صفحه 1:
استاد مربوطه : مهندس محمدی
گردآورنده : سیروس خلیلی
صفحه 2:
کاروانسرای حسین خانی در حدود 250 سال در دورانه قاجاریه ساخته شده است
راسته حسین خانی بنا شده است. این ملک با شماره ثیت, 21767
این کاروانسرا
صفحه 3:
این کاروانسم! از نوع کاروانسراهای درون شهرری است که قاعدتا زمانی به بازار شهم متصل بوده و اکنون از آن جدا افتاد
ارزش اقتصادی آن کاسته و بنابراین از دست طمع سودجویان مصون مانده و کمتر دستخوش تصرف شده است؛ اما از گنرند باد و با
ات متام بر دی شا ey Sees وس او متام
صفحه 4:
اين کاروانسرا در کتب و ادارات به اسمه کاروانسرای
guar خانی معروف است ولی در بین اقراد بازاری و
کسبه همدان به اسم کاروانسرای حاج حسن کلاهی
معروف است . این تغییر آسم به این لیل است که
حاج حسن که یکی از نوادگان و ورثه حسین خانی ها
است از سال ها پیش دز این مکان تنها کسبه بوده و
مالك شخصى اين ملى به حساب مى ايد
صفحه 5:
کاروانسرای حسین خانی با مساحتی حدود ۲۲۰ متر مربع دارای باب حجره در گرداگررد حیاط مرکنری میباشد این سرا با پلان مستعلیل شکل در
شمال بازار اصلی وانتهای راسته حسین خانی قرار گرفته است واز آثار مربوط به دوران قاجار میباشد .در نمای این کاروانسرا تزئینات آجر کاری
. بصورت حصیرری به چشم می خورد
صفحه 6:
است.و قسمت.هایی از ان یه ضورت تامناسب وبدونه اگاهی ترنیم شده است که
از بافت زیبا و سنتی خود خارج شود و مشکل دیگر این است که چون کارایی زیادی ندارد به انبار مغازه های
: دیگر تبدیل شده که این امر نیز باعت تخریب پیشتر بتا می
صفحه 7:
کاروانسرا از جنوب و غرب به خیابان محدود میشود و دو ضلع دیگر زمین آن کاملا صاف و راستگوشه است. رویهروی آن» در آ
فرب سای به ۵ سای ی مرفی» واقع استه. کارواسرای حسیزخانی؛ همچون دیگ كاروانسراهاء حیاطی وسیع دارد که قوا
طرح به آن است- حیاطی که حیات همه طرح بدان بسته است. حجرههای کثیر در یک طبقه در اطراف این صحن نشسته و بدان رو کردهاند. ایجاد
استحکاع در هندسه طرح و تنوع بخشیدن به ضرباهنگ نماهاء در عین حفظ تعادل و تقارن در آنهاء و معنا بخشیدن به اشکال با کنار هم نشاندن
BESET ae aaa eee a ae Oars eee Ors en
فتی صبحن و کشرت حجرههای مشابه و مکرره دشوارتر از بناهایمشابهبوده است
LAS.
CHPrecTURAL
صفحه 8:
صفحه 9:
دهانهای دیگن در ماننازه یک در ما
بودن تقسیمات در همه جیهها مراعات شده
las Sipe Se برش افتی ات رک
« تعبیه کردهاند ). در جلو هر حجره
کنار هم نشستهاند و بطبی از دهانههای کوچکنتر به كنشكن حجرءها اختصاص دارد. قاعده ره
plane eas. سه كه اين سيمات قر فال أيوان كوندها تين ادامد ياقتة انست. بد عبارت.
یک دهانه پر گنت با دودهانه کوچکتر دید آمده است (در دهانههای کوچک ترهپلکان طیقه لا را
انچهای بوده که پناهی بررای حجره و سایهروشن مطلوبی بمرای نمای صحن فراهم میآورده است
صفحه 10:
بعدها بسيارى از ايوانجمها را حذف و به حجرهها افزودماند. با شكل كشكولى صحزء ايوانجدهاى كنهها نبت به ديكر ايوانجدها تغييس زاويه
وتتوعى ديكر در ونا جع باط بعد اد شده است. شیوه خل شک یی قفا وت کج لك الوا یی شايان
صفحه 11:
ورودیهای عبحن دز ایواگونههای جنوبی و غریی واق ات که از شرترهای سادهای در خیابان آخاززی با راهرویا هشتی کوچکی: به صمن 2
اهر بیررونی ندارد. نکته شایان توجه دیگر در طمرح این کاروانسرا شیوء حل مسئله اختلاف سطح است .
» با کف صحن اختلاف زیادی دارد. مشکل ان اختلاف تراز راء به سادكى و به نحوى نامتعارفه با تعبيه يله
.و سطح شیبدار در ورودیهای مذکور حل گردهاند
صفحه 12:
از همین رو, هشتیها نیز, اگرچه شکل قاعده هر یک مریع و ایستاست, به فضای عبوری
سادهای شیاهت یاقته است. جز پنجرههای قسمت فوقانی ایوانگونهها, که نمایی تخت دارد. همه
عناصر بنا دارای قوس جناغی است. نما ترکیبی است از آجر, در دیوارهاء و چوب. در سطح بزرگ در
و پنجرهها. در لچکیها و درون قوسها, شیوه آجرچینی اندک تغییر و تنوعی یافته است. در وسط
صحن, گودال یا پایانی هست که استفاده از چشمهای را ممکن میسازد. آثاری از چهار باغچه بزرگ
نیز در چهار طرف پایان دیده میشود که احتمالاً سطح وسیعی از صحن را میپوشانده است. در اين
روانسراهاء صحتی سرسبر و حرم داشته
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
جزییات اجر کاری و
ظریف کاری ها
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
بررسی عوامل تخریبی
صفحه 27:
وجود نمو رطوبتدر لکثر نقاط نماىبيرومنى 1
رلهکار : مرتشیرولنیها و لبچکانهایموجود
صفحه 28:
صفحه 29:
تخریبک فسازیو فضایسز - 3
رلهکار : شناسایین وع کفساییو ترمیماز نو
صفحه 30:
ورود فتلوریهایجدید و نوبه صورتفیر لصولی- 4
ولهکر :از سین سردونها و ورود لنهابه صورطصولیو ریا
صفحه 31:
از بيزيفتنو نبود لثارواز حوضو جشمه مركزى - 5
رلعکار : شناساییمکاندقیقلنو ترمیملن
لمج اناه
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
مکان های تخریب شده دز
نمای ساختمان و قوس ها و
اجر کاری ها
صفحه 35:
صفحه 36:
این:بتا تسبت به موقعیت قرارگیوی و زیبایی و قدمتی که دازد یکی از شاهکار های معباری ايران و همدان است و
حون دارای اتاق ها و حجره های زیادی است پس از آن میتوان بعد از مرمت به عنوان بازارچه ای مورد استفاده قرار
. گیرد و از انبار بودن و تخریب آن جلوگیری کرد
صفحه 37: