سایر آموزش

کارگاه آموزش روش‌های تدریس

Kargahe_amoozeshiye_ravesh_haye_tadris

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزش روش‌های تدریس”

کارگاه آموزش روش‌های تدریس

اسلاید 1: کارگاه آموزش روش های تدریسدکتر محرم آقا زادهمشاور بین المللی آموزش و برنامه ریزی درسی یونسکو

اسلاید 2: روش سخنرانیسخنرانی ارائه کلامی اطلاعات به وسیله یک شخص ماهر و کار آزموده است.الگوی ارتباطی در سخنرانی انتقال یک سویه اطلاعات از مدرس به یادگیرندگان است.

اسلاید 3: کاربرد روش سخنرانی زمانی مفید است که :فعالیت اصلی آموزش ارائه اطلاعات باشد.اطلاعات به جزنزد مدرس جای دیگری در دسترس نیست.اطلاعات فقط برای یاد داری کوتاه مدت مورد توجه باشند.اشتیاق شدیدی از سوی یادگیرندگان به موضوع وجود دارد.مقدمه ای برای آغاز فعالیت یادگیری عرضه شود و فعالیت اصلی با روش دیگری دنبال گردد.

اسلاید 4: کاربرد روش سخنرانی در موارد برشمرده در زیر مناسب نیست:هدف آموزش به جز کسب اطلاعات باشد .هدف آموزش کاربرد مهارتها یا روش را نشانه بگیرد.هدف آموزش در برگیرنده تغییر نگرش باشد.اطلاعات پیچیده و انتزاعی باشند و به تجزیه و تحلیل ، ترکیب و تلفیق نیاز داشته باشند مشارکت یادگیرندگان اساسی و سازنده تلقی شوند.

اسلاید 5: نقش مدرساگر موارد زیر رعایت شود بر اثر بخشی سخنرانی افزوده خواهد شد:موارد معنادار باشند .سخنرانی بیش از نیم ساعت نباشد .زبان سخنرانی ساده باشد .بیش از شش نکته عمده در سخنرانی مدنظر نباشد .اطلاعات ارائه شده با تجارب یادگیرندگان هم خوانی داشته باشند.در ابتدا و انتهای سخنرانی ضد صدائی در نظر گرفته شود.در سخنرانی از فنونی که به مشارکت یادگیرندگان کمک میکند استفاده گردد

اسلاید 6: نقش یادگیرندهگوش دادن ، تفکر، یادداشت برداری

اسلاید 7: روش پانلدر یک پانل ، چند نفر پیش از دیدار با گروه یادگیرنده ، درباره موضوع معینی بحث می کنند. اطلاعات در روش پانل از طریق تبادل نظر مدرس با اعضای پانل به گروه یادگیرنده منتقل می گردد .

اسلاید 8: نقش مدرسدعوت از متخصصان ملاقات با اعضای پانل برای بحث درباره روش کارآگاهاندن یادگیرندگان برای مطالعه و پژوهش پیشاپیشساماندهی، معرفی اعضای پانل و موضوع ، میانجی گری و پیشنهاد فعالیت در آتیارزش یابی پیا مد های یادگیری

اسلاید 9: نقش یادگیرندهآماده کردن موضوعارتباط دادن اطلاعات جدید با تجارب قبلیشناسایی و در هم تنیدن (تلفیق) ایده های جدیدکاربرد اطلاعات جدید از طریق پیگیری فعالیت هامشارکت در ارزش یابی بازده ها

اسلاید 10: روش جدل / مناظرهدر جدل یا مناظره ، سخنگوها دیدگاه های متعارضی را نسبت به یک موضوع را با اقامه دلایلی ارائه می دهند. این کار با دخالت یا وارد شدن کل گروه در بحث تداوم می یابد." جدل" سخنگو باید :شواهد مناسبی را برای دیدگاه هایش بیان کند.در برابر سایر دیدگاه ها ایستادگی کند .از موضوع خود دفاع کند .مباحث خود و سایرین را جمع بندی کند.

اسلاید 11: نقش مدرسدر خواست از سخنگو ها برای تعریف موضوعاتتعریف مسئله برای اعضای گروه ایفای نقش میانجی گریدر انداختن بحث پس از جدلپیشنهاد منابع برای مطالعه بیشتر

اسلاید 12: نقش یادگیرندهتفکر درباره موضوع بحث مشارکت در بحث ارزش یابی روند اقدامات و اثر بخشی

اسلاید 13: روش نمایشنمایش برای انتقال مهارتی از مدرس به اعضای گروه یادگیرنده بسیار مفید است. نهایتاٌ آن که ، یادگیرنده باید تکلیف یادگیری را در حد استاندارد و رضایت بخش انجام دهد .نمایش برای :کسب تسلط بر مهارت حرکتی مطلوب است .تبدیل نظریه به عمل است.اثر بخشی بیشتر باید با پرسش و پاسخ پیگیری شود.گروه های کوچک کاربری مطلوب دارد( 5-20نفر)اعضای گروه فرصت مشارکت فراهم می آورد .

اسلاید 14: نقش مدرسآماده سازی تجهیزات مناسب برای نمایش کسب توانایی نمایش و نشان دادن تسلط در انجام فعالیت ارائه نظریه و عمل توصیف گام های عملیاتپیشروی تدریجیبررسی روند کار و پاسخ گویی به سئوالاتکمک به تمرین

اسلاید 15: نقش یادگیرندهدرک هدف نمایش گوش دادن فعال و دیدن با دقت پرسش سئوال پیشنهاد ایده های جدید یا روش های جایگزینتمرین گام های روند انجام کارکاربرد دانش جدید

اسلاید 16: روش بازدید میدانی/ اردواردو، بازدیدی برنامه ریزی شده ای است که یادگیرندگان طی آن:به منابعی که امکان بهره گیری از آنها در کلاس وجود ندارد بهره می گیرندبه تجارب دست اول در محیط واقعی دست می یابند.با داده های محیطی در گیر می شوند. برای درگیری بیشتر، مدرس باید اطلاعاتی را پیشاپیش به یادگیرندگان ارائه دهد

اسلاید 17: نقش مدرسبررسی منطقه یا جامعه محلی برای حضور موثراخذ مجوز بازدید از اماکن و مکان های خاصتدارک وسایل ایاب و ذهاب ایجاد فرصت برای بحث پس از اردوپیشنهاد مطالعه بیشتر ارزش یابی تجارب یادگیری گروه

اسلاید 18: نقش یادگیرندهپیش از اردو درک مقصد و هدف اردوگوش سپردن به دستورالعمل های رهبر گروهکسب اطلاعات از مکانی که باید بازدید شوددر حین اردوکسب اطلاعات از راهنما یا رهبر گروه .پرسش سئوالارتباط دادن دیده ها و شنیده ها پس ازاردوتجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از اردو از طریق بحثکمک به ارزش یابی تجارب یادگیری

اسلاید 19: روش مطالعه موردیمطالعه موردی مربوط به یک موقعیت واقعی زندگی است که به یادگیرندگان ارائه می گردد .یادگیرندگان باید موقعیت عرضه شده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی را تدوین و ارائه دهند. مطالعات موردی را هم افراد و هم گروه ها می توانند تجزیه و تحلیل کنند.

اسلاید 20: نقش مدرسآماده سازی مطالعه موردی، ثبت اطلاعات واقعی با در نظر آوری مواردی نظیر:مشارکت افرادپیشینه تاریخیروابط میان مردمعوامل جامعه شناختی عوامل اقتصادیپیشینه آموزش افرادریشه های قومی تنش های ایجاد کننده مسائل کمک به گروه یا افراد برای تجزیه و تحلیل و حل مسئله تلخیص یافته ها پیشنهاد کاربرد یافته ها ارزش یابی تجربه یادگیری افراد و گروه ها

اسلاید 21: نقش یادگیرندهکمک به آماده سازی مطالعه موردی خواندن و گوش دادن تحلیلی به مطالعه موردی تعیین عوامل اصلی تعیین یا شناسایی افراد اصلی در مسئلهتعیین دلایل وجودی مسئلهتعیین اصول کمک کننده به درک موقعیت با ÷یشنهاد راه حلدر نظر آوری بهترین راه حل ، در ارائه منتبق برای گزینهکمک به ارزش یابی یادگیری گروه

اسلاید 22: روش گروه های کوچکدر چهار چوب گروه های کوچک ، گروه هایی 3تا6نفر برای بحث درباره موضوع یا مسئله تکلیف شده تعیین می گردد. برای هر گروه نماینده ای در نظر گرفته می شود.

اسلاید 23: نقش مدرسکمک به تعیین مسالهتقسیم یادگیرندگان به گروه های 6-3نفریراهنمایی گروه هاتعریف روشن تکلیفآگاهاندن اعضای گروه ها از محدودیت زمانه(معمولاٌ 5-10دقیقه)در خواست از گروه ها برای انتخاب رهبر گروه و منشی گروهدر خواست راه حل هایی برای مساله ، تعیین مسایل، با پا سخ دهی به پرسش ها اخطار پیش از 2دقیقه مانده پایان کاردریافت گزارش از گروه هاتقاضای نظرات اضافی از اعضای گروه هاتلخیص یافته های گروه÷یشنهاد مطالعه اضافیارزش یابی صنف ها و قوت های وضعیت یادگیری

اسلاید 24: نقش یادگیرندهکمک به تعیین موضوع یا مسالهانتخاب رهبر و منشی گروهباز تعریف و توصیف مجدد موضوع یا مسالهارائه پیشنهاد برای بحث یا حل مسالهگوش دادن هدفمند به پیشنهادات سایر یادگیرندگانتصمیم گیری درباره نحوه کاریست و استفاده از اطلاعات ارائه شده در عملکمک به ارزش یابی اثر بخش تجارب یادگیری یادداشت خلاصه ها و گزارش به گروه ها

اسلاید 25: روش گروه بحثدر گروه بحث، عده ای از یادگیرندگان به صورت هم یارانه موضوعی را به صورت یک امر مشترک مورد بحث قرار می دهند. مدرس یا رهبر گروه موضوعی را برای بحث ارائه می دهد و یادگیرندگان به صورت مشارکتی درباره آن اندیشه کرده و بحث می کنند.

اسلاید 26: نقش مدرستعیین موضوع برای بحثارائه مواد خواندنی پیش از بحث آماده سازی سئوالات برانگیزنده و محرکاعلام شرایط کار در گروهحفظ روند بحثتشویق مشارکت همه جانبه پیش گیری از حاشیه روی ارائه خلاصه بحث پیشنهاد خواندنی هایی برای مطالعه بیشتر

اسلاید 27: نقش یادگیرندهخواندن مطالب تعیین شدهدرک هدف و روند کار گوش دادن فعال توجه به توصیه و راه کارهای سایرینارائه اطلاعات مرتبطتعیین نحوه کاربرد اطلاعات

اسلاید 28: روش بارش مغزی/ طوفان فکریبارش مغزی فنی است برای حذف کردن جواب های زیاد برای یک سئوال یا ارائه راه حل های زیاد برای یک مسئله. کاربرد این فن بسیار مفید است ، چون : سبب جلب مشارکت همه جانبه افراد می شود ، چون همه پاسخ ها یادداشت می شودسبب حل مسائل دشوار می شودروش و تجربه را در هم می آمیزدجو حل مساله مشارکتی پدید می آوردفضای یادگیری مثبتی را تولید می کندیک مسئله از دیدگاه های مختلف بررسی می شود

اسلاید 29: نقش مدرسارائه مسئله یا تبيین مسئله ای که یادگیرندگان با آن مواجهه می گردندتعیین منشارائه اصول کار (برای مثال ، هیچ زمین نمی ماند، همه ایده ها پذیرفتنی است)ارائه بذر پیشنهادپرهیز از ارزش یابی نظرات افرادتعیین محدوده زمانهکمک به گروه ها برای گسترش دیدگاه هایشان جهت ارائه ایده های بیشترتصمیم گیری درباره شیوه ارزش یابی پاسخ ها

اسلاید 30: نقش یادگیرندهتفکر خلاقانهارائه همه ایده ها پرهیز از اظهار نظر درباره ایده دیگران یا راه حل های آنانکمک به ارزش یابی ایده ها ÷س از مرحله بارش مغزیتعیین بهتر شیوه کاربرد اطلاعاتارزش یابی تجارب یادگیری

اسلاید 31: روش ایفای نقشایفای نقش فرایندی است که در آن مساله ای در عمل مورد توجه قرار می گیرد. در این روش، مساله به غیبت در می آید وجوه مختلف آن نمایان می گردد. اساس ایفای نقش، مشارکت یادگیرندگان برای حل مساله واقعی و گرایش به حل مجدد مسایل و درک مساله در موقعیت عملی است. به هر روی در این روش عده ای از یادگیرندگان، بازیگر و عده ای دیگر تماشاگر هستند.ایفای نقش کمک می کند یاد گیرندگان احساسات را درک کرده بینشی نسبت به نگرش ها، ارزش ها و ادراک ها حاصل کنند.

اسلاید 32: نقش مدرسآماده سازیبیان مسئله و تبیین آن تشریح دوستان مربوط به مسئله و توصیف موضوعاتشرح ایفای نقش انتخاب نقش ها و بازیگران تحلیل نقش ها کمک به انتخاب بازیگرانآماده سازی فضاآماده سازی خط سیر اقداماتتوصیف مجدد نقش ها تدارک رهنمود هایی برای تماشاگران جهت اندازه گیری اثر بخشیاجرا آغاز ایفای نقش حفظ ایفای نقشبه خاتمه رساندن ایفای نقش مروری کوتاه بر فعالیت مرور فعالیت ایفای نقش بحث درباره نکات عمده معرفی اقدامات بعدیتشریک مساعی و ارائه اطلاعات

اسلاید 33: روش بازی های شبیه سازیدر این روش ، یادگیرندگان ، موقعیت، اشیاء و افرادی درگیر می شوند که نمودی از واقعیت هستند. یادگیرندگان از پیامد های اقدامات آنان می آموزند . شبیه سازی شیوه ای اثربخشی برای :تجزیه و تحلیل یک نظام جاریست.ارزش یابی الگو برای نظامی جدید است پدید آوری محیط یادگیری است که موقعیت واقعی را به تصویر می کشد و یادگیری را ترغیب می کند .

اسلاید 34: نقش مدرسمدرس در تجزیه و تحلیل عناصر مختلف بازی شبیه سازی معیار های خود را در نظر می گیرید و به میزان کفایت آنان هم جهت دستیابی به بازده یادگیری توجه نشان می دهد. سایر عواملی که در این میان قابل توجه است مربوط به برنامه ریزی ، تمایز یادگیرندگان ، مدیریت شرایط و فضای آموزشی و تناسب آن با روش آموزشی است.سئوالاتی که مدرس در نظر می آورد عبارتند از :مسئله چیست؟ شبیه سازی برای کیست؟چه گزینه ای برای بازیگران وجود دارد؟بازی چقدر به طول می انجامد؟قواعد کدامند؟ حرکت ها کدامند؟چه آمادگی هایی باید ایجاد شود؟آیا یادگیرندگان توانایی بازی را دارند؟چگونه باید از یادگیری یادگیرندگان اطمینان کسب کرد؟در استفاده از بازی شبیه سازی ، مدرس :قواعد بازی و فعالیت های مورد نیاز را شرح می دهد تصویری از برخی گزینه ها را ارائه می دهد یادگیرندگان را کنترل می کنند یادگیرندگان را برای ارزش یابی تجارب کمک می کنند

اسلاید 35: نقش یادگیرندگاناز رقابت و تنش یادمی گیرنداز همیاری سود می برنددر ایفای نقش ها همدلی می کنندتاثیر رفتار بر محیط را درک می کنند نحوه دستکاری محیط از طریق انواع اقدامات را فرا می گیرندراه برد های مختلف حل مسائل را در می یابند

اسلاید 36: روش مشق و تمرینمشق و تمرین، تکرار یک عمل است. یادگیرنده می تواند مهارتهایش را تحت هدایت مدرس پرورش داده و تقویت کند.

اسلاید 37: نقش مدرسنشان دادن واکنش درست هدایت یادگیرنده در کوشش های اولیه به طور کلامی و فیزیکی تدارک تمرین های توضیعی تدارک شرایط واقعی برای تمرین تصحیح عملکرد و تدارک بازخودیتعیین استانداردهای عملکرد

اسلاید 38: نقش یادگیرندهپرسش در صورت مبهم بودن الگو تمرین مهارت تا سر حد تسلطهدف گزینی برای هر تمرین

اسلاید 39: راهنمای انتخاب روش های تدریسهمه روش های تدریس به نحوی برای دستیابی به هدف کمک می کنند، ولی برخی روش های تدریس اثر فضاینده ای برای رسیدن به هدف دارند . جدولی که ارائه می شود تناسب روش های تدریس با انواع بازده های یاد گیری مورد انتظار را نشان می دهد . در این جدول عدد 4 نشان دهنده تناسب کامل و عدد صفر(0) نشان کمترین تناسب روش های تدریس با بازده های یادگیری هستند.

اسلاید 40: روش های تدریسبازده های یادگیریبازده های یادگیریبازده های یادگیریبازده های یادگیریبازده های یادگیریروش های تدریساطلاعات کلامیمهارتهای فکریراهبردهای شناختیتغییر نگرشمهارتهای حرکتیسخنرانی43210پانل43210جدل / مناظره43210نمایش14224اردو14220مطالعه موردی13430گروه کوچک14410گروه بحث14320بارش مغزی14110ایفای نقش12340بازیهای شبیه سازی12340مشق و تمرین11114

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید