کسب و کار مدیریت و رهبری

کارگاه آموزش خلاقیت

kargahe_amoozeshiye_khallaghiyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزش خلاقیت”

کارگاه آموزش خلاقیت

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: کارگاه آموزشی خلاقيت

اسلاید 3: بارون (1969) : خلاقيت را مي‌توان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد چيزي نوو بديع تعريف كرد . پارنز(1972):خلاقيت عبارت است از كنش دانش ، تخيل و ارزيابي . بدون دانش و اطلاعات فراوان، تخيل بازده و ثمري ندارد و بدون تخيل نيز اطلاعات فراوان چاره ساز و گره گشا نيستند. در نهايت بدون توان تركيب ، تلفيق ، ارزيابي و گسترش ايده‌ها دستيابي به كشف و خلاقيت ميسر نيست.

اسلاید 4: تورنس (1962) :خلاقيت را بعنوان نوعي مسأله گشايي مد نظر قرار داده است . به نظر وي تفكرِ خلاق مختصراً عبارتست از فرآيند حس كردن مسائل يا كاستي‌هاي موجود در اطلاعات ، فرضيه سازي درباره حل مسائل و رفع كاستي‌ها ، ارزيابي و آزمودن فرضيه‌ها ، بازنگري و بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران .

اسلاید 5: خلاقيت ، شکستن کلیشه ها، توانائي تغيير در چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به ايده‌ها است .Creativity is a breakthrough in thinking, an ability to reframe a project, a new way to connect ideas. (Tod Perry)

اسلاید 6: تفکر همگرا و واگراتفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد مي‌كند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است .از سوي ديگر تفكر واگرا به مجموعه‌اي راه‌حل مختلف براي يك مسئله يا فرضيه منجر مي‌شود ، و از اين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندگي يا خلاقيت نقش اساسي ايفا مي‌كند . در واقع بسياري از اوقات تفكر واگرا با خلاقيت يا آفرينندگي مترادف به كار مي‌رود و غالب آزمونهاي خلاقيت آزمونهاي تفكر واگرا هستند .

اسلاید 7: ويژگيهاي تفكر واگرا از نظرگيلفورد عبارتند از :الف- اصالت (توليد راه حلهاي نو و بديع – تأكيد بر تازگي و منحصر به فرد بودن پاسخها )ب- انعطاف پذيري ( توليد ايده‌ها و انديشه‌هاي متنوع- تأكيد بر تنوع پاسخها ) ج- سيالي يا رواني (توليد ايده‌ها و انديشه‌هاي فراوان- تأكيد بر كميت پاسخها ) د- بسط (توليد جزئيات – تأكيد بر گسترش و پرداخت پاسخها)

اسلاید 8: لاندشير (1963) «در برابر مسأله‌اي كه بايد حل شود، فكر همگرا با دقت و ملاحظه بسيار خود را در چارچوب داده‌هاي مقدماتي محدود و مقيد مي‌سازد . اين فكرهمگرا با احتياط و دقت و مو‌شكافي نتيجه گيري مي‌كند و بدون اينكه خود را به خطر اندازد در مسير اوليه خود باقي مي‌ماند و به راه حلي منجر مي‌شود كه غالباً اصيل نيست . در حالي كه جوهر تفكر واگرا در توليد اشكال جديد واتصال عواملي كه طبق عادت مستقل و جدا از هم فرض شده اند ،نهفته است.اگر متوجه باشيم اين همان مسير ذوق ، تخيل و آفرينندگي است »

اسلاید 9: برخي از محققان و صاحبنظران براي دو واژه تفكر همگرا و تفكر واگرا از اصطلاحات متفاوتي استفاده كرده‌اند . دوبونو (1994 ) دو اصطلاح تفكر عمودي و تفكر جانبي را به كار مي برد . به عقيده وي در تفكر عمودي در مقايسه با تفكر جانبي ، وسعت عمل محدود و مسير و جهت آن مشخص است .

اسلاید 10: هاچينسون (1949)نيز به دو نوع تفكر متفاوت اشاره كرده است نوعي تفكر كه در آن فرد گام به گام براساس اطلاعات موجود و قواعد منطق براي حل مسأله پيش مي‌رود و نوعي ديگر از تفكر كه مبتني بر بينش است. در اين اخير تفكر گرچه ذهن از اطلاعات موجود و منطق متعارف آغاز مي‌كند ولي خود را به اين چارچوب محدود نمي‌‌سازد ، بلكه فراتر مي‌رود و به كمك تخيل و بينش دست به تركبيهاي نو و بديع مي‌زند .

اسلاید 11: بارتلت (1959) تفکر همگرا را تفكر «در حلقه بسته » و تفکر واگرا را تفكر «تهور آميز »ناميده است . از رهگذر تفكر تهور آميز عناصربه ظاهر نامربوط در هم در مي‌آميزند تا هسته يك اثر هنري ، نظريه علمي يا يك اختراع تشكيل گردد.

اسلاید 12: مسئله یابیایده یابیراه حل یابیمراحل مساله گشایی

اسلاید 13: تعریف مسئله :فرآيند حس كردن مسائل يا كاستي‌هاي موجود در اطلاعاتآماده سازی :جمع آوری ، تجزیه وتحلیل اطلاعاتمسئله یابی

اسلاید 14: ایده سازی :تدبیر ایده های جدید به عنوان سرنخهای ممکنایده پروری :انتخاب از بین ایده های حاصله ، افزودن ایده های دیگرو به جریان انداختن مجدد ایده ها از طریق تغییر ، ترکیب و غیره ایده یابی

اسلاید 15: ارزیابی :وارسی ایده های موقت به وسیله آزمایشانتخاب :تصمیم گیری درباره راه حل نهایی و پیاده سازی آن راه حل یابی

اسلاید 16: تکنیک های آموزشی

اسلاید 17: Ideas, like eggs, need time to hatch

اسلاید 18: براي خلق ايده‌هاي خوب در يك جلسه خلاقیت بايد افراد در حال خلاقيت قرار گيرندBefore Creating a Good Idea, We Must Be in a Creative Mood طرح يك معمّا ساخت كلمات با چند حرف مشخص تغيير و تفسير تصاوير و تابلوهاي مبهم

اسلاید 19: درختآسشخانهابقشپرتونسگونوسخرگوشآنیماگلکلمهشکل

اسلاید 20: نمودار استخوان ماهی Fishbon Diagram نمودار چرا- چرا Why-Why Diagram ذهن انگیزی Brain Storming شکوفه نیلوفر آبی Lotus Blossom نمودار چگونه- چگونه How-How Diagram تکنیک های عمده پرورش خلاقیت

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24: روش ذهن انگیزی Brainstorming )) ساخت يافته يا نيافته؟نقش تسهيل كننده Facilitator اصول چهارگانه يورش فكري :1- قضاوت و ارزيابي ايده‌ها ممنوع.2-هرگونه ايده‌‌اي مورد استقبال است (چرخش آزاد يا رها شده)3 - فزوني تعداد ايده‌ها بسيار با اهميت است.4- تركيب و درآميختن ايده‌هاي ابراز شده و ايجاد ايده‌هاي جديد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید