آموزشپزشکی و سلامتسایرسایر

کارگاه طراحی سوالات چند گزینه ای (MCQ) و ارزشیابی آموزشی آن

صفحه 1:

صفحه 2:
کار گاه طر احي سوالات جند کزینه ۱+ تا 08 و ارزشیابی امد نیو = —

صفحه 3:
فهرست مطالب هرم میلر و انواع ارزشیابی دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی | حیطه های اهداف یادگیری بلوم و انوا تاصیوتومی مراد ‎Pansies‏ Re ee Tes ey ne Sea ‎oe ree ea‏ گزینه ای ‎۱ wren ere eae | ‎Bicone | OnE y ye mtr -aiges een Race ‏لا‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
“ Assessment Drives Student Learning.” George E Miller (MD) 1919-1998 ‏بنیانگذارددپازتمان آموزش پزشکی در دانشگاه 1۱1۱0156 کالج پزشکی شیکاگو‎

صفحه 5:
“Assessment drives learning in at least four ways: its content, its format, its timing and any subsequent feedback given to the examinee.” van der Vieuten, C. (1996) The Assessment of Professional Competence: Developments, Research and Practical Implications, Advances in Health Sciences Education, 1, pp. 41-67. ن ‏ دانشگاه 855۲۱6۱۴ در هلند ( دپارتمان توسعه آموزش و ت

صفحه 6:
انواع ارزشیابی دانشجویان پزشکی در سال ۱۹۹۰ جرج میلر یک مدل سلسله مراتبی برای ارزشیلبی صلاحیت پیشنهاد نمود الینی دانشجویان پزشکی اس این مدل با ارزشیابی حیطه شناختی آغاز می شود و با ارزشیابی حیطه عملکرد و رفتار بايان مى يابد. لا همانطور که در سلسله مراتب این مدل به سمت بالا حرکت می کنیم» صحت ( اصالت ) حرفه ای افزایش و شیوه های ارزشیابی به عملکرد واقعی در محیط بلینی شباهت می یاید. لأ ارزشیابی حیطه شناختی با دانش و اطلاعات فرد مرتبط می باشد [ مى داند؛ مى داند چطور انجام دهد) ارزشیلبی رفتاربا رزشیلبی صلاحیت فرد تحت شرلیط کنترل ثسده مرتبط می باشد ( دانشجو روی مانکن با در محیط آزمایشگاهی نحوه انجام کار ر نشان می دهد) و سپس صلاحیت و عملکرد فرد در محيط بالينى واقعى مورد ارزشيابى قرار مى كيرد ( دانشجو در محيط بالينى واقعى كار را نجام می دهد ] لا ابزارهای ارزشیابی متفاوتی متناسب با هر يك از سطوح مختلف اين مدل سلسله مراتبى وجود دارد.

صفحه 7:
MILLER'S PRISM OF CLINICAL COMPETENCE (aka Miller's Pyramid) it is only in the “does” triangle that the formance Integrated Into Practice ‘ough direct observation, workplace: jonstration of Learning 9 via simulations, OSCEs 0 ‏ب‎ behaviour —j Interpretation/Application through case presentations, KNOWS HOW extended matching type MCQs ‘act Gatherin Based on work by Miler GE, The Assessment of Clinical Skis Competonce’Performance: Acad. Med, 1990; 65(9): 63-67 Adapted by Drs. R. Mehay & R. Burns, UK (Jan 2009)

صفحه 8:
انواع ار زشیابی دانشجویان یز شکی (ادامه...) * پروفسور وندر ولوتن, مدلی منهومی برای مفید بودن یک ابزار ارزشیابی پیشنهاد نمود. معیارهای لین مدل برای قضاوت در مورد سودمند بودن یک ابزار آموزشی شامل موارد زیر است: عل روایی ‎(Validity)‏ آیا ابزار ارزشیابی» مورد مفروض را اندازه می گیرد؟ ‎W (Reliability) Lu‏ ابزار ارزشیلبی در هر با راستفاده» مورد مفروض را اندازه می گیرد؟ ‏ع* تاثیر آموزشی (1۳00861 ۶0۱16۵110۳01): ارزشیلبی چه تاثیری بر تدریس و یادگیری داشته است؟ ‏عله مقبولیت ( 01110 ۸66603: یا ابزار ار و سایر افراد ذینفع می باشد؟ ‎ ‎ ‏ابى» مورد قبول کارکنان, دانشجویان

صفحه 9:
نواع ارزشیابی دانشجویان پزشکی (ادام.) لوزن دهی به هر یکی از معیارهای پروفسور وندرولوتن برای قضاوت در مورد یک شیوه یا ابزار ارزشیابی» بستگی به هدفی دارد که ما برای رسیدن به آن, از ابزار ارزشیابی مورد نظر استفاده می کنیم. برای مثال برای ارزشیابی تراکمی (6 5۱1۳0۳۳۵11۷ ‎bel asl‏ ارتقا یا ارائه گواهی. معیار پایایی مهمتر است از طرفی برای ارزشیابی تکوینی (۳0۲۲۳۵1۷6) نظیر تشخیص(055 9۳ 0013), بازخورد (66031؟) و بهبود تحصيلى ‎Le (improvement)‏ تاثیر ‎j] (educational impact) ..5j 90)‏ اولویت بیشتری برخودار است.

صفحه 10:
انواع ارزشیابی دانشجویان پزشکی (ادامد.) ‎Bl‏ صرف نظر از هدف ارزشیلبی» احتمال آنکه یک نوع شیوه ارزشیلبی بتولند تمامی حیطه های صلاحیت یک دانشجو را اندازه گیری نماید بسیار بعید است. ‏8 بنابراین برای ارزشیابی دانشجویان پزشکی شیوه ها و ابزارهای متنوعی لازم ‏است. ‏8 با توجه به اينکه هر یک از شیوه های ارزشیابی مزایا و معایبی دارند به کارگیری شیوه های متنوعی از ارزشیلبی طی فرایند آموزش دانشجویا می شود کمبودها و نقاط ضعف یک روش با مزایای روشی دیگر جبران شود. ‏ان» باعث ‎

صفحه 11:
انواع ارزشیابی دانشجویان پزشکی (ادامد.) (Knowledge) alii (iil ‏شیوه های ارزشیابی‎ Multiple Choice Questions Key Features Questions Short Answer Questions Essay Questions Script Concordance Test (SCT) :)۳۵۲۲۵۲۳۹۵۳6( ‏#شیوه های ارزشیابی عملکرد و کارایی‎ Checklists Rating Scales Objective Structured Clinical Examination(OSCE) Short and Long Cases 360? Evaluation Mini Clinical Evaluation Exercises (Mini-CEX) Portfolios

صفحه 12:
حیطه های اهداف باد گیری پروفسور بنجامین بلوم 6 هدف های آموزشی بسیار متنوع لند و برای سهولت مطالعه آنها را به گونه های ‎Das BG; ab Gk.‏ ‎٩‏ معروف ترین طبقه بندی را پروفسور بنجامین بلوم انجام داده است. ‏؟ در این طبقه بندی هدف های آموزشی به سه حیطه شناختی عاطفی و روان حرکتی تقسیم شده لند که هر حیطه نیز دارای طبقه بندی مخصوص به خود ‏است.

صفحه 13:
حبطه های اهداف یادگیری پروفسور بنجامین بلوم (ادامه...) **سطوح یادگیری در حیطه شناختی: فافش معلومات ۲۴) فهمیدن ۳۰) به کار بستن ۰ ۳) تجزبه و تحلیل(! ۵) ت رکب ۰ ۶ ارزشیابی ( در مدل جدید بلوم ابتدا ارزشیابی» بعد تولید و خلاقیت) ۰ oe ‏سطوح یادگیری در حیطه عاطفی:‎ * )۵ ‏دریافت یا توجه کردن» ۲) واکنش نشان دادن» ۳) ارزشگذاری کردن » ۴) سازماندهی ارزش هاء‎ ‏تبلور ارزش ها در شخصیت (درونی شدن ارزش ها)‎ * سطوح یادگیری در حیطه روان حرکتی: ۱ تقلید و مشاهده. ۲) اجرای مستقل, ۳) سرعت و دقت» ۴) هماهنگی حرکات؛ ۵) عادی شدن

صفحه 14:
Bloom’s Taxonomy (Revised) Canthestudentcreateanew YY aszemble, contac create, dein product or point of view? develo, formulate, wte Ccanthe student justia stand {appro argue, deans jude, elec, or decision? poor al, ‏اام‎ م وا اسه ما مو ‎ce‏ رس ee, ‏م م ]ا هه متس شارت‎ ‏ی بط‎ ens Ran ‏عومج‎ ‎۳۲ ‏سوه مها‎ ۵ See concepts? ‘select, randlate, paraphrase 7 Canthe student eallor_ dee dapat a, erent cal remember th formation? ‘pe te (eres pid ii عراصم

صفحه 15:
تاکسونومی بلوم و سوالات جند گزینه ای 8 طراحی سوالات چند گزینه ای برای پوشش سطوح ابتدلیی طبقه بندی بلوم ( سطح دلنش و سطح درک و فهم ) کارآسانی می باشد. اما اگر سوالات چند گزینه ای به درستی طراحی شوند می توانند سطوح بالای طبقه بندی بلوم را نیز مورد ارزشیابی قرار دهند.

صفحه 16:
تاکسونومی بلوم و سوالات چند گزینه ای (ادامه...) 1 سطح دلنش و معلومات (61۱0۷۷160106): فراگیر بایستی اطلاعات محفوظ رابه خاطر بیاورد اما لازم نیست آنها را توضیح دهد يا به كار كيرد. مثال : ميانكين دوز اشعه موثر در سى تى اسكن قفسه سينه جقدر است؟ mSv 0 #* ۲۱5۷ ۸ ۲ ۲۱5۷ ۱۶ ) ۲۱5۷ ۲۴ ) a ‏ج‎

صفحه 17:
تاکسونومی بلوم و سوالات چند گزینه ای (ادامه...) لاسطح درک و فهم وبه کاربستن اطلاعات: فراگیر بایستی نشان دهد که می تولند از اطلاعات جدید استفاده کند نه اينکه فقط آنها را توضیح دهد همچنین ‎GL‏ نشان دهد که می تواند قوانین» روش ها مفاهیم و تثوری ها را به کار بتند. مثال: کدامیک از آزمایش های تصوير برداری زیر با بالاترین دوز اشعه ی موثر همراه است؟ ‎Abdomen/pelvic multidector CT (1‏ ‎Coronary artery multidetector CT (2‏ ‎Conventional pulmonary angiogram ۳‏ ع) ‎Digital pulmonary angiogram‏

صفحه 18:
تاکسونومی بلوم و سوالات چند گزینه ای (ادامه...) 4 سطح آنالیز: فراگیر بایستی اجزای مفهوم و ارتباط آنها با یکدیگر را درک کرده و اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند. مثال: کدامیک از موارد زیر دوز اشعه حاصل از سی تی قفسه سینه را به حداقل کاهش می دهد؟ Decreasing mA from 250 to 125 (1 Decreasing kVp from 140 to 120 ۲ Decreasing the pitch from 2101 6۳ Decreasing scan time from 110 0.5 ۴

صفحه 19:
تاکسونومی بلوم و سوالات چند گزینه ای (ادامه...) علة: سطح درک و فهم و ترکیب اطلاعات: مثال: تحریک نورون های حرکتی در بدن به طور طبیعی از کدامیک از اصول زیر تبعیت می کند؟ 0 ۳ ۳ ع( (0 نورون های یزرکتر آسانتر از نورون های کوچکتر تحریک می شوند نورون های حرکتی در عضلات اکستانسور آسانتر از نورون های حرکتی در عضلات فلکسور تحریک می شوند. واحدهای حرکتی بزرگ قبل از وحدهای حرکتی کوچک به کار گرفته می شوند ‎Ul‏ درجه نیروی عضلانی با با تحریک نورون های حرکتی کوچک همراه ست ‏فایش اگهانی قدرت عضلانی در وهله او با تحريك نورون های حرکتی کوچک همراء است. ‎ ‏یرای پاسخ به این سوال دانشجو باید دقیقا اصول تحریک نورون های حرکتی را درک کند» اطلاعات را از ملیع مختلف با یکدیگر ترکیپ کند. همانطور که می بینید گزینه هلیی که جمله بندی مشایهی: دارند. جنبه های مشایهی از محتوا را نیز مورد هدف قرارداده لند و دو به دو در کنار هم قرار گرفته اند ( ۱ و 4۲ ۴و ۵). طراح سوال دو هدف از انجام لين كار داردء يك اينكه دانشجو مى تولند از بين كروه يا زوجی از گزینه ها تصمیم گیری کند . از طرفى با توجه به جينش منظم) گزینه ها جواب ‎quote‏ با استفاده از راهنما یا نشانه (6لا ) قابل شناسایی نیست.

صفحه 20:
تاکسونومی بلوم و سوالات جند گزینه ای (ادامه...) " سطح آنالیز و ارزشیابی: مثال: بانک مرکزی کانادا تصمیم گرفت نرخ وام دهی به بانک ها را از 1/8 به ۷/۵ / کاهش دهد بدین ترتیب: سرمایه گذاری خارجی در کانادا افزایش می یابد ارزش دلار كانادا نسبت به دلارآمریکا افزایش می یابد جح جح 02 سپرده های پس انداز افزایش می یابد خانه سازی افزایش می یابد تغیبری در نرخ بهره وام مسکن ایجاد نمی شود > جح

صفحه 21:
تاکسونومی بلوم و سوالات چند گزینه ای (ادامه...) * سطح آنالیز | ترکیب /به کاربستن: مثال: در صورتی که هر دو شریان کاروتید بین قلب و سینوس های کاروتید. به مدت ۲۰ ثانیه مسدود شوند كذاميك از موارد زير يروز مى كند؟ )( افزايش فشار خون بر اساس اندازه كيرى شريان فمورال ۲ کاهش ضربان قلب ۳ . افزایش فعالیت اعصاب آوران از سینوس های کاروتید ۴ کاهش فعالیت سمپاتیک در مرکز وازوموتور ۵ . هیچیک از موارد فوق در لین متال می توانستیم به جای گزینه" هیچیک از مارد فوق" گزینه دیگری طراحی كنيم. با لين وجود كزينه صحیح که شماره ۱۳" می باشد یه راحتی قلبل شناسایی نیست و دانشجو بايستى برلى يافتن باسخ به تجزيه و تحلیل و ترکیب اطلاعات بيردازد. در لین متال گزینه "هیچیک از موار فوق " جذاب ترین گزینهانحرافی می باشد.

صفحه 22:
Die ‏از‎ ‎11 Feat 0 Ce Ls ‏را‎ 110 تا ‎ELS‏ ‏و 01 0 Mel

صفحه 23:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن 4# سوال چند گزینه ای شامل یک مسئله و فهرستی از راه حل های جایگزین می باشد. مسئله ممکن است به صورت یک سوال مستقیم و یا یک جمله ناتمام بیان شود که به آن تنه سوال ‎(StEM)‏ ‏گویند. از دانشجو درخواست می شود تنه سوال و راه حل های جایگزین را بخواند و یکی از راه حل ها را که صحیح یا بهترین می باشد انتخاب نماید. به راه حل جایگزین جواب ‎(ANSWET)‏ ‏گویند. بر حسب فرمت سوال چند گزینه ای ممکن است بیش از یک پاسخ صحیح وجود داشته باشد. سایر راه حل های نادرست گزینه های انحرافی (6۲5 215۲3]) نامیده می شوند. مثال : تمام موارد زیر در ساخت اپی نفرین دخالت دارند به جزه الف) تيروزين هيدرو ‎(Oe‏ مونوآمین اکسیداز Ble 2( نوراپی نفرین 0( دوپامین جواب (ب) می باشد در حالی که گزینه های الف ء ج » د ۶ ۰۰ گزینه های انحرافی می باشند.

صفحه 24:
The Anatomy of an MCQ What is the boiling point of water under standard conditions at sea level ? Key A. 100 degrees Celsius 7 9 ‏ات‎ 8. 100 degrees Fahrenheit { Options C. 100 degrees Kelvin | (answers) ‏سم‎ D, 273 degrees Kelvin ‏سس‎ ‎| Distractors (wrong answers)

صفحه 25:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) 1 واژه های متداول در تعریف سوالات چهارگزینه ای: 0 : كزواحد سوا[ تنه سوا ل+ كزينه ها) ياسخ هاى ممكن : 5ع6أ170© .00110175 .65/١أغ3‏ لاع ]اج گزینه صحیح: ۲5۵0۳56 ۱6۷60 گزینه های نادرست: 0151۳8010۲5 ,۲0115

صفحه 26:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) لا تنه سوال (56170) بهتر است به صورت یک جمله یا سوال کامل نوشته ‎oft‏ PRET SE ‏رادت سيم وامیخ تز از جملات‎ Ml مثال : کدامیک از موارد زیر از ویژگی های ندول های پولمونری خوش خیم در تصوير برداری می باشد؟ لا مثال: ندول های پولمونری خوش خیم..... [] | تحقیقات نشان می دهد استفاده از جمله های ناکامل در ‎line «STEM‏ پاسخ صحیح دانشجویان را ۱۰ تا ۸۱۵ کاهش می دهد.

صفحه 27:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ۳ در تنه سوال می توان از نقشه. نمودار یا عکس رادیولوژی استفاده نمود اما بلیستی به صورت یک جمله کامل مطرح شود. در حللت ايده آل » تنه سوال بليد طوری طراحی شود که بدون نیاز به خواندن تمام گزینه ها قابل پاسخگویی باشد الا تنه سوال يلد شامل تمامی اطلاعات مرتبط باشد. اگر بتوان کلمه ای را در تنه سوال گنجاند. از تکرار آن در گزینه ها بایستی اجتناب نمود. مثال: کدامیک از موارد زیر دوز اشعه را تا 2 کاهش می دهد؟ الف . کاهش ۳0۸ تا 1۷۸ ب. کاهش 80/2 تا ‎1١/8‏ 2 ج. كاهش 0۵ تا م1 د. کاهش ۳۸ تا 3/4 متال : از میزان ۲۱ چه میزان بایستی کاسته شود تا دوز اشعه تا 7/2 کاهش یابد؟ ‎Ya will‏ ب. ۱۳ ‎Yao Yrg‏ در مثال دوم. اطلاعات مرتبط در تنه سوال گنجانده شده و از بیان عبارت تکراری در گزینه ها اجتناب شده است.

صفحه 28:
تعریف سوالات چند كزينه اى و نحوه طراحى آن (ادامه...) تنه سوال جهار كزينه اى بايستى تا حد ممكن كوتاه و تنها دربركيرنده اطلاعات ضرورى باشد. ار تنه سوال نباید به عنوان فرصتی برای تدريس و يا كنجاندن عباراتى كه فقط جنبه آموزنده (۱۱۴۵۲۳۵/۷6) دارند (اما حضور آنها برای انتخاب پاسخ صحیح ضرورتی ندارد)» استفاده نمود. تنه سوال نباید گمراه کننده باشد به نحوی که با گول زدن دانشجو. او را از انتخاب پاسخ صحیح دور سازد. © خواندن سوال نباستی یار و کذ آمکان یذ ژبان ساده بیان شود جون وال رم توانابی روخوانی تشحو لقي ##به عنوان يك راهنماى كلى ‎٠‏ بليد كفت كه دانشجویان می توانند به یک تا ۲ سوال چهارگزینه ای در دقیقه پاسخ دهند. ## سوالاتى كه بيش از اين حد زمان مى برند بايستى به دقت ارزیلبی شونده تا به طور غیر ضروری بلند و عطولانی یا گیج کننده نبشند.

صفحه 29:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) اگر بخواهيم به کار بستن دلنش را توسط دانشجو مورد ارزیلبی قرار دهیم تنه سوال بلند تر خواهد ‎Og:‏ در صورتی که از دانشجو بخواهیم تنها یک واقعیت علمی را به خاطر بیاورد, تنه ‎Sg: tals Seater le‏ # اگر بخواهيم توانایی دانشجو در به کار گیری دانش را مورد ارزیابی قرار دهیم» مشاهدات ‎ee‏ این ترئیب سیال با بان ۳۰ ۳ ۱ زوع شده و با تاریخچه پزشکی (مدت علائم مریض). یافته های بالینی» نتایج آزمایشات تشخیصی: درمان اولی و بافته هی بدی بالط هوند # چنین سوالاتی برای آزمون های پزشکی و پیراپزشکی بسیار مناسب می باشند و اعتبار محتوای امتحان را افزليش مى دهندء از طرفى نبلید بیش از حد بلنه و حاوی اطلاعات غیر ضروری و فرعی باشند.

صفحه 30:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) متال: سوالی که فقط برای به خاطر آوردن مطالب طراحی شده. کدامیک از موارد زیر باعث نملیش بیماری 31۳50366 مزمن (بيش از ۳ ماه) در رادیوگرافی قفسه سینه مى باشد؟ الف. پنومونی استرپتوکوکی ب. سندروم دیسترس تنفسی بزرگسالان ج. ادم پولمونری د. بروتئينوزيس آوتولار پولمونری متال: سوالی که توانایی دانشجو در به کار گیری معلومات را می سنجد. مردی ۲۰ ساله با اریخچه ۴ ماه دیس بنه, تب با درجه پاین, و خستگی مراجعه مى كند. يا توجه به راديوكرافى مرد محتمل ترین تشخیص چیست؟ الف. پنومونی استرپتوکوکی ب. سندروم دیسترس تنفسی بزرگسالان ج. ادم پولمونری د بروتثينوزيس أوثولار بولمونرى

صفحه 31:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ۳ ‏‌ضلوری طراحی شوه نها وک کرینه زا دلیل و مدرک فابل‎ Mlle aM ‏و بی چون و چرا صحیح باشد.‎ ق بیس ات شع دقیق هرسوال با ذکر جزئیات مسته ار ی شود تا آگر سر کی به سوال اعدراضخ داشنتا ارانه میرک او را متقاعد سازیم؟ ‎ME‏ در مواردی که تمامی گزینه ها تاحدی به پاسخ صحیح نزدیک می باشند. بایستی در تنه سوال به جای اينکه بگوییم "کدام گزینه صحیح است؟" بنویسیم "پهترین پاسخ کدام است؟" " 305۷۷6۲ 8651 " و عبارت " کدامیک از موارد زیر" را در تنه سوال بكنجانيم.

صفحه 32:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) 8 به طور کلی سوالات بلید به گونه ای طراحی شوند که از دانشجو بخواهند گزینه صحیح را انتخاب کند نه اينکه بگویند " کدام گزینه غلط است؟*. @ سوالاتی که به صورت منفی طراحی می شوند با عبالتی نظیر" کدامیک از موارد زیر صحیح نیست؟* یا " تمام موارد زیر به جز" همراه هستند. @ سوالات منفی برای ارزشیابی واقعی دانشجو کمتر موثر هستند و فهم نها برای دانشجو دشوار است. © سوالات منفی ممکن است در بعضی مواقع مناسب باشند اما باید به صورت کاملا حساب شده و انتخابی از آنها استفاده نمود. @ زملنى كه تنه سوال به صورت منفی بیان می شود. زیر واه منفی بلید خط کشید. به صورت كج ‎(italic)‏ تایپ شود ودر زبان انگلیسی با حروف 8011 نوشته شود که مطمئن باشیم » دانشجو متوجه محتوای منفی سوال شده است.

صفحه 33:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ا تنه سوال با کلمات منفی: " کدامیک از موارد زیر یافته مشخصه ی بیماری راه هوایی کوچک (015656 01۳۷۷۵۷ 5۳۳۱۵۱۱) در سی تی اسکن نمی باشد؟* | تنه سوال با کلمات مثبت: " کدامیک از موارد زیر در سی تی اسکن قفسه سینه با بیش ترین احتمال بیماری راه هولیی کوچک (0156656 31۳۷۷۵۷ 6۳02۱1) را از بیماری ریوی اینترسیشیال متمایز می سازد؟*

صفحه 34:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ##واژه های مطلق نظیر " همیشه" "هرگز" "همه" و " هیچکدام" نباید در تنه سوال یا گزینه های انحرافی مورد استفاده قرار گیرند. چون دانشجویان زیرک می دانند که ایده ها یا موقعیت های اندگی به صورت مطلق وجود دارند و يا در سراسر جهان صادق هستند. ‎“CaN” ,.“May“."COUIM ” cle ail, ME‏ راهتملیی برای یافتن پاسخ صحیح می ‎wish‏ و ذانشجويان می دانند 24 تقریبا هراچیزی:همکن است. ‏##وایه های مبهم نظیر ‎cise jai‏ لك کهگاهی» "داد کمی" "سیار ی" به طور کتواخت در میان دانشجویان قابل فهم و درک نیستند و از کاربرد آنها بایستی اجتناب نمود. ‎a tly cle aa Jeol lp aE‏ ندرت " در سوال بهتر است بگویيم " در کمتر از 7/۱۵ جمعیت". بهتر است از اعداد مطلق استفادهنماییم. ‏#۶ ممکن است واه "۸6۲۱6/2( ۴۲6" برای یک دانشجو به منهوم ۵۰ 74 باشد و برای دانشجوی دیگری به مفهوم ۸۰/ باشد. بنابرلین از به کارگیری وائْه "۳6011161۱2" بایستی صرف نظر کرده و به جای آن اعداد و ارقام واقعی را ذکر کنیم.

صفحه 35:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) 8 _از به کار بردن واژه های اختصاری و "۲۱5 /۰*36۳0102 (بدون توضیحات کافی در مورد واژه در تنه سوال) بایستی اجتناب نمود. © ممکن است دانشجو با کلمه اختصاری ناآشنا باشد. و یا واژه مذکور بیش از یک معنی داشته باشد. در این گونه موارد درک و فهم معنی واژه امتحان جداگانه ای برای دانشجو خواهد بود و یا اينکه کل سوال را معيوب می سازد. چرا که می توان واژه ی اختصاری را به طرق مختلف تفسير نمود. مثالهایی از ‎Acronyms‏ : NATO - The North Atlantic Treaty Organization RADAR - Radio detecting and ranging ‘Abbreviations 5) ‏مثالهايى‎ ‎BS - Bachelor of Science VP - Vice President :Eponyms }) ‏مثالهایی‎ Alois Alzheimer - Alzheimer disease james Parkinson - Parkinson's disease Harvey Cushing - Cushing's disease

صفحه 36:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) اللا چللش برانگیزترین قسمت طراحی سوالات چند گزینه ای » طراحی گزینه های انحرافی مطلوب و قابل قبول می باشد. ‎Hl‏ توانایی یک سوال چند گزینه ای برای متمایز کردن دانشجویان ( یعنی جدا کردن افرادی که می دانند از افرادی که نمی دانند) بر پایه کیفیت و جذابیت ‏گزینه های انحرافی می باشد. ‏8 بهترین گزینه های انحرافی » عبارلتی هستند که در عين دقيق و صحيح بودن» نمی توانند نیزهای مسئله طرح شده را به طور کامل براورده سازند. از طرفی توضیحات نادرستی هستند که باید از دید دانشچو درست به نظر برسند.

صفحه 37:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) عه ‎ya‏ گزینه ی انحرافی بایستی باورکردنی» اما به طور شفاف نادرست باشد. ع گزینه های غیر قلبل باور, پوج وبی معنی یا پرت و پله نبلید مورد استفاده قرار گيرند. عله گزینه های انحرافی ایده لل . نمایانگر خطاهلیی هستند که دانشجویان به طور ج دچار آن می شوند. های انحرافی اغلب با پرسیدن سوالات زیر و یافتن پاسخ آنها طراحی می شوند: "خطای شایع در تفسیر این یافته چیست؟* "تصورات غلط رایج در اين حیطه چیست؟*

صفحه 38:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) 7 بهترین تعداد گزینه ها ۳ تا ۵ عدد می باشد. ‎Ml‏ تحقیقات نشان می دهد سوالات سه گزینه ای به اندازه سوالات چهار گزینه ای ‎ma‏ ‎Ml‏ طراحی بیش ازا۵ گزینه کاری شاق؛ و اعلب منجر یه تولید کریشی‌های میولب و ‎(ott‏ شود. ضمن اینکه دانشجو باید زمان زیادی را برای خواندن گزینه ها صرف کند. ‏۴ از طرفی قانون سریع و سختی وجود ندارد که بگوید تعداد گزینه ها باید در تمام سوالات یکسان باشد. در یک امتحان بعضی از سوالات ممکن است دارای ۴ گزینه و بعضی درای ۵ گزینهباشند

صفحه 39:
تعریف سوالات چند كزينه اى و نحوه طراحی آن (ادامه...) "لا گزینه های انحرافی بلید تا حدی به هم مرتبط باشند و در یک طبقه بندی متناسب با پاسخ صحیح قرار گیرند ( برای مثال همه گزینه ها در مورد تشخیص, یا همه در مورد آزمایشات. درمان» پروگنوزء و ... باشند). برای مثال همه گزینه ها می توانند راجع به يك نوع پنومونی یا همه ادر مورد دوزاشعه باشند. للا كزينه هاى انحرافى بايستى از نظر كرامرء طول جمله یا عبارت» و پیچیدگی تا حد امکان شبیه پاسخ صحیح باشند. ألا طراحان سوال به طور رلیج تمایل دارند پاسخ صحیح رابه طور قلبل توجهی طولانی تر از گزینه های انحرافی بنویسند. مثالى از پاسخ صحیح که طولانی تو از سایر گزینه هس : کوش شالم ۲۸ ساله به مدت دو رور دعر تقد شب الؤناه عدن نفس شده استه با توجد ‎A Rosle‏ 2007 سينه. محتمل ترین تشخیص چیست؟ الفد توب ركلوزيس ب. ينومونى استريتوكوكى اكتسابى از جامعه ج. پنومونی واریسلا د. بلاستومیکوزیس

صفحه 40:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه مثالی از سوالی که طول گزینه ها یکسان می باشد: یک زن سالم ۲۸ ساله به مدت دو روز دچار سرفهء تب و کوتاه شدن تنفس شده است با توجه به رادیوگرافی قفسه سینه» محتمل ترین تشخیص چیست؟ الف. توب رکلوزیس ب. پنومونی استرپتوکوکی ج. پنومونی واریسلا د. بلاستومیکوزیس ( 88 گزینه ها نبلید به طور بالقوه حاوی عبارات یا جملات غیر منصفانه یا توهین آمیز در مورد گروه مشخصی از دانشجویان باشد ( مثلا از نظر جنسیت يا نژاد) 8 _گزینه های سوال نباید به خاطر نوع کلمه بندی یا جمله بندی به راحتی برای دانشجو متمایز شوند. زملنی که یک یا دو گزینه از نظر گرامری با تنه سوال همخولنی ندارنه خود به خود دانشجو را به سمت پاسخ صحیح هدلیت می کنند. اگر تنه سوال به زمان گذشته است. گزینه ها نیز بایستی به زمان گذشته مطرح شوند. اگر زمان سوال ایجاب می کند که پاسخ صحیح به صورت جمع(010۲۵1) باشد تمامی گزینه ها بایستی به صورت جمع طراحی شوند.

صفحه 41:
تعریف سوالات چند كزينه اى و نحوه طراحى آن (ادامه...) تنه سوال و كزينه ها بايستى از نظر فعل و فاعل با هم همخوانى داشته باشند. ال با توجه به اينكه معمولا نويسنده سوال به ياسخ صحيح بيش از كزينه هاى انحرافى توجه می کند. اشتباهات گرامری اغلب در گزینه های انحرافی اتفاق می افتد. 31 البته اين موضوع زمانى كه تنه سوال به صورته یک پرسش مستقیم می باشد مصداق ندارد. در مثال زير كزينه ج از نظر كرامرى با تنه سوال همخوانى نداردة " یکی از يافته های رادیوگرافیکی در کلاپس لوب تحتانی چپ........* الف. هایپر لوسنسی در همی توراکس فوقانی و تحتانی چپ می باشد. ب. بالارفتن دیافراگم در سمت چپ می باشد. ج. زمانى كه مدياستينوم به سمت راسته جا به جا می شود. د. جا به جايى خلفى شقاق (فيشر) مينور مى باشد.

صفحه 42:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) در مثال زیر تمام كزينه ها از نظر كرامرى با تنه سوال همخوانى درند " یکی از یافته های راديوكرافيكى در كلايس لوب تحتانی چپ.......* الف. هایپر لوسنسی در همی توراکس فوقانی و تحتانی چپ می باشد. ب. بالارفتن کافراک هد( شم چپ می باشد. ج. جا به جایی مدیاستینال به سمت راست می باشد. د. چا به جایی خلفی شقاتي (فیشر) مینور می باشد.

صفحه 43:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ها نباید شامل "هیچیک از موارد فو " تمام موارد فوق* باشند. در مواردی که دانشجو بایستی در مورد پاسخ صحیح قضاوت کند یا در مواردی که هیچیک از گزینه ها به طور قطع صحیح یا نادرست نمی باشند » استفاده از گزینه "هیچیک از موارد فوق " دردسرساز است. 8 دانشجویان باهوش در لین مواقع بر سر دوراهی قرار می گيرند وبا دیدن گزینه " هیچیک از موارد فوق " به دتبال كزينة اى 0زم کردند که کامان و با پشترین جزیات بشید قل استفاده از گزینه " هیچیک از موارد فوق " در واقع سوال را از حللت چهار گزینه ای خارج و به سوال صحيح و غلط تبدیل می کند. اگر پاسخ صحیح "هیچیک از موارد فوق " باشد و دانشچو همین گزینه را انتخاب کند: ما مى فهمیم که او می داند پاسخ های ارلئه شده در سوال غلط می باشند. اما نمی توانیم بفهمیم که آیا او وقعا جواب صحیح را می داند یا خیر؟ در واقع اطلاعات خوبی از معلومات و تونایی دانشجو در اختیار ما قرار نمی دهد. قل از طرفی وقتی پاسخ صحیح . "همه موارد فوق* می باشد . کافیست دانشجو تشخیص دهد دو مورد از گزینه ها صحیح است و بدین ترتیب باز هم ارزشیابی خوبی از معلومات دانشجو به عمل نمی آید.

صفحه 44:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) ل-گزینه ها بایستی روال و ترتیمی منطقی داشته باشند. برای مثال اگر جواب سوال یک عدد است ‏ گزینه ها را می توان از عدد کوچک به بزرگ تنظیم نمود ( البته طراحان سوال عقیده دارند بهتر است اعداد را ز بزرگ به کوچک تنظیم کنیم) لساكر ياسخ یک تاریخ (01866) است » بهتر است گزینه ها به ترتیب زمانی طراحی شوند. لسادر اينكونه موارد هر كزينه بايد مستقل بوده و با گزینه دیگر هميوشانى نداشته باشد.

صفحه 45:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه.. در مثال زیر گزینه ها با هم همپوشانی دارند میانگین دوز اشعه موثر در سى تی اسکن قفسه سینه چند است؟ الف. 8-1 ۳۱5۷ mSv 16-8. ج 16 - 24 ۲05۷ د. 24 -32 ۲۱5۷ در مثال زیر گزینه ها با هم همپوشانی ندارند میانگین دوز اشعه موثر در سی تی اسکن قفسه سینه چند است؟ mSv 7-1 il mSv 15-8. mSv 23 - 16 .< mSv 32- 24.»

صفحه 46:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) علسوالات چند گزینه ای باید مستقل از هم باشند. یعنی یک سوال نباید حاوی اطلاعلتی باشد که دانشجو به طور اتوماتیک با استفاده از آن» ياشع سوال دیگری را به را عمحل قرارگیری پاسخ صحیح بايد به طور مدوم از گزینه ۱ تا ۴ تغيير كند. تحقيقات نشان می دهد گزینه های ۲ و ۳ توسط طراحان سوال بیش از اندازه به عنوان باسخ صحیح مورد استفاده قرار می گيرند. به لین ترتیب دانشجویانی که آزمون های متعددی داده لد با لین گرایش طراحان سوال آشنا هستند و در مواردی که پاسخ صحیح را نمی دانندیا مجبورند حدس بزنند» گزینه ۲یا ۳ را انتخاب می کنند.

صفحه 47:
تعریف سوالات چند گزینه ای و نحوه طراحی آن (ادامه...) 1 تحقيقات نشان می دهد مردودی دانشجویان از طریق سوالات چهار گزینه ای معیوب» 274 بيش از مردودى از طريق سوالات جهاركزينه اى استاندارد مى باشد. اقلا نویسندگان بایستی سوالات چند گزینه ای را از نظر درست بودن و فرمت مناسب مرور کنند. البته اين کار تمام اشتباهات را نمایان نمی کند. | بهتر است یکی از همکاران به سوالات پاسخ داده و فیدبک بدهد. #ه در بسیاریاز دانشگاه ها کیفیت سوالات چهارگزینه ای توسط تیمی از کارشناسان تجزیه و تحلیل می شود.

صفحه 48:
Are you ready for a

صفحه 49:
روایی و بابایی سوالات چند گزینه ای ‎We (reliability) abt j) oll @&‏ توان قابلیت تعمیم پذیری یک سوال را اندازه گیری نمود. سوالات یک امتحان نمینه ی کوچکی از حداکثر سوالات چهار گزینه ای می باشد که می توان آنها را از انشجو پرسید. و نمره امتحان بایستی نشاندهنده نمره همان دانشجو زملنی که به امتحان مشلیه دیگری ( که سوالات آن با سوالات امتحان قبلی مرتبط می باشد) پاسخ می دهد. باشد. ‎ ‏8 _پایایی به دقت .اعتمادپذیری ثبات .یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره می ‎AS‏ ‏رابطه بين روایی و پاییی ازاین قرار است که یک آزمون بايد بايا باشد تا بتواند روا باشد ‏© اگر آزمینی در هر باراجرا برروی تعدادی آزمون شونده نتلیج مختلفی به دست دهد , ن آزمون یک آزمون پا نخواهد بود و در واقع هیج چیز را به درستی اندزه نخواهد گرفت و اگر یک آزمون چیزی رابه درستی اندازه ‏گیری نکند. هیچ اطلاع مفیدی به ما نخواهد داد.

صفحه 50:
روایی و بابایی سوالات چند کزینه ای (ادامه...) + پايايي شرط روايي است اما روايي براي پايايي ضروري نیست. ع* روش هاي تعیین پايايي 3- روش فرم هاي موازي یا هم ارز 4- روشهاي همساني دروني : الف- روش دو نیمه کردن آزمون ب‌تروش کودر- ریچاردسون ج-روش ضریب آلفاي کرانباخ

صفحه 51:
روایی و پایایی سوالات چند گزینه ای (ادامه...) فلا "ضریب پایایی" ارقامی از تا ۱ راشامل می شود قل هرچه صریب پاییی کوچک تر باشد. نشان دهندهپیایی کمتر اقلا هر چه این ضریب بزرگتر باشد حاکی از پایایی زیادتر آزمون است. فا عوامل موثر برپایایی آزمون ۱- با افزودن برتعدادسژالات یک آزمون پایایی آن افزایش می یابد. ۲- با متجانس تر وهمگون تر کردن سوّالات یک آزمون ,پایایی آن بیشتر می شود. ۳- با افزودن تعدادی سوّال با ضریب تمیز زیاد به یک آزمون پایایی آن بالا می رود.

صفحه 52:
روایی و بابایی سوالات چند کزینه ای (ادامه...) #۴ رولیی (۷۵11011۴0) یعنی امتحان مورد نظر تا چه حد توانسته چیزی را که ادعا مى کرده ‎3S,‏ آندازه بگیرده اندازه گیری کرده اس #۴ اصتضلاحی است که به اهدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به بن درست شده ‎Gaul‏ اشاره ل ‎ae‏ ۴ زمونی دارای ریابی است کفرای اندازه گیری آنجه مورد نظر ۳ كاك اگرهتانسب باشد. ‎aie‏ توجه به اينکه دانشجویان به طور معمول به سوالات چند گزینه ای سریعتر از سوالات تشریحی پاسخ می دهند. آزمون هلیی که بر اساس سوالات چند گزینه ای طراحی می شوند شامل مقذار وسیمی از مب ین شب * طول ترم هه با هت اواك رن آزموتها افزايش مى يابد. ‏#۴ سوالات چند گزینه ای نسیتابرای نمره دهی و امتیاز دهی به خصوص با استفاده از كامبيوتر آسان هستند. اما طراحی آنها بسیار زمان بر و دشوار است. ‎

صفحه 53:
روابی و بابایی سوالات جند گزینه ای (ادامه...) #7 روش هایی تعیین روایی (۷۵۱[0117) سوالات چند گزینه ای: (content validity) ‏"روايى محتوايى‎ (face validity) ccjpo cele)” (construct validity) ols ol)”

صفحه 54:
روایی و بایایی سوالات چند گزینه ای (ادامه...) ۲ تجزیه و تحلیل سوالات چند گزینه ای » یک ارزشیابی عددی از دشواری و قدرت تمیز (01156۳1۳010۵110۳) سوال فراهم می کند. "۲ برای تعیین دشواری سوال, درصد دانشجویلنی كه به هر سوال پاسخ درست دادهلند محاسبه حل قود هدف از طراحی امتحان این است که امتحان مورد نظر حاوی تعداد اندکی از سوالاتی باشد که بیش از ‎٩۰‏ 4 دانشجویان یا کمتر از ۳۰/ دانشجویان بتوانند به آن سوال پاسخ صحیح دهند. رف شرایط مطلوب سواا نش یی ‎٩‏ ند که ۵۰ تا ۷۵ تاش پاسخ صحیح دهند. Ja ببوالاتی که تشواری آنها در محدوده کم تا وشظ فى إاقا 2101 /اعستسد كه ‎“١‏ ناهرلا دانشجویان پاسخ صحیح را انتخاب می کنند.

صفحه 55:
روایی و بایایی سوالات چند گزینه ای (ادامه...) 7" قدرت تمیز یک سوال (0156۳1۳0183۴109 156۳0) در واقع تفاوت درصد پاسخ های درست بین دو گروه از دانشجویان می باشد لیه طور کلی داتشجویلنی که جزء1۲۵ بالایی و دانسجویانی که جزء ۲۵ پایین هستند) شاخص تمیز(۲۵۴10 ‎(discrimination‏ برای یک سوال در محدوده 1-۱ ۱+ می باشد. هر چه شاخص تمیز به ۱+ نزدیکتر باشد » سوال مورد نظر به طور موثرتری دانش آموزلنی که مطلب آموزشی مرتبط با سوال را می دانستند(در گروه بالا) از دلنش آموزلنی که آن مطلب را نمی دانستند (در گروه پایین) ‏ متمایز می سازد. در حللت ایده آل هر سوال حداقل شاخص تمیز ۰/۵ + دارد. اگر سوالی دارای قدرت تمایز ۰یا بالاتر بااشد سوال بسیار خوب محسوب می شود. اگر قدرت تمیز میک سوال کمتر از ‎٩‏ باشد . سوالی است که قدرت تمیز پایینی دارد و بايد مجددا ویرایش و بازبینی شود. سوالی که دارای شاخص تمیز منفی باشد . نان می دهد که دانشجویان ضعیف تر اغلب پیش از داتتت‌جویان قوى به لين سوال پاش صنحح می دهند و 2:1 کار بردن چنین سوالی در امتحان باید اجتنا

صفحه 56:
مراحل طراحی و انتخاب سوالات چند گزینه ای طراحی سوالات مطالعه پایلوت ( 5۲410۷ 0۱10۲) تعیین روایی ( ۱۷۱۱۵11 ) (reliability) 266 gai

صفحه 57:
مزایا و معایب سوالات چند گزینه ای #مزایا: آزمون هایی بسیار موثر هستند "در كا تسلج قابل استفاده هستند 7 حداقل ميزان نوشتن را برای دانشجو به همراه دارد 7 میزان حدس باسخ صحيح کمتر است ۲ حجم وسیعی از محتوای آموزشی را پهشش می دهد ع معایب: 7 طراحی سوالات چند گزینه ای خوب دشوار است 7 طراحی گزینه های اتحرافى باوريذير يا جواب های جایگزین ‎alternative)‏ ‎jIg (responses‏ است.

صفحه 58:
جک ‎cud‏ ۱۲۱۱۲۲۱۵۲ جهت بررسی سوالات چند گزینه ای

صفحه 59:
جچت لیست ۱۷۱۱۱۱۲۲۱۵۲۱ جهت پررسی سواءت جد بر ببه 1 ۱ Milman et a's (1965) elements independent of text construc or est purpose A Time-sng setegy 1. Bring to work as rapidly as possible witk reasonable assurance or curacy 2. Se up «schedule for progress throagh the test 3, Omit or gues at items (see LC. and ILB,) which resist a quick response 4, Mark omited ites, or tems which could use further 0 relocation 5, Use ime remaining ater completion ofthe test to eeonsder answers واه سل هو 1. Pay careful tention to directions determining clearly the nature ofthe task and the intended basis for response 2. Pay cael tention tothe items, determining cleat the nate ofthe question 3. Ask examiner for clarification when necessary, itis perittd 4, Check all answers Guessing srateey 1. Always gues if right answers only are stoned Aays gues if he corectoa for guessing is ess severe than a “conection for guessing” mula tha gives an expected sear of toro fr random responding 3, Always gues eves ifthe usu conection or amore severe petty fbr guessing is employed, whenever elimination of options provides sufiiem chace of profiing Dedactive reasoning strategy |. Eliminate options whick ate known tobe incorrect an choose from amorg te remaining options 2. Choose neither orboth of two options which imply the coreetaess of each othee 3, Choose neither orane (hut nc both af wo statements, one of which, if eomect, would imgly th incerretress ofthe other 4, Restit choise to those options which escompass al of two or more gives statements known to} ‏تعره‎ 5. Uilizerelevantcooteat information in ober test tems and options Note: Adapted fron Millan et al. (1965, pp. 711-712), Reprinted by Penission of SAGE Publications

صفحه 60:
چیه لیست ۱۲۱۱۱۱۱۱۱۵۱۱ جهت بررسی سوادت چد تر یه آی ( ادامه...) ۱ dependext othe text constructor or ‏وموس‎ A Intent consteraton strategy |. Interpret an answer questions in view of previo idiosyneritc emphases of he test constructor arin view of the est purpose 2, Answer ems as he test constuctrinended 3, Adogt he lee of sophistication that isexpected 4, Considethe ‏فان‎ of specific deta B.Cucusing ‏بعس‎ ‎1. Recognize and make use of any cowie itiosyncrasies ofthe test ‏نجه علا ليوطتل تاد ممست‎ answer fro incoret options a She orl ake itonger (shorter) han the inset options 8. Ste or he qualifesit more careflly.or makes it eprsen higher degree of generation ¢. Ste ore nodes more fle (me) statements 4. Ste ore places it in cerain pica postion anons the options (uch asin the mile) «. She ore places itn cents logical poston among an ordered tof optons (such asthe mide f the sequence) § She ore incaes (des no incude it ang sna statements, nas (does mt mike ton fa pi of ‏ات‎ ‎4, Ste or he somposes (doesnot compse) ito familiar or serestyed prastoogy a Sie or does aot mae it rammatislly inconsistent wit te ssm Considertheeleaney of peti deta when answering a givente 3. Recognize and make we of spite deters 4 Recognize nd make we of resemblances hawen the ptors an anasped ofthe sem. ‘Nie: Adapted fromm Milman tal. (1955, p.712). Reprined by ermisson of SACE Pubiations

صفحه 61:
سوال؟؟؟

صفحه 62:
فهرست منابع ‎Al-Wardy NM. 2010. Assessment Methods in Undergraduate Medical‏ ‎Education. SQU Med J, 10(2),pp:203-209.‏ Cosidine J, Botti M, Thomas S. 2005. Design, Format, validity and reliability of multiple choice questions for use in nursing research and education. Collegian , 12(1); pp:19-24. Collins J, MD, MEd, FCCP .Writing Multiple Choice Questions for Continuing Medical Education Activities and Self-Assessment Modules Dawson D, Atkinson M .2006. Dental Teaching Institute Assessment: Designing Effective Multiple-choice and Short Answer Questions. The Univerity of Western Ontario, Teaching Support Centre. دكتر ميرزابى » ك . تحليل سوالهاى آزمون جند كزينه اى . ياوريوينت. دكتر ميرجليلى . تحليل نوا هاى آزمون . باوريوينت .

صفحه 63:

صفحه 64:
رز با سياس از توجه شما بزركوا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان