علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

کلیات یادگیری الکترونیکی

koliate_yadgiri_elektoroniki

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کلیات یادگیری الکترونیکی”

کلیات یادگیری الکترونیکی

اسلاید 1: استادداهنما :جناب آقای داریوش نوروزیموضوع ارائه:کلیات یادگیری الکترونیکیارائه : نفیسه مقصودیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: یادگیری الکترونیکی هرنوع آموزشی است که با رایانه به وسیله سی دی رام، اینترنت یا اینترانت با ویژگی های زیر جریان می یابد :شامل محتوایی می باشد که مربوط به اهداف یادگیری است از روش های آموزشی همانند مثالها وتمرین ها برای کمک به فرایند یادگیری استفاده می شود ازعناصرچندرسانه ای مانند کلمات وعکسها برای انتقال محتوا وروشهااستفاده می شودممکن است که این یادگیری به طورهمزمان یاغیرهمزمان صورت پذیردفراهم سازی مهارتها ودانشهای جدیدی که بتوانند به اهداف یادگیری انفرادی مختص خود یادگیرنده مربوط شوند(مایر،2008)مفهوم یادگیری الکترونیکی

اسلاید 4: انواع یادگیری الکترونیکیبه طور کلی یادگیری الکترونیکی درسه مقوله جای می گیرد:1- یادگیری الکترونیکی مبتنی بررایانه:دراین روش ،ازرایانه ها وابزارهای مرتبط باآن لوح فشرده ،دی وی دی وویدئو استفاده می شود .دراین روش ازشبکه اینترنت خبری نیست ونوع اولیه یادگیری الکترونیکی می باشد (رضوی ،1386)یادگیری الکترونیکی مبتنی بروب (اینترنت):این روش یادگیری شبیه روش یادگیری مبتنی بررایانه است . بااین تفاوت که از طریق اتصال به شبکه جهانی، تبادلات بالا انجام می شود.یادگیری الکترونیکی مبتنی برشبکه محلی (اینترانت):این شیوه باروش مبتنی بروب شباهت داردوتفاوت آن دو دراین است که درروش حاضر به جای شبکه جهانی اینترنت ،مبادلات یادشده ازطریق اتصال به شبکه های داخلی سازمانها وشرکتها(اینترانت)صورت می گیرد(احمدی وویر جینیاری،1382)

اسلاید 5: دونوع یادگیری مبتنی براینترنت واینترانت خودنیز هریک به دو دسته تقسیم می شوند یادگیری الکترونیکی همزمان یادگیری الکترونیکی غیر همزمان نوعی یادگیری الکترونیکی است که درآن افراد (اعم از معلمان ،یادگیرندگان ،متخصصان ،مشاوران وغیره به صورت زنده وهم زمان می توانند باهم ارتباط برقرار کنند وبه صورت چهره به چهره (ازطریق شبکه رایانه های شخصی )بایکدیگر به تبادل افکار ودیدگاه ها یااطلاعات بپردازندنوعی یادگیری الکترونیکی است که درآن زمان یا مکان مشخص مطرح نیست وافراد درهرزمان وهرمکان که بخواهند می توانند وارد شبکه شوند وتبادل اطلاعات کنند (رضوی،1386)

اسلاید 6: ویژگی یادگیری الکترونیکی ازمهم ترین ویژگی های یادگیری الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود : دانش آموز محور بوده ونقش معلم ،به عنوان راهنما وتسهیل کننده است دوره های آموزشی به صورت تعاملی است برای تمامی گروه های سنی ودرهمه جا وهمه وقت فعالیت دارد یادگیری مشارکتی است ویادگیرندگان ،معلمان ومتخصصان راگرد هم می آوردیادگیری سریع ،زنده وپویا ودرعین حال کم هزینه است یادگیری فردی است یعنی براساس علایق وتواناییهای فرداست کلیه فعالیت ها ازجمله مدیریت،ثبت نام،دریافت شهریه ونظارت،برروی شبکه اینترنتی انجام می شود دروس ،توسط معلمانی که درمکانهای متفاوت قراردارند تهیه می شود(محسنی زنوری ،1388)

اسلاید 7: سخت افزارهای یادگیریرایانه شخصی تخته هوشمندچاپگر لیزری سیاه وسفید ورنگیکارت صداسی دی رام ودی وی دی رام سی دی رایتر ودی وی دی رایتر کارت ویدئواسکنردوربین الکترونیکی بلندگو هد ست

اسلاید 8: ابزارهای اینترنتی دوره های یادگیری الکترونیکی .

اسلاید 9: ابزارهای تالیف محتوای الکترونیکیابزار تالیف دوره:نرم افزار یا برنامه ای است که برای تولید دوره درسی به کار می رود توسط این ابزاراشیاءآموزشی تک تک تولید شده ،صفحات آموزشی ساخته می شود سپس صفحات ترکیب شده اشیاء آموزشی ودرسها تولید می شوند وبا ترکیب دروس، یک دوره کامل می شودابزارهای تالیف وب سایت: دو دسته عمده تالیف وب سایت ،یکی ابزارهای کاربرد رسانه هاست که برای نمایش دیداری وتعاملات پیشرفت است. دسته دیگر ویرایشگر (HTML)است که بسته ای نرم افزاری است که به کاربران امکان می دهد صفحات راباکدهای شخصی تولید کنندابزارهای تالیف دوره پیشرفته : کاربر می تواند دوره را به هر شکلی که می خواهد طراحی کند ولی درعین حال همه چیز باید توسط کاربراعمال شود ونیاز به برنامه نویسی است ومدت زمان تولید دوره طولانی می شود این دسته از ابزار زمانی مفید هستند که کاربر نیاز به انعطاف پذیری زیادی دارد ابزارهای تبدیل : نسل جدیدی ازابزارهاهستند که کاربرمی تواند دوره رادر نرم افزارهای معمولی روی رایانه تولید نموده وبه دوره برخط انتقال دهد نقطه ضعف این ابزار هااین است که بیشتر شبیه به ارائه مطلب است تا یادگیری بر خط

اسلاید 10: ابزارهای تالیف دوره کاربردی: این ابزار مبتنی برالگو بوده وازلحاظ یادگیری واستفاده بسیار ساده وسریع می باشند ولی اشکال آن است که کاربرد این الگوها محدود است ابزارهای ویژه : این ابزاربرای طراحی عناصر ویژه دوره به کار می روند وپس از ایجاد ،به ابزار تالیف دوره منتقل می شود گاهی خود ابزارتالیف ، این ابزارویژه را دارد ونیاز به ابزار اضافی نیست این عناصر شامل تصاویر گرافیکی ،تصاویر متحرک، شبیه سازی ،ارزشیابی وابزار های صوتی وتصویری هستند ابزارهای آموزش وب: آموزش همزمان وقتی رخ می دهد که یاددهنده ویادگیرنده دریک زمان بایکدیگر حضور داشته باشند ولی حتما نیازیی نیست که از لحاظ فیزیکی دریک مکان باشند این ابزار در آموزش هم زمان استفاده می شوند که درآن تعامل دوطرفه وجود دارد ابزارهای کلاس مجازی : مشابه کلاسهای مدرسه ودانشگاه بوده ودروس درآنها به صورت هم زمان وغیر هم زمان ارائه می شوند همزمان ازاین که شروع وپایان مشخص دارند وغیرهم زمان ازاین لحاظ که دریک زمان مشخص از شبانه روزنیست وهرکس خودش ساعت راتعیین می کند دراین کلاس مربی شخصا درس نمی دهد محتوا توسط یادگیرنده جمع آوری وارائه می شود ونقش مربی صرفا تسهیل یادگیری وتصحیح تکالیف وپروژه ها وباز خورد دادن است

اسلاید 11: مزایای یادگیری الکترونیکی کاهش هزینه های آموزشی ویادگیریداشتن جذابیت وجلب توجه مخاطبان تسهیل وتسریع برقراری ارتباطات فردی وگروهی بین یادگیرندگان بهبود وگسترش دستیابی به فرصت های آموزشی دسترسی بیشتر به منابع علمی ایجاد انگیزه برای یادگیری فردی واستقلال دریادگیریفعال بودن یادگیرنده درفرایند یادگیری امکان به روز کردن منابع ،اطلاعات ومحتوای درسی درکمترین زمانانعطاف پذیری درزمان ومکان ارائه محتوای آموزشی

اسلاید 12: معایب یادگیری الکترونیکی

اسلاید 13: ویژگی های یادگیرندگان برای موفقیت دریادگیری الکترونیکی

اسلاید 14: چالش های پیش روی یادگیری الکترونیکی درایران نبود سایت ملی یکپارچه درخصوص استفاده ازتکنولوژی اطلاعات درآموزشعدم سرمایه گذاری مناسب وجود مراکز متعدد تصمیم گیریوجود مراکز متعدد اجراکمبود سواد اطلاعاتیضعف نظام پشتیبانی وجود نظام آموزشی سنتی

اسلاید 15: پیشنهاد هایی برای توسعه یادگیری الکترونیکی درکشورایجاد زیرساختهای مورد نیازتوسعه منابع انسانیتغییردربرنامه های درسیگسترش نهادها وموسسات مجری یادگیری الکترونیکی تصویب سیاست ها ،برنامه ها وقوانین مورد نیاز

اسلاید 16: موضوعطراحی یادگیری الکترونیکی مبتنی بروب

اسلاید 17: یادگیری الکترونیکی مبتنی بروب :یکی از مشهورترین روش های انتقال آموزش ازراه دور می باشد دراین روش ابتدا ، صفحات وب بدین منظورطراحی می گشتند که تمامی محتوای دوره آموزشی رابه یادگیرندگان منتقل کنند اماامروزه ،این صفحات توسط معلمان طراحی می گرددکه ازاین نوع آموزش به عنوان مکمل آموزشی که درکلاس های درس حضوری انجام می گیرد استفاده می کنند(یورلی 2000)این دوره به معنای چیزی بیش از استفاده از اسناد آپ لد شده ولینک هایی می باشد که به طور الکترونیکی به یکدیگر وصل شده اند محتوای دوره آموزشی باید طوری طراحی گردد که قابلیت استفاده از طریق رسانه های الکترونیک وتعاملی راداشته باشد تابتوان ازآن طریق ،انواع متفاوتی از اطلاعات دیداری – شنیداری رابه یادگیرندگان عرضه نمود (پورتر،1997،ص 128)این محتوا می تواند شامل کلیپ ویدئویی ،انیمیشن ،جلوه های صوتی ،موسیقی ،تصاویر،نقاشی ها وصفحاتی که ممکن است به صفحات دیگر متصل باشد یانباشد گردد یادگیرندگان دراین نوع ازیادگیری می توانندبه حل مشکلاتی بپردازند که دردنیای واقعی باآنهامواجه می شوندودرمسولیت یادگیری خود رابرعهده گیرند (بورلی 2000)

اسلاید 18: رابطه بین آموزش ازراه دور،یادگیری الکترونیکی ویادگیری مبتنی بروبآموزش از راه دوریادگیری الکترونیکییادگیری مبتنی بر وب

اسلاید 19: ویژگی های یادگیری مبتنی بر وبسیستم آموزشی باز ویادگیرنده محورتعاملی ،چند رسانه ای منابع یادگیری آنلاین ، انتشار درسطح وسیع تعاملات میان فردی ، کسب مهارت در چندین زمینه خود کفایی یادگیرنده،محیط یادگیری دوستانه محیط یادگیری غیر تبعیض آمیز،اثربخشی بالایادگیری مشارکتی ، محیط یادگیری رسمی وغیر رسمیامکان دستیابی جهانی برخورداری از فرهنگ مجازی وغیره

اسلاید 20: انواع شیوه های به کارگیری الکترونیکی مبتنی بروب درنظام آموزشی

اسلاید 21: فرایند طراحی دوره های یادگیری الکترونیکی مبتنی بروب:تعریف دوره : دراین مرحله گروه برنامه درسی یا هیات برنامه ریزی تصمیم می گیردکه باید درزمینه خاص وبرای افراد مشخص برنامه ای معین تدوین شود ایجاد دوره که شامل:تحلیل : دراین مرحله ،اهداف برنامه ،مخاطبان ،ارتباط برنامه با برنامه های دیگر،الگوی آموزشی و محدودیت های زمانی ومالی مورد بررسی قرارمی گیرد طراحی : دراین مرحله به طراحی آموزشی براساس نیازهای مشخص شده درمرحله تحلیل پرداخته می شود ساخت: این مرحله تنها به تهیه برنامه اختصاص دارد وبه سادگی انجام می شود آزمون تکوینی: این کار عمدتا ازسوی گروه متخصصان ارزشیابی انجام می شود وبرنامه تولید شده مورد ارزشیابی قرارمی گیرد

اسلاید 22: 3- اجرای دوره : پس ازآن که مرحله ایجاد دوره به پایان رسید ، گروه طراحی دوره فعالیتی راآغاز می کنند که در آن مواد آموزشی باتوجه به نیازهاوشرایط،به شکل رسانه های مورد نظر تهیه می شوند 4- عرضه برنامه: دراین مرحله کاربران ومخاطبان واقعی برنامه عملا ازآن استفاده می کنند وبین یادگیرندگان وآموزش دهندگان تعامل برقرار می شود 5- ارزشیابی برنامه : دراین مرحله برنامه تولید شده مورد ارزشیابی قرار می گیرد ونتایج حاصله ازآن دربهبود دوره مورد توجه قرارمی گیرد

اسلاید 23: فعالیت هاپایه ومقدماتی برای طراحی واجرای آموزش مبتنی بروبطراحی اهداف ومحتوای دوره آماده سازی معلمان وتوسعه مهارتهای آنها توانمندی وآماده سازی یادگیرندگان

اسلاید 24: عناصر مورد توجه دردوره های آموزش مبتنی بروب

اسلاید 25: گروه طراحی یادگیری الکترونیکی مبتنی بروب :مهارت های افراد شرکت کننده درطراحی دوره های یادگیری مبتنی بروب به این شرح است :طراحی اموزشیمدیریت دورهویراستاری،انتشارمدیریت محتوا تکنولوژی رسانه ،داده پردازی ساخت وتهیه آزمونطرراحی گرافیکیمتخصص درموضوع درسی

اسلاید 26: ویژگی های معلما ن دریادگیری الکترونیکی مبتنی بروباین آمادگی را کسب کنید که به یادگیرندگان یاد بدهید که چگونه بایکدیگر به طور آنلاین به تعامل بپردازند برای عملکردیادگیرندگان ،بازخورد اطلاعاتی ارائه دهید وپیشنهادات اصلاحی خود رابرای آنها فراهم سازید اطمینان حاصل کنید که یادگیرندگان شمامی توانند هم ازطریق فکس وهم به صورت آنلاین درزمانهای مشخصی به شما دسترسی داشته باشند وراهنمایی های لازم راازشمادریافت نمایند این امر درمرحله اولیه یادگیری الکترونیکی ازاهمیت بالایی برخوردار استبه گفته هایی که یادگیرندگان بایکدیگر ردوبدل می کنند گوش فراردهید وآنها رابه این امرتشویق کنید که بایکدیگر به طور مشارکتی به یادگیری بپردازند درابتدای دوره آموزشی اهداف کلی ،جزئی وعینی رابرای آنها به طور روشن مشخص سازید تاآنها بدانند که درپایان دوره آموزشی از آنها چه انتظاراتی می رود درصورت امکان ، برای یادگیرندگان کنفرانس آنلاین برگزار نمایید واز روشهاوفنون متنوع استفاده نمایید

اسلاید 27: ویژگی های یادگیرندگان درابتدای دوره آموزشی ،ازاین اطمینان حاصل کنید که شماتوانایی کارکردن باتکنولوژی های به کاررفته دراین آموزش رادارید بدانید که چگونه باید به راهنمایی آنلاین وهمچنین راهنمایی کننده آنلاین دسترسی یابیداطمینان حاصل نماید که برنامه مرورگر اینترنت شما از ویژگی های لازم برای دریافت تمامی مواد آموزشی دوره برخوداراست یک حساب صندوق پست الکترونیکی برای خود ایجادکنید وبدانید که چگونه فایل ها واسناد رادربین سایر یادگیرندگان ومعلم خود تبادل نماییدازاهداف کلی ،جزئی وعینی دوره آموزشی اطلاع یابید ودرصورتی که فکر می کنید نسبت به سایر یادگیرندگان عقب افتاده اید یااینکه محتوای دوره آموزشی را به خوبی درک نمی کنید فورا با معلم خود تماس حاصل نماییدبه فرهنگ ارتباطات اینترنتی واقف باشید چون ایجاد تعامل از طریق متن دریک محیط اینترنتی بسیار مشکل تر از تعاملی است که درکلاس های چهره به چهره انجام می پذیرد وبه این امرواقف باشیدکه کلاس درس آنلاین ،زمانی مشابه یاحتی بیشتر ازکلاس های درس سنتی برای پرداختن به یادگیری نیاز دارد

اسلاید 28: ارزشیابی دردوره های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر وببرای ارزشیابی مبتنی بروب باتوجه به الگوی ارزشیابی که رودریک سیمز برای ارزشیابی این دوره ها ارائه کرده است می توان به عوامل زیر توجه کرد:مشخص کردن اهداف آموزشیبررسی دقیق محتوای آموزشیبررسی چگونگی طراحی محیط مربوط به ارائه محتوای آموزشی به یادگیرندگانبررسی میزان تعاملی که دوره برای یادگیرندگان ومعلمان ارائه می کندتعیین میزان اعتبار وپایایی روشهای مورد استفاده برای سنجش یادگیری یادگیرندگان تعیین میزان حمایت این دوره ها ازیادگیرندگانسنجش میزان دستیابی به اهداف وتحقق پیامدها

اسلاید 29: با آرزوی موفقیت و سلامتی تشکر از توجه شما

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید