کسب و کارمدیریت و رهبریمهارت‌های شخصی

کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادی

صفحه 1:
ساك ((© كا ركاه آشنابى با مبانى خلاقيت و کاربرد آن در نظام پیشنهادها © فرزاد خندان ۰ ۳ fkhandan@simiagaran.net

صفحه 2:
ای دوست شک بهتر یا آنکه شک سازد ای باغ تویی خوشتر یا گلشن گل در تو ای عقل تو به باشی در دانش و در بینش دریای دل از لطفش پر نسرو و يس شيسرين آن جمله كهرها را اندر شكند در عشق خوبی تسابهت ریا آنکه قمس سازه يا آنكه بر آزد گل صد نرگش تم سازد ‎Lp AST L‏ لحظه صد عقل و نظ سازد وز قطء انديشه صدگونه گهم سازد وان عشق عجایب را هم جين دك سازد

صفحه 3:
داستانی از یک فیزیکدان داستانی واقعی به نقل از سر ارنست راترفورد فيزيكدان رییس وقت آکادمی سلطنتی انگلیس و برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۰۸ Orcs

صفحه 4:
چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ © يك نخ به انتهای فشارسنج می بندیم. از بالای ساختمان» فشارسنج را آرام آرام پایین می دهيم تا به خیابان برسد, طول نخ مساوی ارتفاع ساختمان است! 0 راه حل با استفاده از دانش فیزیک: فشارسنج را از بالای ساختمان به پایین می اندازیم و زمان افتادن ‎gl‏ را اندازه مى كيريم, با استفاده از فرمول 7 12ل 12 و قرار دادن ع به جاى 4 ارتفاع © ساختمان بدست می آیدا Orcs

صفحه 5:
چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ (راه حل های دیگر) © قشارسنج را در يك روز فتابى بيرون مى بريم با اندازه كيرى طول قشارستع. ول یه قشارسنج و طول یه ساختان, را ساختمان با استفاده از يك تناسب ساده بدست مى آيذا ‎٩‏ یک روش ساده و مستقيم: فشارستج را در دست بكيريد. از خابان شروج كنيد و از يله ها بالا برويد. هنكام الارفتن, در هر طبقه قشارستج را كثار ديوار كذاة ‏ساختمان يرابر است با تعدادنشنه های گذاشته شده ضریدر طول فشارسنج! ‎ ‎oy oat Ay Sy ih Jp la ‏وروی دیور قف نشان‎ ‏یک روش بييجيده ترةفتارسنج را به يك نخ نديد و ثرا ماند ياندول نوسان بدهيد. با استفاده از دوره توسانات باندول» شتاب جاذيه ‎Wy‏ ‏در خيابان و در يالاى ساختمان اندازة ‎ ‏ب استفاده از اختلاف اين دو شتاب ‎as‏ بايد يتان ارتفاع ساختمان را محاسيه كرف ‏روش جايكزين: فشارسنج را به يك نغ اند ‎ti‏ بالاى ساختمان برويد و قشارسج را أقدربابين بفرسة ‎ ‏"درست بالاى خيايان أويزان بماند. آن را ماند ياندول به نوسان درأوريد وبا ادازه كيرى دوره نوسان أن مى تواندارتفاع ساختمان را محامبه كنيد ‏© روشى از جنس ديكر: به طبقه همكف برويد و ذكهبان ساختمان را يبدا كبد. قشارسنج رابه او نشان بدهيد و بكوبيد: «هى !ین یک قشارسنج نوو سالم است و جيز زان قيمتى هم نيست! اكر تفاع ساختمان ا به من بكوبى» أن را به تو مى دهم!» واو ارتفاع ساختمان رابه شما خواهد كفنت

صفحه 6:
او که بود؟ © نيلز بورء فیزیکدان و همکار ارنست راترفورد © مبدع مدل اتمى بور © از يايه كذاران نظريه كوانتوم © رييس انستيتو فيزيك تثورى كينهاك 7 برنده جايزه نوبل فيزيك در سال ۱۹۲۲ ساك ©

صفحه 7:
بخش اول - خلاقیت تعاریف» موانع» منابع و راهکارها Orcs

صفحه 8:
تعریف خلاقیت )8( بارون: خلاقیت را می‌توان به شکل بسیار ساده بعنوان توانایی ایجاد چیزی نو و بدیع تعریف کرد . پارنز: خلاقیت عبارت است از کنش دانش» تخیل و لرزیابی تورنس: تفکر خلاق مختصراًعبارتست از فرآیند حس کردن مسائل یا کاستی‌های موجود در اطلاعات» فرضیه سازی درباره حل مسائل 60 ° و رفع كاستىهاء ارزیابی و آزمودن فرضیه‌هاء بازنگری و بازآزمایی © آنها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران ساك ©

صفحه 9:
تعر یف خلاقیت (ادامه) ناد پری: خلاقیت» شکستن کليشه ها توانائی تغییر در چارچوب طرح و یک راه جدید برای رسیدن به ایده‌ها است. 2 ویسبرگ: خلاقیت توانایی حل مسایلی است که فرد قبلا حل آنها را نیاموخته است. 2 اشتاین: خلاقیت فرآیندی است که نتيجه آن کار تازه ای باشد @ كه توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود. ‎Orc‏

صفحه 10:
تعر یف خلاقیت (ادامه) © واين من: توانائى خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از تله تكرار و دوباره طبقه بندى كردن راه حلها هربرت فوکس: خلاقيت عبارت است از هر نوع روند تفكرى كه مسئله اى را بطور مفيد و بديع حل كند. 7اريك فروم: خلاقيت توانابى ديدن و آكاه شدن و پاسخ دادن © است. ساك ©

صفحه 11:
تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمان های امروزی توانایی ایجاد ایده های جدید دارای ارزش برای مشتری , 4ه فذح ساك 6

صفحه 12:
تغیبرات محیط و بروز چالش های سازمانی © تغييرات محيط مى تواند باعث تغییر در کیفیت محصولات و خدمات. فن آوری» ساختا. فریندهاء سبهم بازارء روابط کارگری یا هرقسمت دیگر از سازمان شود. 7 به مرور زمان» سازمانهای غیر خلاق از دور خارج میشوند یا مجبور می شوند سیستم خود را اصلاح کنند. 2 سازمان در مسیر تطبیق خود با تییرات محیط ناگزیرازتقویت © فرایندهای نوآوری و خلاقیت است. ساك 6

صفحه 13:
ضرورت خلاقیت در سازمان دنیای امروز به قدری پیچیده پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد» پیشرفت و حتّی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم.

صفحه 14:
خلاقیت و ارائه پبشنهاد در سازمان 9 خلاقیت با تفکر و یافتن نظرهاء راهها و روشهای جدید و نوآوری در کاربرد آنها سرو کار دارد. 5 برنامه ریزی گاهی از صدها فکر جدید در تنظیم برنامه های مدیریتی استفاده می شود. 2 ترویج خلاقیت یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکلات © و مواجه شدن با شرایط جدید در سازمان است. ساك ©

صفحه 15:
کاربردهای تفکر خلاق در سازمان 2 بهبود سازمانی * يهبود مستمر * تحول ‎٩‏ حل مساله ‏9 ایجاد ارزش ‎٩‏ استفاده از فرصت های موجود ‏9 آفرینش فرصت های جدید ‎٩‏ آینده نگری و حرکت به سوی آینده ‏8 ایجاد انگیزش در ميان كاركنان و مديران ‎ ‎am

صفحه 16:
سوّال های متداول © آيا خلاقیت ارئی است يا اکتسابی؟ © آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟ © خلاقيت با يبشرفت تحصيلى و شخصيت فرد جه ارتباطى دارد؟ © خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟ © ميان نبوغ و خلاقيت جه رابطه اى وجود دارد؟ 57 آيا مى توان از طريق آموزشء خلاقيت را يرورش داد؟ © روش هاى افزايش خلاقيت فردى و سازمانى كدامند؟ © © منظور از فضاى خلاقيت جيست؟ Orcs

صفحه 17:
6 يي آموزش سنتی در جهت خللاف خلاقیت _استفاده از الگوهای غالبی ‎٩‏ فشارهای اجتماعی ‏جاره جوئى كوتاه مدت ‏© ترس از ارزيابى بوسيله ديكران ‏© ذاشتن روحيه محافظه كارانه و تمايل به همرنكى با جامعه ‏عادت کردن, مأنوس شدن و اطمینان به روشها و رویه های موجود 0 شیفنگی تخصصی ‏نا امیدی و دلسرد شدن ‎° ‏ترس از احمق جلوه كردن يا كمروبى و خجالت ‏افقدان تمركز ذهنى ‏ه 2 ‎

صفحه 18:
° ° ° وای نه! یک مشکل دیگر! این مشکل حل نمی شود من خلاق نیستم این بچه گانه است مردم چه فکر می کنند ممکن است موفق نشوم من هیچ کاری نمی توانم در رابطه با آن انجام دهم این مشکل و مساله به من مربوط نیست. اینها فرضیه است. اهل عمل باش! بازی عملی لفو و ببهوده است.

صفحه 19:
هوش به عنوان مانع خلاقیت (تله هوشمندی) © بزركترين گناه با هوشها: به حساب نیاوردن دیگران ‎٩‏ مدل منطقی و فوری در هر مورد © سرعت انتقال بالا (زود به نتيجه ميرسند و جزییات را از دست می دهند( © نیاز به هميشه حق داشتن و مقبول بودن 0 ترجیح کاربرد نقادانه هوش به کاربرد سازنده آن 2 ترجیح زیرکی به حكمت =

صفحه 20:
جا ‎Sc‏ = چاره چیست 2 0 تغییر در عادات 0 تغییر در نگاه ee ‏تحتو‎ 0 تغییر در رفتار 0 تغییر در تفکر تعيير در خود Orcs

صفحه 21:
موانع سازمانی خلاقیت ‎٩‏ محدود بودن طرق ارتباط با مدير ‎٩‏ حاکمیت جو عدم تحمل اختلاف سلیقه تاکید بر افق زمانی کوتاه مدت ‎٩‏ _پاداشها وروش های انگیزشی نامناسب ‎٩‏ تاکید بیش از حد بر ملزمات بوروکراتیک © بازداشتن كاركنان از ريسك كردن ‏© فشار كارى زياد بر كاركنان ‏© نظارت و مراقبتهاى آشكار و شديد ‏© محيط فاقد انكيزهء محرک و آزادی ‏© ريسك نابذيرى (استقبال نكردن از آزمون و خطا) ‏محافظه کاری و نفوذ افراد ذی نفع در حفظ وضع موجود ‎Oe ‎

صفحه 22:
عوامل تأخبر در توسعه خلاقیت و نوآوری ۵ تکنولوژی مربوط به ایده ارائه شده به حد کافی توسعه داده نشده باشد. ‎٩‏ بازاری برای آن ايده موجود نباشد. ‎٩‏ پتانسیل و توان ایده توسط مدیریت تشحیص داده نشده باشد. ‏© ايده های قدیمی مسلط باشند و در مقابل ایده های جدید مقاومت وجود داشته باشد. ‏2 منابع لازم در دسترس نبوده یا تخصیص منابع لازم داده نشده باشد. ‎٩ ©‏ همکاری و مشارکت و ارتباطات ضعیف و کم باشد. ‎Orcs ‎

صفحه 23:
ده فرمان ضد خلاقیت سازمانی (رزابت کانتر) دید و بدگمانی نگاه کنید صرفا به ای ۱- به هرایده تزه ای که از طرف زیر دستان به شما ارائه می شود علت که هم جدید است و هم از طرف زیر دستان پیشتهاد شده است. ۲- بر این پافشاری کنید که کارکنانی که برای اقدام به کاری» به تصويب شما نیاز دارند بدا به چندین طبقه دیگر از مدیران مراجعه کرده و از آنها نیز تأبيديه بكيرند. 1- از واحد هاى سازمانى و اقراد يخواهيد در مورد بيشنهادهاى يكديكر يه بحث و مجادله برداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند. ( اين تدبير بار تصميم كيرى را از شانه شما بر مى دارد. فقط كافى است نظريه موفق را انتخاب کنید) ؟- اتتقادات خود را آزادانه ابرازكنيدء اما از تحسین خودداری کنید (اين کار همواره زیر دستان را مضطرب و كوش به زنك نكه مى دارد). بگذاریدبدنند که امکان اخراج آنها هميشه وجود درد. ۵- برای منصرف کردن افرد از گزارش کردن اشکالات در حوزه کاری خود با مشکلات به عنوان نشانه های Oe وفقيت آنها برخورد كنيد.

صفحه 24:
ده فرمان ضد خلاقبت سازمانی (ادامه) ع- بطور مكرر همه جيز را با دقت كنترل كرده و اطمينان حاصل كنيد كه فراد:به هر آنچه که مى تواند مهم بش اهمیت می دهند. ۷- در مورد تجدید سازمان یا تقیبر در سیاستها, محرمانه تصمیم بگیرید و به صورت ناگهانی آنها را به افراد اعلام كنيد. ( اين تدبير نيز آنها را در حالت آماده باش نكه مى ذارد) ۸- اطمینان حاصل کنید هر نوع تقاضا براى دريافت اطلاعات كاملاً دليل داشته باشد و اطلاعات مزيور به راحتی توزیع نشود. ( بديهى است مايل نخواهيد بود اطلاعات به دست افراد ناباب يرسد) 4- تحت عتوان واكذارى اختيار و مشناركت. مسئوليت تشخخيص كنار كذاردن ويا جابجا كردن افراد را يه سطلح مديريت بايين تر واكذار كنيد. ۱۰- مهم تر از همهء فراموش نكنيد كه شما مقامات بالاترء بايد از همه نكات مهم درباره اين كسب و كار جديد © (إبتكار) مطلع شويد. Orcs

صفحه 25:
خصوصیات افر اد خلاق © كتجكاو © در جستجوى حل مشكل © آماده برای مبارزه طلبى خوش بين داراى قدرت داراى توانابى به تعليق كذاشتن داورى ديدن مشكلات به عنوان فرصت © جالب ديدن مشكلات © يذيراى عاطفى مشكلات ‎٩‏ به مبارزه طلبیدن پیش فرض ها ‎Orcs ‎ ‎

صفحه 26:
بخش دوم - تکنیک های خلاقبت تفکر مسأله گشایی, فرآیندهاه روش های افزایش خلاقیت Orcs

صفحه 27:
کاربردهای دیکر؟

صفحه 28:
0 2 روش هاى تفكر 7 تفكر همكرا: از مسائل و راه هاى مختلف شروع مى شود و به يك نقطه مى رسد (الگو سازی, همانند سازی و ایجاد راه حل های استاندارد برای مسائل) تفکر همگرابرای هر مسئله یک راه حل واحد درست تولید میکند زاين رو نقش اين نوع تفکر در سنجش هوش بسیار مهم است. ‎٩‏ تفکر واگرا: از یک نقطه شروع و به مسائل و راه حل های مختلف ختم می شود. (تكثرء ‎ose! GE‏ بررسی یک مسأله از جنبه های مختلف)) * تفكر واكرا به مجموعه‌ای راه‌حل مختلف برای یک مسئله یا فرضیه منجر می‌شود و از این جهت این تفکر در فرآیند آفرینندگی یا خلاقیت نقش اساسی ایفا می‌کند . Orcs

صفحه 29:
بارتلت (۹۵۹) تفکر همگرا تفکر در حلقه بسته و تفکر واگرا تفکر تیهور آمیز است. از رهگذر تفکر تهور آمیز عناصر به ظاهر نامربوط در هم در می‌آمیزند تا هسته یک اثر هنری» نظریه علمی یا یک اختراع تشکیل گردد. Orcs

صفحه 30:
لاندشیر (۱۹۶۳) در بربر مسألهای که باید حل شود. فکر همگرا با دقت و ملاحظه بسیار خود را در چارچوب داده‌های مقدماتی محدود و مقید می‌سازد. این فکر همگرا با احتیاط و دقت و موشکافی نتیجه گیری می‌کند و بدون اینکه خود را به خطر اندازد در مسیر اولیه خود باقی می‌ماند و به راه حلی منجر می‌شود که غالبا اصیل نیست. در حالی که جوهر تفکر واگرا در تولید اشکال جدید واتصال عواملی که طبق عادت مستقل و جدا از هم فرض شده اند نهفته است. اگر متوجه باشیم این همان مسیر ذوق» @ تخیل و آفرینندگی استه Orcs

صفحه 31:
همیشه سیب ها از درخت می افتند اما... Orcs

صفحه 32:
تفکری از جنس دیگر؟ ‎٩‏ چگونه یک زرافه را در یخچال جا می دهید؟ ‏© جكونه يك فيل را درون یخچال جا می دهید؟ ‎٩‏ شیر (شاه جنگل) یک نشست عمومی برای حل مشکلات حبوانات تشکیل داده است و از همه حیوانات دعوت شده است. کدام حیوان غایب است؟ ‎٩‏ در چنگل در حال راه رفتن هستید و ناگهان به یک رودخانه می رسید که در مسیر قرار دارد و بايد از آن عبور كنيد اما این رودخانه محل زندگی دهها ‏© تمساح خطرناک است. چه کار می کنید؟ ‏ساك ©

صفحه 33:
بررسی نتایج آزمون اين آزمون توسط گروه مشاورین جهانی آندرسن (۸2067561 ‎gS! af (Consulting Worldwide‏ 4 6 تغيير نام داده است» برای سنجش نحوه تفکر افراد طراحی شده است. 7 به گزارش این گروه 45۰ مدیران ارشد. که آزمون را دست کم گرفته بودند. به همه سوالات پاسخ غلط دادند. از طرف دیگر, بسیاری از کودکان زیر ۶ سال به بعضى از سؤالات پاسخ درست دادند. Orc

صفحه 34:
مراحل مسأله کشایی ‎٩‏ مسأله یابی * حس کردن مسائل و کاستی ها © تعریف مسأله © ايده يابى * ايده سازی © ايده برورى ‏© راه حل يابى ‏* آزمايش ايده هاى موجود © © تصميم كيرى در باره راه حل نهايى و بياده سازى أن ‎Orcs ‎

صفحه 35:
جلسات خلاقیت 2 انتخاب تکنیک مناسب از میان تکنیک های رایج خلاقیت 9 کار گروهی رهبری جلسه برای رسیدن به نتایچ 0 شروع جلسه: قرار گرفتن در حالت (112000) خلاقیت طرح معما ساخت کلمات» جملات» شعر و داستان * تعبیر و تفسیر تصاویر و تابلوهای مبههم

صفحه 36:
قرار گرفتن در حالت خلاقیت (!) مسأله: نقاط زیر را با چهار پاره خط مستقیم به هم وصل كنيد بدون اينکه نهک قلم از ,هء , کاغذ سلند شمد. Orcs

صفحه 37:
قرار گرفتن در حالت خلاقیت (!) Orcs

صفحه 38:
سنجیدن شرایط مسأله ‎gy! SI‏ آقا چوب را رها کند چه اتفاقی می افند؟ ‎© ‎ ‎Orcs

صفحه 39:

صفحه 40:
(@raa Gtorenicry) 6953 ybsb ‎٩‏ این روش که توسط آلکس ازبرن برای استفاده در کارهای تبليغاتى ابداع شد مبتنی بر معاشرت آزاد و مراوده با دیگران و خودداری کامل از انتقاد است. © تاكيد اين روش بر اين است که اندیشه ها به صورت کنترل نشده و ساز مطرح شوند. © قواعد جلسه در اين روش عبارتست از: * هیچ فکری مورد انتقاد قرر نمی گیرد. ‏* هرجه فكرها بكرتر و بديع تر باشد يهتر است. ‎ ‏نيافته و به صورت ‎ABT‏ ‏© هر جه تعداد ايده ها بيشتر باشد بهتر است. ‏* افراد براى بهبود و توسعه ابعاد فكرهايى كه ارائه ميدهند تشويق ميشوند. * همه ايده ها يادداشت مى شوند. © © هيج ايده اى رد نمى شود بلكه تكوين مى يابد. ‎Orcs ‎

صفحه 41:
شش کلاه تفکر ‎٩‏ در این تکنیک» شش جنبه یا سیک فکری تعریف و برای هر یک کلاه رنگی خاصی به عنوان سمیل تعیین شنده استد. ‏هر كس مى تواند با به سر كذاشتن اين كلاه ها (به صورت سمبلیک) راجع به مأله به صورت مشخص و از دريجه تفكر مربوطه اظهار نظر كند ‏فرد در اثر تعويض كلاههاى فكرى, نقشش را در كروه تغيير مى دهد و نهايتا تنوع و كثرت اين تفييرها باعث رشد خلاقيت فرد مى شود. ‎ ‏هنكام بازى كردن نقش هاء فرد فكرش از من خود يا قالب هاى ذهنى جدا شده و به سمت هدايت مى شود. ‏أفراد به فكر خود مسلط مى شوند و تنها جيزهايى را كه مى خواهندء فرا مى خوانئد. © © يكى از محدوديت هاى اصلى در فكر كردنء مقابله و مقاومت من انسان است كه باعث اشتباهاتى در تفکر مى كردد. ‏ساك © ‎

صفحه 42:
سا تعریف شش کلاه تفکر © كلاه سفيد : مانند یک کامپیوتر فقط ارائه اطلاعات» بی طرفی؛ انظباطء مفل, رام و اطلاعات ملموس و واقعى * آمارهاى خريد فروشء ضايعات: نقل قول» كلاه قرمز : بيان احساسات و شور هيجان و نيز خشم؛ ديدكاه احساسى و عاطفى « من از اين آدم خوشم نمی آي و نمى خواهم با أو كار كنم فقط همين را مى توانم بكويم » شامل جنبه هاى منفى و علل نا ممكن بودن كارء صادقانه و منطقى اما لزوماً نبايد درست باشد. وجود مشکلات را متذکر می شود نه راه حل «ار ایرنی ها هم وارد صنمت هسته ای شوند چه می شود؟ » 2 کلاه ز © كلاه سياه : خوش بينى: جنيه هاى اميد وارائه و تفكر معبته جنيه هاى عكبت رويداد ها و بيش نيتى دستاوردها «رد شدن در آن امتحان بهترين اتفاقی بود که می توانست برای او بیفتد. او مسلماً در حرفه معلمی احساس رضایت نمی کرد» ‎٩‏ کلاه سب : خلاقیت و ارئه نظرات نوء انگیزش و حرکت « فکر کن, نابيتايان و معلولان جسمی چگونه از کامپیوتر شخصی استفاده کنند؟» ‎7 ‎ ‎ ‎٩‏ کلاه آپی : احاطه تنظیم» سازمان دهی روند تفکر و نیز سایر کلاه ها. ‎ ‎0۵۹

صفحه 43:
اهداف اصلی تکنیک شش کلاه تفکر (۴ساده کردن تفکر: پرداختن جداگانه به عواطف ‎«Gs‏ ‏اطلاعات» امید و خلاقیت ©تفكرى ساده ترء دقيق ترء شفاف تره سریع تر و اثربخش تر "فراهم کردن زمینه جهت تغییر آگاهانه الگوهای ذهنی به منظور استفاده از تمامی ظرفیت های ذهنی Orcs

صفحه 44:
اسکمیر ؟60000006) 2 روشی ساختيافته برای نگاه به مسأله از زوایای مختلف ‎Substitute ®‏ - جلیگزینی - ترکیب ‎Adapt ®‏ - متناسبکردن ‎(Magnify) ®‏ 10031897 - تغيير يا بزيكتطيى © 11565 0112617 50 2116 - به كاركيرئدر كايبرد ديكر ‎is - Eliminate ®‏ ‎Rearrangement (Reverse) ® ©‏ - باز آرليىيا معكوسكردن ‏ساك ©

صفحه 45:
سرا ظ) - جلیکزیز ‎٩‏ چه چیزی را می توان به جای چیز دیگر به کار برد؟ گنفت کاغذ. آب» هوا به جای بنزین #كلاهء سفره پلاستیکی به جای چتر #شکر مصنوعی به جای شکر طبیعی ‏#قطعه توليد داخل به جای قطعه خارجی ‎Orcs ‎

صفحه 46:
مم0 - تر ©جه جيزى را با جه جيزى مى توان. تركيب ‎DS‏ ‏#تركيب دو نوع عدسى و ساخت عينكهاى دو تكه #برس بزرك با يك لوله آب درون آن براى شستن ينجره قطار #دستمال كاغذى معطر( تركيب دستمال كاغذى و عطر) *موبایل و دوربین © #ارتباط سیستم پيشنهادها با سیستم پرسنلی | Orcs

صفحه 47:
004 - عتناسبک رهن ‎UIP‏ می توان چیزی را متناسب تر کرد؟ (برای راحتی» زیبایی» کاربرد بهتر و غیره) خوردن نوشابه با نی و خمیده کردن نی #گذاشتن زیپ روی لباس به جای دکمه #ايجاد خدمات الکترونیک به جای دستی © ؟ایجاد بسته بندی های بزرگ برای مواد غذایی (خانواده) | ‎Orcs ‎

صفحه 48:
(#به()) (#:() - تسغییر و بسزیگنملیی 9 آيا مى توان تغیبری در چیزی ایجاد کرد؟ آیا می توان چیزی را بزرگتر کرد؟ #ساختن کفش های بسیار بزرگ برای تبلیغ ایجاد فروشگاه های زنجیره ای به جای یک فروشگاه #تغيير در جنس قطعات برای دوام بیشتر Orcs

صفحه 49:
جح اه با ۳) سلستفاشد هاوهیگر 0 چه استفاده دیگری از چیزی می توانیم بکنیم؟ ؟استفاده از موتور ماشین خراب چمن زنی به عنوان موتور محر که دوچرخه توسط هوندا استفاده مجدد از ضایعات تولید #استفاده از گلدان به جای زیرپایی Orc

صفحه 50:
0 - حذفکردن 7"چه چیزی را می توان از چیزی حذف کرد؟ #کوتاه کردن فرآیندهای اداری #كم كردن وزن موتور #حذف سيم از هنذزفرى موبايل #حذف مقررات دست و ياكير سازمانى Orcs

صفحه 51:
‎٩‏ اگر چیزی را معکوس کنیم يا ترتیب آن را تغییر دهیم چه می شود؟ © جنس فروخته شده پس گرفته می شود. ® مراجعه پزشک به بیمار * معكوس كردن محل سوراخ سوزن خیاطی و اختراع چرخ خیاطی توسط آقای ‎Howe‏ ‏# طراحی اتومبیل با موتور در پشت * تغییر ساعات استراحت در شرکت * تغییر ترتیب مونتاژ قطعات 7[ .یر آزاش محط کی ازاش كاين ‎Orcs ‎

صفحه 52:
تمرین اسکمپر 660000666 ‎٩‏ برای ۵ دقیقه محیط و روش های کار خود را مجسم کنید. حال یک پیشنهاد بهبود با استفاده از یکی از روش های اسکمپر ارائه بدهید: ‎(4S - Substitute ®‏ ‎Combine ®‏ - تركيب ۴ 0 - متاسبکردن © (رگنوه) 360۵7 - متیر یاب زرکنلیی ‎Put to other uses ®‏ - به کارگیریدر کایبرد دیگر ‎Gis - Eliminate ®‏ ‎Rearrangement (Reverse) ® ©‏ - بار آرلیی‌با معکوس‌کردن ساك ©

صفحه 53:
تکنیک 60.01 © از این روش برای ایجاد سژالات بی شمار بهبود استفاده می شود. 7 دراين تكنيكه در مورد هر چیزی شش سوال زیر مطرح می شود: 1۴ - چه چیزیع ‎?Why®‏ - 2‘ ۴ - کب ۴ - چه نملنیع ۴ - چه کسع ۴ - چگوند؟ Orcs

صفحه 54:
تکنیک 6.6.0 9 این تکنیک برای بررسی مسائل, مشكلات و ايده ها در محيط های پوبا که افراد زیادی درگیر هستند استفاده می شود. در اين تکنیک به مسأله از سه زاویه نگاه می شود: © 0 مثبت‌ها (ن قاط مثبسف کر یالیدم) © 05511111165: احتما_لالإفرصتها تعمیم‌مساف) ‎lk als Concerns® ©‏ ساك ©

صفحه 55:
اهداف تکنیک ۵.,) 2 تغییر و اصلاح واکنش افراد نسبت به ایده های جدید دیگران 0 ایجاد تقویت و رشد و توسعه استعداد و فرهنگ خلاقیت در فرد خانواده» سازمان و جامعه © تأثير مثبت و ارتقاء قدرت ارزيابى در افراد يا سازمانهايى كه مستمراً با ايده ها و پیشنهادات دیگران سروکار دارند و یا برخورد آنان در سرنوشت ايده و انگیزه پیشنهاد دهنده تأثیر می گذارد (مانند مدارس, دانشگاه هاء تیم های © تحقیق و توسعه» مدیریت بازاریابی و غیره) ساك ©

صفحه 56:
وارونه سازى مسأله © با ورود اطلاعات به ذهن از آنجا كه ذهن سيستم الكوساز خود سازمان دهنده است» سعى مى كند ين و أشنائرين قالب ذهنى قرار دهد. © دراين تكنيك اطلاعات واروته وارد ذهن مى شوند: در نتيجه احتمال اينكه وارد قالب جديدى شوند افزايش مى یابد و خروجی قالبب با گذشته تفاوت خواهد داشت. اين ذرك جديد ماده ‎hy Adsl‏ مراحل بعدى فرآيند تفكر است و موجب خلاقيت مى شود. © استفاده از اين تكنيى كمك شايلنى به شناسايى قاليهاى ذهنى ينهان خود و دیگران می کند. © با استفاده از اين تكنيك» ترس از ششكست فرد كاهش و توان فرد برلى قرار از تكرش به شيوة متداول افزايش مى يابد. Orcs

صفحه 57:
تمرین وارونه سازی چگونه می توانیم شهروند بدی برای شهر خود باشیم؟ 0 چگونه می توانیم کاری کنیم که شرکت در عرض ۲ ماه ورشکسته شود؟ Orcs

صفحه 58:
میس را توصیه هایی برای افزایش خلاقیت © به أهتكهلى اهام بخش كوش كنيدامتلا: أهدك باران؟ ‎aby, lee ©‏ مثل موزه ها و ثار باستائى بيشتر ديدن كنيد © .به جاهابى كه تابه خال ترقته ايد بيشتر سفر كنيد. نان را از اثشياى بيجيده و عجيب و غريب انتخاب كنيد ‎shal ©‏ محل کارتان وروی ‏© سعى كنيد مخالف عااتهاى خود رقتار كنيف ‎ ‏دكوراسيون منزل و محل كار خود را مرتب تغيير دهيد © هميشه از نمايشكاه اختراعات و اكتشافات ديدن كنيد ‏© إز اقلا غريه بى خبر و حتى بجه ها در حل مساله تان كمك يكيريد © براى خلق ايده ها حداقل ته مثلا ‎8١‏ ايده حداقل ‏© معما زياد حل كنيد ‎ ‏مراقب وسوسه ارزيابى اقنصادى قبل از موعد باشيد. ‏به مشکلات به عنوان فرصت نگاه ‎gS‏ ‏ا ای دوراه حل درد آن را از ره سوم حل کنیدا

صفحه 59:
پرسش و پاسخ Orcs

کارگاه آشنایی با مبانی خالقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادها فرزاد خندان ‏fkhandan@simiagaran.net داستانی از یک فیزیکدان داستانی واقعی به نقل از سر ارنست راترفورد فیزیکدان ،رییس وقت آکادمی سلطنتی انگلیس و برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1908 چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ یک نخ به انتهای فشارسنج می بندیم ،از باالی ساختمان ،فشارسنج را آرام آرام پایین می دهیم تا به خیابان برسد ،طول نخ مساوی ارتفاع ساختمان است! راه حل با استفاده از دانش فیزیک :فشارسنج را از باالی ساختمان به پایین می اندازیم و زمان افتادن آن را اندازه می گیریم ،با استفاده از فرمول h=½at²و قرار دادن gبه جای ،aارتفاع ساختمان بدست می آید! چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ (راه حل های دیگر) ‏ فشارسنج را در یک روز آفتابی بیرون می بریم ،با اندازه گیری طول فشارسنج ،طول سایه فشارسنج و طول سایه ساختمان ،ارتفاع ساختمان با استفاده از یک تناسب ساده بدست می آید! ‏ یک روش ساده و مستقیم :فشارسنج را در دست بگیرید ،از خیابان شروع کنید و از پله ها باال بروید .هنگام باالرفتن ،در هر طبقه فشارسنج را کنار دیوار گذاشته و روی دیوار تا سقف نشانه هایی به ارتفاع طول فشارسنج بگذارید .وقتی به پشت بام رسیدید ،ارتفاع ساختمان برابر است با تعداد نشانه های گذاشته شده ضربدر طول فشارسنج! ‏ یک روش پیچیده تر :فشارسنج را به یک نخ ببندید و آنرا مانند پاندول نوسان بدهید ،با استفاده از دوره نوسانات پاندول ،شتاب جاذبه را در خیابان و در باالی ساختمان اندازه بگیرید .با استفاده از اختالف این دو شتاب قاعدتاً باید بتوان ارتفاع ساختمان را محاسبه کرد. ‏ روش جایگزین :فشارسنج را به یک نخ بلند ببندید .به باالی ساختمان بروید و فشارسنج را آنقدر پایین بفرستید تا درست باالی خیابان آویزان بماند .آن را مانند پاندول به نوسان درآورید و با اندازه گیری دوره نوسان آن می توانید ارتفاع ساختمان را محاسبه کنید. ‏ روشی از جنس دیگر :به طبقه همکف بروید و نگهبان ساختمان را پیدا کنید .فشارسنج را به او نشان بدهید و بگویید« :هی آقا! این یک فشارسنج نو و سالم است و چیز ارزان قیمتی هم نیست! اگر ارتفاع ساختمان را به من بگویی ،آن را به تو می دهم!» و او ارتفاع ساختمان را به شما خواهد گفت! او که بود؟ نیلز بور ،فیزیکدان و همکار ارنست راترفورد مبدع مدل اتمی بور از پایه گذاران نظریه کوانتوم رییس انستیتو فیزیک تئوری کپنهاگ برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1922 8ت بخش اول -خالقی تعاریف ،موانع ،منابع و راهکارها تعریف خالقیت (؟) بارون :خالقيت را مي‌توان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد چيزي نو و بديع تعريف كرد . پارنز :خالقيت عبارت است از كنش دانش ،تخيل و ارزيابي تورنس :تفك ِر خالق مختصرا ً عبارتست از فرآيند حس كردن مسائل يا كاستي‌هاي موجود در اطالعات ،فرضيه سازي درباره حل مسائل و رفع كاستي‌ها ،ارزيابي و آزمودن فرضيه‌ها ،بازنگري و بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران تعریف خالقیت (ادامه) تاد پری :خالقيت ،شکستن کلیشه ها ،توانائي تغيير در چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به ايده‌ها است. ویسبرگ :خالقیت توانایی حل مسایلی است که فرد قبال حل آنها را نیاموخته است. اشتاین :خالقیت فرآیندی است که نتیجه آن کار تازه ای باشد که توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود. تعریف خالقیت (ادامه) واین من :توانائی خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از تله تکرار و دوباره طبقه بندی کردن راه حلها هربرت فوکس :خالقیت عبارت است از هر نوع روند تفکری که مسئله ای را بطور مفید و بدیع حل کند. اریک فروم :خ القیت توانایی دیدن و آگاه شدن و پاسخ دادن است. تعریف خالقیت از دیدگاه سازمان های امروزی تغییرات محیط و بروز چالش های سازمانی ‏ تغییرات محیط می تواند باعث تغییر در کیفیت محصوالت و خدمات ،فن آوری ،ساختار ،فرایندها ،سهم بازار ،روابط کارگری یا هرقسمت دیگر از سازمان شود. به مرور زمان ،سازمانهای غیر خالق از دور خارج میشوند یا مجبور می شوند سیستم خود را اصالح کنند. سازمان در مسیر تطبیق خود با تغییرات محیط ،ناگزیراز تقویت فرایندهای نوآوری و خالقیت است. ضرورت خالقیت در سازمان دنیای امروز به قدری پیچیده ،پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد ،پیشرفت و حتّی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم. خالقیت و ارائه پیشنهاد در سازمان خالقیت با تفکر و یافتن نظرها ،راهها و روشهای جدید و نوآوری در کاربرد آنها سرو کار دارد. در برنامه ریزی گاهی از صدها فکر جدید در تنظیم برنامه های مدیریتی استفاده می شود. ترویج خالقیت یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکالت و مواجه شدن با شرایط جدید در سازمان است. کاربردهای تفکر خالق در سازمان ‏ بهبود سازمانی بهبود مستمر تحول ‏ حل مساله ‏ ایجاد ارزش ‏ استفاده از فرصت های موجود ‏ آفرینش فرصت های جدید ‏ آینده نگری و حرکت به سوی آینده ‏ ایجاد انگیزش در میان کارکنان و مدیران سؤال های متداول آيا خالقيت ارثي است يا اكتسابي؟ آيا خالقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟ خالقيت با پيشرفت تحصيلي و شخصيت فرد چه ارتباطي دارد؟ خصوصيات افراد خالق و خصوصيات كار خالق كدام است؟ ميان نبوغ و خالقيت چه رابطه اي وجود دارد؟ آيا مي توان از طريق آموزش ،خالقيت را پرورش داد؟ روش هاي افزايش خالقيت فردي و سازماني كدامند؟ منظور از فضاي خالقيت چيست؟ موانع خالقیت فردی ‏ آموزش سنتی در جهت خالف خالقیت ‏ استفاده از الگوهای غالبی ‏ فشارهای اجتماعی ‏ چاره جوئی کوتاه مدت ‏ ترس از ارزيابي بوسيله ديگران ‏ داشتن روحيه محافظه كارانه و تمایل به همرنگی با جامعه ‏ عادت كردن ،مأنوس شدن و اطمینان به روشها و رويه هاي موجود ‏ شيفتگي تخصصي ‏ نا امیدی و دلسرد شدن ‏ ترس از احمق جلوه كردن یا كمرويي و خجالت ‏ فقدان تمرکز ذهنی تفکر ضد خالقیت ‏ وای نه! یک مشکل دیگر! ‏ این مشکل حل نمی شود ‏ من خالق نیستم ‏ این بچه گانه است ‏ مردم چه فکر می کنند ‏ ممکن است موفق نشوم ‏ من هیچ کاری نمی توانم در رابطه با آن انجام دهم ‏ این مشکل و مساله به من مربوط نیست. ‏ اینها فرضیه است ،اهل عمل باش! ‏ بازی عملی لغو و بیهوده است. هوش به عنوان مانع خالقیت (تله هوشمندی) بزرگترين گناه با هوشها :به حساب نياوردن ديگران مدل منطقي و فوري در هر مورد سرعت انتقال باال (زود به نتيجه ميرسند و جزييات را از دست مي دهند( نياز به هميشه حق داشتن و مقبول بودن ترجيح كاربرد نقادانه هوش به كاربرد سازنده آن ترجيح زيركي به حكمت چاره چیست؟ موانع سازمانی خالقیت ‏ محدود بودن طرق ارتباط با مدیر ‏ حاکمیت جو عدم تحمل اختالف سلیقه ‏ تاکید بر افق زمانی کوتاه مدت ‏ پاداشها و روش های انگیزشی نامناسب ‏ تاکید بیش از حد بر ملزمات بوروکراتیک ‏ بازداشتن كاركنان از ريسك كردن ‏ فشار كاري زیاد بر كاركنان ‏ نظارت و مراقبتهاي آشكار و شدید ‏ محيط فاقد انگيزه ،محرك و آزادي ‏ ریسک ناپذیری (استقبال نكردن از آزمون و خطا) ‏ محافظه کاری و نفوذ افراد ذی نفع در حفظ وضع موجود عوامل تأخیر در توسعه خالقیت و نوآوری تكنولوژي مربوط به ايده ارائه شده به حد كافي توسعه داده نشده باشد. بازاري براي آن ايده موجود نباشد. پتانسيل و توان ايده توسط مديريت تشحيص داده نشده باشد. ايده هاي قديمي مسلط باشند و در مقابل ايده هاي جديد مقاومت وجود داشته باشد. منابع الزم در دسترس نبوده يا تخصيص منابع الزم داده نشده باشد. همكاري و مشاركت و ارتباطات ضعيف و كم باشد. ده فرمان ضد خالقیت سازمانی (رزابت کانتر) -1به هرايده تازه اي كه از طرف زير دستان به شما ارائه مي شود با ترديد و بدگماني نگاه كنيد صرف ًا به اين علت كه هم جديد است و هم از طرف زير دستان پيشنهاد شده است. -2بر اين پافشاري كنيد كه كاركناني كه براي اقدام به كاري ،به تصويب شما نياز دارند ،ابتدا به چندين طبقه ديگر از مديران مراجعه كرده و از آنها نيز تأييدیه بگيرند. -3از واحد هاي سازماني و افراد بخواهيد در مورد پيشنهادهاي يكديگر به بحث و مجادله پرداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند ( .اين تدبير بار تصميم گيري را از شانه شما بر مي دارد .فقط كافي است نظريه موفق را انتخاب كنيد). -4انتقادات خود را آزادانه ابرازكنيد ،اما از تحسين خودداري كنيد ( اين كار همواره زير دستان را مضطرب و گوش به زنگ نگه مي دارد) .بگذاريد بدانند كه امكان اخراج آنها هميشه وجود دارد. -5براي منصرف كردن افراد از گزارش كردن اشكاالت در حوزه كاري خود ،با مشكالت به عنوان نشانه هاي عدم موفقيت آنها برخورد كنيد. ده فرمان ضد خالقیت سازمانی (ادامه) -6بطور مكرر همه چيز را با دقت كنترل كرده و اطمينان حاصل كنيد كه افراد ،به هر آنچه که مي تواند مهم باشد ،اهميت مي دهند. -7در مورد تجديد سازمان يا تغيير در سياستها ،محرمانه تصميم بگيريد و به صورت ناگهاني آنها را به افراد اعالم كنيد ( .اين تدبير نيز آنها را در حالت آماده باش نگه مي دارد). -8اطمينان حاصل كنيد هر نوع تقاضا براي دريافت اطالعات كام ً ال دليل داشته باشد و اطالعات مزبور به راحتي توزيع نشود ( .بديهي است مايل نخواهيد بود اطالعات به دست افراد ناباب برسد) -9تحت عنوان واگذاري اختيار و مشاركت ،مسئوليت تشخيص كنار گذاردن و يا جابجا كردن افراد را به سطح مديريت پايين تر واگذار كنيد. -10مهم تر از همه ،فراموش نكنيد كه شما مقامات باالتر ،بايد از همه نكات مهم درباره اين كسب و كار جدید (ابتکار) مطلع شويد. خصوصیات افراد خالق ‏ کنجکاو ‏ در جستجوی حل مشکل ‏ آماده برای مبارزه طلبی ‏ خوش بین ‏ دارای قدرت تخیل ‏ دارای توانایی به تعلیق گذاشتن داوری ‏ دیدن مشکالت به عنوان فرصت ‏ جالب دیدن مشکالت ‏ پذیرای عاطفی مشکالت ‏ به مبارزه طلبیدن پیش فرض ها ‏ دارای پشتکار و سخت کوش 8ت بخش دوم – تکنیک های خالقی تفکر ،مسأله گشایی ،فرآیندها ،روش های افزایش خالقیت کاربردهای دیگر؟ روش های تفکر تفکر همگرا :از مسائل و راه های مختلف شروع می شود و به یک نقطه می رسد (الگو سازی ،همانند سازی و ایجاد راه حل های استاندارد برای مسائل) تفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد مي‌كند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است. تفکر واگرا :از یک نقطه شروع و به مسائل و راه حل های مختلف ختم می شود. (تکثر ،خلق ایده ،بررسی یک مسأله از جنبه های مختلف) تفكر واگرا به مجموعه‌اي راه‌حل مختلف براي يك مسئله يا فرضيه منجر مي‌شود و از اين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندگي يا خالقيت نقش اساسي ايفا مي‌كند . بارتلت ()1959 تفکر همگرا تفكر در حلقه بسته و تفکر واگرا تفكر تهور آميز است .از رهگذر تفكر تهور آميز عناصر به ظاهر نامربوط در هم در مي‌آميزند تا هسته يك اثر هنري ،نظريه علمي يا يك اختراع تشكيل گردد. الندشير ()1963 در برابر مسأله‌اي كه بايد حل شود ،فكر همگرا با دقت و مالحظه بسيار خود را در چارچوب داده‌هاي مقدماتي محدود و مقيد مي‌سازد .اين فكر همگرا با احتياط و دقت و مو‌شكافي نتيجه گيري مي‌كند و بدون اينكه خود را به خطر اندازد در مسير اوليه خود باقي مي‌ماند و به راه حلي منجر مي‌شود كه غالباً اصيل نيست .در حالي كه جوهر تفكر واگرا در توليد اشكال جديد واتصال عواملي كه طبق عادت مستقل و جدا از هم فرض شده اند نهفته است .اگر متوجه باشيم اين همان مسير ذوق، تخيل و آفرينندگي است. همیشه سیب ها از درخت می افتند ،اما... تفکری از جنس دیگر؟ چگونه یک زرافه را در یخچال جا می دهید؟ چگونه یک فیل را درون یخچال جا می دهید؟ شیر (شاه جنگل) یک نشست عمومی برای حل مشکالت حیوانات تشکیل داده است و از همه حیوانات دعوت شده است .کدام حیوان غایب است؟ در جنگل در حال راه رفتن هستید و ناگهان به یک رودخانه می رسید که در مسیر قرار دارد و باید از آن عبور کنید اما این رودخانه محل زندگی دهها تمساح خطرناک است .چه کار می کنید؟ بررسی نتایج آزمون این آزمون توسط گروه مشاورین جهانی آندرسن (Andersen ،)Consulting Worldwideکه اکنون به Accentureتغییر نام داده است ،برای سنجش نحوه تفکر افراد طراحی شده است. به گزارش این گروه %90مدیران ارشد ،که آزمون را دست کم گرفته بودند، به همه سؤاالت پاسخ غلط دادند .از طرف دیگر ،بسیاری از کودکان زیر 6 سال به بعضی از سؤاالت پاسخ درست دادند. مراحل مسأله گشایی مسأله یابی حس کردن مسائل و کاستی ها تعریف مسأله ایده یابی ایده سازی ایده پروری راه حل یابی آزمایش ایده های موجود تصمیم گیری در باره راه حل نهایی و پیاده سازی آن جلسات خالقیت انتخاب تکنیک مناسب از میان تکنیک های رایج خالقیت کار گروهی رهبری جلسه برای رسیدن به نتایج شروع جلسه :قرار گرفتن در حالت ( )moodخالقیت طرح معما ساخت کلمات ،جمالت ،شعر و داستان تعبیر و تفسیر تصاویر و تابلوهای مبهم ...  قرار گرفتن در حالت خالقیت (!) مسأله :نقاط زیر را با چهار پاره خط مستقیم به هم وصل کنید بدون اینکه نوک قلم از روی کاغذ بلند شود. قرار گرفتن در حالت خالقیت (!) 1 4 2 3 سنجیدن شرایط مسأله اگر این آقا چوب را رها کند چه اتفاقی می افتد؟ سنجیدن شرایط مسأله طوفان فکری ()Brain Storming ‏ این روش که توسط آلکس ازبرن برای استفاده در کارهای تبلیغاتی ابداع شد مبتنی بر معاشرت آزاد و مراوده با دیگران و خودداری کامل از انتقاد است. ‏ تاکی د این روش بر این است که اندیشه ها به صورت کنترل نشده و سازمان نیافته و به صورت تخیلی مطرح شوند. ‏ قواعد جلسه در این روش عبارتست از: هیچ فکری مورد انتقاد قرار نمی گیرد. هرچه فکرها بکرتر و بدیع تر باشد بهتر است. هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است. افراد برای بهبود و توسعه ابعاد فکرهایی که ارائه میدهند تشویق میشوند. همه ایده ها یادداشت می شوند. هیچ ایده ای رد نمی شود بلکه تکوین می یابد. شش کاله تفکر ‏ در این تکنیک ،شش جنبه يا سبك فكري تعريف و براي هر يك كاله رنگي خاصي به عنوان سمبل تعيين شده است. ‏ هر کس می تواند با به سر گذاشتن این کاله ها (به صورت سمبلیک) راجع به مسأله به صورت مشخص و از دریچه تفکر مربوطه اظهار نظر کند. ‏ فرد در اثر تعويض كالههاي فكري ،نقشش را در گروه تغيير مي دهد و نهايت ًا تنوع و كثرت اين تغييرها باعث رشد خالقيت فرد مي شود. ‏ هنگام بازي كردن نقش ها ،فرد فكرش از من خود يا قالب هاي ذهني جدا شده و به سمت نقش هدايت مي شود. ‏ افراد به فكر خود مسلط مي شوند و تنها چيزهايي را كه مي خواهند ،فرا مي خوانند. ‏ يكي از محدوديت هاي اصلي در فكر كردن ،مقابله و مقاومت من انسان است كه باعث اشتباهاتي در تفكر مي گردد. تعریف شش کاله تفکر ‏ كاله سفيد :مانند يك كامپيوتر فقط ارائه اطالعات ،بي طرفي ،انظباط ،منفعل ،ارقام و اطالعات ملموس و واقعي « آمارهاي خريد ،فروش ،ضايعات ،نقل قول» ‏ كاله قرمز :بيان احساسات و شور هيجان و نيز خشم ،ديدگاه احساسي و عاطفي « من از اين آدم خوشم نمي آيد و نمي خواهم با او كار كنم ،فقط همين را مي توانم بگويم » ‏ كاله سياه :شامل جنبه هاي منفي و علل نا ممكن بودن كار ،صادقانه و منطقي اما لزوم ًا نبايد درست باشد .وجود مشكالت را متذكر مي شود نه راه حل « اگر ایرانی ها هم وارد صنعت هسته ای شوند چه می شود؟ » ‏ كاله زرد :خوش بيني ،جنيه هاي اميد وارانه و تفكر مثبت ،جنبه هاي مثبت رويداد ها و پيش بيني دستاوردها «رد شدن در آن امتحان بهترين اتفاقي بود كه مي توانست براي او بيفتد ،او مسلم ًا در حرفه معلمي احساس رضايت نمي كرد» ‏ كاله سبز :خالقيت و ارائه نظرات نو ،انگيزش و حركت « فكر كن ،نابينايان و معلوالن جسمي چگونه از كامپيوتر شخصي استفاده كنند؟» ‏ كاله آبي :احاطه ،تنظيم ،سازمان دهي روند تفكر و نيز ساير كاله ها. اهداف اصلی تکنیک شش کاله تفکر ساده كردن تفكر :پرداختن جداگانه به عواطف ،منطق، اطالعات ،اميد و خالقيت تفكري ساده تر ،دقيق تر ،شفاف تر ،سريع تر و اثربخش تر فراهم كردن زمينه جهت تغيير آگاهانه الگوهاي ذهني به منظور استفاده از تمامي ظرفيت هاي ذهني 8ر SCAMPER اسکمپ روشی ساختیافته برای نگاه به مسأله از زوایای مختلف - Substitute ج ایگزینی - Combine ت رک یب – Adapt م تناس بک رد ن – Modify (Magnify) ت غییر ی ا ب زر گ نمایی – Put to other uses ب ه ک ار گ یریدر ک ار برد د یگر - Eliminate ح ذف – Rearrangement (Reverse) ب از آرا ییی ا م عکوسک رد ن 8نی 8گزی 8ای - Substituteج چ ه چیزی را می توان به جای چیز دیگر به کار برد؟ ‏نفت ،کاغذ ،آب ،هوا به جای بنزین ‏کاله ،سفره پالستیکی به جای چتر ‏شكر مصنوعي به جاي شكر طبيعي ‏قطعه توليد داخل به جاي قطعه خارجي 8یب - Combineت8رک چه چیزی را با چه چیزی می توان ترکیب کرد؟ ‏ترکیب دو نوع عدسی و ساخت عینکهای دو تکه ‏برس بزرگ با یک لوله آب درون آن برای شستن پنجره قطار ‏دستمال كاغذي معطر( تركيب دستمال كاغذي و عطر) ‏موبایل و دوربین ‏ارتباط سيستم پيشنهادها با سيستم پرسنلی 8ن 8بک8رد – Adaptم8تناس آیا می توان چ یزی را متناسب تر کرد؟ (برای راحتی ،زیبایی، کاربرد بهتر و غیره) ‏خوردن نوشابه با نی و خمیده کردن نی ‏گذاشتن زیپ روی لباس به جای دکمه ‏ایجاد خدمات الکترونیک به جای دستی ‏ایجاد بسته بندی های بزرگ برای مواد غذایی (خانواده) 8ی 8نمای 8گ ) – Modify (Magnifyت8غییر و ب8زر آیا می توان تغییری در چیزی ایجاد کرد؟ آیا می توان چیزی را بزرگتر کرد؟ ‏ساختن کفش های بسیار بزرگ برای تبلیغ ‏ایجاد فروشگاه های زنجیره ای به جای یک فروشگاه ‏تغییر در جنس قطعات برای دوام بیشتر 8گر 8ی 8هاید 8ه 8تفاد 8س – Put to other usesا چه استفاده دیگری از چیزی می توانیم بکنیم؟ ‏استفاده از موتور ماشین خراب چمن زنی به عنوان موتور محرکه دوچرخه توسط هوندا ‏استفاده مجدد از ضایعات تولید ‏استفاده از گلدان به جای زیرپایی 8ن 8ذفک8رد – Eliminateح چه چیزی را می توان از چیزی حذف کرد؟ ‏کوتاه کردن فرآیندهای اداری ‏کم کردن وزن موتور ‏حذف سیم از هنذزفری موبایل ‏حذف مقررات دست و پاگیر سازمانی 8یو 8ی ) – Rearrangement (Reversingب8ازآرا 8ی م8عکوسس8از اگر چیزی را معکوس کنیم یا ترتیب آن را تغییر دهیم چه می شود؟ جنس فروخته شده پس گرفته می شود. مراجعه پزشک به بیمار معکوس کردن محل سوراخ سوزن خیاطی و اختراع چرخ خیاطی توسط آقای ‏Howe طراحی اتومبیل با موتور در پشت تغییر ساعات استراحت در شرکت تغییر ترتیب مونتاژ قطعات تغییر آرایش محیط کار برای افزایش کارایی 8ر SCAMPER تمرین اسکمپ برای 5دقیقه محیط و روش های کار خود را مجسم کنید .حال یک پیشنهاد بهبود با استفاده از یکی از روش های اسکمپر ارائه بدهید: - Substitute ج ایگزینی - Combine ت رک یب – Adapt م تناس بک رد ن – Modify (Magnify) ت غییر ی ا ب زر گ نمایی – Put to other uses ب ه ک ار گ یریدر ک ار برد د یگر - Eliminate ح ذف – Rearrangement (Reverse) ب از آرا ییی ا م عکوسک رد ن تکنیک 5W.1H از این روش برای ایجاد سؤاالت بی شمار بهبود استفاده می شود. در این تکنیک ،در مورد هر چیزی شش سؤال زیر مطرح می شود: یزی – ?What چ ه چ ؟ – ?Why چ را؟ – ?Where ک جا؟ ی – ?When چ ه ز مان ؟ ی – ?Who چ ه ک س ؟ – ?How چ گون ه؟ تکنیک P.P.C این تکنیک برای بررسی مسائل ،مشکالت و ایده ها در محیط های پویا ک ه افراد زیادی درگیر هستند استفاده می شود. در این تکنیک ،به مسأله از سه زاویه نگاه می شود: ثبت کر ی ا ا یده ) :Positivesم ثبتها (ن قاط م ف :Possibilitiesا ح تما الت(ف رص تها ،ت عمیم م سأ له) :Concernsن گرا ن یها اهداف تکنیک P.P.C تغيير و اصالح واكنش افراد نسبت به ايده هاي جديد ديگران ايجاد ،تقويت و رشد و توسعه استعداد و فرهنگ خالقيت در فرد ،خانواده، سازمان و جامعه تأثیر مثبت و ارتقاء قدرت ارزیابی در افراد يا سازمانهايي كه مستمراً با ايده ها و پيشنهادات ديگران سروكار دارند و يا برخورد آنان در سرنوشت ايده و انگيزه پيشنهاد دهنده تأثير مي گذارد (مانند مدارس ،دانشگاه ها ،تیم های تحقیق و توسعه ،مدیریت بازاریابی و غیره) وارونه سازی مسأله ‏ با ورود اطالعات به ذهن از آنجا كه ذهن سيستم الگوساز خود سازمان دهنده است ،سعي مي كند در كمترين زمان اطالعات ورودي را در نزديكترين ،شبيه ترين و آشناترين قالب ذهني قرار دهد. ‏ در اين تكنيك اطالعات وارونه وارد ذهن مي شوند ،در نتیجه احتمال اينكه وارد قالب جديدي شوند افزايش مي يابد و خروجي قالب ،با گذشته تفاوت خواهد داشت .اين درك جديد ماده اوليه براي مراحل بعدي فرآيند تفكر است و موجب خالقيت مي شود. ‏ استفاده از اين تكنيك كمك شاياني به شناسايي قالبهاي ذهني پنهان خود و ديگران مي كند. ‏ با استفاده از این تکنیک ،ترس از شكست فرد كاهش و توان فرد براي فرار از نگرش به شيوة متداول افزايش مي يابد. تمرین وارونه سازی چگونه می توانیم شهروند بدی برای شهر خود باشیم؟ چگونه می توانیم کاری کنیم که شرکت در عرض 3ماه ورشکسته شود؟ توصیه هایی برای افزایش خالقیت ‏ به آهنگهای الهام بخش گوش کنید؛مثال :آهنگ باران! ‏ از مکانهای رویایی مثل موزه ها و آثار باستانی بیشتر دیدن کنید. ‏ به جاهایی که تا به حال نرفته اید بیشتر سفر کنید. ‏ اشیای محل کارتان و روی میزتان را از اشیای پیچیده و عجیب و غریب انتخاب کنید. ‏ سعی کنید مخالف عادتهای خود رفتار کنید. ‏ دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغییر دهید. ‏ همیشه از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات دیدن کنید. ‏ از افراد غریبه ،بی خبر و حتی بچه ها در حل مساله تان کمک بگیرید. ‏ برای خلق ایده ها حداقل تعیین کنید؛ مثال 50ایده حداقل ‏ معما زیاد حل کنید. ‏ مراقب وسوسه ارزیابی اقتصادی قبل از موعد باشید. ‏ به مشکالت به عنوان فرصت نگاه کنید. ‏ اگر مساله ای دو راه حل دارد آن را از راه سوم حل کنید! پرسش و پاسخ

51,000 تومان