علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی

fasle_4_faghr_va_enheraf

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی”

کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعیتالیف : دکتر منوچهر محسنی

اسلاید 3: فصل 4 فقر و انحراف

اسلاید 4: مقدمهفقر واقعیتی آشناست، همیشه بوده است و احتمالا همیشه هم خواهد بود و تا به حال مبتلا به اکثریت جمعیت جهان بوده است، هرچند که فقرای ملت های مختلف در یک سطح قرار ندارند و از تمامی جهات نیز وجه اشتراک ندارند. شواهد بسیار نشان داده است که فقر بیشتر در داشتن چیزهاست تا برخورداری صرف از غذا و در عین حال استانداردهای فقر نیز مدام در حال تغییر بوده است. اگر با استانداردهای کنونی به خیلی از ثروتمندان جهان قدیم نگاه کنیم باید آنها را فقیر بدانیم.

اسلاید 5: آنان نه برق داشتند، نه اتومبیل، نه شوفاژ، نه قادر به سفر به اقصی نقاط دنیا بودند، نه از مراقبت های پزشکی برخوردار بودند، نه آموزش دانشگاهی داشتند و نه فرزندان آنها از کامپیوتر استفاده می کردند. این امکانات همه به دنیای نوین تعلق دارد و در پاره ای از کشورهای جهان کنونی نداشتن برخی از آنها از جمله ملاکهای فقر به حساب می آید.

اسلاید 6: گروه هایی از روشنفکران جهان و به ویژه چپ گرایان همواره فقر را در مقابل ثروت قرار داده اند و این چارچوب دو نوع جهت گیری متفاوت را سبب گشته است: فقر یک عده بخاطر ثروت دیگران است و از سوی دیگر این نظر که فقر یک عده به علت مسائل فردی و اجتماعی است و گروه دیگرثروتمندان) مقصر نیستند. شعار همیشه مطرح این بوده است که در کشورهای سرمایه داری، بورژوازی اشاعه دهنده فقر است.

اسلاید 7: فقر و به ویژه فقیران از دیرباز توجه بسیاری از صاحب نظران را به خود جلب کرده است و ادبیات کشور ما مملو از قطعات، داستان ها و اشعار مرتبط با این موضوع است. در بوستان سعدی» آمده است که:من از بی نوایی نیم روی زرد غم بینوایان رخم زرد کرد نخواهد که بیند خردمند ریش نه بر عضو مردم نه بر عضو خویش

اسلاید 8: و نیز از سعدی است کهبنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرارتو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

اسلاید 9: فقر پدیده ای است که با دامنه نیازمندی های انسان و میزان ارضاء آن ارتباط دارد و اگر بپرسیم که حداقل ضروریات چیست؟ خیلی از مردم بلافاصله پاسخ خواهند داد که نیاز به غذای مناسب، لباس و محل سکونت مناسب. برخی دیگر ممکن است مواردی مانند تأمین در مقابل خطرات و خدمات بهداشتی درمانی را هم اضافه کنند. احتمالا کمتر خواهند بود کسانی که توانایی خواندن و نوشتن» را به عنوان یک مهارت اجتماعی ضروری برای زیست در جامعه ذکر کنند.

اسلاید 10: در هر حال، فراسوی این نگرش ها این داوری وجود دارد که نیازهای اساسی همه یکسان است و در حقیقت مجموعه ای از ضروریات مشترک بشری وجود دارد که همه باید در اختیار داشته باشند. در مقیاس جهانی و در شرایط دگرگونی سریع همه معیارها و ارزش ها، دست یافتن به چنین مجموعه ای به نظر محال می نماید. حتی نیازهای غذایی نیز از فردی تا فردی دیگر متفاوت است [1-20 :1986 ,Pewer].

اسلاید 11: با اینکه مفهوم فقر در ادبیات ما تنها جنبه اقتصادی ندارد و دارای کاربردهای فرهنگی و به ویژه عرفانی نیز بوده است، اما جنبه اقتصادی آن اهمیت بسیار دارد. در زمینه اقتصادی مسأله محوری کمیابی یا ندرت و تملک است و از آنجا که تقاضا از عرضه بیشتر است آنچه که ضروری و کمیاب است ارزش اقتصادی پیدا می کند و در این شرایط عدم دسترسی به ضروریات سبب بوجود آوردن احساس فقر است.

اسلاید 12: تعریف فقربه طور خلاصه فقر (Powerty) بیانگر استاندارد پایین زندگی مردم است

اسلاید 13: فقر شرایطی است که در آن فرد در موقعیت برخورداری از حداقل استاندارد نیست و نمی تواند حداقل ضروریات زندگی را فراهم آورد. به عبارت دقیق تر فقر شرایطی است که در آن فرد خواه به علت درآمد نامناسب و یا هزینه غیر عاقلانه از حداقل لازم برای تدارک کارایی فیزیکی و ذهنی خود برخوردار نیست و نمی تواند خود و وابستگان خود را در شرایطی قرار دهد که بتوانند کار کردی مؤثر، برحسب استانداردهای جامعه ای که به آن تعلق دارند داشته باشند [170 :1995 ,Sharma].

اسلاید 14: می توان تعریف «هورتن» ( P . Horton) را هم قابل قبول دانست که فقر شرایطی است که در آن اشخاص آن قدر پول ندارند که حداقل استاندارد سلامت و بقا را به نحوی که در جامعه و توسط اکثریت مردم شرایط عادی تلقی می شود) دارا باشند. (هورتن» با نگرش خاص به جامعه آمریکا نتیجه می گیرد که فقرا کسانی هستند که در حاشیه جامعه زندگی می کنند و بسیاری از آنها با مسائل و یا معلولیت های اجتماعی و یا بدنی مواجه هستند.

13,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید