علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی

zaban_be_onvane_dastgahi_az_alayem

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی”

کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی

اسلاید 1: کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی

اسلاید 2: زبان به عنوان دستگاهی از علایم

اسلاید 3: یکی از تعریف هائیکه از زبان شده این است: «زبان دستگاهی است از علائم آوائی قراردادی که برای ارتباط بین افراد بك اجتماع به کار میرود». برای اینکه بتوانیم به خوبی روشن کنیم زبان به عنوان يك دستگاه علائم چه خصوصیاتی دارد و چگونه در زندگی روزمره ما تأثیر میگذارد باید نخست تعریف کنیم علامت چیست و علامت آوائی و قراردادی کدام است .

اسلاید 4: علامت را به طور کلی میتوان چنین تعریف کرد : علامت عبارت است از هر چیزی که نماینده چیز دیگری غیر از خودش باشد . مثلا وقتی میگوییم رنگ قرمز علامت خطر است یعنی این رنگ به چیزی غیر از خودش یعنی خطر، دلالت میکند .

اسلاید 5: ما میتوانیم علامت را دال و آنچه را به وسیله علامت نشان داده میشود مدلول و رابطه آنها را دلالت بنامیم. در این مثال رنگی قرمز دال ، خطر مدلول و رابطه رنگ قرمز و خطر دلالت است . ما رابطه بين دال و مدلول را از طریق پیوند مشروط می آموزیم (مکانیسم پیوندهای مشروط را بعدة توجيه خواهیم کرد. ) علائم را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: علائم طبیعی و علائم قراردادی .

اسلاید 6: علائم طبیعی آنهائی هستند که با مدلول خود همیشه در طبیعت همراه هستند و رابطه آنها نیز به علت همین همراهی بوجود آمده است. مثلا ابر علامت باران و دود علامت آتش است زیرا باران همیشه با ابر همراه است و به همین دلیل هر وقت هوا ابر شود احتمال بارندگی هست؛ همچنین دود ناگزیر از آتش منشاء میگیرد و اگر ما دود را دنبال کنیم به محل آتش میرسیم

اسلاید 7: ولی علائم قراردادی آنهائی هستند که بین آنها و مدلولشان هیچگونه تشابه و تجانسی وجود ندارد و رابطه آنها صرفا قراردادی است. مثلا رابطه رنگی قرمز و خطر، يك رابطه صرفأ قراردادی است . همچنین رابطه صدای زنگ مدرسه و ورود و خروج دانش آموزان چیزی صرفا قراردادی است . علائم قراردادی را نیز می توان به دو دسته تقسیم کرد : علائم زبانی و علائم غیر زبانی .

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید