روانشناسی و روانپزشکی

کتاب درمان شناختی - رفتاری برای بیماری های مزمن پزشکی فصل دوم

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 3:
* کتاب درمان شناختی -رفتاری برای بیماریهای مزمن پزشکی

صفحه 4:
فصل دوم ceili ‏ارزیاب‎ *

صفحه 5:
۴ مقدمه ‎٠‏ در اين فصل اهمیت ارزيابي در درمان شناختي- رفتاري بیماران مبتلا به مشکلات مزمن جسمي توضیح داده خواهد شد. در اين فصل محتواي ارزيابي از فرایند ارزيابي متمایز مي شود . ارزيابي مشکلات رواني بیماران مبتلا به بيماريهاي مزمن پزشكي از بسياري جهات شبیه ارزيابي مشکلات رواني رايجي است که با استفاده از رویکرد شناختي- رفتاري درمان میشوند. اما هنگامي که مشکلات پیچیده ارزيابي میشوند ممکن است مسائل خاصي پیش آید که باید به آنها توجه نمود ‎

صفحه 6:
* . ارزيابي يك بیمار مبتلا به بيماري مزمن که مشکلات رواني توأم و تاریخچه ي مشکلات رواني قبلي دارد. نمونه اي از يك موقعیت بيجيده ي ارزيابي است. در اين فصل توصیه هاي كلي در باره ي ساختار و محتواي ارزيابي در درمان شناختي- رفتاري ارائه مي شود

صفحه 7:
فرایند ارزيابي ارزيابي شناختي- رفتاري يك جزء اساسي درمان هاي شناختي - رفتاري است . هدف اصلی ارزيابي, جمع آوري اطلاعات است نا در مراحل بعدي با فرمولبندي یا مفهوم پردازي در سطح مورد ترکیب شود. ارزيابي از نظر تعیین اطلاعاتي که به ارزشيابي پيامدهاي مداخلات درماني کمك میکنند, نیز بسیار مهم است. چنانچه ارزيابي به درستي انجام شود و حوزه هاي اصلي مشکلات را وشش دهد, هفهوم پردازي: مسبرهايي که بیمار از طریق آنها میتواند به اهداف درماني دست یابدآسانترخواهد شد.

صفحه 8:
در طي فرایند ارزيابي میتوان از روش هاي متعددي استفاده کرد : براي مثال , مشاهده, پرسشنامه هاي خودگزارشي, مصاحبه هاي نیمه ساختاریافته. مصاحبه هاي باليني و تهیه كزارشهاي روزانه. اين روشهاي جمع آوري داده ميشوند و نمونه هايي از كاربرد انها در ارزيابي جنبه هاي رواني مشكلات مزمن يزشكي ارائه خواهد شد.

صفحه 9:
اگرچه بعضي از فرایندها و محتواي ارزيابي روانيزشكکي استاندارد است. ولي تفاوتهاي مهمي بين انها وجود دارد كه به اين تفاوتها اشاره خواهد شد.

صفحه 10:
بیماران. مخصوصاً آنهايي که مشکلات رواني و پزشكي پیچیده اي دارند, تجربیات خود ر ا در ابعاد مختلف به گونهاي گزارش میکنند که درمانگر را گیچ و ناتوان مي سازند . مهم است توانايي تحمل ابهاماتي را که به وجود میایند در خود پرورش دهیم. این نوع ابهامات بايد براي درمانگر به عنوان سرنخي عمل کنند که به او نشان میدهند هنوز عوامل شناختي و رفتار ي کليدي مشکلات بیمار را شناسايي نکرده است.

صفحه 11:
۰ کتابهاي شناختي- رفتاري اغلب به درمانگران توصیه میکنند اگر در طول يك جلسهي ارزيابي گیج و سردرگم شدند, آنچه را که شنیدهاند خلاصهسازي کنند . درمانگران ‎wb‏ ‏همیشه: مخصوصاً در طي فرایند ارزيابي, از خلاصهسازي استفاده کنند. زيرا خلاصه سازي اين نكته را به بيمار كفته هاي او را درك كرده ايد (البته ان ات ی ‎eet.‏ .را ‎P21‏ از

صفحه 12:
* بعضي از اجزاي كليدي فرایند درمان شناختي- رفتاري مانند ساختار, مشارکت و تمرکز بر زمان حال (به فصل 4 رجوع کنید) عناصر مهم فرایند ارزيابي هستند. در واقع همین اجزاي فرايندي است که ارزيابي شناختي- رفتاري را از رويكردهاي دیگر ارزيابي رواني متمایز مي کند . چنانچه در طي فرایند ارزيابي از چندین راهبرد جمع آوري اطلاعات استفاده شود. روايي ارزيابي افزایش مي يابد . راهبردهاي مهمي که ممکن است درمانگران از آنها استفاده کنند در این قسمت توضیح داده خواهند شد

صفحه 13:
* پرسشنامه هاي خود گزارشي * پرسشنامه هاي خودگزارشي متعددي ‎sly‏ ارزيابي ابعاد شناختي و رفتاري عوامل رواني همراه با بيماريهاي مزمن پزشكي وجود دارد. پرسشنامه هاي مخصوصي که مي توانند براي ارزيابي مورد استفاده قرار گیرند در قسمتهاي مختلف کتاب. هنگام صحبت از اختلالات مختلف توضیح داده خواهند شد. زیرا اين پرسشنامه ها با اختلالات مورد بحث ارتباط دارند. با توجه به اینکه در طرح وكيفيت اين پرسشنامه ها تنوع زيادي وجود دارد, هنگام انتخاب يك پرسشنامه به عنوان بخشي از مجموعه ی ارزيابي اصلی بكار برد

صفحه 14:
8 جدول 2-1 عوامل مهم در انتخاب يك ‎an‏ ي خودگزارشي - ی آین چرستناجه از اعتبار و‌روایی کاقي لا 2- آيا اين يرسشنامه براي ابعاد رواني كه ميخواهم ارزيابي كنم تدوين شده است؟ بيمار من را تجربه كرده اند به كاررفته است؟

صفحه 15:
‎ul -4‏ جنبه هايي از مشكلات جسمي اين ‎glow‏ استفاده از این پرسشنامه را بي اعتبار میکند؟ ‏-5 آیا این پرسشنامه تنها راه جمع آوري اطلاعات از اين بیمار است؟ ‏6- اجراي این پرسشنامه چقدر طول خواهد کشید؟ ‏7- آیا بیمار میتواند این پرسشنامه را کامل کند؟ آیا مشکلات پزشكي مانع پاسخ دادن به پرسشنامه خواهند شد؟ ‏8- آيا براي افراد مبتلا به اين بيماري خاص دادههاي هنجاري پرسشنامه مورد نظر وجود دارد؟

صفحه 16:
0 يرسشنامه ي ادراك بيماري ‎٠»‏ اين يرسشنامه )واینمن و همکاران, (1996 يك ابزار خودگزارشي براي ارزيايي بازنمايي شناختي بيماري است. اين پرسشنامه از 5 مقیاس تشکیل شده است كه هويت بيماري -نشانه هايي كه بيمار به بيمارى خود نسبت مى دهد؛ علت - نظرات شخصى بيمار درباره علت بیماری, دوره بیماری-طول مدت ادراک شده ی بیماری؛ پیامدها - نتایج مورد انتظار؛ و درمان یا کنترل - چگونگی کنترل بیماری توسط شخص و یا ‏بهبود از بيمارى را می سنجد.

صفحه 17:
* بیماران باید میزان موافقت يا مخالفت خود با هر یک از گویه ها را با استفاده از یک مقیاس ۵ درجه ای لیکرت نشان دهند (کاملا مخالف «مغالف:تظرى تدازم: موافق: كاملا بیماری های خاص متناسب کرد.درمانگران ‎wh‏ ‏بیماری خاصی را که بیمار مورد ارزیابی از آن رنج می برد جایگزین واژهی "بیماری" کنند

صفحه 18:
* مقیاس های چند بعدی منبع کنترل سلامتی * اين مقياس هاء مقیاس های ۱۸ ماده ای هستند (والستن", والستن و دی ولیس, ۱۹۷۸) که کنترل ادراک شده بر رویدادهای مربوط به سلامتی را اندازه می گيرند. هر ماده گویه ای درباره کنترل ادراك شده بر سلامتی اسیت. از پاسخ دهندگان خود را روی یک مقیاس شش درجه ای از " کاملا مخالف" تا " کاملا موافق" مشخص کنند.

صفحه 19:
* سه نسخه از اين پرسشنامه وجود دارد. فرم های ۸ و 8 مقیاس های منبع کنترل سلامت عمومی هستند. این فرم ها از سه خرده مقیاس ماده ای تشکیل شده اند. کنترل درونی؛ عوامل بیرونی قدرتمند؛ و شانس بیرونی. فرم ) برای است شرایط خاص طراحی شده است (استفاده کنندگان ‎wo‏ ‏توانند نام بیماری مراجع شان را جایگزین "شرایط " کنند (والستن, استئین, اسمیت. ۶)-

صفحه 20:
* مقیاس های دیگر * به خوانندگان توصیه می شود برای مقیاس های دیگر که برای بیماریهای مختلف قابل استفاده هستند به راهنمای مقیاس ها در روانشناسی سلامت که به وسیله واینمن, رايت و جانستن (1995) تهیه شده و مرجعی مفید است رجوع کنند.

صفحه 21:
همچنین درمانگران می توانند از بعضی از پرسشنامه های شناختی- رفتاری که برای مشکلات بهداشت روانی تهیه شده ‎wal‏ ‏استفاده کنند. اما بیماری های جسمی اغلب نشانه هایی را تولید می کنند که می توانند نشانه های مربوط به مشکلات روانی مانند اقسودگت و اضطواب ]نید کتند.

صفحه 22:
* زمانی که یک فرد مبتلا به بیماری های جسمی پرسشنامه ای را پر می کند که برای استفاده در موقعیت های بهداشت روانی تهیه شده است, خطر گزارش شدن نمره های بالای غیر اجرای پرسشنامه ی افسردگی بک ‎sly BDI)‏ اندازه گیری شدت نشانه های افسردگی در یک فرد مبتلا به مشکل مزمن پزشکی است (به بک و همکاران, ۱۹۹۷ رجوع کنید).

صفحه 23:
* اگر مشکل پزشکی بیمار باعث کاهش اشتها و انرژی شود نمرات الا8 به صورت غير واقعى افزايش می یاید. «مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی» (زیگموند و اسنیت: ۳ برای حل این مشکل تهیه شده و در مراکز بهداشت جسمی به طور گسترده ای برای اندازه گیری نشانه های افسردگی و اضطراب به کار می رود.

صفحه 24:
مى توان از اين مقياس هاى رايج برای رسیدن به مقاصد ‎owl‏ استفاده کرد, ولى بايد يقين حاصل نمود که بیماران طوری به پرسشنامه پاسخ می دهند که اگر نمره ماده ای تحت تأثیر جنبه های جسمی بیماری نیز قرار دارد. اين جنبه از بیماری را از جنبه های غیر جسمی آن

صفحه 25:
* مشاهده ۶ مشاهده یک مولفه ی سودمند در ارزیابی شناختی- رفتاری است. رفتارهای فرد سرنخ هايى را درباره ابعاد شناختى و هيجانى تجربه دیگر فرایند ارزیابی را مشخص کنند. در :طى ارزیابی شناختی- رفتاری متغیرهای زیادی را می توان مورد مشاهده قرار داد.

صفحه 26:
* بعضی از متغیرها به اختلالات خاص ( مثلا وضعیت بدن در دردهای مزمن) و ابعاد خاص تجربه روانی (مثلا بلندی صدا اغلب یک نشانه مفید برای شدت خشم ‎(cowl‏ مربوط هستند.

صفحه 27:
۰ مشاهده مخصوصا از این نظر که افراد چگونه درباره ی مشکلاتشان صحبت می کنند مهم است. در طی فرایند ارزیابی یادداشت پردازی کلمه به كلمه و مشخص کردن کلماتی که بيمار بر آنها تأكيد كرده است بسيار مفيد مى باشد. نمونه هایی از اين یادداشت ها در زیر

صفحه 28:
من مجبور بودم قبل از بیرون رفتن یک قرص باور واسطهای بیمار که چنانچه دارویش را مصرف نکند, در بیرون از خانه مصرف دارویش را فراموش می کند و باید فورا بستری شود, ارتباط دارد. ۱

صفحه 29:
۰ این اظهارات اغلب به عنوان سرنخی برای بررسی و شن: یی بیشتر هیجان های مهم و يا ابعاد شناختی يا رفتاری زیربنای مشکل عمل می کنند. توجه به این اطلاعات و هیجانها مواد مهمی را برای تحلیل ها و ترکیب های بعدی و شکل دهی بخشی از مفهوم پردازی در سطح مورد فراهم می کند. نمی توان هميشه به درمانگران توصیه کرد آنچه را مشاهده کرده اند برای بیماران ام ردقن ع دای

صفحه 30:
5 در بعضی از موارد بیماران ممکن است احساس كنند مورد انتقاد قرار كرفته اند و یا آنچه را که شما مشاهده کرده اید انکار کنند. معمولا درمانگران می توانند نتایج مشاهدات انجام شده را در هنگام بحث درباره ی مفهوم پردازی در سطح مورد با بیمار در میان بگذارند. بحث درباره اهمیت با معنی بالقوه یک رفتار مشاهده شده بايد به صورت غير قطعى و به صورت يى فرضيه احتمالى ارائه شود و جايى ‎Sly‏ ‏انجام آزمونها و بررسى هاى بيشتر در نظر كرفته شده باشد.

صفحه 31:
* بهتر است تا زمانی که بیمار با مدل شناختی رفتاری کلی و مدل مخصوص مشکلات جسمی و يا جنبه های روانی آن آشنا نشده است, بحث درباره محتوای ارزیابی را به تعویق اندازیم. علاوه بر اين باید به خاطر داشت, زمانی که بین درمانگر وبیمار روابط همکارانه برقرار شده است بیماران نظرات درمانگران درباره ارتباط مشكلات و عوامل تداوم بخش را اسان تر مى يذيرند.

صفحه 32:
* یادداشت های روزانه * فرم های یادداشت روزانه ی زیادی وجود دارند که درمانگران می توانند از آنها برای جمع آوری اطلاعات درباره مشکلات بیماران استفاده کنند. بعضي از آنها طبق يى شكل ثابت تهيه شذه اند وبه آسانى مى توان آنها را از طريق درمانگران شناختی- رفتاری با تجربه و يا کتاب های درمان شناختی بدست آورد (برای مثال بک, ۰۱۹۹۵ پدسکی و گرین برگر, ۱۹۹۹).

صفحه 33:
‎٠‏ نمونه ‎wh‏ از فرم های یادداشت روزانه عبارتند از: «یادداشت روزانه افکار ناکارآمد». «جدول فعالیت هفتگی», «یادداشت روزانه درجه بندی شدت درد و فراوانی آن». اکثر درمانگران شناختی فرم های یادداشت علایم بالینی را به روش خودشان طراحی می کنند تا با ویژگیهای خاص نشانه های هر بیمار و با رویکرد آنها در کار درمان شناختی- رفتاری منطبق

صفحه 34:
* فرم های یادداشت روزانه ی بیماران را می توان بر اساس علایم بالینی آنان و نیمرخ مشکلات شخص, متناسب با هر بیمار تهیه کرد. استفاده از یادداشت های روزانه نه تنها اطلاعاتی درباره نشانه ها فراهم می کند, بلکه به بیماران کمک می کند ماهیت مشارکتی درمان شناختی- رفتاری و اهمیت کار کردن روی مشکلاتشان در خارج از جلسات درمانی را درک کنند. استفاده از فرمهای یادداشت روزانه همچنین به بیماران کمک می کند متوجه شوند علایم بالینی در طول زمان و یا در مقایسه با علایم دیگر- چگونه تغییر می کنند.

صفحه 35:
8 قسمت اعظم موفقیت درمان شناختی- رفتارى به توانايى بيمار در يكيارجه كردن تمرین های بیرون از ز جلسه با زندگی روزانه بستگی دارد. شروع پایش خویش توسط بیمار در خارج از جلسة در طى مرخله ارزيابى به درمانگر کمک می کند موانع بالقوه ى انجام تکالیف درمانی بعدی را مورد توجه قرار دهد.

صفحه 36:
* با انجام پاش خویش, بیماران متوجه می شوند یک دوره ی درمان شناختی رفتاری چه مواردی را در بر مى گیرد. هنگامی که مشکلاتین در پیروی از ثبت یادداشت های روزانه روی می ‎12D)‏ بحث درباره افکار, احساسها و رفتارهای مربوط به پیروی از برنامه های مراقبت پزشكي بطور کلی می تواند مفید باشد.

صفحه 37:
* |جدول فعالیت هفتگی» (۷۷۵5) مورد استفاده در درمان شناختی- رفتاری آنقدر کلی است که می توان آن را برای طیفی از مشکلات جسمانی و روانی مختلف ‎a‏ کار برد. اين جدول اغلب برای پایش ارتباط بین سطوح فعالیت بیمار و نشانه های مختلف روانی و جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه 38:
۲ چنانچه بیمار جدول فعالیت هفتگی را به عنوان قسمتی از فرایند ارزیابی کامل کند, می تواند به سوّالات مختلفی پاسخ دهد (برای مثال بیمار در می یابد که در چه زمانهایی از روز مشکلات شدیدتر می شوند؟ چه چیزهایی مشکلات را بهتر یا بدتر می کنند؟). این یافته ها بیماران را قادر می سازد رابطه ها را درک نمایند و "ذهنیتی" پیدا کنند که خود شناسی و تحلیل تجربه هایشان را ارتقا می دهد علاوه بر اين, نوشتن یادداشت های روزانه خود به عنوان روشی برای آرمون و بررسی مستقیم شناخت واره های بیمار عمل می کند

صفحه 39:
* مصاحبه هاي ساختار يافته 5 درمانكران نيز همانند انسان های ديكر در استدلال و تصميم كيرى دجار سوكيرى ميشوند اين موضوع دليلى است بر اين كه مصاحبه هاى ساختاريافته مى توانند يى بخش مفيد ارزيابى هاي شناختی- رفتاری باشند. بسیاری از درمانكران شناختى مصاحبه هاى ساختاريافته اى را _ براى استفاده در كار بالينى تدوين كرده اند و بنابراين انها را منتشر نكرده اند. مصاحبه هاى ساختار يافته مان بالينى ساختار يافته براي راهنماي امارى و تشخيصى بیماری های روانی "(انجمن روانپزشکان ۱۹۹۵) ابزار مفیدی برای ارزیابی معتبر علائم و نشانه های اختلالات روانی می باشد.

صفحه 40:
8 اکثر متون درمان: شناختی برای مشکلات روانی بر اساس گروه بندی هاى تشخيصى سازمان یافته اند. داشتن اطلاع درباره تشخیص های روانپزشکی می تواند به شناسایی مقیاس های ارزیابی و منابع مورد نظر فک کته همچنین استفاده از مضاحبد های ساختار یافته برای اختلالات خاص می تواند در رابب های بخصوص مفید باشد. نمونه هایی از اين مصاحبه ها عبارتند از: «مصاحبه ی اختلالات اضطرابی برای 051-17 .| سا ات ات ات89 ...+

صفحه 41:
پرونده های بیمارستانی گزارش عای بیحازستاسی [پزشگی: روانشناسى يا روانيزشكى) اغلب حاوى اطلاعات مفیدی درباره تجربیات زندگی قبلى, تاریخچه پزشکی و تاریخچه ی شخصی هستند. اطلاعاتی که در خلاصه ب با برگه ارجاع هستند اغلب به درمانگران کمک می کنند ماهیت و گسترهی بررسی ها, نظرات و برنامه های درمانی را بشناسند.

صفحه 42:
‎٠‏ اين رویدادها اغلب رویدادهای دیگری را بر می انكيزند و با استقرا ر باورهايى كه مشكلات بيمار را تحت تأثير قرار مى دهند يا آنها را تعديل مى كنند ارتباط دارند زمانى كه ‏مشكلات يزشكى بيمار سالهاى زيادى طول كشيده است, مرور دقيق يادداشت هاى يزشكى بسيار مهم مى باشد

صفحه 43:
۴ مرور یادداشت ‎sb‏ روانشناس بالینی 3 روانپزشک بیمار در پرونده» به درمانگر در ارزیابی کمک می کند» این یادداشت ها معمولا حاوی اطلاعاتی درباره جنبه های روانی تجربیات زندگی بیماران هستند.

صفحه 44:
‎٠‏ به کمک اين یادداشت ‎sla‏ علاوه بر آگاهی از مشكلات, تشخيص ها و برنامه ‎sh‏ درمانی گذشته, ‎wo‏ توان اطلاعاتی درباره ویزیت ‎slp‏ بیمار» تاريخ و طول مدت بستری در بیمارستان» نظرات همکاران درباره مشکلات و گزارش رفتار بیمار به دست أورد که ممکن است برای مراحل بعدی مفهوم پردازی و درمان سودمند باشند.

صفحه 45:
* مصاحبه بالینی * یکی اجزای اصلی فرایند ارزیابی, مصاحبه ی بالینی است. در حقیقت, درمانگران اکثر اطلاعات مربوط به ارزیابی را از طریق سؤال كردن از بیمار بدست می اورند. هنر سوّال پرسیدن, یک عنصر اساسی شناخت درمانی است. اما, منطقی نیست که درمانگران تنها به اين منبع اطلاعات تکیه کنند و از روش- های دیگر ارزیابی برای کسب اطلاعات درباره مشکلات استفاده نکنند.

صفحه 46:
* دانشجویان و پزشکاتی که در کار با افراد مبتل ت جسمی مزمن تازه کار هستند, اغلب سوال می کنند (چگونه بدانم چه چیزی را بپرسم؟). محتوای یک ارزیابی کلی شناختی- رفتارى در قسمت بعدى اين فصل توضيح داده خواهد شد.

صفحه 47:
محتوی ارزیابی * ارزیابی شناختی- رفتاری استاندارد, حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. بعضی از اين حوزه ها در تمام ارزیابی های جنبه های روانی بیماری های مززمن مورد توجه قرار می گيرند. در ادامه ی اين مطلب حوزه های اصلی ارزیابی توضیح داده خواهند شد. این ‎pol‏ به اين معنا نيست كه ان همه اين حوزه ها را دقيقا يوشش. دهد. روش هاى مورد استفاده براى ارزیابی هر محتوا برای بیماران مختلف و نيز بين درمانگران متفاوت, با هم فرق دارد.

صفحه 48:
* در بين پیروی از یک پروتکل دقیق بر راهبردهای مصاحبه کردن ترجیح داده می شود و در موقعیتهای دیگر مى توان يس از اين كه اطلاعات از طریق مصاحبه به دست آمد. به آنها ساختار منظمى داد.فرايند ارزيابى بايد بر اساس اصول شناختى- رفتارى باشد.

صفحه 49:
* بسیاری از پیشنهاداتی که در اين قسمت درباره محتوای ارزیابی مطرح می شوند سوالاتی هستند که در تمام ارزیابی ها پرسیده مى شوند بطور ايده آل: ارزيابى ها بايد به صورت منطقی انجام شوند و درمانگر همواره تلاش كند حوزه هاى بحث شده در اين فصل را يوشش دهد. اكثر درمانكرانى كه در اين حوزه كار مى كنند خيلى زود در مى يابند كه در بسيارى از موقعيت ها براى تعيين انجه بايد ارزیابی شود, به قضاوت بالینی نياز دارند

صفحه 50:
فرایند ارجاع مسائل چندی وجود دارند که می توانند در فرایند ارزیابی, اختلال ایجاد کنند و باید در ابتدای جلسه ی إرزيابى مورد توجه قرار كيرند. اگر اين مسائل نادیده گرفته شوند, بر ماهيت و كيفيت اطلاعات كسب شده تأثیر قتفی می گذارند. اطلاعات گوناگون و متفاوتی درباره ارجاع به درمانكران شناختى- رفتاري يه بتمارات داده مى شود. به علاوه, خود بيماران نيز درباره اين كه درمانكران جه كار مى كنند و بيمارى آنها جه ارتباطى با ارجاع براى ارزيابى دارد. نظرات مختلفى دارند.

صفحه 51:
* بعضی از بیماران با توجه به ارتباطشان با کارکنان پزشکی و پرستاری, پیشنهاد ارجاع را به عنوان اظهار تردید از جانب ارج دهنده درباره ی نشانه های بیماری شان يا تردید ارجاع دهنده درباره سلامت روانی خودشان تفسیر می کنند. سوالات اولیه زیر نقطه ی شروع مفیدی را برای پی بردن به میزان آگاهی بیمار از فرایند ارجاع فراهم می کنند

صفحه 52:
۰ بیماران مبتلا به مشکلات مزمن پزشکی اغلب در جنبه های دیگر زندگی نیز مشکلاتی را تجربه می کنند. بعضی از این مشکلات پیامد بیماری جسمی یا بی ارتباط به نظر برسند).

صفحه 53:
* یک ارزیابی شناختی- رفتاری جامع م مشكلات را مورد توجه قرار دهد. اين موضوع در هنگام طراحى درمان و بيمار بسيار مهم است. با توجه به نقش مهم فهرست مشكلات در ارزیابی, نو صيح دادن فرايند تدوين فهرست مشکلات برای بیمار بسیار مفید می باشد

صفحه 54:
‎٠‏ جامع بودن فهرست مشکلات حائز اهمیت است. درمانگران مى توانند با خلاصه سازى ‎sb‏ مكرر اظهارات ب بيماران و متعاقبا ‎oe‏ ‏بیفزایند. درمانگر باید بداند که در هر مورد,

صفحه 55:
درمانگر ممکن است ‎a‏ سادگی یک گفته بیمار را بدون آگاهی کامل از اين که چرا باید اين گفته وارد فهرست مشکلات شود به عنوان مشكل بيذيرد. تلاش براى روشن كردن اين كه جه عاملى يى موضوع را به مشكل تبديل مى كند اغلب بيمار را قادر مى سازد درباره عناصر شناختی رفتاری و هیجانی یک مشکل اطلاعاتی ارائه کند

صفحه 56:
* استفاده از فهرست مشکلات, روش مفیدی برای ساختار دادن به جلسه ارزیابی و فرایند ارزیابی است. بیماران اغلب گزارش می کنند که فهرست کردن مشکلات روش مفیدی ‎ly‏ ‏اختصاصی کردن دقیق مشکلات است و بر شمردن مشکلات برای بررسی يا مداخله درمانی, به مشکلاتی که قبلا در هم و برهم" به نظر می رسیدند, ساختار می دهد. همچنین اين ‎a pol‏ درمانگر اجازه می دهد ساختارارزیابی را حفظ کند.

صفحه 57:
گاهی اوقات بیماران جلسه را با گزارش رویدادها و تجربیات گذشته آغاز می کنند. اگرچه جنبههای خاصی از فهرست مشکلات بیماران گذشته مدار است (برای متال, خاطرات تکراری درباره فهرست مشکلات با تمرکز بر رویدادهای گذشته مفید نیست.

صفحه 58:
۰ اگر پس از توضیح این مطلب که ابتدا بايد بر مشکلات کنونی تمرکز کرد, پیمار ترجیح می دهد درباره رویدادهای گذشته ‎wo eS Gow‏ توان درباره آنها گفتگو کرد و برنامه ی جلسه ارزیابی مطابق آن تنظیم شود.

صفحه 59:
* درمانگران می توانند از اجزای دیگر فرایند ارزیابی شناختی- رفتاری (نه فقط مصاحبه ی بالينى) تراى .ارزيابى جنيه هاى فهرست مشكلات استفاده كنند. انها مى توانند از مقياس هاى خودكزارشى مشاهده و يادداشتهاى روزانه استفاده كنند.

صفحه 60:
* یک مصاحبه ی بالینی می تواند با اجرای یک پرسشنامهی خود گزارشی برای ارزیابی نشانه های افسردگی و يا یک جدول فعالیت هفتگی که بر فعالیت, انرژی و افسردگی تمرکز می کند کامل تر شود. همچنین ممکن است از مشاهدات پرستاران از رفتار بیمار, اظهارات کارکنان و مدارک بیمارستانی اطلاعات مفیدی بدست آورد.

صفحه 61:
۶ تحلیل کارکردی * به منظور دستیابی به اهداف ارزیابی شناختی- رفتاری, بهتر است درمانگران در طی سوال پرسیدن مدل اصلی نظریه شناختی- رفتاری را مد نظر قرار دهند. برای مثال: اگر شخصی درباره احساسهایش اطلاعاتی ارائه می کند بهتر است درباره افکار و سپس رفتارش از او سوالاتی پرسیده شود و تا زمانی که مشکل به طور کامل ارزیابی می شود این رویه ادامه یابد (احساسها, افکار, رفتارهاء احساسها, افکار,رفتار).

صفحه 62:
* تحلیل کارکردی تلاش می کند پیشایندها و پیامدهای هیجان ها و رفتارها را مشخص کند تا درمانگر بتواند زنجیره رویدادها را توصیف کند. به منظور تسهیل ارزیابی کارکردی می توان از بیماران خواست که مثال های مختلفی را مطرح کنند. بهتر است درمانگر روشن کند آیا مثالی كه مورد بحث دقیق قرار گرفته است می تواند معرف دیگر مشکلاتی که برای بیمار

صفحه 63:
‎٠‏ تاربخچه تکوین مشکل ‏۶ در ارزیابی ها باید به بیماران زمان کافی داده شود تا بتوانند توضیح دهند مشکل شان چگونه شروع شده و تا به اینجا رسیده است. مهم است بیماران بتوانند روی روند شکل گیری و تحولات مشکل مورد بحث تمرکز کنند. هنگامی که بیماران گذشته را مرو می کنند. اطلاعاتی که به ذهنشان می ‎ul‏ به آسانی حواس آنها را يرت مى كند.

صفحه 64:
اگر اين اطلاعات گیج کننده مورد ‎oa‏ قرار نگیرند. فرایند ارزیابی فورا تمرکز و سا خود را بل وس اج رس ۲ مین: شوند. )525 | بیمارآن: اطلاغآت:مزبوط. به ابعاد و دوره های زمانی متفاوت را افشا می

صفحه 65:
* درمانگران می توانند اطلاعات مربوط به تحول مشکل را با استفاده از یک خط زمان ثبت کنند.اين راهبرد درمانگران را قادر می سازد به گفته های بیمار توجه کنند و شکاف های تاریخچه مشکل را شناسایی کنند. درمانگران به ندرت می توانند اطلاعات را با ترتیب زمانی دقيق آنها به ياد آورند.

صفحه 66:
dail gi ‏با استفاده از اين روش» درمانگران می‎ ٠ ‏اطلاعات را همان طور كه بيماران افشا كرده‎ ‏اند به صورت زمانى بر روى نمودار زمان‎ ‏موجود در يادداشت هاى درمان ثبت كنند‎

صفحه 67:
* تاریخچه ی شخصی . علاوه بر اطلاعاتی که افراد درباره شکل گیری مشکلاتشان ارائه می کنند. ممکن است جنبه هایی از تجربیات زندگی شخصی آنها نیز برای آگاهی از مشکلات شان مفید باشد. بعضی از درمانگران معمولا درباره اين تجربیات سوّال می کنند و تحلیل های عمیقی درباره ی تاریخچه ی شخصی انجام می دهند درمصاحبه ی شناختی - رفتاری چنین کاری چندان ضروری نیست. زیرا اطلاعات مهم تاریخچه همچنان که درمان پیش می رود, اشکار خواهند شد.

صفحه 68:
اما در مورد کسانی که از لحاظ جسمانی بیمار هستند. بررسی بیماری های دوران کودکی شخص, وضعیت سلامتی والدین 9 واکنش ‎sb‏ ‏والدین به بیماری اغلب مفید است و اطلاعاتی درباره تاثیر تجربیات اولیه بر باز نمایی های ‎een ae‏ ودرمان های پزشکی فراهم می

صفحه 69:
* تاریخچه پزشکی * تاریخچه ی پزشکی در مورد کسانی که با بیماری های جسمی دست و پنجه نرم می کنند بسیار مهم است و بررسی این موضوع به عنوان بخشی از فرایند ارزیابی» روش بسیار مفیدی برای کسب اطلاعات است. این اطلاعات معمولا به رویدادهای مهم, افکار و احساسات درباره کارکنان پزشکی و پرستاری» رضایت از درمان» مهارتهای ارتباطی کارکنان». شرایط پزشکی آنها و درمان های پزشکی فعلی آنها مربوط می شود.

صفحه 70:
۰ تاريخجه ى خانوادگی * ابتلای یکی از اعضای خانواده به یک بیماری پزشکی ‎Neb‏ بر رفتار, تفکر و هیجان های سایر اعضای خانواده تأثیر می گذارد. همچنین رفتار, تفکر و هیجان های سایر اعضای خانواده بر پاسخ های روانی بیمار تأثیر می گذارد. معمولا بعضی از اعضای خانواده با فرد مورد ارزیابی تعامل بیشتری دارند

صفحه 71:
* کسانی که همدلی و درک بیشتری بیشتری نشان می دهند, عملا از بیمار بیشتر حمایت فى كتند و بيماز اسان تر به.أنها اعتماد فى کند. اینها همه, اجزای مهمی از تاربخچه ی خانوادگی هستند که باید ارزیابی شوند و به مفهوم پردازی و برنامه درمان کمک می ‎DUS‏

صفحه 72:
علایم روانی * درمانگران باید مشکلات مهم مربوط به اختلال روانی را که با یک بیماری مزمن همراه شده اند .وارسى کنند. بیماران معمولا در مصاحبه ارزیابی به علائم و نشانه های روانی مختلفی اشاره می کنند. وقتی که بیماران به نشانه ها و علائم اشاره می کنند درمانگران به صورت واضح به این نشانه ها توجه می کنند, اما اغلب بهتر است درمانگران نشانه هایی که بیماران به آنها اشاره نکرده اند را وارسی کنند.

صفحه 73:
* بیماران اغلب مطمئن نیستند نشانه های روانی که تجربه می کنند ارزش اشاره كردن دارند یاخیر و ممکن است نشانه های روانی را به نفع نشانه های جسمانی از قلم بیندازند. نشانه های روانی که به آنها اشاره نمی شود اغلب ‎sly‏ بررسی شناخت., رفتار و هیجان مهم

صفحه 74:
خطر خودکشی بیماری های مزمن پزشکی اغلب با ناامیدی و افکار خودکشی ارتباط دارند. در حقیقت, بیماری های جسمی مزمن اغلب به عنوان یک عامل خطر خودکشی در نظر گرفته می شوند. درمانگرانی که در کار با بیماران مبتلا به بیماری های مزمن پزشکی درمان شناختی- رفتاری را اجرا می کنند باید در ارزیابی خطر خودکشی زبردست و ماهر باشند. بیمارانی که ناامیدی و افکار خودکشی را تجربه می کنند شناسایی شوند.

صفحه 75:
‎٠‏ كاملا واضح است که درمانگران بايد اطمينان حاصل كنند كه بيماران خطر اما احتمال خودكشى به صورت مانعى براى ارزيابى و درمان مشكلات يزشكى وييامدهاى روانى آنان عمل مى كند. بيماران مبتلا به مشكلات مزمن يزشكى احتمالا داروهايى را دريافت خواهند كرد كه مصرف دوز بالاى آنها باعث مرگ می شود.

صفحه 76:
3 اگر به نظر می رسد که ناامیدی و قصد خودکشی به ارزیابی بیشتر نیاز دارد» درمانگر می تواند ابعاد شناختی (مانند مزایای زنده بودن و مردن) و رفتاری (اقدام به خودکشی را ارزیابی کند. اگر بیمار به روش های خاصی برای خودکشی اشاره می کند (مانند مصرف دوز بالای دارو), درباره ی پرنامه ریزی برای خودکشی و میزان آمادگی فرد برای اجرای نقشه و عوامل

صفحه 77:
۰ تا زمانی که خطر خودکشی مطرح است درمانگران بايد قراخ ارزیابی را خطر خودکشی جدی وجود ندارد درمانگران می توانند بررسی کنند چگونه افکار خودکشی و ناامیدی به ابعاد شتاختى و رفتارى” بیماری مزمن يزشكى مربوط مى شوند

صفحه 78:
۶ عوامل شناختی واسطه گر ۶ درمانگران باید عوامل واسطه گر و تعدیل گر شناختی مرتبط با پاسخ ‎sb‏ روانی به بیماری را به دقت ارزیابی کنند. درمانگران باید با استفاده از باورهای بیمار درباره هویت بیماری, قابل کنترل بودن آن. مدت زمان بیماری و پیامدها, بازنمایی بیماری را ارزیابی کنند. اين کار را می توان با استفاده از پرسشنامه ی ادراک بیماری» ‎oF IPQ)‏ قبلا به آن اشاره شد انجام داد.

صفحه 79:
* همچنین درمانگران می توانند بازنمایی بیماری را با استفاده از مصاحبه ی بالینی و سوال كردن ارزيابى کنند. درمانگران باید ساختواره های شناختی مانند خودکارامدی (اطمینان به توانایی خویش برای دست یافتن به نتایج مشخص) و خودارزشمندی را نیز بررسی کنند. جزثیات ارزیابی اين موارد در قسمت ارزیابی فصل های بعدی توضیح داده شده است.

صفحه 80:
* مناسب بودن بیمار برای درمان شناختی - رفتاری * درمانگر باید در ارزیابی تعیین کند که بیمار تا چه اندازه برای اجرای درمان شناختی-رفتاری

صفحه 81:
‎٠‏ چارچوب بررسی مناسب بودن بیمار برای درمان شناختی کوتاه مدت (سفران و سگال, ۹ برای این منظور بسیاز مفید است و عواملی که در جدول ‎٩‏ - ۲ آمده اند, مخصوصا به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مربوط

صفحه 82:
* چندین علامت وجود دارند که نامناسب بودن بیمار برای درمان شناختی- رفتاری را نشان می دهند (بلن کیرون, ‎.)۱۹۹٩‏ بیمارانی که ارتباطی بین متغیرهای روانی و مشکلات پزشکی شان قائل نمی شوند ‎Wir)‏ در سطح مقابله) احتمالا نمی توانند دردرمان شناختی رفتاری شرکت کنند.

صفحه 83:
* بیمارانی که درباره ی گرفتن یک داروی جدید صحبت می کنند و يا از درمانگر می خواهند "کار بهتری انجام دهد " معمولا در همکاری اولیه مشکل خواهند داشت این عوامل هميشه موانع مطلق درمان نیستند و ممکن است درمانگران مایل باشند چند جلسه ی کوتاه مدت با اين بیماران برگزار کنند تا مناسب بودن بیمار را برای درمان افزايش دهند.

صفحه 84:
جدول ‎٩‏ - ۲: مناسب بودن بیمار برای درمان شناختی- رفتاری 1- - بيمار به اسانى مى تواند هیجان, احساسات و رفتار را شناسایی کند و آنها را از یکدیگر تمییز دهد 2- میزان مسئولیتی که بیمار برای تغییر مشکلاتش می پذیرد. ۳- بیمار تا چه اندازه می پذیرد که نظریهی شناختی برای مشکلات و موقعیت او کاربرد دارد.

صفحه 85:
۴- تاریخچه ی تعاملات و ارتباطات بیمار با کادر پزشکی و پرستاری چگونه بوده است. ۵- بیمار برای مقابله با مشکلاتی که به خاطر آنها ارجاع داده شده است چقدر تلاش کرده است و طول مدت مشکلات چقدر بوده است. ۶- طرحواره خود بیمار تا چه اندازه با بازنمایی بیماری ارتباط دارد.

صفحه 86:
‎٠‏ اهداف درمانی ‎٠‏ درمانگران باید در طی ارزیابی, درباره ی اهدافى كه بيمار مي خواهد بر روى آنها كار كند اطلاعاتى جمع آورى كنند. اين اطلاعات را می توان با پرسیدن سوالات زیر از ز بيمار به دست آورد در رابط مشکلاتی که به من گفتید مایلید چه چیزی را تغییر دهید؟" یا "مایلید با همدیگر روی چه مشکلاتی کار کنیم ؟".

صفحه 87:
* اهداف باید به صورت نتایج قابل اندازه گیری و مشخض (براق مثال: افزايش تعداد.دفعات بررسى ميزان قند خون در هر روز) و نه به صورت نتايج كلى كه ارزشيابى أنها مشكل تر است بیان شود (برای مثال, بهبود خود مراقبتی).

صفحه 88:
* مشکلات مربوط به پذیرش ارزیابی ‎٠‏ چنانچه درمانگران بر مشکل بیماران درباه ‎ers‏ پذیرش اهمیت جنبه های روانی تمرکز کنند بیماران اغلب در فرایند ارزیابی بهتر درگیر میشوند .بهتر است به بیماران کمک كنيم روى تجربيات قبلى كه از اين باور حمايت

صفحه 89:
. چند راهبرد مفید وجود دارد که می توان از آنها برای مقابله با مشکلات مربوط به اين حوزه استفاده کرد: ‎٠‏ 1- نقطه نظرات بیمار درباره متغیرهای روانی را بپذیرید و آنها را خلاصه نمایید ‎٠‏ 2- بپذیرید که ممکن است بيمار درست فکر ‏باشند.

صفحه 90:
۶ 3 - سوالات بیشتری درباره نشانه های جسمی بپرسیذ تا بیمار را بیشتر درگیر کنید. * 4- سعی کنید یک زمینه مشترک پیدا کنید. ۰ 5 درباره ارتباط بين متغیرهای روانی 9 نشانه های جسمی برای بیمار مثالی بزنید و از واکنش بیمار برای ارزیابی مشکلات مربوط به پذیرش استفاده کنید.

صفحه 91:
* بهتر است درمانگران تلاش کنند ماهیت مشکل بیماران را در پذیرش ارتباط بین متفیرهای روانی و جسمانی روشن کنند .اين امر ممکن است یک مشکل یا نگرانی را آشکار کند که با ارائه ی اطلاعات و یا توافق برای پرداختن به آن در يكى از جلشات أيتدة ته آشتانى بحل ميشود

صفحه 92:
* خلاصه و نتیجه گیری ۶ از بسیاری جهات عنصر ارزیابی در درمان شناختی رفتاری مهمترین جزء این رویکرد در کار با بیماران مبتلا به مشکلات مزمن پزشکی است.ارزیابی فرصتی فراهم میکند تا بیماران به شیوه جدیدی تجربیاتشان را بشناسند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان