صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
* کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
٠ تاليف ربكا كرين
* ترجمه : انيسى خوش لهجه صدق
صفحه 3:
. ویژگی های عملی برجسته در شناخت درمانی
مبتنی بر ذهن آگاهی ۷8۲
صفحه 4:
16 فصل ٠
۰ ساختار 9 محتوای دوره اموزشی
صفحه 5:
وضعیت کلی برنامه
ساختار کلی درمان ۲ طی هشت هفته
در جلسات ۲ تا 2/5 ساعته برنامه ریزی شده
است که قبل از آن یک دوره مقدماتی جهت آشنایی و
ارزیابی به کار می شود (به فصل ۱۸ و جزییات
مربوط به آن مراجعه کنید. برنامه ساختار یافته ای از
تکالیف خانگی است که شامل 45 دقیقه تمرین
روزانه, تمرین های رسمی و در برخی روزها تموین
های غیررسمی ذهن آگاهی است و گاهی فرد به ثبت
مشاهدات خود از تجارب روزانه اش می پردازد.
صفحه 6:
* بسیاری از برنامه ها شامل یک روز تمرين
هدایت شده ذهن آگاهی در هفته ششم هستند
که در طی ul روز حس ماندگاری از تمرین
ذهن آگاهی را تجربه می کنند. تاکید کلی در
نیمه اول برنامه, بر فراگیری عدم توجه به
تجارب درونی است و ايینکه آنچه را در برنامه
رخ می دهد مشاهده کنند.
صفحه 7:
* در نیمه دوم برنامه روی کاربرد برنامه برای
ادراك و فهم جالش هاي موجود در زندگی از
طریق تمرین های ذهن آگاهی تاکید می گردد.
آموزش های ارایه شده برای هر شرکت کننده
از طریق ارایه رهنمودهای جلسه به جلسه " و
ضبط جلسات اموزشی, مرور تمرین های ذهن
آگاهی در منزل هدایت و پشتیبانی می شود
صفحه 8:
٠ شکل جلسات
- غیر 3 oil aay جلسه با يك تمرين رسمى
همچون (تمرکز بر بخش های مختلف بدن, حرکات
هوشیارانه, یا تمرین مراقبه) آغاز می شود. در پی
آن تجارب به دست آمده از تمرین ها و تکالیف
خانگی مورد بررسی قرار می گیرد و در خصوص
شیوه های خاصی از ویژگی های اصلی ذهن آگاهی
به بحث و كفت وگو می پردازند (جهت جزییات
بیشتر به فصل ۲۸ مرور فرایند بحث و گفت و كو
میان شرکت کنندگان و معلم مراجعه کنید).
صفحه 9:
8 به طور کلی یک تمرین يا جست و جوی
گروهی وجود دارد كه طى آن به بررسى
موضوعات مطرح شده در هفته و نتيجه گیری
از آن مى يردازند و بدين ترتيب اجزای
آموزشی و اطلاعات ضمنی که با یادگیری
تجریه شده در زندگی روزمره و چالش های
زندگی مرتبط هستند از طریق فرایند آموزش
یکپارچه می شوند.
صفحه 10:
تمرین های کوتاه مدت ذهن آگاهی همچون
تنفس سه دقیقه ای در فضای 385 مراجعه
كنيد به فصل ۲۳) هوشیار ماندن در هنگام
3 روى (مراجعه كنيد به فصل ۲۱) موارد
دیگری هستند که جهت حمایت از شرکت
کنندگان و مدرس برای ایجاد ارتباط دوباره با
یک تجربه کامل آگاهانه در برنامه گنجانده شده
اند.
صفحه 11:
برای شرکت کنندگان در این درمان داستانها و
اشعاری خوانده می شوند که عوامل بیماری.
دلایل و راهکارهای متفاوتی را از نمایی نوین
زمانی برای ارایه تکالیف و تمرین های خانگی
تعیین می شود و هر جلسه با یک تمرین کوتاه
ذهن آگاهی پایان می پذیرد.
صفحه 12:
* هدف کلی جلسات آموزشی ایجاد ذهن آگاهی
در شرکت کنندگان است که از طریق تجسم
پذیرش مراحل مختلف ذهن آگاهی, مهربانی و
تلاش فردی. حس کنجکاوی واقعی و مرور.
بدون هیچ گونه زحمتی برای دستیابی به ذهن
آگاهی, توسط مدرس در شرکت کنندگان
شکل می گیرد مراجعه کنید به فصل ۳۰).
صفحه 13:
© محتوای هشت جلسه ای برنامه ی ۱5۵۲ برای
پیگیری گزارش های فردی در صفحاتی به شکل
جدول تنظیم می شود. اجزای این برنامه مسیر فرد
در اینده را به شکل جلسه به جلسه مشخص می
کند. در حال حاضر بسیاری از درمانگران به طور
مظلوبي ساختاز این برنامه را با افراد و گروة های
خاص مراجعین منطبق کرده اند و اینکه از ساختار
اصلی برنامه هشت جلسه ای کاسته نگردد از اهمیت
Gol برخوردار است چرا که اين برنامه: ذرمانی طی
سالها تفکر و تجارب کلینیکی به دست آمده است.
صفحه 14:
٠ به نظر مى رسد بهتر است زمانی که انطباق
افراد با اين برنامه مورد بررسی قرار می
گیرد, ایجاد تغییرات از یک محیط اشنا باشد,
چرا که بروز هر تغییر در آن موقعیت به خوبی
قابل لمس و درک خواهد بود.
صفحه 15:
هفته اول: اجرای خودکار
خوردن یک کشمش با آگاهی (فصل ۱۹).
مراقبه وارسی بدن (فصل ۲۰).
تشکیل گروه - ارایه کدهای اخلاقی این روش
و مرزهای گروهی, تجربیات
صفحه 16:
۰ شرکت کنندگان خودشان را به گروه معرفی
می کنند این دوره چه هر جلسه چیزها را برایم
به وجود خواهد آورد و چه کاری در این دوره
انجام خواهیم داد).
صفحه 17:
۶ 45 دقیقه درمان مراقبه وارسی بدن, ایجاد
توجه روزانه جهت مراقبت فعالانه و مداوم از
طریق حمام کردن (فصل ۲۵)
٠ خوردن یک وعده غذا از طریق ذهن آگاهی در
طول هفته (فصل ۲۵)
صفحه 18:
هفته دوم: رفع موانع
تمرینات عملی هر جلسه
درمان مراقبه وارسی بدن» ده دقیقه
ذهن آگاهی و مراقبه ذهن (فصل ۲۲)
تنفس با
صفحه 19:
* تجربیات هر جلسه
۰ تفکر در مورد تمرین ها و حس کردن
دقیق هر یک از آنها (فصل ۲۷)
صفحه 20:
تمرین منزل
5 دقيقه درمان مراقبه وارسی بدن.
ده دقیقه تنفس با ذهن آگاهی
معطوف کردن توجه به فعالیت های مداوم
مختلف روزانه جهت ثبت تجربه یک رویداد
دلپذیر و خوشایند در روز
صفحه 21:
هفته سوم : تنفس با ذهن آگاهی (حرکات جسمی
با کمک این تکنیک)
تمرینات عملی هر جلسه
حرکت هوشیارانه (فصل ۲۱).
«تمرین منبسط کردن و تنفس» گسترده نگه
داشتن افکار و ذهن از طریق پیگیری تمرین sb
مراقبه ای و تمرکز بر تنفس آگاهانه و اعضای
بدن. این تمرین می تواند با یک تفکر ذهن آگاهی
کوتاه مدت «دیدن» یا «گوش دادن» آغاز شود.
صفحه 22:
* تجربیات هر جلسه
* سه دقیقه تنفس (فصل ۲۳).
٠ کشف تجربه های خوشایند روزانه یا می تواند
به كشف تجارب ناخوشایند در هفته چهارم
بپردازد (فصل .)۲٩۹
صفحه 23:
تمرین منزل
تداوم و تمرین تنفس در روزهای ۱ و ۳ و ۵ در
تمرین حرکات به شکل هوشیارانه در روزهای
4.Y 9 6 در هفته .
ثبت روزانه از تجارب خوشایند و دلپذیر (فصل
۳6 سه دقیقه تنفس در سه مقطع زمان از
روز
صفحه 24:
هفته چهارم: ماندن در لحظه
تمرینات عملی هر جلسه
۵ دقیقه دیدن يا شنیدن با شیوه ذهن آگاهی
(آگاهی از تنفس, اعضای بدن, اصوات, افکار و
انتخاب های آگاهانه) (فصل (YY
aw دقیقه تنفس - ارایه تمرین Sb الگوبرداری
شده جهت کاربرد در زمانهایی که دچار احساسات
دشوار می شویم
پیاده روی با ذهن آگاهی
صفحه 25:
کشف تجارب ناخوشایند.
کشف و تعریف مساله افسردگی با تمرکز
متناوب گروهی
ال استرس و غیره
۳۷
صفحه 26:
۰ تمرین منزل
ایجاد تن آرامی 3 مراقبه.
٠ سه دقیقه تنفس عادی, مرور (سه بار
در روز).
٠ سه دقيقه تنفد الگوبرداری (برای
ناخوشايند مى شويد).
صفحه 27:
هفته پنجم: پذیرفتن و اجازه دادن
نشست های مدیتیشن که آگاهی از تتفس و
اعضاى بدن تاكيد برچگونگی واکنش نشان دادن
به هر آنچه فکر. احساس می کنیم و آنچه از
احساسات بدن ناشی می شود؛ ایجاد یک
شرایط سخت تمرینی و کشف تاثیرات تمرین ها
روی ذهن و بدن (فصل ۲۲) سه دقیقه تنفس.
صفحه 28:
* تجربیات هرجلسه
٠ خواندن شعر خانه مهمان رومی و کشف
محتوای متناسب با اهداف آنها در گروه.
* تمرین کشف واکنش به الگوهای عادی شده و
كاربرد استعداد بالقوة مهارت هاى ذهن آكاهى
our اسان سازی واکنش به تجارب زمان
صفحه 29:
تمرین منزل
جلسه تن آرامی و مراقبه ِ
سه دقيقه تنفس عادی, مرور ul (سه بار در
روز) 2
سه دقیقه تنفس تمرین شده, الگوبرداری
(جهت زمانی که احساسات ناخوشایندی
برای شما پیش می آید):
سپس تمرین کشف انتخاب بازگشایی
«درهای بدن» ورود به فضای بیرون از
بدن در بدن»
صفحه 30:
هفته ششم: تفکرات منشا واقعی ندارند
تمرینات عملی هر جلسه
595 ت های مدیتیشن - آگاهی نسبت به تنفس و بدن -
به علاوه مطرح کردن مشكلات بيمار طى تمرين و
كشف اثرات أن بر بدن و ذهن, سه دقيقه تنفس.
تجربيات هر جلسه
تمرين ایجاد تغییر خلق, افکار و نگرش ها (فصل ۲۷)
اتروع تسترش عوجهاى شخصي وطرح فعاليت:(قصل
AYV
آماده شدن برای پایان دوره.
صفحه 31:
تمرین منزل
تمرين به مدت 40 دقیقه هر روزه - کار با ترکیبات مختلفی از سه
تمرین اصلی؛
بررسی کاربرد دوره تمرین های کوتاه مدت
باروسى كاريرة ترون هاف همرا مرو عدون اأستفاذه 311
يكى ان ثمرين ها كه gl laren sald تا دوزه:های آخز جلسنات:باشیم)
سه دقيقه تنفس عادى (مرور آن سه بار در روز)
"سه دقیقه تنفس تمرين شد. الگوبرداری از آن زمانی که احساسات
يند (al wo U ن ایجاد یک وقفه اولیه د
نگرش گسترده ما سرا باز گشایی افکار در ما می شوگ 2۳
گشودن درهای تفکر»
به علاوه انعکاس و کار بر روی طرح جلو گیری از عودهای شخصی
صفحه 32:
* هفته هفتم: چگونه به بهترین نحو از <
مراقيت كيم بهترين نحو از 997
۶ جلسات مدیتیشن - آگاهی از تنفس, اعضاى
بدن, اصوات, افکار تمرینات عملی و هیجانات
۰ سه دقيقه تنفس به علاوه طرح یک مشکل
طی تمرین و کشف تاثیران روی بدن و ذهن
صفحه 33:
٠ء کشف رابطه میان فعالیت و خلق (VV bad)
لیست کلی از فعالیت های روزانه و رسیدگی به
تخلیه هیجانی» يا «مقوی» که احساس مطلوبی
از قدرت می دهد.
* بررسی راه های افزايش فعالیت های مفید»
(فصل ۲۷)
۶ تشخیص عودها و فعالیت هایی که عود مجدد را
سبب می شود فصل ۲۷)
صفحه 34:
تمرین منزل
انتخاب تمامی اشکال مختلف تمرین هایی که الگویی مشترک
به فرد می دهد تا بعد از اتمام برنامه قادر به ادامه آن باشد.
تنفس. - عادى و تمرين شده؛ بعد از تمرين های اکتشافی
اقدام به انتخاب يى تمرين مى كند نمودن «بازكشايى مهارت
هاى عملى»
توسعه ى يى سيستم يوياى هشدار دهنده اوليه جهت كشف
عودهای مجدد (فصل ۲۷)
گسترش برنامه اجرایی تا قادر در به کار گیری آن تمرین ها
در کوچکترین حالت دشوار باشد. (فصل ۲۷)
صفحه 35:
* هفته هشتم: چگونگی استفاده از اين موارد
در تصميم گیری sb آینده.
٠ مراقبه وارسى بدنء يايان درمان
صفحه 36:
۰
تجربیات هر جلسه
بازنگری مجدد سیستم هشدار دهنده اولیه و طرح های
عملیاتی ارایه شده برای به کارگیری در زمان عودهای
مجدد aS بسیار مرور شده بود که در هر دوره چه
تفکراتی در زندگی فرد دارای ارزش بیشتری است تا
فرد را قادر به استفاده از آن جهت یادگیری بکند.
بحث در خصوص اينکه چگونه میزان تغییرات در
تمرینات رسمی و غیررسمی را حفظ کنیم.
ایجاد سوالاتی در شرکت کنندگان جهت پاسخ دهى به
بازتابهای شخصی خود طی این دوره.
صفحه 37:
* تمرين منزل 1
۰ نشستى با برنامه که شما در ماه های آینده
قادر به ادامه برنامه به تنهایی باشید (حالت
ايده آل اين است كه تمرين اصلى و مرور آن
يشت سرهم صورت كيرد).
صفحه 38:
برنامه ریزی این روش شبیه برنامه درسی ممکن است
سیب خشک و انعطاف ناپذیر بودن این روش شود. به
همین دلیل بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که
این برنامه تنها یک برنامه راهنما است و به هیچ عنوان
نمی تواند جایگزین هدایت های لحظه به لحظه مدرس در
جلسات واقعی گردد, گرچه عناصری در برنامه وجود
دارند که ضروری و پیوسته هستند. این عناصر تمرین های
رسمی ذهن آگاهی هستند. در چنین تمرینی تمرکز بیشتر
بر روی ایجاد رابطه میان جوهر و پایه های نگرشی تمرین
های:ذهن آگاهی طین مراحل آموزشی است.-
صفحه 39:
* ارتباط درونی on اين دو عامل (حضور ذهن و
مراحل آموزش) به ما نشان ميدهد كه تا جه
حد و چگونه مشكلات ما ايجاد شده ودوام
يافته اند. با توجه به تمامى بحث هاى بالا
بايست بر اين موضوع توجه داشت كه ايجاد
رابطه هم زمان و متناسب بين مدرس و
شرکت کنندگان, پاسخگو بودن و معنادار بودن
یادگیری بدین ن معناست که نبایست هیچ دو
دوره یادگیری ۷8۲ كاملا باهم يكسان باشند
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44: