صفحه 1:
صفحه 2:
كولر ابي | .
|
1۱۳ 7 Jie woyS So sly piste oS cowl sl alas wl sh55
+ cul 024i 021s Lins cul oS orims LS slyol 9 glaisle yj 52 oS 25 ono 15
105۳ keep E roerr BOS Bt Pc aCe
1- بدن : كه قسمتهاى ديكر روى آن قرار مى كيرند .
Fev ی Oe er
Bove] Pre FN [CP re ee Se neon Pe oe
. می نماید
Be ge reek Ore PF) Be ecarc n Enoeeere eal Panes Or oe را ب
طریق آنها پوشالها را خیس تماید . 5
Ree ad PCS Ee Sree ie See) ere ne Peer ا
5 ۳ . روند
|۱7 را اا ل
0 Peges | Fes Poe Spr Ovenr
7- شير شناورى : شير بركن تشتك كه توسط شناور ورود آب را كنترل مي نمايد . در صورت
SOS] Fae Pe SO Fn POINT FP Oe PE Dee 0
الو 000 1
8- سريز ونخليه آب : در صورت عمل نكردن شير شناورى وبالا رفتن سطح آب از اين
قسمت سريزمى نمايد و همجنين اين قسمت يراى تخليه آب تشتك در مواقع لازم نيزمورد
استفاده واقع می شود.
صفحه 3:
نحوه كار اجزاء كولر آبى
*كانال خروجى كولر: اين كانال بين دريجه هوا و برزنت قرار داشته و هرجقدر
بتوان از برخورد نور آفتاب با اين قسمت جلوكيرى نمود. سرماى به وجود آمده,
تلفات كمترى داشته و راندمان خنى كنندكى كولر آبى افزايش خواهد يافت.
* کانال داخلی: اين کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن میباشد.
*بدنه كولن -پارجه برزنتی:جهت جلوگیری از تال لرزشهای کولر وه کانال
خارجی الزاما باید از برزنت استفاده شود.بدهی است اين باجه بايد كاملا سالم
باشد.
*ناودانها: بر روی هرٍ یک از دریوشهای کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب
وجود دارد که به ناودانی معووف است.
*آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه
راابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل
میشود.ه م راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است.
*شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخت مخزن کولر همواره ثابت
=o) اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به
*فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
"جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمعن و عایق از بدنه کولر.
*کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و وآتر پمپ.
"الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در گولر آبی.که شامل
قسمتهای زیر میباشد:
آآخازن ره انداز/خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکزاسیم پیچ ol)
اندازاسیم پیچ دور کند/ سیم پیج دور تند
*واتر پمپ]پمپ آب کولر(:به کمک واتر پمپ, آب از مجزن به سه راه آب منتقل
و از آنجا به ناودانها هدایت میشود
صفحه 4:
۱6۱۷۶3 ۱۴ ۶ | 9 ۰ | 8 ۸ ] هلمم
325 | 333 | 305 | 152 | 290 | 355 | 290 | 890 | 730 | 730 | 500
6 | 430 | 435 | 370 | 490 | 400 | 312 | 1000 | 970 | 870 | 4500
هذه | 95+ | 435 | 170 | 450 | 380 | 15 | 1000 | 870 | 570 | 8509
۳
1
7
2500
5500
صفحه 5:
طرز کار کولر آبی
صفحه 6:
ظرفيت كولر آبى
0000 لاا 42 1 wl slay,
و آنها را بر اساس ظرفيت مى شتاسند عبارتث كولر 4500 به معنى
اين است كه ظرفيت هوادهى كولر 4500 فوت مكعب در دقيقه
صفحه 7:
سيكل تبريد تراكمى
هرسیکل تبرید از چهار فسمت اصلی تشکیل می شود .اواپراتور (تبخبر کن) کمپرسور(تراکم
کننده) , کندانسور[ مابع کن) ؛ و شیر انبساط .
