صفحه 1:
بنام خدا
كاربرد كامييوتر در مهندسى صنليع (21774(
نیمسال دوم تحصيلي 1385-1386
یکشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00
Lecture 9
Chapter 10
Knowledge Management
صفحه 2:
کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (607276
فصل دهم:
Knowledge Management
(مدیربت دانش)
صفحه 3:
مطالعه موردی: شرکت زیمنس
* شرکتی با سابقه طولانی و کاملا موفق 156 سال)
* تولید محصولاتی متنوع و متفاوت (از تولید لامپ تا تجهیزات
(X antl
* مشهور به داشتن مهندسین فوق العاده
صفحه 4:
مطالعه موردی: شرکت زیمنس (ادامه)
؟ شرکت نیازمند افزایش سهم بازار در مورد هر محصول بر اساس
فشار های بازار (فصل اول)
؟ اطلاعات موجود در شرکت تنها در اختیار بخش محدودی از
کارکنان 460000 نفری شرکت است.
*؟ شرکت علاقمند است تا این دانش و اطلاعات را به کلیه کارکنان
صفحه 5:
مطالعه موردی: شرکت زیمنس (ادامه)
راه حل:
* آغاز کارمدیریت دانش در شرکت زیمنس از سال 1996
؟ هنگامی که تعدادی از کارکنان علاقمند به مدیریت دانش تشکل
های مختلفی را بر اساس علاقمندی های مختلف افراد ایجاد
~Community of Interest) 5050;
؟ این گروه ها بر اساس موضوع. فعالیت مختلفی را که توسط سایر
موسسه ها انجام شده بود مطالعه و راه هایی را که مدیریت دانش
در این زمینه می توانست برای زیمنس مفید باشد را بررسی
نمودند.
صفحه 6:
مطالعه موردی: شرکت زیمنین اذامه)
* کارمندان میانی شرکت بصورت داوطلبانه آغاز به تشکیل گروه
هایی در زمینه های مورد علاقه نموده و به تبادل اطلاعات بصورت
غیر رسمی نمودند.
* در سال 1999 مدیربت شرکت با تابید اهمیت مدیربت دانش و
حمایت از آن دستور به ایجاد تشکیلات رسمی در شرکت برای
پیاده سازی آن در کل موسسه نمود.
صفحه 7:
مطالعه موردی: شر کت زیمنس (ادامه)
؟ اساس مدیریت دانش در زیمنس وب سایتی به نام
۲ می باشد که قسمت های مختلف
—a database
achat room -
a search engine -
را به هم متصل می کند.
* فرم های 01011116 وجود دارد که به کمک آن هر عضو شرکت
می تواند اطلاعاتی را که ممکن است برای سایرهمکاران سود مند
باشد به این بانک اطلاعاتی ارسال کند.
صفحه 8:
مطالعه موردی: شرکت زیمنس (ادامه)
*؟ اعضای شرکت می توانند بر حسب موضوع به جستجوی وب
سایت پرداخته و اطلاعات مورد نیاز را پیدا کنند و بر حسب نیاز
با نویسنده مطلب تماس حاصل نمایند.
* اكر جه بياده سازی مدیریت دانش شامل ایجاد یک بانک
اطلاعاتی به منظور جمع آوری. طبقه بندی, و تشریک اطلاعات
ميان افراد استفاده کننده از بانک اطلاعاتی و سیستم اینترانت
شرکت است اما مشخص است که این سیستم تنها به کمک ابزار
تکنولوژی اطلاعات قابل پیاده سازی بوده است.
صفحه 9:
مطالعه موردی: شر کت زیمنس (ادامه)
* پیاده سازی این سیستم در زمینس همانند سایر سیستم ها
دارای مشکلات متعددی بود. اهم این مشکلات عبار تند از:
— مشکلات فرهنگی
- مشکلات با کارکنان جهت ارسال اطلاعات
* قسمت های مختلفی از مزایای این روش استفاده نمودند نظیر
- واحد های فروش (استفاده از تکنیک های همکاران در سایر کشورها)
<- واحد تحقیق و توسعه
7 واحد بازاریابی
صفحه 10:
مطالعه موردی: شرکت زیمنس (ادامه)
۴ سیستم ایجاد شده در زیمنس در وضعیت کنونی بسیار رشد
نموده و کنترل و هدایت آن هزینه های جدیدی را برای شرکت
ایجاد نموده است.
* در حال حاضر در این زمینه مسایلی نظیر کنترل آن در جهت
های مورد نیاز شر کت مطرح شده است.
* همچنین حذف اطلاعات غیر ضروری 4 Tyee Duplicate
است.
ao
صفحه 11:
ad
مطالعه موردی: شرکت زیمنس (ادامه)
وب سایت در حال حاضر تبدیل به مکانی برای ارایه آخرین نتايج
مطالعات of the art) ۵106و در زمینه های مختلف مورد
نیاز کارمندان تبدیل شده که برای کلیه افراد شرکت قابل
دسترس می باشد.
وب سایت فوق به شهرت جهانی دست يافته و تحسین سایر
موسسه ها را برانگیخته است.
صفحه 12:
1 مقدمه ای بر مدبربت دانش
؟ مدیریت دانش مفهومی جدید نیست و اساس آن بر پایه سیستم
های خبره. آموزش سازمانی. و خلاقیت بنا شده است.
۴ مدیران موفق همواره از عقل خود برای حل مشکلات استفاده می
کنند. اما روش حل مساله انها هیچگاه بصورت سیستماتیک
فرموله نشده است تا در سایر قسمت های موسسه نیز بکار گرفته
شود و بهره وری موسسه افزایش یابد.
ae
صفحه 13:
* بر اساس یک نظریه 6285 دانش یک موسسه در do email
فایل های 0]106 1۷]10705011 و يا کامپیوتر های شخصی
کارکنان می باشد در حالی که بایستی در بانک اطلاعاتی مرتبطی
ذخیره شده باشد.
؟ استفاده ازابزارهای تکنولوژی اطلاعات برای سهولت در ایجاد.
ذخیره سازی و انتقال دانش غیر محرمانه یک موسسه یک ابزار
خلاقانه جدید برای ارتقای بهره وری یک موسسه می باشد.
صفحه 14:
تعریف:
ae
مدیریت دانش با 160۷۷16006
Cow! cunts Management (KM) که به
موسسه ها در تشخیص. انتخاب. سازماندهی. انتشار و
انتقال اطلاعات و تجارب مهم که قسمتی از سابقه
موسسه هستند کمک می کند.
صفحه 15:
* ساختار مدبربت دانش به حل سریع ترو موثرترمسایل موسسه با
کارایی بالاتر کمک می کند.
* يك موسسه موفق در زمينه مديريت دانش که از حمایت کامل
مدیریت نیز برخوردار است. می تواند تمامی اطلاعات خود را از
واحد های مختلف در تمامی دنیا به این زمینه منتقل کند.
* دانش همانند سایر سرمایه های یک موسسه برای افزایش
موفقیت بایستی میان کلیه نفرات موسسه ردوبدل شده و افزایش
یابد.
صفحه 16:
؟ در مفاهیم تکنولوژی اطلاعات تفاوت اساسی میان داده. اطلاعات
و دانش وجود دارد.
- داده مجموعه ای از 261 ها اندازه گیری ها و آمارها
- اطلاعات به معنی داده های پردازش شده با مرتب شده
- دانش مجموعه از اطلاعات مرتبط وعملی می باشد.
Information سر
DATA $$
“_ —
صفحه 17:
مثال:
* نقشه یک راه داده های ما می باشد.
؟ اطلاعات ترافیکی که هنگام سفر در مسیر در اختیار رانندگان
قرار می گیرد اطلاعات می باشد.
© امکان وجود یک مسیر فرعی که ما را به مقصد برساند می تواند
دانش باشد.
a
صفحه 18:
06
داشتن دانش منجر به حل مساله مى كردد نه داشتن اطلاعات و
داده.
داشتن دانش منجر به واکنش های یکسانی نمی شود.
دو فرد با داشتن دانش یکسان بازدهی یکسانی در مورد یک
فعالیت ندارند. این تفاوت می تواند به علت تفاوت شخصیتی.
نحوه آموزش. تجربه های متفاوت و ... باشد.
صفحه 19:
۴ دانش دارای خصوصیات منحصر به فردی است که آن را از سایر
دارایی های یک موسسه مجزا می کند. این مشخصات عبار تند از:
- هنگام استفاده مصرف نمی شود بلکه به آن افزوده می شود.
- نیازمند به روز رسانی مداوم است.
7 میزان سرمایه گذاری در مورد آن و میزان بازدهی آن نامشخص است.
- میزان سود آن در اثر مشارکت غیر قابل محاسبه است. همچنین
مشخص نیست که چه کسی بالاترین استفاده را می برد.
- ارزش آن شدیدا وابسته به زمان است. با گذشت زمان ارزش آن تغییر
می کند (راندن اتومبیل در 100 سال گذشته).
06
صفحه 20:
© تعاریف متفاوتی از دانش در کتاب های متفاوت وجود دارد ولی
حتی یک تعریف در مورد مدیریت دانش وجود ندارد.
* اطلاعات به خودی خود همواره سودمند نیست. دانش هنگامی
مفید است که واضح. مرتبط و با اهمیت در یک فرایند باشد.
* دانش در واقع درکی را در مورد فرایندی ایجاد می کند که تفاوت
آشکاری را در مورد انجام و عدم انجام فعالیتی را مشخص کند.
Intellectual capital ° نام دیکر مد بریسمنشلست
هه
صفحه 21:
Tacit and Explicit Knowledge
« سایق Koowledge: The wore vbpvive, rotocd, und
tevkuiod per of hued (pb desorption).
٠ بو howled: The vuwuliive store oP subevive pr
اط لس له جوم رل < | مها ور
و( (how to ride « bike).
:(0)006) «ومجادرد امدم صو دهده عب لجا سه 8
سس ات سوت ما هت تست همم
تسه یس
صفحه 22:
۱ ۹ Qacagewed Gypstew Opcle
° Oreo :لاب ew tal ra gd
reproscund mr areceeebe usa, ام ما ار
٠ RePtoe hoowledye: Oew keouwledye wust be placed ta
Dovient oo thot itis utowble . This is where huevos
صفحه 23:
The (Ksoutedge Oaengewed Gystew Opcle (ovciticued)
* Gore kowleke. Ose koowlecke west thes be
stored tau repository sv tot vikers ic te oryadizdiod vot
5377555 .لا
۰ لایس عا ,را ه ایا م۲ موی( west
be kept purrect. Tt west be reviewed to veriPy trot tis
reevadt ond wurde.
* Ossewirute howled. Cooled wost be wade
wuhble tou webu Pore to vapour to he تا
why weds ft, wpwhere ued روت ۰
صفحه 24:
مطالعه موردی
شرکت تلفن همراه 01۳0012
* چگونه می توان از صحت کار تمامی کارکنان 22 شعبه مرکز
پاسخگویبی تلفن که روزانه 22 میلیون مراجعه تلفنی دارد مطمئن
شد؟
مطالعه بر عهده خودتان
or
صفحه 25:
2مراحل آغازین مدیریت دانش
© علت ایجاد مدیریت دانش. کمک به کارکنان شرکت برای حل
مسایل و انجام بهتر وظایف با استفاده از سیستم اینترانت می
* از مزایای مدیریت دانش کاهش وابستگی موسسه ها به افراد می
باشد.
صفحه 26:
اهداف قابل دستیابی به کمک مدیریت دانش
* قابل دستیابی و قابل لمس نمودن دانش با کمک ابزار جانبی نظیر
نقشه هاء راهنما ها و ....
؟ فرهنگ سازی
۴ ایجاد ساختار دانش
ابن اهداف می توانند همگی یا بصورت مجزا در یک موسسه محقق
شوند.
و
صفحه 27:
؟ فعالیت های متفاوتی در مسیر راه اندازی مدیریت دانش بایستی
انجام شود. اهم اين فعالیت ها در هر یک از بخش های پیاده
سازی مدیریت دانش عبارتند از:
Knowledge Creation *
Knowledge Sharing *
Knowledge Seeking ¢
صفحه 28:
4 نقش 11 در مدیریت دانش
tevholoyes: dow users ty woess وشوو ۰
واه موی انب وی وا له رورم weeded
the Totercet, vorporcie ,لمی-). وه لاب مور
fairucets, wed ver web based tools provide
صفحه 29:
4 نقش ]1 در مدیریت دانش (ادامه)
داك اوه رز :واه Goruge und rettieud >
dotobose warneweu systew ty store ond wore
und spechized store systew hot ae pat oP ورد
woluborive coxwpulley systew Ure te tools used to
« لایر Dupture, sre, vod wore foc
صفحه 30:
Provesses یاهع ون processes it
نوی
ماودلا ۰ موی Ioteliqedt @yeus. Oork wad provide لل
dap tsk.
@ Qeowledee Otsoovery to Outubeses. © provess wed
to seach Por aed extra wePul iePorwaivd Prow
volves oF ون حول ۰
9۵
صفحه 31:
other web له رصم وه اه سا ,لامت-<). نو
pow micdion vapubiliies. ۱
° Colaboraticn techorloies: provide the weous to perPors your
work. Oulaboraive vowputiog capabilities suck os واه
PES AT SOR nn Sa tor mpmcRy Ror aces
۰ ۳ اس prigivaly wecot ust a
dotubuse woonge werd systew to store ood woody explicit
hoowledye . Clevircoic domed wore wed syste ord
speviized storaye syste thot are port oP ovhabordive )جومت
spate ure the tools used to capture, موی له راو fait
ازج ۰
60
صفحه 32:
امعمحبححه (1) جب جاده )) بجاوو © Teckwhyes
@OriPivict iotetiqguoe. Nhe study oP یط thought
processes und the represrotutiod of those
Ppoovesses it wuokines.
4 oteliqent Cyrus. Oork ued provide ussistoare ia
@Qonwlecke Discovery it Outabuses. (0 provess
used to seurck Por ond extract سوه الاو
Prow uvhinves oP doce od dota.
صفحه 33:
Gevea اجو جر ههه (1) علس اس ص Tools
Ovkkborcien canis مسيم سوه عسو ييه | ةاجن ديح يي
ret heencck ror shea
popes
تشب عنما تعس سای سا Cont مه وله
ekg hte perce eye صصص | tee شيا ماه مومس
(KOOL) | مسي موم رس بشما
were pontine | haw ree; ager anne 0 بح يرت مي
Obs were» pore eked (ow Chae loka Ore | یموجن تم سل
موجه مرول
mt ۳
won revo, ا ا
شم سم :0 تشم شرس هسوسو مسا مولطلییت)
sobre omy be eet اح
Ont | “ikon نويه | ممع سس سيت arte nl سب سس
هم ks یت وا نز هناد من