علوم مهندسی معماری و عمران

کانال کشی کولر های آبی

کولر

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کانال کشی کولر های آبی”

کانال کشی کولر های آبی

اسلاید 1: موضوع تحقیق : کانال کشی کولر های آبی درس : تاسیسات مکانیکی گردآورندگان : میناطاهری – زهرا کولیوندبه نام خدا

اسلاید 2:  کولر آبیساختمان کولر آبی کولر آبی وسیله ای است که بیشتر برای خنک کردن منازل و اماکن تجاری مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر ساختمان و اجزای تشکیل دهنده کولر آبی نشان داده شده است . یک کولر آبی از قسمتهای زیر تشکیل می شود :1- بدنه : که قسمتهای دیگر روی آن قرار می گیرند .2- الکتروموتور : که توسط چرخ و تسمه فن ( بادزن ) را می گرداند.3- فن یا باد بزن : که با افزایش سرعت و فشار هوای آن را به داخل کانال یا سالن هدایت می نماید .4- الکترو پمپ جریانی آب : که آب را به قسمت بالای کولر(ناودان ها ) می رساند که از طریق آنها پوشالها را خیس نماید .5- پوشالها و صفحات قرارگیری آنها : که برای جذب آب و گرفتن گردوخاک هوا به کار می روند .6- تشتک آب : قسمت پایینی کولر که باید در موقع کار پر از آب باشد . پمپ آب را از این قسمت به قسمتهای بالای کولر می رساند .7- شیر شناوری : شیر پرکن تشتک که توسط شناور ورود آب را کنترل می نماید . در صورت کم شدن آب پایین افتاده و شیر را باز می کند و در موقع بالا رفتن سطح آب به طرف بالا حرکت کرده وشیر را می بندد .8- سریز وتخلیه آب : در صورت عمل نکردن شیر شناوری وبالا رفتن سطح آب از این قسمت سریزمی نماید و همچنین این قسمت یرای تخلیه آب تشتک در مواقع لازم نیزمورد استفاده واقع می شود.

اسلاید 3: نحوه کار اجزاء کولر آبیکانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنک کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. کانال داخلی: این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد.بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کولر وه کانال خارجی الزاما باید از برزنت استفاده شود.بدهی است این پاچه باید کاملا سالم باشد.ناودان‌ها: بر روی هر یک از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب وجود دارد که به ناودانی معروف است.آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه راابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می‌شود.ه م راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است.شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخت مخزن کولر همواره ثابت است. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر.فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمعن و عایق از بدنه کولر.کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی.که شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:خازن راه انداز/خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز/سیم پیچ راه انداز/سیم پیچ دور کند/ سیم پیچ دور تند .واتر پمپ)پمپ آب کولر(:به کمک واتر پمپ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود

اسلاید 4:

اسلاید 5:  آب توسط الکترو پمپ ازتشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می شود و سپس بر روی پوشالها می ریزد و آنها را خیس نگه می دارد . با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می شود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها و در نتیجه خنک شدن هوا می شود هوای خنک با رطوبت حدود 90 درصد وارد سالن می گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با راندامان خوب کار می کنند . در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند. طرز کار کولر آبی

اسلاید 6:   ظرفیت کولر آبیکولرهای آبی را در اندازه های مختلف تا ظرفیت 1300 می سازند و آنها را بر اساس ظرفیت می شناسند عبارت کولر 4500 به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر 4500 فوت مکعب در دقیقه است .

اسلاید 7: سیکل تبرید تراکمیهرسیکل تبرید از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود .اواپراتور (تبخیر کن) کمپرسور(تراکم کننده) ، کندانسور( مایع کن) ، و شیر انبساط .ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی فریون 22 است . ماده مبرد قبل از شیر انبساط به صورت مایع با فشار زیاد و در دمای محیط است . پس از عبور از شیر انبساط اواپراتور فشاری و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می نماید. عمل تبخیر در طول اواپراتور ادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می شود تا در خروج از اواپراتور ماده مبرد کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود . گرمای لازم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف اواپراتور گرفته می شود بنابراین در صورتیکه محیط اطراف هوا باشد هوا سرد می گردد .بخار خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور می شود در کمپرسور ضمن عمل تراکم فشار و دمای آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود . در کندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می گیرد . دمای مبرد به دمای محیط رسیده و شروع به تقطیر می نماید . در خروج از کندانسور ماده مبرد به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیر انباسط می رسد و سیکل تبرید تکرار می شود .

اسلاید 8: اجزاء کولر :1.اجزاء الکتریکی :2.اجزاء مکانیکی : 1. بدنه کولر 2. سه راهی آب ( آب پخش کن ) 3. ناودان ها 4. فن (پروانه ومحور فن یا توربین) 5. شناور (فلوتر) 6. کانال داخلی و خارجی 7. پولی ها (فلکه ها) و تسمه پروانه ها 8. یاتاقان ها

اسلاید 9: سرويس ونگهداري كولر آبي : 1- هنگام نصب كولر، محلي را انتخاب كنيد كه ايجاد لرزش وصدا ننمايد مثل روي ستون ها ونزديك ديوار ها -2- براي زير كولر از چهار پايه اي به ارتفاع 30 سانتيمتر استفاده كنيد.وبراي جلوگيري از فرو رفتن پايه ها در آسفالت وغيره از صفحات فلزي به اضلاع 10در 10 استفاده كنيد.3- كولر را در نزديكي لوله دودكش وهوا كش آشپزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهيد.4- بمنظور جلوگيري از لرزش در محل اتصال كولر به كانال ها بايد از برزنت استفاده شود.5- هنگام راه اندازي كولر در ابتداي فصل گرما به نكات زير توجه كنيد:ديواره هاي كولر را جدا كنيد ودر صورت نياز پوشال ها را تعويض كنيد. (معولا هر دو سال يك بار ).ضمناپوشال ها بايد به گونه اي توسط توري هاي سيمي محكم به در پوش ها بسته شوند كه آب از آنها بر روي فن ويا تسمه وپمپ وموتور نريزد.- كف كولر را شست وشو داده ودر صورت زنگ زدگي ،سوراخ شدن آن را ترميم كنيد. البته بهتر است در پايان فصل گرما واز كار انداختن كولر محل هاي زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ كاري نماييم.- ياتاقان هاي توربين وجا روغني هاي روي موتور را روغن كاري كنيد وبا دست هر دو فلكه را بچرخانيد تامطمئن شويد كه مانعي در حركت آن ها موجود نيست .تسمه وفلكه هاي (پولي ) موتور وتوربين بايد در يك امتداد باشند تا موجب لنگي وساييدگي تسمه و لرزش نشود. در صورت ساييدگي وبريدگي تسمه آن را تعويض كنيد.معمولاپمپ هاي آب احتياج به روغنكاري ندارند ولي آن ها را از جاي خود خارج كرده ورسوب اطراف پروانه ها را تميز كنيد همچنين صافي آن را تميز كرده ودر جاي خود قرار دهيد. با پر كردن تشتك تحتاني از آب وروشن نمودن واتر پمپ اطمينان حاصل نماييد كه مسير آب در شيلنگ و سه راهه و آب پخش كن ها باز است.ناودان هاي پخش كننده مستقر در در پوش ها را تميز كرده تا منافذ آن ها باز شود. شناور را طوري تنظيم نماييد كه آبي از تشتك يا دريچه اطمينان سرازير نشود. هنگام روشن كردن كولر ابتدا به مدت ده دقيقه واتر پمپ را روشن كرده تا پوشال ها خيس شوند.وقبل از روشن كردن موتور اصلي كولر براي اولين بار پارچه بزرگي را خيس نموده جلوي دريچه ها گرفته تا ذرات زنگ وگرد خاك را به خود گرفته ومحيط را كثيف نكند. در پايان فصل گرما آب تشتك را خالي كرده وروي كولر را با برزنت بپوشانيد.وشير فلكه آب را بسته وحتي الامكان لوله هاي رابط را قطع نماييد.

اسلاید 10: کانال :کانال channel) ) محفظه ای برای عبورسیال می باشد که دراینجا هوا را بررسی می کنیم. کانال در واقع شامل مسیری است که هوای مطلوب تولید شده توسط وسیله سرمایشی را به به فضای مورد نیاز جهت تهویه مرتبط می سازد. کانال ها دارای سطح مقطع دایره ای و مستطیلی می با شند که در ساختمان ها از کانال های با مقطع مستطیلی استفاده می شود. کانال ها دارای جنس های مختلفی از جمله پارچه ای،ورق گالوانیزه و گاهی آلومینیوم ساخته می شوند. ابعاد آنها نیز بر اساس میزان دبی هوای مورد نیاز تعیین می شود که در طول مسیر کانال از زانو ها نیز استفاده می شود و این زانو ها باید به گونه ای باشند که افت فشار زیادی را ایجاد نکنند. کانال ها را در برخی موارد عایق بندی نیز می کنند تا از اتلاف انرژی از داخل آن کمتر  انجام شود و یا اصلا صورت نگیرد.در اکثر سیستم های تهویه مطبوع، انتقال سرما و گرما توسط کانال انجام می شود. بدین ترتیب که هوا پس از تغییراتی که بر روی آن در دستگاه از نظر دما و رطوبت صورت می گیرد ابتدا از کانال رفت خارج شده و وارد محیط می شود و سپس از طریق کانال برگشت وارد دستگاه شده تا تغییرات دوباره بر روی آن اعمال شود.

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13: انتخاب ورق برای ساخت کانال :

اسلاید 14: بررسی جریان هوادر کانالبرای محاسبه کانال مخصوص عبور هوا در سیستم های هوا رسانی اطلاعاتی از افت فشار و قوانین جریان های مربوط لازم است.در جریان هوا در داخل کانال یک لایه نازک سیال که نزدیک دیواره کانل در جریان می باشد حرکت  قابل توجهی نسبت به لایه های وسط مقطع کانال نداشته است. حال اگر این سیال در طول تمام مقاطع ، موازی هم حرکت کند در این صورت آنرا جریان موازی می نامند. هر قدر به طرف مرکز سطح مقطع کانال نزدیک شویم سرعت به نسبت بیشتر می شود و سرعت متوسط سیال در تمام مقاطع بیشتر از 1/2 سرعت ماکزیمم است.( سرعت ماکزیمم در مرکز است) و افت فشار در این نوع جریان به علت کشش های اصطحکاکی متقابل ما بین لایه های سیال که موازی هم در حرکت هستند، حاصل می شود.اگر سرعت از حدی تجاوز کند دیگر جریان موازی وجود نداشته و جریان مغشوش به وجود می آید و حرکت هایی مخالف جهت اصلی حاصل شده و سرعت متوسط در مقطع برابر0.8 سرعت حداثر خواهد بود که در اغلب مسائل مهندسی این نوع جریان بیشتر وجود دارد.جریان هوا در داخل کانال به علت اختلاف فشار در دو طرف طول کانال به وجود می آید. فشار های مربوطه را به سه صورت فشار کلی و فشار ساکن و فشار حرکتی می شناسیم که فشار کلی عبارت است از مجموع جبری در فشار ساکن و فشار حرکتی.فشار ساکن عبارت است از فشاری که به جدار کانال وارد می شود که اگر مقدار آن خیلی زیاد شود ممکن است موجب ترکاندن  جدار کانال بشود. اختلاف فشار ساکن بین دو نقطه  از مسیر موجب حرکت و همچنین جبران افت فشار های طول راه می گردد تا بتواند جریان سیال را بر قرار نماید.همانطور که گفته شد فشار حرکتی ممکن است از افت فشار ساکن حاصل شود تا سرعتی برای جریان هوا تولید نماید و بالعکس موجب ازدیاد فشار ساکن شود و خود تنزل کند. فشار های ذکر شده به هم مربوط  بوده و قابل تبدیل به یکدیگرند مثلا ممکن است با خروج فشار ساکن در طول کانال مقدار فشار حرکتی را ترقی داد و یا بالعکس. با تغییر سطح مقطع کانال سرعت هوا تغییر کرده و فشار حرکتی نیز تغییر می کند و در نتیجه فشار ساکن و فشار حرکتی نسبت به هم تغییر می نمایند.

اسلاید 15:

اسلاید 16: طرح کانال هوا: در سیستم خنک کردن فضا با استفاده از کولر آبی و کانال، وانتیلاتور باید طوری انتخاب شود که مقدار هوادهی آن حداقل برابر هوای محاسبه شده و فشار ساکن آن نیز حداقل مساوی یا بیشتر از جمع افت فشار های کانال باشد.سطح مقطع کانال را طوری انتخاب می کنند که سرعت هوای مناسبی در آن به وجود آید یا به طوری که تولید صدا و ارتعاش و افت فشار زیادی ایجاد نشود و از طرفی جاگیری کمتری نیز داشته باشد تا مصالح کمتری مصرف شود.

اسلاید 17: نکات مهم در طراحی کانال: 1. طول کانال حداقل باشد.2. تعداد زانو های به کار رفته در طول کانال حداقل باشد.4. زانو ها تند به کار برده نشوند.5. سرعت هوا در کانال بر حسب محل مصرف و نوع ساختمان و همچنین نوع کانال مطابق جداول استاندارد باشد. مثلا حداکثر سرعت هوا در کانال اصلی در ساختمان های مسکونی برابر 10 متر بر ثانیه است که می توان آن را حدود 2000 فوت در دقیقه فرض کرد.

اسلاید 18:

اسلاید 19: طریقه انشعاب :

اسلاید 20: در کانال کشی رعایت موارد زیر الزامی است :

اسلاید 21:

اسلاید 22: کانال های از پیش عایق شده :این کانال ها به دلیل ساخت سریع تر و راحت تر جایگزین خوبی برای ورق ها ی گالوانیزه می باشند.پانل های عایقی که از فوم های فنولیک و PIR با پوشش دو طرفه فویل آلومینیومی و در ضخامت های 30 و 21 میلی متر تولید می شوند به خوبی پاسخگو نیاز های سیستم های انتقال هوا می باشند و از جمله مزایای آن ها :1.بدون لرزش  2. کم وزن   3. ساخت آسان  4. مقاوم در برابر آتش   5. مقاوم در مقابل اشعه   UV6. ضریب هدایت حرارتی بسیار کم    7. هوابندی کامل و عدم وجود درز

اسلاید 23: روش های محاسبه ابعاد کانال :برای تعیین اندازه کانال ها مطابق زیر عمل می کنیم:سیستم اندازه گذاری کانال ها معمولا به وسیله سرعت و یا افت فشار ثابت ویا روش بازیابی فشار استاتیکی تایین می شودبرای تعیین اندازه کانال ها از سه روش زیر استفاده می کنند:1. روش سرعت2. روش افت فشارثابت3. روش بازیابی فشار استاتیکی

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27: تذکراتی در مورد ساخت کانال:1. ضخامت ورق مورد مصرف در کانال بستگی به ابعاد سطح مقطع آن دارد و هر قدر ابعاد آن بزرگتر باشد ضخامت ورق را باید بیشتر گرفت تا از لرزش کانال جلوگیری به عمل آید و برای مقاوم تر کردن کانال در برابر لرزش ناشی از جریان هوا، سطح خارجی کانال را به صورت ضربدر فرم داده و تقویت می کنند.2. کانال ها به علت وجود درز نمی توانند صد درصد هوای عبور کننده را در خود حفظ نمایند و بنا بر این باید تا ده درصد هوای اضافی در نظر گرفته شود.3. چنانچه در طول مسیر کانال به موانعی برخورد شود می توان ابعاد کانال را طوری تغییر داد که مقدار سطح مقطع کانال تغیر نکرده و کانال نیز از محل مانع عبور نماید.4. مقدار حداکثر مجاز تغییر شکل مقطع کانال  با سرعت هوای کم به نسبت 1 به 4 و در سرعت های زیاد به نسبت 1 به 7 می باشد.

اسلاید 28: پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید