کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

کارگاه برنامه ریزی

صفحه 1:

صفحه 2:
کارگاه برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی و احد تبریز آبان ماه سال 1385 مدرس کار گاه: دکتر اسداله خدیوی

صفحه 3:
فرهنگ یک جعبهابزار است مثل این: در این جعبه ابزار یک سری وسیله قرار دارد. اسم آنها را آراه حل" می گذاریم. راه حلهایی که در سبد قرار دارنده یک سری جوابهایی (< روالها حعرفها) هستند که بیشتر مردم یک جامعه توافق کرده اند از آنها برای حل مسائل خود امتناد» ‎Beis‏

صفحه 4:
۱ ۱ OE Tee CES DIRS ee ere Ter ۱ Toner E IS n eo Row Pe ee SES IE CR =a IS Sera ed ISCBC ECs - ضرهنك سرجشمداى است كه از درون آن باورها, بينشهاء نظاجهاى اعتقادى, افساندها, نمادها, زبازها و آئین‌ها پدید می‌آیند. - فرهنگ عاملی است که باعث جدایی و همانندی می‌شود ‎aon eee‏ بقاى بيرونى و يكبا رجكّى درونى م ىآموزد و به ديكران م ىآموزاند ‎1 ‏اا ااا‎ OPP ES PLCS Cre 1 ‎۱۹ he Tee SST Cen ee BTEC

صفحه 5:
لایه اول: مصنوعات و دست ساخته هاي بشر لایه دوم: ارزشها و باور لایه سوم: مفروضات! بنباروارزشهاي مورد استفادم باویها درباره واقعیت, :چگونگن تفکر

صفحه 6:
۱- فرهنگ ژرف است: اگر فک كنيم كه می‌توان آنن را به راحتی تغییس داد و آنن یک پدیده سطحی است بدون درنگ شکست خواهیم خورد توصیه شاين اين است كه «ه كن علزم تفییم فرهنگ نکنید کار را به عزم گشودنگرهیی از کار نود ۲- فرهنگ گسترده است:ارتباط با رئیس, مشترری, همکاران و ..همگی نشان از گسترد گی فرهنگ است. ۳- فرهنگ پایدار است: اعتقاد به ارزش‌ها و جلوگیرری از سرپیچی از آنها نمایانگر پایداری فرهنگ است. 4- فرهنگ مهم است: زیرا هس اقدامی بدون آ گاهی از نیرروهای فرهنگی ممکن است پیامدهای پیش‌بینی نشده و ناخواسته داشته باشد. جدی گرفتن فرهنگ یعنی این که پیش از دست زدن به هر کاری پیامد نیرروهای فرهنگی را بايد سنجيد. 0- فرهنگ خاصیتی از گروه است: هم گاه در گروه تجربه مشترک کافی گرد آید فرهنگ در آنن جوانه مي‌زند و این فرهنگ مهم است زیر! برآیند فیرروهای عظیم و نهفته‌ای است که رفتار فردی و گرروهی را مشخص می‌کند, فرهنگ سازمانی اميت ویثره دارد زیرا که مبانی فرهنگی, استراتتری‌ها اهداف و روش‌های کار در سازمان را معین مي‌کند *- فرهنگ سیستمی از قوانین غیرررسمی است که به افراد یاد می‌دهد که اغلب اوقات چگونه رفتار کنند و احساس بهتری دریاره آنچه انجام م‌دهند داشته باشند ۷- فرهنگ همچون یک موجود زنده است تفس می‌کشد و روح دارد. ۸- پدیده‌ای نامحسوس, ناملموس و تلویحی است. ‎-٩‏ موجب تضمین بقاء بيروني, تداوم تاریخی و انسجام دروتی می‌شود. <| 6

صفحه 7:
۰ -فر‌هنگ یک موجود زند و واقعیت زنده است رشد می‌کند جوان می‌شود و در حیات جامعه اثى می‌گذارد. ‎-١‏ فرهنك دير رس, ديس كذر, ديرياب, ديرنده, ديرياء سنحیده, آ گاهانه, بنیادیاینده, فراینده, بالنده, روینده, عمیق و پایدار است بیشتر جنبه‌ی آفربنش, دیر‌ندگی, معنویر ‏م بنیادی و چونی دارد ‎ ‏عناصر فرهنگ: ۱- عناصر اشتراکی ‏۳- عناصر اختصاصی ‎ ‏7-۳ عناص نو و جدید ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
0۳ EC eee eae SCOR SI SLES eT STAR WAST ot PES ‏با جوانب نمادى زندكى‎ ۱ ۱ ‏حوادث اجتماعى تأثيس بكذارند.‎ است. از اين ديدكاه فرهنك مجموعهداى از ذخايس 00 ‏ل م ل ل‎ ml Pen 200 ‏سازمان اتفاق می‌افتد از آن استفاده می‌کنند از این دید گاه فر‌هنگ بطور ویثره‎ ۱ ae Nap Sy lc eT STcy ae ye ‏نيست زيرا‎ ‏احتمالا ا نين بطور نانودا كاه به آنها دسترسى نداشته باشيم.‎

صفحه 9:
- فاصله قدرت: فاصله قدرت حدی است که افراد, موسسات و سازمان‌های کم قدرت می‌پذیر‌ند که قدرت بطور نابر‌ابر توزیع شود. به بیان دیگر فاصله قدرت بر این اشاره دارد که مردم جامطه چتدر احتیاج دارند که به افراد پررقدرت تکیه نمایند. فاصله قدرت این اجازه را به روسا می‌دهد تا بر دیگران اعمال قدرت کنند. - فردگررایی در مقابل جمع گر‌ایی: درفرد گرایی , فررد مهمتررین واحد جامعه محسوب می‌شود. او مسئول کارهای خویش بوده و تشویق می‌شود که آسایش خود را تأمین نماید. آسایش اضراد درجه یک فامیل خود را بر دیگران ترجیح می‌دهد. در فرهنگ‌های جمعگرا, گرروه مهمترین واحد جامعه محسوب می‌شود و در آن اشخاص پیوندهای عاطفی قوی با هم دارند. گروه‌ها شاید محدود به اراد درجه یک فامیل یا فامیل‌های دورتر نشوند بلکه می توانند در ب كير_نده كل جامعه نين باشند.

صفحه 10:
رارسا رای سرد مر هستند. ممردان و زنان جایگاه خودشان را در جامعه پیدا کررده و مرزهای آنها روشن می‌باشند. جوامع ‎REP PLAS EEE ED LT Tee en in OR Teer by en Perel eSB)‏ بدون هیچ مشکلی نتش‌های یکسانی را بر عهده گیررند در سازمان‌های ممردسالار ارزش‌های غالب در ‎BUS [oes OB TASS ee ee) eC eae Teen ECD rere‏ ‎PES Ser Tener Dy Pee IE Cr BIEN Teer an T= rere}‏ ‎Pp ere eee ner esl ayy‏ ارب "ری میزان و درجه‌ای است که اعضای یک فرهنگ از موقعیت‌های نامشخص و ناشناخته و ‎ied Fier acer‏ ۰ م ا ‎pee Leto rE LC cer STD eT eT‏ 0

صفحه 11:
* تصمیم گیری در باره آنچه باید انجام شود یعنی پیش بینی دوره عمل طرح تدابیری که به احسن وجه یا مناسب ترین صورت از منابع موجود و یا ممکن الوجود در جهت ثيل به اهداف مطلوب استفاده کند * کشیدن طرح و نقشه برای رسیدن به هدف فرآیندی است مداوم,حساب شدهرمنطقی و جهت دارردور نگر به منظور هدایت فعالیت های جمعی برای رسیدن به هدف. در اینجا سه حالت وجود دارد: الف- اگر هدف برنامه ریزی فقط پیش بینی آینده باشد در اين صورت فعالیتی است آینده نگر ب- اگر هدف برنامه ریزی ساختن و شکل دادن آینده باشد در این صورت فعالیتی است آینده ساز ج-گر هدف برنامه ریزی انتخاب کردن اشکال مختلف آینده باشد در این صورت فعالیتی است آینده گزین * پیش نگری و تدارک وسائل برای عملیات آینده * طراحی برای آینده مطلوب و راه های موثر وصول به آن * فرآیند تصمیم گیری است * تلاشی آگاهانه برای سازماندهی اقداماتی که نتایج مورد انتظار در آینده را به بار می آورد | 3

صفحه 12:
* عبارت است از طراحی وضعیت مطلوب و یافتن و پیش بینی کردن راه ها و وسائلی که نيل به أن مسير را میسر مى سازد. با توجه به تعاریف فوق ویژگی های عمده برنامه ریزی عبارتند از: ۱- ماهیت برنامه ریزی با پیش بینی همراه است ۲- نوعی تصمیم گیری است ۳سبر نتایج مطلوب تاکید دارد ۴- بر زمان,مکان,جریان, ارشاد و هدایت, دورنگری و هدف گیری و تفکر و عقلانیت در آن مراتبی فعالیت ها در یک دوره زمانی است. ۲-حاصل فرآیند برنامه ریزی است ۳-شامل جند تصمیم مشخص است که باید آن را در قالب یک سند تهیه و تنظیم شود |

صفحه 13:
ایش سود سازمان از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیات تمرکز بر ماموریت ها و اهداف مهیا ساختن ابزار برای کنترل از طریق بودجه بندی و طبقه بندی عملیات تهیه منابع و امکانات تحقق اهداف زمینه لازم برای اجرای برنامه فراهم می شود از اتلاف تولید و خدمات ممانعت بعه عمل می آورد مر حل بر مه بز ‎-١‏ تعيين هدف ۲- پیش بینی راه حل های مختلف ۳- پیش بینی امکانات گوناگون برای رسیدن به هدف ۴- بررسی و پیش بینی پیامد های هرراه حل ۵- انتخاب بهترین را حل ع اجرا ۷- ارزشیابی 3 <|

صفحه 14:
تجزیه وتحلیل وضع موجود و عملکرد گذشته ضعف ها و قوت ها | فرصت ها و تهدیدات عا

صفحه 15:
۱- بررسی عملکرد گذشته و تحلیل وضعیت موجود محیط داخلی )- دانشکده و اعضای هیات علمی 2 کلاس ها و آزمایشگاه ها 9- جریان دانشجویی #۴بودجه و عملکرد آن ©- كميته هاى متعدد, گروه های آموزشی و انجمن های علمی و تشکل ها 9- مدیریت نیروی انسانی > ساختار سازمان ©- سيستم اطلاعات مدیریت محیط خارجی )- اولیاء ,خانواده ها ی دانشجویان © رقباء ©- طرز كار مدارس متوسطه ‎PF‏ رشد جمعيتى ‏0 منابع مالى,مقررات و مصوبات حكومتى ‏©- عوامل اقتصادى,اجتماعى,فرهنكى سياسى,سهامداران و مشتريان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
منفی ضعف ها:)- ضعف دانشگاه در انجام كارها كدام است 2-حوزه هايى که مستلزم تلاش بیشتری هستند کدامها هستند3-دانشجویان و مشتریان در باره دانشگاه چه شکایت هایی دارند4- دانشگاه چه چیزهایی را باید کنار بگذارد نهدیدات : » دانشگاه شما با جه موانعی روبروست 2- چه الزامات مشخص برای تغییر برنامه ها و فعالیت ها وجود دارد 3- آیا تغییرات تکنولوژیکی موقعیت دانشگاه شما را تهدید می کند؟ 16 قوت ها: ۱ چه کارهای خوی را دانشگاه انجام می دهد 2- چه مزایایی دانشگاه ما به سایر دانشگاه ها دارد 3- افراد دیگر نقاط قوت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنند سچه چیز هایی دانشگاه شمارا بالاتر از رقيبان نشان مي دهد فرصت ها:1- حوزه هايى را كه كاملا مورد استفاده قرار نگرفته کدام ها هستند 2-موارد و روند هایی که نقاط قوت دانشگاه شمارا بیشتر می کنند 3- فرصت های خوب در برابر دانشگاه شما کدام ها هستند درون ‎eae‏ ‏(محیط سازمان) برون سازمانی (محیط بیرونی)

صفحه 17:
۳- تعیین اهداف با توجه به مبانی ۱- برنامه توسعه کشور ۲- بررسی عملکرد گذشته ۳- رهنمود های مسئولان 2 ۴- علاقه و رغبت فرگیران ۶- امکانات دانشگاه ۷- رسالت و ماموریت دانشگاه ۸- قانون اسای کشور ‎-٩‏ چتر فلسفی حاکم بر جامعه ۳- تعیین استراتژی ها(حداقل هزینه,ریسک,عملی بودن و زمان) 6- تعیین سیاست های اجرایی ۵-تعیین شاخص ها -برنامه ۷-طرح ۸ - پروژه ‎٩‏ فعالیت ها 17

صفحه 18:

صفحه 19:
راضی سازی هذق ‎Sl) ol ule‏ نگهداشتن کروهی است که برنمه برای آنهاست کمیت در آن مطرح است و به اندازه کافی خوب است غاتی دارد ارزشیابی آن آسان است نوآوری و ریسک در آن نیست و کمتر شکست می خورد ارزان تر است ay Rs | بیشتر تکرار کارهای گذشته است 5

صفحه 20:
نوآوری و ریسک در آن وجود دارد احتمال شکست هم وجود دارد برنامه گران تمام مى شود محدودیت زمانی دارد برای تطابق با وضعیت های جدید استفاده می شود در موارد خاص کاربرد دارد انعطاف پذیر هستند 20

صفحه 21:
مشکل گشایی و موردی

صفحه 22:
باشد چ- آنچه که می تواند باشد را در بر می گیرد #دور نمای فراکنشی دارد “برون به درون است. #انسان ها را نسبت به آینده امیدوار می کند وجامعه از دانشگاه بهره می برد #هدف بهبود جامعه در زمان حال و آينده است #بهزیستی جامعه مد نظر است #جامعة متقاضی اصلی است راه بهتر تحقق بخشیدن اهداف سازمان از طریق اهداف جاری آن صورت می كيرد * هدف بهبود کارائی در وضعیت جاری است #دیدگاه آن درون به برون است #در مرحله لول لفراد درون سازمان بهره می برند سپس جامعه در درون برنامه کلان قرلر دارد "بهبود عملكرد استاد يا مدير كروه يا دانشكده مد نظر است "افراد.اساتيد و واحدها بهره مى برند

صفحه 23:
۱-برنامه ریزی استراتژیک: و اک se ‏ور داسترانری وتیاطت هی اطلي مازمان (اگویت بسا‎ <Gllay iygs, ues ‏تلاشی سازمان یافته و منظم برای اتخاذ تصمیمات بنیادی و انجام دادن اقدامات اساسی که‎ سرشت و سمت گیری فعالیت های یک سازمان و دیگر نهادها را در چارچوب قانونی شکل می دهد خصوصیات: بلند مدت و کل نگر است به منافع آتى توجه دارد از تجربيات قبلى استفاده نمى شود عدم اطمينان زياد است در حوزه كارى سياستكذاران قرار دارد تابع سیاست ها و ایدیولوژی هاست و تابع ارزشهاست در ارتباط با تصمیماتی است که تحقق آنها مشکل است *#مکانات ممکن الوجود را در نظر می گیرد

صفحه 24:
برنامه ریزی تاکتیکی برنامه هایی که برای رسیدن به اهدافه مشخص انتخاب می شوند گفته می شود قطعيت نسبى اسث در حوزه کاری مدیران میانی است اهزينه نسب امت دامنه زمانی محدود دارد برنامه ریزی ‎Sos‏ ‏ای ۳ اهداف و تصمیمات کوتاه مدت ع عمس هم ابينى عمليات براى نيل به اهداف معين با توجه به امكانات و محدوديت ه و به سطوح اجرایی محدود مى شود با اهداف محدود ومشخص سروکار دارد متوجه منافع فعلی است از تجربیات گذشته استفاده می شود 24

صفحه 25:
000 ret se Sree nae ماموريت و رسالت سازمان برنامه ریزی استراتژیگ برنامه ریزی عملیانی

صفحه 26:
برنامه ریزی از نظر زمان عمل

صفحه 27:

صفحه 28:
برنامه ریزی از بعد تمرکز و عدم تمرکز a شنت <|

صفحه 29:

صفحه 30:
اصول برنامه ربزی ۱- جامعیت ۲- مشارکت ۳- توجه نابرابر به منابع برنامه >- تعهد ۵- واقع بینی 7- استمرار ۷- انعطاف پذیری و تغییر ۸- علمی بودن 1-نيازسنجى

صفحه 31:
فنون و روش های برنامه ریزی 1- مدیریت برمبنای هدف(تعیین اهداف- تصمیم گیری مشارکتی- تعیین زمان بازخورد عملکرد) 2 روند یابی 3- تقاضای اجتماعی 4- روند یابی 5- تكنيك دلفى 6- فيش باول 7- تل استار 8- طوفان كروه و نمست ل

صفحه 32:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان