سایر

کار گروهی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
چهار نفر به نامجای «همه»: «کسی». «هرکسی» و «هیچ کس, بودند: یک کار مهم بایستی انجام می‌شد و از «همه» خواسته شد تا آن را انجام دهد. «همه» مطمئن بود که ,کسی» آن را انجام خواهد داا. هر کسی. می توانست آنرا انجام دهد ولی «هیچ کس. آنرا انجام ندلد. «کسی» در این مورد عصبانی شد زیرا آن وظیفه «همه. بود. «همه» فکر کرد که «هرکسی» می تواند آنرا انجام دهد. اما «هیچ کس. نفممید که «همه» آنرا انجام نخواهد داد. نتيجه اين شد زمانى كه «هيج کس. آنچه را که «هر کسی. می‌توانست انجام دهد. انجام نداد «همه». «کسی» را سرزنش نمود.

صفحه 9:

صفحه 10:
5ن إن: إهنا وعو اصول و ضوابط كار تيمى

صفحه 11:
مزیت های تیم ها: صاحبنظران یکی از عوامل توسعه نیافتگی ایران را فقدان فرهنگ کار تیمی در امور می دانند. پراساس نتایج یک کار تحقیقاتی در سال ۱۹۸۷ حدود ۲۸ ۸ از بزرگترین شركتها گارهایشان را براساس تیمی انجام می دادن در حالی که در سال ۱۹۹۶ این رقم به ۷۸ ودرسال ۲۰۰۸به بیش از ‎4٩۱‏ افزایش يافته است. تیم ها نسبت به سازمانهای سنتی دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. تیم های کاری موجب بهبود کیفیت زندگی کاری می شوند در تیم های کاری اثربخش اعضا نسبت به اهداف تیم متعهدند افراد باعضویت در تیم ها دانش و بینش خود را افزایش می دهند و در نتیجه این امر موجب افزايش خلاقیت در سازمان می گردد.

صفحه 12:
تیم کاری متشکل از افرادی با مهارتها وتجرییات مکمل یکدیگر است ‎wy ely aS‏ © علا مشترک با یکدیگر کارمی کنند

صفحه 13:
گروه: ‎a‏ ‎te‏ 01 افرادىٍ | است که یب ‎alee‏ ‏با هم دارد و برا لا 8 ۳ 2 5 1 ۳ ‎(ee 3‏ ار تال جه تما ساختار دارد متشکل | مهارتها | فرادی با 3 3 ال رنهای مکمل است.

صفحه 14:
چرا افراد به گروهها میی پیوندند؟ امنیت پایگاه یا مقام اسان آازش ‎cette‏

صفحه 15:

صفحه 16:
گروه نیازهای مادی | فیزیکی نیازهای عاطفی اجتماعی دورنما و اهداف مشترک اصول و ارزش های مشترک ارتباطات ناچیز ایجاد گروههای کوچک هویت خود را پنهان می کنند بقا/ رقابت اترس از قدرت بیرونی امنیت! وابستگی | حس تعلق پیشرفت اتوسعه/ آرمان گرايي ابتکار اسودمندی اجتماعی | ارتباطات گسترده به راحتی با هم ترکیب می هویت تیم را آشکار می کنند

صفحه 17:
انرژي ها هدر ميرونت: تاثير كذاري كاهش مي يابد. انرژي ها هم جبت .مي شوند تاثير كذاري افزايش مي يابد.

صفحه 18:
نيروي پیوند دهنده بيروني: مانند نيازهاي مشترك بقا و امنیت» ترس از دشمن بيروني یا قدرت مافوق ترکیبی از ثیروهای پیوند دهنده ‏ عمدتا نیروهای ۳۳ ۱ دهنده درونی مانند : بيروني و دروني» مانند احساس تعلق: امداق عشترهو ارتباط اصول, ارزشهاء باورها و كاري آرمان مشتر

صفحه 19:
TEAMWORK. SOA ‏دكة 1ع‎ Openness O Acc ets ccountabilit Rose ie

صفحه 20:
جه زمانى نياز به تيم داريم؟ * در مشکلاتی که کسی به تنهایی برای آن راه حلی نمی شناسد بی ثباتی در کار تجربه تحول سریع * نیاز به همکاری از نزدیک

صفحه 21:
۷ اصل كار تيمى

صفحه 22:

صفحه 23:
*_ کار تیمی با خشکی و انعطاف‌ناپذیری سا زگار نیست. اگر بخواهید با دیگران کار کنید و در تیم عضوى مؤثر باشيد بايد از انطباق بر تیم ابایی نداشته باشید. . بازیگران سا زگار و انعطاف‌پذیر تیم : الف - آموختن را دوست دارند. ب - احساس امنیت می کنند پ - خلاق هستند ت - خدمت به مردم را دوست دارند

صفحه 24:
هم دست و هم داستانند اول بايد با يكديكر کار کرد بعد با یکدیگر برنده شد, همکاری توآم با همدلی یعنی اينکه با دل و جان با یکدیگر کار کنیم. تحول در برداشت و بینش: به اعضای تیم به چشم همکارانی همدل و مکمل بنگرید نه به چشم رقیب. 9 2

صفحه 25:
امسوليت ی " لحظه‌ای که خود رابه انجام کاری متعهد می سازید. دستهایی به یاری می‌آیند که اگر تعهدی نداشتید نمی آمدند. تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان می‌دهد. * _ تعهد به استعداد و توانایی بستگی ندارد. ‎ *‏ تعهد بر اثرانتخاب ایجاد می‌شود: نه بر اثر شرایط *_ تعهدی می‌ماند که مبتنی بر ارزشها باشد. * _پذیرش تعهد یک چیز است و پایبندی به آن چیز دیگر

صفحه 26:
ارتباط برقرار می کنند مثل خردمندان فکر کنید اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنید. کار تیمی نمی‌توان کرده مگر اینکه بازیکنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست بلکه جمعی از افراد هستند که پیوندی با یکدیگر ندارند. _ ارتباط باز پایه‌های اعتماد را محکم می‌سازد. *# _ داشتن مقاصد پنهان» و ایجاد ارتباط از طریق شخص الث مناسبات تیم را تضعیف می کند.

صفحه 27:

صفحه 28:
داده ‎<—pb ola‏ اطلاعات_ سس 5 ت۱۳ خرد . ری ۱ ۱ پایه هاي- سیستم تفکی | دستگاه انديشه ظرف | زمینه ‎Ovctatcer‏ | فصو

صفحه 29:
لایق و با کفایت هستند ۴ آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند. *_ آدمهای پا كفايت به متوسط قانع نمی‌شوند. نیروی خود را بر کار خویش متمر کز می‌سازند و در طبق اخلاص می گذارند. * _آدمهای با کفایت» کیفیت کار خود را پایی, نم ,آورند تن

صفحه 30:
قابل اعتماد هستند * از آنهایی که بحث و استدلال می کنند نترسید» از کسانی بترسید که در بحث و گفتگو طفره می‌روند * اگر نتوان بر یاران تیمی هميشه اعتماد کرد؛ هیچگاه به آنها اعتماد نکنید زیرا پایداری مهمتر از استعداد است.

صفحه 31:
انضباط دارند در کوره انضباط است که استعداد به توانایی تبدیل می‌شود. * _ اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد کنند تا برای تیم مفید باشند الف - انضباط اندیشیدن : اگر ذهن خود را فعال نگاه دارید پیوسته به چالشهایی ذهنی روی می‌آورید و همواره به چیزهای خیر می‌اندیشید؛ ب - انضباط احساسات: نگذارید احساسات شما را از کاری که باید بکنید باز دارد با به کاری که نباید بکنید وا دارد. پ - انضباط لازم برای اقدام و عمل: تفاوت برنده یا بازنده در عمل و بی‌عملی است

صفحه 32:
ياران» تيم را بالا مى كشند *_ پیشتر مردم وقتی که به وضع موجود راضی می‌شوند از صعود به قله‌های بالاتر باز می‌مانند. اعضای تیم» کسی را که بتواند آنان را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت آنها بیفزاید دوست دارند و می‌ستایند. 6 کسانی که یاران تیمی خود را پر و بال می‌دهند چند ویژگی مشترکک دارند: الف - قدر یاران تیمی خود را می‌شناسند ب -قدر و منزلت یاران تیمی را بالا مى برند تبه دیگران بال و پر می‌دهند قبل از آنکه خود بال و پر گشایند.

صفحه 33:
مشتاقند #ا تيمى كه محفل مشتاقان باشد نيرويئ شگرف می‌یابد» و چنین نیروبی منشا 9۳ قدرت می‌شود. _ آدمهای موفق می‌دانند که نگرش انسان دست خود اوست وا نع از آن است. ۴ اگر بازی را آغاز نکنید برنده نمی‌شوید. بر ترس غلبه كنيد.

صفحه 34:
_ تیمی موفق می‌شود که اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به کارشان باشد. "ویتنی"رئیس پژوهشی جنرال الکتریک گفته است : © OiiginalAnist Pepreduetion rights ‏ساسم‎ 2 " بعضی از مردم هزاران دليل می‌آورند که چرا كارى ‎Pipe AAS gi te cle tale gh S Ny‏ که فقط یک دلیل نیاز دارند که چرا می‌توانند؟؟؟* The deonm works then the Heam works,

صفحه 35:
احساس رسالت می کنند * راز کامیابی» پایداری در راه است. کسی که "چرا "یی دارد که برای آن زندگی می ‎US‏ "چگونه " ای را تحمل می کند. یاران تیمی که رسالتی را بر دوش خود احساس می‌کنند و خود را نسبت به تیم متعهد ساخته و می گذارند که رهبر تیم وظیفه رهبری خود را انجام دهد. آنان که احساس رسالت می‌کنند چهار ویژگی دارند: الف - مقصد تیم را می‌دانند ب -می گذارند که رهبر تیم رهبری کند ب - اول توفیق تیم را می‌خواهند بعد توفیق خود را ت -به هر کاری که لازم باشد دست می‌زنند تا رسالت خود را انجام دهند

صفحه 36:
آماد گیء تفاوت بين برد و باخت است. آماد گی از آنجا آغاز می شود که بدانید برای چه چیزی آماده می‌شوید. بايد به خود به تیم خود و به شرایط موقعیتی که در آن هستید نیز نگرشی مثبت داشته باشید. هنری فورد عقیده داشته است: "راز کامیلبیی بیش از هر چیز دیگر در آمادگی است. آمادگی ایجاب می کند که به سیر حرکت آبنده بیندیشیم به طوری که اکنون در يابیم که بعدها چه نیازی داریم. "

صفحه 37:
۴ کسانی که عقاید خويش را ب پیش می‌برند» تیم را از حرکت باز می دارند. * _ شاعر اسکاتلندی عقیده دارد : "کسی که به من اعتماد می کند از کسی که مرا دوست دارد گامی فراتر نهاده است"* از یاران تیم دوست دارند و عقیده‌های خود را 773

صفحه 38:
در پی ارتقاء خویشند ارتقای شماء ارتقای تیم است. استراتژی مدیرعامل جوان نو کیا دو خط را دنبال می کرد: نخست تصميم كرفت كه تلاشهای سازمان را در فناوری اطلاعات متمرکز سازد. کار مهم دیگر اين بود كه به آدمها توجه كند. زیرا او تشخیص داد که ارزش شرکت به منابع انسانی است و ه به منابع طبیعی. او مى كويد : آموزش مدام حق هر كسى است كه در آن ش, كت كاد مي كند

صفحه 39:
از خود گذشته‌اند جایی که تیم باشد منی در کار نیست. هیچ تیمی توفیق نمی‌یابده مگر اینکه هر کس دیگری ۱۰ د خه د مقدم نداء د. از خود گذشتگی آسان نیست. اما لازم است. *_بذر از خود گذشتگی را چگونه می‌پاشید $998 ال -بخشنده و گقاده ذست باشی ب - سیاست بازی را کنار بگذارید پ - وفادار باشید ت - به وابستگی متقابل بیش از استقلال ارج نهید

صفحه 40:
مشکل گشایند "" دنبال درد نگردید درمان را بيدا كنيد. لا مشکل گشا هستیم: الف - مشکلات؛ تصویرهای ذهنی ما هستند ب - همه مشکلات قابل حل هستند پ - مشکلات. آن چنان را آن چنان‌تر می کنند در رویارویی با مشکلات چهار راه در پیش دارید : فرار از مشکل. کردن مشکل با رویارویی با آن نتخاب شما کدام است مشکل, مبارزه با مشکل, فراموش تیپ شخصیتی ما ؛ تربیت » و تاریخچه زندگی شخص ما تعیین می کند که تا چه حد. 2

صفحه 41:
پیگیر و پر تلاشند به آنجا چیز دیگری. 7 ۰ 2 ایک و۳ زنك ۳ ه رگز میدان را ترک نکنید. دور را دیدن یکک چیز است و رف افراد پرتلاش به بخت. سرنو, دشوار می‌شود از کار دست نمی کشند. توماس ادیسون می گفت : "من از جایی آغاز می کنم که آخرین نفر رها کرده است. "

صفحه 42:
سیستم عادلانه تقسیم سوددهی هدف مشخص وجود حسابرسی کارها تعهد به هدف اعتماد متقابل اعضاء نقش و مسئولیتهای عادلانه ارتباطات خوب رهبری مشخص حمایت بیرونی و درونی

صفحه 43:
* تعداد تیم بیتر است 5 تا 8 نفر باشند. * نقش اعضاي تيم بايد مشخص شود ۴ تيمها باید اهداف روشني داشته باشند. * تيم نیازمند منابع اولیه مي‌باشد. * لازم است تيم محدوده ياسخكويي و حدود اختيارات خود را بداند. ۴ تيم نیاز به برنامه دارد. * تیم نیازمند قواعذ است.

صفحه 44:
مرحله ۱ - شکل گیری یا ۳01۳0160 * در این مرحله هنوز تیم تیم نیست. فقط تجمعی از افراد می‌باشد. # مرحله با احساسات و هیجان زیادی همراه است: از خوش بینی» آرمان گرایی؛ غرور پیش‌بینی آینده تا ترس؛ شكك و تردید و نگرانی را شامل می‌شود. # ممکن است تیم به آسانی سرد رگم شود یا بر موضوعات خارج از حوزه مسوولیت آن بپردازد #* برخی از اعضای تیم ممکن است به جای کار روی وظایف تلاش کنند هویت خود را در تیم تثییت کنند .

صفحه 45:
۲ اگرچههمکن است این قببل رفتارهاه اثلاف وقت تلقی شولاا ولی در حقیقت طبیعی و ضروری هستند . ۲ هر تیم بايد از اين مراحل طبيعى عبور كند. دراين مرحله؛ يكى از مديران ارشد مى تواند با ارائه دورنما و جهت كيرى روشنء به كروه كمكك نمايد . 2 نباید دستور کار گروه طولانی باشد» در این صورت خلاقیت را ذاتى تيم از بين خواهد رفت . 2

صفحه 46:
مرحله 2- مرحله «بحرانی» یا 5101101۳6 ae * این مرحله می‌تواند یک مرحله آزاردهنده باشد. ae * در این مرحله اعضای تیم مقدار کاری را که در پیش دارند؛ مشخص می کنند و ممکن ۱ نسبت به چالش‌های آن واکنش منفی نشان دهند. *** برخی از اعضای تیم ممکن است برنامه خود را تحمیل نمایند. ممکن است بین اعضای تیم عداوتهای شخصی بروز نماید. ** معمولاً درباره عدم پیشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث می‌شود. ** در صورت عدم برخورد با تضادهای موجود» ممکن است موجودیت تیم به خطر افتد. ‎o‏ مرحله ابحرانی» یک جنبه مثبت نیز دارد. افراد شروع به درک یکدیگر می‌کنند. ‏» شوخ طبعی و بردباری و نیز پایداری و ثبات از ویژگیهای مهم تیم در این مرحله می‌باشند. ‎

صفحه 47:
Norming b «lates ‏مرحله 3-«شکل گيري‎ 2 تیم روشهاي كاري و قواعد خاص خود یا هنجارها را به وجود مي‌آورد و نقش هر يك از اعضاي خود را تعیین مي‌کند. ‎v‏ اکر قواعد کار تيمي به خوبي تعریف و درك شوند. تیم شاخص خوبي ‏براي عملکرد درست در اختیار خواهد داشت .

صفحه 48:
مرحله4- «عملكردي» یا ‎Performing‏ # اعضا تفاوتبا و روشياي كاري خود را مشخص کرده‌اند. # مي‌توانند فرایند حل مشکل و ارتقاي فرایندها را آغاز کنند . * در این مرحله يك تیم کاملاً بالغ به وجود مي‌آید # هم‌افزايي کار تيمي پاداشي به دنبال دارد و آن این که تیم. هویت مشخصي پیدا مي‌کند و نسبت به فرایند مورد استفاده احساس مالکیت» مین کف * براي کذر تیم از این مراحل. مقیاس زماني خاصي وجود ندارد . # اکر اعضاي تیم. جدید باشند. مرحله «شکل گيري» طول خواهد کشید. +« اشاره به این نکته حائز اهمیت است که يك تیم حتي در مرحله عملكردي ندز با فد از و تشیب ‎dale‏ خو‌اهد شد.

صفحه 49:
چرا ما کار تیمی را دوست نداریم؟ سم AOE ag wor “What a team!"

صفحه 50:
اصطکاك در تقسیم کار و تصميمگيري کاهش بازدهي. بخصوص در ابتداي شكلگيري تیمها مشکل همسو کردن اهداف فردي, گروهي و سازماني به تعویق افتادن اجراي کار به بهانه نظ رخواهي و مشارکت سازش و كروه سالاري تحت عنوان اجماع 35 بويد سوء مديريت و نبود رهبري عدم استفاده بهينه از تخصصها و دركير شدن همه در كاري كه تخصص آنرا ندارند ازاين شاخه به آن شاخه يريدن. اتلاف وقت در جلسات بينتيجه

صفحه 51:

صفحه 52:
گفتگو/ شنود و كفت ارائه مطلب/ سخن رانى بحث سازنده (نه بكو مكو) (نه خطابه) (نه جدل)

صفحه 53:
آفت های جلسات: ‎ats, flight of idea ®‏ ‎a‏ بحث ها باید هم آزاد باشند و هم متعادل ‏# افراد باید از حملات فردی مصون باشند: باید فرد را از تاپیک جدا کنیم ‏۴ افراد در طي جلسه و قبل و بعد از آن یک سري وظایف دارند

صفحه 54:
facilitator 1 کسیکه کنترل ف رلیند ب-حنها را لنجام می‌دهد در خدمت جمع است ولي ایده جانبدارانه اي ندارد. نقش محتوایی ندارد. روشها و روالها را پیشنهاد مي کند. باید با روشهاي گرا و طبقه بندي و اولويت كذاري ايده ها آشنا باشد . بتواند یک اتفاق نظر و اجماع ایجاد کند. حفاظت از افراد در مقابل حملات شخصي (حق دارد که جلسات را کات کند) مطمئن شود که همه فرصت كافي براي اظهار نظر دارند

صفحه 55:
chair person ‎dll Laks bj «5.5 Chair person‏ ميک ند و تصميمنهاييو نتیجه را مشخص‌ميک ند ‏*# فعال است و حق اظهار نظر دارد (بر عکس رکوردر و فسیلاتور) 5 معمولا دستور جلسه را مشخص می کند ‏"" براى اينكه افراد سرخورده نشوند بهتر است رتسا(خودسانسوري) در جلسات شركت نکنند

صفحه 56:
Recorder ‎Recorder‏ تبتليدم ها ‏بايد فردي باشد كه نه ايده بيان مي كند و نه ايده ها را ارزيابي كند. بايد فرد بي طرفي باشد و نه يکي از افراد گروه ‏ثبت مي کند و در غالب صورتجلسه رپرزنت مي کند ‏مي توان صحبتهاي جلسه را ضبط کرد

صفحه 57:
Group Member ۳ 11612161 010112: بايد در بحثها شركت كلتق * داده هاي اصلی جلسه را می دهند

صفحه 58:
قواعد * هيج كس وسط حرف كس ديكه نمي آيد . بيش از 5 دقيقه صحبت نمي كند قبل از اظهار نظر دست بالا مي كنند و از فسيلاتور اجازه مي كيرند "" افراد حق نقد دارند ولي حق توهين ندارند ۰ 93 د همه دستور جلسه را بدانند اگر در یک فاز فقط مي خواهيم بارش افکار کنیم ۰ فقط همان کار را مي كنيم و نقد ايده ها را به زمان خودش موکول مي کنیم

صفحه 59:
تراهكارهاي تصمیم گيري گروهي در جلسات جر و بحث نمي کنیم و فقط نظر را اعلام مي کنیم دنبال برنده و بازنده در جلسه نیستیم مفهومی که در ذهنمون هست را ساده بیان کنیم ‎Sole a‏ نباید نظرات خود را سانسور کنیم ‏هميشه راي اکثریت درست نیست بلکه آخرین راه حل است ‏در جلسات تفاوت دیدگاهها کاملا عادي است ‏باید دستورجلسات را به اجزاي ساده بشکانیم ‏رعایت زمان ‏كساني که دائما زمان جلسات را با صحبت زیاد مي گيرند. در جمع نباید با آنها برخورد کرد ولي حتما باید بصورت خصوصي با نها صحبت کرد. حدود و صغور اختیارات گروه را بدانیم و فکر نکنیم که چون دور هم جمع شده این و تصمیم گرفته ایم پس قدرت کامل در دست ما است

صفحه 60:
اول باید پرسش ها درمورد خود مسئله يكي شود. احساس افراد درمورد مسئله: چقدر مسئله از نظر افراد مهم است مسئله رانقطه شروع ندانیم بلکه باید علل ريشه اي را ببینیم مستله یک طیف است کهیک سر آن علل هستند:و سر دیگر آن موانع و نهایتا راهکارها هستند

صفحه 61:
براي 2 برابر تعدا افرادي كه مي خواهيم در جلسه شرکت کنند دعوتنامه مي فرستیم و از انها می خواهیم که ‎availablity plan‏ خود را بفرستند تا ما پر اساس آنها بهترین زمان را انتخاب کنیم زمان كاري جلسه؛ زمان مفید است که توسط زمان غیر مفید جلسه احاطه مي شود. ‎us preloading "‏ شروع بحشر جلسه. يكنفر با هماهنكيق بلومتني را جهتطاق رتباني‌ارلشه مي‌دهد یبا ‎ial‏ ‏تسهیل گر نقش میزبان را دارد به یک فرد خاص نباید بیش از حد توجه کند ‏جملاتي را در حین ورود افراد مي توان به آنها گفت تا هم آنها بدانند كه شما تسهیل گر هستید و هم اینکه شما به آنها خوش آمد گويي کرده باشید

صفحه 62:
Oy ye بحث هايي که در جلسه می شوند جزی دانش سازمان محسوب مي شوند ولي نتيجة جلسه نیستند بلکه 2 چیز نتیجه جلسه هستند: تصمیم هایی که گرفته میشوند ‎concensuse Items‏ ‎Action Items‏ هر دوي این موارد باید در انتهاي جلسه براي افراد خوانده شوند و اجماع حاصل شود بعدا جهت امضا به دستشان برس بهتر است صورتجلسه در همان روز تهیه شود ‎cap at iol sticky notes‏ 5 یبرد دایند. مزیثرلیرسنک ه بسه رلحتي‌جابجا مي‌شوند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان