صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سیر تکامل واژه کا رآفرینی
واژه كارافريني از واژه فرانسوي
نایدوم اين وازه در قرن چهاردهم به ٠
مالياتي اطلاق مي شد (ريسى يذيري)
٠ در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران
ارکست موسيقي اطلاق کرد
(هماهنگ کننده)
* در قرن شانزدهم به كساني اطلاق مي -
شد که به ماموریت هاي نظامي BS bel
مي شدند (مبارز و جنگجو)
صفحه 4:
سیر تکامل واژه کار آفرینی(ادا
* در قرن هجدهم از اين اصطلاح در
فعاليتهاي سنگر سازي 3 ساختمان
سازي استفاده شد (مدافع)
٠ در قرن هجدهم این واژه براي
فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده
قرار گرفت (کارآفرین امروزي)
نکته کلیدی: کارآفرین به معناي امروزي
تمامي معاني قبل را در واژه خویش
به عاریت گرفته يعني ريسك BP
هماهنگي, مدافع و هزاران واژه بعدي
دیگر 3
صفحه 5:
سير تكاملى كار آفرينى در ١
۶ اقتصادادنان کلاسیک مانند اسميت و 1
ریکاردو, نقش مهمي براي کارآفريني در
توسعه قایل نبودند.
ریچارد کانتیلون (1730) براي اولین بار |
افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس
فعالیت مي كنند. جزو عوامل تولید شمرد
۷ جان باتیست سي اولین فردي بود که بر
نقش کارآفرینان در بسیح منابع اشاره
نمود. ی
ژوزف شومپیتر (1934) کارآفرینان را =
موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.
صفحه 6:
نکرش های اقتصادی در مورد کا
* تكرش ننوعبوسيى : كارآفرين صاعفا |(
حساب است که به سرعت زينه ها
فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين
خاب مي كند.
تكرش pail oul Ss dae BY ن نگرش کارا
فرصت هاي زار امعادل را کشف کرد
بهره برداري از آنها, در بازار تعادل ايجاد مي
کنند.
۰ ترش کردییثر: شومپیتر کارآفرین را فردي -
gon Se الهام بخش مي داند که با
في چارچوب هاي جدید, عدم تعادل
ا ايجاد مي كند. 5
صفحه 7:
plu علوم در باب کار آفر ینی
* روانگنا بت : بررسي ابطه بين صفا
ويژگيهاي افراد مختلف با Gil و
کارافرینانه آنها
با منت رثا رت : تاثیر معيارهاي جامعه
مانند مذهب, نژاد, جنسیت و .. . بر روي
کارآفرینانه افراد
* مرده ثاسان ؛ بررسي نقش فرهنگ و
اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفر ۱ ۱۳
هد پریت ۶ در اواخر دهه 80, به a 51 |S توج
نموده و بیشتر بر آداره كسب و کار ۰ ۱
معيارهاي مديريتي مانند eae = Bekok
صفحه 8:
تعریف کا رآفرینی
* كارآفريني نیز مانند سایر تعاریف
تعریف دقیق و كاملي ندارد.
* كارافريني بر بهره برداري از فره
کشف نشده تاکید دارد (کرزنر 974
* کارآفرین فردي است که چارچوب هاي
را در جهت تخریب چارچوبهاي موجود ه
مي کند (شومپیتر 1934). ۳
* كارآفريني عبارت است از پيگيري فرست کا
بدون توجه به منابعي که در کنترل اند
(استيونسون 1992) 5
صفحه 9:
پاردایم های کار آفرینی
پاردایم شومپيتري: ساخت فرصت هاي
اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چا
قبلي را در هم مي شکند (مکانیزم تخرب
پاردایم كرزنري: کشف فرصت هاي <
بازار. فرصت هايي که از دید سایر افراد با
باقي مي ماند (مکانیزم هوشياري کارافرینانه
امروزه يارادايم كرزنر براي كارافريني بارا
يذيرفته شده تري است و افرادي را كارافرين مي
نامند كه در واقع موفق به كشف فرصت ها
و
صفحه 10:
صفحه 11:
جرا كسب و كار؟
* نياز به يول (كارافرينان اقليت)
* نیاز به موفقیت (مک کله لند)
* نیاز به چالش (اداره زدگي)
* نياز به استقلال (آدم خود بودن)
سوال: آیا صرف انگیزه براي ورود به
دنياي کسب و کار كافي است؟
صفحه 12:
چگونه (تصمیم گیری)
٠ ويژگيهاي فردي:
- ریسک پذيري
ede
7 بینش رشد
* سبك زندكي (جاروووتارا):
۰ آباآمادگي ورود به دنباي کسب ۱ 7 80"
صفحه 13:
صفحه 14:
از کجا آغاز کنیم؟
۰ فرآيند كسب و کار با فرصت ۳۳۱۱
سوال: فرصت چیست؟
پاسخ: شکاف بین عرضه و تقاضا
سوال: ايده چیست؟
جواب: راههاي بهره برداري از فرصت
صفحه 15:
غربال ايده
9 غربال ایده: نگاهي گذرا به ايده ها
شده و کنار گداشتن ايده هايي كه
امکان اجرا ندارند.
روشهاي غربال ایده:
- استفاده از 3 ليست:
* عدم محدوديت منابع توليد
مزات سمه منعاقى (عانة 3
1
5
* عدم ممنوعيت دولتي
* عدم وجود انحصار
صفحه 16:
غربال ایده (ادامه)
* عدم موانع مهم در بازاريابي محصول
* عدم مغایرت با برنامه هاي شرکت (برا
كارهاي موجود)
- استفاده از شورا
۰ انتخاب دقیق اعضا
- غربال ایده ها توسط اعضاء ذکر رل ۳
* به شور گذاشتن معیارها و انتخاب معيارهاي مشنر
1
3
2 ایده ها توسط شورا با توجه به
صفحه 17:
اولویت بندی ايده
* اولویت بندي ایده: مشخص نمودن
اولويت ايده هاي انتخابي
- استفاده از جى ليست رتبه ای
٠ بازار كافي و مناسب
٠ رشد مناسب بازار
* رقابت پذيري عوامل تولید
* ریسک و خطرات محصول
نکته: اگر ایده اي در يكي از حوزه ها
رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره =
WL aS مردود مي شود.
صفحه 18:
اولوبت بندی ايده (ادامه)
- استفاده از تکنیک متمم (موانع, تشویقا
معایب)
* شناسايي دقیق موانع. تشویقات, مزایا و مء
* رتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 تا 5)
* نمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا ۱0
* محاسبه نمره كل هر ايده
- استفاده از تکنیک متمم دلفي
* انتخاب شوراي متخصص (3, 5 يا 7 نفره) 2
* اجراي متمم توسط افراد =
* چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره
* دريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترى 7
صفحه 19:
ow! wus!
٠ در اين مرحله با توجه به غربال ایده
اولويت بندي انها بهترين ايده را ان
- ايجاد يروفايل اوليه ايده
* عنوان ايده
* تشريح ايده
* نتايج غربال ايده
* نتایج اولویت بندي ايده
* تشکیل تیم اجرايي
* ترسیم درخت توسعه ایده
9
صفحه 20:
امکانسجی اولیه
۳ آيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دا ٠
منابع ثانويه -
کتابخانه ها *
اینترنت *
مراکز دولتي *
مرکز آمار ایران -
پژوهشکده هاي دولتي -
eis کار ان هاي ورط
لي تا مره مر برس مرچ
صفحه 21:
Cows ايده
٠ نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا
امكانسنجي ايده انتخابي
- تثبيت پروفایل ایده
* عنوان نهايي ایده
* نتایج حاصل از امكانسنجي
* تثبیت تیم نهايي براي اجرا
* تثبیت درخت نهايي توسعه
* ترسیم خطوط زماني
* ترسیم حوزه هاي وظیفه اي
صفحه 22:
طرح کسب و کار
* در اين مرحله براي ايده تثبيت شدهء
جامع و كامل نوشته مي شود.
- دورنماي استراتژیک
- دورنماي سازماني
- دورنماي بازار
- دورنماي عملياتي
- دورنماي مالي
- دورنماي توسعه
صفحه 23:
مذاکره و تأمین مالی اولیه
5 در اين مرحله مقدمات و مذاكرات اوا
تامين مالي اوليه جهت اجراي كسب
مي شود.
- شناسايي فرد (كروه) مخاطب
- شناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) ه
- بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر
منديهاي فرد (كروه) مخاطب :
- ارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب ۱ ۳۳۲
اه
نکته: در بارنگزي طرح اصالت "199۳
شود. 3
صفحه 24:
ساخت با اجرای نمونه اولیه
مي شود.
- کالا (محصول توليدي): ei.
نمونه اولیه در حجم a slo jl
- خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات
پروزه به صورت آزمايشي يا پایلوت در اش
اجرا مي شود.
معمولا تامين مالي اوليه براي اين منظور
توسط فرد, دوستان يا فرشتگان سرا
dovestors) )) انجام مي شود.
صفحه 25:
آزمایش بازار
5 در اين مرحله رفتار بازار در مقابل ٠
خدمت ارائه شده مورد سنجش
در این مرحله دو نتیجه كلي حاصل *
محصول مورد پذیرش بازار قرار مي گرد -
: محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش -
نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود,
5 مگر اینکه مراحل قبل انجام نشده باشد
پنجره فرصت بسته شده باشد.
صفحه 26:
آزمایش بازار (ادامه)
* مراحل آزمایش بازار
- انتخاب مکان هدف مناسب
- استفاده از تکنیک هاي آزمایش بازار
* مشاهده 7
* مصاحبه
پرسشنامه
٠ ترکیب
-جمع آوري داده ها و تحلیل
صفحه 27:
مذاکره و تامین مالی ثانوبه
۶ در این مرحله مقدمات و مذاکرات
نهايي يا تولید انبوه انجام مي شود. .
٠ ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: ١
: در اين مرحله, سرمايه كذاران مخاطر
و گاها کسب وكارهاي فعال در |1 7(
pis, SOL ge
صفحه 28:
اجرای نهایی با تولید انبوه
* در این مرحله محصول به صورت
شده و یا در جامع هدف اجرا مي گرد
* ابزارهاي مورد نظر
-طرح پروژه عملیات اجرايي
- طرح سازماني نهايي
- برنامه مدون ورود به بازار
ele oo eect >
- مدل عملي كسب و کار
صفحه 29:
آري آزمایش بازار
زیرا بعد از مرحله آزمایش بازا ۳۲
بیشترین هزینه ها انجام مي شود. نادر
بودن نتیجه آزمایش بازار يعني یک
صفحه 30:
صفحه 31:
انواع طرح ها
(Prviert Pha) 0 j9 2 Tbe ٠
(Proper) Jlisisn *
* طرح توجيهي :
* مطالعه امكانسنجي (robs) Ors)
* طرح کسب و کار () عص)) . . . . .
؟
3
صفحه 32:
7 بانک ها o
ae و موسسا
* شرکا و سرمایه
ذاران
۶ سازمان هاي دولتي
* مشتریان
* کارکنان
* رقبا
صفحه 33:
ارتشی برای جنگیدن
با تمام دقت به مدل ترسيمى ١
بر روی وایت برد توجه
کنید.
صفحه 34:
عناصر طرح کسب و کار
1- جلد طرح کسب و کار
2- فهرست مطالب
3- خلاصه اجرايي
4- برنامه استراتژیک
5- برنامه سازماندهي
6- برنامه بازار
wiles برنامه -7
8- برنامه مالي
9- برنامه توسعه
0- پیوست
صفحه 35:
صفحه 36:
تار بخجه آموزش کار آفر ینی
اولین بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره |
برگزار کرد.
آموزش رسمي كارآفريني در مدارس
سال 1970 شروع گردید.
دانشگاه کاليفرنياي جنوبي براي اولین بار
2 دوره 200) كارآفريني را برگزار تمو
در سال 1980 (تعداد 0 دانشگاه), 1990 ۰
(تعداد 1050 دانشگاه), 2003 (1600 دانشگاه و
0 دوره)
امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دورة هاي
كارافريني هستند. 2
صفحه 37:
در سال 4 بر دانشکده مدیریت دا
مدیریت کارآفريني در سه گرایش
در سال 1385 دانشکده کارآفريني دانشگاه
همكاري وزارت علوم, وزارت کار و دانشگاه تهرا
اندازي شد.
البته قبل از اينها مراکز كارآفريني
كارآفريني وزارت کار, شهرداري و .
بودند.
راه انداز
ek لامي
صفحه 38:
مسیر آموزش کسب و کار
- از تشخیص فرصت تا راه اندازي
(كارافريني)
- از راه اندازي كسب و كار تا مرحله
سهام شركت (مديريت كسب و كار
صفحه 39:
سطوح آموزش کار آفرینی
1- سطح مبتدي (2۲): هدف از اين
فرهنگ سازي کارآفريني است. (مربیان, در
عمومي) 1
آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار
(مربیان درجه دو کسب و کار بازاريابی» ۱
و منابع انساني و مربیان درجه یک عمومي)
3- سطح حرفه اي (ل-ددوع<اه02):هدف از اين /
آموزش افراد براي مدیریت و رشد کسب و کاز ات
(مربیان درجه یک کسب و کار (SMM GL
5
صفحه 40:
الگوهای مبنای آموزشی
1- نيازهاي روانشناختي کارآفرینان
2- فرآیند کسب و کار
3 مدل تفا
4- مدل مهارتهاي مديريتي
5- مدل تکنیک هاي عملي
6- مدل تركيبي
صفحه 41:
مدل 0000 در آموزش کار آذ
۰ اين مدل بر مبناي مدل عمومي
طراحي گردیده و داراي مراحل ز
1 تحقیقات بازار: در اين مرحله تحة
(نيازسنجي اولیه) انجام مي شود.
2 طراحي سرفصل هاي آموزشي
. اجراي دوره آموزشي
4 ارزيابي دوره آموزشي ~=
سا
صفحه 42:
تحقیقات بازار (نیاز سنجی)
۳ تعيين گروههاي هدف ٠
۲۳ ۰ دانشجویان کارآفريني و كس .1
بالفعل)
2 کارآفرینان و صاحبان کسب و کار
3. مشاوران و سازمان هاي درگیر
۰ بررسي دقیق گروههاي هدف
1 پرسشنامه نيازسنجي (گروه اول)
2 مصاحبه نیاز سنجي (گروههاي دوم ss
۶ تحلیل داده ها و تعیین نيازهاي دقیق wi jg0l :
9
صفحه 43:
طراحی دوره
تشکیل تیم متخصص آموزشي
معرفي سرفصل ها منطبق بر
شناسايي شده
تدوین محدوده هاي مناسب زما
سرفصل 1
تشخیص روند (تقدم و تاخر سرفصل ه
تدوین برنامه نهايي دوره
صفحه 44:
اجرای دوره
۳ ۱ انتخاب مکان مناسب براي ٠
ثبت نام فراگیران ۰
۰ انتخاباساتید و ارائه بر ۳۳
٠ طراحي فرم ارزيابي اساتید بر مب
رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي
- انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده
=, توانايي اداره موثر کلاس oS
= باسخكوبي.بو سوالات مطرح ۳۳۰ =
> طراحي فرم ارزيابي كلي دوره
صفحه 45:
ارزیابی دوره آموزشی
در اين مرحله دوره اموزشي با |
ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش 5
مهمترین ابزارها براي ارزيابي دورد
كارافريني به ترتیب عبارتند از:
- طرح کسب و کار -
- تشخیص فرصت و ترسیم فرایند کسب و
7 آنا مساح و كشف الكر
- تدوين موضوع تدريسي -
- يايان نامه
- امتحانات كتبي و شفاهي 3
صفحه 46:
مدل (<) در آموزش کار ۲
٠ اين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارا
طراحي گردیده است. 3
٠ توري عملکرد کارآفرینانه مي گوید.
(ه + وع) ۵-0 ۰ 0
٠ این مدل يكي از بهترین مدل هاي آموز,
كارافريني است كه در سه كام به ترة
انجام مي شود.
- ایجاد انگیزه (0)
- ایجاد مهارتهاي کارآفرینانه (6۵)
- ايجاد مهارتهاي كسب و كار (BE)
صفحه 47:
انگیزش :
. انگيزش عاملي: در اين روش عوامل
ae بررسي و منتقل مي گردند
1 پول
3. چالش
r استقلال 4
2 انگيزش 7 تحليلي: در اين روش wa
a و انگیزش مورد بررسي قرار مي گیرد.
. انتظار موفقیت و انتظار شکست
3 ارزش موفقیت و ارزش شکست
صفحه 48:
مهار ت ایجاد انگیزش
. تصور موفقيت: ايجاد تصويري مناسب |
3 نياز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد د
و کار
3. فعالیت در راستاي هدف: اطمینان از
فعالیت ها و هدف
4 انتظارات افراد: انتظار موفقیت و انتظار نا
5. موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي 5G :
موفقیت
سس
6 کمک: اطمینان از کمک سایرین ۱
7 واکنش نسبت به موفقیت و شکست: نس
شکست يا احساس موفقیت
صفحه 49:
مهارتهای کا رآفرینانه
حسم
۶ بهره برداري ار فرست ۱
Pu a کته" سه مرحله ٩
فرصت و بهره برداري از فرصت را فرّاپند
كاراف ناك فى كدر
صفحه 50:
مهارتهای کسب و کار
مهارتهاي مورد نیاز براي مديريت و
ب و کار :
۶ طرح کسب و کار
. مهارتهای مالی
. مهارتهای بازار
° مهارتهای عملیاتی
۶ مهارتهای سازماندهی
مهارتهای ارتباطی =
۶ مهارتهای قانونی wt
* مهارتهای کامپیوتر و تجلرت الکترونیک
صفحه 51:
مدل :5/100
۰ اين مدل شامل سه مرحله |00 '
التحصيلان دانشكاهي (GIP)
2. جذب فراكيران و آموزش أنها تو
۴۶ در سه حوزه كسب وكارء
و کامپیوتر با رویکرد كارافريني —
ارائه ان در مقابل رهبران صنعت لب
9
صفحه 52:
. ۷9: در لینمرحله داز
و کار آموزشداده م۳۳
لمنشمربو
رله اندازیک سیو کار آموزشد۱ ۶ 0
Gell ol)
8 در لینمرحله دلنشمربوط به بهبود و
اصلاح کسبو کار [موزشداده میشود,-
: :در لیمرحله علوم Bes:
توسعه کسیو کار آموزشداده aes
صفحه 53:
DENE Jao
و اجرا گردیده است.
٠ اين مدل يكي از مشهورترين
طراحي شده بر مبناي فرايند
(آموزش گام به گام) است.
۶ يكي از نقطه هاي قوت این مدل؛:
قابل دسترس آن در کشور و استفاده از
مدلهاي عملي است. =
٠ اين مدل در سه سطح گفته شده به
أموزش كارافريني مي يردازد. 5
صفحه 54:
صفحه 55:
روش های تدریس طرح كسب و ۲
در كل دو روش كلي براي تدریس طرح
وجود دارد:
1- روش. فردي: در اين روش یک فرد, ۲
کسب و کار را به فراگیران آموزش مي
2- روش گروهي: در اين روش گروهي از |
عموما شامل چهار نفر به تدریس
مي پردازند (سطح لحصممد)). 5
نکته: در سطح ProPessived طرح كسب و كارا i
یا تاکید بر طرح توسعه نوشته مي شود. لذا
آموزش در آن سطح به طرح توسعه اختصاصردارد.
صفحه 56:
مراحل روش تدریس گروهی
1 انتخاب تیم مناسب (حداقل 4 نفر)"
* رهبر تیم (کلیات طرح و تدوین نهایی
٠ مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) "
٠ء مدرس طرح تولید (طرح عملياتي)
٠ مدرس طرح مالي (طرح مالي) ۰
3. تشكيل جلسات هماهنگي و ارائه از
4 اجراي دوره =
صفحه 57:
مراحل اجرای دوره
St) 23 lesan : Jol alos
خود شناسي و تصمیم گيري -
فرآیند کسب و کار و جایگاه طرح -
انواع طرح ها و تعاریف آنها -
مخاطب شناسي -
۱۳۱ cerry Jie
= شناسايي عناصر طرح کسب و کار -
ره اسان مربوطه واز۰ 0050 اى توت
هر نفر
صفحه 58:
مراحل اجرای دوره (ادامه)
مرحله دوم: جلسات معمول (رهبر تیم
- ارائه سرفصل هاي تدوین شده :
* مرحله سوم: جلسه تدوین نهايي (ر:
- جايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نها
٠ مرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 :
پاسخگويي به ابهامات و اشکا ۳۳۳
نکته: بخش هاي استراتزيى, ۳
Eee افراد تیم چهار نفری.
صفحه 59:
صفحه 60:
مدل های آموزش دانشگاهی
* هدك متمرخز: در اين نوع از آموزش
دانشجويان كسب و كار و دانشجويان
مي توانند در دوره هاي كارافريني كه
دانشكده يا مدرسه كارافريني تشكيل
شركت كنند. 5
* هدك امتمرجز: در اين نوع از آموزش کا
تمامي دانشجويان از كليه رشته ها و حوزة
توانند در دوره هاي كارافريني شركت كنند.
بال استیت, مریلند, هاروراد, كلمبيا و دوک ۱
SEA مقر
استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.
صفحه 61:
مدل های متمرکز آموزشی
1-تنها 0060
)2608 ۶ 000-2
00606 6 06-3
DGS & 2606 6 EDG-4
OB® 5-تنها
OGO® & 00-6
7-تنها 900)
صفحه 62:
مدل های نامتمرکز آموزشی
از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به ر
خاص دعوت شده و با هم یک دوره
كارافريتي را مي گذرانند (دان ۳۳
2 مدل تششعي: در اين مدل در محل هر
يا حوزه تخصصي يك مركز كارآفريني نث
گیرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار
نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اینجا یک
نقش نظارتي است (دانشگاه کرثل) =
صفحه 63:
ساختار مدل مغناطیسی
اواحد دانشگاهي (د)
دانشکده کسب و کار (د و پ
اواحد دانشگاهي (د) واحد دانشگاهي (د)
صفحه 64:
ساختار مدل تششعی تسه
صرکز کارآفرنی (ب)
حد دانشگاهي (د و پپ حد دانشگاهي (د و پپ
© | |
حد دانشكاهي (د و يباه -واحد دانشكاهي (د و يبأ)
صفحه 65:
صفحه 66:
ژورنال های دانشگاهی
صفحه 67:
کتابهای کارآفرینی
- سایت کتابخانه مجازی دانشکده 5
(بیش از 4000 جلد کتاب) 20
— سایت سل
5
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70: