آموزشسایر

کارگاه آموزش روش‌های تدریس

صفحه 1:
کارگاه آموزش روش های تدریس دك محر آقا زاده مشاور بين المللى آموزش و برنامه ریزری درسی یونسکو

صفحه 2:
روش سخنرانی غنرانی ارائه کلامی اطبلاعات به وسیله یک شخص ماهر و کار آزموده است.الگوی ارتباطی ین ‎oe‏ ‏در سخنرانی انتقال یک سویه اطالاعات از مدرس به یاد گیررندگان است.

صفحه 3:
کاربرد روش سخنرانی زمانی مفید است که : فعالیت اصلی آموزش ارائه اطلاعات باشد. اطللاعات به جز‌نزد مدرس جای دیگرری در دستررس نیسته. اطللاعات فقط بر‌ای یاد داری کوتاه مدت مورد توجه باشند. اشتياق شدیدی از سوی یاد گیررندگان به موضوع وجود دارد. مقدمه ای بررای آغاز فعالیت ید گیری عررضبه شود و فعالیت اصلی با روش دیگرری دنبال دده

صفحه 4:
کاربرد روش سخنرانی در موارد برشمرده در زیر مناسب Se . ‏هدف آموزش به جر کسب اطلاعات باشد‎ ‏هدف آموزش کاربرد مهارتها یا روش را نشانه بگیرد.‎ ‏هدف آموزش در بگیررنده تفییس نگررش باشد.‎ ‏اطلاعات پیچیده و انتراعی باشند و به تجزیه و تحلیل » ت کیب و‎ ‏تلفیق نیاز داشته باشند‎ ‏مشارکت یادگیم‌ندگان اساسی و سازنده تلقی شوند.‎

صفحه 5:
نقش مدرس اگم موارد زیر رعایت شود بر اش بخشی سخنرانی افززوده خواهد شد: موارد معنادار باشند . سخترانی بیش از نیم ساعت نباشد . زیان سخنرانی ساده باشد . بيش از شش نکته عمده در سخنرانی مدنظر باشد . اطلاعات ارائه شده با تجارب یاد گیم‌ند گان هم خوانی داشته باشند. در ابتدا و انتهای سخنرانی ضد صدائی در نظر گرفته شود. در سخنرانی از فنونی که به مشا ر کت یادگیر‌ندگان کمک میکند استفاده گرردد

صفحه 6:
نقش یاد گیم‌نده کوش دادن » تفكر» يادداشت بردارى

صفحه 7:
وش پانل ‎٠١١‏ لالز چند نقر پیش از دیدار با گروه یاد گیرنده » ‏درباره موضوع معینی ‎au‏ می کنند. اطلاعات در روش پانل از طریق تبادل نظر مدرس با اعضای پانل به گروه یادگیرنده منتقل می گردد .

صفحه 8:
mee نش مدرس دعوت از متخصصان ملاقات با اعضای پانل برای بحث درباره روش کار آگاهاندن یادگیرندگان برای مطالعه و پژوهش پیشاپیش ساماندهى؛ معرفی اعضای پائل و موضوع » میانجی گری و پیشنهاد فعالیت در آتی ارزش یابی پیا مد های یادگیری

صفحه 9:
نقش يادكيرنده آماده کردن موضوع ارتباط دادن اطلاعات جدید با تجارب قبلی شناسایی و در هم تنیدن (تلفیق) ایده های جدید کاربرد اطلاعات جدید از طریق پیگیری فعالیت ها مشارکت در ارزش یابی بازده ها

صفحه 10:
روش جدل / مناظره در جدل یا مناظره » سخنگوها دیدگاه های متعارضی را نسبت به یک موضوع را با اقامه دلایلی ارائه می دهند. اين كار با دخالت یا واررد شدن کل گروه در بحث تداوم می یابد." جدل" سخنگو باید ,شواهد مناسبی را برای دیدگاه هایش بیان کند . در برابر سایر دیدگاه ها ایستادگی کند . از موضوع خود دفاع کند ,مباحث خود و سایرین را جمع بندی کند

صفحه 11:
نقش مدرس در خواست از سخنگو ها برای تعریف موضوعات تعریف مسئله برای اعضای گروه ایفای نقش میانجی گری در انداختن بحث پس از جدل پیشنهاد منابع برای مطالعه بیشتر

صفحه 12:
نقش یادگیرنده تفکر درباره موضوع بحث مشارکت در بحث ارزش یابی روند اقدامات و اثر بخشی

صفحه 13:
روش نمایش نمایش برای انتقال مهارتی از مدرس به اعضای گروه یادگیرنده بسیار مفيد است. نهايتاً آن که » یادگیرنده باید تکلیف یادگیری را . در حد استاندارد و رضایت بخش انجام دهد : نمایش برای . کسب تسلط بر مهارت حرکتی مطلوب است .تبديل نظريه به عمل است .اثر بخشی بیشتر باید با پررسش و پاسخ بيكيرى شود گروه های کوچک کاربری مطلوب دارد( 0)0-4فر) . اعضای گروه فرصت مشارکت فراهم می آورد

صفحه 14:
نقش مدرس آماده سازی تجهیزات مناسب ‎lo‏ نمایش كسب توانايى نمایش و نشان دادن تسلط در انجام فعالیت ارائه نظریه و عمل توصیف گام های عملیات پیشروی تدریجی بررسی روند کار و پاسخ ‎os‏ تم به تسین

صفحه 15:
نقش یادگیرنده درک هدف نمایش گوش دادن فعال و دیدن با دقت پرسش ستوال پیشنهاد ایده های جدید يا روش های جایگزین تمرین گام های روند انجام کار کاربرد دانش جدید

صفحه 16:
روش بازدید میدانی/ اردو اردی بازدیدی برنامه ریزی شده ای است که یادگیرندگان نطی آن به منابعی که امکان بهره گیری از آنها در کلاس وجود ندارد بهره می گیرند .به تجارب دست اول در محيط واقعى دست مى يابند باداده هاى محيطى در كير مى شوند. براى دركيرى بيشتر» مدرس بايد اطلاعاتى را بيشابيش به يادكيرندكان ارائه دهد

صفحه 17:
نقش مدرس بررسی منطقه یا جامعه محلی برای حضور موثر اخذ مجوز بازدید از اماکن و مکان های خاص انك ای ایا وا ذهاب ایجاد فرصت برای بحث پس از اردو پیشنهاد مطالعه بیشتر ارزش یابی تجارب یادگیری گروه

صفحه 18:
نقش یادگیرنده وا هنف اردو كوش سيردن به دستورالعمل های رهبر گروه كسب اطلاعات از مكانى كه بايد بازديد شود . كسب اطلاعات از راهنما يا رهبر كروه پرسش متوال ارتباط دادن دیده ها و شنیده ها تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از اردو از طریق بحث کمک به ارزش یابی تجارب یادگیربی

صفحه 19:
روش مطالعه موردی مطالعه موردی مربوط به یک موقعیت واقعی زندگی است . كه به یادگیرندگان ارائه می گردد یادگیرندگان باید موقعیت عرضه شده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی را تدوین و ارائه دهند. مطالعات موردی را هم افراد و هم گروه ها می توانند تجزیه و .تحليل كنند

صفحه 20:
نقش مدرس :آماده سازی مطالعه موردی» ثبت اطلاعات واقعی با در نظر آوری مواردی نظیر مشارکت افراد روابط میان مردم عوامل جامعه شناختی عوامل اقتصادی پیشینه آموزش افراد ريشه های قومی تنش هاى ايجاد كننده مسائل كمك به كروه يا افراد براى تجزيه و تحليل و حل مسئله تلخيص يافته ها ييشنهاد كاربرد يافته ها ارزش يابى تجربه يادكيرى افراد و كروه ها

صفحه 21:
نقش یادگیرنده کمک به آماده سازی مطالعه موردی خواندن و گوش دادن تحلیلی به مطالعه موردی تعیین عوامل اصلی تعيين يا شناسایی افراد اصلی در مسئله تعیین دلایل وجودی مسئله تعیین اصول کمک کننده به درک موقعیت با +پشنهاد راه حل در نظر آوری بهترین راه حل » در ارائه منتبق برای گزینه کمک به ارزش یابی یادگیری گروه

صفحه 22:
روش گروه های کوچک در چهار چوب گروه های کوچک , گروه هایی 0تان‌نفر برای بحث درباره موضوع یا مسئله تکلیف شده تعیین می گردد. برای هر گروه نماینده ای در نظر .گرفته می شود

صفحه 23:
aes نقش مدرس کمک به تعیین مساله تقسیم یادگیرندگان به گروه های ‎BHO‏ راهنمایی گروه ها تعریف روشن تکلیف آگاهاندن اعضای گروه ها از محدوديت زمانه(معمولاً 00-6دقيقه) در خواست از كروه ها براى انتخاب رهبر كروه و منشى كروه در خواست راه حل هايى براى مساله » تعيين مسايل» با پا سخ دهی به پرسش ها اخطار بيش از ©دقيقه مانده بايان كار دريافت كزارش از كروه ها تقاضای نظرات اضافی از اعضای گروه ها تلخیص یافته های گروه یشنهاد مطااعه لضافی. ارزش یابی صنف ها و قوت های وضعیت یادگیری

صفحه 24:
نقش یادگیرنده کمک به تعیین موضوع یا مساله انتخاب رهبر و منشی گروه باز تعریف و توصیف مجدد موضوع یا مساله ارائه پیشنهاد برای بحث يا حل مساله گوش دادن هدقمند به پیشنهادات سایر یادگیرندگان تصمیم گیری درباره نحوه کاریست و استفاده از اطلاعات ارائه شده در عمل کمک به ارزش یابی اثر بخش تجارب یادگیری یادداشت خلاصه ها و گزارش به گروه ها

صفحه 25:
روش گروه بحث در گروه بحث. عده ای از یادگیرندگان به صورت هم یارانه موضوعی را به صورت یک امر مشترک مورد بحث قرار می دهند. مدرس یا رهبر گروه موضوعی را برای بحث ارائه می دهد و یادگیرندگان به صورت مشارکتی درباره آن انديشه کرده و بحث می کنند.

صفحه 26:
نقش مدرس تعیین موضوع برای بحث ارائه مواد خواندنی پیش از بحث آماده سازى سئوالات برانكيزنده و محرک اعلام شرايط كار در كروه حفظ روند بحث تشويق مشاركت همه جانبه بيش كيرى از حاشيه روى ارائه خلاصه بحث بيشنهاد خواندنى هايى براى مطالعه بيشتر

صفحه 27:
نقش يادكيرنده خواندن مطالب تعيين شده درك هدف و روند كار كوش دادن فعال توجه به توصيه و راه كارهاى سايرين ارائه اطلاعات مرتبط تعبین نحوه کاربرد اطلاعات

صفحه 28:
روش بارش مغزی/ طوفان فکری بارش مغزی فنی است برای حذف کردن جواب های زیاد برای یک سئوال يا ارائه راه حل های زیاد برای یک مسئله. کاربرد اين فن : بسیار مفید است » چون سبب جلب مشارکت همه جانبه افراد می شود » چون همه پاسخ ها یادداشت می شود سبب حل مسائل دشوار می شود روش و تجربه را در هم می آمیزد جو حل مساله مشارکتی پدید می آورد فضای یادگیری مثبتی ریا تولید مى کند یک مسئله از دیدگاه های مختلف بررسی می شود

صفحه 29:
ee نقش مدرس ارائه مسئله یا تببین مسئله ای که یادگیرندگان با آن مواجهه می گردند اراته اصول کار (برای مثال » هیچ زمین نمی ‎catle‏ همه ایده ها پنیرفتتی است) ارائه بذر پیشنهاد پرهیز از ارزش یابی نظرات افراد تعبین محدوده زمانه کمک به گروه ها برای گسترش دیدگاه هایشان جهت ارائه ایده های بیشتر تصمیم گیری درباره شیوه ارزش یابی پاسخ ها

صفحه 30:
نقش یادگیرنده تفکر خلاقانه ارائه همه ايده ها برهيز از اظهار نظر درباره ايده ديكران يا راه حل هاى آنان کمک به ارزش یابی ایده ها جس از مرحله بارش مغزی تعيين بهتر شیوه کاربرد اطلاعات ارزش یایی تجارب یادگیری

صفحه 31:
روش ایفای نقش ایفای نقش فرایندی است که در آن مساله ای در عمل مورد توجه قرار می گیرد. در این روش مساله به غیبت در مى آيد وجوه مخت ف آسن نمایان مسی گردد. اساس ایفای نفش, مشارکت یادگیرندگان برای حل مساله واقعی و گرایش به حل مجدد مسایل و درک مساله در موقعیت عملی است. به هر روی در اين روش عده ای از یادگیرندگان» بازیگر و عده ای دیگر تماشاگر هستند. ایفای نقش کمک می کند یاد گیرندگان احساسات را درک کرده بینشی نسبت به نگرش هاء ارزش ها و ادراک ها حاصل کنند.

صفحه 32:
aes ‏نفش مدرس‎ آماده سازی بیان مسئله و تبيين آن تشريح دوستان مربوط به مسئله و توصيف موضوعات شرح ایفای نقش انتخاب نقش ها و بازیگران تحلیل نقش ها کمک به انتخاب بازیگران آماده سازی فضا آماده سازی خط سیر اقدامات توصیف مجدد نقش ها تدارک رهنمود هایی برای تماشاگران جهت اندازه گیری اثر بخشی اجرا آغاز لیفای نقش حفظ ایفای نقش به خاتمه رساندن لیفای نقش مروری کوتاه بر فعالیت مرور فعالیت ایفای نقش بحث درباره نکات عمده معرفی اقدامات بعدی تشریک مساعی و ارائه لطلاعات

صفحه 33:
روش بازی های شبیه سازی در این روش » یادگیرندگان » موقعیت» اشیاء و افرادی درگیر می شوند که نمودی از واقعیت هستند. یادگیرندگان از پیامد های : اقدامات آنان می آموزند . شبیه سازی شیوه ای اثربخشی برای ,تجزیه و تحلیل یک نظام جاريست ارزش یابی الگو برای نظامی جدید است پدید آوری محیط یادگیری است که موقعیت واقعی را به تصوير مى کشد و یادگیری را ترغیب می کند

صفحه 34:
bee ‏نقش مدرس‎ مدرس در تجزیه و تحلیل عناصر مختلف بازی شبیه سازی معبار های خود را در نظر مى كيريد و به میزان کفایت آنان هم جهت دستیابی به بازده یادگیری توجه نشان مى دهد. ساير عواملی که در اين میان قابل توجه لست مربوط به برنامه ریزی » تمایز یادگیرندگان .» مدیریت شرایط و فضای آموزشی و تناسب آن با روش آموزشی است : سئوالاتی که مدرس در نظر می آورد عبارتند از مسئله چیست؟ شبیه سازی برای کیست؟ چه گزینه ای برای بازیگران وجود دارد؟ بازی چقدر به طول می انجامد؟ قواعد کدامند؟ حرکت ها کدامند؟ چه آمادگی هایی باید ایجاد شود؟ آیا یادگیرندگان توانایی بازی را دارند؟ چگونه باید از یادگیری بادگیرندگان اطمینان کسب کرد؟ : در استفاده از بازی شبیه سازی » مدرس قواعد بازی و فعالیت های مورد نیاز را شرح می دهد تصویری از برخی گزینه ها را ارائه می دهد یادگیرندگان را کنترل می کنند یادگیرندگان را برای ارزش یابی تجارب کمک می کنند

صفحه 35:
نقش یادگیرندگان ان رقابت و تنش یادمی گیرند از همیاری سود می برند در ایفای نقش ها همدلی می کنند تاثير رفتار بر محیط را درک می کنند نحوه دستکاری محیط از طریق انواع اقدامات را فرا می گیرند راه برد های مختلف حل مسائل را در می یابند

صفحه 36:
روش مشق و تمرین مشق و تمرین» تکرار یک عمل است. یادگیرنده می تواند مهارتهایش را تحت هدایت مدرس پرورش داده و تقویت ‎us,‏

صفحه 37:
aes نقش مدريس نشان دادن واكنش درست هدايت يادكيرنده در كوشش هاى اوليه به طور كلامى و فيزيكى تدارك تمرين هاى توضيعى تدارك شرايط واقعى براى تمرين تصحیح عملکرد و تدارک بازخودی تعيين استانداردهای عملکرد

صفحه 38:
نقش يادكير نده پرسش در صورت مبهم بودن الكو تمرين مهارت تا سر حد تسلط هدف كزينى براى هر تمرين

صفحه 39:
راهنمای انتخاب روش های تدریس همه روش های تدریس به نحوی برای دستیابی به هدف کمک می کنند» ولی برخی روش های تدریس اثر فضاینده ای برای رسیدن به هدف دارند . جدولی که ارائه می شود تتاسب روش های تدربس با انواع بازده های یاد گیری مورد انتظار را نشان می دهد . در این جدول عدد 6 نشان دهنده تناسب کامل و عدد صفر() نشان کمترین تناسب روش های تدریس با بازده های یادگیری هستند.

صفحه 40:
روش های تدریس بو انی پانل جدل /مناظره نمایش اردو امطالعه موردیٍ كروة کوج کروه بحث Sie St FS ‏ایفای‎ بازیهای شبیه سازی مشق و تمرین اطلاعات کلامی مهارتهای فکریٍ بازده های یا گیری راهبردهاى شناختى عهارتهاى حركتى

کارگاه آموزش روش های تدریس دکتر محرم آقا زاده مشاور بین المللی آموزش و برنامه ریزی درسی یونسکو سخنرانی ارائه کالمی اطالعات به وسیله یک شخص ماهر و کار آزموده است.الگوی ارتباط(ی در سخنرانی انتقال یک سویه اطالعات از مدرس به یادگیرندگان است. فعالیت اصلی آموزش ارائه اطالعات باشد. اطالعات به جزنزد مدرس جای دیگری در دسترس نیست. اطالعات فقط برای یاد داری کوتاه مدت مورد توجه باشند. اشتیاق شدیدی از سوی یادگیرندگان به موضوع وجود دارد. مقدمه ای برای آغاز فعالیت یادگیری عرضه شود و فعالیت اصلی با روش دیگری دنبال گردد. هدف آموزش به جز کسب اطالعات باشد . هدف آموزش کاربرد مهارتها یا روش را نشانه بگیرد. هدف آموزش در برگیرنده تغییر نگرش باشد. اطالعات پیچیده و انتزاعی باشند و به تجزیه و تحلیل ،ترکیب و تلفیق نیاز داشته باشند مشارکت یادگیرندگان اساسی و سازنده تلقی شوند. نقش مدرس اگر موارد زیر رعایت شود بر اثر بخشی سخنرانی افزوده خواهد شد: موارد معنادار باشند . سخنرانی بیش از نیم ساعت نباشد . زبان سخنرانی ساده باشد . بیش از شش نکته عمده در سخنرانی مدنظر نباشد . اطالعات ارائه شده با تجارب یادگیرندگان هم خوانی داشته باشند. در ابتدا و انتهای سخنرانی ضد صدائی در نظر گرفته شود. در سخنرانی از فنونی که به مشارکت یادگیرندگان کمک میکند استفاده گردد نقش یادگیرنده گوش دادن ،تفکر ،یادداشت برداری روش پانل در یک پانل ،چند نفر پیش از دیدار با گروه یادگیرنده ، درباره موضوع معینی بحث می کنند. اطالعات در روش پانل از طریق تبادل نظر مدرس با اعضای پانل به گروه یادگیرنده منتقل می گردد . نقش مدرس دعوت از متخصصان مالقات با اعضای پانل برای بحث درباره روش کار آگاهاندن یادگیرندگان برای مطالعه و پژوهش پیشاپیش ساماندهی ،معرفی اعضای پانل و موضوع ،میانجی گری و پیشنهاد فعالیت در آتی ارزش یابی پیا مد های یادگیری نقش یادگیرنده آماده کردن موضوع ارتباط دادن اطالعات جدید با تجارب قبلی شناسایی و در هم تنیدن (تلفیق) ایده های جدید کاربرد اطالعات جدید از طریق پیگیری فعالیت ها مشارکت در ارزش یابی بازده ها روش جدل /مناظره در 9جدل یا مناظر9ه ،سخنگوها دیدگاه های متعار9ضی را نسبت به یک موضوع را با اقامه دالیلی ارائه می دهند .این کار با دخالت یا وار9د شدن کل گروه در 9بحث تداوم می یابد ".جدل" سخنگو باید : .شواهد مناسبی را برای دیدگاه هایش بیان کند .در برابر سایر دیدگاه ها ایستادگی کند .از موضوع خود دفاع کند .مباحث خود و سایرین را جمع بندی کند نقش مدرس در خواست از سخنگو ها برای تعریف موضوعات تعریف مسئله برای اعضای گروه ایفای نقش میانجی گری در انداختن بحث پس از جدل پیشنهاد منابع برای مطالعه بیشتر نقش یادگیرنده تفکر درباره موضوع بحث مشارکت در بحث ارزش یابی روند اقدامات و اثر بخشی روش نمایش نمایش برای انتقال مهارتی از مدرس به اعضای گر9وه یادگیرنده بسیار مفید است .نهایتا ٌ آن که ،یادگیر9نده باید تکلیف یادگیری را .در حد استاندار9د و ر9ضایت بخش انجام دهد :نمایش برای .کسب تسلط بر مهارت حرکتی مطلوب است .تبدیل نظریه به عمل است .اثر بخشی بیشتر باید با پر9سش و پاسخ پیگیری شود گروه های کوچک کاربری مطلوب دارد( 20-5نفر) .اعضای گروه فرصت مشارکت فراهم می آور9د نقش مدرس آماده سازی تجهیزات مناسب برای نمایش کسب توانایی نمایش و نشان دادن تسلط در انجام فعالیت ارائه نظریه و عمل توصیف گام های عملیات پ(یشروی تدریجی بررسی روند کار و پ(اسخ گویی به سئواالت کمک به تمرین نقش یادگیرنده درک هدف نمایش گوش دادن فعال و دیدن با دقت پرسش سئوال پیشنهاد ایده های جدید یا روش های جایگزین تمرین گام های روند انجام کار کاربرد دانش جدید روش بازدید میدانی /اردو اردو ،بازدیدی برنامه ریزی شده ای است که یادگیرندگان :طی آن به منابعی که امکان بهره گیری از آنها در کالس وجود ندارد بهره می گیرند .به تجارب دست اول در محیط واقعی دست می یابند با داده های محیطی در گیر می شوند .برای درگیری بیشتر، مدرس باید اطالعاتی را پیشاپیش به یادگیرندگان ارائه دهد نقش مدرس بررسی منطقه یا جامعه محلی برای حضور موثر اخذ مجوز بازدید از اماکن و مکان های خاص تدارک وسایل ایاب و ذهاب ایجاد فرصت برای بحث پس از اردو پیشنهاد مطالعه بیشتر ارزش یابی تجارب یادگیری گروه نقش یادگیرنده پیش از ار9دو درک مقصد و هدف 9اردو گوش سپردن به دستورالعمل های رهبر گروه کسب اطالعات از مکانی که باید بازدید شود در 9حین اردو .کسب اطالعات از راهنما یا رهبر گروه پرسش سئوال ارتباط دادن دیده ها و شنیده ها پس ازاردو تجزیه و تحلیل و تفسیر اطالعات حاصل از ار9دو از طریق بحث کمک به ار9زش یابی تجارب یادگیر9ی روش مطالعه موردی مطالعه موردی مربوط به یک موقعیت واقعی زندگی است .که به یادگیرندگان ارائه می گردد یادگیرندگان باید موقعیت عرضه شده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی را تدوین و ارائه دهند .مطالعات موردی را هم افراد و هم گروه ها می توانند تجزیه و .تحلیل کنند نقش مدرس :آماده سازی مطالعه موردی ،ثبت اطالعات واقعی با در نظر آوری مواردی نظیر مشارکت افراد پیشینه تاریخی روابط میان مردم عوامل جامعه شناختی عوامل اقتصادی پیشینه آموزش افراد ریشه های قومی تنش های ایجاد کننده مسائل کمک به گروه یا افراد برای تجزیه و تحلیل و حل مسئله تلخیص یافته ها پیشنهاد کاربرد یافته ها ارزش یابی تجربه یادگیری افراد و گروه ها نقش یادگیرنده کمک به آماده سازی مطالعه موردی خواندن و گوش دادن تحلیلی به مطالعه موردی تعیین عوامل اصلی تعیین یا شناسایی افراد اصلی در مسئله تعیین دالیل وجودی مسئله تعیین اصول کمک کننده به درک موقعیت با ÷یشنهاد راه حل در نظر آوری بهترین راه حل ،در ارائه منتبق برای گزینه کمک به ارزش یابی یادگیری گروه روش گروه های کوچک در چهار چوب گروه های کوچک ،گروه هایی 3تا6نفر برای بحث درباره موضوع یا مسئله تکلیف شده تعیین می گردد .برای هر گروه نماینده ای در نظر .گرفته می شود نقش مدرس کمک به تعیین مساله تقسیم یادگیرندگان به گروه های 3-6نفری راهنمایی گروه ها تعریف روشن تکلیف آگاهاندن اعضای گروه ها از محدودیت زمانه(معموال ٌ 10-5دقیقه) در خواست از گروه ها برای انتخاب رهبر گروه و منشی گروه در خواست راه حل هایی برای مساله ،تعیین مسایل ،با پا سخ دهی به پرسش ها اخطار پیش از 2دقیقه مانده پایان کار دریافت گزارش از گروه ها تقاضای نظرات اضافی از اعضای گروه ها تلخیص یافته های گروه ی99شنه9اد مطا99لعه 9ا9ضافی÷ ارزش یابی صنف ها و قوت های وضعیت یادگیری نقش یادگیرنده کمک به تعیین موضوع یا مساله انتخاب رهبر و منشی گروه باز تعریف و توصیف مجدد موضوع یا مساله ار9ائه پیشنهاد برای بحث یا حل مساله گوش دادن هدفمند به پیشنهادات سایر یادگیر9ندگان تصمیم گیری دربار9ه نحوه کار9یست و استفاده از اطالعات ارائه شده در 9عمل کمک به ارزش یابی اثر بخش تجارب یادگیری یادداشت خالصه ها و گزارش به گر9وه ها روش گروه بحث در گروه بح9ث ،عده ای از یادگیرندگان ب9ه ص9ورت ه9م یاران9ه موضوع9ی را ب9ه ص9ورت ی9ک ام9ر مشترک مورد بح9ث قرار م99ی دهند .مدرس ی99ا ره99بر گروه موضوع99ی را برای بح99ث ارائ9ه م9ی ده9د و یادگیرندگان ب9ه ص9ورت مشارکت9ی درباره آ9ن اندیشه کرده و بحث می کنند. نقش مدرس تعیین موضوع برای بحث ارائه مواد خواندنی پیش از بحث آماده سازی سئواالت برانگیزنده و محرک اعالم شرایط کار در گروه حفظ روند بحث تشویق مشارکت همه جانبه پیش گیری از حاشیه روی ارائه خالصه بحث پیشنهاد خواندنی هایی برای مطالعه بیشتر نقش یادگیرنده خواندن مطالب تعیین شده درک هدف و روند کار گوش دادن فعال توجه به توصیه و راه کارهای سایرین ارائه اطالعات مرتبط تعیین نحوه کاربرد اطالعات روش بارش مغزی /طوفان فکری بارش مغزی فنی است بر9ای حذف 9کر9دن جواب های ز9یاد برای یک سئوال یا ارائه راه حل های زیاد برای یک مسئله .کاربرد این فن :بسیار مفید است ،چون سبب جلب مشارکت همه جانبه افراد می شود ،چون همه پاسخ ها یادداشت می شود سبب حل مسائل دشوار می شود ر9وش و تجربه را در هم می آمیزد جو حل مساله مشارکتی پدید می آورد فضای یادگیری مثبتی ر9ا تولید می کند یک مسئله از دیدگاه های مختلف بررسی می شود نقش مدرس ارائه مسئله یا تبيین مسئله ای که یادگیرندگان با آن مواجهه می گردند تعیین منش ارائه اصول کار (برای مثال ،هیچ زمین نمی ماند ،همه ایده ها پذیرفتنی است) ارائه بذر پیشنهاد پرهیز از ارزش یابی نظرات افراد تعیین محدوده زمانه کمک به گروه ها برای گسترش دیدگاه هایشان جهت ارائه ایده های بیشتر تصمیم گیری درباره شیوه ارزش یابی پاسخ ها نقش یادگیرنده تفکر خالقانه ارائه همه ایده ها پرهیز از اظهار نظر درباره ایده دیگران یا راه حل های آنان کمک به ارزش یابی ایده ها ÷س از مرحله بارش مغزی تعیین بهتر شیوه کاربرد اطالعات ارزش یابی تجارب یادگیری روش ایفای نقش ایفای نق9ش فرایندی اس9ت ک9ه در آ9ن مس9اله ای در عم9ل مور9د توج9ه قر9ار م99ی گیرد .در ای99ن روش ،مس99اله ب99ه غیب99ت در 9م99ی آی99د وجوه مختل9999ف 9آ9999ن نمایان م9999ی گردد .اس9999اس ایفای نق9999ش ،مشارک9999ت یادگیر9ندگان برای ح9ل مس9اله واقع9ی و گرای9ش ب9ه ح9ل مجدد مس9ایل و درک مس9اله در موقعی9ت عمل9ی اس9ت .ب9ه ه9ر ر9وی در ای9ن ر9وش عده ای از یادگیرندگان ،بازیگر و عده ای دیگر 9تماشاگر هستند. ایفای نق99ش کم99ک م99ی کن99د یاد گیرندگان احس99اسات را درک کرده بینشی نسبت به نگرش ها ،ارزش ها و ادراک ها حاصل کنند. نقش مدرس آماده سازی بیان مسئله و تبیین آن تشریح دوستان مربوط به مسئله و توصیف موضوعات شرح ایفای نقش انتخاب نقش ها و بازیگران تحلیل نقش ها کمک به انتخاب بازیگران آماده سازی فضا آماده سازی خط سیر اقدامات توصیف مجدد نقش ها تدارک رهنمود هایی برای تماشاگران جهت اندازه گیری اثر بخشی اجرا آغاز ا9یفای نقش حفظ ایفای نقش به خاتمه رساندن ا9یفای نقش مروری کوتاه بر فعالیت مرور فعالیت ایفای نقش بحث درباره نکات عمده معرفی اقدامات بعدی تشریک مساعی و ارائه ا9طالعات روش بازی های شبیه سازی در این روش ،یادگیرندگان ،موقعیت ،اشیاء و افرادی درگیر می شوند که نمودی از واقعیت هستند .یادگیر9ندگان از 9پیامد های :اقدامات آنان می آموز9ند .شبیه سازی شیوه ای اثربخشی برای .تجز9یه و تحلیل یک نظام جاریست ارز9ش یابی الگو برای نظامی جدید است پدید آور9ی محیط یادگیری است که موقعیت واقعی را به تصویر می .کشد و یادگیر9ی را تر9غیب می کند نقش مدرس مدرس در تجزیه و تحلیل عناصر مختلف بازی شبیه سازی معیار های خود را در نظر می گیرید و به میزان کفایت آنان هم جهت دستیابی به بازده یادگیری توجه نشان می دهد. سایر عواملی که در این میان قابل توجه ا9ست مربوط به برنامه ریزی ،تمایز یادگیرندگان ،.مدیریت شرایط و فضای آموزشی و تناسب آن با روش آموزشی است :سئواالتی که مدرس در نظر می آورد عبارتند از مسئله چیست؟ شبیه سازی برای کیست؟ چه گزینه ای برای بازیگران وجود دارد؟ بازی چقدر به طول می انجامد؟ قواعد کدامند؟ حرکت ها کدامند؟ چه آمادگی هایی باید ایجاد شود؟ آیا یادگیرندگان توانایی بازی را دارند؟ چگونه باید از یادگیری یادگیرندگان اطمینان کسب کرد؟ :در استفاده از بازی شبیه سازی ،مدرس قواعد بازی و فعالیت های مورد نیاز را شرح می دهد تصویری از برخی گزینه ها را ارائه می دهد یادگیرندگان را کنترل می کنند یادگیرندگان را برای ارزش یابی تجارب کمک می کنند نقش یادگیرندگان از 9رقابت و تنش یادمی گیرند از همیاری سود می برند در ایفای نقش ها همدلی می کنند تاثیر رفتار 9بر 9محیط ر9ا در9ک می کنند نحوه دستکاری محیط از طریق انواع اقدامات ر9ا فر9ا می گیرند راه برد های مختلف حل مسائل را در 9می یابند روش مشق و تمرین مشق و تمرین ،تکرار یک عمل است .یادگیرنده می تواند مهارتهایش را تحت هدایت مدرس پرورش داده و تقویت .کند نقش مدر9س نشان دادن واکنش درست هدایت یادگیرنده در کوشش های اولیه به طور کالمی و فیزیکی تدارک تمرین های توضیعی تدار9ک شرایط واقعی بر9ای تمر9ین تصحیح عملکرد و تدارک بازخودی تعیین استاندار9دهای عملکرد نقش یادگیرنده پرسش در صورت مبهم بودن الگو تمرین مهارت تا سر حد تسلط هدف گزینی برای هر تمرین راهنمای انتخاب روش های تدریس هم9ه روش های تدری9س ب9ه نحوی برای دس9تیابی ب9ه هدف کم9ک م9ی کنن9د ،ول9ی برخ9ی روش های تدری9س اث9ر فضاینده ای برای رس9یدن ب9ه هدف دارن9د .جدول9ی ک9ه ارائ9ه م9ی شود تناس999ب روش های تدری999س ب999ا انواع بازده های یاد گیری مورد انتظار را نشان م999ی ده999د .در ای999ن جدول عدد 4 نشان دهنده تناس99ب کام99ل و عدد ص99فر( )0نشان کمتری99ن تناسب روش های تدریس با بازده های یادگیری هستند. بازده های یادگیری روش های تدریس اطالعات کالمی مهارتهای فکری راهبردهای شناختی تغییر نگرش مهارتهای حرکتی سخنرانی 4 3 2 1 0 پانل 4 3 2 1 0 جدل /مناظره 4 3 2 1 0 نمایش 1 4 2 2 4 اردو 1 4 2 2 0 مطالعه موردی6 1 3 4 3 0 گروه کوچک 1 4 4 1 0 گروه بحث 1 4 3 2 0 بارش مغزی6 1 4 1 1 0 ایفای نقش 1 2 3 4 0 1 2 3 4 0 1 1 1 1 بازیهای 6شبیه سازی مشق و تمرین 4

51,000 تومان