صفحه 1:
به نام خدا
كسر (اعداد كويا)
100
صفحه 2:
آشنایی دانش آموزان با کسرها در پایه دوم ابتدايى ودر فصل آخر به اسم کسر و اهتمال است.
ودرپایه دوم خیلی کم و فقط جهت آشنایی آورده شده است و ذهن دانش آموز را آماده می
.كند براى سال بعد
در فصل سوم رياضى سوم به نام عددهاى كسرى دانش آموزان با كسر آشنايى بيشترى ييدا
.می کنند. وبا مفاهیم آن آشنا می شوند
.در فصل دو ریافی چهارم است که ما با جمع و تفریق آشنا می شویم وآن را یادمی گیریم
.در فصل دوم ریاضی پنجم ما با ضرب و تقسیم اعداد کسری آشنا می شویم
در فصل دوم کتاب ریاضی ششم ما که با کسرها در پایه های پایین تر آشنا شده ایم و آن
.یاد گرفته ایم با محاسبات کسر آشنا می شویم
صفحه 3:
اعداد گویا
اعداد گویا کسرهایی هستند که از تقسیم عدد صمیع بر عدد صمیع دیگر (به جز صفر) پدید آمده باشد
مجموعه اعداد گویا معمولا بامرف 0 .نمایش داده می شود p
q
صفحه 4:
ما در زندگی روزمره ی خود» بی آنکه متوجه باشیم بارها از
.مفهوم کسر استفاده می کنیم
مثلا به دوستمان می گوییم نصف سیب من برای توء یا نصف کتاب
داستان را خوندم و غیره
صفحه 5:
برای آموزش کسر ابتدا بايد تقسيم های مساوی
ونامتساوی رابه طورمجسم (یعنی استفاده
.زا شیاءمانندکیک» سیب درختی»بیسکویت.مربع
مستطیل,دایره .نوارکاغذی و...) ونیمه مجسم
(یعنی استفاده از اشکال)بااجسام واشکالی که
دانش آموزان با آن ها سروكار دارندصحبت به
ميان وردواين اجسام واشکال رابه قسمت های
متساوی وهمچنین قسمت های نامتساوی
تقسیم کردتا دانش آمجزان با قسمت های
متسامی آشنا كردند ونصف كردن كيك وسيب EE LE EE FL
وسه قسمت كردن ومهارقسمت كردن اين 7 2 131 129 0 1 EAT) 27
.اجسام واشکال را تجربه کنند ۶ 0 10 16 16 76 16 10 70 10
صفحه 6:
شکل زیر به چند قسمت مساوی تقسیم شده
است؟
آفرين به “اقسمت مساوى
صفحه 7:
حالابه این شکل با دقت نگاه کن مثل شکل قبل اما این بار به چند قسمت
مساوی تقسیم شده است؟
آفرین به بقسمت مساوی
صفحه 8:
عزیزم به این شکل با دقت نگاه کن ۱ این بار شکل ay چند قسمت مساوی
تقسیم شده است؟
قسمتمساوی ی عنیت_ولنستیم یکشکل12
مستطیلرا به سه روشتقسيم ب ندیک نیم
صفحه 9:
ااه 1 | 1
و بعد ۱۲ قسمت HHH a
صفحه 10:
شکل زیر به چند قسمت مساوی تقسیم شده است ؟
کسر هر شکل )| )95
—
این دو کسر باهم مساوی اند چون در هر دو شکل
. قسمت رنگی مساوی اند
صفحه 11:
براى اين شكل دو كسر مساوى بكو
3 = 6
5 10
صفحه 12:
برای شکل زیر سه کسر مساوی بگو
صفحه 13:
کسر های زیر را باهم مقایسه کن وبکوکدام کسر بزرکتر است ؟
همان طور که از شکل ها معلوم است
کسر یک/ دوم بزرگ تر از یک/ سوم و
«یک/ ششم است
9
|
1
صفحه 14:
لايس ان بريه که
يس نتيجه مى كيريم 0 ۱ 00
اگر صورت دو کسر باهم برابر باشد کسری بزرگتر است که مخرجش كوجكتر
«باشد
صفحه 15:
حالا با توجه به شکل بگو کدام کسر بزرگتر است؟
9»
| 4
55 :
صفحه 16:
نتيجه مى كيريم كه : ۱ ۱ ۱
.كر مخرج دو كسر مساوى باشد كسرى بزركتر است كه صورتش بزركتر ML
د
4 4
صفحه 17:
فرزند باهوشم . بادقت به کسرها نگاه کن و بکو کدام بزرگتر است و بعد با کلیک کردن جواب
.درست را ببين
5
3
+ >
3
افرين
13
72
صفحه 18:
.از شکل آبی است
شش نت نمی توان برای این شکل ها کسر نوشت
صفحه 19:
انواع کسرها
4
۲ کسر واحد : صورت و مخرج این کسر باهم برابر است. مثل: Bi
7 کسر کوچک تر از واحد : صورت این کسر کوچک تر از مخرج آن است. مثل: Ai
۲ کسر بزرکتر از واحد : صورت این کسر بزرکتر از مخرج آن است. مثل
۲ کسر صفر: صورت این کسر صفر است. مثل: Cg am
صفحه 20:
جمع و تفریق
صفحه 21:
برای شکل های زیر جمع بنویسید
صفحه 22:
برای شکل slo زیر تفریق بنویسید
صفحه 23:
برای جمع زیر شکل و ممور بکشید A
3
o's
2
9
صفحه 24:
برای تفریق زیر شکل و ممور بکشید
Rs | sesso
of ro ۱
eo)
co]
COLD
صفحه 25:
برای ممورهای زیر جمع یا تفریق بنويسيد
ى ری
۱
on
1
تارف
رن
دن إى
nyo
صفحه 26:
ei
مسين و على جْ- دیواریک اتاق رارنک کرده انداگر 6 آن مسین رنک کرده باشدچه کسری از
کسری از دیوار مانده است که رنک شود؟ ag ديوار اتاق زا على رنق کرده است؟
3
بسا “ ™“_ ° ۲
باقی مانده
حير ده
ل
ره
ور
ل
صر رده
ll
در
صفحه 27:
ae - 2 كخم
درمزرعه ای 15 آن ا مو و 15 آن را گندم و 15 آن راذرت کاشته اند. چه کسری از مزرعه
زیر کشت نرفته است؟
7 7
زیر کشت رفته است 5 < 7 + 15 ط 15
15 10
5 5
زیر کشت نرفته است 15 - 15 = ip
صفحه 28:
ضرب و نقسیم
صفحه 29:
به شکل زیر دّت کن.
چه کسری از شکل آبی رنگ است؟
جه کسری از شکل قرمز رنگ است؟
چه کسری از شکل سبز رنگ است؟
چه کسری از کل شکل رنگی است؟
درم جر CO] ور
x3
صفحه 30:
به شکل مقابل دقت کن.
3
چه کسری از شکل آبی رنگ است؟ 77
3
جه کسری از شکل نارنجی رنگ است؟ 77
3
جه کسری از شکل زرد رنگ است؟ 1
x3
چه کسری از کل شکل رنگی است؟
صفحه 31:
a le 5
از و مثال قبل نتیجه می كيريم:
در ضوب یک عدد صحیح در یک کسره عدد صحیح فقط در صورت کسر ضرب می شود
| و مخرج تغییری نمی کند.
Ke =5x4 20
3 002
صفحه 32:
به شكل زیر دقت کن.
1
7( از شکل روبرو رنگ شده است.
از قسمت رنک شده ی شكل جدا مى كنيم.
2
حالا کسر مربوط به قسمت هاشور خورده چنده؟ ۹
صفحه 33:
به شکل روبرو دقت کن.
ee 59595
ج از شکل روبرو رنگ نده است»
ل 000 :
-ح از قسمت رنك شدهى شكل را رنگ می کنیم.
2 =
حالا كسر مربوط به قسمت هاشور خورده جنده؟ 15 5
صفحه 34:
از دو مثال قبل نتيجه مى كيريم:
در ضرب يك كسر در يك كسرٍ ديكر» صورت کسر اوّل در صورت کسرٍ دوّم و مخرج کسر
| اول هم در مخرج کسر دوّم ضرب می شود.
صفحه 35:
می خواهیم ۵ کلوچه را بین ۳ نفر تقسیم کنیم به هر نفر چه مقدار
کلوچه مى رسد؟
ecece
سهم هر نفر
50 ۲ لها ١ بر
يس سهم هر نفو مى شود اي - BPO
صفحه 36:
تقسیم های زير را انجام دهید.
oy =oxd 8
۵:۳ OX ۳ ۳
۴۴ ۴
صفحه 37:
تقسیم های زیر را انجام دهید.
اب ۱-۴
+ عع
۳ ۷ ارب
۴ ۴ ۴
~ 1
به جای آن که عددی را بر ۳ تقسيم كنيم» مى قوانيم آن را بر د ذ
صفحه 38:
دید ۰ زو ) رد
م زمينى را به آموزش و پرورش هدیه کرده اند تا در آن دو سالن ورزشی
بسازند. قرار است مساحت این دو سالن یکسان باشد. به هر سالن جه کسری
از زمين مى رسد؟
a ۱
يس سیم هر سالن چه کسری از کل زمین است؟ 2 و
ay A 1
ما می خواهیم برا نصف کنیم. یعنی ait
بت ۲
به جاى اين كار مى توانیم ب را در ضرب مى كنيم
اع هد ع هد
صفحه 39:
تقسیم های زير را انجام دهید.
صفحه 40:
در فرودگاهی» در هر ربع ساعت یک هواپیما بر زمین می نشیند. در ۲ ساعت چند
هواپیما بر زمين مى نشيند؟
ربع يعنى !ءيس بايد حساب كنيم در ۲ ساعت چند تا وجود دارد
۱
به جای این که ۲ را بر تقسیم کنیم می توانیم ۲ را در ۴ ضرب کنیم.
مح
i=
| 4
=Y¥X¥ =A
0
صفحه 41:
تقسیم های زیر را حل کنید.
Noe
۴+ <۴۵-1
. =
Ve ۷ #۶ -۲
صفحه 42:
حالت های مختلف تقسیم کسرها:
۳ ۵- لب ۳
۳ = <۵< ۳+ ۵
اب
rR YW
2۵ ۰۵ ۷- 1+ ۷
من
صفحه 43:
aC