کسب و کاراقتصاد و مالیمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

کارگاه آموزشی برنامه ریزی

صفحه 1:
ته هکننره؛ اهمررضا هرایتی > کارشناس ارشر مریریت

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
۳ eee ‏ينمي قلیل المال , ۰ 5 سوءٌ‎ iw ‏«حسن‎ ‎« ‏التدبير د يغني کثیزه.‎ « برنامهريزى درست (اقتصادى) مال اندى را افزايش مىدهد و برنامه‌ریزی نادرست مال فراوان را نابود م ىكند.»

صفحه 5:
در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت‌ها و ضعف‌ها و طرحها و برنامه‌ها و در حقیقت ترسیم استراتزي , دفاع همه حاذ نیوده است ولی درشرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغض‌ها به این مسائل پرداخت و از همه اندوخته‌ها و تجربه‌ها و استعدادها و طرح‌ها استفاده نمود.

صفحه 6:
اجتهاد و تشخیص و فهم شخصی باید در چارچوب پرنلمه و خه بیرون از برنامه باشد . لین کار بلید يك ‏ ارزش تلقي شود و تخلف از برنامه ‎wo‏ ارزش محسوب مى شود.

صفحه 7:

صفحه 8:
يا برنامه ها و وظایف محوله بر شما مدیریت مي‌کنند؟ بر وظایف و امور خود مدیریت مي‌کنید؟ 2 UT

صفحه 9:
هه ‎eens‏ ‏"9 ‎ee‏ ۰ نا بحال چند بار براي انجام وظایف با ناكامي مواجه شده‌اید؟

صفحه 10:
" ۰ | آیا هیچگاه شما هم چنین مطالبي را بر زبان رانده‌اید؟ ‎ee‏ آنقدر سرم شلوخ است که نمی‌توانم برنامه‌ریزی * برنامهريزى وظيفه مسئولين و رده‌های مافوق است. ما فقط مجری برنامه هستیم. * براى جه بايد برنامه ريزى ‎mee‏ حالیکه با اجرای بموقع وظایف می‌توانیم نتیجه مورد نظر را کسب کنیم. * برنامه‌ریزی نیاز نیست .هیچ کاری طبق برنامه انجام نمی‌شود. ۳ * چند بار هزینه برنامه‌ها بطور کامل تأمین شده که دوباره بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم. ۰

صفحه 11:
به باد داشته باشید که : 3 ل اگر چنین مواردي به ذهن شما هم خطور كرده است!! حتى كوجكترين جزء در نظام بزركك هسنى نقش خود را در فرآیند یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده ایفا می‌کند. برنامه‌ریزی مقدمه مدیریت برمنلبع است و می‌تواند در تمامی سطوح زندگی اجتماعی مانند اداره یک کشور تا زندگی فردی مانند خرید یک خانه نقش اساسی داشته باشد. بدون بودجه امکان مدیریت . کنترل و ارزیلبی مناسب برنامه‌ها تقریبا بطور کامل از بین می‌رود. انجام مطلوب برنامه ها و وظایف و افزایش بهره‌وری فقط با برنامه‌ر یزی منظم و منطقی ممکن خواهد بود.

صفحه 12:
طرح تصویب شده‌ای است که برای اجراء .زمان‌بندی شده و امکانات اجرایی ۰ روش اجرا و مجربان آن مشخص شده است ‏ به عبارت دیگر یک سلسله فرآیند است که مشخص می کند برای رسیدن به هدف معین چه کار . چگونه . در مدت زمانی و به وسیله چه افرادی بایستی انجام شود. توضیح: برنامه سالانه شامل مواردی - . است که دارای ویژگیهای برنامه ‎00٠‏ بودهو اجراى آنها بعنوان بزركترين زاى يكك برنامه پنجساله 00 بطور مستقيم در حيطه اختيارات ما قرار دارد. ‎

صفحه 13:
ویژگی‌ها و مشخصات عمومی برنامه : زهان شروع و پایان آن باید مشخص باشد. کمی و قابل اندازه گیری باشد. حجم و مقدار آن مشخص باشد. مکان اجراء» رده یا سطوح مجری برنامه‌ها باید مشخص باشد. در چارچوب وظایف و اختیارات رده مجری برنامه باشد. منابع آن اعم از (نیروی انسانی » بودجه . تجهیزات و ...) قابل تأمین و مشخص باشد. واقع گرا و دارای حاصل کار و اثربخشی باشد. با ضوابط » مقررات -قوانین و سياست‌ها مغایرتی نداشته باشد. شاخص‌های ارزیابی و کنترلی آن مشخص باشد. در راستای هدف ‎«ole‏ برنامه های بلندمدت و سیاست‌های سازمان باشد. با سایر برنامه های سازمان همو استا و هم جهت باشد .

صفحه 14:
آخرین سطح از سطوح سازمان که مستقیما مسئولیت اجراي برنامه را بر عهده دارد » باید برنامه ۰ وطه را بکون ۰ ۶ نماید که اجراي آن با انچام چند فعالبت ۰ فا 1 نی بان و نشود از درون آن.چنند برنامه دیگر را تعریف کرد. ۰ در عين حال اين امکان وجود دارد که با دک رعووان موضوعات مورد نظر. در برنامه هايي که داراي فعاليتهاي کاملا مشابه هستند »از این موارد تحت عنوان يك برنامه نام برد. ۰ مانند تهبه چند دستورالعمل مشخص در قالب بك برنام» ۱

صفحه 15:
چه چيزهايي برنامه نیستند : . وظایف فردی و سازمانی مگر اینکه به نوعی کمی (تعداد و مقدار . زمان :مکان انجام یک وظیفه مستلزم ارائه و اجرای چند برنامه است. شده باشند. گاهی. ۲ سياست‌ها و تدابیر که در واقع بیانگر جهت گیری‌ها .اولویت‌ها و به عبارت دیگر تابلوی راهنما و مبنای پیشنهاد برنامه‌ها هستند. ۳ مأموریت‌ها و اهداف ؛ زیرا برنمه‌ها خود در راستای دستیابی به آنها ارائه می‌شوند. + منظورها که در واقعنتایج حاصله از اجرای برنامهها محسوب می‌شوند. . فعاليت که در واقع اجزاء برنامه را مى سازد و نمى توانند براى رده تهيه كننده بعنوان برنامه منظور شوئد. اما اين امکان وجود دارد که بعنوان برنامه در رده‌های تحت امر مورد توجه و استفاده قرار الزامات که معمولا پیش نیاز و مقدمات اجرای یک برنامه محسوب می‌شوند و تحقق برنامه مستلزم فراهم نمودن آتهاست. توطیح : اگر چه موارد فوق پرنمهبشمار نمی‌روند .ما این امکان وجود دارد که با فییر ش و کاهش برخی از ویژگیها .برای آنها قالب برنامه‌ای ساخت.

صفحه 16:
الزامات تنظیم برنامه‌ها : الف - منطبق با وظایف باشد. (برنامه‌های پیشنهادی باید در حیطه اختیارات و وظایف سازمان پیشنهاد دهنده باشد) ب- اجرای آن در توان سازمان باشد. (با در نظر گرفتن تمام ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی تحقق پذیر و قابل اجرا باشد) ج- هماهنگ شده باشد. (با دستگاهها و سازمان‌ها ذیربط یا ذیتهع درون یا برون سازمان هماهنگ بوده و موزای و تکراری نباشد) د- قابل اجرا باشد. (آرمانی نبوده و منایع ‎OT‏ تأمین شده باشد و محدودیت زمانی نداشته باشد) ح- هصطح و هموزن باشد . (برنامدها باید هموززن و متناسب با سطوح سازمانی تهیه شده باشد) و- متعادل باشد. (تعداد برنامه‌ها نه باید چنان محدود تک کت جندان زياد كه ب را ز- حائز اهميت و اولويت باشد. og ‏ال‎ شود و از برنامه‌های جاری ۰ ee

صفحه 17:
فعالیت جیست ؟ مسجموعه کاره‌ای مس رتبط هم سطح » هموزن و تقریباً مشابهی هستند که اجرای مجموع آنها منجر به تحقق برنامه می‌شود » به عبارت دیگر اقدامات و اجزای کوچکتری از برنامه هستند که به تهایی اثریخشی چندانی ندارند » اما با اجرای کامل آنها برنامه اجرایی می‌شود. توضیح:اصلی ترین و بزرگترین دسته بندی قابل طرح از اجزای یک برنامه .فعالیتهای آنن برنامه محسوب می ‎alee‏

صفحه 18:
زمان شروع و پایا بز رگترین جزئی از برنامه باشد که مسئولیت اجرای آن مستقیما به عهده رده یا فرد مجری (مسئول) است. کمی و قابل اندازه گیری باشد. منابع آن ( نیروی انسانی . بودجه . تجهیزات و ...) قابل تأمین باشد. دارای رابطه و وااستکی به سایر فعالیت‌های برنامه باشد. حجم و مقدار آن دقیقاً مشخص و قابل اندازه گیری باشد. شاخص‌های ارزیابی و کنترلی آن مشخص باشد.

صفحه 19:
wee ‏چیست؟‎ snubs); Be: ‏ی‎ ‏*تصویر فردای سازمان باید امروز با‎ ‏تصمیم مدیران ترسیم شود این‎ ‏آینده‌نگری را برنامه‌ریزی و تبدیل‎ ‏برنامه به زبان بول را بوذجه مى ناميم.‎

صفحه 20:

صفحه 21:
‎١‏ سطح استراتژیک سح سا + سطح تاکتیکی + سطح تکنیکی (فنی و اجرایی)

صفحه 22:
*آنچه برای یک افسر ارشد استراتژی محسوب می‌شود» ممکن است برای یک فرمانده در رده مافوق تا کتیکت به شمار رود. گاين نکته‌ای است. که در مورد برنامه و فعالیت نیز مصداق دارد.

صفحه 23:
نواع برنامه‌ريزي از نظر مدت زمان اجرا: ‎١‏ _ برنامه‌ریزی بلند مدت (پنجسال و بیشتر) 7 برنامهريزى ميان مدت (يكك تا پنجسال سال) + برنامه‌ریزیکو تاه مدت (یک سال و کمتر)

صفحه 24:
برنامه و بودجه جاری . برنامه و بودجه عموانی . برنامه و بودجه دفاعی . ساير برنامه‌ها . توضیح : معمولاً در نظام اداری کشور از عناوین مذ کور ؛ تحت عنوان اعتبارات برنامه‌ای یا هزینه‌های برنامه‌ای استفاده می‌شود.

صفحه 25:
ضرورت‌هاي تنظیم برنامه و بودجه : ایجاد تناسب بین ظرفیت‌ها و توانیی‌های سازمان با ماب قابل تحصیل. ۲ جل وگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی و ایجاد وحدت روبه. ۳ _ هدفمند نمودن فعالیت‌های سازمان. > 4 _ فراهم نمودن امکان ارزبلبي . کنترل و هدلیت صحیح برنامه و منابع آن . _ اولویت گذاری پرنامه‌ها متناسب با منابع.

صفحه 26:
انواع روش‌هاي برنامه‌ريزي : ‎١‏ بودجه‌بندی برنمه‌ریزی براساس بصیرت و تفکر استراتز یک ۲ برنامه‌ریزی عملیاتی. ‎١‏ برنامه‌ریزی براساس مدیریت تغییر. ۳ برنامه‌ریزی کوتاه مدت. ‎a‏ برنامه‌ریزی براساس سازمان استراتژیکک ‏نامه‌ریزی میان مدت. ‎me‏ تا ‎ar‏ برنامه‌ریزی براساس دانش. 2 برنامه‌ریزی بلند مدت. ‏۴ برنامه‌ریزی براساس شکلگیری استراتژی در 1 د سازمان‌های یاد گیرنده. ‎ ‏۶ _برنامه‌ریزی استرا ۷ برنامه‌ریزی مشا رکتی. ‏۸ برنامه‌ریزی مبتنی بر ارزش‌هاء 4 برنامه ریزی براساس مدیریت استراتژیک .0 سایر روش‌های برنامه‌ریزی, ‏۶ برنامه‌ریزی براساس بومی‌سازی دستاوردهای ‎aw‏ مدیریت استراتزیکک.

صفحه 27:
۴ بودجه که ريشه فرانسوی دارد در لغت به معنی کیسه چرمی کوچکی بوده که در گذشته برای حمل پول از آن استفاده می‌شده است. ؟ بودجه در اصطلاح از جنبه‌های مختلف سیاسی » اقتصادی . برنامه‌ای و قانونی و متناسب با سلیقه افراد دارای تعاریف متعدد است.

صفحه 28:
تعریف بودجه از دیدگاه قانون: قانون مصوب اول شهریور 1366 بودجه را مترادف برنامه مالي دولت دانسته — 7 ومي‌کو بودجه کل کشور برنامه مللی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمد ها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی که منجر به وصول برنامه سياست‌ها و هدفهای قانونی می‌شود و از سه قسمت زیر تشکیل می‌شود. !. بودجه عمومی دولت شامل بودجه عادی و بودجه عمرانی. ۲ بودجه شرکت‌های دولتی. ۲ بودجه مؤسساتى كه تحت عنوانى غير از عناوين فوق در بودجه کل کشور منظور می‌شود.

صفحه 29:
. بودجه به عنوان ابزار کنترل : (کنترل وظایف و دخل و خرج‌ها) . بودجه به عنوان ابزارمدیریت مللی : (اقتصادی بودن » کارآیی و اثربخشی) . بودجه جه عنوان ابزار برنامه‌ریزی : (سیاست گذاری و تعیین مقاصد برای یل به هدف) . بودجه جه عنوان ابزارراهبردی استراتژیک : (برنامه‌ریزی برای آینده و رویارویی با حوادث پیش‌بینی نشده)

صفحه 30:
اصل سالانه بودن بودجه (تنظیم یکساله) اصل وحدت بودجه (بودجه تمام دستگاه‌ها در یک سند) اصل جامعیت (در بررگیرنده تمام دستگاه‌ها) اصل تخصیص و عدم تخصیص (هزینه طبق قانون) اصل شاملیت با تفصیل (دسته‌بندی و مشروح بودن) اصل انعطاف پذیری (تغییر و جابجایی ...) اصل تحدیدی بودن هزینه‌ها (هزینه طبق سقف) اصل تعادل (موازنه بین هزینه و درآمد)

صفحه 31:

صفحه 32:
چرا باید برنامه را بودجه بندي کنیم ؟ نیازها نامحدود است و بودجه مقدورات ما را برای دستیابی به نیازها مشخص می‌سازد. ._منابع باید در گام نخست به مهمترین و اولویت‌دارترین برنامه‌ها تخصیص داده شود و بودجه‌بندی این امکان را فراهم می کند. برنامه بدون بودجه مفهوم نداشته و کنترل آن معنای چندانی ندارد. برنامه بدون بودجه امکان زمان‌بندی مناسب فعالیت‌ها را از بین می‌برد. اصولا اجرای هر نوع برنامه‌ای بدون صرف هزینه (محسوس و نامحسوس) امکان‌پذیر نیست. نشان دادن مفهوم مالی و منابع مورد نیاز بینامه‌ها مستلزم. بودجه‌بندی برنامه‌ها است.

صفحه 33:
* بودجه متداول (بر آورد هزینه به تفکیک سرفصل‌های هزینه‌ای بدون تعیین هدف . برنامه‌ای مورد نظر) * بودجه‌ریزی افزایشی (ایجاد تغییرات جزئی در تصمیمات قبلی متناسب با نیاز جديد) * بودجه برنامهاى (برآورد اعتبارى بياساس هزينه كالا يا خدمات مورد نيازيرنامدهاء سياستهاء اهداف و وظايف) * بودجه عملیاتی (بر‌آورد اعتبار براساس نوع فعالیت‌ها و آیتم‌های مورد نظر) * بودجه‌ریزی طرح و برنامه (اساس بر آورد اعتبار در این روش برآورد هزینه کلی داده در برنامه‌ها و روش های مختلف و مقایسه آنهاست.) بودجه‌بندی برمبنای صفر (در این روش هزینه‌های آینده به هزینه‌های گذشته ندارد و لذا برای هر برنامه و فعالیت باید توجیه وجود داشته باشد.)

صفحه 34:
چگونه توان مجموعه را براي اجراي برنامه‌هاي ارزيابي کنیم ؟ شنا ‎Ee‏ اع 3 ارزيابى و در نظر كرفتن تجهيزات » ساير منابع و امكانات) شناسایی و در نظر گرفتن ظرفیت‌های برون سازمانی قابل بهره‌برداری برای اجرا پرنامه‌ها: نی » محاسبه فرصت زمانی موجود برای اجرای هر برنامه . برآورد و محاسبه تقریبی منابع و اعتبارات قابل جذب برای اجرای برنامه. توضیح : (برای این منظور باید برنامه‌ها به اجزای کوچکتر (فعالیت‌ها) تفکیک و اعتبار مورد نیاز هر فعالیت محاسبه شود) استفاده از روش‌های خبرگی و تجربی با توجه به سوابق قبلی و نیازهای آتی..

صفحه 35:
سوابق و وضعیت فعلی برنامه. سطح قيمت‌های بازار. نرخ رشد تورم سالانه. انتظارات سئولین در مورد برنامه مورد نظر. کمیت و کیفیت کار یا برنامه مورد نظر. کمیت و کیفیت تجهیزات و عناصر مجری پرنامه. حجم فعالیت‌های مورد نظر برای اجرای برنامه. ظرفیت‌های سازمانی موجود (نیروی انسانی » تجهیزات ۰ زمان و ..) میزان وابستگی اجرای طرح به خارج از سازمان.

صفحه 36:
روش‌هاي پیش بيني در آمدها : * روش سال ما قبل آخو (مبنا ترار دادن درآمدهای سال قبل) * روش حد متوسط (حد متوسط درآمدهای چند سال گذشته قرار گیرد.) ؟ روش سنجیده منظم (براساس تجزیه و تحلیل همبستگی‌ها و جمع آوری پرسشنامه‌های نمونه.) 2 سایر روش‌ها (سایر روش‌های موجود متناسب با شرایط سازمان مانند روش خبرگی)

صفحه 37:
5 5 روشهاي برآورد هزينه اجراي برنامدها : تجزیه برنامه‌ها به اجزای کوچکتر (فعالیت‌ها) و محاسبه هزینه هر فعالیت. استفاده از سوابق هزینه برنامه‌های سنوات قبل بویژه در مورد برنامه‌های جاری. استفاده از نظر کارشناسان و افراد خبره و صاحبنظر داخل يا خارج از سازمان. برگزاری جلسات کارشناسی برای آنالیز هزینه‌های هر برنامه. برآورد تقريبى هزينه با استفاده از روش هاى خب ركى و تجربى. توضیح : هزینه‌ها شامل موارد محسوس يا مستقیم و نامحسوس يا غیر مستقیم می‌شود.

صفحه 38:
برنامه توسعه کاربران فناوری اطلاعات. برنامه آموزش کوتاه مدت کا رکنان دولت. برنامه خدمات رفاهی کا رکنان دولت. برنامه بیمه اجتماعی کار کنان. برنامه تأمین بازنشستگان. برنامه ایجاد سیستم‌های کاهش خطر پذیری از زلزله. برنامه تقویت بنيه دفاعى. بر و اجرای امور آماری. برنامه ايجاد و توسعه صنايع. . برنامه توسعه پداقند عامل و غیر عامل. . برنامه خدمات درمانی. برنامه خدمات فرهنگی و هنری /دینی و مذهبی. ۸ 0 0 7 "‌ x % 3 a برنامه ساماندهی کا یو برنامه مقاوم سازی ساختمان‌ها. برنامه حمایت از تأمین مسکن محرومین و گروه‌های کم درآمد. مطالعه و اجرای مقاوم سازی. برنامه اکتشافات و راهاندازی معادن. برنامه تأ ن و توزيع آب. برنامه مهندسى رودخانهها و سواحل. برنامه بهینه‌سازی مصرف آنرژی. ماما 2 ‎ea) ab,‏ برنامه ايجاد و توسعه صنايع. برنامه تدوي برنامه نفت و گاز.

صفحه 39:
نمونه فعاليت‌هاي وزارتخانه‌ها : خرید ساختمان برای یک رده مشخص, احداث پا رکینگ بازسازی اما کن خسارت دیده. تأمین حفاظت فیزیکی پاد گان‌ها. ایجاد شبکه‌های اطلاع‌رسانی و ... أمین تجهیزات و ماشین آلات. مطالعه و احداث چند دستگاه ساختمان. تأمین سخت افزار و نرمافزار نظام جامع آمار کشور. تعمیرات اساسی و بازسازی مراکز آموزش. بهبود استانداردهای مشخص. ایجاد سیستم‌های بی خطر ساز زباله‌های بیمارستانی. اصلاح روش‌های پرورش آبزیان. توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار. مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه‌های مشخص.

صفحه 40:
مثال (نمونه شاخص‌هاي اندازه گيري) : < در آموزش و پرورش ۰ تعداد کلاس. 8 در دانشگاه » تعداد دانشجو. < در بیمارستان ‏ تعداد بیماران سرپایی یا بستری. 2 در پروژه‌های عمرانی ۰ مقدار احجام. * در فعالیت‌های ستادی ‏ فعالیت‌ها ءنفر ساعت يا محصول نهایی. < در خدمات چاپ . تعداد اوراق چاپ شده یکطرفه یا دو طرفه.

صفحه 41:
2 5 a ۰ چاپ نشریه و کتاب » بروشور + پوستر و ... طراحی سیستم‌های تحت فشار . ‎a‏ ‏حق نظارت بر بهره‌برداری آب‌های زیرزمینی. هزار متر مکعب. تولید محصولات نفتی ؛ پتروشیمی ۰ صنعتی » معدنى «انواع جوب 0 پشکه ؛ تن .متر مكعب. حفرچاه آب ‏ نفت » گاز و ارائه خدمات فتی حفاری » عملیات نگهداری ساختمان حلقه ‏ دستگاه / روز تحقیقات » مشاوره و طراحی و نظارت بر پروژه‌ها .طراحی نقشه بروزه. نصب اسکلت فلزی 6 تخلیه و با رگیری ‎W‏ تعمیر یا ساخت ماشین آلات و تجهیزات اجرای فاز دوم رفع عارضه واحدهای صنعتی واحد صنعتی. کارمزد خدمات و خدمات بازاریایی و فروش و خدمات حسابرسی و فروش ارائه خدمات اجاره انبار متر مريع.

صفحه 42:
ارائه خدمات کامپیوتری سیستم / زیر سیستم / پروژه. ‎ar‏ بهسازی. نگهداری یا بازسازی را تولید زه کنی. لو ‎ot‏ برگزاری جشنواره؛ مراسم .مطالعه .طرح‌ها .ارائه خدمات د حمل و نقل و آتش‌نشانی مورد ‎at‏ رل عتوان. ‎oir‏ نصب پایه‌های بتونی برق اصله ۴ . نصب دیوار بتونی ون 25 و خاکبرداری؛ خاکریزی» بتن‌ریزی مترمکعب. ‎ar‏ دایر نمودن ارتباطات مخابراتی و تلفنی پورت/ شماره. ۷ برگزاری نمایشگاه . اجرای دوره‌های آموزشی ‎

صفحه 43:
برنامه بنج ساله سياه توسعه كاريرى فناورى اطلاعات برنمهپنحساله قرب ‎-١‏ توسعه و هازی سختافزارهای رایانه‌ای. ‏۲- تیه و ارتقاء ترم افزارهاى راياتهاى. ‏+- ارتقاء سطح رذارى اذ راباندهاى ‎ws‏ ‎ ‎ ‎ ‏سلسله مراتب برنامه از بالاترین سطح تا کوچکترین جزء : ‏برنامه سالانه قرب ‏تمین مخت افزرهایرایانهای. ‎walle ‏سخت افزارهای‎ cel ‏تمین مخت افزرهای ماهوارهای.‎ ‏1 تأمین نم افزارهاي ربا ‏2- تأ نرم الزاهاي الكترويكي 3 نامي نوم افر انين ‏1- طراحي الكوهاي ‎a‏ افزار ‏2- هيه استانداردهاي سخت افزار. ‏3- ارائه الكوي نيروي انساني كارامد. ‎ ‎ ‎ ‏فعاليتها ‎yale‏ يازستجى. ‎a‏ سازمان سحت اقزار راد اتتخاب كالاو تهبه كرد شكار. ‎ade cad‏ ‏مشايه مورد فو ماه مود لو ‎-١‏ مطالمه و بازستجى. - ته فهرست لوم الزارهاى موجود در يازار. ؟- تهيه فهرست لرمافزارهاى مورد يا 4- بورسى مزابا و محاسن نرم افزارهاى موجود. الم مشخمات رم زرهای مود نا ‎ ‏ماه مود فوق مناه مورد فو ‏مه و برس ‎neh OL Bie yt ‏۳- یه طرح ال ‏- كارسارى به مراكز خارج با داخل سازمان. ‎Se say ste ‏ماه مود فو ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
4 برنامه‌ها و فعالبت‌ها در مطوج مختاف anon 2 aloe ۸ | ‏راتکه ]| رری ارگ‎ ba Bid gt ‏لا تال‎ 7 Beha ous ee eee i ‎t‏ سم | کین دون ید متا | تيد كرتي .| ری هر بر ‎neigh ats? 3‏ || مر ‎narod Diet| eee‏ || > تقد( بر | 3 جكب | كرديس يدوب || عد مرت عار | )رار از نام عوسيل | سرف صر | ‎cane ME |) evel af tee‏ |[ تيت 4زا تيزل عم ‎fe‏ ‎rs sea wy |‏ یت 5 ‎|. ‏يبعا‎ ‎Te ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
مثال (نمونه برنامه ها): برنامه پنجساله : تهيه » تدوین و بياده سازی نظام جامع برنامه وبودجه قرب. سیاست کلی : کد ۶- ارتقاء اثربخشی انجام مأموریت‌ها و وظایف محوله در راستای عملکرد قانونمند و برنامه محور. اسب وی ۱۳۳ ینده‌نگری برنامه‌ریزی اصولی و حرکت در چارچوب برنامه‌های مصوب سپاه و فعالیت‌های, برنامه: برنامه‌های سالانه : ۱-تهیه و ‎SUL Jelly ee ay‏ ۱- تهیه و تدوین برنامه‌های پنج سالم ۲- تدوین برنامه رده‌ها ۲- تهیه و تدوین برنامه‌های سالانه. | ۳-برگزاری کارگاه آموزشی و جلسات توضيحى. ۴-بررسی برنامه در کمسپون 5 ۳- مکانیزه نمودن سامانه برنامه‌ریزی/

صفحه 46:
اهناک ۰ "سا ۱۳۵ استانداردها » مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفته و در صورت مشاهده انحراف 3 اقدام وى ات

صفحه 47:
* مقایسه بين آنچه باید باشد (برنامه‌ها) و آنچه هست (عملکرد واقعی) و اقدام اصلاحی در صورت مغايرت بين اين دو. .يفانت ع :كدان ستوال این است که إن كارها طبق برنامه ببش مى رود يا خير؟

صفحه 48:
شاخصه‌هاي ارزيابي و کنترل برنامه‌ها : بررسی تعداد فعالیت‌های انجام شده در هر برنامه 1 بررسی تعداد برنامه‌های انجام شده. ۳ _ بررسی از جهت تطبیق با زمانبندی اجرای برنامه. ۴ بررسی داده‌ها و نتایج حاصله از اجرای برنامه. 2 بررسی فرآیندها و مراحل اجرا شده از برنامه.

صفحه 49:
مراحل کنترل برنامه : ۱ ‎٠.١‏ تعیین و استفرار استانداردها (شاخصه‌های سنجش). ‏اندازه گیری عملکرد. ‏۲_ مقایسه عملکرد با استانداردها (شاخصه‌ها) ‏+ ارزیلبی میزان انحراف احتمالی یا توفیق در اجرای برنامه. ‏د. اقدامات اصلاحی. ‎ ‎

صفحه 50:
زمان‌بندي کنترل برنامه‌ها : --- > کنترل قبل از عملیات مانند کنترل هواپیما قبل از پرواز با کنترل ساختمان سد قبل از بهره‌برداری. . کنترل حین عملیات مانند کنترل هواپیما حين پرواز با کنترل ساختمان سد حین بهره‌برداری. + کنترل بعد از عملیات مانند کنترل نتیجه یا محصول یک برنامه مانند ساخت تأثیرات سد بعد از بهره‌برداری .

صفحه 51:
۳۱ be eke ce oie oa تمای کلی جگوتگی برآورد اعتبارات عمرانی دبای حم بو

صفحه 52:
مردله اول :تبیه و تنظیم بودجه مراحل فرعى تهيه كزارش (اقتصادى شامل كليه امكانات سازمان اقتصادى). بررسى و تأیید گزارش اقتصادی. صدور بششنامه بودجه تهيه و ارسال دستورالعملهاى تنظيم بودجه به دستكامهاى 1 تهیه و بودجه و پیشنهاد آنن به سازمان مدیریت و برنامه ريزى كشور. بررسى بودجه و تشكيل جلسات رسيدكى نهابى. ‎ed Gays ae‏ بردجه و ارائه تن به شوراى اقتساه و هيأت وزيران. ‏تأبيد لايحه بودجه كل كشور. ‏ديم لأيسد بودجه بد مجلسن خوراى لامي العمزعاق با فرت پیام بودجه در مجلس) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مراجع مسئول. ‏سازمان مديريت و برنامهريزىكشورء وزارت‌دارایی + وزارت نفت و بانكك مركزى. ‏شوراى اقتصاد و هيأث وزيران رئيس جمهور ‏سازمان مدبريت و برنامه ريزى كشور. ‏دستكامهلى اجرايى. ‏سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور. ‏57 ‏:رئيس جمهور ‎ ‎ ‎

صفحه 53:
مرحله دوم : تصویب بودجه سیکل بودجه در ایران » مراحل فرعي و نقش آفرینان : مراحل فرعی تصویب کلیات بودجه و ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق اصلی. رسیدگی ‏ اعمال اصلاحات ۰ تصویب و تهيه گزارش. طرح و بررسی در جلسه علنی. رأىكيرى نهايى و ابلاغ به رئيس جمهور (پس از تأیید شورای نگهب مراجع مسئول مجلس شورای اسلامی کمیسیون برنامه و بودجه (يا کمیسیون تلفیق) مجلس . مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی

صفحه 54:
مراحل فرعی ‎١‏ ابلاغ بودجه به دستگاه‌های اجرایی. ‎ ‏+ انجام عملیات و پرداخت هزینه‌هاء شامل مراحل زیر : ‏تأمین اعتبار ‏تعهد ‎dhe ‏درخواست وجه ‏هزینه ‎ ‏مراجع مسئول ریس جمهور سازمان مدیریت و پرنامه‌ریزی کمیته تخصیص اعتبار ‏دستگاه اجرایی ذیحساب ‏دستگاه اجرایی دستگاه اجرایی دستگاه اجرایی ذیحساب ‏دستگاه اجرایی ‎ ‎ ‎

صفحه 55:
احل 1 z a 2 3 سیکل بودجه در ایران» مراحل فرعي و نقش آفرینان : مراحل فرعى ‎.١‏ نظارت مالى ‏الف) قبل از خروج ‏ب) بعد از خروج ۲. نظارت عملياتى ‏الف) گزارش گیری از دستگاه. ‏ب) بازدید از نزدیک ۳. نظارت قانونی ‏الف) رسید گی به تخلفات ‏ب) رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مراجع مسئول ‏وزارت امور اقتصادی و دارایی دیوان محاسبات کشور. ‏سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‏سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‏دیوان محاسبات و قوه قضائيه مجلس شورای اسلامی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 56:
طبقهبندى درآمدها وساير | جقدر بايد مب تمن اعتباد .| خرج کرد چه کلاهاو طبه‌بندی هزین‌ها | ‎ab gine‏ ‎ae‏ ‏~ ‏چرایاید ‎Jae Gani‏ اب ‎Ser |‏ كجا بايد طبقهبندى سازما ‎a‏ ‏| خوج کرد جدول طبقه‌بندي د رآمدها و هزينه‌هاي دولتي ۳ گدرآمد نت و گاز ‎oe i‏ از تحصارات و مالکیت دولت. #درآمد ال از خشمات و روش #حق بیسه ۰ کنکهای دریاتی : درآمدهای الیو مرت ‎bot‏ بهره وام‌ها و سود حاصل از سرمایگذاری ادولته #هزيتههاى برستلى. *مزیهایااری. #هزيتدهاى سرمايفاى. #برداختهلى اتقالي. مور سل ‎aig‏ ‏#طرح و فلت ‎Pear‏ ‎ip!‏ ‎sy dp shes‏ بانکد‌ها *ؤسسات ونهادهاى عمومى غير دوتي. ‎= ‎ ‎ ‏مثال ‎ ‎ ‏مهم خر کتهایدتی .جر ساخانهایدوی #درمدهای حاصل از خدداث : فروش كلا ‎ALT cau ai Ss oy‏ ای ‎stay‏ ‏هر ومهایدولت در خارج ‎BAS‏ ‏#استاده ازواوهاى ‎“aoe‏ ‎ ‏مره وق .ی *#هزيت سفر عأموريت ‏ اجاره. ‎pt aga BP‏ ‏وز عمويق :امور ای ‎anna ciel bb‏ ره آموؤش عل ‎se Rasta‏ ‎es‏ ‎ ‎ ‎ ‏ارت سکن و شهرمزی. ‏امات قرز انمى. ‏ركث شيلات - پاک ملی رات ‎hel Ag‏ = سازمات تأمين اجتمامى. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
پبخش او - درآمدهای مالیاتی به مل ‎ME‏ ‎pa‏ میات بر درم بت سوم لیات بر در عند ‎Sot SL pater‏ يقد ‎ED Seg ae pe‏ من دوم دراطي للك عي ید اون رهض ملف ل دوم هی مد کار بش شوم آمدمای حاصل از اتحصارات ۶ مالکیت وت د هام رها رای Vee ae ah ‏ند مهم تا‎ ‎Sie eels‏ دوقم ل م خش چهارم 2 دراعدهای حاصل او خدامات و قرم حل كاله كالول © بن ]دعاق ‎nae pete‏ بن موم مرو حاو بعش يشحم ‎Se‏ بهمدء كمكهاى در يافتى در أمداعاى انتقالى و تعفرف ند دوم -کسکهای + زیامت مد سوم ‎Bush aes‏ بت چهارم در رآندای فاد پنسشی عشنم - اصنل ی بهره زامها و سوه عاصل از مرمابه گذاری دوف ‎GEE gale ade‏ ‎ ‎ ‏مذ ٠ع‏ < اسل #اسهاي موا ار سارح دسر يسوم د سود ‎ale‏ ارج مامه كذ ري درفت در سار ۱ انر بد چهارم -وسولی دک ابت بزداعت اصل ‎AE tens gets een‏ فسات ر ترعتهای دون ار معل زانهای شیم بخحشل هتم -سایر متايم تامین استبا ‎ ‏کل + سماد و وامهای س 3 ال جوع دنه ساصل ون سرما بد لد مواق لوف ‎De ee‏ ‏يلد جفارع ‏ متكت ال يرم استهاق سالهاى انيل ‎ ‎Se HG‏ وب

صفحه 58:
5 خلاودجهککنور ور سل :۱۳۸ ‎os eee‏ يودج سودوت هر ‎Semon‏ ‏«رانهی ویو ماج یبا ار ۱ تیا ۳۳ ‎erie‏ ‏و ات جر گر هریت ‎Poses ۱ i‏ تاه هن نحل 2 زو وهای ری ركنا بر ةاسعاى سالعاوقل ‎ye‏ ور یت هی ‎Sef St‏ = درهان خصامی. ۱ ییامام ود کینوت ان لتر ۱۸ شرهوش ند ‎peje‏ مار ‎pose‏ ‎Pf) Spa ree i tk‏ دزی ری ار ‎insane sb gh‏ بوذعانوسات اتام ‎Speer‏ ترا اجيج ود موسي ث تمر و هدوت ‎(i FAN nig 2‏ مارم مس عبار ‎Tay‏ مرها ‎ee‏ رده ‎ve‏ ‎AMENMA A ens pees‏ یفیک دیوشن ‎eee‏ ار دای دنور ‎eC‏ درط ياد ‏هراد ‎Me pit Atte‏ ۳ ‎ar‏ در ‎Lara ty ae‏ ‎ven ‎ ‎Tones sir ‏كارا ازا ‎irr‏ ۱۳ ‎TUE Ae‏ ۱0رد ‎VASA ‎Fanart ‎texan ‎Agee sey I ey ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
منابع مورد استفاده ۱-مدیریت استراتژیگ - فرد آر دیوید - ترجمه پارسائیان و اعرابی - دفتر پژوهش‌های فرهنگی - ۱۳۸۳ ۲- نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک - علی احمدى » تاج الدين هفتح ا... - انتشارات تولید دانش - ‎yay‏ ۳- فرا گرد تنظیم تا کنترل بودجه - اسفندیار فرح وند - انتشارات گلبا ۴ نظام نوین بودجه‌ریزی در ایران - علیرضا فرزیب - شرکت کارآفرینان فرهنگگ و هنر - ۱۳۸۴. ۵- مدیریت بودجه - مترجم دکتر محمد مهدی اسکو نژاد - انتشارات آدینه - ۱۳۸۴. ۶- قانون بودجه سال ۱۳۸۵ - سازمان مدیریت و برنامه ریزی - سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ۱۳۸۴ ۲ رها ار ۶۱ ۵ قانون بودچه سال ۱۳۸۵ - سازمان مدیریت و برنامه ریزی - سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگگ و ارشاد اسلامی. ۸ برنامه چهارم توسعه اقتصادی » اجتماعی فرهنگی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی - سازمان جاب و انتشارات وزارت فرهنگگ و ارشاد اسلامی. ‎-٩‏ دستورالعمل های ابلاغی به رده‌ها.

صفحه 60:
۱9(حدلام برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان