صفحه 1:
پنام خدا
کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنلیع (21774(
نیمسال دوم تحصيلي 1385-1386
یکشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00
Lecture 4
صفحه 2:
كاربرد كامبيوتر در مهندسى صنايع (<26 م907(
فصل جهارم:
Discovery, Communication, and
Collaboration
صفحه 3:
* بخش اول کتاب شامل 3 فصل اول Lag yo با ساختار 11
* بخش دوم بحث در مورد انقلاب ۲۷۵۵
صفحه 4:
مطالعه موردی:
انجمن ملي 56101001۳0006010 ها:
صفحه 5:
مطالعه موردی (ادامه):
chip Semiconductor csi. * يکي از صنايعي
است که رقباي فراواني محصولات متنوعي را ارایه مي کنند.
* رقباي اصلي از ژاپن. تایوان. كره جنوبي. و آمریکا
* هر روزه محصولات جدید با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر
ارایه می گردد.
صفحه 6:
مطالعه موردی (ادامه):
* در زمان هايي که اوضاع اقتصادي مناسب نیست. تقاضا | براي
کامپیوتر در موسسه ها کاهش يافته و لذا تقاضاي چنین
محصولاتي کاهش مي بابد.
* در چنین زمان هايي این شرکت ها براي بقا
customizes کردن محصولات مي پردازند (10000 نوع
محصول مختلف).
صفحه 7:
مطالعه موردی (ادامه):
* در چنین مواقعي (محصولات متنوع فراوان) مشتري به راحتي
نمي تواند محصول دلخواه را بیابد.
* لذا موسسه تولید کننده نیازمند صرف زمان زبادي است که
اطلاعات محصولات را به مشتریان ارسال نماید (کاتالوگ هاي
فراوان. هزینه هاي تلفن. فکس. يست.و...)
* همواره مشکلات و عدم هماهنگي وجود دارد.
صفحه 8:
مطالعه موردی (ادامه):
* به نظر شما راه حل مناسب چیست؟
* استفاده از اینترنت و قرار دادن تمامی اطلاعات درون سایت
شرکت
* ایجاد يك موتور جستجوي قوي براي مطالب داخلي وب سایت
براي لت کار شترا Pe ي
صفحه 9:
مطالعه موردی (ادامه):
نتایج: ۱
* کاهش هزینه ها
9 نگهداري کاتالوگ ها به مدت بیشتر
* در دسترس بودن در هر زمان و در هر مكان
صفحه 10:
1 مروري اجمالي بر محاسبات شبکه اي:
* در قرن کنونی تقریبا تمامی قسمت های زندگی افراد به اینترنت
مربوط است. (ماجرای بیمه های متفاوت تکمیلی دانشکده)
* در حال حاضر اینترنت مهم ترین مبحث تکنولوژی اطلاعات می
باشد.
*_نسل جدید اینترنت قابلیت تبادل سریعتر اطلاعات را با حجم
بسیار بالاتر خواهد داشت.
ao
صفحه 11:
1 مروری اجمالی بر محاسبات شبکه اي (ادامه):
* در آینده نزدیک می توان از اینترنت برای تشخیص بیماری ها.
کتابخانه های دیجیتالی. آموزش از را دور. شبیه سازی های
©1112 آزمایشگاه های مجازی و ... بشر را قادر به استفاده
از اینترنت برای کارهایی می کند که در حال حاضر غیر ممکن
است (لمس جنس پارچه بصورت 0011106).
ad
صفحه 12:
The World Wide Web:
پر کاربرد ترین ابزار اینترنت ۷۷0۲10 ۲۷۷106 ۲۷۷۵0 ۰
World تصور می کنند که po po است به نحوی که اغلب
همان اینترنت است. ۷۷106 ۳
* اینترنت یک نوع مکانیزم تبدیل است در حالی که ۷۷۷۷۷۷
ابزاری است که از این مکانیزم استفاده می کند.
Email ° لبزار دیگرعلسنکه از لیر کلنیزملستفاده می
كلد
صفحه 13:
aa
The World Wide Web (continued):
وب سیستمی است که در تمام جهان به عنوان یک وسیله *
استاندارد جهت طبقه بندی. بازیابی. حالت دهی و نمایش
اطلاعات از طریق روش معمارى 15761 ©0116121/5 به
کار رفته است.
* سیستم ۷۷۵ توانایی برقرای ارتباط با هر نوع اطلاعات
دیجیتالی نظیر متن. شکل. صداء و ... را دارد.
* قابلیت استفاده از آن آسان بوده و هر فردی توانایی
استفاده از آن را دارد (حتی نابیانایان).
صفحه 14:
« Commercial Application ,o J.
اینترنت:
با عمومی شدن اینترنت. تولید نرم افزار ها و برنامه هایی که
در این زمینه کاربرد دارند. به شدت افزایش بافت. این برنامه
ها فاز های متفاوتی را برای رشد طی نمودند که اهم آنها
عبارتند از:
7 فاز حضور
E-commerce فاز -
فاز ارتباط با سايرين و همكارى با آنها
Integration and Services 34 -
ae
صفحه 15:
مه 04
لسصه 4 تسج
9001496009
060,080 Cur
Chats, BOO
Ovkborce
080,
9609800
90-0
49و49
qwoer
Tyre oF
Drewwton
Yoo
صفحه 16:
06
طبقه بندى كاربرد هاى اينترنت:
كاربرد هاى مختلف اينترنت را مى توان در بخش هاى زير
خلاصه نمود:
۶ كشف وجستجو(101560176177): به كاربر امكان مى دهد
كه اطلاعات مورد نظر خود را بيابد (مطالعه موردى اول).
* ارتباط (2)0031331221113162:11033) : اينترنت امكان تبادل
اطلاعات را از ساده ترين حالت نظير اعلام یک نظر با خبر در
بولتن الكترونيكىء تا ييجيده ترين حالت نظير تبادل اطلاعات
با حجم بالا ميان جندين موسسه را مى دهد. نامه الكترونيكى
Ge J& 3|.chat, news groups <email)
واضح می باشند.
صفحه 17:
طبقه بندی کاربرد های اینترنت (ادامه):
* همکاری (011200121108): با افزایش قابلیت های
ابنترنت. امکان همکاری میان افراد و سازمان ها از فاصله های
دور افزایش یافته است (امکان گرفتن پذبرش تحصیلی. امکان
انجام تحقیق مشترک میان افراد در کشور های مختلف و..).
امکانات مختلفی نظیر ,071060 50۲۵6
0 فراهم شده است. همچنین می
توان از تجهیزات تحقیقاتی با ارزش بصورت اشتراکی استفاده
نمود.
a
صفحه 18:
طبقه بندی کاربرد های اینترنت (ادامه):
۴ ساير استفاده ها: از اینترنت می توان استفاده های دیگری
نظیر تحصیل. سرگرمی (انواع بازی ها در (YAHOO کار .
ار تباط با خانواده و دوستان. بازی. و حتی بازدید از موزه ها
استفاده نمود.
06
صفحه 19:
ساختار محاسبات شبکه ای: اینترانت ها و اکسترانت ها
* علاوه بر ۲۷۵۵0 و Sy» ble go internet ديكر در
مورد محاسبات شبکه ای عبارتند از اینترانت و اکسترانت
۴ اینترانت شبکه ای است که به منظور خدمت دهی به نیاز های
داخلی یک موسسه طراحی شده است.
* در طراحی اینترانت اصول. مفاهیم. و ابزار های بکار رفته در
اینترنت استفاده می شود.
06
صفحه 20:
اینترانت (ادامه):
* از اینترانت می توان به منظور بر قراری ارتباط
(Communication) و انجام همکاری های
مشترک (0601120011101) استفاده کرد.
* می توان به کمک آن کار های گروهی را بهتر انجام داد مانند ایجاد
مجلات داخلی screen Sharing «Sig SU
* اغلب شرکت های بزرگ در ابران سیستم اینترانت دارند (ساپکو.
سايياء ...)
هه
صفحه 21:
مثال عملی:
* موسسه 13110106101 مدیریت چهار بیمارستان بزرگ در
ایالت نیوجرسی را بر عهده دارد.
* استفاده از 1:۸5 ۲۷۷1۲61655 برای پردازش کارهای
اداری بیمه بیماران.
* هدف کاهش تعداد دفعات 0181100 است که توسط شرکت
بیمه مورد قبول واقع نمی شود.
صفحه 22:
مثال عملی (ادامه):
* در وضعیت جدید. پرستاران می توانند بصورت ONLINE 4
بانک اطلاعاتی اینترانت بیمارستان متصل بوده و تغییرات
وضعیت بیمار و داروهای استفاده شده را وارد نمایند.
* پرستاران می توانند این عمل را به کمک 12010۳ های
تهیه شده در BUT بیمار نیز انجام دهند.
صفحه 23:
اکسترانت:
* همانطور که ذکر شد. ساختار اینترانت محدود به مرزهای یک
موسسه است ولی ابن مرزها فیزیکی و جغرافیایی نیست.
۴ اینترانت می تواند دو دفتر مختلف یک موسسه را در دو مکان
مختلف به هم متصل کند (سایپاء ایران خودرو دارای واحد های
متفاوتی هستند).
* اکسترانت ساختاری است که اجازه می دهد که موسسه های
شریک بتوانند بصورت امن در فضای اینترنت به تبادل اطلاعات
بيردازند.
صفحه 24:
اکسترانت (ادامه):
* استفاده از اکسترانت به علت هزینه پایین آن به سرعت در
حال افزایش است.
* استفاده از اکسترانت منجر به استفاده از 0اه نا0ورع
های خلاقانه جدبدی در 12212 شده است.
* کاربرد اکسترانت ها در مباحث زنجیره عرضه فراوان است.
or
صفحه 25:
2 كشف و جستجو ADiscovery)
* اینترنت به کاربران اجازه دستیابی به هرگونه اطلاعاتی را می
دهد .
* اگرچه تنها قسمت کوچکی از اطلاعات ها موسسه برای
سایرین قابل دسترسی است. ولی همین حجم زیادی را شامل
می شود.
صفحه 26:
2 كشف و جستجو ADiscovery)
* جستجو در اینترنت مزیت های فراوانی دارد. تعدادی از آنها
عبارتند از:
تحصیل و مطالعه
اطلاعات در مورد دانشگاه های خارجی
خدمات دولتی. فرم Le قوانین. و دستور العمل ها
اطلاعات در مورد محصولات
خدمات (بیمه های متفاوت در دانشکده)
(Monster. COM) 2,
(INFORMS.ORG) (pact ob j5
اطلاعات عمومى 29 .مصواط . سس انمه)
صفحه 27:
* اطلاعات موجود در وب سایت ها به دو گونه می باشند:
- استاتیک: اطلاعاتی که ثابت بوده و تغییر نمی کنند.
- دینامیک:اطلاعاتی که به سرعت نیاز به تغییر دارند مانند اطلاعات بازار
پورس
* مشکل اصلی استفاده از اینترنت برای جستجو ارایه حجم زیادی از
اطلاعات می باشد که گاهی برای جستجوگر قابل استفاده نیست.
* در چنین حالت هایی استفاده از روش های مختلف و ابزار های
متفاوت توصیه می شود.(,۷۵600 ,600016
(AltaVista
صفحه 28:
نقش نرم افزار های اینترنتی در جستجو:
* حجم زیادی از نرم افزار های اینترنتی بوجود آمده اند که
جستجو را آسان تر می کنند.
مثال:
Www.monster.comb www.dice.com -
- با ایجاد ۸0610 هر روزه شغل های آگهی شده دلخواه شما روزانه
جستجو و به آدرس الکترونیکی شما ارسال می گردد.
همه
صفحه 29:
نقش نرم افزار های اینترنتی در جستجو (ادامه):
* بطور متوسط در طی هر سال اطلاعات موجود در اینترنت
حداقل دو برابر می شود.
* لذا جستجو در مورد اطلاعات دلخواه سخت تر و سخت تر مى
گردد.
* لذا اهمیت وجود یک موتور جستجوی قوی و با دایرکتوری ها
هر روزه اهمیت بالاتری پیدا می کند.
صفحه 30:
موتور های جستجو (01865 ۳۳ طمتععو) :
* یکسری از جستجوگر ها نظیر ]01۷ .۸12۷161 و یا
71 .200016 در واقع موتور جستجو محسوب می شوند.
* یک موتور جستجو ایندکسی از صدها میلیون ۲۷۵1-۳306
تهیه نموده و از این ایندکس برای یافتن اطلاعات مورد نظر کار بر
استفاده می کند (مقایسه آنها با کلمه کلیدی وارد شده از طرف
کاربر).
* چنین ایندکس هایی بصورت مرتب توسط ربات های نرم افزار که
به 90]112015 معروف هستند جستجو و به روز می شود.
9۵
صفحه 31:
60
دايركتورى ها:
* دايركتورى ها نظير Yahoo. COM وبا ۸0۰
1 مجموعه اى سلسله مراتبى و مرتب شده از ع[1112
های ۳206 ۲۲۵۵ ها است.
* دایرکتوری ها برخلاف موتورهای جستجو بصورت دستی
پردازش می شوند.
صفحه 32:
استفاده از موتورهای جستجو و دابرکتوری ها در مورد یک
مطلب ممکن است منجر به ارایه هزاران صفحه اینترنتی شود .
لذا ابزارهای جستجوی مناسب تری برای تصفیه نمودن
اطلاعات لازم است.
به عنوان مثال ۳0618-96316010615 از چندین موتور
جستجو بصورت همزمان استفاده می کنند.
تعدادی از جستجوگر های قابلیت بادگیری دارند.
صفحه 33:
Frequently Asked Questions (FAQ)
:Agents
در بسیاری از وب سایت ها جهت اطلاع دهی پاسخ سوال هابی
که احتمال طرح آنها از طرف کاربران مطرح است آرایه . و در
بخشی جداگانه ارایه می گردد.
مشکل این کار استفاده کاربران از زبان های مختلف جهت سوال
پرسش یکسان می باشد.
www.AskJeeves.com Jls
میزان قابلیت اعتماد به این سیستم ها بسیار بالاست.
صفحه 34:
or
Intelligent : ,» Search Engine
Indexing Agents
انواع دیگری !5 o923 Web 59 b discovery agent
دارند به نام های web robots, spiders, and
5 که وظیفه آنها جستجو در وب کسب
اطلاعات. اطمینان از صحت 111116 ها و تولید آمار های مفید
می باشد.
aes jl» Meta Engine چنسینسوتور جستجو بسولی
پاسخ دادربه نسیاز جستجوگر هالستفاده میکسنند.
صفحه 35:
مطالعه موردی: تقلب تکالیف دانشجویان از اینترنت
* از آنجا که منابع متنوع و متعددی در اینترنت وجود دارد.
دانش آموزان (دانشجوبان) می توانند کارهایی سایرین را به
عنوان کار شخصی ارایه کنند.
* موسسه هایی نرم افزار هایی را ارایه نموده اند که از اين مساله
جلوگیری می کند.
* در مورد مقاله های تحقیقاتی چنین نرم افزاری استفاده می
شود.
صفحه 36:
مطالعه موردی: تقلب تکالیف دانشجویان از ابنترنت (ادامه)
روش کار:
— مدرس هر درس WW خود را در ۰۱۷۲۲۱18۰6017 ۷ 1۲1 ثبت می
کند.
7 سپس هر دانشجو پروژه خود را در وب سایت مربوطه 1101030 می
کند.
- پروژه ها با کارهای انجام شده در سایر دانشگاه ها مقایسه شده در
صورت شباهت گزارش به مدرس ارسال می گردد.
- براى به روز بودن نرم افزار با جستجو در وب بصورت مرتب خود را به
روز مى كند.
صفحه 37:
*_ براي سهولت جستجو ابزار هاي متفاوت و متنوعي به وجود
آمده اند نظیر:
۲ «
٠١ Findarticles.COM
* شوال:
درآمد این وب سایت ها چگونه است؟
صفحه 38:
9
«~Communication) oth; ,!4.3
ار تباطات فرايندي میان انسان هاست که طی آن افراد به مبادله
اطلاعات و ... مى يردازند. 1
بسياري از مديران حدود 96690 از زمان خود را صرف
1112 مى كنند.
لذا بهبود روش ارتباطات منجر به افزايش بهره وري مي شود.
استفاده از تكنولوزي اطلاعات مى تواند به بهبود آن كمك نمايد.
صفحه 39:
فاكتورهاي تعیین کننده استفاده از 11 براي ار تباطات:
فاکتور هاي متعددي که نقش ]1 در سهولت برقراري ارتباطات
براي يك موسسه براي كروهي از كاربران را مشخص مي كنند
عبارتند از:
- تعداد كاربران: از دو نفر الي بي نهايت
- طبیعت منابع اطلاعاتی و مقصد استفاده آنها: منابع و مقاصد اطلاعات
مي توانند انسان هاء بآنك هاي اطلاعاتي. سنسور هاء و ... باشند.
‘Media - : ايتباطاتمي: ولند بصويتمتنصداء الصوير کنر 3
بساشد. تسنوعلنولع آنهاً کیفیداوتباطا نوا لفزلیشمیدهد وليهزینه
ایتباطا تا لفولیشو کیفیتس یسم اوتباطیرا کاهشمردهد
- مکان ارتباط: مي توانند طرفین ارتباط در هر مكاني باشند.
- زمان: اطلاعات ارسال شده مي تواند در همان لحظه به دست استفاده
کننده برسد. 1
صفحه 40:
مثال هایی عملی از کاربرد وب برای ار تباطات:
Web based call center °
Electronic chat rooms °
Messengers (yahoo, MSN, Google °
talk, Skype)
Voice communication °
Weblogghing ۰
eo
صفحه 41:
: (Collaboration) ¢¢ x.» 4.4
* یکی از مهم تربن خصوصیات يك سازمان جدید نیاز آن به
همکاری کارکنان برای انجام کار هاست.
* اهميت همکاری در سازمان های جدید افزایش یافته است.
۴ همکاری می تواند:
- كوتاه مدت يا دراز مدت
- میان اعضای یک شرکت در دو کشور مختلف
- اعضای یک گروه در دو شهر مختلف (رییس و مرئوس در دو مکان
ختلف)
eq
صفحه 42:
کارهای گروهی دارای مزایا و معایبی هستند. (جداول 4.1 و
4.2(
در صورتی که بتوانیم معایب کار های گروهی را کاهش دهیم یا
از بین ببریم. می توانیم بهره وری را افزايش دهیم.
روش های بهبود بهره وری کار گروهی:
Nominal group technique -
Delphi method -
- استفاده از تکنولوژی اطلاعات
صفحه 43:
5 ابزارهای همکاری:
ابزارهای همکاری را می توان به دو دسته اساسی تقسیم نمود:
Workflow Technology -
Groupware -
9
صفحه 44:
E-Learning, Distance Learning, & 4.6
Telecommuting
* همانطور که مشاهده شد. سیستم های ۲۷۵۳0-0۵560 دارای قابلیت
هایی بوده که امکانات جدیدی را برای بشریت فراهم می کنند. تعدادی
از آنها عبار تند از:
E- Learning -
Distance Learning -
Telecommuting -
ee
صفحه 45:
Distance ; E-Learning تفاوت های
learning
E-Learning ° به روشهایلموزشیگفنه میشود که
به کم>619 ۲۷ لنجام میشوند.
* این روش حتی در کلاس درس هم می تواند انجام شود.
* می تواند به نحوی باشد که حتی کلاس درس بصورت فیزیکی
تشکیل نگردد.
eo
صفحه 46:
تفاوت هاى Distance learning , E-Learning
(ادامه):
learning (DL) ° 101562206 به رو شتدييسكفته
* کلاس های مکاتبه ای. آموزش از طریق رادیو در استرالیاء ویدئو
های آموزشی و...
* لذا می توان گفت که E-Learning به نوعی یکی از روش
های 163170170 12151812606 می باشد. اگرچه بخشی از
۳-0 می تواند بصورت حضوری انجام شود.
صفحه 47:
Distance , E-Learning <b تفاوت
(aelo!) learning
* در هر دو حالت. ۷6۵0 می تواند اطلاعات مورد نیاز کاربران را
با ارزان ترین حالت ممکن فراهم نماید.
* استفاده از وب می تواند روش های تدریس را تغییر دهد.
7 برقراری کلاس از روی وب در صورت در دسترس نبود استاد.
- ایجاد یک کلاس برای دانشجویان چندین دانشگاه در یک زمان.
توسط یک استاد.
- قرار داده شدن 16011176 به روی وب
en
صفحه 48:
Distance learning , E-Learning (احلمه):
* دانشگاه های مجازی
* 11۵1180 0۵1۵01۲۵1۵ 010111160): موسته ها
بسولیسه روز کسردنک انوا ستفاده میکسنند.مانند
شرکتام ]1۳ و یالییلنخودرو ...
eo
صفحه 49:
Telecommuting:
* روشی است که در آن کارکنان می توانند وظیفه خود را در
منزل. محل کار مشتری, در حین انجام ماموریت. و ... انجام
دهند و به محل کار خود متصل شوند.
* روشی که اولین بار در المپیک 1996 آتلانتا بطور جدی آزمایش
شد.
صفحه 50:
7 مسایل جانبی استفاده از اینترنت:
* مجموعه سوالاتی وجود دارند که پاسخ قطعی در مورد آنها
- فرهنگ ارسال 6۳081
Right to free speech
Copyright
The privacy of Patents info
- رفتار صحیح در اینترنت و دوری از SPAMMING 9
flaming
هه