روانشناسی و روانپزشکی

کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان

fasle_4_noadan_nopa

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان”

کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: فصل چهارم نوزادان و کودکان نوپا

اسلاید 3: سه سال اول زندگی کودک از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در این مدت بنیاد رشد کودک در زمینه های مختلف گذاشته می شود. رشد جسمی، شناختی، زبانی، اجتماعی و عاطفی کودکان به طور چشمگیری تحت تأثیر تجربیات اولیه آنها قرار میگیرد. نوزادان در اولین سال زندگی خود باید حس مهم و اساسی اعتماد به مراقبان و محیط را در خود پرورش دهند.

اسلاید 4: یعنی نوزاد باید دنیایی مثبت و گرم و قابل پیش بینی را تجربه کند که در آن درد و ناراحتی در کمترین حد است. چهار جنبۀ اصلی مراقبت از کودک در ایجاد و پرورش حس امنیت در او در اولین سال زندگی مؤثر است:

اسلاید 5: آیا نیازهای اساسی کودک به غذا تأمین می شود؟ آیا کودک محبت و تماس های جسمانی کافی دریافت می کند؟ آیا ارتباط عاطفی تنگاتنگی با مراقب اصلی خود ایجاد می کند؟ آیا محیط کودک به اندازه کافی برای او انگیزه ایجاد می نماید؟

اسلاید 6: نوزادان وقتی دنیای مثبت و بدون خطری را تجربه می کنند که هنگام گرسنگی به آنان غذا داده شود و سایر نیازهای جسمانی آنان تأمین گردد، تماس های جسمانی گرم و محبت آمیز فراوانی را از طریق در آغوش گرفتن، بغل کردن، تکان دادن و صحبت کردن دریافت کنند و ارتباطی عاطفی با مراقب خود، که معمولا مادر است، برقرار نمایند. در چنین فضایی رشد کودکان در سال های اول زندگی به آرامی ادامه می یابد

اسلاید 7: از هنگام تولد تا دوران نوجوانی، رشد کودکان به صورت تعدادی مراحل نسبتا قابل پیش بینی ادامه دارد. رفتارها، مهارت ها و توانایی های جدید، مانند یاد گرفتن نحوه چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و صحبت کردن، در طی سال اول زندگی در بیشتر کودکان به صورت الگویی قابل پیش بینی و کم و بیش منظم پدیدار می شود. نوزادان زندگی خود را با تعدادی بازتاب های اولیه آغاز می کنند.

اسلاید 8: به عنوان مثال اگر گونه یک طرف صورت کودک را با انگشت به آرامی لمس کنید، نوزاد به طور ناخوداگاه سر خود را به آن طرف می گرداند. این بازتاب ارزش حیاتی زیادی دارد، زیرا به نوزاد کمک می کند تا نوک سینه مادر یا سرشیشه را هنگام شیر خوردن پیدا کند.

اسلاید 9: با وجود این قبیل بازتابها، نوزاد انسان برای زنده ماندن به توجه و سرپرستی افراد بزرگسال احتیاج دارد، طی ۸ تا ۱۰ ماه اول زندگی بیشتر وقت کودک صرف خوردن خوابیدن و یاد گرفتن مهارت های حرکتی بنیادی، مانند لگد زدن، و بررسی کردن محیط اطراف خود می شود.

اسلاید 10: کودک در نیمه دوم اولین سال زندگی خود یک انسان اجتماعی واقعی می شود. این دوره برای والدین بسیار هیجان انگیز است، زیرا کودکان نسبت به افراد و اشیای اطراف خود بسیار حساس تر می شوند. صورت و صدای والدین خود را تشخیص می دهند و لبخند زدن، غانو غون کردن و ارتباط برقرار نمودن را آغاز می کنند.

اسلاید 11: آنان اکتشافات مهیج زیادی می کنند از قبیل آموختن چهار دست و پا رفتن، بررسی کردن محیط و کنجکاو شدن نسبت به دنیای پیرامون خود. این دنیا شامل انسان ها، صداها، نورها، بوها و اشیایی است که از لحاظ شکل، اندازه و جنس باهم متفاوتند، کودکان به تدریج وابستگی کمتری نسبت به والدین خود پیدا می کنند و اگرچه هنوز هم تمامی روز در کنار پدر و مادر هستند، می توانند مدت طولانی تری خود را مشغول کنند.

اسلاید 12: دو سال اول زندگی بسیار مهم است، زیرا تواناییهای کودک دستخوش تغییرات نسبتا سریع و چشمگیری می شود. رفتارهای واکنشی ساده مانند مکیدن، به تدریج جای خود را به رفتارهای هدفمند و پيچيده تری می دهد مانند چهار دست و پا رفتن، راه رفتن، بدون کمک دیگران غذا خوردن و صحبت کردن.

اسلاید 13: کودکان از طریق تعامل و ارتباطات روزمره با اعضای خانواده رفتارهای اجتماعی متعددی را می آموزند از قبیل لبخند زدن، غان وغون کردن و خندیدن.

اسلاید 14: کودکان می آموزند که از طریق ردیابی کردن (نگریستن و دنبال کردن)، به دهان گذاشتن و لمس کردن، اشیای موجود در محیط پیرامون خود را کشف کنند و درست در همین زمان است که پایه های اساسی هوش انسان و قابلیت حل مشکلات ریخته می شود.

اسلاید 15: در این فصل قصد ندارم بحث های دقیق و عمیق در خصوص رشد طبیعی در دوران نوزادی و نوپایی و یا همه مشکلات احتمالی در مراقبت از کودکان در این سن را مطرح کنم. در این جا مسائلی را انتخاب کرده ام که مشکلات زیادی را به کرات برای والدین به وجود می آورد.

اسلاید 16: مشکلات خاص دوران نوزادی در دوران نوزادی، مشکلات اصلی که والدین با آنها روبه رو می شوند عادت کردن به نیازهای روزافزون و مسئولیت هایی است که در قبال مراقبت از موجودی وابسته دارند؛ موجودی که زندگی و بقای او به دقت و توانایی والدین در مراقبت بی شائبه و عاشقانه از او بستگی دارد.

اسلاید 17: به هر حال در طول اولین سال زندگی کودک، سه مشکل خاص ممکن است عامل اصلی نگرانی والدين باشد که عبارتند از وارد شدن صدمات تصادفی به نوزاد، گریه کردن و کولی بازی درآوردن و واکنش هایی که از روی ترس از نوزاد سر می زند. در زیر در مورد تدابیر و روش هایی بحث می کنیم که برای رسیدگی به این مشکلات مؤثر است.

اسلاید 18: محیط امن برای بازی کردناز آنجایی که نوزادان و کودکان نوپا بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند،اختصاص دادن محیطی امن به خصوص برای کودکان ۸ تا ۱۰ ماهه که تازه شروع به چهار دست و پا رفتن کرده اند، بسیار حائز اهمیت است.

اسلاید 19: با این کارزمینه مساعد می شود تا نوزاد می شود تا نوزادانی که قادر به چهار دست ویا رفتن هستند بدون کمترین محدودیت و مانعی به اکتشاف و جست و جو کردن بپردازند.در ضمن امن بودن محیط والدین را از نگرانی برای صدمه دیدن کودک آسوده می سازد.

اسلاید 20: حوادثی که در خانه اتفاق می افتد. منشأ بسیاری از آسیب دیدگیها و مرگ و میرها در کودکان است، بنابراین تشخیص برخی از خطرات در خانه و انجام دادن اقدامات لازم جهت امن ساختن محیط در حد امکان، اهميت زیادی دارد

اسلاید 21: وارسی کردن آشپزخانه و اتاق ها برای پیشگیری از خطرات احتمالی ابتدا در آشپزخانه و اتاق ها به دنبال عواملی بگردید، که ممکن است حوادثی به وجود آورد. کودکان در بیشتر ساعات بیداری در این مکان ها هستد.. اشیای شکستنی، مواد شوینده و ظروف تیز را در قفسه های بالاتر یا در قفسه هایی که قفل می شوند. قرار دهید.

14,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید