آموزشرویدادهاسایر

کارگاه آموزشی طرح جابربن حيان

صفحه 1:
‎I —‏ کارگاه آموزشی طرح جابرابن حيان حميدرضا ابراهيمى

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم ‎visi(17‏ رو إلى الْإيلٍ كَيْفَ خُلِقَتْ - آيا آنان به شتر نمینگرند که چگونه آفریده شده 8والی السَماء کف ژفعت - و به آسمان نگاه نمیکنند که چگونه برافراشته شده؟! 9) وی الْجتال کف نصیّت - و به کوهها که چگونه در ‎sb‏ خود نصب گردیده؟! ‏20( وَإِلَى الْأَرْضٍ كَيْفَ سْطِحَتُ - و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است؟! ‎yas - $533 cul Las] 3555(21‏ 9535 ده كه تو فقط تذکر دهندهاي! ‏(آیات 17 الي 21 سوره غاشیه )

صفحه 3:
" پیامبر اکرم حضرت محمد(اص): «طلب العلم فریضه علی کل مسلم؟ دانش جویی بر هر مسلمانی واجب است. " حضرت امیرمژمنان علی (ع) : ‎a ay A‏ "لا سُنّه أفضّلٌ منّ التّحقيق هیچ راه و آیینی» برتر از تحقيق و حفيقتجوبى نيست

صفحه 4:
امام خمینی (ره): مقام معظم رهبری : «به دبستانی ها برسید ‎ase penta ear Verse‏ ‎“oo‏ بحث تحول نظام آموزشی مدنظر که دانشگاه . دبر است » ‎eee ens‏ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است. (۱۳۸۷/۷/۲)

صفحه 5:
بر ای رسیدن به تحول زبربنایی در آموزش و پرورش ودستیابی به سند چشم انداز ۱۴۰۴ آیا تنها انتقال باره ای مفاهیم به ذهن دانش آموزان کافی است ؟ ( سواد به معنای سنتی ) یا بايد راهى به آنها نشان دهیم كه خود به دنبال معرفت و دانش مورد نياز خويش بكردند؟ (کنجکاوی» پرسشگری, تفکر» يادكيرى مادام العمر )

صفحه 6:
ویژگی اساسی دوره ابتدایی تعلیم وتربیت دلنش آموزان دوره ابتدایی در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر فطرت با تاکید بر ویژگی زير است. 7 دوره ابتدلیی از دوره‌های بسیار حساس در نظام آموزش و پرورش است. زبرا این دوره زمینه‌ساز تعلیم و تربیت برای دوره‌های بعدی است. در دوره ابتدلیی خمیرملیه اصلی شخصیت کودک در ابعاد شناختی .عاطفی .اجتماعی .جسمانی وخلاقیت شکل می‌گیرد و او را برای زندگی بزرگسالی آماده می‌کند.

صفحه 7:
ملاحظات ضروری در تحقق ویژگی اساسی ۱- توجه به فطرت وتوانمندیهای ذاتی کودکان در فرآیند یادگیری ۲- توجه به علاقه کود کان و آموختن راه یادگیری به آنها ۲- تقویت حس کنجکاوی وروحیه پرسشگری در کودکان ۴-پرورش تفکر کودکان از طریق مشاهده وتوجه به محیط اطراف ۵ فراهم کردن مقدمات شناخت علمی محیط برای کودکان ۶-مهیا کردن زمینه برای شکوفایی علایق و استعدادهای کودکان ۷ پرورش استعداد و ذوق هنری کودکان ۸- ایجاد زمینه جهت کسب نگرش های مثبت نسبت به ارزش علم . یادگیری . مدرسه . تحصیل

صفحه 8:
نقش معلمان در آموزش وپرورش دانش آموزان دوره ابتدایی معلم به عنوان رهبر.مربی.حامی ویاری دهندهتسهیل گر شرایط یاد گیری نقشهای ذیل را برعهده دارد. آموزش راه یاد گیری به جای انتقال دانش.معلومات واطلاعات صرف به هم زدن ظرفیت های دانش آموز به جای پر کردن قسمتهای خالی ذهن او. دادن فرصت تفکر واندیشیدن به دانش آموز جهت بکارگیری آموخته ها در محیط واقعی توسعه مهارت حل مسئله در دانش آموز توانمند کردن دانش آموزان در همزیستی وهمکاری با دیگران در زندگی پیچیده امروزی آموزش چگونه شدن که متربی به واسطه آن بتواند عرت نفس و اعتماد به نفس لازم را بدست آورده و در زندگی خود متکی به دیگران نباشد.

صفحه 9:
جه منظور پاسخگویی به نیاز های فطری کودکان وایجاد زمینه تفکر . پرسشگری . خلافیت وتامین شرلیط ضروری برای تعلیم وتربیت قابلیت زا وفراهم نمودن فرصت وموقعیت لازم برای ایفای نقش جدید معلمان . جشنواره جابرین حیان(طرح پرویه های علصی دلنش آموزان)توسط معاونت آموزش ابتدایی پیش بینی وارائه می گردد.

صفحه 10:
ee SS ed طرح پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحه 11:
تعریف پروژه علمی پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش‌آموزان دربارمی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی, کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا یعنی دانش آموزان سعی می کنند به دقت مشاهده کنند. سوّال بپرسند. جمع آوری اطلاعات کنند. فرضیه بسازند. آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند.

صفحه 12:

صفحه 13:
تماس با افراد معخصص جهت از عنوان معلم راهنماي داتش آموز 2 کنترل املاء و نگارش نوشته ‎coll cla‏ تائيد نهايي كامل بودن يروزه براي ارائه به نمایث برقراري يك محيط امن ‎pals‏ نمودن شرایط استفاده از کتابخانه و پزوهشسرا یا قات افراد متخصص مسمس 0[

صفحه 14:
دانش آموزان ۱ و انتخاب يك موضوع براي پروژه, دنبال کردن دستورالعمل‌هاي مربوط به نمایشگاه علمي مدرسه و در نهایت کسب موافقت مدرسه براي, انجام پروژه مورد نظر, و انجام و تکمیل پزوزه خود ‎gq‏ ساخت يك تابلوي نمایشن- متناسب با توانمندي و پایه دانشآموز و نوشتن يك گزارش کتبي جهت شرح و توصیف پروزه خود (معمولاً داتش آموزان پایه هاي چهارم و بالاتر قادرند این مرحله را مستقل انجام دهند و,دانش آموزان پایه تر نیاز به كمك معلم و والدین ذارتد:) ساير دانش‌آموزان و ۵ 0 پيروي از دستورالعمل هاي مربوط به ايمني تمایشگاه علميی ‎SS‏ > ها ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
مطالعه دستورالملا هاي مربوط به پروژه علمي ‎gq‏ ارائه اطلاعات درباره ضوع پروژه به عنوان يك فرد مطلع ‎q‏ تدارك وسایل و کمك به استفزار تجهیراتا و بردن دانش آموز به کتابخانه یا ملاقات اقا مفحض 0 فراهم کردن فضايي مثل پارکینگ یا اتاق براي کار کردن داثنن آموزرروي پروژه نشان دادن علاقه و تشویق دانش آموز به تکمیل پروژه ‎q‏ اطمیتان از ايمني دانش آموز و پيروي او از دستور العمل ‎la‏ ايمني نمایشگاه 0 برنامه ريزي و مدیریت زمان هاي مربوط به انجام کارهاي پروژه و اتمام آنها ~ ۵ دهد ‎a‏ ن ‎REE RMT a Ses‏ بفهمد و از تجربه کردن لذت پپرد. و درد این مستله که لازم نیست پروژه علمي گران قیمت باشد.

صفحه 16:
جشنواره جابر بن حیان یک فعالیت هیجان انگیز علمی دردوره ابتدلیی می باشد که طی آن دانش آموزان با هدایت وراهنمایی معلم خویش از طریق انجام پروژه علمی اقدام به جستجوگری ویافتن پاسخ علمی مناسب به سئوالات خویش می باشند سپس این پروژه هادرقالب نمایشگاه های علمی ارائه وداوری می شود. نمایشگاه های علمی در سطوح آموزشگاهی , منطقه ای » استانی و کشوری برگزار می گردد ۱

صفحه 17:
نوع پروژه جمع آوری و طبقه بندی مدل ان اع ی مد و 1 انواع پروژه علمی ‎i‏ ‏ماموریت دانش آموز پروژه جمع آوری شامل مجموعه ای از اشیاء می شود که بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه بندی شده و برچسب خورده باشند. دانش آموز کلکسیونی از افلام هم خانواده را جمع آوری کرده و طبقه بندی می کند دراین نوع پروژه شما اطلاعات موجود در باره یک موضوع مشخص را جمع آوری نموده و آنچه را که در مجموع ‎ab‏ ‏گرفته و یا کشف کرده ابد به مخاطبان ارائه می کنید. اين جزئیات را مي توان از طریق مشاهده مستفیم و پا از ۰ طریق منابع مختلف اطلاعاتي به دست آورد پروژه نمایش شامل استفاده از اشباء براي نمایش چرايي با چگونگي عملکرد آنها و تبیین اصول علمي حاکم بر آنهاست . در این نوع پروژه دانش آموز یک واقعیت یا اصل علمی خاص را بازسازي نموده و نمایش می دهد پروژه مدل سازي شامل ساخت اشیاء براي توضبح چرايي با چگونگي ساختمان آنهاست . در اين نوع پروژه دانش آموز مدلی از یک شی ء را ساخته و نمایش .می دهد و یا کاربرد آن را شرح می دهد در اين نوع پروژه یک مسئله مشخص مطرح می شود که دانش آموز در ابتدا ‎reales‏ آن رانمي داند ‎٠‏ بثانولين على کردن مراحل روش علمی و انجام آزمایش برای کشف «جواب سوال از ضروربات این نوع پروژه محسوب می شود مناسب پایه های پایه اول و دوم پایه هاي دوم ‎ae‏ ‏پایه هاي دوم ور پایه هاي دوم با چهارم ؛ بنجم و ‎Fa‏

صفحه 18:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حيان ارایه ی بروزهعلمی بهنمیشگاه ‎Solel‏ برای داوری پروژه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
پروژه های علمی جابر | (تهیه دفترچه یادداشت) 0( دفتر کارنما وقایع و اتفاقات پروژه و مسیر حرکت از آغاز تا پایان را نشان مى دهد. ۳ يادداشت كردن از زمان شروع انتخاب موضوع انجام مى شود. ۳ اتفاقات به صورت روزانه همراه با تاریخ و زمان صرف شده یادداشت می گردد. ‎(F‏ فتایج آزمایشات.فهرست مواد مورد استفاده»بادداشت های مربوط به تحقیق زمینه ای و منابع مورد ‏استفاده در دفتر کارنما ثبت می گردد. @ مشکلات و راه ‎la Jo‏ احتمالی بکار گرفته شده در طور پروژه ثبت می گردد. ‏ایل از مراحل انجام پروژه عکس گرذ کارنما قرار می گیرد.(اخ ‎

صفحه 20:
‎ait‏ پروژه های علمی جابر ابن حيان (انتخاب با ساخت موضوع پروژه) ‎ ‏عناوین مختلف کنکاش و موضوع جدیدی برای پروژه ساخته می شود. | به چه چیزهایی علاقمندید؟ ۱ ساخت اشیاء حیوانات كياهان» رايانه غذا»..... ‏به کدام شاخه ی علم علاقمندید؟ گیاه شناسی؛ کالبد شناسی»میکروب ۱ ‎ ‏پسبته» زمین شناسی»....

صفحه 21:

صفحه 22:
فرایند بروزه هاى علمى جابر ابن حيان . (مشخص کردن نوع پروژه) جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی نمایش علمی(تحقیق) نمایش علمی ( نمایش)ٍ

صفحه 23:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن ‎OL‏ ‏(جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی) ”003 تهيه دفتر كارنما و نبت كليه فعالیت ها در دفتر کارنما(در پایه اول با همکاری اولی نوشته می شود) انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگمیوه‌دانهپوست درختان چوب حشرات؛بر...) تعقیق در مره مجموعه جمع اورى شده با اسنفاده از منابع مختلف به منظور ‎(cing Mitte) gl Ane) tides Ju‏ 2 نوشتن طرح طبقه بندی براساس طبقه بندی ساده دوتابی + وتبه ای توجه به شباه ها به منظور طبقه بندی در یک مجموعه و توجه بهتفاوت ها به منظور گروه بندی های مختلف گروه بندی بر اساس شباهت و تفاوت ظاهری(رنگ؛وزن»شکل)محل کشف...؛ نوع کاربرد و نوع عملکرد 7 انجام طبقه بندى يس از مشخص شدن طرح طبقه بندى و ببداكردن صفات مناسب استفاده از عكس به منظور تماش دادن اقلام غير مجا. نصب مجموعه بر روى تابلو نمايش وبا قرار دادن روى ميز انتخاب عنوان خلاقانه جهت تابلو توان ارابه ی توضیحات در مور تابلو بای بازدیدکنندکان

صفحه 24:
Peis 7 1 ‏دبیرخاه کشوری پژوهش های دنش آموزی.‎ | مستقر در أطره كل أموزش و برورش شهرستان هاى استان طبقه بندی بر اساس طرح طبقه بندی. ع 9 -

صفحه 25:
ب ي | * |* |* ۰۱*۱ |* فرایند پروزه های علمی جابر ابن حیا (جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی)

صفحه 26:
7 طرح طبقه بندی براساس طبقه بندی ساده دوتایی » رتبه ای نمونه ها طبقه بندی ساده دوتایی برگ های باریک و غیر باریک » برگ های دندانه دار و بدون دندانه دانه های خوراکی و غیر خوراکی طبقه بندی رتبه ای آهن ربای ضعیف تر و قوی تو دانه های بزوگ +متوسطء کوچک تذ کر: در یک پروژه می توان همزمان چندین طبقه بندی رتبه ای یا ساده دوتایی داشت.

صفحه 27:
0 Cad Kee. الوا ريق نا ‎eta!‏ سلول عا انواع دندان در جانوران مختلف: مدل یای یک بندیا مجموعه ای از ستک های یک تاحید مجموعه ای از سدق های ساعتری ‎Hee od nee‏ مجموعه ای اق ‎te A‏ یک ناحبه انواع يلور ها ‎See ele‏ اقواع باترق انواع آبته ها انواع مواد از تظر هدایت کرما اع عاط ‎std‏ ستامت ‎alae‏ يسيعه. آتواع هلزات و نوات قواع آلازها ‎pian‏ حاقنه على فتلي عافد ‏انواع مخلوطها ‎ta Joins ely ‎ale ly‏ ها انواع بوک کننده هلا ‏انواع صدعنوتی کننده ها ‏انواع آهنربا ‏اتواع اهرم ‏انواع ماشین سا ‎Nas eta ‎ ‏ات2 چنه مقس ها واع بول ‏تابلوهای راهنمابی راتندگی. پواساس اشکال هتدصی ‎ ‎

صفحه 28:
تابلوی نمایش جمع آوری و طبقه بندی 2 رن جدب رم ‎ot eee‏ ‎aga Bee‏ سود درج كين باه آچه از روژه خودآموخته اد دنت ند ها تاه طوز ای و ‎sees‏ ‏پراساس خصومیات ظاهری. ی مت نوع تكونه . محل كشف و ياساير گریده ای از آنچه كتابها. مقالات و ‎aS outta Se‏ و ‎as he SEI‏ اگر مجموعه هماقابل لساق به اند را در این قسمت ارائه قهرست کنایها :مات و وب ابو تمایش است آن رادراین لبي ای که در تعفیق خوداز نها ‎bod ches‏ تیف رزوی تاو پچسیانید. تصاویر رادراین تست تاو با تسج ‎pent‏ نام افرادى كه در بحام يرواة به شما أكمك كرده اند و توضيح اينكه يجكونه همارامى كرد ءاضر نمونه تابلوی پروژه جمع آوری و طبقه بندی

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
انواع پروژه های نمایش علمی تحقیق:بروسی یک موضوع دیعنابع مختلف و بامشاهده و تعقیق میدانی مدل:ساخت ملكت از يك وسيله يا موجودمثل مدل مولكول معدل ماشين بال هواپیما..... نمایش علمی:نشان دادن یک واقعیت علمی‌عنل نمایش رشد گیاه یا نمایش کشش سطحی مایعات

صفحه 34:
تفاوت نمايش علمى (تحقيق » مدل ) نمايش علمى) با بروزه آزمايش مدل:ساخت ماكت از يك وسيله يا موجود مثل مدل مولكول» مدل ماشين؛ بال هواييما..... تعريف مدل علت نمايش با مدل مدل کار کردی

صفحه 35:
عوصوعا بيشنهادى يروزه نمايش علمى (مدل) .. ‏مول انام عاق يفن‎ Shee Sl Seen sate dale اسلول كيافي ‎isd‏ ids فیزیک مدلى از ملكولهاى مختلق ‎alka gl ills‏ مدلی از بلورهی مخت مدلى لز ثيروهاى بين ملكولى و wr gage ae ‏مد توريين هاى بغار‎ ‎gl gle Joe‏ اد ‏مدل تكيه ادو اهرم ‎aly lie ‎Heo De (ghey) gi cb ape ‎ ‎ ‎ ‏ربافی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:

صفحه 37:
تحقیق:بررسی یک موضوع در منابع مختلف و با مشاهده و تحقیق میدانی

صفحه 38:
ثبت کلیه فعالیت ها در دفتر کارنما جمع آوری اطلاعات در مورد یک موضوع مشخص و ارایه اطلاعات(میدانی؛ کتابخانه ای+تلفیقی) استفاده از منابع مختلف و یا مشاهده مستقیم(مصاحبه,مشاهده کتاب اینترنت»اندازه گیری»...) نمونه هایی برای تحقیق شباهت و تفاوت ‎Gy‏ دوزیستان و خزندگان . باران های اسیدی انواع ميمون ها کازهای موجود در هوا و کاربرد آنها در زندگی طب سنتى بازيافت ‎١‏ آلودكى هوا خواص میوه ها و داروهای گیاهی

صفحه 39:
موضوعات پیشنهادی پروژه نمایش علمی (تحقیق) eens دا چگوم ی پوس پوس ‎ape‏ شيا بها گردش ‎ine ale so‏ ‎BP ee aes ihe‏ ‎tate a a te‏ جنگ ‎in‏ در انوا مختلف ی مهن ‎Sail ld ike‏ داتفه اي ای رشان اند می شود كيهان ‎ye il et J‏ ند ‎Me‏ نگ مورنگ چم چه ال تین کندة اد اه اک ‎Sat gh‏ درخاهایمخطف چه توع ری ای دی مد چه نع اکتی هی ریبد مزدگی می ند ؟ ‎Seale ht fase‏ جرخ زفاكي بك كس جتكنه لنت ؟. ‎le oe‏ مي كلد جه عواملى بر مز زاد و ولد مكس هاى خانكى و رسيد آنه به مرحله. ‎el fete‏ ‎uae‏ دور اراس ند عورجه ها يرأى كسب غذا تاجه مسافن ا خود دور می شود ‎ln at bays‏ أزكندوى غود دور مي ‎a‏ ‏شباهت ها وتفاوت هاى بين دوزيستان وخزناكان ‎alas‏ ها براق اسان پوشش بدن ماهى هااز جيسن اوج ماه فا ‏آيابه جز برتدكل. جاناان ديكرى في درا ردان نگیم كد يان ‎ ‎ ‎sos ‏وهی ریت ها عناسر مختلف ‎Pe iy‏ قوددیخود ره دست ‎a hla oat ‏ی مار می برد‎ ese le ‏تیا‎ ‏ای تور ور ی یود‎ Se ate hy ‏ری ناد‎ ed ‏كازها مغتلف موجود درهواو ‎taint coast‏ بن اي اسبيدى ‏يلوتو ساره خارج شد ‎ ‎Bee sate ‏عل اج شب وروز‎ ne ‏غلل ماويا خورشيدكرفتكي‎ ‏عازن قد قاصله حار‎ ‏خورشیدازسن چد نامه دار‎ ‏رد‎ bee ‏یک سیر‎ ‏یک ماهس فد قاصل عار‎ ‏عفرت به فضا در ينه‎ ioe eel ‎sel aay ae ‎0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
در پروژه های تحقیق تابلو نمایش شامل موارد ذیل است: عنوان تحقیق زمینه ای (پیشینه تحقیق) تحقیق در چه موضوعی با چه هدفی و با چه روشی(روش تحقیق شامل مصاحبه»مشاهده»...) صورت گرفته است. عکس:تعداد محدودی عکس که به فهم موضوع کمک کند.(از کتابسایتها و يا خود گرفته) نتیجه گیری:جمع بندی یافته ها( آنچه دانش آموز باد گرفته)»ارایه پيشنهادات و انتقادات نسبت به موضوع منابع:از چه منابع و افرادی اطلاعات را کسب کرده است. سباسگزاری:تقدیر و تشکر از افرادی که در انجام پروژه به دانش آموز کمک کرده اند. مشخصات دانش آموز:نام و نام خانوادگی»مدرسه.پایه؛ منطقهءنوع پروژهاسم پروژه

صفحه 41:

صفحه 42:
باز سازی یک واقعیت با اصل علمی خاص و نمایش آن استفاده از اشیا برای نمایش چرایی با چگونگی عملکرد آنها و تببین اصول علمی حاکم بر آنها نمونه هایی برای نمایش تمایش نحوه تشکیل رتگین کمان نمایش نحوه کار قطب نما نمایش خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی نمایش جرخه آب

صفحه 43:

صفحه 44:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (آزما ‎a‏ ( مراحل روش علمی و آزمایش طرح مساله جمع آوری اطلاعات» انجام تحقیقات زمینه ای ارایه ی فرضیه ‏ تعبين متغيرها لیست مواد و طراحی آزمایش,انجام آزمایشءتکرار آزمایش نتیجه گیری (تایید با رد فرضیه)

صفحه 45:
و 7 سوال و #رسثى ها جست و جوو پژوهش دبیرخانه کشوری جشنواره جایرین حیان ‎@jaberebnehayyansa‏ قرضیه 7

صفحه 46:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- طرح مساله) < _ یادداشت فهرستی از موضوعات مورد علاقه در دفتر کارنما > انتخاب مناسب ترین موضوع با طرح سوالات ذیل: آیا امکان یافتن اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد نظر وجود دارد؟ آيا وسایل و شرایط ویژه انجام آزمایش روی موضوع مورد نظر وجود دارد؟ آیا فرصت کافی برای انجام آزمایش مورد نظر وجود دارد؟

صفحه 47:
فرایند پروژه های ‎cole‏ جابر ابن حیان (پروژه آزمایشی- تحقیقات زمینه ای) > مراجعه به کتابهاء‌مجلات»دایره المعارف هاءمنابع اینترنتی و گفتگو با افراد متخصص | > یادداشت بافته ها در دفتر کارنماو بادداشت مشخصات منابع > ادامه تحقبقات تا زمانی که منجر به یک حدس هوشمندانه (فرضیه) درباره جواب مساله شود. > سازماندهی اطلاعات بدست آمده (تحقیقات زمینه ای)در قالب باراگراف

صفحه 48:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- تعبین متفیرها) متغیرها تمام عواملی هستند که در آزمایش می توانند تغییر کنند. در هر آزمایش تنها مجاز به تغییر یک عامل هستیم چه عاملی سبب (علت) رخ دادن یک پدیده می شود علت(متغیر مستقل) در آزمایش هميشه جيزى را تغيبر ميدهيم. معلول(متغیر وابسته) چیزی را اندازه مى كيريم. متغیرهای کنترل شده: چیزهایی را ثابت نگه مى داريم. > متفیرهای مستقل,وابسته و کنترل تعیین و در دفتر کارا ثبت و بعدا در تابلو نمايش

صفحه 49:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش - ارایه ی فرضیه) < فر ضیه حدس هوشمندانه در پاسخ به سوال بر اساس اطلاعات جمع آوری شده است. < فرضیه پیش بینی می کند که چگونه در اثر تغیبرشادن یک عامل ,عامل ديكر تغيير مى كند. (علت و معلول) > نوشتنفرضيه در قالب يك جمله روشن و واضحهر دفتر كارنما: 3

صفحه 50:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- طراحی آزمایش) ليست كردن فهرست مواد مورد نياز در آزمایش > طراحى روش كار و ثبت در دفتر كار نما(تعيين دستور العمل كام به كام برای اجرای آزماد < تعيين كردن كروه «كنترل» و «كروه متغير» يا آزمايش ~ یکسان بودن كروه كنترل و كروه متغير به جز تفاوت در متغير مستقل به منظور سنجيدن اثر آن كروه (_مساله + متغير مستقل - متغير وابسته > (_نوزادكريان + بطرى شير- نوزاد آرام وشا

صفحه 51:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- اجرای آزمایشثبت و سازماندهی نتایج) تکرار آزمایش حداقل ۳ بار ‎ ™‏ پیروی از دستورالعمل گام به كام نوشته شده ثبت تمام کارهای انجام شده و مشاهدات صورت گرفته در دفتر کارنما همراه با زمان و تاريخ > استفاده از واحد های استافدارد در اندازه گیری ها(گرم.لیترسانتی منید) 2 . تصوير برداری از ماوقه در صورت لزوم استفاده از جدول برای ثبت نتایج در جدول کارنما > استفاده از نمودار برای ارایه ی نتایج

صفحه 52:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن ‎OLS‏ ‏(پروژه آزمایش- نتیجه گیری) < آيا نتايج به دست آمده از آزمايشءفرضيه را تایید می کند با رد؟ ۶ ننیجه گیری در قالب یک پاراگراف در دفتر کارنما ثبت می شود: فتایج آزمایش فرضیه مرا تایید می کند زوا ....:....::.::۰. فتایج آزمایش فرضیه مرا تایید نمی کند زیرا < ارایه راهکار برای بهبود آزمایش در صورت نیاز

صفحه 53:
فرايند پروژه های علمی جابر ابن حیان ‏ | ۱ (پروژه آزمایش- گزارش کتبی) ‎i‏ اطلاعات گزارش کتبی از دفتر كارنما استخراج می شود.(حداکثر صفحه) > صا جلد گزارش شامل عنوان پروژه»عکسی از آزمایش,نام و نام خانوادگی اعضای گروه؛پایه مدرسه,معلم راهنما »تاريخ 7 ص۲ شامل سوال بروزه,تعاريف و متغيرهاى مستقل و وابسته و كنترل و فرضيه ‎x‏ ص ۲ تا ص ۵ تحقیق زمینه ای 1 ص ۶مواد و روش کار و شرح گام به گام فعالیت ها ی جریان آزمایش ‎ti Vie >‏ شامل داده های حاصل از آزمایش در قالب جدول و نمودار و توضیح درباره داده ها ‏. ص ۸نتيجه گیری شامل پاسخ به سوال تحقیق و مقایسه فرضیه با نتايج به دست آمده و تايبد يا رد فرضيه ‎

صفحه 54:
فرايند بروزمهاي علمی جابر ابن حيان (بروزه آزمايش- تابلو نمايش) تابلوى نمايكن

صفحه 55:
موضوعات پیشنهادی پروژه نمایش علمی (آزمایش) زیمت شناسی. ادها بررشد كيهان ‎feud Jp‏ ‎Bub So inal‏ هم قا رد آنا كيهان درتو تك بتر وشد مى كند ؟ ايت نور ‎ao HOME ay‏ ‎San tye ag LT‏ جوا زني در یهن بونه زر شود ؟. آا كيهان مختلف دار ‎gh‏ مرف میکند! كبا كوجد فتقى جد مقدار شورق را تحمل فى كد . یدنه هی کت نی رن ولد میک آبا همه دق هی تخود فنگی موجود دريى غلاف ةا ‎ays‏ ‎oot‏ نگ مو ون دای وود رد ‎plage od got‏ رد ‎te feof pf a ALT eel ee a jm Ul ‏آي هن بررشد كيهان ناير ار ؟‎ col eal dpe em yale ‎ ‎ ‏آي درصد تور سرعت جواه داق ها موق لست ؟ آباتبروى جانب مركز بر سرعت جوان وى داه ها موثر ست ؟. أيا نو بر سرعت رسبدكى يب موثراست ؟. ‏نان برشته شده زودتر كبك مى زند تان سفيد ؟. ‏يرتقال درون يخجال سريعتر مى بوسد با بيرون آن ؟. آباكرم خائي به روشتابي ‎ ‎Sb ‏ی آب نک زدر از آب غا هجو مى أيد؟. ‎sa lat plot‏ اراس ؟ ‎ap ph Da ‏إيكسان است؟‎ ‏ی هه ات وق یر ی ‎sae ot‏ ‎yea deed‏ یک اهاز خوه طبور م ‎fa‏ ‏مقايسه ميران سرما توليد شده. در هتم تخر شتآ و ۳1 ‎eet ‏آيا همد ى قلزات وقتى كرم مى شوقد به یک انز منبسطمی‌شوند؟ ‎go UT‏ هو وی اد یک بدکنک ‎ ‏ار می گناد ؟ آنا دما تائيرى بر يرو يك بالن هوا ‎sabes‏ ‏مایت وقتی رم مشود چدر متس ‏می شود ‏سنتز ناو قرتتفره و ساغت مان ‏أبن باكتريال ‏تن ناو فرت ره و ساخت مابین ‏آنتى باكتربال 2 ‏ستتر تلو رت نیمه رسای لد ‎5 ‎woh ‎a 3 ad ae‏ له تا جه سافتى منتقل عي كدام شكل بغ زودتر آب می شود كروي الستوات , ‏مكب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 56:
اجام آزمایش م ‘ ‎eo‏ ‏میاپتوتتبرها ‎CUT Salons ae: ۳‏ تمودار 5 39 ‎Fyre ee 3‏ ص تهیه 2 ‎Va‏ ‎goo‏ = فرضیه. 5 ‎Tap‏ 2 و یس ارتباط ‎ee lu‏ ‎oS‏ ‎wt Se‏

صفحه 57:
متغیر مستقل : متغیر وابسته: سوال: کدام بخ زودتر آب می شود؟(مکتباستو انه با | (shes

صفحه 58:
متغير مستقل : ث متغير وابسته: سوال: کدام بخ زودتر آب مى شود؟(مكعبءاستوا @ انه با | (shes

صفحه 59:
متغیر وابسته:سرعت ذوب متغير مستقل سوال :كدام يخ a زودتر آب می شو 1۵ (مکعباستوا أنه يا ۳

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:
سوال:کدام بادبند در اسکلت ساختمان محکم تر است؟(بادبند هشتی یا بادبند ضربدری) متغير مستقل :نوع بادبند 3 وابسته:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:
ا ‎Rusa‏ دارد؟ متغير مستقل ترنگ نور تا بح متغير کنترل:

صفحه 68:
سوال: کدام نور بر وشد كياه لوبيا قاثير بيشترى دارد؟ متغیر مستقل ذرنگ نور متغیر وابسته:رشد ‎OLS‏

صفحه 69:
خلاقت دانش آموز در این بروژه این بوده است که برای تولید نورهای رنگی »به جای لامپهای رنگی از طلق رنگی دور گلدانمای خود استفاده نموده و هزینه آزمایش را کاهش دادند.

صفحه 70:
فرايند بروزمهاي علمی جابر ابن حيان (بروزه آزمايش- تابلو نمايش) تابلوى نمايكن

صفحه 71:
ابداع یک وسیلهءفن يا تكنيك و يا برنامه كامييوترى و طراحى » ساخت و تست آن و ارايه به نمايشكاه به منظور پاسخگویی به یک نیاز منخص انواع طراحی و ساخت شبیه سازی ‏ ساخت ماشین لباسشویی با آرمیچر و بطری بهینه سازی . بهینه سازی لامپ ها از پرمصرف به کم مصرف خلاتنه.. تولید خمير دندان دوطرفه تغیبر کاربری؛اضافه کردن کاربری ‏ . دوچرخه با قابلیت ماشین لباستویی اختراع درخت مصنوعی در جاده ها برای تولید اکسیزن روش ابداع روشی برای جلوکیری از تبخیر آب در روی سدها فرم افزار

صفحه 72:
انواع طراحی و ساخت

صفحه 73:

صفحه 74:
نمونه هایی از طراحی و ساخت

صفحه 75:
نمونه هایی از طراحی و ساخت

صفحه 76:
تعریف نیاز نتیجه کیری دیخاه کشوری يزوهشى هلى دائش أموزى مستقر در اداره كل آموزش ويرورش شهرستان هلى لستان تهران. طراحی و نقشه با طراحی و ساخت و آزمایش مجده. .8 | ساخت Bee

صفحه 77:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت) مراحل طراحی و ساخت تعریف یک نیاز انجام تحقیقات زمینه ای پایه ریزی مشخصات طرح(معیار ها و استانداردها) آماده سازی طرح های مقدماتی ساخت و آزمایش یک نمونه اولیه طراحی و آزمایش مجدد در صورت لزوم ارایه نتایج

صفحه 78:
| فرایند پروژه های علمی جابر ابن حبان با توجه به حوزه های مورد علاقه خود.یک نیاز مشخص و لازم التوجه را تعببن کنید.این نیاز محور اصلی کار شماست و وسیله.فن يا برنامه اى كه طى ابن بروزه اختراع مى كنيد باسخكوى این نیز خواهدبود. تذکر: هرکاری که برای پروژه انجام می گیره با ذکر تاریخ و زمان صرف شده در دفتر کارنما ثبت گردد. همواره از مراحل کار خود عکس تهبه كنيد تا در دفتر كارنما و تابلوى نمایش استفاده گردد. از جدول زمان بندی استفاده گردد تا پروژه طبق برنامه زمانی مشخص انجام و به بایان برسد.(۸هفته)

صفحه 79:
جمع آوری اطلاعاتی که به فهم دانش مربوط به حوزه طرح کمک کند جمع آوری اطلاعاتی در مورد نیاز مصرف کنندگان محصولات مشابه و استانداردها و معیارهای موجود در مورد طرح

صفحه 80:
تعبين معيارهاءاستانداردها و محدوديت هابى كه بر اساس آن در مورد جكوذكى ساخت محصول تصمیم گیری می شود. مشخصاتى كه در طرح ها مدنظر قرار مى كبرد معمولا شامل شكل اندازه وزن ظاهر ویژگی های فیزیکی عملکرد کاربری هزینه تولید زمان ‎stad‏

صفحه 81:
سریع و ارزان بودن طرح ها روی کاغذ بررسی نکات مثبت و منفی هر طرح و ارایه ایده های جدیدتر بهتر شدن هر طرح ارایه شده با رفع نواقص طرح های قبلی تلاش برای دست یابی به طرح نهایی به منظور تحقق مشخصات طرح تلاش مکرر در فرایند مهندسی - تکرار تهیه فهرستی از مواد مورد نیاز با مشخصات دقیق جهت ساخت نوشتن دستورالعمل گام به گام ساخت نمونه اولیه

صفحه 82:
۲ ساخت نمونه اولیه بر اساس انتظارات طرح طرح های کشیده شده؛فهرست لوازم و تجهیزات و دستورالعمل گام به گام 7 آزمایش نمونه اولیه و ثبت رخدادهای آزمایش(حداقل ‎GUY‏ ۲ تحلیل داده ها و مقایسه نتایج به دست آمده با انتظارات ارایه شده در مشخصات طرح Jour ‏طراحی‎

صفحه 83:
۷ طراحی محدد و اصلاح ” آزمایش محدد و ثت داده های حاصل ۲ تحلیل داده ها و مقایسه نتایج به دست آمده با انتظارات ارانه شده در مشخصات طرح طراحی محدد؟ محصول نهایی و تطبیق با انتظارات و مشخصات طرح

صفحه 84:
داده ها جطور اهمیت محصول از چه جهت است؟ ‎i‏ 7 آیا برای ارتفای انن محصول پيشنهادات قابل اجرا وجود دارد؟ 7 این محصول چگونه به فهم بهتری از پدیده های جهان کمک مي کند؟ ۰ 7 این اطلاعات جلگونه در زندگی واقعی می نواند به کار گرفته شود؟ ‎i‏ ۲ به چه بینش های جدیدی پی برده ایم؟ ‎i! 7‏ این طراحی و ساخت جچه دانشی کسب کرده ایم؟ فتیجه گیری ارزش پروژه و محصول را نمایان می کند و نشان می دهد این ۱ محصول چگونه می تواند در دنیای واقعی به کار گرفته شود. .مزاباءابتکارات و ‎i‏ سودمندی محصول در این قسمت می آید. ‏آنجه را انتظار می رفت رخ دهد تایید می کنند؟ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 85:
فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه طراحی و ساخت- گزارش کتبی) > اطلاعات گزارش کتبی از دفتر کارنما استخراج می شود.(حداکثر ۱۸صفحه) < ص ۱ جله گزارش شامل عنوان پروژه»عکسی از محصول,نام و نام خانوادگی اعضای گروه؛بایه» مدر سه» معلم راهنما ءتاریخ | > ص۲ تعریف نیاز:در پاسخ به چه نیازی این محصول ساخته شده و چر پاسخگویی با آن مهم است! < ص۳۳ تا ص۵ تحقیق زمینه ای < ص ۶مشخصات طرح و استانداردها و محدودیت هایی که برای طرح تعیین کرده اید. << ص ۷ طرح مقدماتی .ص‌۸طرح نهایی.صفهرست مواد.ص۰اروش کام به کام << ص ١اساخت‏ نمونه اولیهءص ۱۲ آزمایش و داده های آن.ص ۱۳تحلیل داده ها < ص ۱۴طراحی محدد»ص ۱۵ آزمایش مجدد و ثبت داده هاءص۱۶تحلیل داده ها ص ۱۷ نتیجه گيري ‏ ص ۱۸

صفحه 86:

صفحه 87:

صفحه 88:
۰ هه © = د 9 6 ۱ © 1 a ‏آزما:‎ ۵ ۱ "و © © © ۲ مدل (نمایش علمی) | ده ~~ > © ورو و طبقه بندی ۱ 0 © © تا تابلو نمایش انا مواد آزمايش ونمايش | دفتر كارفما | کزارش کتبی tals وديف | نوع پروژه

صفحه 89:
طرح طبه دی شرح تعايش ‎we‏ موا وروی کار تبجهکبری ‎ete‏ ‏مشخمات داش آموز مشخصات مانش آموز ‎re‏ سياس كزارى ‎at ate‏ ‎we‏ عکس ستخصات ‎iT gl‏ سپس کزاری ماج نع زمينه اي تعريف ناز طرج ها فقت )اولي وهاي متخمات طرع آزماش و تعليل نادء قا ‎eran‏ طراعى ساغت - ازمايش و تعطل دده ها مجدد (در صورت از مشخصات دائش آعوز سياس كار مه ‎a‏

صفحه 90:
هر گونه موجود زنده اعم از گیاه یا جانور هر کونه مایعات با اندام بدن انسان با ‎٠‏ به جای اقلام نمایشی غیرمجاز میتوان حیوان(خون»ادرار».....) ; نات مواد فنا اسان حون از عكسهاء نمودارهاء حيوانات يا كلهاى هرگونه کشت باکتری با کبک بلاستيكى استفاده كرد مایعات شیمیایی خانگی يا آزمایشگاهی(به جز مایعات موجود در محفظه های دربسته) ‎٠‏ به جاى مواد غذايى از مدل هاى مواد سمىءدارو و مواد پرخطر ‎a We ee‏ وسايل تيز و برنده مثل سرنک»سوزن»چاقو) مصنوعى غذا يا ميوه استفاده شود ظروف يا مخازن فشرده . 4 ‎Ag‏ ۰ باطری ها با قابليت باز شدن دربيش در پروژه های برقی از پیل الکتریکی گل»ماسهءشنء خاک,پسماندهای زاب به جاى منبع الكتريسيته استفاده شود. پروژه هایی که شامل شلیک سلاح گرم و ... تصاویر کالبدشکافی و تکنیکهای جراحی و ۰ استفاده از اقلام کاملا «مهر و موم اجساد پروژه های که منجر به صدمه زدن يا تحت شده» مواد معدنی با کیاهان خشک فشارقراردادن حيوانات مى شود 2 سده

صفحه 91:
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

51,000 تومان