کسب و کار مدیریت و رهبری

کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادی

Kargahe_ashnaee_ba_mabaniye_khalaghiyat_va_karborde_an_dar_nezame_pishnahadha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادی”

کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادی

اسلاید 1: کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادهافرزاد خندانfkhandan@simiagaran.net

اسلاید 2: اي دوست شكر بهتر يا آنكه شكر سازد اي باغ تویي خوشتر يا گلشن گل در تو اي عقل تو به باشي در دانش و در بينش درياي دل از لطفش پر خسرو و پر شيرين آن جمله گهرها را اندر شكند در عشق خوبي قمر بهتر يا آنكه قمر سازد يا آنكه بر آرد گل صد نرگس تر سازد يا آنكه بهر لحظه صد عقل و نظر سازد وز قطره انديشه صدگونه گهر سازد وان عشق عجايب را هم چيز دگر سازد

اسلاید 3: داستانی از یک فیزیکدانداستانی واقعی به نقل از سر ارنست راترفوردفیزیکدان، رییس وقت آکادمی سلطنتی انگلیس و برنده جایزه نوبل شیمیدر سال 1908

اسلاید 4: چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟یک نخ به انتهای فشارسنج می بندیم، از بالای ساختمان، فشارسنج را آرام آرام پایین می دهیم تا به خیابان برسد، طول نخ مساوی ارتفاع ساختمان است!راه حل با استفاده از دانش فیزیک: فشارسنج را از بالای ساختمان به پایین می اندازیم و زمان افتادن آن را اندازه می گیریم، با استفاده از فرمول h=½at² و قرار دادن g به جای a، ارتفاع ساختمان بدست می آید!

اسلاید 5: چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ (راه حل های دیگر)فشارسنج را در یک روز آفتابی بیرون می بریم، با اندازه گیری طول فشارسنج، طول سایه فشارسنج و طول سایه ساختمان، ارتفاع ساختمان با استفاده از یک تناسب ساده بدست می آید!یک روش ساده و مستقیم: فشارسنج را در دست بگیرید، از خیابان شروع کنید و از پله ها بالا بروید. هنگام بالارفتن، در هر طبقه فشارسنج را کنار دیوار گذاشته و روی دیوار تا سقف نشانه هایی به ارتفاع طول فشارسنج بگذارید. وقتی به پشت بام رسیدید، ارتفاع ساختمان برابر است با تعداد نشانه های گذاشته شده ضربدر طول فشارسنج!یک روش پیچیده تر: فشارسنج را به یک نخ ببندید و آنرا مانند پاندول نوسان بدهید، با استفاده از دوره نوسانات پاندول، شتاب جاذبه را در خیابان و در بالای ساختمان اندازه بگیرید. با استفاده از اختلاف این دو شتاب قاعدتاً باید بتوان ارتفاع ساختمان را محاسبه کرد.روش جایگزین: فشارسنج را به یک نخ بلند ببندید. به بالای ساختمان بروید و فشارسنج را آنقدر پایین بفرستید تا درست بالای خیابان آویزان بماند. آن را مانند پاندول به نوسان درآورید و با اندازه گیری دوره نوسان آن می توانید ارتفاع ساختمان را محاسبه کنید.روشی از جنس دیگر: به طبقه همکف بروید و نگهبان ساختمان را پیدا کنید. فشارسنج را به او نشان بدهید و بگویید: «هی آقا! این یک فشارسنج نو و سالم است و چیز ارزان قیمتی هم نیست! اگر ارتفاع ساختمان را به من بگویی، آن را به تو می دهم!» و او ارتفاع ساختمان را به شما خواهد گفت!

اسلاید 6: او که بود؟نیلز بور، فیزیکدان و همکار ارنست راترفوردمبدع مدل اتمی بور از پایه گذاران نظریه کوانتومرییس انستیتو فیزیک تئوری کپنهاگبرنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1922

اسلاید 7: بخش اول - خلاقیتتعاریف، موانع، منابع و راهکارها

اسلاید 8: تعریف خلاقیت (؟)بارون: خلاقيت را مي‌توان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد چيزي نو و بديع تعريف كرد .پارنز: خلاقيت عبارت است از كنش دانش، تخيل و ارزيابي تورنس: تفكرِ خلاق مختصراً عبارتست از فرآيند حس كردن مسائل يا كاستي‌هاي موجود در اطلاعات، فرضيه سازي درباره حل مسائل و رفع كاستي‌ها، ارزيابي و آزمودن فرضيه‌ها، بازنگري و بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران

اسلاید 9: تعریف خلاقیت (ادامه)تاد پری: خلاقيت، شکستن کلیشه ها، توانائي تغيير در چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به ايده‌ها است.ویسبرگ: خلاقیت توانایی حل مسایلی است که فرد قبلا حل آنها را نیاموخته است.اشتاین: خلاقیت فرآیندی است که نتیجه آن کار تازه ای باشد که توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود.

اسلاید 10: تعریف خلاقیت (ادامه)واین من: توانائی خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از تله تکرار و دوباره طبقه بندی کردن راه حلهاهربرت فوکس: خلاقیت عبارت است از هر نوع روند تفکری که مسئله ای را بطور مفید و بدیع حل کند.اریک فروم: خلاقیت توانایی دیدن و آگاه شدن و پاسخ دادن است.

اسلاید 11: تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمان های امروزیتوانايي ايجاد ايده هاي جديد داراي ارزش براي مشتري

اسلاید 12: تغییرات محیط و بروز چالش های سازمانی تغییرات محیط می تواند باعث تغییر در کیفیت محصولات و خدمات، فن آوری، ساختار، فرایندها، سهم بازار، روابط کارگری یا هرقسمت دیگر از سازمان شود. به مرور زمان، سازمانهای غیر خلاق از دور خارج میشوند یا مجبور می شوند سیستم خود را اصلاح کنند.سازمان در مسیر تطبیق خود با تغییرات محیط، ناگزیراز تقویت فرایندهای نوآوری و خلاقیت است.

اسلاید 13: ضرورت خلاقیت در سازماندنیای امروز به قدری پیچیده، پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد، پیشرفت و حتّی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم.

اسلاید 14: خلاقیت و ارائه پیشنهاد در سازمانخلاقیت با تفکر و یافتن نظرها، راهها و روشهای جدید و نوآوری در کاربرد آنها سرو کار دارد.در برنامه ریزی گاهی از صدها فکر جدید در تنظیم برنامه های مدیریتی استفاده می شود.ترویج خلاقیت یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکلات و مواجه شدن با شرایط جدید در سازمان است.

اسلاید 15: کاربردهای تفکر خلاق در سازمانبهبود سازمانیبهبود مستمرتحولحل مسالهایجاد ارزش استفاده از فرصت های موجودآفرینش فرصت های جدیدآینده نگری و حرکت به سوی آیندهایجاد انگیزش در میان کارکنان و مدیران

اسلاید 16: سؤال های متداولآيا خلاقيت ارثي است يا اكتسابي؟آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟خلاقيت با پيشرفت تحصيلي و شخصيت فرد چه ارتباطي دارد؟خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟ميان نبوغ و خلاقيت چه رابطه اي وجود دارد؟آيا مي توان از طريق آموزش، خلاقيت را پرورش داد؟روش هاي افزايش خلاقيت فردي و سازماني كدامند؟منظور از فضاي خلاقيت چيست؟

اسلاید 17: موانع خلاقیت فردیآموزش سنتی در جهت خلاف خلاقیتاستفاده از الگوهای غالبیفشارهای اجتماعیچاره جوئی کوتاه مدتترس از ارزيابي بوسيله ديگرانداشتن روحيه محافظه كارانه و تمایل به همرنگی با جامعهعادت كردن، مأنوس شدن و اطمینان به روشها و رويه هاي موجودشيفتگي تخصصي نا امیدی و دلسرد شدنترس از احمق جلوه كردن یا كمرويي و خجالتفقدان تمرکز ذهنی

اسلاید 18: تفکر ضد خلاقیتوای نه! یک مشکل دیگر!این مشکل حل نمی شودمن خلاق نیستماین بچه گانه استمردم چه فکر می کنندممکن است موفق نشوممن هیچ کاری نمی توانم در رابطه با آن انجام دهماین مشکل و مساله به من مربوط نیست.اینها فرضیه است، اهل عمل باش!بازی عملی لغو و بیهوده است.

اسلاید 19: هوش به عنوان مانع خلاقیت (تله هوشمندی)بزرگترين گناه با هوشها: به حساب نياوردن ديگرانمدل منطقي و فوري در هر موردسرعت انتقال بالا (زود به نتيجه ميرسند و جزييات را از دست مي دهند(نياز به هميشه حق داشتن و مقبول بودنترجيح كاربرد نقادانه هوش به كاربرد سازنده آنترجيح زيركي به حكمت

اسلاید 20: چاره چیست؟تغییر در عاداتتغییر در نگاهتغییر در رفتارتغییر در تفکرتغییر در خود

اسلاید 21: موانع سازمانی خلاقیتمحدود بودن طرق ارتباط با مدیرحاکمیت جو عدم تحمل اختلاف سلیقهتاکید بر افق زمانی کوتاه مدتپاداشها و روش های انگیزشی نامناسبتاکید بیش از حد بر ملزمات بوروکراتیکبازداشتن كاركنان از ريسك كردنفشار كاري زیاد بر كاركناننظارت و مراقبتهاي آشكار و شدیدمحيط فاقد انگيزه، محرك و آزاديریسک ناپذیری (استقبال نكردن از آزمون و خطا)محافظه کاری و نفوذ افراد ذی نفع در حفظ وضع موجود

اسلاید 22: عوامل تأخیر در توسعه خلاقیت و نوآوری تكنولوژي مربوط به ايده ارائه شده به حد كافي توسعه داده نشده باشد.بازاري براي آن ايده موجود نباشد.پتانسيل و توان ايده توسط مديريت تشحيص داده نشده باشد.ايده هاي قديمي مسلط باشند و در مقابل ايده هاي جديد مقاومت وجود داشته باشد.منابع لازم در دسترس نبوده يا تخصيص منابع لازم داده نشده باشد.همكاري و مشاركت و ارتباطات ضعيف و كم باشد.

اسلاید 23: ده فرمان ضد خلاقیت سازمانی (رزابت کانتر)1- به هرايده تازه اي كه از طرف زير دستان به شما ارائه مي شود با ترديد و بدگماني نگاه كنيد صرفاً به اين علت كه هم جديد است و هم از طرف زير دستان پيشنهاد شده است.2- بر اين پافشاري كنيد كه كاركناني كه براي اقدام به كاري، به تصويب شما نياز دارند، ابتدا به چندين طبقه ديگر از مديران مراجعه كرده و از آنها نيز تأييدیه بگيرند.3- از واحد هاي سازماني و افراد بخواهيد در مورد پيشنهادهاي يكديگر به بحث و مجادله پرداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند. ( اين تدبير بار تصميم گيري را از شانه شما بر مي دارد. فقط كافي است نظريه موفق را انتخاب كنيد.)4- انتقادات خود را آزادانه ابرازكنيد، اما از تحسين خودداري كنيد ( اين كار همواره زير دستان را مضطرب و گوش به زنگ نگه مي دارد). بگذاريد بدانند كه امكان اخراج آنها هميشه وجود دارد.5- براي منصرف كردن افراد از گزارش كردن اشكالات در حوزه كاري خود، با مشكلات به عنوان نشانه هاي عدم موفقيت آنها برخورد كنيد.

اسلاید 24: ده فرمان ضد خلاقیت سازمانی (ادامه)6- بطور مكرر همه چيز را با دقت كنترل كرده و اطمينان حاصل كنيد كه افراد، به هر آنچه که مي تواند مهم باشد، اهميت مي دهند.7- در مورد تجديد سازمان يا تغيير در سياستها، محرمانه تصميم بگيريد و به صورت ناگهاني آنها را به افراد اعلام كنيد. ( اين تدبير نيز آنها را در حالت آماده باش نگه مي دارد.)8- اطمينان حاصل كنيد هر نوع تقاضا براي دريافت اطلاعات كاملاً دليل داشته باشد و اطلاعات مزبور به راحتي توزيع نشود. ( بديهي است مايل نخواهيد بود اطلاعات به دست افراد ناباب برسد)9- تحت عنوان واگذاري اختيار و مشاركت، مسئوليت تشخيص كنار گذاردن و يا جابجا كردن افراد را به سطح مديريت پايين تر واگذار كنيد.10- مهم تر از همه، فراموش نكنيد كه شما مقامات بالاتر، بايد از همه نكات مهم درباره اين كسب و كار جدید (ابتکار) مطلع شويد.

اسلاید 25: خصوصیات افراد خلاقکنجکاودر جستجوی حل مشکلآماده برای مبارزه طلبیخوش بیندارای قدرت تخیلدارای توانایی به تعلیق گذاشتن داوریدیدن مشکلات به عنوان فرصتجالب دیدن مشکلاتپذیرای عاطفی مشکلاتبه مبارزه طلبیدن پیش فرض هادارای پشتکار و سخت کوش

اسلاید 26: بخش دوم – تکنیک های خلاقیتتفکر، مسأله گشایی، فرآیندها، روش های افزایش خلاقیت

اسلاید 27: کاربردهای دیگر؟

اسلاید 28: روش های تفکرتفکر همگرا: از مسائل و راه های مختلف شروع می شود و به یک نقطه می رسد (الگو سازی، همانند سازی و ایجاد راه حل های استاندارد برای مسائل)تفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد مي‌كند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است.تفکر واگرا: از یک نقطه شروع و به مسائل و راه حل های مختلف ختم می شود. (تکثر، خلق ایده، بررسی یک مسأله از جنبه های مختلف)تفكر واگرا به مجموعه‌اي راه‌حل مختلف براي يك مسئله يا فرضيه منجر مي‌شود و از اين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندگي يا خلاقيت نقش اساسي ايفا مي‌كند .

اسلاید 29: بارتلت (1959) تفکر همگرا تفكر در حلقه بسته و تفکر واگرا تفكر تهور آميز است. از رهگذر تفكر تهور آميز عناصر به ظاهر نامربوط در هم در مي‌آميزند تا هسته يك اثر هنري، نظريه علمي يا يك اختراع تشكيل گردد.

اسلاید 30: لاندشير (1963) در برابر مسأله‌اي كه بايد حل شود، فكر همگرا با دقت و ملاحظه بسيار خود را در چارچوب داده‌هاي مقدماتي محدود و مقيد مي‌سازد. اين فكر همگرا با احتياط و دقت و مو‌شكافي نتيجه گيري مي‌كند و بدون اينكه خود را به خطر اندازد در مسير اوليه خود باقي مي‌ماند و به راه حلي منجر مي‌شود كه غالباً اصيل نيست. در حالي كه جوهر تفكر واگرا در توليد اشكال جديد واتصال عواملي كه طبق عادت مستقل و جدا از هم فرض شده اند نهفته است. اگر متوجه باشيم اين همان مسير ذوق، تخيل و آفرينندگي است.

اسلاید 31: همیشه سیب ها از درخت می افتند، اما...

اسلاید 32: تفکری از جنس دیگر؟چگونه یک زرافه را در یخچال جا می دهید؟چگونه یک فیل را درون یخچال جا می دهید؟شیر (شاه جنگل) یک نشست عمومی برای حل مشکلات حیوانات تشکیل داده است و از همه حیوانات دعوت شده است. کدام حیوان غایب است؟در جنگل در حال راه رفتن هستید و ناگهان به یک رودخانه می رسید که در مسیر قرار دارد و باید از آن عبور کنید اما این رودخانه محل زندگی دهها تمساح خطرناک است. چه کار می کنید؟

اسلاید 33: بررسی نتایج آزموناین آزمون توسط گروه مشاورین جهانی آندرسن (Andersen Consulting Worldwide)، که اکنون به Accenture تغییر نام داده است، برای سنجش نحوه تفکر افراد طراحی شده است.به گزارش این گروه 90% مدیران ارشد، که آزمون را دست کم گرفته بودند، به همه سؤالات پاسخ غلط دادند. از طرف دیگر، بسیاری از کودکان زیر 6 سال به بعضی از سؤالات پاسخ درست دادند.

اسلاید 34: مراحل مسأله گشاییمسأله یابیحس کردن مسائل و کاستی هاتعریف مسألهایده یابیایده سازیایده پروریراه حل یابیآزمایش ایده های موجودتصمیم گیری در باره راه حل نهایی و پیاده سازی آن

اسلاید 35: جلسات خلاقیتانتخاب تکنیک مناسب از میان تکنیک های رایج خلاقیتکار گروهیرهبری جلسه برای رسیدن به نتایجشروع جلسه: قرار گرفتن در حالت (mood) خلاقیتطرح معماساخت کلمات، جملات، شعر و داستانتعبیر و تفسیر تصاویر و تابلوهای مبهم...

اسلاید 36: قرار گرفتن در حالت خلاقیت (!)مسأله: نقاط زیر را با چهار پاره خط مستقیم به هم وصل کنید بدون اینکه نوک قلم از روی کاغذ بلند شود.

اسلاید 37: قرار گرفتن در حالت خلاقیت (!)1234

اسلاید 38: سنجیدن شرایط مسألهاگر این آقا چوب را رها کند چه اتفاقی می افتد؟

اسلاید 39: سنجیدن شرایط مسأله

اسلاید 40: طوفان فکری (Brain Storming)این روش که توسط آلکس ازبرن برای استفاده در کارهای تبلیغاتی ابداع شد مبتنی بر معاشرت آزاد و مراوده با دیگران و خودداری کامل از انتقاد است.تاکید این روش بر این است که اندیشه ها به صورت کنترل نشده و سازمان نیافته و به صورت تخیلی مطرح شوند.قواعد جلسه در این روش عبارتست از:هیچ فکری مورد انتقاد قرار نمی گیرد.هرچه فکرها بکرتر و بدیع تر باشد بهتر است.هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است.افراد برای بهبود و توسعه ابعاد فکرهایی که ارائه میدهند تشویق میشوند.همه ایده ها یادداشت می شوند. هیچ ایده ای رد نمی شود بلکه تکوین می یابد.

اسلاید 41: شش کلاه تفکردر این تکنیک، شش جنبه يا سبك فكري تعريف و براي هر يك كلاه رنگي خاصي به عنوان سمبل تعيين شده است.هر کس می تواند با به سر گذاشتن این کلاه ها (به صورت سمبلیک) راجع به مسأله به صورت مشخص و از دریچه تفکر مربوطه اظهار نظر کند.فرد در اثر تعويض كلاههاي فكري، نقشش را در گروه تغيير مي دهد و نهايتاً تنوع و كثرت اين تغييرها باعث رشد خلاقيت فرد مي شود.هنگام بازي كردن نقش ها، فرد فكرش از من خود يا قالب هاي ذهني جدا شده و به سمت نقش هدايت مي شود.افراد به فكر خود مسلط مي شوند و تنها چيزهايي را كه مي خواهند، فرا مي خوانند.يكي از محدوديت هاي اصلي در فكر كردن، مقابله و مقاومت من انسان است كه باعث اشتباهاتي در تفكر مي گردد.

اسلاید 42: تعریف شش کلاه تفکركلاه سفيد : مانند يك كامپيوتر فقط ارائه اطلاعات، بي طرفي، انظباط، منفعل، ارقام و اطلاعات ملموس و واقعي « آمارهاي خريد، فروش، ضايعات، نقل قول»كلاه قرمز : بيان احساسات و شور هيجان و نيز خشم، ديدگاه احساسي و عاطفي « من از اين آدم خوشم نمي آيد و نمي خواهم با او كار كنم، فقط همين را مي توانم بگويم »كلاه سياه : شامل جنبه هاي منفي و علل نا ممكن بودن كار، صادقانه و منطقي اما لزوماً نبايد درست باشد. وجود مشكلات را متذكر مي شود نه راه حل « اگر ایرانی ها هم وارد صنعت هسته ای شوند چه می شود؟ » كلاه زرد : خوش بيني، جنيه هاي اميد وارانه و تفكر مثبت، جنبه هاي مثبت رويداد ها و پيش بيني دستاوردها «رد شدن در آن امتحان بهترين اتفاقي بود كه مي توانست براي او بيفتد، او مسلماً در حرفه معلمي احساس رضايت نمي كرد»كلاه سبز : خلاقيت و ارائه نظرات نو، انگيزش و حركت « فكر كن، نابينايان و معلولان جسمي چگونه از كامپيوتر شخصي استفاده كنند؟»كلاه آبي : احاطه، تنظيم، سازمان دهي روند تفكر و نيز ساير كلاه ها.

اسلاید 43: اهداف اصلی تکنیک شش کلاه تفکرساده كردن تفكر: پرداختن جداگانه به عواطف، منطق، اطلاعات، اميد و خلاقيتتفكري ساده تر، دقيق تر، شفاف تر، سريع تر و اثربخش ترفراهم كردن زمينه جهت تغيير آگاهانه الگوهاي ذهني به منظور استفاده از تمامي ظرفيت هاي ذهني

اسلاید 44: اسکمپر SCAMPERروشی ساختیافته برای نگاه به مسأله از زوایای مختلفSubstitute - جایگزینیCombine - ترکیبAdapt – متناسب کردنModify (Magnify) – تغییر یا بزرگنماییPut to other uses – به کارگیری در کاربرد دیگرEliminate - حذفRearrangement (Reverse) – باز آرایی یا معکوس کردن

اسلاید 45: Substitute - جایگزینیچه چیزی را می توان به جای چیز دیگر به کار برد؟نفت، کاغذ، آب، هوا به جای بنزینکلاه، سفره پلاستیکی به جای چترشكر مصنوعي به جاي شكر طبيعيقطعه توليد داخل به جاي قطعه خارجي

اسلاید 46: Combine - ترکیبچه چیزی را با چه چیزی می توان ترکیب کرد؟ترکیب دو نوع عدسی و ساخت عینکهای دو تکهبرس بزرگ با یک لوله آب درون آن برای شستن پنجره قطاردستمال كاغذي معطر( تركيب دستمال كاغذي و عطر)موبایل و دوربینارتباط سيستم پيشنهادها با سيستم پرسنلی

اسلاید 47: Adapt – متناسب کردنآیا می توان چیزی را متناسب تر کرد؟ (برای راحتی، زیبایی، کاربرد بهتر و غیره)خوردن نوشابه با نی و خمیده کردن نیگذاشتن زیپ روی لباس به جای دکمهایجاد خدمات الکترونیک به جای دستیایجاد بسته بندی های بزرگ برای مواد غذایی (خانواده)

اسلاید 48: Modify (Magnify) – تغییر و بزرگنماییآیا می توان تغییری در چیزی ایجاد کرد؟ آیا می توان چیزی را بزرگتر کرد؟ساختن کفش های بسیار بزرگ برای تبلیغایجاد فروشگاه های زنجیره ای به جای یک فروشگاهتغییر در جنس قطعات برای دوام بیشتر

اسلاید 49: Put to other uses – استفاده های دیگرچه استفاده دیگری از چیزی می توانیم بکنیم؟استفاده از موتور ماشین خراب چمن زنی به عنوان موتور محرکه دوچرخه توسط هوندااستفاده مجدد از ضایعات تولیداستفاده از گلدان به جای زیرپایی

اسلاید 50: Eliminate – حذف کردنچه چیزی را می توان از چیزی حذف کرد؟کوتاه کردن فرآیندهای اداریکم کردن وزن موتورحذف سیم از هنذزفری موبایلحذف مقررات دست و پاگیر سازمانی

اسلاید 51: Rearrangement (Reversing) – بازآرایی و معکوس سازیاگر چیزی را معکوس کنیم یا ترتیب آن را تغییر دهیم چه می شود؟جنس فروخته شده پس گرفته می شود.مراجعه پزشک به بیمارمعکوس کردن محل سوراخ سوزن خیاطی و اختراع چرخ خیاطی توسط آقای Howeطراحی اتومبیل با موتور در پشتتغییر ساعات استراحت در شرکتتغییر ترتیب مونتاژ قطعاتتغییر آرایش محیط کار برای افزایش کارایی

اسلاید 52: تمرین اسکمپر SCAMPERبرای 5 دقیقه محیط و روش های کار خود را مجسم کنید. حال یک پیشنهاد بهبود با استفاده از یکی از روش های اسکمپر ارائه بدهید:Substitute - جایگزینیCombine - ترکیبAdapt – متناسب کردنModify (Magnify) – تغییر یا بزرگنماییPut to other uses – به کارگیری در کاربرد دیگرEliminate - حذفRearrangement (Reverse) – باز آرایی یا معکوس کردن

اسلاید 53: تکنیک 5W.1Hاز این روش برای ایجاد سؤالات بی شمار بهبود استفاده می شود.در این تکنیک، در مورد هر چیزی شش سؤال زیر مطرح می شود:What? – چه چیزی؟Why? – چرا؟Where? – کجا؟When? – چه زمانی؟Who? – چه کسی؟How? – چگونه؟

اسلاید 54: تکنیک P.P.Cاین تکنیک برای بررسی مسائل، مشکلات و ایده ها در محیط های پویا که افراد زیادی درگیر هستند استفاده می شود.در این تکنیک، به مسأله از سه زاویه نگاه می شود:Positives: مثبت ها (نقاط مثبت فکر یا ایده)Possibilities: احتمالات (فرصت ها، تعمیم مسأله)Concerns: نگرانی ها

اسلاید 55: اهداف تکنیک P.P.Cتغيير و اصلاح واكنش افراد نسبت به ايده هاي جديد ديگرانايجاد، تقويت و رشد و توسعه استعداد و فرهنگ خلاقيت در فرد، خانواده، سازمان و جامعهتأثیر مثبت و ارتقاء قدرت ارزیابی در افراد يا سازمانهايي كه مستمراً با ايده ها و پيشنهادات ديگران سروكار دارند و يا برخورد آنان در سرنوشت ايده و انگيزه پيشنهاد دهنده تأثير مي گذارد (مانند مدارس، دانشگاه ها، تیم های تحقیق و توسعه، مدیریت بازاریابی و غیره)

اسلاید 56: وارونه سازی مسألهبا ورود اطلاعات به ذهن از آنجا كه ذهن سيستم الگوساز خود سازمان دهنده است، سعي مي كند در كمترين زمان اطلاعات ورودي را در نزديكترين ، شبيه ترين و آشناترين قالب ذهني قرار دهد.در اين تكنيك اطلاعات وارونه وارد ذهن مي شوند، در نتیجه احتمال اينكه وارد قالب جديدي شوند افزايش مي يابد و خروجي قالب، با گذشته تفاوت خواهد داشت. اين درك جديد ماده اوليه براي مراحل بعدي فرآيند تفكر است و موجب خلاقيت مي شود.استفاده از اين تكنيك كمك شاياني به شناسايي قالبهاي ذهني پنهان خود و ديگران مي كند.با استفاده از این تکنیک، ترس از شكست فرد كاهش و توان فرد براي فرار از نگرش به شيوة متداول افزايش مي يابد.

اسلاید 57: تمرین وارونه سازیچگونه می توانیم شهروند بدی برای شهر خود باشیم؟چگونه می توانیم کاری کنیم که شرکت در عرض 3 ماه ورشکسته شود؟

اسلاید 58: توصیه هایی برای افزایش خلاقیتبه آهنگهای الهام بخش گوش کنید؛مثلا: آهنگ باران!از مکانهای رویایی مثل موزه ها و آثار باستانی بیشتر دیدن کنید.به جاهایی که تا به حال نرفته اید بیشتر سفر کنید.اشیای محل کارتان و روی میزتان را از اشیای پیچیده و عجیب و غریب انتخاب کنید.سعی کنید مخالف عادتهای خود رفتار کنید.دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغییر دهید.همیشه از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات دیدن کنید.از افراد غریبه، بی خبر و حتی بچه ها در حل مساله تان کمک بگیرید.برای خلق ایده ها حداقل تعیین کنید؛ مثلا 50 ایده حداقلمعما زیاد حل کنید.مراقب وسوسه ارزیابی اقتصادی قبل از موعد باشید.به مشکلات به عنوان فرصت نگاه کنید.اگر مساله ای دو راه حل دارد آن را از راه سوم حل کنید!

اسلاید 59: پرسش و پاسخ

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید