تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۲۹ اسلاید پاورپوینت معرفی کلاچ و ترمز هیدرولیک قابل استفاده به عنوان سمینار دانشجویان کارشناسی مکانیک خودرو، بیو سیستم مناسب برای تدریس مدرسان فنی و حرفه ای مناسب برای علاقه مندان به مکانیک خودرو

میثم

صفحه 1:
لت غنى) هيدروليكى (رو. ترمز هي

صفحه 2:
هیدرولیک علم استفاده از فشار مایعات برای انتقال نیرو یا حرکت يا افزايش «نیروی اعمالی .فشار هیدرولیکی : فشار وارد بر هر مایع همین فشار هیدرولیکی است که کفشکها یا لنت ترمزها را به تماس با کاسه با دیسک چرخان وادار میکند تا عمل ترمز «گیری انجام شود

صفحه 3:
ميله بندى كلاج قطعاتى كه بدال كلاج را به بلبرينك كلاج متصل مى كنند ميله بندى كلاج را تشكيل ميدهند. يله يدق قلاع مكابيكى ينا هيدر ؤليتكى استعه نيروى اندكى كه به يدال كلنج وارد ميشود را به نيروى زياد تبديل ميكند.كه بلبرينك كلاج را به حرکت در می آورد. اتوموبیل های دیفرانسیل جلو میله بندی سیمی خودتنظیم دارند.در بعضی خودروها هم میله بندی هیدرولیکی استفاده فیشود.

صفحه 4:
میله بندی هیدرولیکی : هنگامی به کار میرود که * کلاچ در جایی نصب شده باشد که رساندن میله یا سیم به آن دشوار باشد. * استفاده در موتورهای پرقدرت.

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
در نتبجه فشار پدال گاز میل پشت پمپ بالای کلاچ وارد پمپ میشود.سیال تحت فشار از پمپ بالای کلاج و از طریق یک لوله روغن وارد پمپ پایین کلاچ ميشود اين يمب فشار هیدرولیکی .را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند سیال تحت فشار پیستون میل پشت پمپ را از پمپ پایین کلاچ بیرون میراند.حرکت میل پشت پمپ دوشاخه ی کلاج را به کار .می اندازد و کلاج از درگیری خارج میشود

صفحه 8:
سیستم هیدرولیکی را میتوان طوری طراحی کرد که با وارد شدن نيروى كمى به يدال كلاج نيروى زيادى به دو شاخه ى كلاج :وارد شود با استفاده از پیستون کوچک داخل پمپ بالای کلاچ و پیستون .بزرگ داخل پمپ پایین کلاچ

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
بي نيزم های عمل کننده ترمز پایی» به صورت هیدرولیکی عمل می كنند. با فشرده شدن پدال ترمز پایی» سيلندر اصلى به كار افتاده و روغن به سوى سيلندرهاى ترمز در كاسه جرخ ها سرازير مى شود. تا .سیلندر های ترمز روی چرخ هاء کفشک را فشرده می کند

صفحه 12:
سیلندر ترمز اصلی ‎(Master Brake Cylinder)‏ این قسمت دارای یک بدنه چدنی يا آلومینیومی است که پیستون آن به پدال گاز متصل است. هرگاه راننده به پدال فشار آورد. روغن ازسوراخ انتهای سیلندر ترمز .خارج می شود

صفحه 13:
لوله های روغن ترمز ‎(Brake Oil Line)‏ طول مسیری که روغن می پیماید فولادی است. این لوله ها توسط بست ها به شاسی و اتاق بسته می شوند. اين لوله ها از نوع فشار قوی می باشند و قابلیت تحمل 150۳5۱ را دارند. زیرا ممکن است فشار روغن خیلی بالا رفته و باعث نشتی روغن می شود.

صفحه 14:
مخزن روغن ترمز ‎rake Oil Tank )‏ در بالای سیلندر ترمز اصلی» مخزن روغن وجود دارد که ۱ و تامین کننده روغن درون سیلندر ترمز است. مجاری ورودی روغن به ابتدای کورس پیستون های سیلندر اصلی متصل باشد ۱ که در آن جا فشار داخل ۱ سیلندر بالا نبوده و باعث .برگشت روغن نمی گردد j

صفحه 15:
روغن ترمز ‎(Brake Oil)‏ غیرقابل تراکم بوده و قابلیت تحمل فشار و دمای بالا را داشته باشد. ۲۳ /۷۷]۱66 سیلندر ترمز چرخ روی هر چرخ. یک سیلندر ترمز وجود دارد که وقتی روغن توسط سیلندر ترمز اصلی درون مدار روغن؛ پرفشار و متراکم می شود. سیلندر روی چرخ عمل کرده و با رانده شدن پیستون هاء کفشک روی کاسه ترمز و .پا دیسک فشرده می شوند و عمل ترمز گیری انجام می شود

صفحه 16:
‎Brake Booster‏ بوستر ترمز ‏برای ترمز گیری شدید و توقف سریع خودروء لازم است نیروی زیادی روی پدال ترمز اعمال شود که با سنگین تر بودن خودرو مقدار ‏نیروی مورد نیاز نیز. می بایست بیشتر باشد. اعمال این نیرو توسط پای راننده بسیار دشوار است. لذا به منظور کمک به پای راننده و افزایش قدرت ترمز گیری یک تقویت کننده به نام بوستر در ‏.خودرو قرار می دهند ‏بوستر از اختلاف فشارهایی که درون موتور وجود دارده استفاده کرده و یک نیروی کمکی ایجاد می کند. اين نیرو قدرت پای راننده را در به .حرکت درآوردن پیستون سیلندر اصلی تقویت می کند ‎ ‎ ‎

صفحه 17:

صفحه 18:
۱۷۵۱۷۵5 ۲۱۷۵۲۵۷۱۱6 شیرهای هیدرولیکی برای کنترل فشار روغن و تقسیم صحیح فشار روغن بین سیلندرها از شیرهای هیدرولیکی استفاده می شود. به طور کلی برای معرفی سه نوع از مهم ترين اين شيرهاء می توان به شیر کنترل فشار. شیر .اندازه گیر فشار و شیر تناسب ترمز. اشاره کرد اهى اوقات از شیرهای مرکبی استفاده می شود که به طور هم زمان کار .هر سه شیر را انجام می دهد ‎élye (Brake light)‏ ترمز یکی از علایم هشدار دهنده ای که در خودروها وجود دارد. چراغ استپ ترمز می باشد که هر وقت راننده پدال ترمز را فشار دهد. اين چراغ روشن شده و رانندگان خودروهای عقبی از عمل ترمز گیری خودروی .جلویی مطلع می گردند

صفحه 19:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی :دا لت رمز تالخرینن قطه مسیر پایینمی‌رود..1 اولین علت: میزان نبودن کفشکهای ترمز (تنظیم) دومین علت: میزان نبودن پدال ترمز (تنظیم) سومین علت: خورد شدن لنتهای ترمز (تعویض لنت ها) چهارمین علت: نبودن مایع ترمز (افزودن مایع - هوا گیری دستگاه) پنجمین علت: ساییدگی سیلندر (تعویض سیلندر)

صفحه 20:
‎Cus‏ یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی ‏:كير كرهنيكواز ترمزها. 2 ‏اولين علت: ميزان نبودن كفشك هاى ترمز (تنظيم» ‏دومين علت:كرفتكى يك لوله ترمز (باز كردن لوله يا تعويض) سومين علت: معيوب بودن سيلندر جرخ (تعمير يا تعويض) جهارمين علت: ضعيف يا شكسته بودن فنر بركردان (تعويض فنر) پنجمین علت: شل بودن بلبرینگ چرخ (تنظیم بلبرینگ)

صفحه 21:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی كير كرهنتمام ترمزهط؟. اولين علت:ميزان نبودن يدال ترمز (تنظيم) دومين علت:كرفتكى سوراخ هواكش مخزن مايع ترمز (باز كردن هواكش - تعويض قطعات لاستيكى خراب شده) سومين علت:وجود روغن معدنى در دستكاه (فقط از روغن ترمز توصيه شده استفاده شود)

صفحه 22:
‎cue‏ یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی ‏:خودرو در موقع ترمز کردن‌سه ی کس منک شیده می‌شود.4 ‏اولين علت:الوده شدن لنت ها به روغن موتور (تعویض لنت ها و کاسه نمد) دومین علت:الوده شدن لنت ها به روفن ترمز (تعویض لنت ها - تعمیر و یا تعویض سیلندر) سومین علت:میزان نبودن کفشک های ترمز (تنظیم) ‏چهارمین علت:یکنواخت نبودن باد تایرها (بادکردن صحیح تایرها) پنجمین علت:کمی فاصله لنت (زیاد کردن فاصله - تعویض لنت) ششمین علت‌:معیوب بودن سیلندر چرخ (تعمیر یا تعویض) هفتمین علت:شل بودن ‎Geb‏ ترمز (محکم کردن) ‎

صفحه 23:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی :نرم بوهزيدا لإسفنجى ومن‌پ دا ل 5 اولين علت:بودن هوا در دستگاه (مایع اضافه کنید - هوا گیری شود) دومین علت:میزان نبودن کفشک ها (تنظیم) :باجندينار فشر روىيدا از پدا-[زیر پا خای‌میشود.6 اولین علت:دستگاه ترمز هوا دارد (هواگیری) دومین علت:فنر پمپ اصلی خراب است (فنر را عوض کنید)

صفحه 24:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی 4 لحتیاج به وارد کردرف شار زیاد روعپ دا |نرمز دارد. 7 شدن لنت ها به روغن (تعویض لنت ها و کاسه نمدها) دومین علت:اغشته شدن لنت ها به مایع ترمز (تعمیر یا تعويض لنت ها - تعمیر و يا تعویض سیلندرهای چرخ) زان نبودن کفشک های ترمز (تنظیم) چهارمین علت:اغشته شدن لنت ها به اب (پس از خشک شدن بدون عیب خواهد بود) پنجمین علت:گرم شدن لنت ها (بگذا سومین علت: ارید لنت ها خنک شوند) ششمین علت:پرداخت شدن کاسه ترمز (تراشیدن کاسه برای از بین بردن پرداخت آن)

صفحه 25:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی :حساسینویاد ترمز یا گیر کردن‌ان8 اولین علت:میزان نبودن کفشک های ترمز (تنظیم) دومین علت:نادرست بودن لنت های ترمز (تعویض با لنت مناسب) سومین علت:شل بودن طبق ترمز (محکم بستن - تنظیم ترمزها) چهارمین علت:خط داشتن کاسه ترمز (تراش یا سنگ زدن کاسه ترمز) پنجمین علت:چرب شدن لنت های ترمز (تعویض - بازدید کاسه نمدها - خودداری از روغنکاری بیش از حد)

صفحه 26:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی Dido Sys bret اولین علت:ساییده شدن لنت های ترمز (تعویض لنت ها) دومین علت:پیچیدگی کفشک ها (تعویض کفشک ها) سومين علت:شل بودن يرج لنت ها (محكم كردن - تعويض يرج ها يا لنت ها در صورت لزوم) جهارمين علت:خشك بودن يا ساييده شدن كاسه ترمز (تراشيدن يا سنك زدن كاسه ترمز) ينجمين علت:شل بودن قطعات (محكم كردن)

صفحه 27:
عيب يابى در سیستم ترمزهای هیدرولیکی :وجود هوا در مستكام. 10 اولین علت:گرفتگی سوراخ هوا کش (باز کردن سوراخ) دومین علت:نشتی سوپاپ در سیلندر اصلی (تعمیر یا تعویض) سومین علت:شل بودن اتصال لوله ها معپوب بودن لوله ها (محکم بستن اتصالات - تعویض لوله های معیوب)

صفحه 28:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی :كم شدرزمايع ترمز.11 اولین علت:نشتی سیلندر اصلی (تعمیر یا تعویض قطعات معیوب) ‎regs‏ علت:نشتی سیلندر چرخ (تعمیر < نصب کردن پین پیستون به طور صحیح) سومین علت:معیوب بوذن لول ها - شل بودن اضال لوله ها (محکم بستن اتصالات - تعویض لوله های معیوب)

صفحه 29:
عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی ترمزها گرم میک ند. 12 اولین علت:سوراخ برگشت روغن ترمز گرفته (پمپ اصلی را تمیز کنید) دومین علت:لقی پدال ترمز تا پمپ اصلی کم است (پدال ترمز را تمیز کنید) سومین علت:فنرهای برگشت پدال کم قدرت است (فنرهای نو نصب کنید) چهارمین علت‌:روغن پمپ اصلی مصرف شده (در این صورت تمام دستگاه ترمز وا بشویید و لاستیک را تعوبض کنید)

39,000 تومان