ore 7 ٩ Mere): Bere me seer Sey
صورت مابع با فشار زياد و در دماى محيط است . بس از عبور از شير انبساط اوابراتور فشارى
17۳ Peciee | Deanery errr va Sepertiinen PEt SSIE RY Sere (PNT rr PO
أوابراتور ادامه يافنه از مقدار مابع كم شده و به مقدار بخار افزوده مى شود تا در خروج أز
اواپرانور ماده مبرد کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود . 21100011111100
ا Fes Ape
Go opus Ig 23098
بخار غروجى از اوابراتور وارد كتبرصور نى شود دز كمبرسور ضمن عمل تراكم فشار و دماق
آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود . در کندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با
عبور هوا از روى آن انجام مى كيرد . دماى مبرد به دماى محيط رسيده و شروع به تقطير مى
SSN OET OT ل و ا 21
عع ا و
صفحه 8:
any
CT ee ee Reed Ror ed Be ee Cease ok er er)
تسمه بروانه ها 8. ياثاقان ها
صفحه 9:
سرویس ونگهداري کولر آبي :
1- هنگام نصب کولر, محلي را انتخاب کنید که ایجاد لرزش وصدا ننماید متل روي ستون
۳
ونرديك ديوار ها -
2 براي زیر کولر از چهار بایه اي به ارتفاع 30 سانتيمتر استفاده کنید.وبراي
جلوگيري از فرو رفتن پایه ها در آسفالت وغیره از صفحات فلزي به اضلاع 10در 10
استفاده کنید.
3- کولر را در نزديكي لوله دودکش وهوا کش آشیزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهيد.
4- بمنظور جلوگيري از لرزش در محل اتصال کولر به کانال ها باید از برزنت استفاده
5 هنگام راه اندازي کولر در ابتداي فصل گرما به نکات زیر توجه کنید؛
دیواره هاي کولر را جدا کنید ودر صورت نیاز پوشال ها را تعویض کنید. (معولا" هر دو
سال بك بار ).ضمنا"بوشال ها بايد به كونه أي توسط توري هاي سيمي محكم به در
بوش ها
بسته شوند كه آب از آنها بر روي فن ويا تسمه وبمب وموتور نريزد.- كف كولر Ly
وشو داده ودر صورت زنك زدكي «سوراخ شدن آن را ترميم كنيد. البته بهتر است در
بایان
فصل گرما واز کار انداختن کولر محل هاي زنگ زده را ضد زنك زده ورنگ كاري نماییم.-
يانافان هاي توربين وجا روعني هاي روي موتور را روعن كاري كنيد وبا دست هر دو
را بچرخانید تامظمئن شوید که مانعي در حرکت آن ها موجود نيست .تسمه وفلكه هاي
(بولي
] موتور وتوریین باید در يك امتداد باشند تا موجب لنگي وساييدگي تسمه و لرزش
“aguas
در صورت ساييدگي وبريدگي تسمه آن را تعویص کنید.معمولا" پمپ هاي آب احتیاح به
روغنگاري ندارند ولی آن ها را از جاي خود خارج کرده ورسوب اطراف پروانه ها را تمیر
کنید همچنین صافي آن را تمیز کرده ودر جاي خود فرار دهید. با پر کردن تشتك تحتاني
از آب وروشن نمودن واثر پمپ اطلمینان حاصل نمایید که مسیر آب دز شیلنگ و سه
آهه و
آب پخش کن ها باز است.ناودان هاي پخش کننده مستفر در در پوش ها را تمیز کرده تا
منافذ آن ها باز شود. شناور را طوری تنظیم نمایید که آبي از تشتك با دریچه اطمینان
ع لوير عموت تاي ريشن كردن #وكر ابمها بعادت عن تيقد akg بح را هی رم
صفحه 10:
كانال :
ا ا ااام ا م2000
شامل مسیری است که هوای مطلوب تولید شده توسط وسیله سرمایشی را به به فضای مورد نیاز جهت
Bn aie ces Pe erecta Na eee eg ove 9One TON [meyer
کانال های با مقطع مستطیلی استفاده می شود. کانال ها دارای جنس های مختلفی از جمله پارچه ای,ورق
گالوانیزه و گاهی آلومینبوم ساخته می شوند. ابعاد آنها نیز بر اساس میزان دبی هوای مورد نباز تعبین می
شود که در طول مسیر کانال از زانو ها نیز استقاده می شود و این زانو ها باید به گونه ای باشند که افت_
Foy gO es rie ermine CDs nvr es rt eOran ViCEDT PDC SONND BON Caner cnn Pm Pte Pp)
en Tr en iseitg | ۱ های نویه SUIS Lasigi LoS 5 lo paw ail .g-gelan
ROSIN Seg nem CPP Ne Re Smee et Sess NTL Or RO reseaeinrI or ret
مى كيرد ابتدا از كانال رفت خارج شده و وارد محيط مى شود و سبس از طريق كانال يركشت وارد دستكاه
Pen ere ery eke peared 0[
صفحه 11:
صفحه 12:
اتصال قطمات کانال و نیز gpl ppb U ab of (Reinforcement) cgi ورق يا استفلاه از انواع بروقيلهاى هم جنس
ورق؛ صورت كيرد
ورقهاى فلزى كه در ساخت كاثال هوا به كار مىرود بايد از نوع نرم. و خم كارى أن به أسانى امكان بذير باشد به
طورى كه بر أثر خمكارى ترك خوردكى و شكستكى در أن BE ae
ورق و ديكر مصالحى كه در ساخت كانال به كار مى رود بايد نو و سالم باد استفاده از مصالح كاركرده و أسيب ديدة
مجاز نیست.
صفحه 13:
انتقاب ورق برای ساخت کانال :
در تاسيسات كرمانى؛ تمويض هوا و تهويه مطبوع انتخاب جنس ورق فازى براى ساخت كال هوا بيد بر طبق نقشدها و
ديكر مدارك فنى ضورت كيرد در صورتى كه جنس ورق در نقشهها مشخص نشذه باشد نكات زير مىتواند ذر التخاب
جنس ورق» با تائيد دستكاه نظارتء مورد استفاده قرار كيردة
در ساختمانهابى كه در اقليوهاى مرطوب و خورنده واقع باشند ساخت JUS هوا أز ورق ألومينيومى توصيه مى تنود
در فضاهای مخصوص, مانند فضاهای استریل (100۳05 1620©) كه حفاظت هوا در برابر ذرات در حد بالابى مورد نظر
است. ساخت كانال هوا از ورق قولادى زنكنابذير توصيه مىشود.
در اقلیمهای دیگر و در فضاهای عادی ساختمان ساخت کانال هوا از ورق فولادى كالوانيزه توصيه مىشود.
صفحه 14:
1۱ ere) Pe eee
برای محاسیه کانال مخصوص عبور هوا در سیستم های هوا رسانی اطلاعانی از افت فشار و قوانین جریان های
مربوط لازم است.
در جریان هوا در داخل کانال یک لایه تازک سیال که نزدیک دیواره کانل در جریان می باشد حرکت قابل توجهی
نسبت به لایه های وسط مقطع کانال نداشته است. حال اگر این سبال در طول تمام مقاطع , موازی هم حرکت
کند در این صورت آترا جریان موازی می نامند. هر قدر به طرف مرکز سطح مقطع کانال نزدیک شویم سرعتبه
نسبت بیشتر می شود و سرعت متوسط سیال در تمام مقاطع بیشتر از 1/2 سرعت ماکزیمم است.( سرعت
ماکزیمم در مرکز است) و آفت فشار در این نوع جریان به علت کشش های اصطحکاکی متقابل ما بين لآيه هاى
سیال که موازی هم در حرکت هستند. حاصل می شود. 1
اگر سرعت از حدی تجاوز کند دیگر جریان موازی وجود نداشته و چریان مغشوش به وجود می آید و حرکت هایی
مخالف جهت اصلی حاصل شده و سرعت متوسط در مقطع براب0.8 سرعت حداثر خواهد بود که در اغلب
مسائل مهندسی این نوع جریان بیشتر وجود دارد.
جریان هوا در داخل کانال به علت اختلاف فشار در دو طرف طول کانال به وجود می آید. فشار های مربوطه را به
سه صورت فشار کلی و فشار ساکن و فشار حرکتی می شناسیم که فشار GIS عبارت است از مجموع جبری در
فشار ساکن و فشار حرکتی.
فشار ساکن عبارت است از فشاری که به جدار کانال وارد می شود که اگر مقدار آن خیلی زیاد شود ممکن است
موجب ترکاندن جدار کانال بشود. اختلاف فشار ساکن بین دو نقطه از مسیر موجب حرکت و همچنین جبران
افت فشار های طول راه می گردد تا بتواند جریان سیال را بر قرار نماید
همانطور که گفته شد فشار حرکتی ممکن است از افت فشار ساکن حاصل شود تا سرعتی برای جریان هوا تولید
نماید و بالعکس موجب ازدیاد فشار ساکن شود و خود تنزل کند. فشار های ذکر شده به هم مربوط بوده و قابل
تبدیل به یکدیگرند مثلا ممکن است با خروج فشار ساکن در طول کانال مقدار فشار حرکتی را ترقی داد و یا
بالعكس. با تغيير سطح مقطع کانال سرعت هوا تغییر کرده و فشار حركتى نيز تغيير مى کند و در نتیجه فشار
ساکن و فشار حرکتی نسبت به هم تغییر می نمایند.
صفحه 15:
صفحه 16:
در سیستم خنک کردن فضا با
استفاده از کولر آبی و کانال,
وانتبلاتور باید طوری انتخاب
شود که مقدار هوادهی آن
حداقل برایر هوای محاسيه
شده و فشار ساکن آن نیز
حداقل مساوی با پیشتر از جمع
افت فشار های کانال باشد
سطح مقطع کانال را طوری
انتخاب می کنند که سرعت
هوای مناسبی در آن به وجود
آید یا به طوری که تولید صدا و
ارتعاش و افت فشار زيادي
ایجاد نشود و از طرفی جاگیری
کمتری نیز داشته باشد تا مصالح
کمتری مصرف شود.
صفحه 17:
[( CCN any
تعداد زانو های به کار رفته در طول کانال حداقل باشد. .2
see Seas Covet Er
Reger orn Leg sates Spe el a Pon ee Seen Ee ROWERS rd OTS
TURF To HS | ار ۱9
اسث كه مى توان آن را حدود 2000 فوت در دقيقه فرض كرد.
صفحه 18:
۲-۵-۴-۲ زانوها و خوها
gS gag (il بايد تا ممكن است دور دار باشند در نوا و خمهای دودر شعاعداهای که از وسطا ضلع کانال
ع ىكذرد نبايد كوتر از 18 برابر طول اين ضلع باشد. شكل شماره (3-6-1-؟) "الف" اين ارتباط را نشان مىدهد.
شکل تاره (1 ۵ اف
زاتوى دوردار
صفحه 19:
صفحه 20:
سر تال عنسی رغایت مواره ویر الزاتت
كانال كشى شامل إنتخاب مصالح, ساخت كانال و متعلقات
أن و جكونكى نصبه تنظيم و أزمايش أن به صورت يك
سيستم به هم ببوسته و كامل و مناسب براى كاركرد مورد نظر: طبق نقشه موياشد.
كانالكشى به منظور توزیع هوای رفت و هدايت هواى بركشت.
كان لكشى به منظور تامين هواى تازه
كانالكشى به منظور تخخليه هوا به خارج از ساختمان,
صفحه 21:
صفحه 22:
: کانال هاق از پیش عایق شده
این کانال ها به دلیل ساخت سریع تر و راحث تر جایگزین
خوبی برای ورق ها ی گالوانیزه می باشند.
پانل های عایقی که از فوم های فنولیک و ۴۱8 با پوشش دو
ad plo فویل آلومینیومی و در ضخامت های 30 و 21 میلی
متر تولید می شوند به خوبی پاسخگو نیاز های سیستم های
انتقال هوا می باشند و از جمله مزایای آن ها :
1بدون لرزش
2 کم وزن.
. ساخت آسان
. مقاوم در برایر آتش
. مقاوم در مقابل اشعه ۱۷
. ضریب هدایت حرارتی بسیار کم
. هوابندی کامل و عدم وجود درز
سح ماه ید
صفحه 23:
Bes can Pope
صفحه 24:
صفحه 25:
نصب عايق داخل كاتال
عایق اد ه کمک میخهایی كه يك سر آن به سملح داخلى كاتال فلزى متصل مى شود و سر ديكو آن به سطلح داخلى
"(1) حداكثر قاصله ميغهاى اتصال را در جهتهاى مختلف سطوج
عايق مىرسده تصب شود شكل (۱۳-۵-۲-۲) آپ!
ذاخل كاثال هوا تشان میدهد.
شکل شماره (۱۳-۵-۴-۲) "مب "(۱)
ابش مها ی اتصال عایق در داخ LO
كت کردن لبه های ماع
fm جح
77
صفحه 26:
صفحه 27:
ضخامت ورق مورد مصرف در JUS
بستگی به ابعاد سطح مقطع آن دارد و
هر قدر ابعاد آن بزرگتر باشد ضخامت
ورق را اید بیشتر گرفت تا از لرزش
کانال جلوگیری به عمل آید و برای
مقاوم تر کردن کانال در برابر لرزش
ناشى از جريان هواء سطح خارجى
کانال را به صورت ضریدر فرم داده و
تقویت می کنند.
2. کانال ها به علت وجود درز نمی
توانند صد درصد هوای عبور کننده را در
خود حفظ تمايند و بنا بر اين بايد تا ده
درصد هواى اضافى در نظر كرقته شود.
جنانجه در طول مسير كانال به
موانعی برخورد شود می توان ابعاد
کانال را طوری تغییر داد که مقدار
سطح مقطع کانال تغیر نکرده و کانال
نیز از محل مانع عبور نماید
مقدار حداکثر مجاز تغییر شکل
مقطع کانال با سرعت هوای کم به
تسبت 1 به 4 و در سرعت های زیاد به
نسبت 1 به 7 می باشد.
صفحه 28: