صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
در گذشته نگارش کتاب مهمترین و رایجترین صورت نگارش علمی بوده
است هلی در دهه های اخیر و بر اثر رشد و توسعه موسسات دانشگاهی و
مجلات تخصصی نگارش مقلله و رساله های دانشگاهی گسترش چشم گیری
داشته است.
آمروزه بسیلری از لیدهه و نظربه هلی بدیم. لبتدا در قللب مقاله عرضه می
شوند و پس از گذشت چند سلل و طی کودن مواحل پختگی به صورت.
کتلب لرلیه میگردند.
صفحه 4:
نگارش مقاله یک مهارت (5611) با فن (27) است که آمیزه
ای است از دانش و عمل.
بنابراین. تعالیم نظری هر چند لازم اند اما شرط کافی
نیستند بلکه عواملی همچون استعداد. تمرین و تجربه های
فردی نیز بسیار مو رند.
صفحه 5:
فواید مقاله نویسی
١ اذراک شما را متم رکز.می کند.
۲ به شما امکان می دهد تا در یک موضوع خاص. عمیق تر جستجو کنید.
۳ ذهن شما را با گرد آوردن دلایل برمیانگیزد.
۴ شمارا در بکار بردن اصطلاحات علمی و فنی ورزیده می کند.
۵. شما را قادر می سازد تا افکارتان را به صورت روشن و منطقی بیان کنید.
۶ شما را تشویق می کند تا به طور گسترده و عمیق تفکر و مطالعه کنید.
صفحه 6:
صفحه 7:
ووس خیرم
تحقیقی: برخاسته از پژوهش نوینی است که محقتق خود
انجام داده و متکی بر یافته های دیگران نیست
تحلیلی: گسترش, استحکام. تبیین نو نگرش انتقادی و تردید
و تأمل در نظریه خاصی, با استفاده از منابع تحقیقی پیشین
مروری: تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته هاپی که قبلا
منتشر شده اند
گردآوری: گردآوری و انعکاس نقطه نظرهای مختلف مندرج در
نوشته های مرتبط با موضوعی خاص
در واقع کار جدیدی را عرضه نمی کند
صفحه 8:
۸ ل ۳۳7
برخی از راهبردهای ممکن برای یک مقاله پژوهشی از این قرارند:
* نقد دلیل با ادله یک نظریه و نشان دادن نقاط قوت و ضعف آن
* دفاع از یک نظریه در برابر نقادی شخص (يا اشخاص) دیگر
* ارايه ادله جدید برای قبول یک تز
* ارايه موارد نقض برای یک نز
* مقایسه نقاط قوت و ضعف دو دیدگاه رقیب در باب یک تز
* طراحی مثالهایی که به تبیین بهتر یک تز کمک می کنند
# بحث درباره لوازم و نتایج یک تز
* بازسازی یک تز در سایه اعتراضاتی که بر آن وارد شده است
x
صفحه 9:
صفحه 10:
عنوان مقاله علی رغم حجم اندک آن نقش مهمی را ایفا می کند:
Thousands read titles, few read“
. Papers
هرچند عنوان مقاله اولین چیزی است که به چشم می آید. بهتر
است آخرین چیزی باشد که انتخاب می شود!
برای یافتن عنوان مناسب میتوان بر مسأله اصلی مقاله و نتایج
آن تمرکز کرد و از دل آن عنوان را بیرون کشید.
صفحه 11:
ویژگیهای عنوان خوب:
.١ ساده, واضح و قابل فهم
۲ ویژه و خاص
۳ بی نیاز از توضیح خارجی
۴ به سهولت در یاد بماند
۵ مختصر و به دور از تطویل غیرضرور
۶ خالی از کلمات زايد
صفحه 12:
محتوای چکیده: معمولا شامل موارد زیر است
. بیان مسئله ۲. بیان تز اصلی نویسنده ۳. بیان روش
تحقیق ۴. نتایج مقاله
کلیدواژه: برای فهرست و نمایه کردن است و نشانگر اهم
«مباحث مطرح شده در مقاله است
استاندارد آن ۶ کلمه است
در چکیده باید از موارد زیر پرهیز کرد:
ارجاع به آثار دیگران
۲ آوردن مطالبی که در خود مقاله ذکر نشده اند
۳. تعریف اصطلاحات
#همواره باید مراقب افزایش بیش از حد حجم چکیده باشیم.
صفحه 13:
اهمیت عملی مقدمه:
. خواننده را از فضای بیرون مقاله به فضای داخلی آن انتقال می دهد
۲ غالب خوانندگان در دقایق اولیه قراءت مقاله قضاوت نهایی خود را در باره آن انجام می دهند
لذا گفته شده است اگر نیمی از کل وقت اختصاص یافتهبه نگارش مقلله رابه نگارش مقدمه و
نتیجه گیری اختصاص دهیم ضرر نکرده ایم!
دمو ily axilla acest آهمبت موفنوع: آنشییم متاله اسلی: دبدغاههای غلن موجود:
ضرورت تحقیق وبتز اصلی نویسنده اشاره می شود. مقدمه بلید تصویری کلی از استدلال هایی
که در طول مقاله طرح. تحلیل, نقد. مقایسه یا ۰.. می شوند ارایه کند.
۴ مقدمه بلید.تا حد امکان کوتاه باشد و حجم آن نسبت معقولی.با حجم کل مقلله داشته باشد
(مثلاً مناسب نیست که پنج صفحه از یک مقاله ۱۵ صفحه ای به مقدمه اختصاص یابدا)
صفحه 14:
۵. ازبه کاربردن عبارات کليشه ایا تأکید بر اهمیت فوق العاده موضوع بحث و مطللب شبیه
این خودداری شود. مثال:
از ابتداى تاريخ انديشه تا کنون دانشمندان ..
مسأله حاضر مسأله ای است که قرنها ذهن فیلسوفان را به خود مشغول داشته است...
انسان از سپیده دم تاریخ در اندیشه آن بوده است که ....
F نثر مقدمه می باید روان و جذاب باشد به صورتی که خواننده را به ادامه مطالعه تشویق کند.
۷ شروع مقدمه بسیار مهم است: باید خواننده را به نوعی گرفتار کرد
می توان مقدمه را با یکی از امور زیر آغاز کرد:
- یک پرسش
- دیدگاهی که مخالف دیدگاه مشهور است
- یک نقل قول یا کلمات قصار مشهور
- یک پارادوکس
صفحه 15:
بدنه مقاله اصلی ترین بخش مقاله است. در این بخش تعاریف.
استدلال هاء نقد دیدگاه ها و ... انجام می گیرد.
در این بخش باید به موارد زیر توجه شود:
# در تهیه ساختار بدنه مقاله به روش تقسیم. توجه شود.
* عنامین بدنه مقلله مانند مقدمات یک استدلال هستند که در کنار هم یک
نتیجه را می دهند؛ لذا عناوین. مشیر به مسائل تحقیق باشد.
( از عنوان های سرگردان بپرهیزید / هر مبحثی را عنوان ندهید )
# سازگاری عنوان و معنون
# استدلالهای استوار: مستند و مستدل
صفحه 16:
محتوای مقلله می بلید از سازماندهی منطقی روشنی برخوردار باشدبه گونه ای
که خواننده لین سازماندهی را دریافته و بتولند در یک ترتیب منطقی سیر
مطالب را دنبال کند.
ویژگیهای سازماندهی خوب:
- فهم هیچ مطلبی در مقاله وابسته به فهم مطلبی که پس از آن می آید نباشد.
-به هر مطلب به اندازه اهمیت و نقش آن در کل مقلله بها داده شود. از طرح
متسل ,قات كي اللنسيت ميا اطرح لشترةم رو سوج مسنائل Aili: gull
خوددارى شود.
x
صفحه 17:
نتیجه. بخش تمام کننده مقلله است که در آن غز اصلی
نویسندهبه همراه مهمترین ادلهای که برله ن اقامه شده
بود به صورت فشرده بازگو می شود.
خواننده با مطالعه نتیجه. سفر علمی خود رابه اتمام می
رساند و لذا نتلیج بلید.به گونه ای مرتب گردد که خواننده
بتواند به جمع بندی مورد نظر شما دست يابد.
* نتیجه نباید مانند چکیده باشد x
صفحه 18:
در این بخش فهرست الفبایی منابع مورد استفاده مقاله
براساس یک شیوه استاندارد ذکرمی گردد.
صفحه 19:
ذهن در خلاً با موضوع پا مسئله مواجه نمی شود؛ هر مسئله یا موضوع پژوهشی در فضای معرفتی
و تحت شرایط خاصی برای پژوهشگر حاصل می شود. اين فضا همان بستر مطالعاتی پژوهشگر
است که به تناسب ژرفا و وسعت آن در تولید دانش موثر است. مطالبی در این باره حائز اهمیت
است؛ یکی حضور فعال ذهن در بستر مطالعاتی است. اصولا این بستر بر مدار فعالیت پوبا و
بيوستة ذهن معنا بيدا مى كند. وجه تاکید بر تکرار نوبه ای اندوخته ها در تعليم و تربيت و سنت
زندكى علمى انديشمندان بر این مطلب استوار است. اين بستر مطالعاتى سلوك علمى و يزوهشى
محقق را تشكيل مى دهد و همواره او را دركير مى كند. همة افراد بارها شمه اى از اين د ركيرى
را در زندگی تجربه می کنند. آنگاه که مشکلی گریبانگیر فرد می شود و کانون توجه او قرار
.می گیرد تا جایی که برخی کارها و وظائف را از حيطة ذهن به حاشیه می راند
صفحه 20:
بستر مطالعاتی باید آنقدر گسترش یلبد که موجب نوعی اشراف نسبی بر پيشينة
حوزة خاص معرفتی گردد و مرزهای دلنش در آن نمایان باشد. بستر مطالعاتی.
آ ار کلاسیک و فرآیند و چگونگی تاثیر گذاری آنها در تاریخ معرفت. تاریخ علم.
.نقاط عطف و تحولات آن را در بر می گیرد
از این رو هر پژوهشگری در حوز؛ مطالعاتی خود نسبت به منلبع اصیل و تأثیر گذان چهره
های تاریخی و مطرح. نظریه های معتبر و gale مجامع. نشریات. هملیش ها آگاه
باشد. برخورداری از چنین بستری که ملازم با فعالیت پیوسته و اشراف ذهن است» موجب
.خصیص پرسشگری می گردد و سرمایهٌ پژوهشی را فزونی می بخشد
صفحه 21:
در مجموع. بنیاد پژوهش از آغاز تا انجام در بستر مطالعاتی استوار است و قوت و
دقت آن نیز به کستره و ژرفای OT بستگی دارد. ذهن برخوردار از بستر مطالعاتتی
جامع با توجه به اشرافی که بر همة عناصر مرتبط با موضوع یا مسئله دارد؛ جامع
.نگرانه و دقیق پیش می رود و یافته های معتبری به دست می دهد
صفحه 22:
مراحل پژوهش
۱. برخورد با مشکل:
در این مرحله ذهن پژوهشگر در بستر مطالعاتی با مشکل مواجه می شود. این
«نخستین گام در آغاز پژوهش است
صفحه 23:
: مطلانانمقد ملنییرحلة لول .2
این مرحله جهت. سنجش اعتبار و علمیت مشکل صورت می گیرد و به یکی از اين نتایج منتهی می شود:
الف: مشکل ناشی از سوء فهم بوده است و در واقع» مشکلی در میان نیست و پژوهش منتفی است.
ب: مشکل واقعی بوده و ناشی از سوء فهم نیست؛ اما این امر به خودی خود تکلیف پژوهشگر را مشخص
نمی کند و دو صورت محتمل دارد:
پسینراز ایرکسیسه لیزمشکلسر خورد نکرده لستدر چنیزصورتیکسه بسهتر بح لفتصور .1
.لستم شکللعتبار علمیپیدا میکند و بسه مسئله تسبدی(میشود
پیشراز لیزجیگرلنبه لیزمشکلرخورده و آنرا مورد تسحقیققرار داده لندا در چنیرصورتی. 2
یسکواز دو حا سییر محتمللست
* پژوهش انجام شده جامع و کافی است. در چنین حالتی پژوهش معنا پیدا نمی کند.
پژوهش انجام شده جامع و کافی نیست و پژوهش تکمیلی لازم است.
صفحه 24:
۳ مطالعات مقدماتی مرحلةٌ دوم جهت تعریف مسئله با موضوع:
پژوهشگر با احضار فضای رویش مسئله در بستر مطالعاتی عناصر
مرتبط با مسئله را بازخوانی کرده و مورد مطالعه قرار دهد.
مطالعات در این مرحله تا جایی دنبال می شود که همه ابعاد و زوایای
مسئله معلوم شود. در واقع این مطالعات چهرة مسئله و اجزای ذیل
OT را جهت تحقیق به دست خواهد داد.
صفحه 25:
۴ تعریف مسئله با موضوع:
آنچه در مطالعات مقدماتی اخیر حاصل شد در قالبی منطقی نگاشته
می شود؛ این نگاشته همان تعریف مسئله یا موضوع است که بايد
متضمن نوعی اشاره به عناصر زمینه ساز رخداد مسئله یا موضوع؛
ابعاد و زوايا يا به تعبیری» اجزای آن باشد.
تعريف منطقى» جهت پژوهش و نظام مفهومی آن را نشان می دهد.
صفحه 26:
۵. طرح» مرور و پردازش پرسش هاء
در اين مرحله بر باية تعریف و با حوصله و دقت سعی می شود پرسش های
مرتبط با مسئله یا موضوع طرح و نگاشته شود. این مرحله تا جایی دنبال می
شود که احساس شود دیگر پرسش قابل ذکری مربوط به موضوع یا مسئله
وجود ندارد. اين اقدام در یک دورةٌ زمانی مناسب و با مطالعة مکرر تعریف»
صورت می پذیرد. همچنین در اين دوره زمانی پرسش های طرح شده پیوسته
وبا دقت مرور می شود و با این امر زایش و کاهش در آنها صورت می گیرد
و پرسش ها در ذهن تثییت و حفظ می شود.
صفحه 27:
۶ دسته بندی پرسش ها:
در اين مرحله با توجه به اجزا و بخش هایی که در تعریف موضوع تعیین شده؛
پرسش ها دسته بندی می شود. سپس از هر دسته از پرسش ها مفهوم جامعی
اخذ می شود و بر پاية آن مفهوم. عنوان گذاری می شود. به این طریق نظام
مفهومی حاکم بر پژوهش (سازماندهی) مشخص می شود.
صفحه 28:
در این مرحله منابع مناسب شناسایی می شود. این اقدام از آوارگی در انبوه
منابع غیر مرتبط جل و گیری می AS
صفحه 29:
dag A ابزار گرد آوری اطلاعات:
در این مرحله متناسب با نوع پژوهش. ابزار لازم تهیه و در صورت نیاز
اعتبارسنجی می شود.
صفحه 30:
٩ گر دآوری اطلاعات:
در اين مرحله با مراجعه به منابع تعیین شده و متناسب با پرسش هاء اطلاعات
گرد آوری می شود و با توجه به بند ۶ در محل خاص دسته بندی می شود.
گردآوری اطلاعات تا زمانی دنبال می شود که پژوهشگر احساس کند پاسخ
هاى لازم برای پرسش ها تامین شده است.
صفحه 31:
۰ با زخوانی مراحل ۳ تا :٩
این مرحله جهت رفع کاستی های احتمالی و تکمیل مراحل صورت می
oS.
۳. مطالعات مقدماتی جهت تعریف مسئله
۶ تعریف مسئله
6 طوح: موود و بردازش برسشن ها
". دسته بندى برسش ها
۷ منبع شناسی
۸ تهية ابزار کرد آوری اطلاعات
صفحه 32:
۱ تجزیه و تحلیل اطلاعات:
در این مرحله هر دسته از پرسش ها در برابر اطلاعات مربوط مورد مطالعه
قرار گرفته و با مطالعة مکرر هر پرسش با اطلاعات مربوط تراوش های ذهنی
رخ می دهد که باید ثبت شود.
اين روش در بارة هر پرسش با اطلاعات مرتبط اجرا می شود.
صفحه 33:
۲ تنظیم پیش نویس:
در این مرحله» بر اساس اطلاعات و تراوشات ذهنی ثبت شده» پیش نویس
گزارش مربوط به هر پرسش (زیرفصل)» و در نتيجه» پیش نویس هر دسته
(فصل) تنظیم می شود.
صفحه 34:
۳. سنجش و تکمیل :
در اين مرحله زیرفصل ها و فصل ها با یکدیگر مقایسه می شود و پس از رفع
کاستی ها نکات تکمیلی و تراوشات ذهنی در متن پیش نویس جاسازی و
گزارش نهایی تدوین می گردد.
صفحه 35:
۴ مرحله نهایی :
در این مرحله اثر پژوهشی جهت داوری ارسال» و پس از آنء نظرات داور
اعمال؛ و سرانجام جهت انتشار آن اقدام می شود.
صفحه 36:
صفحه 37:
* تخصص لازم در حوزه مطالعاتی موضوع مدنظر قرار گیرد.
# اخلاق پژوهش همواره رعایت شود.
در پاراگراف بندی از افراط و تفریط پرهیز شود و مطالب تا حد امکان واضح و روشن نگاشته شوند
* اجزای پاراگراف و بندهای مختلف به مثابه آجرهای تشکیل دهنده یک ساختمان هستند.
# استاد راهنما و رتبه و تخصص او نقش مهمی در پذیرش مقاله دارد.
* نویسنده مسئول, نویسنده اصلی مقاله است.
* دقت شود چه مقاله ای برای چه مجله ای فرستاده می شود.
* سابقه خوبی از خود در نشریات و نز اذهان به جای بگذارید.