کتاب درمان شناختی – رفتاری برای بیماری های مزمن پزشکی فصل دوم
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: کتاب درمان شناختی –رفتاری برای بیماریهای مزمن پزشکی
اسلاید 3: فصل دوم ارزیابی
اسلاید 4: مقدمهدر اين فصل اهميت ارزيابي در درمان شناختي– رفتاري بيماران مبتلا به مشكلات مزمن جسمي توضيح داده خواهد شد. در اين فصل محتواي ارزيابي از فرايند ارزيابي متمايز مي شود . ارزيابي مشكلات رواني بيماران مبتلا به بيماريهاي مزمن پزشكي از بسياري جهات شبيه ارزيابي مشكلات رواني رايجي است كه با استفاده از رويكرد شناختي– رفتاري درمان ميشوند. اما هنگامي كه مشكلات پيچيده ارزيابي ميشوند ممكن است مسائل خاصي پيش آيد كه بايد به آنها توجه نمود
اسلاید 5: . ارزيابي يك بيمار مبتلا به بيماري مزمن كه مشكلات رواني توأم و تاريخچه ي مشكلات رواني قبلي دارد، نمونه اي از يك موقعيت پيچيده ي ارزيابي است. در اين فصل توصيه هاي كلي در باره ي ساختار و محتواي ارزيابي در درمان شناختي– رفتاري ارائه مي شود
اسلاید 6: فرايند ارزيابيارزيابي شناختي- رفتاري يك جزء اساسي درمان هاي شناختي - رفتاري است . هدف اصلی ارزيابي، جمع آوري اطلاعات است تا در مراحل بعدي با فرمولبندي يا مفهوم پردازي در سطح مورد تركيب شود. ارزيابي از نظر تعيين اطلاعاتي كه به ارزشيابي پيامدهاي مداخلات درماني كمك ميكنند، نيز بسيار مهم است. چنانچه ارزيابي به درستي انجام شود و حوزه هاي اصلي مشكلات را وشش دهد، مفهوم پردازيِ مسيرهايي كه بيمار از طريق آنها ميتواند به اهداف درماني دست يابدآسانترخواهد شد.
اسلاید 7: در طي فرايند ارزيابي ميتوان از روش هاي متعددي استفاده كرد : براي مثال ، مشاهده، پرسشنامه هاي خودگزارشي، مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته، مصاحبه هاي باليني و تهيه گزارشهاي روزانه. اين روشهاي جمع آوري اطلاعات در قسمتهاي بعدي اين فصل توضيح داده ميشوند و نمونه هايي از كاربرد آنها در ارزيابي جنبه هاي رواني مشكلات مزمن پزشكي ارائه خواهد شد.
اسلاید 8: اگرچه بعضي از فرايندها و محتواي ارزيابي شناختي- رفتاري شبيه يك مصاحبه ي روانپزشكي استاندارد است، ولي تفاوتهاي مهمي بين آنها وجود دارد كه به اين تفاوتها اشاره خواهد شد.
اسلاید 9: بيماران، مخصوصاً آنهايي كه مشكلات رواني و پزشكي پيچيده اي دارند، تجربيات خود ر ا در ابعاد مختلف به گونهاي گزارش ميكنند كه درمانگر را گيج و ناتوان مي سازند . مهم است توانايي تحمل ابهاماتي را كه به وجود ميآيند در خود پرورش دهيم. اين نوع ابهامات بايد براي درمانگر به عنوان سرنخي عمل كنند كه به او نشان ميدهند هنوز عوامل شناختي و رفتار ي كليدي مشكلات بيمار را شناسايي نكرده است.
اسلاید 10: كتابهاي شناختي- رفتاري اغلب به درمانگران توصيه ميكنند اگر در طول يك جلسهي ارزيابي گيج و سردرگم شدند، آنچه را كه شنيدهاند خلاصهسازي كنند . درمانگران بايد هميشه، مخصوصاً در طي فرايند ارزيابي، از خلاصهسازي استفاده كنند. زيرا خلاصه سازي اين نكته را به بيمار منتقل ميكند كه شما منظور اصلي گفته هاي او را درك كرده ايد (البته فرض براين است كه منظور اصلي را دريافته ايد). اين روش به درمانگر و بيمار كمك ميكند به طو ر مستمر برارزيابي تمركز نمايند
اسلاید 11: بعضي از اجزاي كليدي فرايند درمان شناختي- رفتاري مانند ساختار، مشاركت و تمركز بر زمان حال (به فصل 4 رجوع كنيد) عناصر مهم فرايند ارزيابي هستند. در واقع همين اجزاي فرايندي است كه ارزيابي شناختي- رفتاري را از رويكردهاي ديگر ارزيابي رواني متمايز مي كند . چنانچه در طي فرايند ارزيابي از چندين راهبرد جمع آوري اطلاعات استفاده شود، روايي ارزيابي افزايش مي يابد .راهبردهاي مهمي كه ممكن است درمانگران از آنها استفاده كنند در اين قسمت توضيح داده خواهند شد
اسلاید 12: پرسشنامه هاي خود گزارشيپرسشنامه هاي خودگزارشي متعددي براي ارزيابي ابعاد شناختي و رفتاري عوامل رواني همراه با بيماريهاي مزمن پزشكي وجود دارد. پرسشنامه هاي مخصوصي كه مي توانند براي ارزيابي مورد استفاده قرار گيرند در قسمتهاي مختلف كتاب، هنگام صحبت از اختلالات مختلف توضيح داده خواهند شد. زيرا اين پرسشنامه ها با اختلالات مورد بحث ارتباط دارند. با توجه به اينكه در طرح وكيفيت اين پرسشنامه ها تنوع زيادي وجود دارد، هنگام انتخاب يك پرسشنامه به عنوان بخشي از مجموعه ی ارزيابي اصلی بکار برد
اسلاید 13: جدول 1-2 عوامل مهم در انتخاب يك پرسشنامه ي خودگزارشي1– آيا اين پرسشنامه از اعتبار و روايي كافي برخوردار است؟2– آيا اين پرسشنامه براي ابعاد رواني كه ميخواهم ارزيابي كنم تدوين شده است؟3– آيا اين پرسشنامه براي افرادي كه مشكلات بيمار من را تجربه كرده اند به كاررفته است؟
اسلاید 14: 4– آيا جنبه هايي از مشكلات جسمي اين بيمار استفاده از اين پرسشنامه را بي اعتبار ميكند؟-5 آيا اين پرسشنامه تنها راه جمع آوري اطلاعات از اين بيمار است؟6– اجراي اين پرسشنامه چقدر طول خواهد كشيد؟7– آيا بيمار ميتواند اين پرسشنامه را كامل كند؟ آيا مشكلات پزشكي مانع پاسخ دادن به پرسشنامه خواهند شد؟8– آيا براي افراد مبتلا به اين بيماري خاص دادههاي هنجاري پرسشنامه مورد نظر وجود دارد؟
اسلاید 15: پرسشنامه ي ادراك بيماري اين پرسشنامه )واينمن و همكاران، (1996 يك ابزار خودگزارشي براي ارزيابي بازنمايي شناختي بيماري است. اين پرسشنامه از 5 مقياس تشكيل شده است كه هويت بيماري -نشانه هايي كه بيمار به بیماری خود نسبت می دهد؛ علت - نظرات شخصی بیمار درباره علت بیماری، دوره بیماری-طول مدت ادراک شده ی بیماری؛ پیامدها - نتایج مورد انتظار؛ و درمان یا کنترل – چگونگی کنترل بیماری توسط شخص و یا بهبود از بیماری را می سنجد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.