از راه دور ۲6161731۳01۳9
مشاوره رایانه
برنامه نویسی یارانه
تعمیر رایانه
نشر رایانه ای (۳۵۵۱1619 >اععها)
طراحی وب سایت
* فتصدق شبكة
طراحى با كامييوتر
* ساير كسب و كار هاى مجازى
بازيهاى رايانه اى
صفحه 36:
۶- گروه مشاغل مونتاژ:
* مونتاژ يوشاكك
* مونتاژ پای افزار
* مونتاژ قطعات ساعت
* مونتاژ ابزارهای دقیق
مونتاژ قطعات چینی آلات
صفحه 37:
۵-کروه مشاغل تعمیاتی:
تعمیرات لوازم خانگی
تعمیرات لوازم برقی
تعمیرات ابزار دقیق
رف و گری
خدمات ترمیم
صفحه 38:
F—1 09 مشاغل صنایع خرد و دستی:
کار روی چرم
محصولات معرق SIE
* تاباوهای فرش
“يوه بافى
* سفائكرى
کفش دوزی
* فرشبافی
* جاجیم بافی
صحافی
* خیاطی
۰ قلاب بافی
۰ حصیربافی
صفحه 39:
۷-گروه مشاغل پزشکی و بهداشتی:
* پزشک محله
* پرستار
تزریقات
لوزام آرایشی
ماساژور صورت و متخصص زیبایی
خدمات فیزیو تراپی
* خدمات ماساژ درمانی
* خدمات گفتار درمانی
* _گیاه درمانی
طب سوزنی
صفحه 40:
۸-گروه مشاغل کشاورزی . روستایی و صنایع تبدیلی خرد:
فرش» گیهه جاجیم
محصولات کشاورزی
ae
* تولید گیاهان داروبی
* تولید گلهای زینتی
زراعت خرد
پرورش ماکیان
صفحه 41:
4- گروه مشاغل معدنی:
- 3 تراش که های e
. تهیه و تولید مجسمه های سنگی با استفاده از ضایعات معادن
&
* تهیه لوازم خانگی سنگی با استفاده از ضایعات معادن سنگ
صفحه 42:
۰-گروه پوشاک و منسوجات:
ابریشم بافی
* ملیله دوزی
* کشاف
* جوراب بافی
* انواع كلاه و عرقچین
سيسمونى نوزاد
مت
* انواع پوشاک
صفحه 43:
۳- گروه مشاغل خدماتی:
آرایشگری
خدمات بازاربایی
خدمات توزیع
فیلمبرداری
wie
ستندسازی
خدمات عروسی
خدمات عزاداری
خدمات همايثها
کارگزاری اطلاعات
سفارشات پستی/ تجارت شبکه ای
خدمات مراقبت از كودك در منزل
خدمات سالمندان
خدمات نظافت
خدمات حمل و تقل
خدمات امور خیریه
خدمات پادوبی
ی
صفحه 44:
۳-کروه مشاغل بازیافت:
* بازیافت البسه گرانقیمت
* بازیافت سایر مواد
صفحه 45:
۶ -گروه مشاغل فرهنگی:
* ترجمه متون علمی و حقوقی
ویراستاری
آموزش در منازل
* خدمات تلخیص( 56۳۷۱665 (Abstracting
* خدمات تبلیغات( 56۳۷۱665 (Advertising
صفحه 46:
6-كروه مشاغل گردشگری و میراث فرهنگی:
* مترجم شفاهی ویژه گردشگری
* اطلاع رسانی ویژه گردشگران
* متصدی تور
* مشاور سیاحتی
صفحه 47:
مواد غذایی:
* تهیه انواع شیرینی های خانگی ویژه هر استان و منطقه
* پاک کردن (انواع سبزیجات و حبوبات)
جداسازی و بسته بندی
خرد کردن(سبزیجات و مواد غذایی)
* طبخ و آماده سازی مواد غذایی
تهیه ترشیجات
تهیه مرباجات
صفحه 48:
: عمده ترین مزیتهای نی کسب و کار خانگی
صرقه جویی ناشی از حذف هزینهخرید یا اجره محل کار
صرفه جوبی ناشی از حذف هزينه هاى رفت و آمد به محل كار
صرف جوبى ناشى از حذف هزينه هاى اضافى نرژی و نيروى كار
صرفه جوبی ناشی از حذف هزينه هاى انباردارى
صرفه جویی ناشی از حذف و یا کاهش چشمگیر هزینه های مالیاتی
صرفه جویی ناشی از کاهش چشمگیر هزینه های سربار
انعطاف بذيرى و شتاور بودن زمان كار
صرفه جوئیهای ارزشمند در وقت
کاهش چشمگیر قیمت تمام شده محصول خانگی
تبدیل شاغلین مزدبگیر به خویش کارفرمایان جدید
مشارکت فعال و موثر زنان در افزايش توليد ناخالص داغلى (668)
ساختار ساده و زودبازده کسب و کارهای خانگی
بهره وری بالای ثیروی کار و سرمایه در کسب و کارهای خانگی
سرمایه ثابت مورد نیاز بسیار کم
صفحه 49:
قابلیتهای پیاده سازی کسب و کارهای خانگی :
* مقیاس تولید
وضعیت و ساختار تکنولوژی مورد نیاز
سطح تخصصی مورد نیاز
تهيه مواد اوليه مورد نياز
* بازارشناسی و بازاریابی
صفحه 50:
مواردی که در راهاندازی کسب و کار در منزل باید در :نظر گرفت
* درباره ايده كسب و كارتان تحقيق كنيد
درباره محصول يا خدماتتان نيز اطلاعات كسب كنيد
* محل كار خود را تعيين كنيد
* مشار کت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید
* اسم خوبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید
اسباب و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنید
پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید
* یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید
* با دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشید
* حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید
* ارتباط بیشتری با افراد و گروههای مختلف برقرار کنید
* از داشتن کسب و کار در منزل خجالت و واهمهای نداشته باشید» بلكه به آن افتخار كنيد
صفحه 51:
راههای تامین منابع مالی کسب و کارخانگی
ی
قرض از خانواده و فامیل
قرض از دوستان
وام از بانکها و موسسات اعتباری مختلف
جلب افراد سرمایهگذار
فروش وسایل و لوازم شخصی
صفحه 52:
راههاى يافتن ايده كسب و كارخاتكى
سفر به شهرها و محلههاى ديكر و بررسى محصولات يا خدماتى كه در آن مناطق عرضه ميكردد.
بيدا كردن ايده از تبليغات موجود در رسائهها
بازديد از نمايشكاههاى مختلف و آشنايى با محصولات و خدمات جديدى كه ارائه شدهائد.
ند و بررسی امکان ایجاد آنهادرمنطقه خود
یرد
داشتن تجربه شخلی در کسب و کار
اخبار اقتصادی) منتشر شده در رسانههای جمعی
خودتان ایده بساز ید(ایدهسازی)
از علايق و س ركرميهايتان شروع كنيد.
ابه موانع و محدوديتهابى كه در اطرافتان بر سر راه عرضه محصولات يا خدمات وجود دارد» توجه AS
چیزهای مورد نياز و خواستنيهاى خويش را فهرست كنيد.
به راههاى مختلف و تازه استفاده از محصولات موجود فكر كنيد.
به علايق اجتماعى در حال تغیبر گروههای مختلف مردم از نز
به تغییرات و پیشرفتهای تکنولوژیکی دقت کنید و بینید چگونه بر محصولات یا حدمات فعلی تاثیر میگذارند.
به کسب و کارهایی که اکنون وجود دارند به دقت بنگرید.
به مشخصات کالاها و خدماتی که هم اکنون در اطرافتان وجود دارنده توجه کنید.
نت و اطلاع از محصولاتوخدماتی که در سرتاسر دیا عرضه
توجه به اخبار (به
صفحه 53:
رویکردهای کسب و کار خانگی
روش (رویکرد) محصولمحور: محصولی را تولید یا خدمتی را
آماده عرضه به جامعه کنید و پس از آن به دنبال یافتن بازار برای
محصول يا خدمت باشید.
روش(رویکرد) بازارمحور: به وجود نیاز و کمبودی در بازار
پی ببرید و سپس به دنبال تولید یا ارایه خدمت باشید.
صفحه 54:
تحقبقات بازاربرای شروع کسب و کار خانگی
* تحقیق میدانی: اطلاعات مورد نیاز بازار را خودتان گرد مي
آورید.
* تحقیق کتابخانهای: به تحقیق ثانوبه یا انتشاریافته نیز معروف
است که استفاده از نتایج تحقیقات دیگران است.
صفحه 55:
تفكر بازاريابى در كسب و كار خاتكى
* محصول
* قيمت
۴ تبلیغات
* مکان
صفحه 56:
قانونطادییبحصول4
قانون اول: بازارمحور باشیده نه محصولمحور
قانون دوم: به اجزای محصول خود توجه بیشتری کنید
قانون سوم: منحنی عمر محصول خود را بشناسید
قانون چهارم: محصولاتی تولید کنید که متفاوت با محصولات
رقبا باشند
صفحه 57:
استراتژی قیمتگذاری:
* الف) قیمتگذاری بازارمجور: زمانی استفاده مشود که محصولاتی مشابه محصولات سایر تولبد کنند گان تولید کنید.
-قيمتكذارى نفوذى: در ابن روش. شرکتی برای وارد شدن به بازار نرخ کالایی را پایتر از حد معمول آن تعین میکند و
پس از جذب مشتریان و علاقمند کردن آنان به کالای مورد نظر قیمت آن را بالا میبرند. این روش برای جذب مشتریان تاژه
کاربرد دارد
-قیمتگذاری کران: این روش برعکس روش نفوذی است. این روش برای محصولانی که با استفاده از تکنولوژی جدید
تولید شدهاند به کار میرود.
-قیمتگذاری مخرب: به یمتگذاری شکاری نیز معروف است. ش رکتها قیمت پاینتری برای محصولات خود تعیین میکنند و
میدانند که رقبایشان نمیتوانند با قیمت مشابهی محصول تولید کنند و سود ببرند. پس از خارج كردن رقباء قیمت محصول را
بالا ميبرند. ين روش غير
-تبعيض در قيمت: شركت كالاى واحدى را با قيمتهاى متفا
-قيمتكذارى با توجه به رقيب: در اين روش به خاطر شباهت کال با کلای رقبء قیمت تن نيزبا توجه به آلن و مشابه آن
قوس ات
به مشتریان مختلف میفروشد.
تعین میشود.
ب)قیمتگذاری بالاقر از هزینه: شر کنهایی که در تولید محصول رة
را یشتر از هزینه واقعی آن تعین ASS
* راه اول: حساب کنید تولید محصول چقدر هزینه برده است و سپس درصدی را نیز به قیمت آن اضافه کنید.
نداشته باشند؛ در اینجا قیمت محصول با خدماتشان
* راه دوم: ابتدا محاسبه کنید محصول شما چقدر هزینه برده است؛ پس از آن سود نهایی موردنظر را به آن اضافه كنيد.
صفحه 58:
توسعه تبلیغات
* انتخاب محل تبلیغ
* انواع تبلیغات
صفحه 59:
انتخاب محل تبليغات
* مخاطبان مورد نظر
* اندازه بازار محصولات
میزان بودجه تبلیغاتی
صفحه 60:
انواع تبلیغات برای کسب و کار خانگی
* ۲ گاهکننده: اطلاعات و مشخصات موثر و مفید محصول را در
اختیار مخاطبان میگذارند.
* متقاعد کننده: سعی میکنند مخاطبان را قانع کنند که بدون
محصول موردنظر نمیتوانند بهراحتی زندگی کنند.
صفحه 61:
کانالهای توزیع محصول
تولید كننده» عمدهفروش» مصرفکننده
تولید کننده. عمدهفروش؛ خردهفروش, مصرفکننده: روشی سنتی و قدیمی
است. هنوز در صنعت غذاونوشیدنی کاربرد دارد.
تولید کننده خردهفروش. مصرفکننده: امروزه پیشتر مرسوم و متداول شده است.
بیشتر در صنعت پوشاک استفاده میشود.
تولید کننده» مصرفکننده: امروزه با توجه به پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی
بیشتر متداول شده است. فروش مستقیم محصولات شرکتها در فروشگاههایی
که از جانب شرکتها ایجاد میشود یا فروش از طریق پست و اینترنت.
صفحه 62:
آمور مالیی کسب و کار خانگی
* معادله حسابداری رابطه بين داراييها و بدهيها و سرمایه را نشان
می دهد
* دارابيها - بدهیها + سرمایه(خالص دارایبها)
* سود ویژه و زیان ویژه نیز به صورت زیر تعریف می شوند:
-مازاد درآمدها بر هزینه های یک واحد - سود ویژه
-مازاد هزینه ها بر در آمدهای یک واحد - زیان ویژه
صفحه 63:
صور تهای مالی کسب و کار خانگی
۰ صورت سود و زیان (52]6۳060۴ 060۲۳6): حلاصهای از
در آمدها و هزینههای یک واحد برای یک دوره زمانی معین است.
(Statement of Owners Equity) 4b yo 590 °
خلاصه تغییراتی که در سرمایه یک واحد طی یک دوره زمانی معین رخ
میدهد.
۰ ترازنامه (566 8818۱66): فهرستی از تمام داراییها و بدهیها و
سرمايه يكك واحد در يكك تاريخ معين ميباشد.
۰ صورت گردش وجوه نقد (2511© 01 513111111
مجموعه دریافتیها و پرداختپهای نقدى واحد در طول يكك دوره
است.
صفحه 64:
نمونه طرح کسب و کار( گزارش ۲)
خدمات نظافت
Cleaning Services
صفحه 65:
۹
om
تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد از کم بود وقت آزاد شکایت دارند و درهمین وقت
اند ک نیز ناچارند به کارهایی بپردازند که علاقه ای به انجام آنها ندارند.یکی از این کارها
نظافت محل کار و زندگی است.در آمریکا نظافت خانه و محل کار در ردیف بدترین
وظایف روزانه قرار دارد.
حرفه نظافت در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله ایران فرصت های شغلی زیادی
را برای افراد ایجاد کرده است و انواع خدمات نظافتی در شاخه های مختلف اقتصادی از
بخشهای دارای رشد سریع می باشند.
در چند سال اخیر گستره خدمات رسانی گروههای نظافت مسکونی و تجاری چند برابر
شده است.
حتی اگر چنین حرفه ای جزو کارهای مورد علاقه تان نیست با وجود این به گفته فردی که
به آن مشغول است توجه کنید:"شاید اين کار بوی خوبی نداشته باشد؛ولی پول خوبی دارد*
صفحه 66:
* علاوه بر نظافت خانگی که با در آمد بالا بخش عمده ای از خدمات نظافتی را به
خود اختصاص داده است؛نظافت مراکز تجاری و محل ها ی کار را می توان منجع
ثابت و قابل اعتماد شغلی دانست.البته نظافت خانگی یک مزیت نسبت به نظافت
مراکز تجاری دارد واين است که در آن جریان نقدینگی بسیار بهتر صورت می
گیرد و بلافاصله بعد از کار تسویه حساب می شودولی در مراکز تجاری دست مزد
ها به طور معمول ۳۰ تا ۶۰ روز بعد از انجام کار پرداخت می شوداما کارفرما باید
دست مزد کارگران را در طول این زمان بپردازد.
* خدمات نظافت یکی از آسانترین و سودمندترین کسب و کارها است که می توان آن
را از خانه آغاز کرد . بر اساس تعداد مشتریانن آلن را گسترش داد.این حرفه به
تجهیزات کمی نیاز دارد واگر خود مشتریان نیز این تجهیزات را داشته باشند؛مطمتنا
اجازه استفاده از آنها را خواهند داد.این عامل باعث می شود که دیگر نیازی به حمل
و نقل و حفظ و نگه داری وسایل مربوطه نباشدبرای انجام این کار می توان در ابتدا
چند کارگر را استخدام کرد ومدیریت و بازاریابی کار را به طور جدی پیگیری نمود.
صفحه 67:
فهرستی از انواع خدمات نظافتی در مرا کز مسکونی و
تجاری
نظافت کانالهای گرمایشی و تهویه
نظافت خودرو
عستشوی فرض»مبل»یرده و....
شستشوی حیاط.پا رکینگاستخر
ف دس
شتشوی راه پله ها
خانه تکانی آپارتمان و لوازم
نظافت لوله های فاضلاب
حفظ و نگه دارى حياط و جمن
شستشوی نمای بیرونی ساختمان
شستشوی لوازم و لباسها ی کا رکنان
نظافت روزانه منزل و محل های کار
3
صفحه 68:
دانش و مهار تهای مورد نیاز
یکی از برجسته ترین امتیازهای شروع این حرفه تن است که نیاز
به دانش وتجربه محدود است و سریعا قابل یاد گیری است.از
طرف ديكر به دلیل آنکه اکثر افرادی که این فعالیت را شروع
می کنند از کارگران برای انجام کار استفاده می نمایند؛لذا
مهمترین مهارت برای آنها داشتن مهارتهای مدیریتی برای اداره
این کار گران و نیز مهارتهای بازاریابی برای جذب وجلب رضایت
مشتری است. البته نکته بسیار مهم آن است که برای انجام کار می
بایستی از افرادی استفاده شود که توانایی انجام کارهای نظافتی را
داشته باشند و بتوانند مشتری را راضی نگه دارند.
صفحه 69:
هزينه هاى اوليه
وسایل و تجهیزات انجام کار (بستگی به دامنه کار دارد)
* بودجه بازاریابی
یک با دو خط تلفن
یک دستگاه کامپیوتر
بیمه و ضمانت
تهيه مواد شوينده »جلا دهنده و...
يكك وسيله نقليه براى حمل وسايل به محل مورد نظر
صفحه 70:
هزینه های اولیه و سربا رکم است.
به دانش و مهارت کمی نیاز دارد.
می تواند به عنوان کار نیمه وقت یا شغل دوم انتخاب شود.
عموما خدمات نظافتی در هر جایی قابل انجام است.
مشتریان فراوان دارد.
با افزایش نیروی کار نظافت کسب و کار رشد می کند و کما فی السابق می تواند
خانگی باشد.
درآمد بالایی دارد.
نياز به فعاليت زياد بويزه براى مدير موسسه نيست.
در مراحل اولیه در سطح نظافت خانگی نیاز به مجوز رسمی ندارد.
صفحه 71:
شکلات
برای کسانی که خودشان می خواهند خدمات نظافت را انجام دهنده کاری سخت و آلوده است و گاهی خطرنااک است:
نگر آنکه چند نفر کار گر را بای انجام کارها استخدام نما
عموما در مورد اغلب خدمات نظافتی افکار و نظرات منفی وجود داید.مثلا پدر و مادرها به فرزندانشان می گویند در
صورت درس نخواندن نظافت چی می شوند.
بعضی از انواع نظافت ها فصلی است یا محدودیت زمانی دارد
درصورت استخدام نکردن کار گرد رآمد به تعداد ساعات کارمفید در روز توسط خود فرد محدود می شود.
استخدام نيرو و رفع و رجوع مشکلات آنها و مشکلات ارتباطی که با مشتریان ایجاد می کنند.بسیار تش زا است.
در صورت انجام تخلف توسط نیروهایی که برای انجام کار لستفاده می شوندمدیر موسسه در گیر خواهد شد و مسولیت
آن به عهده او خواهد بود.
بسیاری از مشتریان تا از اعتبار شرکت و مخصوصا ثبت آن اطمینان حاصل نکنند. کار خود رابه آن شرکت واگذار نمی
تبایند
در صورت وب کار تکردن پرستل مورد اسفاده ؛ مشتری تلواضی شده وهزیت های انجام شده برای جذب اوهدر می
رود
در صورت بوجود آمدن مشکلات جانی برای پرسنل مورد استفاده»مدیر موسسه مسوول خواهد بود.
مشکل اصلی در این کار یافتن نیروی کار مناسب است.
صفحه 72:
قبمت گذاری
* بسته به نوع خدمات نظافتی ارزش خدمات از ساعتی ۲۰۰۰ تومان
تا۲۰۰۰۰ تومان یا بیشتر در نوسان است.
8 با اک اک قیمت هستند.
* به طور مثال براى شستشوى راه يله ها و حياط در منازل در تهران
معمولا قيمت هابراى دو بار شستشو در ماه به صورت ذيل است:
-ساختمان یک طبقه: ۲۰۰۰۰تومان
-دو طبقه:۴۰۰۰۰تومان
صفحه 73:
در آمدهای بالقوه
* اگر برای خودتان کار کنیدهماهانه بين پانصد هزار تومان تا پنج
میلیون تومان یا بیشتر می توانید در ماه در آمد داشته باشیدو این
سطح در آمد با انجام کارهای تخصصی و استخدام نیروی بیشتر و
افزایش دامنه کار و تعداد مشتریان بالاتر می رود.
. در صورت استخدام نکردن کارگر در آمد کاهش می یابد؛ولی
هزينه هاى سربار هم كم مى شود.
صفحه 74:
بر آورد بازار بالقوه
رشد صعودی مراکز موجود در این حرفه حاکی از آن است که
DESHI Wisp ee Cates Clete sete
شاخه های کاری مختلف وبه عبارتی تخصصی شدن این حرفه
زمینه رشد بیش تر آن را با توجه به شرایط زندگی فعلی فراهم می
كند و منجر به كسب درآمد بالاتر برای صاحبان اين مراكز مى
کرد
* از آنجاییکه نظافت یک امر دائمی است؛لذا مشتریان نیز به طور
همیشگی برای این مراکز وجود دارند و بر تعداد آنها روز به روز
افزوده خواهد شد.
صفحه 75:
بهترین شیوه دستیابی به موفقیت
در صورت جلب رضایت مشتری؛می توان همه کارهای نظافتی او را برای هميشه تصاحب کرد و او را به عنوان يكك منبع درآمد دائمى
حفظ نمودالذا مى بايست به اين مساله اهميت زيادى داده شوه.
جاب تبليغات در ستون آگهی های روزنامه های کثیرال
نوع آگهی و متن
برای جذب مشتریان بیشتر و حفظ آنها بهتر است در شرایط رقابتی موجود قیمتها را کاهش داده و به فکر انجام خدمات بهتر و مشتری
پسند تر باشیم
رد استفاد رای آن سیر در جلب مشتری تایر گذار خواهد بد
راع بك وب سابت و فرار دون مطالب ناس در آن به جلب مقدرى AS Gees
اسب که برای موس اتب می شود یز در جلب مش ی یار تالم درد
بهتر است در ابتدای کار یکسری بروشور طراحی و تکثیر شود و در یین اهالی محل و آشنایان توزیع گردد.
پیشنهاد یکسری تخفیفات در ابندای کارمنجر به جذب مشتریان بیشتر می شود.
بهتر است لیستی از مشتریان تهیه گردد و در فواصل زمانی مناسب با آنهاتماس گرفته شود
طراحی فرم هایی جهت اطلاع از میزان رضایت مشتریان و همینطور نظرات آنها در مورد کار گران و تحوه کار آنهابسیار مفید است.
بهتر است برای شروع کار از آفرادیاستفاده شود که بهعملکردآنه اطمینان وجود درد
از بيامهاى تبليغاتى همججون بركرداندن وجه پرداختی در صورت عدم تامین رضایت مشتری یا فرستادننیروها در زمانهای پیشنهادی
مقترق وبراردی از این یل .می بایست استادد شود
صفحه 76:
كامهاى نخست
بررسى فعاليت كسانى كه در اين زمينه كار كرده اند.
خوددارى از تداركك و تامين تجهيزات كران قيمت در ابتداى
کار
شروع کار با نظافت خانگی به دلیل نیاز به تجهیزات بیشتر نظافت
مراکز تجاری و همینطور هزینه های بالاتر و ثبت شرکت
اجاره برخی از لوازم مورد استفاده به جای خرید آن
استفاده از یک منشی تلفنی برای زمانهایی که قادر به پاسخگویی
نستيدك.
استفاده از نيروى كار آشنا در ابتداى کار
صفحه 77:
بررسی نمونه موفق دراین زمینه
072
ی
صفحه 78:
۱
با
wy A
لت بت درد
أ برا ل خنمد ل ب كله انخاى ين و طرفي ميلئه
شرل دی درل اجا لا
1
| زر نظافت منزل فانه نكانى شرع شا
1
مي نون سق كبن بار مرا مور مرا ثرا وی es
قرم لتقام
نا نی ما hy ail ساني لپ ای مدآ
نا که ماخ gy ga ریبد ال
للجم نستشوی بل مرک call eal» SSB ype نمام
io ITD
صفحه 79:
ays aks =
شورای سیاست گذاری استانی مشاغل خانگی و
ویاست شورا به عهده استانداران می باشد.
اعضاء شورا متشکل از : ۱- رئیس سازمان کار و آموزشهای فنی و حرفه ای ۲- مدیر کل وزارت اقتصاد و
دارایی ۳-مدیر کل وزارت صنایع و معادن, مدیر کل وزارت جهاد کشاورزی مدیر کل وزارت بازرگانی؛
شهردار مرکز استان» مدير كل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی: مدير كل وزارت رفاه وتامین اجتماعی ۰
مدیر امور کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی استان و نماینده سازمان ملی جوانان
دوره زمانی مستولیت اعضای شورای سیاست گذاری مشاغل خانگی ۴ سال خواهد بود که متناسب با انتخابات
ریاست جمهوری و دوره تصدی دولت قابل بازنگری و تغییر خواهد بود.
ات اعضاء شورا توسط استانداران فقط با اجازه وزیر هر دستگاه امکانپذیر خواهد بود.
استانداران موظف هستند هر ۳ ماه یکبار نشستی با حضور تمامی اعضاء به منظور بررسی اهم سیاستهای ذیل
تشکیل دهند.
تصمیم سازیها در زمینه موضوعات تخصصی قبلا باید توسط کمیته کارشناسان ذیربط مورد بررسی و نتایج آن
جهت اجرابى شدن بد شورا ارات گرد
تمامى سياستهاى مورد تصويب حتما بايد به تاييد و تصويب حداقل دو سوم
جلسه شورا رسيده باشد.
شركت كنندكان حاضر در
صفحه 80:
وظایف شورای سیاست گذاری مشاغل خانگی و کار گاههای خانوادگی
* بررسی و ارائه راهکارهای سیاستی در زمینه توسعه ماغل خانگی در سطح شهر و روستا
* بررسی مشکلات. موانع و محدودیتهای مشاغل خانگی و ارائه سیاستهای موثر برای رفع آنها
* ارلنه راهبردهای سیاستی در زمینه آموزشهای روزآمد و کوتاه مدت در زمینه مثاغل خانگی از طریق شرکتهای
2 توسعه متاغل خاک
ارلئه راهبردهای سیاستی در زمینه استنداردسازی کالاها و خدمات مشاغل خانگی با کمک موسه استاندارد و
ات صننتى از طريق بنش خصوصى
* ارلئه راهبردهاى سياستى از طريق طراحى فرآيندهاى تخصصى و موثر در رابطه با حذف دلالان و واسطه ها در
مسير دسترسى شاغلين خانكى به مواد اوليه مورد نياز
اه راهم عاق مستي هو لواحي نظام جام اطلاع رسالى لز داخل و خارج كور در زعبند منافل خلا ا
طره =
* ارانه راهبردهای سیاستی در زمینه بازاریابی؛ فروش و صادرات محصولات مشاغل خانگی و کار گاههای خانوادگی
* ارلئه راهبردهای سیاستی در تقویت انگیزش شهروندان برای روی آوردن به مثاغل خانوادگی از طریق حذف
کامل مقررات کار و تامین اجتماعی, کاهش هزینه های مالیاتی » تعرفه ای » کمرکبی و خدمات انرژی و اعمال
تخفيف هاى ويزه خاص مناطق روستابى و عشايرق
* طراحى يك فرآيند جامع زمان بندی شده در سوق دادن اقتصاد غیر رسمی به سمت بازارهاى رسمى
صفحه 81:
دييرخانه شورا
- دبیرخانه شورا در محل استانداری است
- کار کنان دبیرخانه توسط استاندار انتخاب و منصوب است.
- اهم وظایف دبیرخانه :
- ۱- ابلاغ سیاستهای مصوب شورابه کمیته ها و دستگاههای اجرایی
۳- برنامه ریزی و ب رگزاری جلسات شورا
اطلاع یسانیبه لعضایشورا Be
صفحه 82:
ظرفیتهای قابل پیش بینی توسعه مشاغل خانگی تا
پایان برنامه چهارم (۱۳۸۹)
* استانهای با ظرفیت بالا تا ۵۰ هزار فرصت شغلی خانگی
* استانهای با ظرفیت متوسط تا ۳۰ هزار فرصت شغلی
خانگی
* استانهای با ظرفیت کم تا ۲۰ هزار فرصت شغلی خانگی
بنابراین انتظار می رود برنامه ریزی شوراهای استانی توسعه مشاغل
خانگی تا پایان برنامه چهارم (۱۳۸۹) حداقل به ایجاد یک میلیون
فرصت شغلی خانگی منجر گردد
صفحه 83:
حمایتهای دولتی از مشاغل خانگیی
* دولت با اعمال ضوابط حمایتی در زمینههای مالیاتی» تامين وام
قرض الحسنه اشتغال» تامين بيمه خويش فرما و تعرفه مصرف لبد
برق سوحت از مشاعل حادکی حمایت فى HES
* بر اساس آنچه مجلس به تصویب رساند» مشاغل و کسب و
کارهایی از نظر قانون خانگی تلقی میشوند که از یک سو بايد
تنهاتوسط اعضای خانواده و بدون ایجاد مزا ت برای
همسایگان در محیط خانگی انجام شوند و از سوی دیگر کالای
تولید شده برای عرضه فروش و بازاریابی به خارج از محيط
مسکونی منتقل شود. :
صفحه 84:
فعالیتهای قانونی کسب و کار در خانه
* شاغلین کسب و کار مذ کور برای کسب منافع به صورتهای ذیل فعالیت
می نمایند :
۱- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط
مسكوتى .
۲- انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به
خارج از محیط مسکونی.
۳- انجام فعالیت به صورت تعاونی . اتحادیه و با مشارکت با بنگاههای
الادسی نام کت مواد اول و عرص محضول آنان در ارار ترجا
به صورت کسب و کار خوشه ای .
صفحه 85:
مزایای ایجاد کسب و کار SHB SE
* ۱-استفاده از بازار محلی شهرداری جهت عرضه محصولات خانگی .
۲- عضویت در شرکت سهامی عام خوشه ای تخصصی کسب و کار خانگی .
۳- معافیت از عوارض اداری و تجاری تعیینی و مصوب شوراهای اسلامی شهرها و
روستاها .
۴-عدم نیاز به تغییر کاربری مسکونی .
۵- دولت می تواند بنا به پیشنهاد ستاد نسبت به تعیین ضوابط حمایتی در زمینه های
OUL تامين وام قرض الحسته اشتغال ۰ حق بیمه خویش فرما » تعرفه مصرف آب ۰
برق و سوخت مصرفىء اقدام و اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی محاسبه و لحاظ
نماید .
۶- استفاده از تسهیلات بانکی به ویژه قرض الحسنه بانکها و صندوق مهر امام رضا (ع) .
صفحه 86:
Teae ار
مشاغل غیر قانونی
وزارت بهداشت موظف است. لیست كامل كن كروه از مشاغل خانگی را که اشتغال آنها
نیازمند تخصص های خاص علمی و دانشگاهی است در اختیار شهرداریها و دهداریها
قرار دهد.
وزارت کار و امور اجتماعی موظف است. لیست. کامل آن گروه از مشاغل خانگی را که
اشتغال آنها به لحاظ بهداشت و ایمنی شغلی نیازمند طی دوره های خاص آموزشی
است. در اختبار شهرداریها و دهداریها قرار دهد.
سازمان حفاظت. محیط زیست موظف است. لیست کامل آن گروه از مشاغل خانگی را
که اشتغال به آنها موجب آلودگیهای زیست محیطی و صوتی میگردد. در اختیار
شهرداری ها و دهداریها قرار دهد.
اشتغال به هر گونه شغل غیر قانینی و قاچاق در منازل حسب تعریف قوانین موجود و با
سوء استفاده از گواهی کار مشاغل خانگی جرم محسوب گردیده و مرتکبین توسط
مراجع ذیربط تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
حسب شکلیت همسایگان و بناجه 7 و تایید کارشناس شهرداری محل, يا دهداری.
دهستان چنانچه شغل خانگی مخل نظم و آسایش ساکنین گردد. شهرداران و یا
دهداران اختیار دارند نسبت به ابطال پروانه کار شخص خاطی اقدام نمایند.
ابطال پرولنه کار در یک محل برای مثاغل خانگی با صدور پروانه کار مجدد برای
همان فرد در محل يا منطقه دیگر هیچگونه منع قانونی نخواهد داشت.
صفحه 87:
صدور مجوز برای متقاضیان مشاغل GSE
۰ سازمان آموزش فنی و حرفه ای درتهران و مراکز OT در استانه؛
شهرستانها و روستاها موظف هستند درخواست متقاضی نسبت به انجام
آزمون مهارتی در رابطه با شغل مورد تقاضا دریافت نموده و پروانه
مهارت رتبه بندی شده صادر و اعطاء نمایند
* گواهی آزمون مهارت متقاضی معتبرترین جواز برای اشتغال به كسب
بوده و شهرداری هر شهر و منطقه موظف است بر اساس درخواست کتبی
متقاضی به انضمام کپی گواهی مهارت مشروط بر آنکه شغل مورد تقاضا
عاری از هر گونه آلود گیهای زیست محیطی و صوتی باشد. حدا کثر
ظرف یک هفته پروانه کسب صادر نمایند.
۶ تمامی وظایف شهرداران در رابطه با صدور پروانه کار برای متقاضیان
مشاغل روستایی به عهده دهداران خواهد بود.
صفحه 88:
در صورتیکه شهرداری به لحاظ تخصصی قادر به تشخیص آلود کیهای زیست محیطی و
صوتی شغل مورد درخواست نباشد, سازمان حفاظت محیط زیست موظف است حسب
تقاضای شهرداری مورد را پیگیری کارشناسی نموده و تاییدیه یا عدم تایید آنرا ظرف ۱۰
روز کتبا به شهرداری منطقه اعلام نماید .
انچه مهارت مورد تقاضا از نوع مشاغل جدید و آزمون مهارت تن توسط سازمان آموزش
فنی و حرفه ای امکانپذیر نباشد. سازمان موظف است حداکثر ظرف یکماه نسبت به شناسایی
کارشناس مجرب و آزموده از داخل و یا خارج کشور برای طراحی و پیاده سازی
فرآیندهای آموزشی شغل جدید اقدام نموده و از طریق صدور مجوز برای آموزشگاههای
حرفه ای بخش خصوصی آموزش های جدید را توسعه دهد.
گواهینامه های مهارت در جه ۱ و ۲ صادره توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای
كسب بروانه اشتغال از طرف شهرداریها حکم یکسانی را دارد.
قیمت گذاری محصولات خانگی براساس عرضه و تقاضای بازار کالا و توافق کتبی خریدار
و فروشنده تنظیم می کردد.
اتحادیه های صنفی به هیچ وجه حق دخللت در صدور پرولنه کسب و کار قیمت گذاری
کالاو سایر موارد را در زمینه مشاغل خانگی ندارند.
پرولنه کار صادر شده توسط شهرداری هر منطقه در شهرها و پرولنه کار صادر شده توسط
دهداری هر دهستان از زمان صدور به مدت ۵ سال دارای اعتبار خواهد بود.
صفحه 89:
تشکیل خوشه های مشاغل IE
بزرک صنعتی؛ آن بخش از تولیدات این قببل کارخانجات را که انجام آنها در منازل امکانپذیراست با تشکیل
جوته وی مداعل خی در مای توزی و روا عمی ی ما
* شوراهای سیاستگذاری استانی مثاغل خانگی موظف هستند آموزشهای مهارتی مورد نیاز کارهای برون
سپاری شده شر کتهای بز رک را در حد استاندارد قابل قبول برنامه ریزی و بصورت گروهی در سطح شاغلین
درگیر در پروژه های مورد قرارداد توسط شرکتهای خصوصی دارای صلاحیت اجرا نما
* وزارت صنایع و معادن موظف است تابه کمک وزارت کار و امور اجتماعی نسبتبه شناسایی و برنامه ریزی
خرید تکنولوژیها و ماشین آلات کوچک مشاغل خانگی خصوصا در عرصه کاربری مناطق روستایی در
کشورهای پیشگام نظیر چین. هنک کنگ. تابوان: هندوستان: ايتالياء اسيانياء آمریکا کره جنوبی و برخی از
کشورهای مهم دیگر از طریق بخش اقتصادی سفارتخانه ها و وابستگان بازر گلنی مستقر در نمایند گیهای
سیاسی خارج کشور اقدام نماید.
* وزارت باز رگلنی با همکاری سفار تخانه ها و وابستگان بازر گلنی مستقر در خارج کشور موظف است حسب
درخواست شوراهای استانی مثاغل خانگی همه ساله یکبار نسبت به برپایی نمایشگاه صنایع خانگی در
کشورهای هدف با حق فروش برای گروههای همیار شرکت کننده اقدام نماید.
* هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف است در رابطه با شرکت گروههای همیار مشاغل خانگی در
نمایشگاههای بین المللی تخفیف ویژه ای معادل 1۵۰ در مورد خرید بلیط مسافر و حمل بار منظور نماید.
صفحه 90:
نحوه تامین خدمات تخصصی
شوراهای استانی مشاغل خانگی به منظور تسریع در پیاده سازی طرح جامع
مشاغل خانگی موی ری مسا ی سروس رل ات
شرکتهای تخصصی توسعه مشاغل خانگی در بخش خصوصی در رابطه با
اجرای پروژه های هدف. تامين مواد اوليه» خرید و تجهیز ماشین آلات»
ارائه و توسعه مهارتهای خاص. ارائه خدمات خاص تخصصی بازاریابی»
فروش و صادرات محصولات تولیدی در عرصه مشاغل خانگی بهره گيرند.
هزینه شرکتهای توسعه مشاغل خانگی حسب شرح خدمات ارائه شده
بصورت مشارکتی توسط وزارت cold سازمان بهزیستی» سازمان ملی جوانان
و كميته امداد امام خمینی امین و از طریق شورای استانی مشاغل خانگی
قابل پرداخت خواهد بود.
صفحه 91:
تسهیلات خرد مورد نیاز متقاضیان مشاغل خانگی
* بانکهای عامل موظف هستند حداکثر ظرف یکماه نسبت یه تامین اعتبارات خرد مورد نیاز مثاغل خانگی
حسب تفاضای کتبی شاغلین و معرفی شهرداران در سطح شهرها بدون اخد وثيقه وبا نرخ بهره حدا کثر
۲ درصد اقدام نمایند.
* کف و سقف وامهای مشاغل خانگی در سطح شهرها بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون ریال می باشد.
* فرخ بهره وام های پرداختی توسط صندوقهای مثاغل خانگی در مناطق روستایی و عثایری ۶ درصد
پایین تر از مناطق شهری و حدا کثر ۸ درصد میباشد.
* کف و سقف وامهای خرد مشاغل خانگی در مناطق روستایی و عثایری بین ۱۰ الی۰ ۲ میلیون ریال
میباشد.
- وليقه وامهاى اصطلبى توسط صندوق مثافل خاتكى درمناطق روستابى و عشايرى به صورت بشت نوسي
ه ای گروههای همیار و از طریق اخذ سفته انجام مى كيرد.
* وزارت رفاه موظف است برای افراد دارای پروانه کسب مشاغل خانگی در روستا بدون دریافت هیچگونه
هزینه ای و در شهر با دریافت هزینه های مربوطه دفترچه خدمات درمانی و تامین اجتماعی صادر نماید.
* وزارت رفاه موظف است راهکارهای اساسی و مدلهای پیشنهادی رابا بهره گیری از پژوهشهای تطبیقی
در ارتباط با بازنشستگی و یا از کار افتادگی شاغلین مشاغل خانگی در مناطق روستایی و عشایری وشهری
را تهیه و برای تصویب به دولت اراثه نماید.
صفحه 92:
پررسی تقاضا توسط کمیته کارشناسان در
sin Seb le eas
معرفی کتبی متقاضی به بانک عامل در
شهرها توسط شهرداران حداکثر ظرف یک
پرداخت وام به متقاضى حداكثر ظرف يكك فته
توسط باذك عامل( وثيقه بصورت سفته)
بررسى تقاضا در كميته كارشناسان در
دهستان حداکثر ظرف یک هفته
معرفی کتبی متقاضی به صندوق مشاغل خانگی در
روستاها و مناطق عشايرى توسط دهداران حداكثر
ردت وام به متقاضى توسط صندوق مشاغل
Lasley Jain eS Sle
اعلامآمار وام هاى برداختى در سطح شهر و رومتابه شواای تیاغل خنگی
توسط بانكهاى عامل و صتدوقهاى روستايى
صفحه 93:
ضوابط صدور مجوز کسب و کارخانگی
الف- شرایط لازم برای متقاضیان اخذ مجوز کسب و کار خانگی
۱- شرایط عمومی
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- حداقل سن بيست سال برای اشخاص پشتیان
- نداشتن سابقه کیفری موثربه تأیید مراجع ذیصلاح
- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای متقاضیان مرد
- آقامت درمحل اجرای طرح (برای افرادستقل )
۲- شرایط اختصاصی
- حداقل ۵ سال سابقه کاری مرتبط برای اشخاص پشتیبان
گواهی آموزش و مهارت در رشته مورد نظر (دارای تاریخ اعتبار)
- ارائه گواهی سلامت برای متقاضیان رشته های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی
تأمين سهم آورده متقاضى حداقل به ميزان :/7٠ سرمايه موردنياز ايجاد رشته شغلى
(برای اشخاص پشتیان)
«ه براى شروع فعالیت
- داشتن توانایی مدیریت برای اداره كسب و کار
صفحه 94:
مدا رک موردنیاز برای صدور مجوز کسب و کار GSE
-تصوير شناسنامه و کارت ملی
- تصویر کارت پایان خدمت يا معافیت از خدمت برای متقاضیان
مرد
- گواهی عدم سوء پیشینه برای پشتیبان
- تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی
- اصل و تصویر کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی مورد تقاضا
صفحه 95:
مراحل صدور مجوز
* ۱-داشتن شرایط عمومی و اختصاصی
۲- ارائه درخواست توسط متقاضی به دستگاه اجرایی ذبربط
۳- تکمیل فرم های مربوط و ارائه طرح توجیهی توسط متقاضی
۴- ارائه مستندات مربوط به سهم آورده متقاضی (برای اشخاص پشتیبان )
۵- بررسی درخواست و طرح متقاضی توسط دستگاه اجرایی ظرف
حداکثر یک هفته
۶- تأئید طرح از سوی دستگاه اجرایی و صدور مجوز توسط اداره کل
کار و امور اجتماعی ظرف ۴۸ ساعت
صفحه 96:
تمرین ذهن آنکیزی ۲۱۱
چی؟
< کالا با خدمات؟
< شرکت شما چه خواهد شد؟ به چه چیزی شناخته خواهد شد؟
< نقش شما در این شرکت چیست؟ از وقت و امکانات خود چگونه استفاده خواهید
کرد؟
٠ كجا؟
- سطح منطقهای؛ ملی: بين المللی؟
= مشتریها کجا هستند؟
- مراکز فروش و نمایندگیها کجا هستند؟
صفحه 97:
تمرین ذهن انگیزی ۲/۲
۰ چه کسی؟
— مشتریهای شما چه کسانی هستند؟
با چه کساتی میتوانید شریک شوید؟
- جه كسانى به شما مشورت خواهند داد؟ چه کسانی به شما کمک میدهند؟
۰ چه موقع؟
— چه موقع قرار است این فعالیت اقتصادی شروع شود؟
- چه موقع قضای اداری؛ انبره کارخانه و مواردی از این قبیل را نیاز خواهید داشت؟
- چه موقع باید امتحان, آزمایش و انتخاب انجام شود؟
صفحه 98:
تمرین ذهن انگیزی ۳/۳
- چرا دارم این فعالیت اقتصادی را شروع میکنم؟
- چرا دیگران از من کالا یا خدمات دریافت میکنند؟
- چرا بانک یا سرمايهكذار بايد به شما وام بدهد؟
چگونه؟
<- چگونه باید جذب سرمایه کنید؟
> با کارمندان و فروشندگان خود چگونه میخواهید برخورد کنید؟
عقاید شخصی شما چگونه بر کارتان تاثیر خواهد داشت؟
صفحه 99:
تمرین مصاحبه
سوالات زیر از شما پرسیده میشود. در مورد آنها توضیح دهید. سایرین
نظر خود را راجع به آنها خواهند نوشت. این یادداشتها را جمعآوری کنید و
به اين ترتيب چشمانداز خود را ارزیابی کنید.
* کالا پا خدمات شما چیست؟
- سه ویژگی از بارزترین آتها را ذکر کنید.
- سه ویژگی که آنها ندارد را ذکر کنید.
* مشتری کیست؟
- سه ویژگی از بارزترین آتها را ذکر کنید.
- سه ویژگی که آنها ندارد را ذکر کنید.
* محیط کار چگونه است؟
- سه ویژگی از بارزترین آنها را ذکر کنید.
-سه ویژگی که آنها تدارد را ذکر کنید.
صفحه 100:
تمرین ذهن انگیزی
* به سوالات زیر حداقل چهار پاسخ کوتاه بدهید:
< کالا یا خدمات چه هستند؟ شما با رقباینان چه فرقی دارید؟
- مشتری ایدهآل کیست؟
- چرا مشتری اين کالا را میخرد؟ چه ارزش و gly loa او دارد؟
با شروع این فعالیت چگونه شما ارضا میشوید؟ چه کارهای دیگری بر روی کار
شما تاثیر میگذارد؟ از اين کار چه سودی میبرید؟ در این کار چه ارزشهایی را
دنبال میکنید؟
صفحه 101:
تمرین تمرکز ۲/۱
در هر زمینه اهداف خود را مشخص کنید:
.١ امور مالى: فروش؛ سود. سود ناخالس. جریان نقدینگی؛
موجودى كالاء حقوق و مزاپه بدهی و...
۲. فروش و بازاریابی: وجههی عمومی, سهم بازارد تعداد حسابهای
جاری» تعداد مشترىهاء تعداد مشتریهای جدید. تبلیغات توی
چشم بودن, ادبیات و ...
۳ نحوهی اداره شرکت: ساعات کار تعداد مراکزء فروشندگان, زمان
عرضهی محصول, خدمات به مشتریان» تجهیزات و ...
.F منابع انسانی: حقوق و lye سود.امنیت. روحيه. محيط كارء
اضافه کار, استفاده از پیمان کاری» داوطلبان (غیر انتفاعی) و ...
صفحه 102:
سه گروه از پهترین مشتریانتان را توصیف کنید و در مورد ایشان و اینکه
چگونه تبلیفی برای آنها مناسب است و چگونه میتوان به آنها جنس فروخت
توضیح دهید. برای این کار از راهنمای جدول زير استفاده کنید:
کلمات کلیدی توصیف مشثری کلمات کلیدی نحوه تبلیغ و فروش
تعداد دفعات خرید
وفاداری به علامت تجاری
عادات
صفحه 103:
حال در رابطه با این سه گروه از مشتریان به سوالات زیر پاسخ دهید:
در حال حاضر این سه گروه از کجا خرید برنامه شما برای تبلیغ و فروش کالا یا خدمت
میکنند؟ خود به ایشان چیست؟
گروه ۱
صفحه 104:
چیزهایی که تثیر مثبت دار سب
إبى كه تاثير مثبت دارند جطور مى توانم آنها را تقويت كلم؟
چه چیزهایی کار آمد نیستن توانم آ
چیزهایی کار آمد نیستند؟ چطور ميتوانم آنها را کارآمد کنم؟
کلمات کلیدی
قابلیت تغيير راندمان. نظارت بر هزینههاء ادارهی موجودیها. خدمات
مشتریان, امنیت. سود ناخالص, روحبه. حقوق کارمندان. کیفیت و ...
صفحه 105:
جطور نتيجه را ارزيابى
میکنید؟
صفحه 106:
نه میخواهید بر آنها غلبه کنید؟
عوامل موفقيت كار فعلى
عوامل محدود کننده کار فعلی
