صفحه 1:
کار گاه آموزشی کاربردی خبرنوبسی
صفحه 2:
از آغاز خلقت ۰ آگلهی از وقلیع و رویدادهای جدیدی که پیرامون آشصی رویعی دهند ؛ نیاز همیشکی او
بوده است. لین نیاز در دوران مختلف از طییق ارتباطات غیر کلامی مانند نقاشی» ققش و دود و كللمى به شکل
‘ و تلسیس رسانه های مکتوب و متعلقب تن رسانه های
الكترونيكى (راهي و تلويزيون) ودر حال حاضر اينتينت و كسترش خيركننده شكال "خبررسانى' در مقايسه با
گذشته تفاوت یافته و حساسیت و اهمیت آن بیشتر شده است. گرچه رسانه ها کار کردهای مختلفی چون آمو:
» تفویح و سرگرمی و راهنملیی دایند لما بخش خبر و نیاز محسوسترسبه اخبار در مقایسهبا سایر بخش ها
اهعیت بّن را دو چندان کرده است. امروزه رسانه هابه خوبی از اهمیت انتشار اخبار در جذب مخاطبان
آکلهی یافته یبه همین جهتبه تدییج خبررسانى به يكى از مهمتوين وظلیف آنان تبدیل شده است. صفحات
مطبوعات و خصوصا روزنلعه ها اکنون بیش از سایر مقولات مطبوعلتی دیگر نظیر گزارش؛ مصاحبهء مقاله و ....
به خبر اختصاصمی یابد. اخبار علصی؛ سیاسی؛ اجتملعی؛ فرهنگی و ورزشی اکنون بیشتر ستونها و صفحات
مطبوعات رلپرحی کند و مطبوعات در رقلتبا یکدیگرمی کوشندتلبا سرعت هرچه بيشتر اخبار مورد علاقه
تعداد افزون توی از افراد جاععه را منتشر کنند. بنبرلین اهمیت و جایگاه "خبر" در مقایسمبا سایر بخش های
مطبوعلتی ایجابمی کنستا آناییبا خبرنویسی در اولویت بوده و نخستین گام کسانی باشد که وارد عرصه
روزنامه نگاری می شوند.
صفحه 3:
چه چیزی خبر محسوب می شود؟
در هر دقيقه از روز, اتفاقات بیشماری در جهان روی می دهد. رسانه های خبری از میان اين حوادث؛ تعدادی را
انتخاب کرده و به عنوان خبر ارانه می دهند. و بدون وجود یک روش متداول و روال جاری در برخورد با اين
حوادث و اطلاعات بیکران؛ هیچ سازمان خبری نمی تواند درست عمل کند. هریک از اندیشمندان و
صاحبنظرانیکه در عرصه ارتباطات فعالیت کرده اند با استفاده از تجربیات و دیدگاه و استنباطات خود در عرصه
مطبوعات تعریف خاصی را براى خبر ارايه كرده اند كه البته در رخبى موارد تا حدودى با هم إن
نكاران معمولاً براى خود, ضوابط و معيارهايى دارندكه با توجه به آن معيارهاء وقايع «خبرى» را از «غيرخب
تميز مى دهند.اين حقيقت دارد كه ضوابط و معيارهاى كزينش خبرء تحت تأثير عوامل كوناكونى شكل مى كيرد.
رو آنجه به نام «خبر» ارائه مى شودء حاصل تصميم كيريهاى مختلف است. اين نيز حقيقت دارد كه وقايع
اى خارج؛ واقعى؛ عينى و تغيب, با توجه به اين اعمال نظرهاء تصميم كيريها و
انتخابهاء«خبر»واقعيت (Reality) رابه صورت واقعيت نسبى co Glas (Relative) دهد درواقع رويداد
و ييام بايد داراى ويؤكى ها و ارزش هايى باشد كه به آن خبر بكوييم .ازاين ویژگی ها در عرصه خبر نویسی به
نام ارزش هاى خبرى ياد مى شود. البته بايد در نظر داشت كه در ماهيت هر رويدادى ارزشهايى نهفته است
اما همه اين اويؤكى ها نمى تواند جزء ارزش هاى خبرى باشد از سويى نيز بايد كفت كه خبرى كه براى انتشار
گزینش می شود باید حداقال دارای یکی از ارزش های خبری و یا از چند ارزش خبری باشد.
صفحه 4:
ارزش های خبری کدامند؟
همانكونه كه اشاره شد بيام بايد داراى ويؤكى هابى باششد كه به أن بتوانيم خبر اطلاق كنيم بر همين اساس 7 ارش براى يك ييام قايل خواهيم بود تابه آن خبر
گفته شود
اين ارش ها عبار تند از:
۱-شپرت(۳۲0۵93001060 /۳31906)(شخاص, اشیاء و نهادهایی که از شهرت و اعتبربیشتری برخوردار هستند به همان میزان از ارزش خبری بالاتری
برخوردارند البته شههرت سخص ممكن است حقيقى يا حقوفى باشمد در هر صورت هر جه شاخص تربشد ارزش خبریبیشتر است.علت مهم بودن هرت در ارزش
هاى خبرى داشتن سنديت, اهميت و ذهنيت براى خوانند كان است. خبر مسافرت رييس جمهور به اسستان أذربايجان تسرقى و افتتاح فيروكاه در إين استان از خبر
مسافرت يك وزير به همين استان و افتتاح يك سد مبهمتر است.| در صورت ارجح نبودن ساير ارزثى هاى خبرى) ديدكاهى منتقدانه در اين زمينه وجود دارد و ان اين
ست كه خبرها مردم عادى را بوششى نمى دهند جونكه ينان از شمهرت برخودار نيستند روزنامه نكاران فقط به شماهير أنهم بيشتر از نوع قد تمند و قدرتمدار نان
می بردازند حال أنكه قههرمانان واقعى مردم هستند”
آمثال: معاون اول ريبس جمهور در همايش كانون هاى فكر: دولت احمدى نؤاد از كانون هاى فكر حمايت مى كتد.
خبركزارى ايسنا: دكتر برويز داودى معاون اول رييس جمهور كفت: دولت نهم با توجه به توانى که در اختیر درد از کنون های فکر حمایت می کند.
وی با مبارک دانستن نقارن هفته بسیح با همایش کانون های فکر افزود:
بزركى كثرت و فراواتى ( تعداد و (Magnitiabey jai
اين ارزش خبرى به طور عمده اعداد و ارقام را شامل ميش شسود و هرجه حجم و أمار بيشتر باشد ارس خبرى بيشتر است ارزث خبرسانحه تصادف و کشته شدن ۱۷
تفر بيشتر از خبر سائحه تصادف و كشته ثسدن دو نفر ست مثال:؟ ميليون و /٠١ هزار دانش أموخته دانشكاهى بيكارة
دببركل مجمع متخصصان ايران با اعلام اين خبر افزود: بر اساس برأوردهاى انجام شده از 4 ميليون ايرانى ساكن در خارج از كشمور ++ درصد دانش اموخته دانشيكاة
ها هستند كه بايد زمينه جذب آنان كه در نوع خود از يخصص هاى بالابى نيز برخوردارند. فراهم شود
؟-دركيرى [ اختلاف و منازعه حوادث ؛ برخورد أراء)008016611)) اين كونه از رويدادها حاوى برخوردهايى هستند كه در شكل هاى مختلف جلوه كر مى شوند وبين
افراد, كرود هاء متها و كشورهاى مختلف صورت مى كيرد اخبار موبوط به سرقتهاء جنگ هاء فتل هاء تصادفات, زلؤله و أتشفشان ها و نظاير آن از ابن جمله هستند
مثال: حل اختلاف هسته اى يران از طريق مذاكره مستقيم
گزاری فرانسه: دو تن از ستانورهای آمریکایی خواستار حل اختلاف فناوری هسته ای ایران از طريق مذاكره مستفيم شدند.
مثال: اعتراض دانشجويان دانشكاه أزاد براى حل مشكل صنفى ] به خيابان كثسيده شد
كروه اجتماعى- تجمع صتفى دانشجويان دانشسكده فنى مهنديى دانسكاد ازاد اسلامى تهران كه ظهر ديروز أغاز شده بون به بيرون از دانشكده فنى كشيده شد
صفحه 5:
(Proximity) sls -£ مجاورت حفرافبایی که توجه و حساسیت را برمی انگیزاند-
--* مجاورت معنوى( زبان : دين :میت و اشتراکات)
خوانندگان و مخاطبان مايلتدكدبتدا خبرهاى مربوط به محله, شسهر, كشور و كشورهاى همجوار خود را براى خواندن در اولويت قرار دهند
مجاورت ممكن است به صورت جغرافيايى: معنو : فرهنكى , هنرى؛ صنفى , تحصيلى و حتى به صورت جنسيتى باثيد مثال: يك سوم
اعضای هینت علمی دانشگاه ها زن هستند
تهران - خبرگزاری مهر-به غم اين که در دهه های گذشت زنان نقش کمرنگی در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی داشته اند امروزه
بیش از یک سوم اعضاى هینتعلمی دانشگاه هایعلوم پزشکی در تصاحب زنان است.
دكتر محمد علييورى دبير ستاد رفاه اعضاى هيئت علمى وزارت بهداشت: درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلبافژود:
د-استئناء و شسكفنى oo! (Oddity) نوع خبرها از نظر كم سابقه بودن غيرعادى بودن . نادر بودن, و عجيب بودن داراى ارزش خبرى
دمانند تولد كوساله دو سرء قدبلند ترين فرد ججهان. كسب مقام نخست در المبياد هاى جهانى توسط داتشجويان ايرانى از ان جمله اند
te رییس جهاددانشگاهی کشور: نخستین حبوان شبیه سازی شده در اران تا پیانامسال متود می شود
خبركزارى ايسنا: رييس جهاد دانشكاهى كشور كفت: اميدواريم بتوائيم نا يايان امسال , خبر تولد نخستين جيوان شبيه سازى شده توسط.
يزوهشكران اين نهاد علمى را به مردم شريف ايران بدهيم.
+- تازكى و زمان (13061332655) هرجه زمان وقوع رويداد نا انعكاس خبر كمتر باشسد ارزش خبرى بيشتر است. در دنيلى امروز كه
رقابت بين مطبوعات بسار زياد است روزنامه هايى موفق تر مستند كه حاوى اخبار تازه تر و به موقع باشند
عضو بسيج دانشجوبى ديروز از تسكيل بارلمان دانشجوبى حمايت كرد
ايسنا: عضو شوراى تبيين بسيج دانشجوبى دانشكاد هاى استان تهران روز كذشته با حمايت از پرلمان دانشجویی بر غیر دولتی بودن آن
af ast
حمید موسوی گفت:
۷-حربرگیری[100031) یک رویدد هر چه پر اراد و كروه هاى بيشتر در يك جامعه تاثير بكذارد اعم از تاثير مثبت با منقيف مستقيم با
صفحه 6:
5
مثال هاى خبرنويسى:
-هدایت صحیح افکار عمومی امنیتپایدار در جامعه ایجاد می کند( در برگیری)
توقف سیر عمودی تصافات بعد از ۱۲ سال(تازگی)
اهزار ميليارد ريال براى توسعه آذزبايجان شرقى اختصاص يافت( مجاورت)
اجماع نظر مشترک کشورهای حاشیه خزر(مجاورت)
برگزاری جشن ازدواج ۴۰۰زوج شاهد و ايثاركر استان( مجاورت-فراوانى)
۲ دهکده مهارت در ۱۰ استان کشور ایجاد مي شود(فراوانی-دربرگیری)
نیمی از کاررگان جهان در فقر زندگی می کنند[ فروانی دربرگیری)
ايجاد بيش از ۱۸ هزار شفل در آذرایجان شرقی(فروانی-دریرگیری-مجاورت- استنه-تازگی*
ورود ۹۹ تن طلای قاجاق به کشور( فراانی- شهرت- استتاه-برخورد)
۵۰هزار کنکوری مجاز انتخاب رشته می کنند(فراوانی- دربرگیری)
استعقاى همزمان دو وزير رخورد)
عبدافه گل ریس جمهوری ترکیه(شهرت- مجاورت معنوی- (SI
تروریست به خانه ات برگر(برخورد-دربرگیری- شهرت)
در حوادث, تازه های علمی و پزشکی باستان شناسی : تاز گی
در نشریات سباسی » هنری و ورزشی: شهرت برخورد
در نشریات اقتصادی : فروانی- دربرگیری
در نشریات علمی :استئناء و تا زگی
صفحه 7:
کلید خبرنویسی کجا قرار دارد؟
اگر ارزش های خبری به اخبار شکل می دهند" عناصر خبری " اخبار را به نمایش می گذارند و این
عناصو خبری کلیدی برای خبرنویسی به شمار می روند.
۱-که(چه کسی) (۷۷110) تخس یا اشخاص و اشبایی كه در واقعه رواد ثترکت یا مداخلهداند ی بهنحوی با آن ارتباط درند
۲- کی( 12610 ۷۷) زمان وقوعرویداد
۳ کجا( 11616 ۷۷) مکان وقوع رویدد
>-چه( ماهیت- چه چیزی) (۷۷12۵1) انچه که رویدد را تشکیل می دهد و موشوع و نوع واقمهوماهبت آن را مشخص می کند
۵-چرا( 123 ۷۷) عت و انگیزه ای که سب وقوع رویداد شده است.
۲ -چطور- چگونه(11018) نحوهوقوع روبداد و تریکب و كيفيت آن را تو
جه كسى با شرهرت- جه جبزى با دري ركيرى؛ شگفتی و فراوانی-کجا با مجاور
خبرنگار کرآزموده هر كاه مى خواهد رويدادى را به خبر تبديل كند تلاش مى كند تا هر شمش عنصر قوق را در خر و گزارش خود لحاظ كند .در نظر
كرفتن اين عناصر به غناى خبر مى افزايد و تصوير جامعى از رويداد را به مخاطب ارایه می کند و در واقع خبرنگار برای آنکه بتواند خبر جامعی را
ارايه دهد در برابر هر روداد این شمش پرسشی را بای تکمیل خبر. از دیگران می پرسد تا خبری کامل و بینقص تهیه کند.
له یور ارچ عازم ذهلى تشد یمور خرچ امو ازمطی و دزی ور ارچ مرو بر مذاكرة هر مورد يحوان كشمير
ازم دهلی نو شد.
ی نات مهم نها در صورتی می توا از ام و نام خانوادگی يك فرد در أغاز خبر استفاده كرد كه ذكر نام وى تداعى چهره او را در ذهن
مخاطب ايجاد كند-روزنامه نكاران در مواردى كه عنصر جه جيزى از ويؤكى هاى فراوانى و دربركير برخوردار است از أن به عنوان عنصر جذاب خبر
در باراكراف اول استفاده مى كنند.-عنصر كيجا از لحاظ مجاورت در دو شكل جغرافيايى و معنوى بروز مى كند- عناصر خبرى جرا و جطور ج
تحليلى و توصيفى رويدادها را تبيين مى كنند
صفحه 8:
تعریف خبر؟
حال با اطلاعاتی که داریم می توانیم تعریف جامع تری از خبر ارایه دهیم:
خبر گزارش واقعی از یک رویداد عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و
توسط عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می گیرد.
عوامل تاثیرگذار بر خبر:
» در ماهيت هر رويداد تعدادى از «رزشهای خبری» بهنسیتینهفته است.ارزشی که هر رويداد واقعى در ماهيت خود دارد. عيتى
ثابت و تغيبرنايذير است. درحالى كه نجه به نام «خير در روزنامه جاب مى شود ويا از طريق راديو وتلويزيون بخش مى شود
حاصل تائير عوامل كوناكونى استدكه واقعيت را به صورت واقعیت نسبی نان می دهد
ps oe اب5۳
خبر أن رويداد دخالت و تصميم كيرى مى كنند. در حالى كه ارزشهاى خبرى نيبقته در رویداد ظاهر از alge
خبر یک رویداد به شمار می آب: اش شک رس 2
شام ماس شم له رشق 2
نگرشها و اعتقادات اوء مسائل فنى روزنامه (ميزان جا در صفحه) و غيره است.
۴ عوامل يرون سازمانى: عواملى كه از خارج سازمان بر فرايند خبر تاثير مى كذارند, شامل محدوديتهاى قانونى, اعمال تقو
ماس یی و حفوقى (خصوصى با دوى) نايع خبرى أوابط عمومى)/ صاحيان أبى» كروههاى فشار. ود نوزم و
one
روزنامه نكار بايد يك رويداد خبرى را بى طرفانه كزارش كند. اصل عينيت را رعايت كند همانند يك يستجى ناقل بيام hol >
خبرى باثسد و كوش كند واقعه را به همان شكلى كه اتفاق افتاده كزارش كند. و نه به صورتى كه خود اوء سردبير ويا افراد
یک مفهوم نسبی است که تحت تاثیر عوامل (Objectivity) «cars mild yo مايلند اتفاق افتاده باشسد. همان طوركه
اعينيت» مطلق تصورى بیش نیست. در الكوى هاى ارتباطى: به اين اعمال نظرها كه خود أكاد يا
كبرد. «بارازيت» يا «اختلال» مى كويند. بتابراين» اعمال نظر خبرنكار ويا مدير روزنامه دركوجك و بزرك
اكرقن ای که استتفاق و اررض أن را ندراد يك نوع اختلال محسوب مى شود. با همه اين احوالء روزنامه نکر ی کوشه
.يك واقعه را همان طورى كه اتفاق افتاده است و استحقاق و ارزش أن را داردد كزارشس كند. و از تاثير عوامل كوناكون حتى
|. يك واقعه را همان طورى كه اتفاق افتاده است و استحقاق و ارزس ان را دارده گزارنش كند. و از تاتير عوامل كوناكون حتى
صفحه 9:
حال خبر را جكونه تنظيم كنيم؟
با اطلاعاتى كه اكنون داريم بهتر مى توانيم
تشخيص دهيم كه جه رويدادى مى تواند خبر
باشد . قبل از آنكه وارد بحث تنظيم خبر و سبك
های آن شویم بهتر است با ارکان خبر آشنا شویم.
ارکان خبر:
الف- تيتر
ب- ليد
ج-بدنه و متن
د-سايقه
صفحه 10:
ليد (620.)) جیست؟
ليد قسمت اول خبر را در سبك خبرنويسى هرم وارونه را ليد مى كويند كه
خواننده را به خواندن متن ترغيب مى كند ليد مهمترين قسمت خبر است
که با حداقل کلمات بیان می شود حداکثر از ۲۰ واژه تجاوز نمی کند
حداکثر در دو جمله است و وظیفه هدایت کردن و کشاندن مخاطب رابه
خی مد Bo
از تکرار ولژه ها خودداری می شودو شروع آن با عنصری است که خواننده
را جلب می کنددر لید به عناصر خبری پاسخ داده می شود و براساس اینکه
کدام عنصر خبر ارزش خبری بیشتری دارد می توان لید را بر همان اساس
تنظیم کرد
صفحه 11:
انواع ليد
الف- از نظر شروع مطلب و برجسته سازى عناصر خبرى
ی
ید کجا: تهران حمله ارتش روسیه به چچن را محکوم کرد
اليد جه: شكلى از قعل يا حالت مصدرى أن كه سخت ترين نوع ليد است اما جذابترين أن به شمار مى آيد
مانند: انفجار كاز در يك كاركاه 0 كششته بر جاى كذاشت
ید كى:توصيه مى شود ليد با امروزء ديروز و فردا شروع نشود مكر مثل: فردا نتايج كنكور سراسری ۲/۱ میلیون نفر
اعلام مى شود
ليد جرأ: بر اثر سقوط بهمن در جاده هراز دو اتوبوس به دره پرتاب شدند
اليد جكونة: با سخنان وزير علوم؛ تحقيقات و قناورى دومين سمينار أسيب شناسى اموزش عالى كشور آغاز يه كار
كرد
صفحه 12:
ب- انواع لید بر اساس محتوا:
-لیدهای تک موضوعی
> لیدهای ساده)
-ليدهاى عمقی از کل به جزء ماد لاه اصلاح طلای در مجلس به تصویب ری زان ان لایجهزنان....
-لیدهای نقلی ( صستقیم- غیرمستقیم-تاکیدی(نقل قول جزنی ))
مستفیم: رییس کل بانك مركزى جمله عينا نقل قول مى شود
inn :ریس کل بانک مرکزی خبر از پداختارزبه قیمت ۴۰۰ تومان بهوردکنندگان کالا داد
تقل قول جزئی: یک کلمه یا مسدودی کلمه را داخل كيومه مى كذاريم
رييس كل بانک مرکزی خبر از "شکوفاییاقتصادی" در سالجاری داد
> ليد تمثيلى ” عاقبت یابنده شود" این شعار کاوشگران اداره با
> ليد سوالى ( بيثشتر در كزارش) با اغاز سال تحصيلى دانشجويان غيربومى از خود مى يرسند آيا بازهم براى
دريافت سهميه خوابكاه مشكلى خواهند داشت:
- ليد توصيفى( در أخبار فرهنكى و هنرى در مجلات و نشريات غيرخبرى) سياوش قرمز ٠ تهمينه أبى
روشن در فضای مه ألود در نمايشكاه هنرى ...
lt اديت كه روز كلهت نا
صفحه 13:
لیدهای چندموضوعی
-ليد متراكم:يك سرى از اطلاعات كه مرتبط به هم هستند به خواننده منتقل مى كنيم.
۰ کشته, ٠ مجورح و ٠١ ميليارد ريال خسارت در نتيجه زلزله * ريشترى امروز تهران كزارش شد
-ليدفهرستى: ارزش اطلاعات با هم برابر است مثل مصوبات جلسات هيئت دولت و مجلس
- ليد مقايسه أى : بين دو رويداد مقايسه مى شود
در حالى كه بسيارى از مردم ساكن جنوب تهران در بى آبى به سر مى برند سازمان آب و فاضلاب این شهر از قطع آب
مصرف كتندكان برمصرف مناطق اعیانتشین تهران خودداری می کند
-ليل تأر يخحى :در اين نوع ليد ضمن يادأورى سابقه رويدا ب ذكر تاربخجه أى كه به حادئه كنوتى منجر شده مى توان
علاقمندی مخاطبان را تحريك كردكه در اخبار حوادث معمول است.
-ليد استنباطى: در اين ليدها غالباً استنباط روزنامه نگار از رویداده عنصر اصلى را
تشكيل مى دهد.
صفحه 14:
نكات مهم در تنظيم ليد:
مومس وق جر تاره سرد ۲
حدر لید نباید اسم به کار برد مگر آنکه خواننده به محض خواندن اسم آن را بشناسد
- از تکرار کلمات » استفاده از کلمات خارجی و نامفهوم خودداری شود
> هر چه منابع خبری بیشتر باشد تنوع خبری بیشتر است
-. لیدهای پرمحتوا و کم محتوا
> لید بی محتوارزشهای خبری را داراست و به عناصر خبری پاسخ می گوید ولی مهمترین قسمت خبر
نیست شروع خبر است وليد يرمحتوا تمام اطلاعات در ليد كفته مى شود ولى ما بايد آز هردوى اينها
برهيز و ليد مناسب را اتتخاب كنيم.
- تفاوت مقدمه با لید: مقدمه حاوى مطالب كلى در ارتباط با موضوع است اما ليد مهمترين قسمت ويا
خلاصه مهم ترين قسمت رویداد که دارای یک یا چند ارزش خبری است
- لید ۳۰۱۲۰ واژه درد لبته در خبر تحلیلی استثناء داريم
با خواندن ليد به راحتى مى توان تیتر را به دست آورد
صفحه 15:
:مفاهیم اساسی در خبر
-درستی خبر(اگر مطالعه قبلی نداشته بافیم )
PoE), S (tbo 51513]
-جامعیت خبر(به ابهامات پاسخ داده می شودمانند استفاده از آرشیو و..)
صفحه 16:
انواع سبک های تنظیم خبر
(Inverted Pyramid) 4591p 0% Sow -
(Chronological style) _5u,6 Su» -
Combination) J of pox a) (54 5 سبك -
(Style
(Surprise ending) p53) سبک پایان شگفت -
صفحه 17:
:سبک هرم وارونه
درسبك هرم وارونه قاعدة هرم حاوى جذابترين » ودر بسيارى از مواقع» حاوى مهمترين
بخش خبر (به شكل نكاه كنيد) است و نوك أن . بخش انتهايى _ حاوى بى اهميت
ترين بخشهاى ماجراست.
عیرست
5-7
7
تمودار تنظيم خبر در سبك هرم راون
صفحه 18:
در واقع درسبک هرم وارونه مطالب با توجه به میزان اهمیت آنها از بالا به بايين تنظيم می شوند.
گفتنی است که تعیین چگونگی پاگرفتن اين سبک خبرنویسی یک علت تاریخی مطرح می کنند گفته می
شود که اختراع تلگراف بیشترین تأثیر را بر شکل گیری و تکوین سبک هرم وارونه گذاشت. پس از کشفد
تلگراف روزنامه نگاران و به ویژه روزنامه نگاران آمریکایی» هنگام بروز جنگ داخلی درآمریکا به هنگام
مخابرة خبر از ترس قطع ارتباط تلگرافی اصل مطلب را ابتدا مخابره می کردند وسپس اگر ارتباط قطع نمی
ad ساير جزئیات خبر را تخابره می نمودند.
در هر حال, همانگونه که گنته شد. پاراگراف اول (لید) در سبك هرم وارونه اصلی ترین بخش
مطلب را در خود جا مى دهد و ساير باراكرافها به ترتیب اهمیت به دنیال پاراگراف اول مى آيند. اين
توالی و چیدن مضامین و به عبارتیهتر ظبقه بندى مضامين: در عين حفظ رَابَظه منطقى ميان اجزاى خبر
باید از مهمترین و اصلی ترين اجزاى اطلاعات به طرف بى اهميت ترين بخشهاى مطلب صورت بذيرد.
تأکید این نکته ضرور ی است كه: سبك هرم وارونه عمدتاً به دو منظور مورد استفاده قرار مى
كيرد و مقبوليت دارد:
و طبيعى نقل وقايع؛ جنانكه مردم درخبر دهى به يكديكر از همين شيوه وسياق بيروى مى كنند.
مشخص شدن سريع تكليف خواننده با متن: خواننده به محض خواندن باراكراف نخسته اكر تمايلى به
.خواندن موضوع حس كندء بقيه مطلب را خواهد خواند و به اين ترتيب وقت او تلف نخواهد شد
صفحه 19:
سایر مزایای تنظیم خبر به سبک هرم وارونه:
الف - جوتكة أصل مطلب درباراكراف لول (ليد) م AI a زدن هم آسان می شود؛
انبح اكربه دليل تراكم مطلب قرارياشد که از متن خبر كاسته شود. حذف باراكرافهاى بعد كه حاوى مطالب بى اهميت تر تقد امكان
پذیر استه مزیت دیگر سیک هرم وارونه این است که به سب |ختصار وایحانی که دار جای کمتری در روزنامه می كيرةاوايه.
أبن ترتيب جا برس ماب TEN las ۳۳۳ 1 35085 یه خرهای age jk
اساسا خواتد كان كمتزى كاد شر ميان روزنمه تكاران ابن يى اصل پذ رنه شده است که فش ارف با مد خوندگان
دقع ربطه ممكوس دارذ على که هر چه ناد گرا یشتر شود خواتدكان أن كمتر خواهند شد
صفحه آرايان هم از مطالبى كه با سيك هرم وارونه تنظيم مى شوند بيشتر استقبال مى كنند زيرا كه اين اخبار هم در هنكام تراكم
حل قل tb Sy AS ja Et Sh ya pny ak Ae عفعات با خر های کرچک رای سفحه
ین شور تراست:
شايان ذكر است كه سبک هرم وارونه به رغم هم مزلیای آشکاری که درد درای مایب نیز هست.
معايب سبك هرم وارونه:
كبر تار يد املو قدرت مانورى كه أبن شبك أر متاو al tl عناصو كير به او می دهد فد به عمال نظرمی شود
ylang pl i pena gd خبر متصوف شوده
-آنجه در پارگراف ال لد آمه اس دوباره درخبر تكرار مى شود
کاربرد سبک هر م وارونه:
روزنامه نكاران از سیک هوم وارونه براى تنظيم خبر هلى مربوط به سميتارها. سخترنيها و اخبار ووزمره بيهره مى كيرف
صفحه 20:
یک نمونه برای تنظیم خبر به سبک هرم وارونه:
تقاضا برای نفت اوپک در dw ماهه دوم سال میلادی جاری صد هزار پشکه
در روز کاهش خواهد یافت.
بر اساس تازه ترین گزارش دبیرخانه اوپک در حالی که تقاضای جهانی
برای نفت در سه ماهه اول سال جاری با صد هزار بشکه افزایش به
6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. درخواست برای نفت اوپک
کاهش خواهد CSL و به سطح ۳/۲۳ میلیون شبکه در روز می رسد. به
اين ترتیب روند کاهش سهم اوبک از بازار جهانی آنچنان ادامه خواهد
یافت. میانگین تقاضا برای نفت خام اوپک در سال جاری 1۲/۲۶ میلیون
بشکه در روز پیش بینی شده است که از میانکین سال گذشته کمتر است.
همچنین دبیر خانه اوپک در مورد تقاضای جهانی نفت در سال جاری پیش
بینی هایی کرده است.
صفحه 21:
Chronological) (5,6 Suw
(style
در سبک تاریخی پرخلاف سبک هرم وارونه مطالب به همان صورتی که به
ی فته اند و در قالب خبر ارائه مي شوند. مطالب را به
ترتيب اهميت ددج کل كته كواتفاى,إفتاده أشنت آوردة
و نده هستيم.در اين سبكء روزنامه نكاربه داورى نمى
پردازد و كارى به لين ندارد که کدام خبریا بخش ماجرا مهم عر است ان
را در پاراگراف نخست (لید) خبر اراشه کند؛ بنابراین در سبک تاریخی تا
حدود زیادی از اعمال نظر خبرنگار جلوگیری می شود و برخلاف سبک هرم
وارنه؛ مطلب به طرزى كامل خر ارلئه مى كردد. البته سبک تاریخی هم لید
خاص خود را دارد كه به صورت مقدمه بر تارك خبر قرار مى كيرد اعابه لين
ان مین از زاین ین ات که کال است بل براي مات از
يان مى a ee اسك على براي از
نظر وقت انجاد مشگل we انتخاب تیتر را مشکل می کند در صفحه
بندي هم با مشکل مواجه می شویم. البته بیشتر در مورد اخبار حوادث و
ورزشی کاربرد دارد.به 3 کلی ماجرا با حفظ توالی زمانی بیان می شود
صفحه 22:
(Combination Style) wd of yom 4 سبک تار یخی -
در اينجا به جاى مقدمه ليد مى نويسيم در لين روش ليد يك بار ديكر در متن خبر تکرار می شود این سبک,
همانگونه که نام ن گواهی می دهد. تلفیقی از دو سبک هرم وارونه و سبک تاریخی است و
خاص پوشش دادن به خبرهای شهری و حادثه ای . سبك تاريخىببه همراه ليد در ميان روزنامه
نگاران و به وییه وقتی کسانی که رویدادهای شهری و خبرهای حوادث را پوشسش می دهند از
جذابیت بسیار بالا برخورداراست. کر
که از یک بلوغ مضمونی و ساختاری برخوردار شود شلنه .به شانه داستان مى زند:ءروزنامه نگاران
حرفه ای در سبک تاریخی به همراه ليد از هر تکنیکی (برگرفته از نقاشی؛ سینماء داستان نویسی
و...) برای افزودن به کشش دراماتیک این ساخت بهره می گيرند. در لین سبک اصل ماجرا به
صورت ليد ارلئه می گردد و سپس با فضا سازی, به تببین ماجرا پرداخته می شود. البته اگر خبر
Sg Se es ashy py So aa ales esl رده و اطلاعات ما زید باه ننبک Pa
با ليد
صفحه 23:
سبک پایان شکفت انگیز (Surprise ending)
سبک پایان شگفت انگیز از سبکهای شیرین خبرنویسی است در لین سبک قفل ماجرا در پایان خبر باز می شود
و خواننده را شگفت زده می کند طبعً لین سبک به لین دلیل پا به عرص ادبیات روزنامه نگاری گذاشته است که به
نياز نوجوهى خوائنده باسخ دهد. البته اين سب نمى تواند براى ارائه هر خيرى مورد استفاده قرار كيرد سیک
يايان شسكفت انكيز بيشتر در خور رويدادهايى است كه خود از جاشنى شكفتى و ندرت
ار براى.أنكةالين جاشنى رأكاملاً #ارساز كد أر لين سبك يهره مى جويد توصية مى شود أكه تبلهذ انتقو شود كه
روينادهاى طولانی در قالب اين سبك عرضه كردند. براى اين كار سبك تاريخى به همراه ليد. كه به لن
يرداختيي فرصتهاى »هم مى توان از
, ری را در اختيار نوبسنده قرار مى دهد. در سبك بايان سكفت 7
آیجاز سبک هرم وارینه و هم از فضاسازی خاص سبک تاریخی به همراه ليد بهره برد. بياييم يك ماجراى فرضى
را در دو سبك ارلئه كنيم این ماجرای فرضی» که سوژه ای عجیب دار در تنظيم اول به سبك هرم وارونه اسمته
Dp ay pel Cand ay Sis oes ese ee aes Soe
وشیرین استه زيرا كه ماجراء مناسب همین سبک پایان شگفت انگیز بوده است.
صفحه 24:
«جورج» پسر ۱۸ ماهف آقای «آرتوراسمیت» شهردار بیرمنگام از یک حادثه عجیب جان سالم به در برد.
جورج در اتوميبل يدرش دربالاى يك تبه نشسته بود كه ناكهان دريى بيك بازيكوثسى دندة اتومبيل را خلاص
پایین نپه سرازیر شد وبه شدت به اتو و ع و
لذ Gulls حال غجيب: هيجكس أسيب جدى : وفقط آقای اسمیت که در صتدلن عقب
خودش در حال خوردن ساندویج بود. جراحت تا
رسید» آقای اسمیت را مجبور به پرداخت غرا
با سبک پایا ن شگفت انگیز
حالا همان خبر رابه سبك بايان شمكقت انكيز ارلئه مى كنيم و می ینیم که چقدرزندهتر و شیرین تر اه می شود؛چونکه علاً
مناسب سبک پایآن شگفت انگیز است:
پلیس تصمیم كرفت راننده جوانى را كه باعث يك تصادف عجیب شده بود, مجازات نكند.
«جورج » پسر «آرتور اسمیت » شهردار بيرمنكام: يشت فرما ن يدرش كه بر بالاى تبه ا: ae
بو تسه رد مشق داشته بانسد دنده ات hi BRP
كيج وأخنشى بدجد ليك اتومبيل از تية تسرازير تسد وبا قاشیی یکره He
و
خوشبختانه در لین حادثة عجیب, هیچکس آسیب جدی ندید و فقط آقای «اسمیت» که در صندلی عقب اتومبیل
مشغول خورةن ساندويج يوف جراحت SG aes
پلیس فقط به یک دليل با إين رانندة جوان برخوردنكرد: او .18 ماهه بود.
Salita pas,
صفحه 25:
دو نمونه سبک دیگر خبری:
Sper زگشت به عقب: در اين سبک خبر گفته شده و بعد به عقب برمي
گردیم که این روش خبر را طولانی می کند و امروزه منسوخ شده است در
سبک بازگشت به گذشته» که نقطهُ مقابل سبک تاریخی است. متن خبر با آخرین
بخش رویداد شروع می شود و سپس سابقه و پیشینة ماجرا رنه می گردد. سبک با زگشست
به گذشته. که برای هر نوع خبری مناسب نیست. صرفاً به کار ارائة خبرهاى نسبتاً كوتاه مى
أيد و بايد مراقب بود كه مطلب به شكلى عرضه نشود كه به درك أن لطمه وارد أيد. ۱
-سبك تشريحى:
ما در سبک تشریحی همانطور کف هس کرش مب ويم برآ هبتنن
از خبر توضیحات کافی حاشیه اى مى دهيم. سبك تشريحى بيشتر به کار خبرهایی می
آید که دربارة آن ها اختلاف نظرهای بسیار وجود دار ار سبک تشریحی می توان در
تنظیم خبرهای بلند و همچنین گزارش نویسی-بهویژه گزارشهای تفصیلی استفاده كرد
صفحه 26:
قیتر و اجزاء آن: ( روتیتر- تیتر اصلی-زیرتیتر -سوتیتر)
تیتر چکیده مهمترین قسمت لید که باید در حداقل واژه ها که دارای مفهومی خاصء روشن » واضح و به دور از
ابهام باشد با فعل تمام شود کوتاه باشد از کلمات پیگانه. ناآشناء غیرمامونش و تکرار کلمات در آن
خودداری شودبا حروف اضافه شروع نشود کشش و ضربه اصلی را وارد کند. خواننده را به خواندن لید و
سپس متن خبر جلب کند. سولی نباشد فعل منفی نداشته باشد مر اینکه حاکی از خبری باشدتمامی
خبرها غیر از خلاصه خبرها تيتر اصلی درد( خلاصه خبراز یک پاراگراف پیشتر نیست و به صورت مجموعه
به جاب مى رسد) تیتر اصلی خود به خود باید دارای مفهومی مستقل باشدو بدون روتیتر معنی داشته باشد.
روتیتراز حروف تیتر کوچکتر در ارتباط با تبتر است كه به تيتر اصلى كمك مى کند. زير تيتر به موازات تيتر
اصلی و با حروف کوچکتر می آید. خلاصه تيتر[ سوتيتر) از اطلاعات داخل متن خبر استخراج مى شود و
جملات آن معمولا طولانی است که به دو دلیل ارایه می شود الف -رایه اطلاعات بیشتر و ب- زیبایی
صفحه و کمک به صفحه بندی. در تیتر روتیتر و زیر تیترنقطه استفاده نمی شود فقط علامت نقل قول:
کاربرد درد اما در سوتیتر در گذاشتن نقطه مختاريم.
ميان تيتر: از يك وازه تا يك جمله بسيار كوتاه ميان سطور خبر قرار مى گیرد که بهمنظور هدایت خواننده در
مطالعه خبر و تقسیم بندی اطلاعات و همچنین زیبایی صفحه کاربرد دار
صفحه 27:
:چند نکته دیگر در مورد تبتر
اتكرى در تبتر تيتر و از ليد در مى أوريم اكر ما توانيم اطلاعاتى را اضافه كنيم به أن أينده نگری می دهیم
اشته باشد تقسيم بندى أز لين نظ
يكنواخت: رييس جمهور به لبنان مى رود
موجىة هفه ای در پیش است بت رف و سرد
ی با شکسته: بر محکمتری داد
کودا در نان شکست خورد
بايد مانند ي يع شر موزون باشد.
تنترهاى استنباطى: تقل قول نمى شود يرداشت صحيح نويسنده از قسمت يا مجموعه خبر و خواننده از تيتر مفهوم كلى خبر را درك مى كند كد اين موضوع
خماس است وبا هر أن دقت شودابران خود رأ راى انتخايات آماده مى كته
ll gut ocala (Gel Ls sland تحريك لفكار عمومى جانداغتن سياسبيت فر جامعه ربيس جمهورى: أقلى الا مزاجم نويد
ادر تر كلا از توشتن يا استفاده از صفت بايد خوددارى كنيم
تیترغیرمتعارف: چارچویهای تیترزتی را کنار می گذاريم.
ادر تعران خاك باريد
دو تیتره: شیوه جدیدی است که در خصوص خبرهای چندموضوعی در رویدادهای تلفیقی کاربرددارد دو موضع که آمین یک محور اصلی است. و گاها از ظر
ظاهرى شبيه هم نيستند ولى ارتباط سنوی به شكل مخفي با هم دارند تيت أول يدون
کنجگاوی خوانده سیب می شود. ماندحمات جهن از رم تاد
كبل همجتان زیر نش است
تتاگر قول باشد اشكالى داد که مری بش
تيتر سولى خيلى بندرت استفاه مى شود
بهتر است تيترها ضرباهدى ذا
صفحه 28:
پاره ای نکات مهم در خبر نویسی:
ue oemiL seuss ae 1۳7
خ و ea ae Sea يق ب لوق كفن مى ود كه آمل خبر أو سرجه مى كبرد وباي درون ب شرف خبر با ون شود عر
ا
سح
رعایت ال وحدت خبر وروی
sence
Se
شووعیتحریک گنه و ساده
استفده ا فعل معلوم مكردر مواردى كه خبرتكار قصد معرقى فاعل رأ به دلايلى ناته باد
Play ae os
أظلهارتكردن تويستده در خبر
رعايت علايم و شانه هی قاری و درست نوسی
تشريع و معرقى أفراد و اجزاى خير كه ناشتاخته هستتد
رات نات مخت نوی
در خبرهاى هنرى ظرافت هترى در نظر كرفته نود
cle lib lays. ماجراجوياقه داشت ald WE ach بط بر رد
سیک هرم رنه جز خبرهییمل ورزشی و حوادت که به لور توصیی و تحلیی ره می شون با می رود
سبک تریتی همرا لد در ودری که اج
خبر وزشی اد با هيجان و روحيه بيان شود
خبر علمى در مورد كشفيات و بدديه هلى نوين
صفحه 29:
حال با اطلاعاتی که دارم چگونه یک رویداد را به خبر تبدیل کنیم؟
۱- در مرحله اول باید تشخیص داد که رویداد موردنظر دارای
ارزشهای خبری لازم برای تبدیل شدن به خبر را داراست یا نه ؟
۲-جمع آوری اطلاعات در مورد و پاسخگویی با عناصر خبری تا آنجا
که امکان دارد توجه به موضوع منبع که به اعتباربخشی خبر
کمک موثری می نماید
۲-انتخاب شیوه مناسب برای تنظیم خبر» لید مناسب که اینکار با
طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده ممکن است
صفحه 30:
انواع خبر از نظر نحوه تهیه :
۱- اخبار تولیدی راسا به تولید خبر اقدام می کنیم اینجا مهمترین
مستله سوزیا ip
۲-اخبا
آن
ار پوششی : خبرنگار با حضور در محل رویداد نسبت به تهیه
اقدام می کند
۳خبار
دریافتی مانند اخبار دریافتی از روابط عمومی ها
۴- تهیه خبر از اطلاعیه ها و بیانیه ها
۵-تهیه خبر از آمار . جداول و نمودارها
صفحه 31:
نمونه ای از سوژه یابی در روابط عمومی دانشگاه ها:
۱- اخبار مربوط به حوزه پژوهشی طرح های پژوهشی -۰ اعتبارات تخصیص داده شده-
تولید اخبار مقایسه ای- ثبت اختراعات
۲-اخبرمربوط به جوزهفرهنگی نظیر برپیی نمایشگاه ها-تشارنشزیات دانشجوبى - اخبار
ا-( پیش خبر تهیه خبر پوششی- مصاحبه های حین رویداد- خبرهای پایان
a
رویداد )
۳خبار مربوط به حوزه عمرانی طرح ها »
۴-تهیه پیش خبرها
۵ اخبار مربوط به اطلاعیه ها ببدیه ها در مناست ها
۶- خبرهای با سوژه ثابت مانند آغاز سال تحصیلی » پذیرش دانشجو- تعداد رشته های
جدید
۷-تهیه خبر از مصاحبه ها
صفحه 32:
:عدد نویسی در مطبوعات
صفر تا هشت Aap
٩و ۱۰ حسابی
اعداد دو و سه رقمی حسابی
اعداد بیش ازیک صفر ( هزار» میلیون و .-.)
اعداد بیش از سه رقمی تر کیبی(۲۷۲۸۵۸۵: دو میلیون و ۷۲۸هزار و ۵۸۵)
درصدها در نگارش مطبوعاتی حروفی توام با قانون اعداد دو درصد» ۲۰ درصد
کسری : حروفی
تاریخ: داخل متون حروفی -در بالای مکاتبات حسابی
صفحه 33:
لله ۰ 3 4
.آشنایی با برخی واژه ها
مطلب خبری: انچه در رسانه ها ارایه می شود و دارای ارزش خبری است
Ls زارف i تقسیر مقاله - باداشت و نظر مسایه- تقد -
گزارش: خبر بسط یافته و گسترشیافه یکی ات2 گزازئنتلفیقی از خبر و تحقیق و
بازسازی هنرمندلنه است در گزارش به دو عنضر علت و نحوه اهمیت بیشتری داده می
شود-گزارش بیان تصویری و توصیفی از یک خبربواقعه و یک موضوع اجتماعی است
Seer
مقلله: ارایه اندیشه علی مکتوب -تفاوت SoU Heke yo alle مقالات در ویژگی
ایجاز و اخباری بودن است البته برخی ویژگی های دیگر از جمله وحدت موضوع.
sy ار ۱ تا دراان رعایت می شود.
lous.
مقالات ساده خبرى- مقاله هاى علمى تحقیقی- مقالات وصفی تخیلی و داستانی
صفحه 34:
مقالات ساده خبری
سرمقاله: سرمقاله آيينه افكار كردانندكان نشريه است كه بوسيله سرديير يا يكى
از روزنامه نكاران مجرب با هدف استدلال درباره یک موضوع » یک رویداد
و صرفا اراه ی cle
یادداشت ونظر: در محدوده خاصی نیستند معمولا موضوعات روز نقد می کنند
نثر آن هم متفاوت است-
تفسیر: گزارش اخیر وقایع همراه با ارایه عقیده و نظر نویسندو پاسخ به عنصر
ee
تحلیل: مقاله ای است که نویسنده می کوشد تا علل و چگونگی برزو حادثه و
وقوع اخبار را بدون آنکه نظر شخصی خود را مداخله دهد شرح و به عناصر
خبری چرا و گونه توامان پاسخ دهد
صفحه 35:
آشنایی با رسانه های خبری
خبرگزاری ها : وظیفه تهیه عکس و خبر برای سایر رسانه ها
خبرگزاری های رسمی و فعال در تبریز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- خبرگزاری ایلنا- خبرگزاری فارس -
خبرگزاری دانشجویان ایران-باشگاه خبرنگاران جوان - خبرگزاری
قرآنی( ایکنا) - خبرگزاری شبستان- خبرگزاری ایسکانیوز- خبرگزاری آنا-
شبکه خبر دانشجو-خبرگزاری آریا- خبرگزاری موح - خبرگزاری مهر
صدا و سیما - واحد مرکزی خبر
روزنامه ها و نشریات محلی و سراسری
صفحه 36:
شیوه های رایج برای ارسال خبر و ارتباط با
مطبوعات و رسانه های خبری در تبریز
۱- دعوت از رسانه ها برای پوشش اخبار و رویدادها
۲تهیه خبر از سوی روابط عمومی و ارسال آن
نحوه ارسال: ارسال از طریق فاکس- ارسال از طریق پست الکترونیک
۳-دارا بودن سایت خبری روابط عمومی
پایان با آرزوی توفیق
مطالب برگفته از منابع مختلف ,جزوات و کتب آموزشی به همراه تجربیات
شخصی
پیمان پاکزاد - رضا عظیم آذری