صفحه 1:
صفحه 2:
7 فصل ٠
٠ ديابت
صفحه 3:
* مقدمه
* بیماری دیابت ناشی از نقص پانکراس در تولید
انسولین کافی برای انجام فرایندهای طبیعی
نوخت وسار غذا اسنت. دز اين فصل,. مشکلات
روانى شايع همراه با اين بيمارى توضيح داده
ميشود - اين مشكلات معمولا به تاثير ديابت بر
عملكرد روزمره ى زندكى بيمار و نيز آثار ناشى
از تركيب روش هاى خود مديريتى ديابت با
باورها و سبک زندگی موجود بیمار ارتباط دارند.
صفحه 4:
۰ در اين فصل بیشتر بر جنبه های شناختی-
رفتاری سازگاری تمرکز می شود. برای
خود cubs Wipro و درمان آن به برادلی
(۱۹۹۸) رجوع کنید.
صفحه 5:
* تشخیص دیابت تأثیرات مهمی بر عملکرد روانی
و اجتماعی بیماران می گذارد (ویلکینسون,
۱ و بیماران باید وقت و انرژی زیادی را
برای خود مدیریتی بیماری اختصاص دهند.
موفقیت بیماران در ادغام رویکرد خود مدیریتی
با سبک زندگی موجودشان به این موضوع
بستگی دارد که رویدادهای مختص به دیابت تا
چه حد با باورها, افکار, احساس ها و رفتارهای
موجود بیمار تعامل دارند.
صفحه 6:
culo ۰ اغلب با مشکلات 9 اختلال sb روانی
همراه است و متأسفانه اين مشکلات توانایی
بيمار را براى خود مديريتى بيمارى كاهش مى
دهند. كاهش توانايى بيماران در كنترل ديابت
مشكلات روانى آنان را تشديد مى كند و باعث
مى شود بيماران در يىك جرخه ى معيوب
گرفتار شوند.
صفحه 7:
برای سالهای طولانی فلسفه ی
اساسی کنترل دیابت اين بود كه
بیماران زندگی خود را مطابق با نیازها
و الزامات بیماریشان تعدیل کنند. در
سالهای اخیر این باور که به بیماران
کمک شود تا دیابت را با زندگی خود
هماهنگ کنند, جایگزین باور قدیمی شده است.
صفحه 8:
° هدف اکثر راهبردهای درمانی این فصل تقویت
رویکرد خود مدیریتی موثر بیماری, کاهش
مشکلات روانی مربوط به تشخيص ديابت و به
ححا لا تعاملات ظريف و بيجيده ور
بيماران بايد در سیک زندگی خویش تغييرات
افزایش خطر مشکلات جسمی دیگر همراه
ست .
صفحه 9:
٠ در حقیقت, بیماران باید آگاه باشند که خطر
بروز بیماریهای دیگر ب به طور مستقیم با
موفقیت آنان در تغییر دادن سبک زندگی شان
ارتباط دارد.
صفحه 10:
8 مسائل مهمی که درمانگران شناختی - رفتاری
در كار با بيماران ديابتى روى انها تمركز مى
كنند عبارتند از: استرس و دردسرهاى روزمره
S ناشی از دیابت, اسيب شناسی روانی در
بیماران مبتلا به دیابت, پیامدهای روانی
تشخیص دیابت در اعضای خانواده (روبین و
پیرورت 1992)
صفحه 11:
٠ ارزیابی
۰ ارزيابى شناختى- رفتارى ديابت به وسیله Ss
جنبه های شناختی و رفتاری رویکرد خود
مدیریتی و بررسی تعامل عوامل روانی -
اجتماعی قبلی و موجود با درمان a cubs
آسانی انجام ro شود
صفحه 12:
مصاحبه با بیمار
درمانگران می توانند ارزیابی تأثیرات روانی دیابت را بر
اساس ترتیب زمانی رویدادهای مرتبط با دیابت
ساختاربندی کنند. زمان ارجاع بیماران به درمان شناختی-
رفتاری تعیین می کند که رویدادهای گذشته تا چه اندازه
بايد مرور شوند و در اين زمینه توانایی بیماران در یادآوری
جزئیات تاریخی بسیار مهم می باشد در مواردی که
بیماران چند سال پس از تشخیص دیابت به درمان
شناختی- رفتاری ارجاع داده شده اند لازم است که
درمانگر بادآوری رویدادها را با خلاصه سازی های مکرر
تسهیل کند
صفحه 13:
* بیمارانی که سالهای زیادی با دیابت درگیر بوده
اند ممکن است در رابطه با دیابت بحرانهایی
را تجربه کرده باشند و یا رویدادهایی را پشت
سر گذاشته اند که شخصا آنها را مهم تلقى
مى کنند (از زمانی که به دیابت مبتلا شده اید
چه حوادث مهمی برای شما اتفاق افتاده
است؟").
صفحه 14:
بررسی این موضوع بسیار مهم است زیرا
درباره ی رابطه ی این رویدادها با ایجاد یا
فعال شدن باورهای مربوط به دیابت و کنترل
آن اطلاعاتی فراهم می کند که برای تدوین
مفهوم پردازی مورد بسیار مهم هستند
صفحه 15:
جنبه های روانشناختی دیابت
در ارزیابی تأثیرات دیابت, ممکن است درمانگر
ف بار متوجه شوند که در نظر گرفتن ابعاد
مختلف کیفیت زندگی مفید است. با در نظر
گرفتن هر یک از اين ابعاد می توان مشخص
نمود که تشخیص دیابت بر ابعاد زندگی چه
تاثیری گذاشته است.
صفحه 16:
برنامه ی خود مدیریتی ویژه پیروی کند. واتس
(۱۹۸۰) تأاثیرات و ماهیت اين رويكرد را به
خوبی تشریح کرده است
صفحه 17:
s بیمار مجبور است که از یک رژیم غذایی دقیق
پیروی کند, این موضوع که بیمار حه می خورد
و چه زمانهایی غذا می خورد بسیار مهم است
صفحه 18:
* درمانگر باید ماهیت دقیق برنامه ی خود
مدیریتی بیمار را ارزیابی کند. درمانگر dl ub
بیمار درباره ی افکار و احساساتش در رابطه
با رویکرد خود مدیریتی سوّال بپرسد و بیمار را
تشویق کند که درباره جنبه های برنامه ی خود
مدیریتی یک بایش خط ly al انجام دهد
صفحه 19:
٠ کنترل رژیم غذایی یکی از کارهای مهم
روزانه ی بیماران مبتلا به دیابت است.
توصیه های مربوط به رژیم غذایی
بیماران دیابتی کمتر از آنچه تصور می
شود محدود کننده است
صفحه 20:
٠ بیماران اغلب درباره رژیم غذایی مخصوص
ديابت باورهايى دارند كه اين باورها بر اساس
تجربیات بیمارانی که چند سال پیش به دیابت
مبتلا شده اند استوار هستند و يا با زندگی
همراه با غذاهای دیابتی " ارتباط دارند ("دیگر
از غذا خوردن لذت نمی برم").
صفحه 21:
* بسیاری از بیماران هنگامی که متوجه می
شوند رژیم غذایی به اندازه ای که تصور می
کردند محدود کننده نیست شگفت زده می
شوند. شولنت" و همکاران (۱۹99۹) بر اين
باورند که ارزیابی های روانی باید مشخص کنند
که بیمار کی, کجا, چرا و چقدر و چه چیزهایی
می خورد.
صفحه 22:
* درمانگر می تواند برای مشخص کردن واکنش
اطرافیان بر یک با چند موقعیت که در آنها
ديابت موضوع تعامل بيمار با اطرافيان بوده
در طی یک ملاقات سرپایی يا هنگامی که
فردی بیمار را در حال تزریق انسولین مشاهده
می کند, رخ دهند. در بعضی از موارد مصاحبه
با اطرافیان (که پرستاران و پزشک ها را نیز
شامل می شود) اطلاعات مهمی درباره
ادراک آنها از بیماران فراهم می کند.
صفحه 23:
* ممكن است در ارزيابى ها وجود اختلالات
جنسى نيز آشكار شود. .در 7/6٠ مردان مبتلا به
ديابت اختلال نعوذ مشاهده مى شود. . اين
مشكلات نيز بايد مورد ارزيابى شناختى-
رفتارى جامع قرار كيرند.
صفحه 24:
* اين ارزیابی ها باید فعالیت جنسی قبل از وقوع
مشکلات. عملکرد جنسی و باورهای بیمار
درباره علل و عوامل نگه دارنده ی اين
مشکلات را شامل شود. در بعضی از موارد
هنگامی که کارکنان بهداشتی مطمئن می
شوند بیماران به طور عمدی سطح انسولین را
دستکاری می کنند تا نوسان های غیر طبيعي
را در میزان قند خون شان به وجود آورند, آنها
را به درمان شناختی- رفتاری ارجاع می دهند
صفحه 25:
پرسشنامه ها
پرسشنامه ی رفاه
مشکلاتی که در رابطه با اندازه گیری علائم اضطراب و
افسردگی بیماران مبتلا به سرطان و درد مزمن وجود دارد
در مورد بیماران دیابتی نیز صدق می کند. علائم و نشانه
های افزایش یا کاهش میزآن قند خون با علائم جسمی
اضطراب و یا اقسردگی اشتباء می شوند. پرسشنامه ی
رفاه (برادلی ۱۹۹۶؛ برادلی و گامسو", ۱۹۹۶) یک مقیاس
awh oF cul asl ool YY های بیماران را با استفاده از
یک مقیاس لیکرت چهار درجه اي ارزیابی می GS (از صفر
"اصلا" تا ۳ "همیشه").
صفحه 26:
° این پرسشنامه دارای چهار خرده مقیاس
است: اضطراب, افسردگی, انرژی و رفاه
است که دارای ماده هایی است که میزان
انرژی و رفاه مطلوب را در بر می گيرند و اين
ماده ها برای اندازه گیری روند بهبودی بیماران
صفحه 27:
* مقیاس منبع کنترل cubs
برادلی (۱۹۹۶) مقیاس کنترل ادراک شده ی دیابت
را برای ارزیابی باورهای افراد درباره کنترل دیابت-
شان ساخته است. این مقیاس بر اساس مقیاس چند
وجهی منبع کنترل سلامتی ساخته شده است و
نیازهای خاص بیماران دیابتی را مورد توجه قرار داده
خرده مقیاس های کنترل شخصی"", "کنترل
پزشکی", و "کنترل موقعیتی" را محاسبه کنند. اين
مقیاس دارای دو نسخه است.
صفحه 28:
یک نسخه مخصوص بیمارانی است که از
انسولین استفاده می کنند و نسخه ی دیگر
sly بیمارانی است که از داروهای مخصوص
دیابت استفاده می کنند. در این مقیاس از
بیماران خواسته می شود تعیین کنند عوامل
مختلف تا چه اندازه رويدادهاى فرضى را ایجاد
و یا کنترل می کنند .اين مقیاس مخصوصا
برای مفهوم پردازی انگیزه ی بیماران و
رفتارهای خود مدیریتی آنان مفید است.
صفحه 29:
* مفهوم پردازی
٠ مفهوم پردازی در سطح مشکل
٠ در مفهوم پردازی در سطح مشکل مشکلات
مربوط به رویکرد خودمدیریتی باید بر عناصری
از خود مدیریتی دیابت تاکید شودکه بیماران در
آن حوزه ها بیشترین مشکلات را تجربه می
صفحه 30:
۶ استرس باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل میزان
قند خون میشود.ممکن است استرس تاثیرات
روانی مستقیمی بر کنترل قند خون داشته
باشد و يا بعضی از رفتارهای بیماران را مختل
کند و به اين ترتیب رفتارهای خودمراقبتی را
کاهش دهد.
صفحه 31:
* درمانگران می توانند از مفهوم تصمیم های
ظاهرا بی ربط " برای مورد توجه قرار دادن
رفتارهای. ضر چیماران مبتلا به دیابت [مانتد
خوردن 3 نوشیدن بی ملاحظه استفاده کنند.
اين مفهوم از حوزه S اختلالات وابسته به مواد
كرفته شده است كه در آن بيماران اظهار مى
کنند ناگهان خود را در میخانه می یابند" یا "یک
لحظه متوجه می شوند که شب را با دوستان
معتادشان سپری می کنند".
صفحه 32:
۰ درمانگر و بیمار معمولا می توانند در اين
تصمیمات "ظاهرا بی ربط " زنجیره ی ظریف
و نامحسوسی از رویدادها را پیدا کنند. می
توان هر یک از مراحلی که بیمار را به اين
تصمیم بیمار که از مسیر دیگری به خانه برود
او را به میخانه ای رساند که قبلا در آن جا
مشروب می خورد.
صفحه 33:
۶ با استفاده از این مفهوم می توان نشان داد که
به ندرت رفتارها "به خودی خود" اتفاق می
افتند. بسیاری از رفتارها از زنجیره ای از
رویدادها تشکیل شده اند که در نهایت به رفتار
مورد نظر منجر می شوند. در مورد دیابت اين
مفهوم در مورد رفتارهایی صدق می کند که با
رویکرد خود مراقبتی دیابت در تعارض هستند.
صفحه 34:
* مفهوم پردازی های مربوط به رفتارهای بی
ملاحظه " باید ماهیت "بی ملاحظگی" و افکار
مربوط به احساسات مثبت را تشریح کنند. آیا
اين رفتارها به اين دلیل است که بیماران
تفریح دیگری ندارند؟ آیا این رفتارها احساسات
منفی بیماران را کاهش می دهند؟ درمانگران
باید با استفاده از اصول تقویت منفی احساس
این رفتارها می شوند, توضیح دهند.
صفحه 35:
* مفهوم پردازی در سطح مشکل باید هميشه
ارتباط gy حالت های خلقی منفی و کنترل
میزان قند خون را تشریح کند (از طریق
تأثيرات روانى بيش انكيختكى خودكار كه يكى
از عناصر حالت هاى خلقى مانند اضطراب,
وحشت زدگی, ناکامی و خشم است).
صفحه 36:
۰ سپس در موارد مناسب درمانگران می توانند
اين حالت های خلقی منفی را با سوء
تعبیرهایی که درباره S علل کاهش ادراک شده
ی میزان قند خون روی می دهند, مرتبط کنند.
اين امر در مورد بیمارانی که به آنها آموزش
آگاهی از میزان گلوکز خون (5۵7) پيشنهاد
می شود بسیار مهم است (به گاندر- فردریک
و همکاران, 2000 رجوع کنید). علل مربوط به
عدم آگاهی از کاهش شدید قند خون متغیر
صفحه 37:
* مفهوم پردازی در سطح مورد
* مفهوم پردازی در سطح مورد باید مشکلات
مختص به دیابت را شامل شود و ارتباط این
مشکلات با مشکلات دیگر زندگی بیمار را
مشتخصی کند, تموثهای از این آمزییماوی است که
در پیروی از رویکرد خود مدیریتی با مشکل مواجه
است و نمی تواند وظایف شغلی خود را در زمان
تعیین شده انجام دهد. بیمارانی که در پذیرش دیابت
مشکل دارند اغلب از باورهایی درباره ی منبع کنترل
بیرونی برخوردار هستند.
صفحه 38:
* بیمارانی که بر پیشرفت های پزشکی تاکید می
کنند اغلب نمی توانند محدودیت های کارکنان
بهداشتی در حل مشکلات مربوط به culos را
بپذیرند. نمونه ای از این امر بیماری است که
فكر مى کند: "اگر خودم را به دست پزشکها
بسپارم دیگر نباید از نظر دیابت مشکلی داشته
باشم".
صفحه 39:
* ممکن است کارکنان بهداشتی موفقیت های
درمانی را به خود نسبت دهند و بیماران را
قاهل ال شكست ها بدانقد. این beers
ممکن است در بیمارانی که به انتقاد حساس
هستند به مشکلاتی منجر شود و این مشکلات
بايد در مفهوم پردازی در سطح مورد توضیح
داده شوند.
صفحه 40:
* همچنین در مفهوم پردازی در سطح مورد wb
هیت اسیب پذیری های روانی قبلی به
اختلالات روانی مربوط به culo تشریح شوند.
طرحواره ی کمال گرایی ارتباط داشته باشند
و به وسیله ی jl به توجه و هوشیاری نسبت
به رویکرد خود مدیریتی تحریک شوند
صفحه 41:
در بعضی از موارد می توان ale ناتوانی در
پیروی از رویکرد خود مدیریتی را در باورهای
قدیمی بیمار درباره ی ناتوانی برای مقابله با
اعتماد به نفس پایین جستجو کرد (من آدم
درمانده اید نمی توانم مشکلات خودم را حل
کنم), رویدادهای زندگی و مشکلات دیگری که
در نتيجه ى اين عوامل به وجود امده اند مى
poate yo ales بورذازة ور سطع مور مطرج
شوند.
صفحه 42:
منبع کنترل بیماران می تواند تاثیری فراتر از
یک عنصر ساده S سازگاری culo L دش
باشد و بر انتخاب روش تزریق انسولین
(تزریق مستقیم انسولین با استفاده از پمپ
تزریق زير پوستی انسولین)؛ پاسخ بیمار به
توصیه های پزشکان درباره تغییر سطح قعالیت
های ورزشی, الگوهای تغذیه و پاسخ او به
دت پیش بینی نشده ی مربوط به دیابت
تأثیر بگذارد.
صفحه 43:
* تمام مشکلات و رویدادهایی که در طی بیماری
دیابت و کنترل آن برای بیمار رخ داده اند باید
در مفهوم پردازی در سطح مورد مطرح شوند
و درمانكران بايد توضيح دهند اين رويدادها جه
تأثیری بر باورهای واسطه ای بیمار درباره ی
دیابت گذاشته اند (متلا تاش برای کنترل
دیابت بی نتیجه است چون هنوز هم با
مشکلاتی مواجه می شوم. )
صفحه 44:
* محدودیت های غذایی می تواند برانگيزنده
مشکلات روانشناختی در بیماران Vino به culo
باشد. بیمارانی که به واسطه ی وجود
طرحواره های مربوط به خودپنداره مانند
ارزش خود و ظاهر, فرض های ناکارآمدی
دارند و اين طرحواره ها را با رفتارهاى مربوط
به وزن و خوردن پیوند می دهند, نسبت به
صفحه 45:
۰ مشکلات روانی قبلی (به خصوص افسردگی
بعضی از بیماران را در مقابل مشکلاتی مانند
خود انتقادگری و کاهش انگیزه سیب پذیر می
کند. درمانگران می توانند افکار و باورهای
مربوط به تعویق انداختن کارها را شناسایی
كنتد. و سپس این اقکار زا با عشکلات
انگیزشی بیمار ارتباط دهند
صفحه 46:
* بیمارانی که درباره دیابت اشتغال ذهنی دارند
اغلب گزارش می کنند که زندگی شان "تحت
سلطه ي" دیابت در آمده است. در مواردی که
مقایسه ی تفریج ها و فعالیتهای اجتماعی
گذشته با فعالیتهای اجتماعی کنونی باعث
نومیدی و یاس می شوند می توان این مسائل
را در مفهوم پردازی در سطح مورد مطرح کرد
صفحه 47:
راهبردهای درمانی
اصل اساسی بسیاری از راهبردهای شناختی و
رفتاری که برای مشکلات روانی مربوط به
دیابت به کار می روند این است که بیماران
بپذیرند به بیماری وخیمی مبتلا هستند که به
طور بالقوه پیامدهای خطرناکی را به دنبال
دارد همچنین بیماران باید بپذیرند که می توانند
اين بیماری را کنترل کنند
صفحه 48:
راهبردهای شناختی- رفتاری تلاش می کنند
بیماران را قادر سازند مشکلات روانی مجزا را
مورد توجه قرار داده و اثربخشی رویکرد خود
مدیریتی را به حداکثر برسانند.
صفحه 49:
* اموزش و ارتقاء سطح پذیرش بیماران
۶ مشکلات مربوط به پذیرش بیماری اغلب با
بازنمایی های نادرست و يا تحریف شده از
بیماری دیابت ارتباط دارد (برای متال بیماران
مبتلا به دیابت هیچ وقت خوشحال نیستند؛
بیماران دیابتی سرانجام به قطع عضو نیاز پیدا
می کنند. در این موارد می توان از راهبردهای
مختلفى استفاده كرد.
صفحه 50:
* مفهوم پردازی مشکلات مربوط به عدم
پذیرش cubs معمولا فقدان اطلاعات درباره
دیابت, اطلاعات تحریف شده درباره دیابت و یا
یک سری مشکلات قبلی را نشان می دهند که
مانع سازگاری با دیابت می شوند
صفحه 51:
* مطالعات فراتحلیلی نشان داده اند که آموزش
مدیریت دیابت به تغییرات مثبتی در زمینه
رفتارهای خود مراقبتی و وضعیت جسمی منجر
ميشود. در حقیقت, اگر بیماران در مورد دیابت,
منطق وتوصیه های پزشکی و اصول درمان
اطلاعات پایه ای نداشته باشند, مداخلات "پیچیده
تر" تأثیری نخواهند داشت.ارائه ی اطلاعات کلی
وبايه ای به بیمار در غیاب اطلاعات مورد نیاز او
و شخصى احتمالا ارزش ناجيزى دارند.
صفحه 52:
* برنامه ی آموزش آگاهی از میزان قند خون
(80۸ برای توجه به این عوامل تدوین شده
است و با رویکرد شناختی - رفتاری برای
کنترل دیابت وجوه مشترک بسیاری دارد
صفحه 53:
رویکرد شناختی- رفتاری برای حل مشکلات
روانی مربوط به دیابت بیشتر بر مدیریت
فرصت را برای درمانگر فراهم می کند که
اطلاعات زیادی را در اختیار بیمار قرار دهد
صفحه 54:
* آگاهی از میزان قند خون
۶ بسیاری از بیماران گزارش می کنند که در مورد
نشانه ها و علائم مربوط به تغییرات میزان قند
کافی ندارند. همچنین توانایی بیماران در شناسایی
تفاوت ها معمولا به بی توجهی بیماران, سوء تعبیر
علائم و نشانه ها, فقدان دانش درباره ی دیابت و یا
تركيبى از اين عوامل نسبت داده می شوند.
صفحه 55:
برنامه ی آموزش آگاهی از میزان قند خون
BGAT) براى توجه به اين عوامل تدوین شده
است و با رویکرد شناختی - رفتاری برای
کنترل دیابت وجوه مشترک بسیاری دارد.
درمانگران می توانند اجزای اين برنامه ی
آموزشی را با رویکرد خود ترکیب کنند و یا
ممکن است مایل باشند برنامه ی 86۸7 را
اجرا کنند.
صفحه 56:
* درمانگران باید اطمینان حاصل کنند که بیماران
می دانند چرا پایش سطح قند خون توصیه می
شود. ممکن است دلیل این امر واضح به نظر
برسد, اما بعضی از بیماران نمی توانند منطق
پایش را توضیح دهند و فقط می گویند "دکترم
گفته است این کار را انجام دهم". بعضی از
بيماران در اين مورد اطلاعات پایه ای دارند اما
نمى دانند جكونه اين اطلاعات را در عمل به
کار گيرند.
صفحه 57:
زمانی که ارزیابی های اولیه نشان میدهد بیمار
در اين باره اطلاعات محدود ويا باورهای منفی
دارد. درمانگر می تواند این حوزه را با استفاده
یر فیودهای درمانم مانند تحلیل های سود و
زیان مورد هدف قراردهد. . این راهبردها آگاهی
بیماران از مضرات آزمایش نامرتب قند خون
را افزایش می دهند.تحلیل های سود و زیان
نباید فقط به مزایا و مضرات کوتاه مدت پایش
محدود شوند.
صفحه 58:
* درمانگر باید از بیمار بخواهد سطوح قند خون
روزانه ی خود را یادداشت کند. اين یادداشتهای
روزانه ساختاری برای ثبت نشانه ها و سطح قند
خون فراهم می کنند. هنگامی که بیمار یادداشت
های روزانه ی خود را کامل کرد باید با درمانگر
ات ی افتتها را ترری ie تا مشخص شود
زمانى كه ميزان قند خون او بايين بوده جه نشانه
هايى را تجربه كرده است و هنگامی که میزان قند
خونش طبیعی بوده کدام نشانه ها از بین رفته اند.
صفحه 59:
* کاکس, گاندر- فردریک و کلارک (۱۹۹۹)
پیشنهاد می کنند که درمانگر بیمار را تشویق
نماید تا از سوالات زیر برای بررسی زمانهایی
که میزان قند خود را اشتباه تخمین زده است
استفاده کند؛ "چه سرنخهایی را نادیده
كرفتم؟", "جرا به اين سرنخها توجه نكردم؟",
"آيا كارهاى متفاوتى با كارهاى معمول انجام
میدادم؟", "ايا تزريق انسولین, غذا و ورزشم
متفاوت بود؟".
صفحه 60:
* اطلاعات حاصل از این چارچوب به بیمار و
درمانگر کمک می کند درباره ی موضوعاتی
مانند فرایندهای انتسابی بحث کنند (برای
مثال, "کدام نشانه ها به میزان قند پایین
نسبت داده مى شوند؟", "جرا اين اتفاق می
افتد؟", "بيمار كجا ياد كرفته است كه اين
نشانه ها ممكن است علامت احتمالى قند
خون بايين باشند؟"). بيمارانى كه با اصول
اساسى مدل شناختى- رفتارى اشنا هستند,
بهتر درك مى كنند كه جرا بايش ميزان قندٍ
صفحه 61:
بعضی از بیماران ممکن است فکر کنند تصمیم
گیری های آنان درباره ی قند خون ارتباط خیلی
ضعیفی با متغیرهای روانی دارد. اما در حقیقت این
تصمیم ها اصولا بر اساس علائم و نشانه هایی اتخاذ
می شوند که در نتیجه ی عوامل روانی به وجود می
آیند. درمانگر باید به بیمار کمک کند نشانه های vel
میزان قند خون پایین را شناسایی کند (برای مثال
نشانه هایی که در هنگام قند خون پایین اتفاق می
افتند ولی هنگامی که میزان قند خون طبیعی است
اين نشانه ها از بين مى روند.
صفحه 62:
* هنگامی که بیماران درباره ی مفاهیم
"هشدارهای کاذب " و "علامت های هشدار
دهنده فکر می کنند اين مطالب را آسان تر
درک می کنند.
صفحه 63:
* تکالیف خانگی باید بر اين موضوع تمرکز کنند
که پیماران چگونه پایش را انجام می دهند يا
چگونه از سرنخهای درونی و بیرونی به عنوان
نشان دهنده ی افزایش کنترل قند خون
استفاده می کنند. راهبردهایی که برای
افزايیش همکاری در درمان سودمند هستند
برای این دسته از تکالیف نیز به اسانی قابل
کاربرد می باشند.
صفحه 64:
8 گفتگو درباره ی روزها, ساعات و موقعیت
هايى كه بيماران ازمايش قند خون را انجام
مى دهند و عواملى كه مانع كامل كردن
يادداشت هاى روزانه مى شوند نمونه اى از
اين راهبردها است. درمانگر مى تواند ازمايش
هایی را تنظیم کند که در آن بیمار یک روز از
سرنخ های شناسایی شده استفاده کند و روز
بعد اين سرنخها را نادیده بگیرد. با استفاده از
اين ازمايش بيمار مى تواند نتيجه ي استفاده
از سرنخها را عملا مشاهده كند.
صفحه 65:
* افزايش رفتارهای خود مراقبتی
۰ رفتارهای خود مراقبتی culo sly رفتارهایی
مانند مصرف دارو, تمرینات ورزشی و مدیریت
درست رژیم غذایی no BL شود.
همجنين خود يايشى ميزان قند خون یک جزء
اساسى رفتارهاى خود مراقبتى است. عدم
بيروى از توصيه هاى خود مديريتى و مراقبت
از خود اغلب يكى از علل مشكلات است.
صفحه 66:
دستورات درمانی اغلب به درمان های شناختی
رفتاری پاسخ می دهند. بسیاری از رفتارهای
خود مراقبتی به سادگی ایجاد می شوند؛ اما
ممکن است مشکلاتی در زمینه ی حفظ و
تعمیم این رفتارها به وجود آیند. خلق افسرده
و یا مشکلات حاد مربوط به دیابت می تواند
انگیزه ی رفتارهای خود مراقبتی را کاهش دهد
صفحه 67:
8 درمانگران باید پیشرفت های بیماران در ایجاد
و حفظ رفتارهايى كه سازكارى با ديابت را
افزايش مى دهند يا مشكلات يزشكى را به
we Laat تقويت كنند. ارزيابى ها
بايد بر اين نكته تمركز كنيد كه جه جيزهايى
براى بيمار تقويت كننده است.
صفحه 68:
برای بعضی از ,ب بیماران ممکن است استفاده از
اظهارات خود تشویقی پس از انجام رفتارهای
خود مراقبتی مفید باشد. اما به ازای هر
بيمارى كه به تقويت هايا اين ايده كه يس از
كسب موفقيت كارى انجام دهد. ممكن است
بيمارى وجود داشته باشد كه اين كارها را بى
ربط يا بيش از حد ساده مى داند
صفحه 69:
٠ بعضی از بیماران به علت ابتلا به هراس خاص
از تزریق و یا اعتماد به نفس پایین برای تزریق
انسولين با تشکلات درهانی سواجه سي.:شوند.
همچنین ممکن است بعضی از بیماران به خون
واکنش ترس نشان دهند.
صفحه 70:
۶ شواهد محکمی وجود دارد که هراس خون و
تزریق به مداخلات شناختی - رفتاری که از
فنون مواجهه. و آموزش استفاده می کنند به
خوبی Wo awh دهند. کارکنان بهداشتی ممکن
با واکنش های ترس ارتباط دارد اما در حقیقت
این واکنش ها تحت تأثیر افکار مختلفی قرار
مر گیرند
صفحه 71:
* خلاصه و نتیجه گیری
* درمانگران باید ارزیابی ها, مفهوم پردازی ها و
برنامه ریزی مداخلات درمانی را به صورتی اجرا کنند
که تأثیرات دو سویه جنبه های روانی ارائه مراقبت
های درمانی دیابت و سلامت روانی بیمار را در نظر
بگیرند. به اين ترتیب ارزیابی هاء مفهوم پردازی ها و
برنامه های درمانی می توانند عوامل مستقیم (یعنی
مشکلات روانی را مورد توجه قرار دهند.
صفحه 72:
* هنگامی که بیمار معنای ضمنی ابتلا به دیابت را
پذیرفت درمانگر شناختی- رفتاری می تواند به
مراقبتی دست یابد و احتمال وقوع مشکلات
روانی را کاهش دهد.