کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع

صفحه 1:
پنام خدا کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنلیع (21774( نیمسال دوم تحصيلي 1385-1386 یکشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00 Lecture 1

صفحه 2:
نام درس: کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (221774 ‎Computer Information Systems in Industrial)‏ ‎(Engineering‏ ‎(CIS)‏ معرفی درس: ۰ روش های مختلف تدریس. ۰ هدف آشنایی دانشجویان با نرم افزارهای مورد نیاز مهندسی صنایع در علوم مختلف است. * نامحدود بودن علم و امکان پذیر نبودن داشتن همه آن. * به عنوان یک مهندس صنایع در آینده مورد انتظار است که دانشجویان مسلط به حداقل یک زبان برنامه نوبسی باشند.

صفحه 3:
مدرس: * ناصر سلماسي - تلفن 6616 - 5732 - آدرس الكترونيکي (أنهصط ‎nsalmasi@sharif.edu‏ ‏- ساعت هاي رفع اشکال: 0 یکشنبه ها و سه شنبه ها از ساعت 1:30 الي 2:30

صفحه 4:
ء درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع درسی است که دانشجو را با اهمیت کامپیوتروکاربرد آن در فعالیت های مربوط به مهندسی صنایع آشنا می کند. مباحث اصلی این درس عبارتند از: 6. ضرورت استفاده از کامپیوتر در دنیای امروز 2 مقدمه ای بر تکنولوژی اطلاعات ‎(AePorwativa Tevborbyy)‏ 5 بررسی نرم افزارهای کامپیوتری مربوط به علوم مهندسی صنایع

صفحه 5:
تمرکز اصلی درس به روی بخش های دوم و سوم خواهد بود. قسمت سوم (بررسی نرم افزارها) توسط دانشجویان کلاس بصورت سمینار های 000 دقيقه ای ارایه خواهد شد. هر دانشجو موظف است تا پایان هفته اول نسبت به انتخاب موضوع سمینار به مدرس درس مراجعه نماید. سمینار هایی به جز نرم افزار های ارایه شده می توانند ارایه شوند.

صفحه 6:
._ در این درس فرض می شود که دانشجویان مسلط به حداقل یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری باشند. ‎٠‏ همچنین فرض می شود که دانشجویان درس آزمایشگاه کامپیوتر را گذرانده و یا حداقل بصورت همزمان ثبت نام نموده باشند.

صفحه 7:
نحوه مطالعه درس در طول ترم 4 تا 6 ساعت کار در هفته (مطالعه کتاب و حل تمرین ها) حضور در کلاس و مشارکت در مباحث تمربنات و یا پروژه های هفتگی ارایه انفرادی با گروهی (گروه های دو نفره تشویق می شود) تمرین های کلاسی در داخل كلاس

صفحه 8:
مراجع: ۰ برای هر نرم افزار مطالبی ارایه خواهند شد. ۰ برای هر ارایه گروه ارایه دهنده موظف است علاوه بر اسلاید های ارایه» جزوه ای در حد آموزش مقدماتی به همراه حل چند مثال نمونه تهیه و در اختیار سایرین قرار دهد. ۰ مطالب تهیه شده» توسط مدرس به سایرین از طریق پست الکترونیکی ارسال می گردد. ۰ نرم افزار ها در چندین0)0 در آزمایشگاه کامپیوتر دانشکده صنایع قرار داده مي شود.

صفحه 9:
تعروريندي؛ شرح ارایه سمینار گزارش تمرین های هفتگی 6 ۱ شرح پروژه پایانی ميان ترم پایان ترم نمره 5۱35۵

صفحه 10:
»* اعضا: ار در هفته بعد از ی 2 هر گروه ارایه کننده موظف طی ‎ee‏ 1 ه موظف است فت اه به ‎Site‏ = آزمایشگاه کامپیوتر ای رف ‎des‏ ار ۱ ۶ برای رفع اش i tat dad) polls ۹ ‏بصورت الكترون‎ rae ۶ ee es 0

صفحه 11:
مقدمه ای بر تکنولوژی اطلاعات ‎(information Technology)‏ 11 ad

صفحه 12:
Sco! ixo ae (Information) ‏اطلاعات‎ داده های پردازش شده. ae

صفحه 13:
Information Technology (IT) Se

صفحه 14:
* شرکت ها و موسسات بایستی در دنیای رقابتی فشرده کنونی برای بقا بهره وری خود را افزايش دهند. افزایش بهره وری می تواند بصورت: - کاهش هزینه - افزایش کیفیت خدمات پا محصولات ae

صفحه 15:
ها نظیر: تواند در تمامی واحد تو افزايش بهره ورى مى * افزايش ب - توليدى - مالى - اداری 7 بازاریابی - عملیاتی انجام شود.

صفحه 16:
* تکنولوژی اطلاعات 41 ابزاری را فراهم می کند که به کارکنان موسسه امکان می دهد که مسایل پیچیده خود را به بهره وری بالاتری حل نمایند. ؟ مثال: - تخمين ميزان تقاضاى محصول براى اسفند ماه يك شركت خودرو سازى - تخمين ميزان موجودى قطعات يدكى

صفحه 17:
توجه: به تنهایی مشکلات را حل نمی کند بلکه به کاربران (انسان ها) در راستای حل مشکلات با ساده سازی روش جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کمک می کند.

صفحه 18:
در این کلاس اصول و قوانین کلی ]1 به منظور کمک به کارکنان يك موسسه (تولیدی. خدماتی, و...) بدون توجه به سطح سازمانی آنها مورد بحث قرار می گیرد. توصیه هایی نیز در راستای پیاده سازی این ایده ها ارایه می گردد. 06

صفحه 19:
کاربرد کامپیوتر در 1 ازبرند کامپی 8 ۵ . مهندسی صنا! ‎PPE) a‏ 0 ((- مق مقدمه ۱ 6 بر ‎IT‏ بخش اول ‎on‏ اطلاعا ‎syle 3 ۰‏ ‎me‏ ات

صفحه 20:
کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (۵0/2>26(- مقدمه ای بر ۳ فصل ۱ ‎Js‏ 5 نقش تکنولوژی اطلاعات در اقتصاد دیجیتالی

صفحه 21:
مطالعه موردی: نحوه تبدیل شرکت زیمنس آلمان به یک موسسه ۲-۳51۳8655 eq

صفحه 22:
معزفی شرکت: * شرکتی آلمانی با قدمت 150سال * ارایه محصولاتی متنوع و با کیفیت * حدود 500000 کارمند (ایران خودرو حدود 40000) * فعال در 190 کشور جهان * دارای 600 واحد تولیدی و خدماتی در 50 کشور جهان Communication, ‏ارایه محصولات متنوع در صنایع‎ * Information, Automation, Control, power, transportation, medical equipment, and lighting

صفحه 23:
* در اواخر دهه 90 میلادی موسسه به دلیل افزایش تعداد موسسه های رقیب که اغلب خارجی بودند (آمریکایی) علاقه داشت تا هرچه سریع تر به سمت تجارت الکترونیک حرکت کند. * موسسه های رقیب به علت کوچک و چابک تر بودن (نظیر سایپا در مقایسه با ایران خودرو) به سرعت بیشتری توانسته بودند این تغییرات را انجام دهند و از سود چشمگیر بازار جدید بهره مند

صفحه 24:
؟ مشکلات اصلی شرکت در این راستا: - ایجاد هماهنگی های مورد نیاز میان شرکت های داخلی. - ایجاد هماهنگی میان هزاران تامین کننده و مشتری های متفاوت هدف اصلی شرکت از انجام این پروژه کاهش هزبنه های شرکت و افزايش سطح خدمت به مشتری بود. or

صفحه 25:
فعالیت های انجام شده: * اواخر دهه 90 میلادی. شرکت تصمیم گرفت که فعالیت های تجاری خود را بصورت *6-1011511655" انجام دهد. * برای این منظور یک سیستم ۲۷۵0-08560 طراحی گردید که طی آن تمامی فعالیت های تجاری مورد نیاز بصورت الکترونیکی در وب سایبت شرکت قابل اجرا بودند. * از مزایای چنین سیستمی حل مشکلات ایجاد شده به دلیل < عدم تمرکز واحد های مختلف شرکت 7 بزرگی زنجیره عرضه

صفحه 26:
* به منظور حل این مشکلات. شرکت یک برنامه 4 ساله را از ابتدای 9 آغاز نمود. © منابع مورد استفاده در اين پروژه عبارت بودند از: - سیستم های اطلاعاتی داخل موسسه - استفاده از سیستم های در دسترس تجاری

صفحه 27:
اهداف استراتژیک شرکت عبارت بودند از: * ارتقای سهولت گسترش 6-600101061606 در شرکت با استاندارد سازی صد ها فعالیت تجاری جاری درواحد های مختلف شرکت . (کاهش روش های برخورد های تجاری از 300 روش به 29 روش و ادغام آنها با یکدیگر) * تغییر ساختار تکنولوژی اطلاعات شرکت به منظور آماده سازی آن برای استفاده از نرم افزار "01۲660 01 12651" براى

صفحه 28:
نتایج: سپس موسسه با بکار گیری نرم افزار های تجاری موجود توانست بهره وری سیستم های خود را به کمک اینترنت ازلحظه خرید محصول توسط مشتری تا زمان تحویل بصورت قابل توجهی ارتقا دهد . در سال 2000 میلادی 2010 از حجم تجارت شرکت بصورت الکترونیکی انجام گردید. * در سال 2001 میلادی این حجم به 9025 رسيد. همه

صفحه 29:
نتایج (ادامه): * در سال 2003 میلادی. 350 هزار نفر از کارکنان موسسه بصورت به هم متصل بودند. هزینه های پروژه برای شرکت در حدود 1 میلیارد بورو بود. مدیر عامل شرکت در پابان پروژه رضایت خود را از افزایش سرعت واکنش شرکت نسبت به تغییرات مورد نیازو همچنین افزایش توانایی شرکت به کاهش هزینه های شرکت ابراز رضایت نمود.

صفحه 30:
* بررسی این مطالعه نشان می دهد که در فضای رقابتی شدید کنونی حتی شرکت معظمی نظیر زبمنس نیاز به افزایش بهره وری را به منظور بقا و افزایش ارتقای سطح خدمت به مشتری احساس می کند. * بهترین روش در این زمینه استفاده از امکانات اینترنت و سیستم های ۲۷60-01 می باشد. * در این فصل مفاهیم اقتصاد ديجيتالى (012011277©© 0101121) مورد بحث قرار گرفته و نحوه تاثیر آن در تغییرات نحوه تجارت بحث می شود. 9۵

صفحه 31:
بخش 1.1 تجارت در محيط 12013011257 10101121 تعريف: انجام تجارت در محيط 180012011237 10101121 به معنى استفاده از سيستم هاى ۷۷۵1۵-08560 در اينترنت به منظور انجام تجارت الكترونيكى مى باشد. تجارت مى تواند به نوع عمليات خريد و فروش بصورت جز يا کلان باشد. 60

صفحه 32:
تجارت الکترونیکی (0۳0۳061۲606/)-) و ۵۵۲1 ‎Computing‏ * اغلب شرکت های قدیمی همانند زیمنس, برای بقا به سمت تجارت الکترونیکی (100/ روى مى آورند. * دراين روش شركت ها فروش محصولات نهایی. خرید مواد اولیه. و ارایه خدمات به مشتری را از طریق اینترنت یا سایر شبکه ها انجام می دهند. * ساختار ن6] برپایه شبکه های محاسباتی ‎Network)‏ ‎.cow! (Computing‏ هه

صفحه 33:
‎FomolS ols Network Computing ,»‏ ها و وسایل الکترونیکی از طریق شبکه های ارتباطی ‎<{Telecommunication Networks)‏ به یکدیگر متصل بوده و قابلیت تبادل اطلاعات دارند. ‏چنین سیستمی به کاربر توانایی کسب اطلاعات از مکان های مختلف را از طریق کامپیوتر شخصی در سریع ترین زمان ممکن می دهد. ‏اين عمل می تواند از طریق دسترسی به اینترنت یا اینترانت ‎(Intranet)‏ عملی شود.

صفحه 34:
or گاهی اوقات موسسه ها اجازه دسترسی به سیستم های اینترانت خود را به شرکا داده و سیستم 62112106 ایجاد می کنند. اغلب این سیستم ها از طریق روش بی سیم (4۲۷1۲61655 به همدیگر متصل می گردند. بطور کلی مجموعه سیستم های محاسباتي که توسط یک موسسه به کار برده می شود تکنولوژی اطلاعات ( 41 نامیده می شود. در کشور هاي توسعه یافته تقریبا تمامی موسسه ها در هر صنعتی از 1] استفاده می کنند.

صفحه 35:
استفاده از 1] به معنی نوسازی تجهیزات کامپیوتری نیست. (کامپیوتر های از رده خارج در ایران. 95 ۷۷1۳8001۷5 پرینتر های سوزنی می توانند از اجزای سیستم 11 باشند. مهم طراحی سیستم صحیح و قابل اطمینان ‎ 4Reliable)‏ ‏باشد. در این مبحث تجارت می تواند مربوط به موسسات دولتی. غیر دولتی. در آمد زا. خدماتی. خیربه. و غیره باشد (دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا ‎www. daftar.org‏ ).

صفحه 36:
دلایل محبوبیت ‎LIT‏ ‏* در دنیای کنونی 1 مهمترین وسیله تسهیل کننده تجارت است. * جدول 1.1 در صفحه5 بیانگر مزایای استفاده از سیستم های اطلاعاتی است. * در مواردی کاربرد 1 موجب تغییراتی بنیادی در ساختار. عملیات. و حتی مدیریت یک موسسه بر اساس قابلیت های ارایه شده می شود می شود.

صفحه 37:
تعدادی از قابلیت های سیستم های اطلاعاتی عبارتند از: انجام محاسبات با حجم بالا در سریعترین زمان ممکن. انجام تبادل اطلاعات با حداکثر سرعت و دقت و حداقل هزینه میان واحد های مختلف. ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات در فضای بسیار کم با قابلیت دسترسی ‎em‏ امکان دستیابی سریع و ارزان به اطلاعات مورد از هر گوشه جهان در امکان برقراری ارتباط با هر مکان, در هر زمان. افزايش بهره وری اعضای گروه های کاری متمرکز یا غیر متمرکز. کاهش چشمگیر هزینه ها نسبت به انجام عملیات فوق بصورت دستی

صفحه 38:
(7 ۷۷6۲06106199 طیمطل امه لینستلیج حاصله از کایبرد 11 را در موسسه ها ببصووتو بر لعلام نسمود: * در 96651 موارد بهبود بهره وری مشاهده شد. * در 639 موارد کاهش هزینه مشاهده گردید. * در 96636 موارد بهبود تصمیم گیری حاصل شد. * در 633 موارد ارتباط ها با مشتری ارتقا بافت. ° در 6۸33 موارد ۸001106110 ‎٩1116016‏ جدید حاصل شد. 9

صفحه 39:
در واقع 11 به نوعی روش سنتی تجارت را تغییر داد. مثال: ‎www.ebay.com‏ ‏خرید سنتور و وسایل موسیقی . پیتزای گاززده....

صفحه 40:
Some Digital Economy) Jor» obec! * اقتصاد دیجیتالی اقتصادی است که بر پایه تکنولوژی دیجیتالی. ابجاد شده است. * تکنولوژی دیجیتالی شامل شبکه های ار تباطی دیجیتالی. کامپیوترهاء نرم افزار هاء و سایر تکنولوژی های اطلاعاتی مربوطه می باشند. eo

صفحه 41:
اقتصاد دیجیتالی (۳60۳00 1011+ چیست(دامه)؟ * شبکه های ارتباطی دیجیتالی 00111 ‎Joa communication networks‏ : - اینترنت - اینترانت - شبکه های خصوصی ‎VAN -‏ می باشند. eq

صفحه 42:
* اقتصاد دیجیتالی گاهی اوقات به نام اقتصاد اینترنتی. اقتصاد جدید. و همچنین اقتصاد وب نامیده می شود. * در این فضای جدید. شبکه های دیجیتالی. ساختار های ارتباطی در فضایی جهانی برای کاربران و موسسه ها برای بر قراری ارتباط و جستجوی اطلاعات فراهم می کنند. این فضا شامل: - حجم زیادی از محصولات متنوع که به سهولت در تمامی دنیا بصورت دبجيتالي (مو » فیلم....) قابل دسترسی هستند . - مبادله کالا و پرداخت قیمت به صورت ديجيتالى و با يول هاى رايج انجام می گیرد. - اشیا فیزیکی نظیر خانه. اتومبیل. و لوازم الکترونیکی قابل دادو ستد می باشند. eo

صفحه 43:
تغییرات باعث ایجاد بازار و فرصت های شغلی جدید. ۰ شرکت های موفق دو يا چند نفره بصورت ‎Startup‏ * شرکت هایی معروف به 001-00105 که شامل فروش قطعات. ارایه خدمات پشتیبانی و سایر فعالیت ها در سراسر جهان 6م

صفحه 44:
مثال: «۰0 ۰600000 ° Ebay.com ° Travelocity.com ee

صفحه 45:
کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (0/226(- مقدمه ای بر ‎٩۳‏ ‏مثال: شرکت ۲۷۷۵1-۷۲21۲

صفحه 46:
مثال: فروش 601211186 جواهرات: * خرید و فروش جواهرات بازاري به بزرگي 40 میلیارد دلار در سال. * داراي هزاران دلال * تجارتي قديمي و غیر کارا در دنياي كنوني که دلالان مياني مي توانند تفاوت قیمت يك قطعه را ازخرید عمده تا رسیدهن" آن به دست مصرف کننده نهایی 1000 برابر نمایند.

صفحه 47:
مثال: فروش 0۳1116) جواهرات (ادامه): * بازار تایلند يكي از مهم ترین مراکز این تجارت ۴ شخصی به نام 100610 * خرید جواهرات نا مرغوب در ابتداي روز و فروش آنها با سودي ناچیز در انتهاي روز * با شروع تبلیغات مشترياني در بازار آمریکا پیدا کرد. en

صفحه 48:
مثال: فروش 0۳1116) جواهرات (ادامه): * 1997: استفاده از ۳2 و فروش 250 هزار دلار در سال 8 آغاز استفاده از اینترنت برای فروش * 2001: فروش 4.3 میلیون دلار در سال * 2002: فروش 9.8 میلیون دلار در سال نقطه قوت این موسسه قیمت پایین آن بود. eo

صفحه 49:
مثال: فروش 0۳1116) جواهرات (ادامه): * مشتریان در صورت عدم رضایت مي توانستند محصولات در طي 0 روز بدون هیچ سوال و جوابي باز گردانند. * با اينکه هیچ جواهری گارانتی نمی شد. اما نام موسسه اعتبار في ‎sly‏ خرید داشت. 9 eo

صفحه 50:
چند مثال از تجارت های قدیم و جدید: عکاسی * عبور از مرز های کشورها * پرداخت هزینه های حمل و نقل * خرید از خانه * سفارش غذا از خانه * رزرو مکان عروسي. پارك. هتل.و.. هه

صفحه 51:
* در هر یک از این مثال ها می توان مزایای روش های جدید را نسبت به روش های قدیم بطور مشهودی در مورد هر یک از شاخص های - هزينه

صفحه 52:
الگوهای تجارت در اقتصاد دیجیتالی: * ظهور اینترنت تاثیر فراوانی را به روی اقتصاد. جامعه. و بنیاد های تکنولوژی نهاده است و باعث تغییر الگو ها و مدل های قبلی شده است.

صفحه 53:
ينج مدل تجارتی در عصر تجارت دیجیتالی: . Name your own Price (www.priceline.com) . Reverse Auction (Big Buyers)-«2it» . Affiliate Market (www.amazon.com) Group Purchasing . E-Marketplaces and Exchanges (stock market) نو تن خر تن

صفحه 54:
کاربرد کامپیوتر در مهندسی ‎JOU PPE) alive‏ مقدمه اى بر ‎VD‏ ‏بخش 12: ‎Business Pressures, Organizational‏ ,Response and IT Support:

صفحه 55:
* فاکتورهای محیطی, سازمانی. و تکنولوژیکی باعث ایجاد یک محیط رقابتی شدید در تجارت گردیده اند که هدف اصلی شکار مشتریان می باشد. * اين فاکتور ها می توانند به سرعت : نموده که گاهی اوقات اين تغييرات غير قابل بيش بينى مى باشد. * لذا موسسه ها به منظور رشد (حتى بقا) بايستى در برابر اين تغييرات كه باعث ایجاد فرصت ها و تهدید های جدید می گردد. به سرعت واکنش نشان دهند. ss

صفحه 56:
* با توجه به افزایش سرعت و شتاب این رقابت سرعت واکنش در برابر این تغییرات بایستی در شرکت ها افزایش یابد. هیال = تغییرات سریع مد لباس - شرکت ایران خودرو در قبال مشکلات ایجاد شده برای پژو 405

صفحه 57:
در دنیای رقابتی کنونی شرکت ها برای موفقیت (حتی بقا) نه تنها بایستی از ابزار قدیمی نظیر کاهش قیمت استفاده نمایند. بلکه بایستی دست به انجام فعالیت هاپی خلاقانه نظیر تغییر ساختار و فرایند بزنند. مثال موفق: - کلبه خوراک (قیمت. رفتار. ظاهر مغازه. نوع محصولاتو..) مثال نا موفق: - دندانپزشک های تجربی - نفت فروشی ها ‎Betamax ,VHS ¢b ging -‏ 7 دوربین های قدیمی عکاسی

صفحه 58:
اولين كنفرانس بين المللي ‎RFID‏ ‏8 , 29 بهمن ماه www.rfid-conf.ir

صفحه 59:
* محیط تجارت تاثیر پذیر فاکتورهای متنوعی مانند: - اجتماعی - تکنولوژیکی (تکنولوژی 17۷) 7 قانونی - اقتصادی 7 فیزیکی ‎sole‏ ‏می باشد. * تغییرات مهم در هر یک از موارد فوق تاثیر اساسی به روی محیط تجارت دارد. وه

صفحه 60:
* در این کلاس فشار های حاصل از بازار. تکنولوژی و جامعه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هه

صفحه 61:
فشارهای بازار: فشارهایی که از طرف بازار بر شرکت ها وارد می شود را می توان بر اساس - جهانی شدن اقتصاد و بازار 60۳801۳0۲ [2108)) ) و افزایش رقابت نت تغییرات در محیط های کاری - افزایش قدرت مشتریان - و نیاز به افزایش سرعت در واکنش ها دانست. * در طول دو دهه گذشته شالوده اساسی بازارهای جهانی شکل گرفته است. 60

صفحه 62:
* جهانی شدن بازار با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت سرعت فراوانی گرفته است. * مواردی مانند: - قرار داد های داد ستد آزاد منطقه ای (مانند قرار داد میان کشور های آمربکای شمالی) 7 یکسان سازی پول رایج در کشور های اروپایی (یورو) 7 کاهش موانع گمرکی کمک شابانی به جهانی سازی نموده است.

صفحه 63:
* مشکل اساسی جهانی سازی: - تفاوت فاحش پرداخت حقوق و مزایای کارمندان می باشد. * تشویق موسسه ها به انجام کارهای تولیدی و خدماتی در کشور هایی با نرخ پایین تر (خودرو سازی هاء 691675 011) * مشکل برقراری ارتباط با زبان های مختلف. فرهنگ های متفاوت. مسایل نژادی و قانونی متفاوت.

صفحه 64:
* در چنین فضایی مسایل نژادی و داخلی کشور ها بسیار مهم بوده و می تواند مشکل ساز باشد ‎Private SSN)‏ * در چنین بازاری سرعت واکنش اهمیت اساسی برای بقا دارد. * تغییر طبیعت محیط کار در اثر تغییر کارکنان (نیاز های متفاوت برای دریافت خدمات. بازنشستگی. افزایش دانش کار کنان و-). * مشتریان باهوش تر از قبل با توقع بالاتردر مورد قیمت و کیفیت. بطور خلاصه: قدرت مشتری به شدت افزایش بافته است. or

صفحه 65:
* توقع مشتریان بالا رفته و موسسات بایستی به آن پاسخ دهند. مثال: * شرکت های فروشنده یخچال در ژاپن (24 نوع یخچال در رنگ هاي مختلف) * شرکت کامپیوتری .12۳1 (تولید سفارشي و تحوبل 3 روزه!) ۶ شرکت 1166 (مکان طراحي 912621661 توسط مشتري و تحوبل سریع ‎(ol‏ * در چنین شرایطی روش های تولید قدیمی نظیر خط تولید طولاني يدون أنعطاف. محكوم به مرك أست (مقايسة ساييا و ايران خودرو).

صفحه 66:
* روشهاى توليد سلولى ‎Cellular)‏ ‏12111120 | م به افزايش انعطاف توليد کمک مى كند. © شرط موفقيت اين است كه بدانيم: The Customer is the -King (Queen)

صفحه 67:
نیاز به مدبریت ارتباط با مشتری: نباید پس از فروش رها شود. درصد بالابی از مشتریان شرکت 101/0]8 مجددا از شرکت خرید می کنند (در ایران؟؟). شرکت های موفق پس از فروش چندین مرتبه با خریدار تماس گرفته و کیفیت محصول را ارزیابی می کنند. در واقع رقابتی شدید میان موسسه ها در شکار مشتری وجود دارد.

صفحه 68:
فشارهای تکنولوژیکی: تغییرات تکنولوژیکی می توانند تغییرات اساسی در نحوه تجارت ایجاد نمایند. این تغییرات را می توان به دو صورت زیر تقسیم يندى نمود: - نواوری ها ی جدید در تکنولوژی و منسوخ شدن روش های فعلی - افزایش حجم فوق العاده اطلاعات تنها تکنولوژی اطلاعات می تواند در این زمینه کمک کند. Data Mining ° 080

صفحه 69:
فشار های اجتماعی: - مسولیت های جدید اجتماع در قبال جامعه - قوانین جدید دولتی - مشکلات نا خواسته نظیر حملات تروربستی و جنگ - مسایل فرهنگی

صفحه 70:
واکنشهای سازمان ها نسبت به فشارهای وارده: واکنش های سازمان ها در برابر این فشار ها به هفت بخش اساسی بصورت زیر تقسیم می شود: Strategic Systems - Customer Focus - Continuous Improvement -— Restructuring Business Processes - Make-to-Order Mass Customization - Business Alliances - Electronic Business and E-Commerce - 0

صفحه 71:
سیستم های استراتژیک ‎(Strategic Systems)‏ در این بخش ]1 اطلاعاتی جهت تصمیم گیری های استراتژیک برای پیشی گرفتن از رقبا فراهم می کند. مثال: شرکت ۲60۳۲ - ارسال سریع محموله ها - امکان پیگيري ‎online‏ - كپي برداري سریع رقباء نیاز به نو آوري روزانه براي حفظ سهم بازار

صفحه 72:
(Customer Focus) ¢ yuiso 69) 4 55 pod ارابه خدمات فوق العاده پس از فروش برای حفظ مشتری 6

صفحه 73:
پهبود مستمر بهره 6559 ‎Continuous)‏ ‎(Improvement‏ شرکت ها برای حفظ بازار نیازمند پیاده سازی نظام های ار تقای بهره وری نظير 5101222 9 رط11 ط1 اعبا[ ,1001 و.. می باشند. در این راستا پیاده سازی ]1 موسسه را در جهت نيل به اهداف بصورت زیر کمک می کند: - ثبت و تحليل نتايج - جمع آورى اطلاعات و در اختيار كذاردن اطلاعات براى سايرين

صفحه 74:
تغییر ساختار فرایند های تجارت ‎(Restructuring Business Processes)‏ * گاهی بهبود مستمر به تنهایی موثر نیست و موسسه نیاز به انجام تغییرات اساسی برای بقا دارد. * مثال موفق: شرکت پارس خودرو و شرکت ماد ایران * مثال نا موفق: شرکت خودرو سازی مرتب و شرکت پارس الکتریک 7

صفحه 75:
ساخت به محض سفارش و سفارشی سازی انبوه ‎(Make-to-Order Mass Customization)‏ * تولید انبوه دیگر معنی ندارد. * ]]و نمی توانند سرعت تبادل اطلاعات ميان مشترى و طراحان محصول را افزایش دهد. 6

صفحه 76:
همکاری های تجارتی (۸۱11۵06065 عوم‌صتعیاظ) شرکت ها ترجیح می دهند که با سایر موسسه ها (حتی در مواردی رقبا) در مورد مسایلی همکاری نزدیک داشته حتی ترکیب شوند. * اين همکاری می تواند در راستای خرید مشترک. مشارکت در موجودی هاء استفاده از ‎Supplier‏ های همدیگر. و با تشکیل گروه های تحقیقاتی مشترک می باشد (شرکت رنو پارس با مشارکت سایپا و ایران خودرو). * در این راستا 11 می تواند کمکی موثر در سرعت انتقال اطلاعات داشته باشد.

صفحه 77:
Electronic Business and E- Commerce ‏بر اساس نظر "بیتر دراکر -مهمترین تاثیر انقلاب اینترنت نه‎ ‏تبادل سریع اطلاعات‎ - ‏هوش مصنوعی‎ - ‏تاثیرات کامپیوتر و پردازش داده ها برای تسربع تصمیم‎ - ‏گیری. سیاست گذاری و تدوین استراتژی‎ بلكه ‎E-Commerce‏ (تجارت الکترونیکی) بود که تا 15 سال قبل کسی تصوری از آن نداشت.

صفحه 78:
بخش سوم: سیستم های اطلاعاتی: تعریف ها و مثال ها یک سیستم اطلاعاتی چیست؟ * یک سیستم اطلاعاتی اطلاعات را برای منظور خاصی جمع آوری. پردازش. ذخیره. تحلیل. و منتشر می کند. * همانند هر سیستمی. سیستم اطلاعات شامل ورودی (داده ها و دستورالعمل ها جهت پردازش داده ها) و خروجی (گزارش ها و محاسبات مورد نیاز) می باشد. * سیستم ممکن است مجهز به سیستم ۳660026016 باشد. 6

صفحه 79:
* همانند سایر سیستم ها سیستم های اطلاعاتی ممکن است شامل انسان ها (به عنوان کاربر رویه ها و تجهیزات باشد. * یک سیستم اطلاعاتی ممکن است از کامپیوتر استفاده نکند. * سیستم های اطلاعاتی می توانند بصورت 7 رسمی (سیستم پرداخت حقوق و دستمزد یک کارخانه) - غیر رسمی (گروه های دوستانه برای ایجاد شایعه...) * مدیران موسسات باید بدانند که سیستم های اطلاعاتی غیر رسمی وجود دارند.

صفحه 80:
یک سيستم اطلاعاتى 001121211161-12256)01) جيست؟ یک سیستم اطلاعاتی 8560 ۱16۲ 0۳00/) سیستمی است که از تکنولوژی کامپیوتر برای انجام تمام با قسمتی از وظایف محوله استفاده می کند. در چنین سیستمی انسان ها می توانند به عنوان عضوی از سیستم مطرح باشند. eo

صفحه 81:
اجزای اصلی یک سیستم اطلاعاتی عبار تند از: ۶ سخت افزار نرم افزار (data base) js! St ° * شبکه اطلاعاتی برای برقراری ارتباط * رویه ها جهت استفاده و ایجاد هماهنگی میان اجزا کاربران جهت کار با سیستم و استفاده از خروجی ها و نتایج ea

صفحه 82:
نکته مهم: * برای هر سیستم اطلاعاتی هدف (017۳0056) از ایجاد آن بایستی از ابتدا مشخص باشد. * برای هر سیستم اطلاعاتی نکات اجتماعی حاصل از استفاده آن بایستی توجه شود. بایستی به باور ها و مشخصه های فرهنگی موسسه ای که سیستم در آن پیاده می شود بایستی توجه شود (فرهنگ ایرانی. آمریکایی. ژاپنی. اسپانیایی. و آمریکای لاتین کاملا متفاوت است).

صفحه 83:
تفاوت میان کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی: سوال: چه تفاوتی میان یک مهندس کامپیوتر و یک متخصص ]1 وجود دارد؟ * کامپیوتر ها و اجزای وابسته به آن. تنها به سهولت پردازش داده ها کمک می کنند. * تکنولوژی اطلاعات چیزی فراتر از کامپیوتر. سخت افزار و نرم افزار است. وه

صفحه 84:
تفاوت میان کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی (ادامه): * در طراحی سیستم اطلاعاتی. طراح علاوه بر تسلط بر نیاز های کامپیوتری بایستی شناخت کاملی از مساله مورد بررسی. فرایند های مربوطه و حالت های خاص آن داشته باشد. مثال: - کاربرد 15 درسیستم حمل و نقل شهری - کاربرد 15 در سیستم ثبت نام - کاربرد 15 در رزرو بلیط هواپیما or

صفحه 85:
تعریف جدید تکنولوژی اطلاعات: تکنولوژی اطلاعات در واقع شامل تمامی قسمت های مربوط به تکنولوژی در سیستم های اطلاعاتی می باشد که شامل: - سخت افزار - نرم افزار - بانى اطلاعاتى - شبکه ها - و سایر تجهیزات الکترونیکی می گردد.

صفحه 86:
تعریف جدید تکنولوژی اطلاعات (ادامه): گاهی اوقات از 1] به عنوان جزيى از 15 ياد مى شود. كاهى اين دو اصطلاح به جاى هم به كار مى روند. در اینجا ۰160۳001007 112101131211012 در معناى وسیع تر آن. یعنی مجموعه سیستم های اطلاعاتی. کاربران آن؛ و مدیریت اداره کننده سیستم تعریف می شود.

صفحه 87:
مثال هایی از کاربرد های سیستم های اطلاعاتی در سطوح جهانی: * صفحه هاي 21 الی 23 کتاب درسی

صفحه 88:
نتایج منفی پیاده سازی ‎AT‏ * نتایج پیاده سازی 1 همواره موفق نبوده و گاهی شکست هایی را به دنبال داشته است. * یکی از نمونه های شکست ]3 انتخابات سال 2000 آمریکا بود. * در سال های 2001-2000 تعداد زه یادی شرکت های 101-0010 به عنوان شرکت های 51271-11۳ آغاز به کار نمودند که تعداد بسیاری از آنها موفق نبودند. وه

صفحه 89:
* یکی از دلایل ناکامی 11 را می توان به دليل غير قابل پیش بینی نبودن ماهیت آینده تکنولوژی اطلاعات دانست. * مثال: مشارکت شرکت 1166[ و 2 برای استفاده از نرم افزار پیش بینی تقاضا.

صفحه 90:
4 مراحل تکامل تکنولوژی اطلاعات و روند های مربوطه * در این بخش مراحل تکامل تکنولوژی اطلاعات و روند آن و نحوه حرکت آن به سمت: ‎Web-based computing -‏ ‎Wireless applications -‏ ‎Intelligent systems -‏ بحث می شود. هه

صفحه 91:
روند هاي عمومي پیشرفت تکنولوژي: * از حدود 15 سال گذشته قیمت کامپیوتر ها تقریبا تغییر نکرده است در حالیکه کامپیوتر های امروزی تقریبا 50 برابر قویتر از کلمپیوتر های 15 سال گذشته هستند. * اهمیت این مساله با توجه به افزایش سطح دستمزد کارکنان در سال های گذشته افزایش می یابد. * لذا توانایی مردم به دسترسی به کامپیوتر و سهولت انجام کارهای روزمره افزایش ی یابد. ea

صفحه 92:
روند هاي عمومي پیشرفت تكنولوژي (ادامه): * اين مساله توسط ‎"Gordon Moore”‏ یکی از بنیان گذاران شرکت 1۳61 در سال 1965 پیش بینی شده و به قانون 6 معروف است. بر اساس این قانون (پیش بینی) امکان دو برابر کردن قدرت پردازشگر های کامپیوتر ها در طی هر 18 ماه امکان پذیر است. * براین اساس می توان در تکنولوژی اطلاعات از این مزیت ها استفاده و سرعت تبادل اطلاعات و پردازش داده ها را افزایش داد. هه

صفحه 93:
نکات اساسي تکامل تكنولوژيکي و روند آنها: * برتري هزینه اي استفاده از کامپیوتر نسبت به انسان با گذشت زمان افزایش مي یابد (مثال نقض: پار کبان!). * توانايي هاي گرافيكي کامپیوتر ها روز به روز افزایش مي یابد. * قابلیت ذخیره سازي اطلاعات در کامپیوتر ها با افزايش حجم حافظه ها افزايش مي يابد. * و... (جدول 1.2 صفحه 26) وه

صفحه 94:
روند هاي عمومي پیشرفت تكنولوژي (ادامه): * استفاده از حافظه کامپیوتر روز به روز ارزان تر مي شود. * محيط هاي شي ‎object oriented)|,5‏ و خدمات وب استفاده از سیستم هاي اطلاعاتي و پیاده سازي آن را آسان نموده اند. ۶ نانو تکنولوژي: هدف بعدي or

صفحه 95:
محاسبات بصورت شبکه اي و غیر متمر کز: ؟ در این سیستم افراد از راه دور به بانك هاي اطلاعاتی موسسه وهمچنین ساير اطلاعات مورد نیاز از طربق سیستم هاي اینترانت دسترسي دارند. * گسترش اینترنت شرط اساسي گسترش و پیشرفت

صفحه 96:
چرا بایستی در مورد ]1 بدانیم؟ * در دنیای دیجیتالی و اقتصاد دیجیتالی کنونی راه دیگری به جز استفاده از 11 وجود ندارد (ثبت نام تافل. خرید بلیط هواييماو...). * افراد آشنا به '11 داراى حقوق بالاترى هستند. * امكان خلاقيت و كسب درآمد به روش هاى جديد وجود دارد. (استفاده از موبايل براى كنترل وضعيت منزل)

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان