روانشناسی و روانپزشکی

کتاب شناخت رفتار درمانگری یکپارچه شده با ذهن آگاهی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 62 اسلايد فصل چهارم MiCBT چگونگی تعمیم مواجهه فراشناختی و احشایی

پریسا

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
کتاب شناخت رفتار درمانگری یکپارچه شده با ذهن آگاهی اصول و روش اجرا تالیف :برونو ای.کایون ترجمه: دكتر محمد خدایاری فرد کوروش محمدی حاصل مریم دیده دار

صفحه 3:
‎٠‏ فصل جهارم: مرحله اول 11687/!؛ جكونكى تعميم مواجهه فراشناختى و احشايى

صفحه 4:
* خلاصه نکات مهم ۰ مقدمه چینی مناسب ‎sly‏ مراقبه, تعهد به درمان و نتایج درمان را ارتقا می دهد. ای الباس راحت, يا فن و حفظ کردن یک مکان و زمان برای تمرین و اقتباس یک حالت بد برای

صفحه 5:
* آرمیدگی عضلانی پیشرونده فقط به عنوان یک سنجه مقدماتی برای ذهن آگاهی تنفس و ذهن آگاهی تنفس به عنوان یک سنجه مقدماتی برای ذهن آگاهی حس های بدن (وارسی بدنی) به کارمی رود.

صفحه 6:
* ذهن آگاهی تنفس به عنوان ابزاری برای حفظ توجه به منظور ايجاد سه مهارت مهم به كاركّرفته ميشود كه بعدا امكان انجام فنون وارسى بدنى را مهيا مى كنند: اول شناسايى افكار مزاحم بدون همانندسازى با ان (افزايش آگاهی فراشناختی)؛ دوم به طور همزمان بازداری واکنش معمول به فکر با درگیر نشدن در آن (افزايش کنترل بازدارنده)؛ سوم بازچذب توجه به تنفس به محض خلاص شدن از آن فکر[افزایش انعطاف پذیری شناختی), ‎eh oe oe ee‏ َّ

صفحه 7:
86 8 طی تمرین ذهن آگاهی تنفس, درمانجوبان افكار را فقط به عنوان رويدادهاى ذهنى كذراء ماشين هاى در حال عبور خاطرات و ايده ها در نظر بگیرند, نه حاوى مسائل واقعى؛

صفحه 8:
* چندین روش برای وارسی بدن وجود دارد. كه به صورت سلسله مراتبی در فواصل هفتگی ارائه می شوند. این روشها عبارتند از: 3 وارسی یکطرفه جزء به جزء؛ ‎.Y‏ وارسی جزء به جزه دوطرفه (متقارن)؛ ۳. رفت و روب ناحیه ‎iF ‘sl‏ رفت و روب کلی؛ 0 وارسى نوين. فنون وارسى بيجيده تر حس احشايى را ارتقا مى دهند و ارزيابى انى حسهاى بسيار ظريف را در سراسر بدن ممكن به واسطه أن بازدارى از عود ارتقا مى يابد.

صفحه 9:
* حس های بدن چهار ویژگی اصلی دارند: جرم, حرکت. دما و تراکم (حس چگالی با سفتی), توضیح این به درمانجویان بهنجارسازی تجارب بدنی دشوار مانند درد کمک کرده و از ارزیابی فاجعه امیزحالات بدن مانند علائم احشایی اضطراب ممانعت می کند؛

صفحه 10:
* پیشرفت در آموزش ذهن آگاهی به طور سنتی با توجه به سه ملاک ارزیابی می شود: تغییرات زندگی ؛ قدردانی و از همه مهمتر طول دوره واکنش گری پس از مواجهه با استرسور

صفحه 11:
‎٠‏ تمرين غير غیررسمی به منظور تعمیم تعادل فکری به بافت های گوناگون استفاده مى شود.

صفحه 12:
4 ‏شروع فصل‎ ٠ ‏فصل جهارم: مرحله اول 11687/!؛ جكونكى‎ ٠

صفحه 13:
حالا چشم هایم را میبندم. چیزی نمیشنوم, حس هایم را از اهدافشان منحرف میکنم.. خود گفت و گو می کنم, و درونم را ‎So‏ ‏بررسى كرده و تلاش مى كنم دانشى آشناتر و صميمى تر از خود به دست أورم ‎٠‏ (رنه دكارت)

صفحه 14:
* مکان؛ سازوکار سرنخ دهی * در آغاز تمرین بهتر است مکانی خاص انتخاب و فقط برای تمرین استفاده شود. . اين کار یادآوری تداعی های آن مکان را با دیگر رویدادها کاهش می دهد. با اين کار مکان مورد نظر نقش علامت تمرین را نیز ایفا خواهد کرد. توصیه میشود که تمرین ها در زمان یکسانی انجام گيرند. این کار نظم را القا می کند و کوشش انگیزشی را به حداقل می رساند.

صفحه 15:
* هنكام تمرین مراقبه ذهن آگاهی, گاهی تصور می کنیم تمام دنیا باید متوقف شود. میدانیم واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم تلفن مترل زنگ ترند: بچه ها سزوضدا تکنند و:وسایل نقلیه و گاز ندهنداو بوق نزنند, اما هنوز چنین توقعاتی داریم. در موقعیت گروهی ممکن است انتظار داشته باشیم دیگران سرفه نکنند و تکان نخورند. ما واکنش نشان میدهیم و عصبی تر می شویم, زیرا نورون های بازدارنده در لوب پیشانی هنوز در بازداری محرکهای بی ربطی که وارد کرتکس شنوایی می شوند, ضعیف هستند و از این رو ناامید میشویم. انتظارات ما از تمرین نیز در واکنش نقش دارند. با تمرین و تعلادل مضاعف لوب پیشانی در چشم پوشی از صداهای مزاحم ماهرتر می شود و توجه را به بدن معطوف می کند (تتفس و اعضای بدن). بايد به درمانجویان توضیح دهیم که اين صداها قسمتی از زندگی هستند و در تمرینات ما برای افزایش سطوح تعادل و تحمل کلی مفید واقع می شوند.

صفحه 16:
* لباس ۰ لباس راحت نیز مهم است. لباس های ناراحت فشار تولید می کنند که به جریان در ونداد حس اضافه ميشود. این نوع ناراحتی یا حواسپرتی, غیر ضروری است و درمانجو باید آن را برطرف کند. لباس های خیلی گشاد و به حد کافی گرم, ایده آل هستند. گاهی قرار دادن شال يا پتوی کوچکی روی زانوها مى تواند از ز احساس سرمای ایجادشده ‎ub‏ مراقبه, جلوگیری کند.

صفحه 17:
8 از آنجا که اين تمرین با چشمان بسته انجام مى كيرد. ضرورى نيست كه عينى بر جشم داشته باشيد. به مراجع خاطرنشان كنيد كه وزن و فشار عينى نيز حس هاى جسمى را به كند و مى تواند حس هاى ظريف تر اطراف ناحيه بينى را بيوشاند.

صفحه 18:
۶ حالت بدن * از حالتهای افراطی یوگایی خودداری کنید. ذهن آگاهی ربطی به تمرین جسمی پا اصول ورزشی ندارد. درمانجو حالت راحتی را روی صندلی انتخاب ‎wo‏ کند يا یکی از پاها را روی دیگری می اندازد و تلاش ‎wo‏ کند حالتش را حفظ کند. در هر صورت, پشت و گردن باید حالت «طبیعی» ایستاده داشته باشند که به تحمل خستگی و خواب آلودگی کمک می کند. اگر خواب آلودگی الگوی غالب بودء توصیه می شود از درمانجو بخواهید روی بالشی (ترجیحا بلند و نرم بنشیند و پاهایش را روی یکدیگر بیندازد. علاوه بر اين وقتی درمانجو في البداهه روی صندلی می نشیند, به اندازه ای از تعادل دست می یابد, تغییر حالت به «پا روی پا» ممکن است به تداوم حالت و تمرکز کمک کند.

صفحه 19:
‎٠‏ یک حالت راحت و مفید برای افرادی که چهار زانو روی زمین می نشینند. اين است كه باسن بالاتر از زانوها باشد و زانوها روى كف زمين قرار كيرد. پاها نیز بدون اينکه روی یکدیگر قرار كيرند. بر نهاده مى شوند. يى روش براى تسهيل اين موقعيت عبارت است از قرار دادن یک کتاب ضخیم زیر یک. یا دو نازبالش برای افزایش ارتفاع باسن از زمين, اين مسئله کمک می کند بدون تلاش زیادی پشت را صاف نگه داریم

صفحه 20:
* آرمیدگی, به مثابه سنجه مقدماتی * بسیار مهم است که فرایند مورد نظر با ذهنی ‎i‏ ‏آرمیده آغاز شود. در عمده مراجعان توانایی دریافت حس های بدن از طریق تنیدگی هیجانی بازداری شده و موجب ناراحتی بدنی و مسابقه افکار می شود. از آنجا که حس احشایی با آرامش و ثبات ارتقا می یابد, تمرین موازی برای آرمیدگی مفید خواهد بود.

صفحه 21:
* آرمیدگی عضلانی پیشرونده (( ۳۸8), یک فن آرمیدگی است که شباهت زیادی با وارسی بدنی دارد. فن آرمیدگی عضلانی پیشرونده با اينکه گرایش دارد در سطح تجربی بسیار کلی عمل کند, به حسهای بدنی نیز می پردازد. ارتباط با بدن که اغلب به دلیل سازوکارهای اجتنابی و انتقال توجه به افکار نشخواری کاهش می یابد, با اين فن جبران شدنی است و درمانجو اندکی اطمینان برای پیشروی به دست می دهد. به درمانجویان گفته میشود آرمیدگی عضلانی پیش رونده به واسطه آرمیدگی به ما کمک می کند بیشتر در بدنمان باشیم تا سرمان.

صفحه 22:
‎٠‏ اين تمرین آنها را برای تمرين روزانه ذهن آگاهی آماده می کند. اگر مراجع نتواند به تمرین آرمیدگی عضلانى ييش رونده ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای دو بار در روز متعهد باشد. ‏آگاهی ۳۰ دقیقه ای دو بار در روز متعهد باشد. خوب است که در اين مرحله ابتدایی به تعهد اشاره کنیم, زیرا شواهد موجود نشان میدهد فراوانی تمرین نتایج را بهبود می بخشد (روزنزویگ و دیگران, ۲۰۱۰).

صفحه 23:
۶ هدف اصلی مراقبه ذهن آگاهی, آرمیدگی نیست. بلکه آگاهی و پذیرش تجربی است. با پیشن- تمرین ها و افزايیش ظرفیت حس احشایی, آرمیدگی عضلانی پیشرونده با تمرکز بر فن تنفس طبیع جایگزین می شود, این فن امکان تمرکز بر سطح ظریف تری از تجریه را امکان پذیر می کند و به طور معمول برای برقراری آرامش و تمرکز کافی است, در صورت ضرورت, می توان طول دوره تکنیک ذهن آگاهی با تنفس را تا حد مورد نیاز, افزايش داد تا آشفتگی و بی قراری کاهش یابد. تنفس ذهن آگاهی با اینکه ترکیب الحاقی مواجهه احشایی ‎sou!‏ در برنامه های درمانی مختلف نیز به خودی خود فن مراقبه ذهن آگاهی محسوب می شود.

صفحه 24:
* مرور تمرین ها: توصیف و عملیاتی سازی * ماهیت مراقبه ذهن آگاهی دو لایه است: آگاهی پایدار از تجارب گوناگون مربوط به لحظه حال و پذیرش نامشروط این تجارب همان طور که در چارچوب ذهن و بدن ظاهر میشوند (گونگا, ۷ است به عنوان مارت, ا مارلات 9 کریستلر, ۱۹۹۹).

صفحه 25:
‎٠‏ از دیدگاه نظریه یادگیری, اين دو مولفه یافته احشایی و فراشناختی» يا به طور ساده تر «مواجهه و پذیرش تجربی» عملیاتی سازی شوند (هایس و ویلسون, ۲۰۰۳). مواجهه با حس های بدنی که به طور خودجوش ظاهر ‎ro‏ شوند, از این رو تعمیم می یابد که هدف مورد نظر مواجهه رفتار يا تجربه خاصی نیست. بلکه ما واکنش خود را در قبال هر تجربه اى باردارى مى كنيم, جه در سطح ‎well ee‏ . ‎

صفحه 26:
* فقدان پایدار واکنش همیشگی به یک تجربه, موجب خاموشی تدریجی آن پاسخ شرطی به آن نوع ازتجربه میشود به بیان بسیار ساده, این شکلی از حساسیت زدایی به رویدادهای شخصی ات (هایس ون ۲۰۰۴). این حالت آرامش, آسایش و تعادل برآمده از اين حساسیت را تعادل فکری می ‎diol‏

صفحه 27:
* ذهن آگاهی با تتفس * همان طور که پیشتر گفتیم, درمانجو در اولین بخش از جلسه درمان یاد می گیرد که به منظور ایجاد اندکی کنترل بر مسابقه افکار, تنفس طبیعی را مشاهده (احساس) کند (ر.ک: ضمیمه «الف», درسنامه .آگاهی با تنفس, مرحله ۱ این شامل آموزش توجه است که کارکرد موجود (تنفس) را که با تجربه ی جاری واقعی درمانجو یکپارچه است, به کار می گیرد. درمانجو توجه خود را بر الگوهای تنفس متمرکز می کند که با توجه به فعالیت شناختی و جسمانی آگاه يا نیمه آگاه, به گونه ای بسیار پویا تغییرمی كند.

صفحه 28:
* اولین ادراى اين است که ذهن از لحظه ای به لحظه دیگر چیزی جز موجودی خاموش و سرگردان در گذشته یا آینده نیست و به سختی در لحظه حال سکنی میگزیند. نظارت بر این الگوهای ذهنی سمح به تدریج ذهن را آرام و پایدار می کند. به همین ترتیب. مطالعات مختلف با استفاده از رویکرد سیستم های پویا در تلاش ‎le‏ ‏فهرست کردن هزینه توجهی تحمیل شده از طریق تکالیف حرکتی, نشان داده اند که توجه نقش مهمی در تثبیت الگوهای پویای خودجوش دارد (کایون. تیلور و سامرز . ۲۰۰۱؛ تمپرادو" و دیگران. ۱۹9۹ وویتز و همکاران, ۱۹۹۶)

صفحه 29:
* شواهد به دست آمده از سه دهه پژوهش نشان میدهد ماهیت یا سازوکار توجه یگانه نیست. پستر و راشل (۱۹۹۷) یک مدل توجه مبتنی بر پژوهش های تصویربرداری عصبی به دست داده اند که در آن فرایندهای توجه ممکن است به سه کارکرد عمده نسبت داده شوند: جهت یابی به محرک حسی, برقراری و حفظ كوش به زنكى و کنتزل,اجزایی "رفتازی ,معطوف :یه هدف: (لنامل نبت,وبازدازی باسح ‎aly‏ خودکار)..در این چازچوب: اولین مرخله مزافيه ذهن أكاهن (نظارت بايدار ‎«(gud‏ میتواند شامل پیشرفت در شبکه کنترل اجرایی و همین طور شبکه گوش به زنگیا هشیاری باشد که به لحاظ نوروآناتومی به کرتکس پیشانی میانی (قشر کمربندی و 5۲۸۸۵) گره های پایه (به ویژه دقدار ى قدامى .بيش چیشانی: و کزخکس آهیانهای قدامی راست مرتبط باشد (سوانسون و همکاران: ‎(199A‏

صفحه 30:
* اثر راهبردهای ذهن آگاهی بر پردازش اطلاعات در اختلال های هیجانی را می توان با توجه به اصطلاحات فراشناختی به صورت زیر مفهوم سازی کرد: ۱. فعال سازی سبک پردازش فراشناختی؛ ۲ قطع اثر عقاید ناسازگار بر پردازش؛ ۳ تقویت پاسخ های منعطف در برابر تهدید؛ ۴. تقویت طرح های فراشناختی برای کنترل شناخت (ولز, ۲۰۰۲, ص 40(

صفحه 31:
* به طور خاص این تمرین به کار کردهای اجرایی مورد تیاز برای بازداری الگوهای ارزشیابی خودکار مانند داوری یک خاطره یا ناراحتی جسمی که هنگام نظارت بر تنفس ظاهر می شود, وابسته است. اگرچه کنترل بازدارنده به اندازه کارکردهای فراشناختی اهميت دارد. ظاهرا تمایز بین این دو هم مفهومى و هم نوروآناتومیک است (برای مرور اجمالی, ر.ک: بارکلی, ۱۹۹۷).

صفحه 32:
* تلاش پایدار برای ارتقای فراشناخت و کنترل بازدارنده برای پیشرفت خود کنترلی مفید است به ويزه در مورد افكار وسواسى يا مزاحم

صفحه 33:
۴ ذهن آگاهی به واسطه وارسی بدنی اين مهارت ها را براى بازبينى جزء به جزء كل بدن به کار گیرد, با همه تجلیات روانشناختی مربوط به نگرش عینی, غیرداورانه و متعادل به صورت نظام مند و پذیرا مواجه شود )14 ‎aS‏ ‏ضمیمه «الف», مرحله ۱ درسنامه), درمانجو کشف می کند که عمل ساده نظارت بر فعالیت خود کار روانشناختی به تنهایی پایداری

صفحه 34:
رویکرد ذهن آگاهی اساسا بر پایه اصول بنیادی ویپاسانا یا مراقبه ذهن آگاهی است (کابات سژین ؟ ۲ برای جزئیات پیشتر ر.ک: هارت, ۱۹۸۷). اما بر پایه منبع دانش و آموزش درمانگر (برای مثال آموزش در زنه. تیبتان یا سنت های مختلف ثراوادا) تفاوت هایی در جنبه های فنی پیاده سازی وجود دارد. ‎alo sly‏ سنتهاى ثراواداى تايلندى و سریلانکایی پیوسته بر تنفس تمرکز می کنند. در حالی که به طور خنثی به حسهای بدنی برجسته ای که بر سطح هشیاری عارض می شود, نظر دارند (بیکو(۱۹۸۲

صفحه 35:
روش های وارسی پیشرفته شایان ذکر است که مرحله اول ۱۸9۳ مراقبه ذهن آگاهی رویکردی است شامل مجموعه متنوعی از مهارتها. راهب های بودایی و دیگر کاربران مراقبه ذهن آگاهی سالها تلاش می کنتد این مهارت ها را دز دوره هاي آموزشی دشوار بپرورانند. بعضی ها ۴۵ روز را در مراکز ویپاسانا در سکوت بسر می برند و تمام ساعات بیداری خود را بر تنفس و حس های بدنی متمرکز می شوند. یکی از اين مهارت ها عبارت است از توانایی وارسی بدن به روش ‎sla‏ مختلف در حالی که آگاه و متعادل باقی می مانند.

صفحه 36:
* ارتقای توانایی وارسی به چندین روش قابل دستيابى ست : ۱ گسترش ارزیابی هشیارانه حس های بدن. كه به واسطه أن نواحى خالى از حس جاى خود را به حس هاى بدنى برجسته مى دهند. به عبارت دیگر, نقاط بيشترى از بدن برجسته مى شوند تجربه اى كه بعضى مربيان ذهن آكاهى به آن سر آغاز مى كويند

صفحه 37:
2- افزايش ظرافت هشیاری, که امکان تشخیص حس خارش مانند بسیار ظریف و حس های تپش سریع در سراسر قسمت های بدن (مانند تمام یک عضو) را می دهد به تدریج از آگاهی ناحیه ای به آگاهی کلی حرکت می کنیم

صفحه 38:
‎s‏ منطق وارسی پیشرفته در ۷۱۱۵5۲ اين است که به تدریج امکان شناسایی و ردیابی علائم اولیه پریشانی را فراهم می کند و از اين رو رای بمشكيري أ تود كوب است. از انجا که این تکلیف مستلزم عطف پردازش بیشتر از سوی شبکه های مغزی توجه به گذرگاه های حسی تنی است, اتصالات بیشتری بین سلول های این نواحی شکل می گیرد.

صفحه 39:
* اگرچه نواحی واقعی به طور دقیق به صورت تجربی تعریف نشده اند, لازار و همکاران (۲۰۰۵) با استفاده از ۷۱۴۱ پژوهشی را انجام داده اند که نشان می دهد مغز کاربران حرفهای ذهن آگاهی به لحاظ ساختاری در چند ناحیه قطورتر از مغز گروه کنترل است. اين نواحی شامل کرتکس حسی > ‎iS‏ اینسولا

صفحه 40:
‎٠‏ شوارتز (۲۰۰۳) منطقی قوی برای انعطاف پذیری عصبی جهت مند ارائه کرد که دلالت دارد فعالیت ذهنی ارادی جهت مند نیرویی ایجاد می کند که به طور سازنده موجب تعدیل مغز ميشود. از انجا که این حوزه پژوهشی به نسبت جدید است., پژوهشهای انعطاف پذیری عصبی مرتبط با اموزش ذهن آگاهی کمیابند, به ویژه در مورد اندازه گیری تأثیرات فنون وارسی

صفحه 41:
* وارسی دوطرفه (متقارن) ‎٠‏ وقتی وارسی قسمتی از بدن اسان تر شد و کمتر از طریق حواس پرتی های ذهنی معمول مغشوش شد, دستور العمل وارسی بخش به بخش بدن به طور متقارن ارائه می شود (برای مثال هر دو گونه, هر دو شانه, هر دو پاء و غیره به صورت همزمان). اين مرحله نخست وارسی پیشرفته را تشکیل میدهد. در اين مرحله مغز باید شبکه های توجه را از هر دو نیمکره و با نیروی برایر به طور همزمان فعال کند.

صفحه 42:
* جفت کردن دو نیمکره ممکن است تا پیش از اين نيز به طور طبیعی در درمانجویانی که کارشان را به خوبی انجام داده اند (تمرین نیم ساعتي دو بار در روز) تجربه شده باشد, اما ‎sly‏ آتهایی كه به روال تمرین عمل نمی کنند یا نحوه انجام دادن تمرین را به درستی درک نکرده اند. به سادگی قابل وصول نخواهد بود. اگر مهارت پیش نیاز (وارسی یکطرفه) به خویی کسب نشده باشد, ممکن است در ابتدا کمی سردرگمی ایجاد شود.

صفحه 43:
رفت و روب ناحيه ای در مرحله دوم وارسى بيشرفته. روش رفت و روب بدن معرفى مى شود. اين فن شامل وارسى با حركت مداوم در جهت مورد نظر (اتذاءنه صورت,عمودی) اننت. مرجم ریادی ‎San jl‏ ها را فعال می کند و یاد می گیرد اتصالات بیشتری را یکپارچه کند و حجم انبوهی از حس ها را به طور همزمان پردازش کند. با اقتباس از پژوهشهای حافظه در روانشناسی شناختی, رفت و روب روش اطلاعات اختفنایی.انست. در اين: مرخلة بة. مراجعان اموخته می تلود که فقط رفت و رو با تمرین کنند. از آنها تقاضا مى شود مجموعه ای از بخشهای بدن را برویند و در عین حال ب تعداد بیشتری از بخش ها را با هشیاری پایدار و تعادل معطوف به تمامی حس هایی که از لحاد لحظه دیگر دریاقت کرده اند. احساس کنند

صفحه 44:
رفت و روب سراسری مرحله بعدی وارسی پیشرفته مستلزم توجه به حرکت عمودی در عین پخش توجه به همه قسمت های بدن به طور همزمان است؛ ابتدا در سطح و سپس در تمام بافت بدن. در توضیح اين مرحله برای درمانجویان, استعاره ها مفید واقع می شوند. اين فن وارسی در آموزه های اس آن گونکا, رفت و روب سراسری خوانده میشود (هارت, ۱۹۸۷). طی این دستورالعمل گوکا تجربه رفت و روب را به ریختن آب در بالای سر تشبیه می کند؛ به همین ترتیب توجه به پایین و سراسر بدن سرازیر می شود و تمام حس های سر راه آن بدون هیچ مانعی احساس می شوند. در ابتدا وقتی رفت و روپ هنوز کند است بیشتر شبیه ریختن عسل روى سر و ريزش أن به طرف بدن است.

صفحه 45:
* از انجا که روش های رفت و روب شامل پوشش سریع قسمت های بسیار بزرگ بدن است. کاربران به طور معمول طی وارسی بخش هایی را مورد غفلت قرار میدهند. نباید سرعت و دقت را فدای یکدیگر کرد. برای جبران قسمت هاى فراموش شده بايد بعد از اتمام همه بدن, تمام قسمت های از قلم افتاده به صورت جداگانه بازبینی شوند

صفحه 46:
۰ اين مرحله ممکن است موجب شگفتن کاربران شود. حس خوشایند حلول جسمی ‎yur)‏ انسجام بسیار کم) که در سراسر بدن حس ميشود, تجربه نابی از اتحاد با محیط, حتی با هوای اطراف بدن, ایجاد می کند. اين حس جسمی «همه و هیچ بودن» در آن واحد, اغلب خوشایند و فارغ از سردرگمی است.

صفحه 47:
* وارسى نوين ۶ سی دی آموزش پیشرفته (کتایون, ۲۰۰۵) حاوی مجموعه دیگری از آموزشها به نام وارسی نوین فایل صوتی ۸) است. این آموزش بسیار پیشرفته است و گام های بیشتری به سوی انعطاف پذیری عصبی برمی دارد. مانند اولین مرحله وارسی بدنی که پیشتر گفته شد, توجه به صورت جزء به جزء مبذول می شود اما اين بار در عمق بدن نه در سطح. توجه با حفظ تعادل فکری به تمام بدن به صورت جزء به جزء از جلو تا عقب و سپس از عقب به جلو رخنه و نفوذ می کند. مسئله بسیار شایان توجه عبارت است از دوام اين توانایی به مدت طولانی که طی آن آموزش متوقف شده است

صفحه 48:
* تأكيد بر ماهیت حس های بدنی * مراجعان از این جنبه آموزش سود می برند که یک حس بدی به این دلیل روی می دهد که تفکر داورانه رخ می دهد و اينکه حس بدنی موجب ظهور افکار می شود؛ چه زیر و چه بالای آستانه هشیاری- مراجعانی که کم کاری می کنند, نقاط خالی زیادی در بدنشان دارند. برای اغلب آنها حس های بدنی هنگامی دریافت شدنی است که به اندازه کافی تشدید شده باشند و به آستانه فعلی هشیاری برسند. این مسئله اغلب متأثر از بار هیجانی و سطوح استرس است. وقتی حس های بدنی بعد از تماس با محرک آزارنده به طور زمختی تشدید ‎wo‏ شوند, گفته می شود که برانگیختگی روی داده است

صفحه 49:
‎٠‏ یک روش کارامد برای پرداختن به درد ناتوان کننده چه فیزیکی و چه روائی, عبارت است از تمرکز بر حس های بدن با چارچوب غیرداورانه ذهنی. در اینجا چند گام مفيد براى شرح خاموشی سریع آورده میشود :

صفحه 50:
از درمانجو بخواهید چشمانش را ببندد و حدود پانزده ثانیه به أرامت .و با اطمينان«تقسن بكشد . از درمانجو بيرسيد تجربه هيجانى او جيست؟ (يا در زمان مورد نظر جه بوده است؟) از وى بخواهيد شدت أن رااز صفر تا ‎٠١‏ درجه بندى كند. به منظور كمك به درمانجو در برقرارى ارتباط بين هيجان و مجموعه ای از حس ‎sh‏ بدنی, از پرسش هاى باز ياسخ استفاده کنید. * شدیدترین حس را انتخاب کنید و از درمانجو بخواهید به عینی ترین روش ممکن آن را توصیف کند (جرم, دماء حرکت, تراکم).

صفحه 51:
بپرسید: : «گفتید در سینه تان یک حس قوی غم دارد. می توانید بگوپید که آیا حرکت می کند یا یا گرم, حسها به هم می پیوندند و ادغام می شوند؟ سعى كنيد به آن دقت كنيد و به طور دقیق تجربه واقعیتان را برایم , بگویید»

صفحه 52:
* وقتی درمانجو حس ‎Sle‏ بدنی را به طور عینی توصیف کرد تلاش او را محک بزنید: «حالا از شما می خواهم سی ثانیه در مرکز حس فشار نشان دهید می توانید؟» مولف تا حالا با درمانجویی که نخواهد این حالت را امتحان کند, مواجه نشده است. احتمالا به اين علت که محک زدن گام قبل اطمينان لازم را به دست ميدهد.

صفحه 53:
‎٠‏ * دوباره تمایل درمانجو را برای تلاش كردن شروع می شود. یعنی بلافاصله بعد از قطع

صفحه 54:
به رسمیت شناختن پیشرفت * سه شاخص عمده برای پیشرفت در تمرین ذهن آگاهی وجود دارد. به لحاظ فنی قابل سنجش ترین و احتمالا قابل بررسی ترین این شاخص ها عبارت لبنت از زشدتوانایی تعادل فکری فد در این فرحله تمرین, درمانجو دریافته است که پیشرفت با نوع, فراوانی یا شدت تجربه مشخص نمی شود, بلکه با نگرش به تجربه تعیین می شود. به طور خاص زمانی که طول می کشد تا آرامش بازیافته شود و ثبات هیجانی بعد از یک پاسخ استرس با دیگر علل عدم تعادل هیجانی, بی واسطه ترین سنچه برای اندازه گیری پیشرفت است. کاهش زمان مورد نیاز برای ظهور و افول واکنش به درد هیجانی نشان دهند پیشرفت است. از دیدگاه یادگیری کاهش زمان خلاص شدن از واکنش هیجانی به معنای دوره تقویت کوتاه تر نیز است. این ستجه ای برای تعادل فکری و خودکارآمدی است

صفحه 55:
سومین سنجة پیشرفت عبارت است از تجربه قدردانی خالصانه از مربی که با آموزش مها ذهن آگاهی, در تغییر زندگی درمانجو نقش داشته است. علاوه بر اين با محقق شدن پیشرفت. قد فرد اغلب متوجه مربیانی می شود که قسمتی از یک زنجیره اند. می توانم این قضیه را با ایمیل يا دلگرم کننده ای که اخیرا دریافت کرده ام, نشان دهم. او درمانجوی یکی از همکارانم بود که سه با پیش آموزش دیده بود. قدردانی این درمانجو از من و احتمالا درمانجویانش واضح بود. قصه این درمانی هنوز به طرز خاصی ادامه دارد, نه فقط به دلیل دستاوردهای شخصی اش بلکه به علت دگرگونی ای که در زندگی کودکانش رخ داده و بعد از دگرگونی شخصیتی بسیاری که تجربه کرده است, تصمیم گرفته به آنها ذهن آگاهی بیاموزد

صفحه 56:
درونی سازی تعادل فکری تمرین بهترین نتایج را به بار می آورد. تداوم تمرین یکی از ذو عامل اضلي انتنت که احتمال موفقیت را افزایتن فی دهد؛ عامل دوم کیفیت تمرین است. علاوه بر دو بار در روز تمرين كردن, درمانجویان تشویق مى شوند که تا حد ممكن از ‎Quo‏ تا شب ذهن آكاه باقى بمانند. با اقتباس از جان كابات-زين اين را تمرين روزانه غير رسمى ميناميم كه درمانجويان به واسطه ان حس هاى بدنى و افكارشان را در بيشترين موقعيت هاي ممكن مورد نظارت قرار مى دهند. اين مسئله در زير توضيح داده شده است و به تعميم تعادل فكري ياري مى كند.

صفحه 57:
* کاربرد فایل صوتی دستورالعمل مرحله اول * فایل صوتی مرحله اول به درمانجویان کمک می کند اين فن را به خاطر بسپارند. این مسئله در مورد و مائجویانی با سطوح بالینی آسیب مفید است. آنها باید هرجه سريع تر یاد بگیرند در آرامش با خود تمرین کنند. آنها بايد در ونداد حسی را به بیشترین ایعاد ممکن کاهش دهند. اين ابعاد بايد پرای فراهم آوردن امکان ظهور برونداد (افکار مزاحم, تصورات, حس های بدنی و دیگر خاطرات ‎sly‏ ‏بازپردازش کفایت کنند. اگر سیدی فراتر از حد نیاز (یادگیری تکلیف) استفاده شود. احتمالا پردازش را به تأخیر می اندازد.

صفحه 58:
گاهی مراجعان به این اميد كه تصور اعضاى بدن به احساس کردن حس های باد قسمتها کمک می کند. اقدام به تصور آن اعضا می کنند. باید از اين کار اجتناب کرد, زیرا درگیر کردن کرتکس بینایی و در عین حال تلاش برای حس کردن احساس های بدن منابع توجه را بین دو کرتکس مذکور تقسیم می کند و انعطاف پذیری عصبی در کرتکس حسی تنی را به تأخیر می اندازد. تراکم بیشتر شبکه های حسی تنی تشخیص علائم اولیه پریشانی و تنظیم هیجانی را تسهیل می کند, در حالی که اتصالات بیشتر در شبکه های بینایی این کار را انجام نمی دهد

صفحه 59:
* درمانگرانی که ‎ay ly MICBT‏ کار سی گرند: به طور معمول در اوایل دوره آموزش استفاده دستورالعمل های ضبط شده را تشویق کرده و سپس تمرین همان تکالیف را بدون ‎sow‏ ‏توصیه می کنند. با اين حال استفاده از سیدی گاهی طی تمرین هفته برای به خاطر آوردن و تعدیل فوران همیشگی افکار مزاحم در درمانجویان دچار علائم شدید مانند اختلال وسواس - بی اختیاری یا توهمات شنیداری, مجاز شمرده می شود.

صفحه 60:
رهنمود دادن برای انتقال ‎lee‏ زین ۳۹ ۰ ابداع کرد و جنبه مهمی از آموزش ذهن آگاهی است. وقتی در هفته سوم , چهارم آموزش حس های بدن در اغلب نقاط بدن احساس شدند, از درمانجویان خواسته می شود مهارت های کسب شده را پیوسته در موقعیت های رسمی (صبح و شب با چشمان بسته در حالت نشسته در بافتهای غیر رسمی تر به كار كيرند.

صفحه 61:
* به عنوان قسمتی از تمرین خانگی, درمانجویان تشویق می شوند هشیاریشان را نسبت به افکار و حس های بدن تا انجا كه مى توانند در تعداد بیشتری از موقعیت های روزمره به کار گیرند. آنها تشویق می شوند تا کل تعطیلات آخر هفته را به طور ذهن آگاه زندگی کنند. به طور معمول از آنها خواسته می شود هنگام قدم زدن کف پایشان و انقباض عضلانی اندام تحتانی را احساس کنند, هنگام غذا خوردن از سرعت خود بکاهند و طعم های اصلی و محتویات غذا (نمک, شکر, , چربی و غیره) و همین طور انقباض های فک و حس های ایجادشده در گلو هنگام بلعیدنتشدا رانجنتن کنند.

صفحه 62:
* بنابراین هدف مهم فنون وارسی بدن ایجاد توانایی فزاینده برای آگاهی احشایی و پذیرش در موقعیت های روزمره است که برای آنها انتقال مهارت حیاتی است. سازماندهی مجدد گذرگاه های مغز یا انعطاف پذیری عصبی در گذرگاه های حسی تنی که طی تمرین رسمی فنون وارسی بدنی روی می دهد, انتقال مهارتهای احشایی به زندگی روزمره را تسهیل می کند (کایون, ۲۰۰۵: کابات-زین, ۲۰۰۵: لازار و دیگران, 0“ ‎AY:‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان