صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
we
رات لوول
ود
RY Te BPR Ye a ae eons Remy) eb
a Tr رای لوب
تخيل نيز اطلاعات فراوان جا 3
صفحه 4:
خلاقبت را بعنوان نوعی مسأله کشایی مد نظر قرار
ای رز(
Bd 0 en A ede Sie tLe
اطلاعات» فرضيه سازى درباره حل مسائل
0 یت 0 نت 1 آزمودن سدم 59)
صفحه 5:
> رچوب طرح " و يك راه جدید برای ی رسیدن & —
ل
" Creativity is a breakthrough
in thinking, an ability to
۳0 ee
وت rojec ea eh oe
ct ideas.
صفحه 6:
* تفکر همکرا برای هر مسئله یک راه حل واحد درست تولید
ae ee re ۳
1
referee na) ۱
ee SOE BB el rel
Fete BIC Ocoee ee
el سمه TT
Tea ae To Rel مس از
صفحه 7:
(xi 5 trys منحصر
lt ا Dee ate
(Cee rg
Se PG rere eer) Weep el ed مان
۳ ) تأکید بر کمیت پاسخها =
a
صفحه 8:
FD سای که باید حل موده فکر همکرابا ده
ملاحظه بسیار خود را در جار جوب دادههای مقدماتی.--
محدود و مقيد مىسازد . اين فكر همكرا با احتياط ودقت و
ی 0
دردرس متا تس
میشود که غالبا اصیل نیست . در حالی که جوهر تفکر واگرا
ا ا ا 00000
ذأ << امالك ل را
Bes ete ere) ا
صفحه 9:
3 ی 2 در راز
= we me ow متاونی
و 9
See ETC ا
OSB DN Deke ES LO ae
Neel الي ی
صفحه 10:
جح سس ی ی
SOC I od ko Oe ed por
Cee ee SEE Tee lected
NTO peepee Re on eee Te)
WS 50 ET SB slate Shaie 9 S9> 90 OLE MEI 3!
ل ل TS) TENS سس
err اتا
ero eer Ba
صفحه 11:
ا ارنلت () ص
تفكر همكرا را تفكر «در حلقه بسته » و تفكر واكرا را
تفکر «تهور آمیزنامیده است . از رهگذر تفکر تمور
سب ۳۳ "<<
۱ از زر رن Ore eee
۱ Fee re ee ere en)
صفحه 12:
صفحه 13:
مسئله : سح
ذرآيند حس كردن مسائل يا كاستىهاى موجود در اطلاعات
" آمادهسازی*:
.. جمع آورى » تجزيه وتحليل اطلاعات
— آك
صفحه 14:
ety ere roe rere ants err eee
ل د
انتخاب از بين ابده های حاصله » افزودن ایده های دیگر و به
لس بان,انداختن محدد,ایده ها از طریق ا
صفحه 15:
ارزیابی : سس —
وارسی ایده های موقت به وسیله آزمایش
صفحه 16:
صفحه 17:
Ideas, like eggs, need time to hatch
صفحه 18:
~ Before Creating a Good Idea,
We Must Be in a Creative
Mood
Q
on
سس >
fey Ngee! 0ض
201111111
صفحه 19:
صفحه 20:
له جچگونه- جكونه ۵ ۵() ریوراا تیور
صفحه 21:
ron
تس تا
ات
|
Creare
eau
02۷۵۵
Environment سنا
Next
Fish Bone Diagram...
صفحه 22:
لإأأاهي9 ها لل “ةا انا
58
Emme ule) Small advertizing budget تنا
‘Small sales force!
شارت
رتیت
High manufacturing cost دا ترا
why
لان
Why-Why Diagram... + |
گت
صفحه 23:
Questions
صفحه 24:
jad! gia yg 5 6 وت ۱
لا ساخت یافته با نیافته؟
ee ea eee eet eee |
ها اصول مت يك
صفحه 25:
صفحه 26:
Search internet
How-How Diagram...
Ur Cay
رز
دنت
به نام خدا
کارگاه آموزشی
خالقيت
بارون (: )1969
ميتوان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد
خالقيت را
چيزي نوو بديع تعريف كرد .
پارنز(:)1972
خالقيت عبارت است از كنش دانش ،تخيل و ارزيابي .بدون
دانش و اطلاعات فراوان ،تخيل بازده و ثمري ندارد و بدون
تخيل نيز اطالعات فراوان چاره ساز و گره گشا نيستند .در
نهايت بدون توان تركيب ،تلفيق ،ارزيابي و گسترش ايدهها
دستيابي به كشف و خالقيت ميسر نيست.
تورنس (: )1962
خالقيت را بعنوان نوعي مسأله گشايي مد نظر قرار
داده است .به نظر وي تفكرِ خالق مختصر ًا عبارتست از
فرآيند حس كردن مسائل يا كاستيهاي موجود در
اطالعات ،فرضيه سازي درباره حل مسائل
و رفع كاستيها ،ارزيابي و آزمودن فرضيهها ،بازنگري و بازآزمايي آنها
و سرانجام انتقال نتايج به ديگران .
Tod Perry)
(
توانائي تغيير در، شکستن کلیشه ها، خالقيت
چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به
. ايدهها است
Creativity is a breakthrough
in thinking, an ability to
reframe a project, a new way
to connect ideas.
تفکر همگرا و واگرا
تفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد
ميكند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش
بسيار مهم است .از سوي ديگر تفكر واگرا به مجموعهاي
ميشود ،و
راهحل مختلف براي يك مسئله يا فرضيه منجر
از اين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندگي يا خالقيت
ميكند .در واقع بسياري از اوقات تفكر
نقش اساسي ايفا
ميرود و
واگرا با خالقيت يا آفرينندگي مترادف به كار
غالب آزمونهاي خالقيت آزمونهاي تفكر واگرا هستند .
ويژگيهاي تفكر واگرا از نظرگيلفورد عبارتند از :
الف -اصالت (توليد راه حلهاي نو و بديع – تأكيد بر تازگي و
منحصر به فرد بودن پاسخها )
ب -انعطاف پذيري ( توليد ايدهها و انديشههاي متنوع-
تأكيد بر تنوع پاسخها )
ج -سيالي يا رواني (توليد ايدهها و انديشههاي فراوان-
تأكيد بر كميت پاسخها )
د -بسط (توليد جزئيات – تأكيد بر گسترش و پرداخت
پاسخها)
الندشير ()1963
«در برابر مسألهاي كه بايد حل شود ،فكر همگرا با دقت و
مالحظه بسيار خود را در چارچوب دادههاي مقدماتي
محدود و مقيد ميسازد .اين فكرهمگرا با احتياط و دقت و
موشكافي نتيجه گيري ميكند و بدون اينكه خود را به خطر
اندازد در مسير اوليه خود باقي ميماند و به راه حلي منجر
ميشود كه غالب ًا اصيل نيست .در حالي كه جوهر تفكر واگرا
در توليد اشكال جديد واتصال عواملي كه طبق عادت مستقل
و جدا از هم فرض شده اند ،نهفته است.اگر متوجه باشيم
اين همان مسير ذوق ،تخيل و آفرينندگي است »
برخي از محققان و صاحبنظران براي دو واژه
تفكر همگرا و تفكر واگرا از اصطالحات
كردهاند .
متفاوتي استفاده
دوبونو () 1994
دو اصطالح تفكر عمودي و تفكر جانبي را به
كار مي برد .به عقيده وي در تفكر عمودي در
مقايسه با تفكر جانبي ،وسعت عمل محدود و
مسير و جهت آن مشخص است .
هاچينسون ()1949نيز به دو نوع تفكر متفاوت
اشاره كرده است نوعي تفكر كه در آن فرد گام به
گام براساس اطالعات موجود و قواعد منطق براي
حل مسأله پيش ميرود و نوعي ديگر از تفكر كه
مبتني بر بينش است .در اين اخير تفكر گرچه ذهن
از اطالعات موجود و منطق متعارف آغاز ميكند
ولي خود را به اين چارچوب محدود نميسازد ،
بلكه فراتر ميرود و به كمك تخيل و بينش دست به
تركبيهاي نو و بديع ميزند .
بارتلت ()1959
تفکر همگرا را تفكر «در حلقه بسته » و تفکر واگرا را
تفكر «تهور آميز »ناميده است .از رهگذر تفكر تهور
آميز عناصربه ظاهر نامربوط در هم در ميآميزند تا
هسته يك اثر هنري ،نظريه علمي يا يك اختراع
مراحل مساله گشایی
مسئله یابی
ایده یابی
راه حل یابی
مسئله یابی
تعریف مسئله :
فرآيند حس كردن مسائل يا كاستيهاي موجود در اطالعات
آماده سازی :
جمع آوری ،تجزیه وتحلیل اطالعات
ایده یابی
ایده سازی :
تدبیر ایده های جدید به عنوان سرنخهای ممکن
ایده پروری :
انتخاب از بین ایده های حاصله ،افزودن ایده های دیگرو به
جریان انداختن مجدد ایده ها از طریق تغییر ،ترکیب و غیره
راه حل یابی
ارزیابی :
وارسی ایده های موقت به وسیله آزمایش
انتخاب :
تصمیم گیری درباره راه حل نهایی و پیاده سازی آن
ت
ک
ن
ی
ک
ه
ا
ی
آ
م
و
ز
ش
ی
Ideas, like eggs, need time to hatch
براي خلق ايدههاي خوب در يك جلسه خالقیت بايد افراد
در " حال " خالقيت قرار گيرند
Before Creating a Good Idea,
We Must Be in a Creative
Mood
معما
طرح يك ّ
ساخت كلمات با چند حرف مشخص
تغيير و تفسير تصاوير و تابلوهاي مبهم
کلمه
درخت
آسش
خانه
ابقش
پرتون
سگ
ونوس
خرگوش
آنیما
گل
شکل
تکنیک های عمده پرورش خالقیت
نمودار استخوان ماهی
نمودار چرا -چرا
Fishbon Diagram
Why-Why Diagram
ذهن انگیزی
Brain Storming
شکوفه نیلوفر آبی
Lotus Blossom
نمودار چگونه -چگونه How-How Diagram
روش ذهن انگیزی )) Brainstorming
ساخت يافته يا نيافته؟
نقش تسهيل كننده Facilitator
اصول چهارگانه يورش فكري :
ايدهها ممنوع.
-1قضاوت و ارزيابي
-2هرگونه ايدهاي مورد استقبال است (چرخش آزاد يا رها شده)
- 3فزوني تعداد ايدهها بسيار با اهميت است.
ايدههاي جديد.
-4تركيب و درآميختن ايدههاي ابراز شده و ايجاد